Kokoon en osaa ottaa kantaa mutta muuten
https://larunpyora.com/tuote/2021-fo...disc-8-6-grey/
ei varmaankaan mahdu 32:t, eli ei osunutkaan kovin hyvin specseihin
Printable View
Kokoon en osaa ottaa kantaa mutta muuten
https://larunpyora.com/tuote/2021-fo...disc-8-6-grey/
ei varmaankaan mahdu 32:t, eli ei osunutkaan kovin hyvin specseihin
Kiitos kandidaateista. Hiilikuitulisää olisi reilu 1200-1500e...
Nyt vain vaan miettimään omia ruumiin mittojani, kun koipea on keskimääräistä enemmän.
Tällä koitin haarukoida: https://www.jensonusa.com/bike-fit-calculator
Mutta en tullut hullua hurskaammaksi, antaa ihan hämäriä mittoja. Olikohan hyväksi havaittuja kalkulaattoreita?
Olen antanut itselleni ymmärtää, että n. 550mm efektiivinen top tube, reach 38xmm ja stack siinä 560mm olis asiallinen lähtökohta mitoitukselle. Satula tulee n. 77cm korkeuteen ja tanko sais tulla siinä 10-12cm alemmaksi. Mutta voiko noilla pituusmitoilla mennä jo pitkän puolelle, jota kompaktilla tangolla ja 90mm stemmillä ei paikkaa?
Normaali jalka sinulla on. Itse olen 178 pitkä ja satulankorkeus 765mm.
Nykyinen pyörä 550stack, 385reach. 130mm/10deg stemmi. Justiinsa tuo 550 yläputki.
Koipea pitää olla tuollaiseen satulakorkeuteen...tuo Bianchi näyttää mitoiltaan tuonne suuntaan. Nuo laskurit ovat tavallisen mitoituksen kuskeillekin vain jotain sinne päin tyyppisiä, hyviä ymmärrettynä sellaisenaan.
Tuosta mittoja jalkkikselle, koko 55 olis vähän niinku:
https://geometrygeeks.bike/bike/bian...inito-xe-2020/
Täytyy muistaa, että hieman vaihtelee satulankorkeus myös tottumuksesta, ajohousuista, polkimista, kampien pituudesta ja kengistä riippuen. Itse pidän satulaa vähän alempana kuin laskurit suosittaa eli polvi ei suoristu aivan yhtä paljon kuin jollain toisella. Oma maantiepyörän satulankorkeus on 74,5 cm ja mitat 185 cm ja sisäsauma 85 cm.
Reach 39 cm tienoilla, stemmi -6 ja 10,5 cm. Tanko compacti eli alaotteen mutka jyrkähkö ja kahvatkin vähän lähempänä kuin joissain toisissa tangoissa. Iso vaikutus muuten kahvoilla ajoon silläkin onko Shimanot vai Campat. Yllätyin kuin vaihdoin vanhoista Campa recordeista Shimanon Ultegraan. Luulin tarvitsevani muita mittoja pyöränvaihdossa katsellessani uuden erimittaisen stemmin mutta kahvojen ero tasoitti muutoksen.
Edit. Osun kuitenkin näköjään aika hyvin alemmas linkitetyn Lemondin taulukon lukuihin)
Samoin alle suositusmitan asettelen satulan, haaramitta 83 tienoilla, satula jopa 71 talvella vielä sentin alempana. Vähän vanhaa akillesvaivaa toisessa nilkassa ja vähän pitkäkoipisuuttakin, suositukset kuitenkin hyviä nollakohtia, joista sitten omat hakee.
Pitkäkoipisuutta voi kompensoida satulan paikalla, mielestäni alle suosituksen ja lähempänäkin, pieniä liikkeitä.
Ps. Korjasin tuota haaramittaa, kun muistista tuli sentti liikaa...
Muistin tuon, siksipä korkeakeulainen ehdotus tuossa ylempänä. Tuon tyyppiseen koivet vois ahtaa.
Koska tiedän että TERU kestää hyvin - hymyillen tai hymähtäen - kommenttini, en epäröi laittaa tähän näitä usemmankin :seko::seko::seko:
Ensinnäkin: miten haaramitta (eli inseam kuten me lajinmukaisesti oikein harrastajat mielellämme sen ilmoitamme) voi olla "tienoilla"?! Voi olla että jos mittaa puolen tusinaa kertaa. ei ehkä joka kerta saa millilleen samaa tulosta, mutta parempaan kuin puolen sentin tarkkuuten pitäisi kai päästä?
Toiseksi: onhan 71 cm satulakokorkeus (keskiöstä satulatolpan suunnassa satulan yläosaan mitattuna) ihan järkyttävän alhaalla!
Kolmanneksi: miksi satulan voi tai se pitää laskea talvella alemmaksi? Eikö talvikenkä ole yleensä paksumpipuhjainen ja "stack height" suurempi? (Voivathan talvihousutkin olla paksummat, mutta eiväthän ne silti satulan efektiivistä korkeutta juurikaan muuta.)
PS Lemond fomulaksi kutsuttua kaavaa (0.883 x inseam) käytetään kai vieläkin ja suurempaakin satulakorkeutta ehdottavia laskutapoja on ymmärtääkseni olemassa. Laitan tähän vielä taulukon jota silmäilemällä saa nopeasti jonkinlaisen kuvan ilman enempiä laskutoimituksia:
http://1.bp.blogspot.com/-jhx3a27dUI...zing+chart.jpg
Hymähtelin muutaman kerran ja kestänkin kommentoinnin matalasta satulasta, noin ajan ajoni jatkossakin, rima on matalalla.
Lakeja, asetuksia ja suosituksiakin on, noista jotkut velvoittavampia kuin jotkut toiset, minun juttuni eivät velvoita juuri lainkaan juuri ketään, takki kääntyy itsellänikin usein...
Sen myös huomannut, että nykyaikaisiin maastopyöriin sama korkeus ei välttämättä päde, kun satulaputkien kulma on jyrkempi. Eli kun kuski istuukin polkimiin nähden vähän edempänä. Toisaalta maastossa pidän korkeimmillaankin satulaa vähän alempana kuin maantiellä. Mutta ei tää nyt tähän otsikkoon sinällään kuulu, kun maantiepyöristä on tarkoitus puhua. Ja kun maantiellä satulan paikka eteen-taakse suunnassa on vähän tarkempi mielestäni ja se luotilinja polvilumpion edestä tai sentti sen takaa alas poljinakseliin on aika optimi lähes kaikille (kammen ollessa eteenpäin vaakatasossa).
Tunnustan että TERU olisi valottanut mieltymyksiään vähän tarkemmin ja kuvannut meille millaisten tuntemusten ja huomioiden kautta hän on nykyiseen satulakorkeuteensa päätynyt. (Uskoin hänen siihen kykenevänkin.)
Mutta ehkä se kuuluisi jo toiseen ellei peräti omaan ketjuunsa. Laitan kuitenkin tähän erään bike fit gurun listan syistä miksi mitään yleistä kaikille sopivan tuloksen antavaa laskukaavaa ei voi olla olemassa (ja joku tai jotkut syistä varmasti selittävät miksi TERUlle sopii reilusti alempana oleva satula):
https://pic.useful.fi/CFMiKctc_.png
Noin on, läheltä suosituksia sopivat asettelut löytyvät.
En ihmeemmin pysty erottelemaan noita omia mieltymyksiäni ja tuon talvikorkeuden osalta olin epätarkka, tuota sentin laskua ei ole enää vuosiin tullut tehdyksi talveksi, vielä selityksenä että pidän copactista mitoituksesta muiltakin osin pyörissäni.
Muidenkin kokemuksia on tullut vastaan suositusta alemmaks satulan asettelusta, onko täällä muita, joilla satula on sentin pari kolmekin alempana tuota haaramitta×0,883 ohjetta?
Mulla oli aiemmin ja en suosittele. Tuolla jättää käyttämättä paljon voimaa ja etureidet kipeytyvät siitä polvien yläpuolelta tosi herkästi.
Mutta satulan paikka pituussunnassa ehkä vielä tärkeämpi. Moni vetää sen aivan liian taakse, jotta painoa ei tule käsille eikä ylävartalolle.
Veikkaan, että sinullakin satula on tosi takana. Tuolloinhan se korkeus voi ollakkin matalmmalla.
Matalammalla on ollut ns. aina, jo monia kymmeniä vuosia ja suositusta lähempänä, melkoisen tiivistä ajoasentoa tavoitellen.
Siksi täällä palstallakin on tullut suositelluksi usein rungon koon valintaa "pienemmältä puolelta", kun on etsitty sopivaa kisatonta maantiepyörää.
Ps. Pitää korjata muistista otettua omaa haaramittaa, oikea mitta on 83 cm ja satula 71 cm keskiön keskeltä, siis ei ihan järkyttävän matala olekaan!
Ihan mielenkiinnosta mittasin oman satjlan korkeuden. Se oli n 78cm. 0,883 metodilla oikea olisi ollut 75,76cm. Eli aika huttua koko systeemi mun osalta. Satula aikalailla keskellä kiskoja.
En osaa sanoa :) Minulla se on niin edessä kuin saa. Monessa uudemmassa (aero)pyörässä satulatuolpan pystyy jo kääntämään toisinpäin, ettei mitään rajoitteita satulan eteen viemiselle ole. Lonkan kulmat pysyvät parempina satulan ollessa edessä. Samaa tekee myös lyhyet kammet.
Nyt käytössäni on pro stealth, jolla satulan kärki jää 80mm päähän keskiöstä, vaikka sen vetää jo reippaasti merkkien ohi. Tämähän on lyhytnokkainen malli, eli olisiko 5-6cm normisatulan mitta keskiöön. Haluaisin kyllä tuota ainakin sentin vielä eteenpäin.
Satulan paikka ja hytin pituushan ovat sidottuja toisiinsa. Kun satula vedetään eteen, niin ohjaamo pitää tietystikkin myös viedä kauemmaksi. Tuossa tulee äkkiä rajoitteeksi uci-säännöt, eli droppien etureuna ei saisi mennä 50mm edemmäs eturenkaan keskiöstä. Onneksi bh on suht loivalla keulalla, eli tuo raja ei ole minulla edes lähellä.
Itse olen kyllä käsittänyt, että pienempi runkokoko on nimenomaan enemmän race day malli. Satulan korkeus pitäisi kuitenkin pysyä samana, jolloin tanko jää matalammalla rungolla alemmaksi.
Hyvin harvoin pystyy ostamaan niin paljon liian isoa runkoa, että ohjaamo tulisi liian kauas. Jos siis puhutaan taas perinteisestä maantiepyörästä.
Oli pakko mitata heti ja survoin kirjan melkein persiiseen. Olihan siinä tarkalleen 2cm eroa. Ehkä viimeksi mitstessa olen kattonut luvun väärin, koska ero tasan 2cm. Hyvä homma! Olenkin aina ihmetellyt, miten voi olla täysin eri paikassa satula :D kiitos avustasi.
Välillä kun joku kertoo ajavansa 2 cm tai yli suositusten olevalla korkeudella niin "syyksi" on paljastunut etukenossa eli nokka selvästi alempana oleva satula. Kun satulan laittaa about vaateriin, voi/pitää satulaa laskea.
Mä mittasin joskus inseamini 6cm pieleen...
Mutta satulan paikka. Nyt olen säätänyt sen luotinarulla se sentti kaks tms lumpion etureunasta taaksepäin. Mutta jotenkin välillä on fiilis, että ei ole tarpeeksi "kampien päällä." Auttaskohan tuohon satulan siirto eteenpäin?
Lähetetty minun MI 9 laitteesta Tapatalkilla
Mulla muuten ajoittain vaivaa oikean polven yläpuolelta sisäsyrjältä polven kipeytyminen. Siinä on kai etureiden yksi komesta kiinnityspisteestä. Ilmenee erityisesti kylmällä ja kostealla säällä ja just maantieajossa, ei maastossa jossa asennot vaihtelee. Ehkä voisin koittaa nostaa satulaa muutamalla millillä. Olen myös korjannut asiaa holvikaarta tukevalla pohjallisella ja varpaiden alla olevalla säätökiilalla joka korottaa aavistuksen isovarpaan puolta. Jotta jalka polven seudulta ei petä sisäänpäin väsyneenä.
Korjata pitää omaa muistista repästyä haaramittaa, se on 83 cm ja satula 71 cm keskiön keskeltä, matala mutta ei niin "järkyttävän" mata kuitenkaan. Muisti se Muisti.
Korjasin mitan tuonne aiempaankin tekstiin etten johtaisi harhaan ketään.
Mulla tuo on ollut ihan selkeää lihasjumia, eli varmaan pientä ylikuormitusta. Väheni selkeästi oikealla satulan korkeudella.
Polvikipua on ollut ehkä vain kerran ja sekin typerästä klossikokeilusta johtuvaa. Koetin nollaklosseja ja nuo aiheuttivat viileällä ilmalla vihlovaa kipua kirisettien jälkeen. Eli ehkä tuosta voisi päätellä, ettei jalka päässyt olemaan suorassa kun pyörää heitettiin sivuille.
Mulla oli Arione vaaterissa. Myin kyllä sen pois kun en muutoin niin paljoa tykännyt.
Oma suosikki on Selle Italian Flite. Erityisesti tää vanha malli joka lopulta harmi kyllä hajosi ja uusi ei ole yhtä täydellinen. On toi pyöräkin jo kyllä tuhoutunut (viitisen vuotta sitten auton katolla parkkihalliin ajettaessa).
https://ep1.pinkbike.org/p4pb12205661/p4pb12205661.jpg
Juu, luulen että lantion ja alaselän asento vaikuttaa tuohon paljon. Jos taittuu matalaksi jo lantiosta, niin pidempiä satuloita on vaan pakko tiltata alaspäin.
Todella komea pyörä muuten.
Itse laskin vuosien mittaa satulaa hiljalleen. Kun alkoi tuntua olevan kohdillaan, muistin tuon 0,883:n kertoimen. Satula oli tarkalleen sen määrittämällä korkeudella. Itsellä millit sinne tänne, mutta tuo kerroin on kyllä hyvä instrumentti tosiaan, vaikkei alkuun uskoisi.
Minä olen mitannut omaksi inseamiksi 82cm ja 0,883x82=72,4 cm. Spessun pyöriä olen katsellut ja siellä on aivan erillainen kokolaskuri, joka antaa satulankorkeudeksi 68cm! Onkohan muut kokeilleet spessun laskuria?
En ole kokeillut, kun ei ole tuohon ajankohtaista mielessä, mutta vuosia ammattikisoja seuranneena, tuota ajoasentoa noilta ajajilta paljon tullut katselluksi, pitkiä hujoppeja noissa paljon, nuoria taipuisia kuskeja. Pyörien rungot kutistuneet mutta ei korkealta satula näyttäisi kenelläkään, vaikka satulaputkea pisimmillä pitkästi näkyy, pyörittelevät mukavan oloisesti tuollaista neljänkympin matkavauhtia viis-kuus tuntia päivässä.
Noilla valmentajat, huoltajatkin, mikä lienee heillä optimikorkeussuositus, kuskeilla tietty omakin mielipide?
Ps. No pitänee jatkaa vielä tästä.
Maantiepyörä roikkunut talven seinällä ja tuosta kävin mittaa satulakorkeuden, sentin oli tuossakin alle suosituksen, saa jäädä tuohon samoin kuin arkipyörissäkin, joissa parisen senttiä alle, toinen näistäkin kippuratankoinen.
Pitäähän satulankorkeusyhtälöön lisätä mahdollinen jalkojen pituusero, kampien mitta sekä kengät millä ajetaan.
TERU kun ajelee paljain jaloin ja pitkillä kammilla niin siinähän se.
Lähetetty minun MI 9 laitteesta Tapatalkilla
Täällää päin ajetaan AVOJALOIN!
Oikeat oululaiset eivät ole paljasjalkaisia.
Kun markkina on ainakin toistaiseksi mikä se on, niin 2023 kesäksi pitäisi ehkä alkaa katselemaan jo nyt pyörää.
Kun itsellä on pyörä, jossa on hyvät komponentit niin runkosetin ostaminen olisi yksi vaihtoehto, vähän kyllä pyörämerkistäkin riippuen.
Olen alustavasti katsellut Trekin Emondaa , Spessun Allez Sprintiä ja Tarmac SL 7 :aa sekä Canyonin Ultimatea.
Emonda SL on aika painava rungoltaan 1140 g ja haarukka vajaa 400 g, maalaamattomana. Vaikka paino ei minulle ihan tärkein asia olekaan, niin kuitenkin.
Runkosetin hinta on n. 3 teur ja tämä olisi malli joka kannattanee ostaa kompliiittiina.
Allez Sprintin runkosetin hinta on 1.900 eur, mutta niitä ei toistaiseksi ole saatavilla. Kävin Bikeplanetissa ohikulkumatkalla katsomassa kompliittia ja se miellytti oikein kovastikin. Hinta vaan on turhan kova 3.500 eur. Itselle tuosta jäisi vain runko ja 105 voimansiirto (toistaiseksi) , ja kaikki muut on käytännössä minulle arvottomia. Runko painaa jotain 1400 g ja etuhaarukka on sama kuin Tarmacissa vajaa 400 g.
Toisaalta Bikeplanetissa vuoden 2021 Tarmacin runkosetin hinta olisi 3.500 eur. Kun tätä vertaa Alleziin ja varsinkin mainittuun Emondaan niin noin periaatteessa tämä tuntuisi ihan ok:lta kaupalta.
Canyonilta vaihtoehtona olisi Ultimate kompliitti tai sitten cfr runkosetti. Tämä runkosetti menisi sitten osittain keventelyn puolelle.
Nyt tätä kirjoitellessa sellaisia tuli mieleen näistä:
- Trekissä ei mitään sellaista joka nostaisi sen noiden muiden yli (SL versio), tykkään kyllä ulkonäöstä
- Canyon vaatisi myös uudet vanteet, ehkä en ole valmis maksamaan rungon keveydestä kun en kuitenkaan tulisi rakentamaan kovin kevyttä pyörää
- Allez ja Tarmac olisi sellaisia johon voisi suoraan laittaa nykyisen pyörän osat kiinni
Kallistuiko tämä nyt näin helpolla noihin viimeksi mainittuihin ?
^Se Tarmac on kyllä kiva pyörä, jopa tuona halpisversiona vaikka senkin hinta aika suolainen oli. Vaikka sitä aeromallina esiteltiinkin, niin loppujen lopuksi toimii myös tällaisen pappaosaston kruisailupyöränä myös. Jos olisin nyt ostamassa, voi olla että harkinnassa olisi myös Spessun Aethos.
Loppupeleissä ratkaisu oli sitten kuitenkin Emonda SL 7.
Kait sen valinnan sitten ratkaisi ulkonäkö ja lähikauppa.
Pyörän saa vasta ensi kesäksi/arvioitu toimitusaika, eli nyt pystyy taas keskittymään pyörällä ajamiseen