Itellä painaa halkaistu sisuri 150g ja litkuhan ei pyöri sielä renkaan mukana joten tubelessina aika merkittävä painon pudotus.
Printable View
Jos laitat esim pulloon vettä ja pistät sen vaakaan ja pyörität nii se vesihän pysyy siellä lähimpänä maata? Samallain se litku käyttäytyy renkaan sisällä.
^ Hyvinkö osittain täytetty vesipullo rullaa? Entäs tyhjä mutta vähän painavampi pullo? Ja luuletko oikeasti, että 150g litkua pysyy renkaan ala-osassa kun ajat pyörällä? :rolleyes:
No on kait jäsen Radonilla kuitenkin pointti ettei nestemäinen massa pyörivissä, eli litku, ole samanlainen jarru nopeuden muutoksissa kuin semmonen joka kiinteästi pyörivissä mukana, eli sisuri. Litku keräilee vauhtia siellä sisällä kun omilta kiireiltään joutaa.
^ No ei, mutta kyllä se kumin sisäpinnassa kulkee mukana.
En ole fyysikko, mutta saman energian taitaa 100g litkun kiihdyttäminen vaatia kuin vastaavan painoisen sisurin. Litkun levittyminen saattaa jopa vaatia alkukiihdytyksessä enemmän energiaa, jos massakeskittymä on lepotilassa renkaan alaosassa.
Missä kaikki fyysikot? Faktat pöytään🤔.
http://www.bicyclerollingresistance....eless-vs-tubes
Tuolla testailtu litku vs. sisuri. Ainakin watteja näyttää säästyvän litkulla.
Hyvä vierintävastustesti, joka voisi olla vielä parempi, jos sisuri olisi vähemmän painava versio.
Olisi kyllä mukava tietää, kuinka suuri vierintävastusero olisi, jos sisuri olisi litkun ja venttiilin kanssa saman painoisia. Se voisi lähes toteutua, jos käytössä olisi 4" renkaalle suositeltu >100ml litkua ja sisurina käytettäisiin jotain kevennysversiota.
^ Onko tuosta Schwalben sisurista vielä kevyempi versio olemassa? Ei ole tullut seurattua markkinoita noilta osin.
Sama tiettämättömyys vaivaa, kun litkut ovat paksupyörässä. Plussarenkaissa kokeilin sisärenkaita loppuvuodesta, kun totesin kevyen 29 sisärenkaan painavan n.160g, joka oli lähes sama paino, mitä 100ml litkua (n.130g) + venttilin paino. Suurta eroa en osannut löytää noiden plussaversioiden väliltä, mutta pitänee jatkaa testailuja.
En määkään, luulis täältä jonkun tämänkin asian erikoisasiantuntijan löytyvän. Mutta ite veikkais kanssa, että energiaa menee kyllä sama tuon itse massan kiihytykseen, se vaan jakautuu pidemmälle ajalle jos kiihytetään johonkin tiettyyn nopeuteen ja jäädään ajamaan sitä kunnes litku on stabiilisti ympäri rengasta pyörimässä samaa nopeutta. Mutta toisaalta maastopyöräilyssä nopeus vaihtelee jatkuvasti, jolloin se on siellä kuin heikko kuminauha, ja energiaa kuluu tubeleksessa vähemmän myös muodonmuutoksiin kun se sisuri ei ole siellä taipuilemassa ulkorenkaan seurana. ...sitä tiedehenkilön selitystä odotellen, tosin voi niillä olla parempaakin tekemistä,
Maallikkona, siis kaikkea muuta kuin fyysikkona tai minään muunakaan tiedemiehenä, ajattelisin että sisärenkaan, joka on tiukasti painettuna ulkorengasta vasten, muodonmuutos renkaan vieriessä vaatii enemmän energiaa kuin litkukalvon. Ja jos nopeus on niin alhainen että litku on osin renkaan alimmassa kohdassa niin tämän "lammikon" siirtyminen vaatii myös hyvin vähän energiaa. Jos litkua on paljon kuivuneena ulkorenkaaseen, silloin luultavasti lähestytään tilannetta sisärenkaan kanssa.
Nopeuden kiihdyttämiseen luultavasti vaikuttaa rullausvastuksen ohella massat. Ei varmaan juurikaan eroa onko sisärenkaan massa vai litkun massa. Määrä luultavasti ratkaisee.
Varmaankin asian selvittäminen faktan luonteiseksi lopputulokseksi vaatisi tarkkoja mittauksia laboratorio-olosuhteissa. Tällaisissa tilanteissa, vaikkapa;uudet litkut/osin kuivunutta litkua ja lisätty vähän uutta, erot ovat varmastikin hyvin pieniä. Jos sellaisia yrittäisi selvittää klassisella:Alamäki-tasamaakokeella, eli kuinka pitkälle polkematta rullaa, olisi vaikeus jo siinä että pienikin tuulenvire, jota ei edes huomaisi, sotkisi tuloksia.
Toinen maallikko. Tubeleksen petettyä eräällä lenkillä tuli laitettua kevennyssisuri tilalle. Eron tuntumassa kyllä huomaa. Ja natinan määrästäkin voi jotain päätellä kuinka paljon se sisurikin siellä loppujaan elää (litkujäämät sisurin ja kumin välissä aiheuttivat hienoja ääniefektejä, tosin kyseessä oli huonosti käyttöön istuva 13F sisuri ja iso JJ). Itselle tubeleksen edut ja haitat (=asennukseen liittyvät) on ilman fysiikan tuntemistakin kyllä selkeät.
Eikös tuo ole sillä lailla että osa eteenpäin vievää energiaa häviää sisärenkaan ja ulkorenkaan väliseen kitkaan kun maastossa liikutaan?
Sisäkumi rupeaa ajossa vastustamaan alustassa tapahtuvia muutoksia verrattuna pelkkään ulkokumiin ja litkuun. Eli siis litkurengas myötäilee maaston muotoja paremmin juostamalla enemmän jolloin energiaa kuluu eteenpäin menoon vähemmän.
Tähän kun ottaa vielä mukaan pienenkin painon säästön niin homma on bueno!
Juurikin noin ja läskirengas on ainakin mulla aika lutussa, siinä rajoilla, onko kyljet kurtussa tasaisella. Jos litkua on pahasti liikaa, se saattaisi vastustaa enemmän erittäin hitaasti ajaessa, kun litku ei leviä ympäri rengasta vaan pysyy pääosin alareunalla. Hitaassa vauhdissa tällä vain ei ole mitään merkitystä kun vastuksen ja haasteet asettaa maasto. Muodot tai pehmeys.
nih..
Livenä voi vastaavaa reaktiota katsoa kotiolosuhteissa pesukoneesta, jossa on lasiluukku. Eli miten neste reagoi pyörivän rummun nopeuteen.
Yllättävänkin monipuolista small talkkia on kyllä muutamassa vuodessa renkaista saatu aikaan!
Päivän asiaan: kun yllä sanoin Colossukseni olevan 118mm ja Knardin levyinen, niin mittasin uudemmin tavallisilla ajopaineilla pari-kolme milliä vähemmän ja huomasin rungon olevan saman levyinen kuin takana olevan Minion FBFn, joka siis tarkoitettu eturenkaaksi mutta on sopinut 170mm perään. Vaihoin ne keskenään ajatuksella että Colossuksen sivunappuloita joutaa kyllä ottaa pois sen että ketju sopii kulkemaan.
Millä se todettu helpoimmaksi, ranta-Dremelillä vai saman tien rälläkällä?
Itse otin nappulan kulmat joskus sivuleikkureilla.
Sisärengaskäytössä sain pyöräkaupassa ohjeeksi laittaa sisärenkaan ja ulkorenkaan väliin talkkia tms, jotta kahden renkaan välinen kitka olisi mahdollisimman vähäinen. Toki painoa tulee taas muutama gramma lisää. Siitä löytyi itselleni selitys, miksi joistain ensiasennuskumeista on löytynyt valkoista purua ulkorenkaan sisältä.
Tuosta sisärengas-litku hypoteesista vielä: Joku tuossa edellä mainitsikin laittaneensa sisärenkaan tilanteessa jossa oli kuivunutta litkua ulkorenkaassa. Kuivunut litku on kyllä sen verran nihkeää ainakin käsin tunnustellen että jos kuivuneella litkulla pinnoittuneen ulkorenkaan varustaa ihan normisisäkumilla, siiis sellaisella paksulla kunnon norsun kondomilla, niin tätä tapausta kun verrataan hyvään tubelekseen jossa on kohtuullisesti litkua, alkaa luultavasti olla havaittavissa ihan merkittävää eroa.
Talkka tosiaan kannattaa käyttää jos sisäkumeja harrastaa. Ja aika reilusti on hyvä laittaa.
^ Kyllähän moottorisahakin käy on aina varma valinta hommaan kuin hommaan tai mattopuukkokin hoitaa.
Dillinger 5 nastotettu ja naitettu mobd vanteelle, kierros gorillaa ja litkut sisään niin vuorokauteen ei ole tapahtunu mitään vuotoja mistään ja paineetkin pysyny...ei kai tää nyt näin helppoa voi olla.
Mulla pysy dille 5 mulefutin vanteella 2 lenkkiä ilman vuotoja, kolmannella alkoi hienoisesti litkuja näkyä ulkopuolellakin lenkin aikana, mutta ei niin paljon ettäkö olisi tarvinnut laittaa lisää painetta. Nyt olen pitäny vuorokauden verran rengasta sisällä molemmilla kyljillä makuulla. Huomenna näkee vieläkö on vuotoja kun startataan talvi-tdt:lle
Juurikin kyselen Mulefutin tubelesoinnista. Kannattaako gorilla vai joku muu teippi vai mennäänkö idioottivarmalla halkaistulla sisäkumilla? Gorillaa ja halkaistavia kumeja löytyis hyllystä, mutta mikä on yleisin? Onko toi Mulefut vanne jotenkin erityishyvä jollekkin tietylle tubeless versiolle?
Kiitos jo etukäteen!
Mulla piti parisen kuukautta Mulefut + Lou -yhdistelmä ilman mitään vuotoja. Nyt sitten kun pitkästä aikaa pääsin metsään ajelemaan, niin siellähän se keksi tyhjätä itsensä. Vanteessa oli orggis-teippaus. Eturenkaassa alkuperäinen teippi ei pitänyt missään vaiheessa. Eturenkaan olin käärinyt sen vuoksi jo aikaisemmin Gorillaan, ja tänään sitten sama käsittely takarenkaalle. Vanne on teipattu ja paraikaa tekeytyy sisuskumin alla 2 barin puristuksessa.
Eturengas ei ole gorillan kanssa vuotanut yhtään, joten näillä kokemuksilla ainakin Mulefut + Gorilla toimii. Teippiä olen laittanut n. 1,5 kierrosta, niin että venttiilireiän kohta tulee tuplateipattua.
Bugisella softalla lähetetty
Ja tuo edelläsuunnittelemani sheivaaminen Colossukselle tapahtui sitten mattoveittellä. Tämä Colossus takana, FBF edessä tuntuu puolentoistatunnin pikatestin perusteella aika siltä mitä pitääkin. Kyllä tuo FBF takana oli aika raskas rullailija ja sitä tuli kompensoitua isommilla paineilla. Eiköhän tämä näin päin hyvä ehkä ympäri vuoden, kun toisessa läskissä on vielä litkujumbot, niin pysyypähän vähän eroa noilla...tai emmää kyllä vielä varma ole onko Jumbon ja Colossuksen välillä paljoakaan eroa muuta kuin painossa.
Mulla on kans se musta ja muovinen vannenauha, mutta sen päällä oli lisäksi semmoinen aika jäykkä, ohut ja kerman värinen tubeless-teippaus. Poistin sen molemmista vanteista Gorillan tieltä (sitä ei kannata sitten pakkasessa poistaa, koska se repeilee suikaleina; lämpimänä irtoaa siististi).
Bugisella softalla lähetetty
Ei kannata Mulefuttia turhan takia teipata.
Pieni varmistus, oliko joku tehnyt halkastu sisuri tubelesoinnin Mulefut vanteelle? Toimiiko? Itse oon tehnyt Rolling darylille ja siinä toimi idioottivarmasti.
Kyllä toi viritys toimii uskoakseni kaikilla tubeless vanteilla. Ja yleensä myös tiivistyy hyvin. Mutta kuten edellä sanottiin niin ei sitä kannata tehdä jos rengas on jo muutenkin tiukka nousemaan vanteelle. Jos rengas on löysä, niinkuin "ei tubeless ready" usein on niin silloin sitä voi kokeilla. Vähän painavampi verrattuna teippaukseen.
Itse otin reunanappulat pieniksi kulmahiomakoneella jossa on hiomalaikka. Ja epäilen että rengas ei nouse mulefutille jos on halkaistu sisuri välissä, jotkut uudet renkaat tarvitsevat liki 1.5bar noustakseen edes liukasteen kanssa ylös.
Tuollaista ostin foorumin suositusten perusteella Mulefutin tubeless-teippauksiin: FIXMAN Polythene Jointing Tape 75mm x 33m
Tuntuu helpommalta vetää pari kierrosta tuota vanteelle teippiä pingottaen kuin paksua Gorilla-teippiä. Ja on myöskin melko paljon halvempaa.
[edit] Aihetta sivuten, tilasin myös ko. teippiä 50 milliä leveänä, suikaloin sen mattoveitsellä 25 milliseksi ja teippasin plussavanteet. Tuntuisi toimivan.
Onko muilla yhtä positiivisia kokemuksia pressuteipistä kun meikäläisellä? Taisi olla elokuun lopussa tai syyskuun alussa kun tein Alex Blizzerkin 90 leveille vanteille pressuteipistä tubeless muutoksen ihan prisman ja motonetin halppis litkulla. Homma oli helppoa kun hengitys ja sen koommiin ei ole tarvinnut mitään tehdä. Paineet pysyy edelleen siinä 0,5 barin asetetuissa. Renkaina veerubberin bulldozerit.