Ei rullaa Colossus jumbojimin veroisesti, ainakaan kylmässä kelissä, mutta ei imo pidossakaan juur häpee.. Toistaiseksi jatkoon.
Printable View
Ei rullaa Colossus jumbojimin veroisesti, ainakaan kylmässä kelissä, mutta ei imo pidossakaan juur häpee.. Toistaiseksi jatkoon.
Onko joku vertaillut JJ 4.8 ja Barbegazia? Mitä mieltä?
Yllä tuli peukku FBF:lle ja näkyy olevan takana, joten loogisesti tilasin Colossuksen ajatuksella se eteen ja eturenkaaksi tarkoitetun FBF:n taakse. Voipa sovittaa Colossusta taakse ja kattoo sitten mitä tällä kertaa päätyy fillaritorille.
...alltricks onkin vissiin maineessa, saapa nähä mitä sieltä sitten tulee. Toisaalta sitten kun ne tulee niin tuskin itekkään muistan mitä tilasin.
^^ Mulla on ollut alkukesästä saakka Barbegazi etusena ja 4.8 JJ takana. Todella hyvin rullannut ja ihan ok pito. JJ:n sivuittaispito ei mikään paras mahdollinen, kuten moni on maininnut joten se meni toiseen fättiin kans takarenkaaksi.
Tallissa odottaa 2 kpl minion FBF allelaittoa ja ajattelin ruuvata näihin kiinni 3/8 Kold Kutter nastat, jahka rapakon takaa saapuvat... Laitan raporttia kun toteutus valmis ja testilenkki takana.
[QUOTE=JHOO;2627236]https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...857e80ef93.jpg
Peukku FBF:lle. Laitan lisäinfoa illalla.
JOS HALUAT HYVIN RULLAAVAN JOKAPAIKAN RENKAAN ÄLÄ LUE TÄTÄ !
Nastoitin kuvassa olevat Minionit. Tässä kokemuksia:
Renkaat: Maxxis Minion FBF 26 x 4,8 TR EXO Dual 120 Tpi.
Leveys: Runko 108 mm, nappulat 110 mm.
Paino: 1605 ja 1645 g ( nastat ja liima + 70 g/rengas ).
Sisurit: 13 F ( joo tiedän anteeksi ).
Nastat: Schwalbe teräväkärkiset alumiinirunko, 205 kpl/rengas ( schwalben tuotenro: 5508 ).
Liima: Loctite Power Flex Gel, menekki 3 g tuubi/100 nastaa.
Reiät: Dremel kaiverrusterä nro 194.
Asennusöljy: A.Le Cog, menekki 2 tölkkiä 1.rengas, 3 tölkkiä 2.rengas.
Kuski: 80 kg ajokamat päällä
Pyörä: F 7
Vanteet: Mulefut 80 SL
Tämä on mun ensimmäinen läski ja kokemusta vain ensiasennus Barbegazeista joihin olen ollut todella tyytyväinen. Minioneista on kokemusta mutta ei 2.5 leveämmistä. Nämä hankin vain siksi että halusin tehdä nastarenkaat. FBF sekä eteen että taakse siksi että näissä on paljon sileitä nappuloita ilman uria ja lamelleja. Halkaistut nappulat jätin nastoittamatta. Jos en olisi nastoittanut olisin varmaan valinnut taakse FBR:n.
Ensikokemus renkaista oli että mitähän v..ttua nyt on tullut hankittua. 10 astetta pakkasta, ensilumi ( se toinen ) höttöä joka ei ollut missään kiinni ja pitoa ei ollenkaan. Seuraavilla kerroilla kelikin oli parempi ja mitä enemmän sain hierottua renkaan pintaa rikki vähälumisessa kivikossa sitä paremmin se toimi. Saman olen huomannut ennenkin, viimeksi syksyllä kun vaihdoin plussatäpärin Chupakaparaparapanapsut 3.0 Nobby Niceihin. Alkuun ne oli kuin saippuaa mutta nopeasti lähtivät toimimaan. Ei kannata tuomita mitään rengasta ensilenkin perusteella.
Nastoitus antaa mukavasti lisäturvaa. Esim. jäinen autoilla tampattu metsäautotie, siihen vettä, yöksi vähän pakkasta ja aamulla päälle pari senttiä lunta. Edelläni oli mennyt kaverukset Bud ja Lou ilman naskaleita. Käsittääkseni ovat tosi hyviä tyyppejä, mutta aikansa lipsuteltuaan ja jälkien perusteella ehkä kaaduttuaankin olivat päättäneet kääntyä takaisin ja hakea uuden reitin. Itse pääsin tien läpi ilman ongelmia. Mutta jotain ISP:n tapaista loputonta jääpitoa on tällä nastamäärällä turha odottaa.
Rullaavuus 0,40-0,45 paineilla on vielä ihan ok. Nyt oon löytänyt omat polkupaineet, 0,35 taakse ja 0,30 eteen. Niillä ei lyö läpi vaikka suuri osa kivikkohelvetistä on vielä näkyvissä. Mutta siitä kun lähtee kelvin sepelipatjalle niin voi jeesus. Meno tyssää kuin seinään. Eli pitää pysyä metsässä.
Vetopito on sitten puolestaan tolkuton. Mulla on ollut tähän asti dropoutit tehtaan jäljiltä eli takana ja ilman ongelmia. Eilen siirsin niitä piruuttani vajaan 10 mm eteenpäin, loppui ne vähätkin sutaisut mitä olin edellispäivänä saanut aikaiseksi. Sama lenkki, sama keli. Jos jotain huonoa niin kun eturenkaan pidon menettää niin se ei varoita. Jalka lähtee vaistomaisesti lukosta irti ja pito tuleekin takaisin. Näin on käynyt monta kertaa. Varmaan koomisen näköistä kun pyörä haluaa jatkaa mutta kuski sohii satulassa jalkojensa kanssa.
Eli jos haluat renkaan polulle ilman kompromisseja tää on hyvä vaihtoehto. Mutta jos ajat kelviä tai muuten paljon siirtymiä kannattaa katsella muita vaihtoehtoja.
Sehä oli hyvin raportoitu. Saapa nähä mikä mielipide tullee itelle tuosta sekarengastuksesta.
Tosiaan "aattelin" että Colossus menis joka tapauksessa edessä ympäri vuoden, nyt siinä on iso Knard ja en ny osaa sanoa onko se hyvä vai huono, jospa sen tämän jälkeen osaa sanoa.
FBF:n otin taakse kuvittelemalla sen rullaavan vähä paremmin kui FBR, mutta pitävän vähintään tarpeeksi. Meillä tullee joskus tarve liikkua molemmilla läskeillä jolloin tulee kelviä mukaan ja olis kiva että molemmat siihen pystyy, tai että riittää kun vaihtaa pelkän takarenkaan tarpeen mukaan.
Mitäs läskinrenkaita on 650b koosa, muita kuin hodag ja minion ja barbegazi?
XXL:n ilmaista pakkauspussia avuksi käytäen poistin sisärenkaan. Vanne 80mm mulefut, kumi 4.8" JJ snakeskin.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...f250125dbd.jpg
Sent from my H60-L04 using Tapatalk
[QUOTE=JHOO;2627507] Itse hommasin 27x3.8 Minionit ja ihan nastottamista varten. Tänään sain viimein nastat paikalleen, tarvetta ollut nastoille jo pitkään. Nastat laitoin ihan kuten sulla ja käytin samaa liimaakin, asennusöljy oli vaan nautittu jo eilen kun tein eturenkaan valmiiksi. Testailin tuossa vähäsen ja pitoa löytyy tietysti jäällä ihan toisella tavalla, hillittömän metelin säestyksellä - pitänee harkita radion kuuntelua näillä ajaessa....
Etusessa jäi nastat vähän korkealle, aika näyttää miten nuo pysyy paikallaan. Korjataan sitten jos nastakato sattuu kohdalle. Taakse asetin dremelin jyrsinterän noin 4,5 mm syvyydelle ja tuo onnistui vähän parmmin.
Huomenna pitää lähteä meren jäälle ajelemaan :) ja nauttimaan parantuneesta pidosta.
[QUOTE=zeppo;2629258] Nyt reilun 200 km:n jälkeen mulla on nastat vähän noussut. Terä oli mullakin 4,5 millissä. Suosittelen poraamaan 5 mm ainakin Schwalben nastoilla.
Joo jäisellä alustalla meteli on komea. Mukavasti saa tilaa jalankulkijoita.[emoji1]
Lähetetty minun E5603 laitteesta Tapatalkilla
Joo, tää on niin tätä - aina uuden asian kohdalla huomaa tehtyään miten se olisi pitänyt tehdä :). Toi 5mm teräsyvyys olisi tosiaan aika optimi. No ehkä hellä kämmen toipuu sihen mennessä jos / kun pitää alkaa korjauksiin.
Ja yhdyn kyllä kommenttiisi rullaavuudesta, nämä 27.5x3.8 120 tpi Minionit on Hodagiin verrattuna hitusen raskaammat, etenkin matalilla paineilla. Kelvipaineilla ei kuitenkaan pöllömpi kumi. Ja tulihan tuossa sästöä rutkasti, tommoset kaupan nastaläskirenkaat ei ole ihan halvimmasta päästä...
Korjailin vähän tuota eturenkaan nastoitusta poraamalla vähän syvemmälle noita korkeimipia kohtia. Nyt näyttää hyvälle ja muutaman kymmenen kilometrin lenkillä Virpiniemen kautta täytyy todeta että pitoa piisaa :). Olipa mukava kurvailla illan pimeässä, uutta lunta vähän tiputteli jäisille poluille mutta eipä menoa juuri haitannut. Kelit on tätä nykyä sellaiset että nuo joka välissä olevat plussakelit jäädyttää etenkin metsässä polut ihan peilijäälle, nastat on noissa olosuhteissa ihan välttämättömät. Pitikin näin pitkään odotella että pistin nuo nastat paikalleen... Ei ole tällä pidolla Hodagia pätkääkään ikävä vaikka rullaavuus ei ole ihan samaa tasoa.
Suosittelen Farleyhin noita 27.5x3.8 Minioneita, nastoitus toimii todella hyvin. Edessä ja takana FBF, takarengas asennettuna pyörimissuunta väärinpäin. Karmaisevan kalliitkaan nuo ei olleet, Suvalasta molemmat renkaat 170 Eur. Nastat MCarbonilta 40 Euroa (600 kpl) ja liimat parisen kymppiä, poranteränä Dremelin 3.2mm jyrsinterä (malli 650). Lisäksi tarttee vielä sen nastojen asennustyökalun, sekin löytyi MCarbonilta (50 nastaa ja työkalu oli kympin verran). Tuo MCarbonilta saatavissa oleva Liquisole liima saattaisi olla parempi nastojen kiinnitykseen kuin tuo pikaliima.
Itse en käyttänyt liimaa ollenkaan. Tiskiainetta suihkutin reikiin helpottamaan nastojen asennusta.
Nyt reipas 200km takana vaihtelevilla alustoilla, hyvin on pysynyt kiinni. 2 nastaa oli irronnut viime lenkillä, tuli aika paljon lukkojarrutuksia ku oli niin liukas.
Kuten joku jo tuossa sanoi, niin melko ratkaisevaa on, että nastan runko ei jää korkeammalle kuin kumin nappula, silloin irtoaa paljon helpommin.
Noissa Colossuksissa keskinappulat on aika tasan saman korkuinen kuin nastan runko. Vaati vähän tarkkuutta ettei poraa läpi.
Itse kokeilin niin ilman liimaa nasta lähtee pois yllättävän helposti koska pohjalle ei saa tällä tsi menetelmällä sellaista levennystä. Voihan toki olla että nasta asettuu sitten ajanoloon paremmin kun maltilla ajelee ensialkuun.
Mulla ei ollut dremeliä itsellä mutta semmoinen toinen halpisversio kun porailin. Katkaisin jyrsimen varren ja asensin terän tuohon 4.5mm poraussyvyyteen. Helppo porailla kun terän kiristysmorkula toimii korkeusrajoittimena, poraa vaan aina niin syvään kuin menee. Yhtään läpireikää ei tullut, itsellä edelleen tubelessina molemmat renkaat.
Tuo varmasti toimii hyvin korkeammilla nappuloilla ja helpottaa hommaa huomattavasti. Noissa Colossuksissa jos oisi tuon 4,5mm laittanut ja alkanut päästelemään, niin läpi ois mennyt, nappula kuitenkin joustaa sen verran, että syvemmälle menee kuin tuo 4,5mm kun vähän painaa. Suht. äkkiä kuitenkin löytyy se tatsi kuinka syvälle uskaltaa vapaalla kädellä porata.
Nastan kanta on kuitenki aika terävä, näyttäisi pureutuvan kumiin ihan hyvin, kun sit jaksaa siinä vähä pyöritellä.
Oli mullakin liimatuubi siinä vieressä varattuna tähän hommaan. Oli vaan niin kersean hajuista, että ei ois montaa nastaa voinut kerralla laittaa :) No, hyvin onnistui ilmankin.
Mä käytän liimaa ennenkaikkea liukasteena. Liquisole lienee parasta, mutta siinä joutuu venaamaan päivän ennenkuin kovettuu. 60s hetipiti loctite toimii ihan ok, eikä tarvitse liikoja odotella. Kannattaa vaan käyttää suojalaseja sen kanssa.
...jaaa sieltähän tuli 2kpl Minioneita eikä 1kpl Minion + 1kpl Colossus. Mää ootin että toisessa lukis 60tpi tms. Positiivisesti ajatellen tilaushetkellä Minioni oli 15 egee kalliimpi.
Opetuksena osta paikallisesta ja tilaa saksasta. Mutta katotaas vastaako nuo ikinä mun tupinoihin ja millä tavalla.
Näyttäis vähän siltä että 4.6" Waziat on se lopullinen ratkaisu talviseen työmatkatempoiluun, tai ehkä pikemminkin -temppuiluun.
Oon nyt ajellut Turku-Kaarina -väliä pari viikkoa, edessä 8 psi ja takana 9. Noilla paineilla etupää vetelee aavistuksen verran josta tulee mieleen että olisko nääki renkaat paremmat vähän kapeammalla vanteella. Metsässä sillä vetelyllä ei tietenkään oo mitään väliä. Etenemiskyky on kohdillaan vaikka nastoja on vain muutama siellä täällä. Varmaan isot nappulat ja nastojen sijoittelu vaikuttaa. Tosin ei noilla voi samalla lailla kanttailla peilijäällä kuin esim. ISP:llä. Kyljet sais olla kyllä ohuemmat noissa, eivät oo kovinkaan pehmoiset ja joustavat. Rullaavuus on yllättävän hyvä, kun vain saa isot massat liikkeelle eikä ne sileälläkään täristä pahemmin (vrt. esim Jumbo Jim).
Hävis se linkki joka kertoi lämpötilan vaikutuksen paineeseen,any1?
Mä haluan arvostella Barbegazi 4.7'' vs. Jumbo Jim (snake) 4.8''
Huilaavuus
- Tässä Jumbo vie hiuksen hienosti suht lämpösellä kelillä ja pakkasella reilusti paremmin. Barbi on huomattavasti parempi ohjautumaan. Molemmat läskirenkaiden parhaimmistoa huilaavuudessa!
Ohjautuvuus
- Jumbo hakee koko ajan paineista rippumatta, mutta ei kuitenkaan ihan toivoton. Barbi oli lähes vetelemätön lukuunottamatta ihan lussua kumea (0.2bar tms). Jubmo ruopii ränneissä lisää pitoa isomman sivunapin ansiosta ja barbi luistaa alta pois, mutta ei juurikaan vetele. Pakkasella barbi menee ok, mutta ei huilaa ja ohjautuvuus raskaan hakevaa. Jumbo menee paljon paremmin pakkasella ja napit ruopii sen verran rajusti, että koko ajan vähän rauhaton - ei kuitenkaan todella raskas. Barbi hakkaa ohjautuvuudessa mennen tullen :-)
Jäällä
Molemmat on yllättävän hyviä jäällä! Barbi parempi, koska siinä on kunnon lamellit. Jumbollakin pystyy ajaan, vaikka lamelli on vaan jonkinlainen siltä näyttävä :-)
Lumessa
Jumbosta en vielä uskolla sanoa lopullista arviota, mutta aika tasoissa mennään. Jumbon eduksi pakko laskea isompi sivunappi, joka ei karkaa alta yht'äkkiä! Vetopito barbissa huomattavasti parempi (lamelli kaksoisnappi keskellä).
Kesä
Barbi on huippu, mutta vaatii alhaista painetta(edit...en tykkää hakkavasta ajosta). Toimii kesällä kuin unelma. Jumbosta en osaa sanoa tältä osin mitään. Veikkaan, että huilaa kuin unelma :-)
Käyttö
Barbi tarraa vaanteeseen kiinni kuin limanuljaska ja toimii ilman litkujakin (mulefut 80mm vanne). Barbia saa ajaa ihan nollapaineella ja ei taatusti hörpi tai vuoda. Huomattavasti pehmeämpi fiilis (kuin tyhjä korispallo). Jumbo on kovempi olemukseltaan (kuin koripallo ilman kanssa) ja ei meinaa pysyä vanteella sittenkään (edit.pitäis kuulemma pysyä ja eturengas on ok, mutta takana ei). Ilma volyymi on suurempi Jumbossa ja lopullista arviota en vielä osaa sanoa. Jumbo ei kuitenkaan ala pompottaa polkemisen tahdissa kuten barbi (suunnilleen samoilla paineilla).
Summasummarum
Aika samanoloiset gummit. Barbi on minun mielestä parempi ohjautuvuuden ansiosta ja virittää pyörää vauhtiajoon sopivaksi. Jumbo ei ota vauhtia pois - ei todellakaan! Jumbo virittää pyörää hiukan paremmin tekniseen etenemiseen, mutta ottaa karvan verran pois vaivattomuutta sekä hauskuutta.
Tästä olen eri mieltä. Itellä oli sama kombo (JJ + Mulefut) ja rengas tarttuu vanteeseen niin tiukkaan ettei saa käsin pois. Jalalla painamalla on pitäny tiputtaa vanteilta kun iskee niin tiukkaan kiinni. Ei ollut sitä vaaraa että purppasis.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jos Mulefuteilla ei pysy kumi ylhäällä on pakko syy olla teippauksessa tai vakuuminauhoissa mitkä menee kumin hyllylle asti tai sitten kumista on reuna lanka rikki tai sitten kumi ei ole ikinä noussutkaan kunnolla vanteelle.
Mitä on huilaavuus?
Itsellä on nyt Kenda juggernaut sport 4.0" kumit sähköavusteisesa-täpäriläskissä.
Kumien nappulat ovat kohtalaisen pienet mutta siitä huolimatta pito jäisellä tiellä on aivan uskomaton (ajan 0,6bar paineilla). Olin testilenkillä muutaman mäen alla varma että joutuu tunkkaamaan, mutta ylöshän siitä mentiin.
Rullaavuus on huono asfaltilla ja muulla kovalla alustalla muihin kumeihin verrattuna, mutta maastossa taas rullaa suhteellisen hyvin. Ohjautuvuus on keskiluokkaa.
Mitkäs oli ne parhaat nastat? Tikka, Schwalbe vai joku muu? Jos nastottais Bud - Dunderbeist talvirengas kombon.
Edit. Tilasin jo mcarbonilta 600 teräsnastaa.
Fairyä tai vastaavaa liukasteeksi ylös nostoon, sielu pois. Nousee yleensä poksahtaen vanteelle, jos ei poksahda kerran pari on syytä epäillä, että ei ole ylhäällä. Kumin reunassa on yleensä viiva mistä näkee aika hyvin, jos jostain kohta ei ole kunnolla.
Kyllä se heti asettuu tai sitten ei koskaan.
Kirjaan tänne jälkipolville muistiin oman tubelessjumpan.
Kehät: rolling darryl.
Menetelmä: Gorilla. 2 kierrosta siten että eka kierros toisessa laidassa, toka toisessa.
Ongelma:
Eteen sekä Larry että Dillinger4 asettui hyvin ekalla yrityksellä. Taakse ei Nate eikä D4 käynyt tiiviisti vaikka teki kaikki internetistä löytyvät taiat + muutama itse keksitty manaus. Vuotoa oli renkaan ja kehän välistä. Joskus vuoto laboratoriossa jo tyrehtyi mutta ajossa kuitenkin falskasi muutaman sadan metrin matkalla tyhjäksi.
Ratkaisu:
Lisäsin kaksi kpl 2cm leveää teippisuikaletta päällekäin aivan "hyllyn" reunaan siten että renkaan vaijeri on pakotettu vähän ylemmäs. Teippaukset kuten kuvassa.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/a...8&d=1485861600
Mulla oli sama ongelma. Kun rengas oli kunnolla napsahtanut paikalleen, raotin renkaan ja kehän väliä ja laitoin ohuelti kontaktiliimaa siten, että yritin saada sen tuonne reunanauhan alle. Tuli toimiva eikä ollut erityisen hankala ottaa rengasta poiskaan.
Juu, ainakin vanhemman D4:n kanssa tuli koettua hauskoja hetkiä
Eka yritys: https://www.youtube.com/watch?v=ntdS...GIjbTD1mtJINhw
ja kuinka siitä selvittiin Zipon ohjeilla: https://www.youtube.com/watch?v=ntdS...GIjbTD1mtJINhw (ei sitä aina jaksa säätää kameroiden kanssa että hyvä tulee)
Itellä tulee käytettyä 2,5bar paineet renkaissa ku nostaa vanteelle nii napsahtaa hyvin paikalleen. 4,8" JJ SS ainaki on vaatinu aina yli 1,5bar ennen ku asettuu. Sitte venttiilistä sielu pois ja litkut sisään ja joku vajaa 2bar ja sitte heiluttelee ja pomputtelee että litkut menee joka paikkaan. Aina on pitäny. Joskus jätän yöksi vielä asettumaan ennen ku lasken paineet sopiviksi.
Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla
^Suosittelen ottamaan sen sielun jo nostoon pois ja käyttämään liukua, ni tuskin enään tarvii 2.5 bar.