Tekeekö Bulldozereilla mitään?
Printable View
Tekeekö Bulldozereilla mitään?
Bulldozer on ihan kohtalainen rengas. Selfsteeringiä kylläkin sen verran että itse käytin takarenkaana.
Lumisille polullekko menet näin talvella niin voin sanoa että nokalleen menet. Sivuttaispito olematon. Vähänkään kallellaan alusta tai mutkassa niin rengas katoaa alta. Ehkä kovalla pakkaskelillä ja hankikeleillä saattaa pärjätä. Ei mielestäni toiminu hyvin ku hiekkatiellä tai asfaltilla jossa ajetaan muutenki hieman kovimmilla paineilla.
Rullaa kyllä hyvin
Mulla on ihan mukavat kokemukset bulldozerista. Todella hyvät tubeless renkaat. Tornipumpulla nousee helposti ja piti ilmat ilman litkujakin. Vetopito on aivan huippuluokkaa ja ikinä ei ole nousut jäänyt kesken renkaan pidosta johtuen. Sivuttaispito on ihan kohtalainen ja ei mielestäni lähde ikinä varoitamatta alta. Huoletta olen uskaltanut laskea +40kmh mutkittelevia alamäkipolkuja. Parhaiten toimii mulla siinä hieman alle 8psi ja siitä jos tiputtaa alkaa rullaus kärsimään kovilla alustoilla. Painoa mulla 87kg.
Yksi pari JJ 4.0 löytyy varalta, jos bulldozerit ei miellytä. Toisessa pyörässä on Barbegazit. Eiköhän noilla selviä.
Ei ollut ihan Dillinger keli
https://www.dropbox.com/s/ojvl6iysmo...7653.JPG?raw=1
Onkos noita Surly Lou renkaita porukka nastoitellut ja jos on niin mitkä on NE parhaat nastat (Mcarbon) ?
Vai kannattaako ostaa tehdas nastoitetut renkaat, pitäis olla vähintään 4.8 leveät? Kestääkö tehdas nastarenkaissa nastat paremmin noin niinkuin oletuksena?
Kuskilla on painoa reilu 100kg jos sillä nyt mitään väliä.
Mä nastoitin Bud/Lou renkaat. Sekoitus Schwalben ja shoctherapyn nastoja. Laitoin perkuleen paljon niitä nastoja, kuvatki lienee täs topikissa viime talven tai toissa talven nastarengas keskusteluissa. On toiminu ja pitäny hyvin. Muutamia nastoja on irronnut kun on ollut paljasta kalliota ja kivikkoa välillä tuo ajomaasto. Laittanu sitte uudestaan nastat irronneitten tilalle ja yleensä alkanu pysymään. Suosittelen liiman käyttöä näissä renkaissa, nappulat kun on vähän halki tehtaan jäljiltä niin ei oo niin paljoa kumia tukemassa nastaa kuin voisi olla.
Vihdoin sai aikaiseksi alkaa nastasulkeisiin. Etunen tehtynä tuollaisella kuviolla. Rengas gc ja nastat mcarbonin teräviä. Jäitä ootellessa[emoji23]
Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...f145ba316b.jpg
Edittiä saakeli, nyt se kuvakin näkyy[emoji23]
Oisko suosituksia fatbike renkaasta, joka on suht kevyt, mutta kestää sepelin. Itselläni alla nyt Jumbo Jim 4", joka ei selvästikään sepeliä kestä kun kaksi kertaa tässä kuussa jo mennyt sepeli läpi työmatkalla, paineita n. 2 bar. Toki voisin paineita vähentää niin voisi kestää paremmin, mutta jos löytyisi joku suht kevyt rengas niin mieluummin vaihdan talvella siihen niin rullaa paremmin isommilla paineilla. Nastarenkaita en halua, hyvin pärjännyt talvet tähän asti ilmankin.
edit: rupes vähän houkuttelemaan tubeless-viritys, jos se kestäisi paremmin sepelin
^Liikaa painetta. Puolet pois
En edes tiennyt, että jj kestää moiset paineet. Jossain 1,5 kilossa olen käyttänyt kun tubeleksia tehnyt. Veikkaan, että kestää soraakin paremmin kun tiputat yhteen baariin. Rullaa kyllä erittäin hyvin silläkin paineella.
Minulla painoa ajovarusteissa reilu 90kg ja enimmillään on jumpojimissä ollut 0,7bar. Ehkä jollain TdH:n tai vastaavan tapahtuman ajossa voisi ajatella käyttää enemmän(jos joku semmoiseen läskillä lähtisi) mutta ei oikein muuten normiajoissa enempää tarvi. No ehkä joku tosi riski kuski voisi kovempaa painetta tarvita.
0,75 bar jj 4.0" rulla viellä todella hyvin litkutettuna. Niillä paineilla itse ajelin sellaset ajelut kun ei varsinaista teknistä ollut tiedossa. Minulla o tuo Dude vähän sellaisena yleispyöränä jolla sahataan pienempiä kauppareissuja ja lasten harrastematkoja varmaan saman verran ainakin kun ajetaan metsässä. Kadulla turha ajaa jollain 0,55 paineella vaikka se metsässä toimiikin.
Te, jotka olette nastoittaneet Jumbo Jimejä, mitä nastoja olette käyttäneet?
Mcarbonin nastat vaativat 4.5mm. syvät reiät ja tönärillä mittaamani kolmannen rivin nappulat olivat vain 4mm. korkeat. Toisen rivin nappulat ovat vain n.3mm. korkeat.
Näin ainakin 4" J-J -renkaassa. Suunnitelmissa oli nastoittaa 4.4" J-J:t, mutta liekkö niissä yhtään korkeampia nappuloita..
Best Grippien pienimmissäkin nastoissa näkyy olevan 5.8mm. asennussyvyys.
Ne olis luultavasti ainakin helpot asentaa, kun esiporattua reikää ei tarvita. Mielelläni olisin kyllä laittanut nastoja hieman keskemmällekin, kolmanteen riviin.
Alkaa jo uskaltaa arvostella snowstorm kiinakumeja. Ei kunnon jääkeliä ole ollut mutta erillaista polannetta ja paljaahkoa asfalttia ja tuntuvat pelaavan kohtuudella. Vierintävastuksesta osaa kauheasti sanoa mutta ihan toivottomalta se nyt ei ainakaan vaikuta. Eli hinta huomioiden ainakin vielä tuntuvat kelpo ostokselta. Ainakin nastattomaan Jumbo Jimiin verrattuna lumella selvästi parempi pito.
https://drive.google.com/file/d/0B96...ew?usp=sharing Laitoin JJ 4.4 eturenkaaseen Mcarbon 100kpl teräviä nastoja. Porasin dremmel-kloonin 3.2 jyrsinterällä n3mm syviä reikiä (topparin kans ettei mene läpi) kolmanteen riviin. Koska nastan pohjat on sileitä niin KARHENSIN ne santapaperilla. onnistuu hyvin kun nasta on työkalus kiinni. Loctiten 60sec liimaa reikiin ja nasta sisään. Koska reikä on sylinteri, eikä nasta istu yhtä hyvin kuin tehtaassa tehty niin nastan ja kumin väliin jää paikka paikoin rako, valelin vielä lopuksi liimaa rakoihin. työn tein viilapenkis olevan 2x3" puupalikan päällä, eli rengas irti. https://drive.google.com/open?id=0B9...ZvbW9xZ29JRjdB100km takana ja tuntuu pysyvän kiinni, mm jarruteltu yhdet betonirappuset alas:) toi 2. rivi (3mm) tuntu hieman liian matalalta, ajattelin että parempi pysyä rengaskudosten päällä. näyttäs olevan saman kokoset nappulat kaikissa JJ malleissa. Sanoisin että turha yrittää touhua ilman liimaa ja karhennusta.
https://drive.google.com/file/d/0B96...ew?usp=sharing
^
Kiitos vastauksesta!
Eiköhän näillä vinkeillä saada Jambo Jimit nastoitettua! 😊
Joo Lastumäen kans samoil linjoilla et ei normiajos kannata yli 0.8 paineita pitää ainakaan talvella. mitä enemmän painetta, sitä herkemmin sepeli tunkeutuu. Kesällä vahdikkaalla asvealttilenkillä ehkä 1bar. Itse vedin kesäl Pirkan 134K maksimipaineilla eli 2bar, rullas hyvin 26 keskarilla :) jos painetta on yli 1bar nin JJ rullaa pelkästään keskinappulan varassa. Sit jos menee maastoon niin 0.3-0.6 tilanteen mukaan :cool:
XXL Dillinger 5 Itsemäisyypäivä tarjous 169e / kpl
Onkos kellään pidempiaikaista kokemusta Flowbeist/Dunderbeist käytöstä keväästä syksyyn? Joku tässä ketjussa aiemmin mainitsi, että olisi liukkaahkot märällä kalliolla ja juurakolla, mutta olikohan vaan uuden renkaan lipoisuutta?
Mistäs dillinger 5 orkkisnastoja löytyy? Tilaamalla ulkom. , mutta kotimaasta? ISP nastoja löytyy ja varmaan nekin toimivat toki ok.
Muistelin että jotkut nastoitti bud/lou renkaita, kuinka on toimineet ja onko nastat pysyny hyvin renkaassa? Kumpi nasta parempi ko. renkaaseen ruuvattava vai perinteinen?
Tänään oli järkyttävä loskakeli Pirkanmaalla. Dillingerit oli ok kun oli joko selkeätä lunta tai jäätä mutta tuo loska erityisesti mäissä sai kyllä pidon pois. Taivas kun suti mäissä.
Mikäs rengasvalinta olisi oiva tässä kelissä? 5cm++ märkää sohjoa.
Itsellä toiminut hyvin syksyn sekakeleissä ja tänäänkin tuossa loskassa D5 edessä ja nastoittamaton Lou takana.
Tuon hyvään vetopitoon olen tykästynyt siinä määrin että ajatuksena on myydä toinen D5 pois ja nastoittaa Lou taakse talveksi
Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla
Prisman nastoja riitti joten laitoin Bud-etuseen liiman kanssa n. 100kpl. Ehkä viisi oli kadonnut talven aikana eli ihan tyydyttävä tulos. Vaikkei tuo mikään Isp ole, niin oli nastoista havaittavaa apua.
Budn nappulat ovat niin isoja ja halkaistupäisiä, että nämä pikkunastat saattoi porata liian syvään jolloin pito on vähäinen. Kuvittelisin että kierrenasta olisi näihin hyvä.
Vähän päivitystä tähän. Pientä tihkumista ollut silloin tällöin, mutta paineet on pysyneet jossain 1 barin tienoilla. Viime lauantaina tuli möngittyä vähän paksummassa hangessa ja tiputin paineita maastossa niin kauan että pääsi eteenpäin. Kotona sitten mittailin että mihin ne tuli tiputettua; edessä 0,2 bar ja takana 0,1 bar (se olikin aika työlästä maastoa ajella kun tuuli oli puhaltanut paikoin isohkoja lumidyynejä). No ei siinä mitään, nostin paineet 0,5 barin tuntumaan reissun jälkeen. Seuraavana päivänä tarkistin tilanteen: Bud piti paineet hyvin, takana Lou jälleen vuoti. Nostin Loun paineet n. 1 barin, ja nyt vuorokautta myöhemmin se on taas aika tyhjä. Ja renkaan kyljet on melkein kuin suihkussa olis käyttänyt.
Seuraavaksi kokeiluun Orange Seal, mutta kyllähän tämä alkaa siltä näyttää että meikäläisen Louta ajellaan jatkossa vain sisäkumin kanssa. :rolleyes:
Oma Snowshoe XL myös ihan saman näköinen loskakelillä. Ohjattavuus häipyy täysin kun kuvio täyttyy sohjosta. Ajaminen poluilla hankalaa kun on reilusti sohjoa poluilla. Olen ajatellut että on Snowshoe XL:n ominaisuus ja olisi paremipiakin renkaita eteen loskakelille. Katsellut että Dillinger5:n kuvio olisi parempi sohjolle mutta eipä taida ollakkaan.
Onko kenelläkään kokemusta mikä rengas toimisi edessä sohjossa, edes kohtuullisesti?
Muutenhan toi Snowshoe XL nastoitettuna toimii kohtuullisesti talvella. Nastathan toki pitää vain kun pyörä on kohtuullisen pystyssä. Vähänkin kun kallistaa pyörää liukkaalla niin pito karkaa. Mutta luulen että kaikki läskien nastarenkaat menettää nastapidon vauhdikkaissa kallistuksissa? Rengas on myös puoli kiloa painavampi verrattuna samankokoiseen JumboJimiin
Onko kenelläkään kokemusta mikä rengas toimisi edessä sohjossa, edes kohtuullisesti?
BUD
Vastasitkin jo itse itsellesi. Ajoin tuossa muutaman lenkin 4.8" JJ/80mm vanne sulan/lumen keleillä on se vaan kova käsille ja 29+ jälkeen ohjaus 0.3 bar paineella on jo todella rasittava. Sitten Bud alle ja johan pehmeni tuntuma käsille jäykkäkeulasessa ja 0.3 bar ohjaus käytös sekä lumella, että kovalla oikeinkin mukava, jos nyt ei ihan 29+ tasolla. Budin profiili pyöreämpi tämäkin lisää varmasti pehmeyttä.
Saahan sen Budinkin alta, jos ohjaa ja kallistaa hötössä/loskassa samaan aikaan, mutta ero esim. JJ aivan jäätävän iso. Budilla voi ajaa aika huoletta JJ verrattuna. JJ tykkään kyl takana, mutta Budin voittanutta ei ole edessä.
Lauantaina Kaveri edellä jyrkkään tekniseen alamäkeen JJ.t alla ja voi sitä hissuttelua ja silti keula alta ja minulla Bud/JJ ja ei minkään laista huolta. Edella menevä kuski oli vielä Ajomies isolla A:lla.
Oikea kunnon vesiloska ja puuterilumi on sellaisia elementtejä, että lähtöjä tulee vaikka olis mitä alla, mutta silti Bud on sivupidon/ohjauspidon 1.
PS. nasta kyselijöille Ruuvinasta ja Bud toimii täydellisesti.
Minkälaisia nastoja oot ruuvaillut? Olis vaan yksi joutava budi tuossa niin vois askarrella.