Mitä siellä metsässä tekee, kun on jo tehty päällysteitä kuten betoni, puu ja asfaltti. Pyöräilyhän on sisälaji...
Printable View
On se iso lohtu että tällä foorumilla löytyy joka ratkaisuun aina uusi ongelma:)
Ite olen käyttänyt trainerirengasta hiljaisemman äänen ja hyvän pidon vuoksi. Eikä irtoa minkäänlaista kumisilppua tms.
Kyllä se Johan on niin, että marras- joulukuussa räntää ja paskaa sataessa on yllättävän kiva ajaa sisällä tunti verrattuna ulkorämpimiseen. Kun silloin on niin pimeetäkin että ei nää etes oravia, vaikka olis hyvät valot. Kun ne oravatkin istuu silloin pesässään ja syö pähkinöitä.
Juu juu, sen takia onkin syys ja lokakuussa niin mukavaa olla vielä ulkona. Mutta ei se, minä poistun tästä ketjusta, pysyisi topikin päälle:)
Nyt se Tacxin Satori tuli ja ensimmäinen leppoisa puolitoistatuntinen vedetty. Löytyykö netistä jotain ohjeistusta treinerin käytöstä yleisesti/harjoitteluohjeita/ohjelmia. Tacxin sivuilta löytyi jotain pientä, mutta google ei minun hakusanoillani kovin paljoa enempää tuonut.
Kannattanee sijoittaa johonkin noista ketjussa mainituista kirjoista, Training Bible jne. Satorilla itsekin ajelen, noin yleisesti tulee tehtyä jollain variaatiolla 2x20min kynnyksellä, 5x5-8min hieman kynnyksen yli VO2Maxia tai sitten jotain minuutin puristuksia. 10min lämmittely ja jäähdyttely. Mitään PK-treeniä ei ruuvipenkissä jaksa vetää jos ei ole tosi reippaalla päällä, pää hajoaa n. tunnin jälkeen. Jos ei pääse ulkona ajamaan vähintään kerran viikossa niin sitten täytyy joku pitkä rupeamakin kihnuttaa.
Mistäs sellanen Rock and Roll Pro vastus kannattais nykyään ostaa? Velosportilla oli vähän hinta noussut sitten edellisen sivuvierailun ja CRC:ltä näyttäisi olevan koko laite loppu. Ja mitä lie tarkoittaa, että valmistajan sivuillakin lukee kyseisen laitteen kohdalla Out of stock. Kai näitä sentään vielä valmistetaan, jos olivat niin suosittuja? Vai tekeekö takuullakaan enää mitään, jos nyt sattuu jonkin kaupan varastosta vielä yhden löytämään.
No jos jotain muutakin kiinnostaa, niin Velosportille on kuulemma tulossa seuraavalla viikolla uudet mallit, jos oikein käsitin. Hinta tosin nousemassa "tuntuvasti". Tilasin Satorin ja rullat...
Voiko joku viisaampi kertoa kun tossa lukee että (näytöllä näkyvät tiedot: TEHO) Onko se sama kuin WATTI teho vai mistä tehosta nyt puhutaan?
http://www.suomenurheilupyora.fi/pro...hp?loc_id=1257
Kurtteja ei ole saanut taas pitkään aikaan. Voi kyypsä. Otin sitten Cycleops:in trainereita lisäksi niin ei ole yhden merkin varassa. Suunnittelia ja laitteen järeys-aste on sama kuitenkin mutta valikoima on laajempi. Super Magneto Pro, Magneto,Jet Fluid Pro ja Fluid 2 malleja tulee ekana. Lisäksi mua itteä kiinnostaa että jos tuntutuma säilyy samana niin saisi säädettyä pienemmillä portailla tehoa ns. viikottain ettei tarttisi vaihtaa aina eturatasta piikin-parin välein normaalimman kehityksen ylläpitoon (kukahan tarvii 3000W kestoa..?) ja silti "tatsi" on "ajettavampi" kuin Taxc ja Elitellä koska laitteet on ihan eri kaliberiä.
http://www.cycleops.com/products.html
On. Mutta niin kauan kun se lukema tulee muualta kuin SRM tai Powertap-mittarista, on se lähinnä suuntaa-antava. Paras versio on olla jompi kumpi ja traineri jossa ei sitten tarvitakaan mitään "sinnepäin tehoa" arpovaa näyttöä ja samaa mittaria voi käyttää sitten ulkonakin.
Juu, noin teoriassa. Se sitten paljonko rengas kihnuttaa kitkaa, varsinkin kovin pientä rullaa vasten kuten joissakin merkeissä, vasten. (Taxc 30mm, Kurt/Cycleops 54mm) Rullan kireys taas vaikuttaa hukkuvaan tehoon. Ja nyt on kyseessä oikeasti riittävä mittaerhe jos tulosta haluaa verrata. Hyvä kehitys vuodessa edes jonkinverran reenanneella on kuitenkin alta watti/viikko... Taxc:iin muistaakseni elää kansan keskuudessa joku "suunnilleen" kalibrointi-ohje tyyliin" aja 25MPH tai n. 40km/h ja paa kinttu suoraksi. Renkaan pitäisi pyöriä tasan 10s,säädä sellaseksi se rullan kireydellä. "
Tietty myös renkaan lämpötila vaikuttaa kovasti sen taipuma-ominaisuuksiin ja siten raakasti rullauskitkaan pienen rullan ympäri. Eli kun monella on tapana laskea mökin lämpöitilaa esim 15 asteeseen tai ajaa ulkovarastossa niin kannattaa ajaa "gummi kuumaksi" eli joku vartin ajo ennen kuin surittaa tollasia kansanloitsuihin perustuvia "kalibrointeja". Mää laittaisin useimmiten n. 4mm sägiä ja soon siinä. Alussa ehkä sutii mutta ei enää kun lämpiää. Koska muodonmuutos rullan kohdalla aihettaa pää-asiassa gummin lämpiämisen ja muutaman muun asian, samalla voi sitten miettiä kumpi lämpiää ja kuluu nopeammin (+sutii helpommin, +pitää ääntä...), hyvä ja notkea kisagummi vai halpa ja kankea reenirengas. Mulle kelpaa kyllä siksi ihan edelliskesän kisagummin jämä....
Tossa tietty on se vika että siihenkin vaikuttaa kiekon paino eikä vain rullauskitka. Ite ajoin Taxc:illa yhen talven HED:in Superlite levykiekolla kun se oli niin pirun painava (joku 1650g muistaakseni) että se paransi ko. trainerin ajettavuutta lähemmäs suojuoksusta pyöräilyä.
Sain muuten kerran nousemaan 48 kuutiometrin tilan +5C:stä kymmenellä asteella eli -> +15C kun ajoi tunnin trainerilla. Ns. höyry nousi. :D
Ken osaa laskea hukkatehon määrän suoraan äijästä...? Ravautan hiasta että kyseessä on noin vajaa kilowatttitunti. Tietty se trainerinkin porotti...
Jos tehokehitystä alkaa funtsimaan prosenteissa lyhyemmällä aikavälillä , saattaa joutua kyllä epätoivoon. :D
Mutta pysyy tosiasiat käsillä samalla.
Ei minusta. Eikä niitä saa tuubeina. Ajattelin nääs ajaa FFWD Powerdisk:illä kun siinä on Powertap-tehomittari samassa ja levy pitää yleensä muutenkin pienempää ääntä trainerissa.
Pehmeä gumminen ja rakenteinen kisarengas toimii minusta aika hyvin. Ja kaudesta yleensä jää pari ketaletta niitä kumminkin jäljelle.
Pahin erhe on pistää halpa ja mahdollisimman pistosuojattumaantierengas trainerikäyttöön.
Piruviä, tolla laskulla tän mökin lämmittämiseen ei tarvittaiskaan kuin muutama hehkulamppu? eikä Kilowatti-tolkulla pattereita.
Toi 48 kuutiota oli edellisen kämpän kellari kyllä...
No, hyvä tuubi ei siinä paljoa kulu eiköä se uusi tuubi enää ole +muut syyt mitä kirjasin ylempänä. Ja yksi mun tehomittari sattuu vaan olemaan vapaana ja levykiekossa johon menee tuubi. En mää viitti hankkia kaikenmoisia vermeitä hyllyyn seisoman, kyllä niitä pitäisi voida ihan käyttääkin.
No hattuvakiolla laskien jo pelkästään seinien luonnollisen konvektion aiheuttama lämmönsiirto on satoja watteja tai enemmän. Olettaen että seinien lämpötilat on +5 C ja niiden pinta-ala 44 m2 luokkaa.
Mulla on sen HED Superliten edeltäjä, eli ei siis edes Superlite.
Se painaa 1565g Vittorian Cronon kanssa ILMAN takapakkaa.
FFWD:n ratalevy painaa samalla tuubilla 1399g ILMAN takaratasta.
Toi 166g tuskin on kovin merkittävä ero. Ja siinä ankkuri HEDissä on vielä vapaarataskin...
(Ja FFWD:n sivujen mukaan maantie levy Shimanolle on 90g painavampi kuin ratalevy, eli se ero olisi vaan 76g...:D
Voi olla että mun keittiön vaaka ei ole täysin atomivaa'an tarkkuudella varustettu, mutta molemmat on punnittu samalla vaa'alla)
Materiaali on mitä on, kai se on ollut tekovaiheessa samassa huoneessa kuin hiilikuitumattokasa...
Mutta en mä oo saanut tota vaneriHEDiä kuitenkaan notkumaan tempossa, kun mä kai pyöritän koko ajan niin hyvin, enkä heilu puolelta toiselle.:D
Piti oikein käydä punnaan kellarissa yksi Hed SL. Huomasin samalla että tuskin kellään Suomessa on yhtä montaa Zipp-vannetta tai kehää saman katon alla. Not good. Tarvii siivota. Se on kyllä tuubiversio. Se oli 1450g ilman tuubia, ilman kasettipakkaa ja tikkatauluksi käyvässä hapessa. Se toinen oli avo ja varmasti painavampi mutta tuskin ihan 200g enempi... Siitä on aikaa jo enempi kuin tovi. Voi olla että jonkun gramman muistan pieleen.
FFWD ratalevyt joita mulla on, on siinä 1200g +-20g. Niitäkin on tehty kahdella navalla. Mun myymät Shimano maantieversiot on olleet 1170-1220g. Normaali Shimanoversio jota tehdas myy jossa on irtokuulaleekerit, on joku 50-70g enempi.
Mää en ota kantaa HED:in notkumiseen mutta olen moisen väitteen kuullut kyllä levyn vaihdon jälkeen.
Aika lähelle sun vaaka näyttää. Mun HED on myös tuubi, se avo on tosiaan painavampi. Myös toi FFWD: paino, 1200g + 20g + Crono 160g + liima menee toleransseihin. Kyllä mä uskon helposti, että FFWD on jäykempi, mutta kuten tiedetään, mä oon heikko raukka ja en saa levyä notkumaan.
HED3c:n kyllä saan notkumaan. Joukkuesprintin startissa ekan 100m.:D
Tilannehan vastaa aika heikosti aika-ajoa maantiellä. Tai, em mä nyt tiiä, voihan se notkuakin...
tämä? http://www.probikekit.com/display.php?code=T9034
vai: http://www.probikekit.com/display.php?code=NP10484
vaiko? http://www.probikekit.com/display.php?code=A1116
Tämäkin kiinnostaa mutta 0-varastossa..? http://www.probikekit.com/display.php?code=T9005
Tuollainen alle 200e budjetti käytössä, onko suosituksia? Tarkoitus lähinnä PK-kinnausta maasturi-ajon ohella. 4-7h viikkoon.
Mites Tacx Satori? 4-7 tuntia trainerikituuttamista viikossa alkaa olemaan aika hevijuuserimenoa. Hanki isoin/tehokkain mahdollinen tuuletin jäähdyttämään.
Mä meinasin kokeilla appiukon noin 120 cm teollisuustuuletinta traineritouhuissa. Se saattaa vaan olla jo vähän liian iso tohon meidän kellariin, mutta ei varmaan hiki lentäisi. Siis tämmönen.
Mitä mä olen noita eri kumeja trainerilla testaillut, niin trainerikumit ovat mun mielestä toimineet tavallisia kumeja paremmin ja kestävätkin tossa käytössä aika loputtomiin.
11 tuntia viimeiseen viiteen päivään yhteensä ja mukaan mahtuu yksi lepopäiväkin...:o Asiantynkää piti sen verran tässä sanoa että ei isoin/tehokkain tuuletin ole paras. Mullakin iso ilmastointilaite, niin en pidä sitä koskaan kuin pelkällä "fan" (puhallin) toiminnolla ja pienimmällä teholla. Tai no, keskikesän 35 asteen kämpässä oli puhallin jo kakkosella (3 portainen tehonsäätö). Mutta koskaan en pidä tuuletinta oikeassa ilmastointimoodissa. Jäätyisi siihen ergon päälle. Mitä pitemmälle treeni etenee, sen enemmän alkaa viluttamaan jo pienelläkin puhalluksella. Mutta siitä olen samaa mieltä, että tuuletin olla pitää, pakko tulla edes pieni ilmanhenkäys naamaan, muuten tulee noutaja heti.
Nöyrryin selkärangattomana ja kiikutin täksi talveksi trainerin sisätiloihin, ja samat fiilikset. Juuri ja juuri pärjää ilman tuuletinta rauhallisesti pyöritellessä, mutta kun tehoja heittää kehiin niin pieni tuulevire olisi påp.
Jos tuntuu siltä että kone keittää sisällä, niin kannattaa kokeilla ulkonaRainerointia... ärsyttävää siinä vain on se että joutu pukemaan niin paljon päälle.
Ensimmäistä kertaa ostoksilla näissä merkeissä ja pohdiskelu on tällä hetkellä tacxin satorin ja speedmaticin välillä...Jos ei oteta tuota joidenkin mainitsemaa melutasoeroa huomioon, niin onkos tuolla rullan koolla (1kg/2kg) millainen merkitys? T. pienet reidet, pienempi rulla?:o
Viime talvena tuli vedettyä 14h viikkoon treinerillä parhaimmillaan...oma kroppa on suht samanlainen tuon tuuletuksen suhteen kuin Vesankin, eli liika tuuletus on pahasta...alkaa tulemaan vilu. Eli joku suht iso tuuletin pienellä teholla on aika hyvä valinta ja aina voi kokeilla toista tuuletinta takapuolellekin, tuntui toimivan itsellä aika hyvin.