ElectrobikeBikeshopGiantLostInLapland
Sivu 28 / 70 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 18 26 27 28 29 30 38 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 811 - 840 / 2086

Aihe: Uusi maantiepyörä hakusessa

Sen myös huomannut, että nykyaikaisiin maastopyöriin sama korkeus ei välttämättä päde, kun satulaputkien kulma on jyrkempi. Eli kun kuski istuukin polkimiin nähden vähän edempänä. Toisaalta maastossa pidän korkeimmillaankin satulaa vähän alempana kuin maantiellä. Mutta ei tää nyt tähän otsikkoon sinällään kuulu, kun maantiepyöristä on tarkoitus puhua. Ja kun maantiellä satulan paikka eteen-taakse suunnassa on vähän tarkempi mielestäni ja se luotilinja polvilumpion edestä tai sentti sen takaa alas poljinakseliin on aika optimi lähes kaikille (kammen ollessa eteenpäin vaakatasossa).

Tunnustan että TERU olisi valottanut mieltymyksiään vähän tarkemmin ja kuvannut meille millaisten tuntemusten ja huomioiden kautta hän on nykyiseen satulakorkeuteensa päätynyt. (Uskoin hänen siihen kykenevänkin.)

Mutta ehkä se kuuluisi jo toiseen ellei peräti omaan ketjuunsa. Laitan kuitenkin tähän erään bike fit gurun listan syistä miksi mitään yleistä kaikille sopivan tuloksen antavaa laskukaavaa ei voi olla olemassa (ja joku tai jotkut syistä varmasti selittävät miksi TERUlle sopii reilusti alempana oleva satula):

Noin on, läheltä suosituksia sopivat asettelut löytyvät.
    En ihmeemmin pysty erottelemaan noita omia mieltymyksiäni ja tuon talvikorkeuden osalta olin epätarkka, tuota sentin laskua ei ole enää vuosiin tullut tehdyksi talveksi, vielä selityksenä että pidän copactista mitoituksesta muiltakin osin pyörissäni.

Muidenkin kokemuksia on tullut vastaan suositusta alemmaks satulan asettelusta, onko täällä muita, joilla satula on sentin pari kolmekin alempana tuota haaramitta×0,883 ohjetta?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Noin on, läheltä suosituksia sopivat asettelut löytyvät.
    En ihmeemmin pysty erottelemaan noita omia mieltymyksiäni ja tuon talvikorkeuden osalta olin epätarkka, tuota sentin laskua ei ole enää vuosiin tullut tehdyksi talveksi, vielä selityksenä että pidän copactista mitoituksesta muiltakin osin pyörissäni.

Muidenkin kokemuksia on tullut vastaan suositusta alemmaks satulan asettelusta, onko täällä muita, joilla satula on sentin pari kolmekin alempana tuota haaramitta×0,883 ohjetta?

Mulla oli aiemmin ja en suosittele. Tuolla jättää käyttämättä paljon voimaa ja etureidet kipeytyvät siitä polvien yläpuolelta tosi herkästi.

Mutta satulan paikka pituussunnassa ehkä vielä tärkeämpi. Moni vetää sen aivan liian taakse, jotta painoa ei tule käsille eikä ylävartalolle.

Veikkaan, että sinullakin satula on tosi takana. Tuolloinhan se korkeus voi ollakkin matalmmalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Mulla oli aiemmin ja en suosittele. Tuolla jättää käyttämättä paljon voimaa ja etureidet kipeytyvät siitä polvien yläpuolelta tosi herkästi.

Mutta satulan paikka pituussunnassa ehkä vielä tärkeämpi. Moni vetää sen aivan liian taakse, jotta painoa ei tule käsille eikä ylävartalolle.

Veikkaan, että sinullakin satula on tosi takana. Tuolloinhan se korkeus voi ollakkin matalmmalla.
    Mistäs sen tietää milloin se on oikein? Itsekin sitä lenkkipyörässä säädellyt ja ei mitään hajua missä sen pitäis olla

Matalammalla on ollut ns. aina, jo monia kymmeniä vuosia ja suositusta lähempänä, melkoisen tiivistä ajoasentoa tavoitellen.
    Siksi täällä palstallakin on tullut suositelluksi usein rungon koon valintaa "pienemmältä puolelta", kun on etsitty sopivaa kisatonta maantiepyörää.

Ps. Pitää korjata muistista otettua omaa haaramittaa, oikea mitta on 83 cm ja satula 71 cm keskiön keskeltä, siis ei ihan järkyttävän matala olekaan!

Ihan mielenkiinnosta mittasin oman satjlan korkeuden. Se oli n 78cm. 0,883 metodilla oikea olisi ollut 75,76cm. Eli aika huttua koko systeemi mun osalta. Satula aikalailla keskellä kiskoja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Asd13 Katso viesti
    Mistäs sen tietää milloin se on oikein? Itsekin sitä lenkkipyörässä säädellyt ja ei mitään hajua missä sen pitäis olla
    En osaa sanoa Minulla se on niin edessä kuin saa. Monessa uudemmassa (aero)pyörässä satulatuolpan pystyy jo kääntämään toisinpäin, ettei mitään rajoitteita satulan eteen viemiselle ole. Lonkan kulmat pysyvät parempina satulan ollessa edessä. Samaa tekee myös lyhyet kammet.

Nyt käytössäni on pro stealth, jolla satulan kärki jää 80mm päähän keskiöstä, vaikka sen vetää jo reippaasti merkkien ohi. Tämähän on lyhytnokkainen malli, eli olisiko 5-6cm normisatulan mitta keskiöön. Haluaisin kyllä tuota ainakin sentin vielä eteenpäin.

Satulan paikka ja hytin pituushan ovat sidottuja toisiinsa. Kun satula vedetään eteen, niin ohjaamo pitää tietystikkin myös viedä kauemmaksi. Tuossa tulee äkkiä rajoitteeksi uci-säännöt, eli droppien etureuna ei saisi mennä 50mm edemmäs eturenkaan keskiöstä. Onneksi bh on suht loivalla keulalla, eli tuo raja ei ole minulla edes lähellä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pulimonni Katso viesti
    Ihan mielenkiinnosta mittasin oman satjlan korkeuden. Se oli n 78cm. 0,883 metodilla oikea olisi ollut 75,76cm. Eli aika huttua koko systeemi mun osalta. Satula aikalailla keskellä kiskoja.
    Kannattaa tarkistaa se inseami uudelleen. Tuossa se itselläni sakkasi aikoinaan. Kirja täytyy survoa haaroihin suht tiukkaan. En oikein usko, että voit ajaa 2cm liian korkealla satulalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Matalammalla on ollut ns. aina, jo monia kymmeniä vuosia ja suositusta lähempänä, melkoisen tiivistä ajoasentoa tavoitellen.
    Siksi täällä palstallakin on tullut suositelluksi usein rungon koon valintaa "pienemmältä puolelta", kun on etsitty sopivaa kisatonta maantiepyörää.
    Itse olen kyllä käsittänyt, että pienempi runkokoko on nimenomaan enemmän race day malli. Satulan korkeus pitäisi kuitenkin pysyä samana, jolloin tanko jää matalammalla rungolla alemmaksi.

Hyvin harvoin pystyy ostamaan niin paljon liian isoa runkoa, että ohjaamo tulisi liian kauas. Jos siis puhutaan taas perinteisestä maantiepyörästä.

Kannattaa tarkistaa se inseami uudelleen. Tuossa se itselläni sakkasi aikoinaan. Kirja täytyy survoa haaroihin suht tiukkaan. En oikein usko, että voit ajaa 2cm liian korkealla satulalla.
    Oli pakko mitata heti ja survoin kirjan melkein persiiseen. Olihan siinä tarkalleen 2cm eroa. Ehkä viimeksi mitstessa olen kattonut luvun väärin, koska ero tasan 2cm. Hyvä homma! Olenkin aina ihmetellyt, miten voi olla täysin eri paikassa satula kiitos avustasi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pulimonni Katso viesti
    Oli pakko mitata heti ja survoin kirjan melkein persiiseen. Olihan siinä tarkalleen 2cm eroa. Ehkä viimeksi mitstessa olen kattonut luvun väärin, koska ero tasan 2cm. Hyvä homma! Olenkin aina ihmetellyt, miten voi olla täysin eri paikassa satula kiitos avustasi.
    Helppo leikkiä viisasta, kun itse olin niin idiotti, että ajoin vuosia liian matalalla satulalla Sähän sentään olet ollut fiksu ja säätänyt satulan tuntuman mukaan kohdilleen. Sehän se oikea tapa muutenkin on.

Välillä kun joku kertoo ajavansa 2 cm tai yli suositusten olevalla korkeudella niin "syyksi" on paljastunut etukenossa eli nokka selvästi alempana oleva satula. Kun satulan laittaa about vaateriin, voi/pitää satulaa laskea.

Mä mittasin joskus inseamini 6cm pieleen...

Mutta satulan paikka. Nyt olen säätänyt sen luotinarulla se sentti kaks tms lumpion etureunasta taaksepäin. Mutta jotenkin välillä on fiilis, että ei ole tarpeeksi "kampien päällä." Auttaskohan tuohon satulan siirto eteenpäin?

Lähetetty minun MI 9 laitteesta Tapatalkilla

.
    Mulla muuten ajoittain vaivaa oikean polven yläpuolelta sisäsyrjältä polven kipeytyminen. Siinä on kai etureiden yksi komesta kiinnityspisteestä. Ilmenee erityisesti kylmällä ja kostealla säällä ja just maantieajossa, ei maastossa jossa asennot vaihtelee. Ehkä voisin koittaa nostaa satulaa muutamalla millillä. Olen myös korjannut asiaa holvikaarta tukevalla pohjallisella ja varpaiden alla olevalla säätökiilalla joka korottaa aavistuksen isovarpaan puolta. Jotta jalka polven seudulta ei petä sisäänpäin väsyneenä.

Korjata pitää omaa muistista repästyä haaramittaa, se on 83 cm ja satula 71 cm keskiön keskeltä, matala mutta ei niin "järkyttävän" mata kuitenkaan. Muisti se Muisti.

Korjasin mitan tuonne aiempaankin tekstiin etten johtaisi harhaan ketään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Välillä kun joku kertoo ajavansa 2 cm tai yli suositusten olevalla korkeudella niin "syyksi" on paljastunut etukenossa eli nokka selvästi alempana oleva satula. Kun satulan laittaa about vaateriin, voi/pitää satulaa laskea.
    Just eilen laitoin vaateriin, kyllä se oli vain täysin väärä inseam no onneksi olen pitänyt satulan tuolla korkeudella, kun tuntunut kuitenkin juuri oikealta.

Mulla muuten ajoittain vaivaa oikean polven yläpuolelta sisäsyrjältä polven kipeytyminen. Siinä on kai etureiden yksi komesta kiinnityspisteestä. Ilmenee erityisesti kylmällä ja kostealla säällä ja just maantieajossa, ei maastossa jossa asennot vaihtelee. Ehkä voisin koittaa nostaa satulaa muutamalla millillä. Olen myös korjannut asiaa holvikaarta tukevalla pohjallisella ja varpaiden alla olevalla säätökiilalla joka korottaa aavistuksen isovarpaan puolta. Jotta jalka polven seudulta ei petä sisäänpäin väsyneenä.
    Mulla tuo on ollut ihan selkeää lihasjumia, eli varmaan pientä ylikuormitusta. Väheni selkeästi oikealla satulan korkeudella.

Polvikipua on ollut ehkä vain kerran ja sekin typerästä klossikokeilusta johtuvaa. Koetin nollaklosseja ja nuo aiheuttivat viileällä ilmalla vihlovaa kipua kirisettien jälkeen. Eli ehkä tuosta voisi päätellä, ettei jalka päässyt olemaan suorassa kun pyörää heitettiin sivuille.

Ei se kaikilla satuloilla ja asennoilla noin mene. Arionella oli vain pakko ajaa satula alaspäin tiltattua omalla ajoasennolla. Jos satula oli vaaterissa, niin ajaminen loppui hyvin lyhyeen. Nämä uudet lyhytnokkaiset satulat ovat loistavia.

Mulla oli Arione vaaterissa. Myin kyllä sen pois kun en muutoin niin paljoa tykännyt.
    Oma suosikki on Selle Italian Flite. Erityisesti tää vanha malli joka lopulta harmi kyllä hajosi ja uusi ei ole yhtä täydellinen. On toi pyöräkin jo kyllä tuhoutunut (viitisen vuotta sitten auton katolla parkkihalliin ajettaessa).

Juu, luulen että lantion ja alaselän asento vaikuttaa tuohon paljon. Jos taittuu matalaksi jo lantiosta, niin pidempiä satuloita on vaan pakko tiltata alaspäin.

Todella komea pyörä muuten.

Itse laskin vuosien mittaa satulaa hiljalleen. Kun alkoi tuntua olevan kohdillaan, muistin tuon 0,883:n kertoimen. Satula oli tarkalleen sen määrittämällä korkeudella. Itsellä millit sinne tänne, mutta tuo kerroin on kyllä hyvä instrumentti tosiaan, vaikkei alkuun uskoisi.

Minä olen mitannut omaksi inseamiksi 82cm ja 0,883x82=72,4 cm. Spessun pyöriä olen katsellut ja siellä on aivan erillainen kokolaskuri, joka antaa satulankorkeudeksi 68cm! Onkohan muut kokeilleet spessun laskuria?

En ole kokeillut, kun ei ole tuohon ajankohtaista mielessä, mutta vuosia ammattikisoja seuranneena, tuota ajoasentoa noilta ajajilta paljon tullut katselluksi, pitkiä hujoppeja noissa paljon, nuoria taipuisia kuskeja. Pyörien rungot kutistuneet mutta ei korkealta satula näyttäisi kenelläkään, vaikka satulaputkea pisimmillä pitkästi näkyy, pyörittelevät mukavan oloisesti tuollaista neljänkympin matkavauhtia viis-kuus tuntia päivässä.
    Noilla valmentajat, huoltajatkin, mikä lienee heillä optimikorkeussuositus, kuskeilla tietty omakin mielipide?

Ps. No pitänee jatkaa vielä tästä.
    Maantiepyörä roikkunut talven seinällä ja tuosta kävin mittaa satulakorkeuden, sentin oli tuossakin alle suosituksen, saa jäädä tuohon samoin kuin arkipyörissäkin, joissa parisen senttiä alle, toinen näistäkin kippuratankoinen.
    TERU muokkasi tätä : 30.04.2022 at 12.19

Pitäähän satulankorkeusyhtälöön lisätä mahdollinen jalkojen pituusero, kampien mitta sekä kengät millä ajetaan.

TERU kun ajelee paljain jaloin ja pitkillä kammilla niin siinähän se.

Lähetetty minun MI 9 laitteesta Tapatalkilla

Täällää päin ajetaan AVOJALOIN!
    Oikeat oululaiset eivät ole paljasjalkaisia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Pitäähän satulankorkeusyhtälöön lisätä mahdollinen jalkojen pituusero, kampien mitta sekä kengät millä ajetaan.
    Saman pituiset jalat, mutta vinossa oleva lantio antaa saman ulkoisen efektin, tarvitaan röntgenkuvat, joissa on jalat kokonaan. Uusia välineitä bikefittingiin.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Kun markkina on ainakin toistaiseksi mikä se on, niin 2023 kesäksi pitäisi ehkä alkaa katselemaan jo nyt pyörää.
    Kun itsellä on pyörä, jossa on hyvät komponentit niin runkosetin ostaminen olisi yksi vaihtoehto, vähän kyllä pyörämerkistäkin riippuen.

Olen alustavasti katsellut Trekin Emondaa , Spessun Allez Sprintiä ja Tarmac SL 7 :aa sekä Canyonin Ultimatea.

Emonda SL on aika painava rungoltaan 1140 g ja haarukka vajaa 400 g, maalaamattomana. Vaikka paino ei minulle ihan tärkein asia olekaan, niin kuitenkin.
    Runkosetin hinta on n. 3 teur ja tämä olisi malli joka kannattanee ostaa kompliiittiina.

Allez Sprintin runkosetin hinta on 1.900 eur, mutta niitä ei toistaiseksi ole saatavilla. Kävin Bikeplanetissa ohikulkumatkalla katsomassa kompliittia ja se miellytti oikein kovastikin. Hinta vaan on turhan kova 3.500 eur. Itselle tuosta jäisi vain runko ja 105 voimansiirto (toistaiseksi) , ja kaikki muut on käytännössä minulle arvottomia. Runko painaa jotain 1400 g ja etuhaarukka on sama kuin Tarmacissa vajaa 400 g.
    Toisaalta Bikeplanetissa vuoden 2021 Tarmacin runkosetin hinta olisi 3.500 eur. Kun tätä vertaa Alleziin ja varsinkin mainittuun Emondaan niin noin periaatteessa tämä tuntuisi ihan ok:lta kaupalta.

Canyonilta vaihtoehtona olisi Ultimate kompliitti tai sitten cfr runkosetti. Tämä runkosetti menisi sitten osittain keventelyn puolelle.

Nyt tätä kirjoitellessa sellaisia tuli mieleen näistä:
    - Trekissä ei mitään sellaista joka nostaisi sen noiden muiden yli (SL versio), tykkään kyllä ulkonäöstä
    - Canyon vaatisi myös uudet vanteet, ehkä en ole valmis maksamaan rungon keveydestä kun en kuitenkaan tulisi rakentamaan kovin kevyttä pyörää
    - Allez ja Tarmac olisi sellaisia johon voisi suoraan laittaa nykyisen pyörän osat kiinni

Kallistuiko tämä nyt näin helpolla noihin viimeksi mainittuihin ?

^Se Tarmac on kyllä kiva pyörä, jopa tuona halpisversiona vaikka senkin hinta aika suolainen oli. Vaikka sitä aeromallina esiteltiinkin, niin loppujen lopuksi toimii myös tällaisen pappaosaston kruisailupyöränä myös. Jos olisin nyt ostamassa, voi olla että harkinnassa olisi myös Spessun Aethos.

Loppupeleissä ratkaisu oli sitten kuitenkin Emonda SL 7.
    Kait sen valinnan sitten ratkaisi ulkonäkö ja lähikauppa.
    Pyörän saa vasta ensi kesäksi/arvioitu toimitusaika, eli nyt pystyy taas keskittymään pyörällä ajamiseen

Samanlaisia aiheita

1. Maantiepyörä hakusessa
    By STN in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 22.09.2017, 19.12
  2. Uusi (GPS) mittari hakusessa
    By scalpel in forum Varusteet
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 06.04.2017, 11.37
  3. Uusi maantiepyörä hakusessa
    By jannevaro in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 16