Tämä on suositeltavaa vaikka ajelut olisi enimmäkseen lähimetsissä kuten meikällä. Vanhoillla surkeilla lampuilla tämä oli ehdoton enkä näe syytä opetella pois tästä tavasta.
Täytynee kaivella jo akut esille pikkuhiljaa...
Printable View
Kiitos vastauksesta. Nyt arvon Sigman ja MyTinySun Pro 900 Open Light Editionin välillä. Jälkimmäisessä riittäisi virtaa yön yli pyöräilyyn syksymmälläkin, mutta hinta on satasen kalliimpi.
Lisäys: http://www.bike24.com/p227250.html
Jos tangossa on leveä kiila, en ole kokenut sitä mitenkään heittelehtiväksi. Kypärälamppu lisänä on minustakin mukava, kun voi katsoa mutkaan ennen kuin on jo kääntynyt sinne. Kaupungissa kypärälamppu himmeämmälläkin asennolla tuntuu kiinnittävän myös risteävän liikenteen huomion hyvin, kun kurkistaa sinne sivuille.
Valaistussa kauppunkiolosuhteessa valontarve on tosiaan vähäisempi. Useimmissa valoissa on pienitehoisempia asentoja, joita voi hyvin käyttää tällaisissa. Muun liikenteen seassa täystehoinen kiinan ihmekin häikäisee muita pahasti, jos kiilaa ei ole rajoitettu häikäisemättömäksi.
Lupinen web shopissa 735e, mutta kun sen jakaa monelle vuodelle, niin ei se tunnu niin pahalta. Itellä alkaa kohta kolmas pimeä kausi saman Bettyn kanssa, eikä oo ollu mitään ongelmia ja valoakin on ollu riittävästi. Lisäksi lampun voi upgradeta uusiin ledeihin ja linsseihin, mikä lisää pitkäikäisyyttä. Sitä ennen oli kiinavalo (se alkuperäinen P7-lediin perustuva), mutta piuha muuttui pakkasessa koppuraksi, valo pätki, paloaika laski turhan nopeasti, laturi halkes seinästä ulos vetäessä, aina joutu kelaa vilkkuvalomoodien läpi, akuista uutisoitiin tulipaloriskiä joten ei uskaltanu ladata ilman valvontaa, jne. Jotenkin tuli fiilis, että se on tollasta nykyajan halpaa kertakäyttökamaa, joita monet ostaa mieluummin joka vuos uuden, kuin kerralla yhden laatutuotteen. :)
Tulipas muuten huomattua että myös Suomessa vilkkuvan valon käyttö pyörässä on kielletty, liikennevälineessä pitää valon olla kiinteästi palava. Sinänsä villkuvalot ovat muutenkin huonoja liikenteessä: vastaantulijoiden kannalta on etäisyyttä vaikea arvioida, ja mikäli valo häikäisee, niin vilkkutoiminto tekee siitä kahta pahemman kun silmä koettaa tottua vuoroin kirkkaaseen ja vuoroin pimeään.
En tiiä onko reaalimaailman vaatimustaso noussut, samoilla silmillähän niitä katsellaan :) Ostajan mielestä varmasti kyllä - itsekin olen hyvin tyytyväinen opiskelijana että saan kohtuullisen perustuikun sopuhintaan, ja "lakisääteinen valo"-ihmisetkin näkyvät vähän paremmin.Lainaus:
Keilan muoto tietysti vaikuttaa monessakin mielessä. Tiukkakeilaisella taskulampulla näkee kauas muttei lähelle. 100 lumenia ja 70 metriä kuulostaa aika kapeakeilaiselta lampulta. Paras vaihtoehto olisi tietysti pyöräilykäyttöön suunniteltu lamppu jonka keila ei olisi pyöreä. Tuntuvat vain olevan aika harvassa, vaikka olisi valmis enemmänkin lamppuun sijoittamaan. Tietysti jos halutaan vähimmäisvaatimuksia määritellä niin sitten pitää ensin päättää, mitä lampun pitää näyttää (kuten kyllä yrititkin tehdä). Kymmenen vuotta sitten pärjättiin vielä aika pienillä tehoilla kun paremmasta ei ollut tietoa, silloin tehokkaan lampun perustyyppinä olisi voinut olla 5 watin halogeeni tavanomaisen noin yhden watin sijaan. Nyt ledikaudella pyörään saa helposti yhtä hyvin valaisevat lamput kuin vaikkapa mopoissakin on ollut, joten vaatimustasokin on noussut aivan erilaiseksi.
Mietin että olisiko kuitenkin paras kun nokalla on kaksi valoa: perusmallin leveäkeilainen lähivaloksi, ja ärhäkämpi kapeakeilainen kaukovaloksi. Säädettävyys ja käyttöominaisuudet olisivat paremmat, enkä usko että hintakaan nousisi verrattuna yhteen hyvillä säätöominaisuuksilla varustettuun.
Onko olemassa mitään valosettiä työmatkafillarointiin missä olisi akkusta virtaa taakse ja eteen?
Itsellä oli 90-luvulla olevinaan tehokas 20W halogeenivalo. Metsässä se olikin riittävä kovaankin ajoon mutta kun keksin että maantiefillarointiakin voisi harrastaa syksyn pimeinä iltoina töiden jälkeen, niin yllätyin kun vauhdikkaassa alamäessä et nähnyt kuin 50m eteenpäin. Sama riittää metsässä mut ei maantiellä kovassa vauhdissa.
Toinen asia mikä on tullut huomattua on valojen häikäisy. Jos valo on tehokas niin vastaantuleva auto häikäistyy. Jos taas kohteliaasti sammutat valon kohtaamistilanteessa niin itse et näe hetkeen mitään. Pitäis olla alas suunnattu lähivalo ja erikseen pitkä valo. Sama järjestely toimii metsässäkin kun vähän kuluttavalla lähivalolla voi ajaa siirtymät ja helpot polut ja kun alkaa kaivata valoa on akuissa virtaa polttaa vaikka 50W ledejä.
Voi voi jos fillarivalo häikäisee autoilijaa, niin häikäisee autovalokin fillaroijaa .. Ja tuossa tilanteessa auto tuuppaa niitä luxeja ihan eri mittakaavassa kuin yksikään pyörävalo.
Pääasia että autoliikenne havaitsee tienreunassa kulkevan pyörän.
Asiasta voi olla montaa mieltä mutta itse en pitänyt pelkästä kypärävalosta; kuoppien syvyyksiä ei erota joten ne iski käsille aina yllättäen. Siksi valoni on tangossa. Tankovalo näyttää ajobaanan epätasaisuudet varjoina eikä kannonkiertokaan oo ongelma kun valitsee valon keilaksi vähintään 38 astetta. Tähän kun yhdistää 30W ledin niin näkee aivan riittävästi ja myös sivuille sekä pään kohdalla olevat oksatkin. Ainoastaan jyrkät dropit on jänniä kun ei näe mitä siellä alhaalla on.
Kaupallisissa valoissa on usein kirkkaampi keilan keskusosa koska asiakkaat tykkää kun niille myydään lumeneita ja kerrotaan miten monta sataa metriä valolla näkee. Mut ei kerrota että keila on 10 asteen putki ja sivuille et näe kääntämättä päätä (kypärävalo). Mut jos itse tekee valoja kannattaa yleisvalon keilaksi ottaa tarpeeksi leveä ja jos pelkää ettei näe pitkälle voi valita tehokkaampia ledejä. Tai rakentaa useamalla erilevyisellä keilalla varustetun valaisimen.
Ei tuo hinta-asteikko mun mielestä ihan noin mene. Jos jaksat selata tuota keskusteluhistoriaa, niin törmäät helposti 10-20 erilaisen valaisimeen jotka toimii maantiekäytössä ja hinta on selvästi alle 100 euroa. Tehokkaita kiinaihmeitä löytyy jo 30-50 eurolla, mutta Suomesta löytyy mun mielestä riittäviä alle 60 eurolla. Katso vaikka www.fenixvalaisimet.fi. Mulla on tämä http://www.fenixvalaisimet.fi/index....&product_id=67 (alle 70 euroa) ja maksimitehoilla ajan lähinnä sateessa kun ei normioloissa ja valaistulla kelvillä tartte 200 lm:a. Huono puoli on, että tehon säätäminen ajaessa on vähän hankalaa. Joskus mieti, että hankkisin lisää tehoja, mutta oikeasti ei ole tarvetta (maantiellä). Tuon tehon säätämisen hankaluuden takia voisin hankkia lampun missä on nappula tms. millä sitä voi säätää. Itse en tarvitse ulkoista virtalähdettä pussiin roikkumaan. Yleensä lenkillä ladattu vara-akku mukana, mutta ei oo vielä koskaan tarvinu vaihtaa kun aika monta tuntia tuolla pienellä akulla ajelee.
Tämä olikin hyvä tietopläjäys tähän väliin. Toteutan siis budjettiratkaisuna sen niin että taskulampulleni hankin telineen, sitä lamppua voin zoomata leveäksi "yleisvaloksi" ja pimeämmän rauhallisen hetken ajovaloksi oma hyvin suuntautuva pyörävalaisin. Nämä siis tarvittaessa yhdistelmänä.
Eikö esimerkkini hintahaitarista juuri ollut että 50-100e suomihintavalaisimet ovat hyviä, ja valaisimesta riippuen toiset on parempia kuin toiset vaikka hinta olisikin sama. Esimerkiksi sinun hankkimasi valaisin voi olla erittäin hyvä hinta-laatusuhteeltaan, mutta saman hintainen jonkun toisen valmistajan valaisin voisi olla samassa käytössä paljon huonompi (huono keila, ominaisuudet, teho, toimivuus jne.). Tähän kun lisätään pyöräteline tai muu tarvike niin hinta tuollekin setille tulee jo hintaa päälle 80e. Tuolla näkee jo hyvin eteen, ja varmaan lähes kaikkeen käyttöön sopivakin. Onko se sitten Magicshinen Mikkihiiren veroinen valaisu? Sitä en osaa sanoa kun ei ole päässyt vertailemaan.
Mutta tosiaan kun kysymykseni oli että mikä riittää mihinkin pyöräilyyn, niin 50 eurosta ylöspäin (mutta alle 60 euroa?) tuntuu suomihinnat olevan että saa sopivaa näkyvyyttä myös itselleen siitä valokeilasta (tilanteesta riippuen toki).
Joopati joo... Joka vuosi tästä taitetaan peistä ja yleensä useammassa viestiketjussa, että onko se kiellettyä vaiko eikö, fiksua vaiko eikö, ja kuka käyttää ja kuka ei ja miksi käyttää ja miksi ei. Sakkoja siitä ei ainakaan Suomessa saa ja isompi ongelma ovatkin lukemattomat valottomat ninjapyöräilijät.
Nii... 60-luvulla perheautossa oli muutamankymmentä hevosvoimaa ja huippunopeus jonkin verran päälle 100km/h, ja ihmiset olivat tyytyväisiä ja ylpeitä autoistaan. Nykyisin heppoja tarvitaan sata ja huippunopeutta kaksisataa että huonomman itsetunnon omaavat kehtaavat edes naapurin viereen parkkeerata, vaikka ihan samoja nopeuksia ajetaan kuin silloinkin ennenkin (itse asiassa 60-luvulla ei nopeusrajoituksia edes ollut). Ja onhan se kulku nykyautoilla paljon jouhevampaa ja vaivattomampaa. Kehitys kehittyy ja vaatimustaso nousee sitä myötä. Tuo kaksi lamppua on kyllä ihan fiksu ratkaisu. Leveällä alaviistoon sojottavalla keilalla varustettu lamppu valaisee lähialueen ja kapeakeilainen näyttää pitkälle. Kätevämpi olisi käyttää jos yhdistelmän saisi yhtenä lamppuna, mutta budjettiratkaisuna tuo kyllä toimii paremmin kuin moni vähän kalliimpikin valoratkaisu.
Itselläni on tuollaisessa käytössä hyvin pieni noin 1000 lm Exposure Diablo Mk3 kypäräkiinnikkeellä (stongakinnityskin löytyy) ja sen persuksissa on sitten pieni hyvin tehokas punainen ledi. Alempi kuva on siitä vehkeen perään laitetavasta pienestä punaisesta Exposure RedEye Micro todella kirkkaasta perävalosta.
http://www.tredz.co.uk/blog/images/6...970b-500wi.jpg
http://s.wiggle.co.uk/images/exposur...=350&h=350&a=7
Valmistajan sivut: http://www.exposurelights.com/produc...8/diablo-mk.3/
Ero on siinä, että autojen valojen kuvio on ihan erikseen ja nimenomaan suunniteltu niin, että ne häikäisee mahdollisimman vähän vastaantulijaa. Muutaman sadan lumenin fillarivalolla sokaisee autoilijan jo todella tehokkaasti, vastaavasti sen autoilijan 6000 lumenin HID-valot ei häikäise pyöräilijää lainkaan.
Koitapa joskus ajaa ite autolla niin huomaat kuinka ikävää se häikäisy on. Se on sen sokaisijan väistäminenkin vaikeampaa jos ei näe mitään.Lainaus:
Pääasia että autoliikenne havaitsee tienreunassa kulkevan pyörän.
Itse olen huomannut, että vastaantulevat autot eivät yleensä vaihda fillarin takia lyhyille valoille, kun pyörätie on tien vasemmalla puolella eli kohdataan aika lähellä toisia. Ainakin minusta nuo autojen pitkät ksenonit ovat aika kirkkaat. Sillä ei oli mitään merkitystä onko minulla fillarissa päällä 100lm tai +500lm lamppu autojen valojen vaihtamisen kanssa:mad:.
Löytyykö kokemuksia tuosta Hope:n mallista? Sais alta 300€ kahdella akulla ja hyvällä tarvikepaketilla..
Vision 4:n valokuvio on leveä, akku riittävän iso.
Eskokin on vähän päästään pyörällä asian suhteen... on tosin aika usein vähän huono antamaan ohjeita. http://www.iltalehti.fi/autot/2011100714530677_ae.shtml
eiköhän noilla argumenteilla voi jo laittaa tilauksen sisään... tattis!
Saako parilla kympillä suomalaisesta kivijalkakaupasta mitään säädyllistä valaisinta, jolla näkisi edes pikkuisen eteensä taajamien pyöräteillä?
Pari muutaman euron kiinanlamppua on testattu ja valoteho on ollut ihan riittävä mutta laatu/kestävyys ei. Enää ei viittis noita kokeilla.
Tässä pari lamppumallia, joilla uskoisin, että pärjää:
http://www.akkula.fi/epages/vilkas02...Products/50003
http://www.akkula.fi/epages/vilkas02...Products/52004
Molemmista lampuista on tullut jo ns. päivitetty versio ja tämä on näköjään huomioitu mukana tulevissa akuissa. Eagletac:ssa on vähän laajempi pääkeila, kun taas Fenix:ssä on pääkeila vähan tiukempi eli valaisee kapeamman alueen, mutta pidemmälle.
Itse olen tilannut useamman kerran Akkulasta ja aina olen saanut hyvää ja nopeaa palvelua eli voi suositella liikettä. Nyt näköjään toimituskulut ovat 2.95e(18.8 asti) eli aika sopivat.
Fenixejä saa myös jostain retkeilykaupoista, esim. Trekki, mutta vain uudempaa mallia ja hinta on suurempi.
Oletko ajanut maastossa tuon valon kanssa? Mitä mieltä olet valon kuviosta? Onko akunkesto ollut lähellä luvattua? Tuosta olisi Race versio, jossa akkukestoksi on luvattu mukavat 4 tuntia täydellä teholla. Olisi huomattavasti enemmän kuin Hope R4 Epicissä.
Ennen on tullut ajettua magicshineillä, mutta niistä tahtoo akut kuolla kesän aikana ja toisaalta piuhatkin lähtee rikkoontumaan.
Kiitokset kolistelijalle ja Akkumiehelle vinkeistä. Heikko kun olen, niin sorruin kuitenkin tilaamaan riistovalaisimen DX:stä. Tilasin EU-varastosta mutta katotaan pitääkö paikkaansa ja ehtiikö syyskuun pimeisiin iltoihin...
Suht jämäköitäkin kiinalaisia taskulamppuja yhdellä teholedillä olen kaupoissa nähnyt n. 10 euron hintaan, ja itseasiassa mulla on tuoreeltaan pyörässä halpa setti joka myös sellaisen + fillarikiinnikkeen sisältää. Pitääpä seurailla miten kauan kestää elossa, mutta luulisi että taskulamppu on vielä niin simppeli laitos että myös halvat kestäisivät jotain, oikeastaan ainoa mikä niissä voi olla herkempi hajoamaan on se itse ledi.. Oletko sattumoisin tutkinut että mistä syystä sun lamput hajoavat?
Olen ihan samaa mieltä. Jo 50 lumenin tuikulla saa sokaistua pimeällä vastaantulijan kun se sopivasti sohottaa silmiin, ja valon hävittyä menee useampi sekunti että pimeänäkö palaa. Vaikka vastaantulevalla autoilijalla (tai pyöräilijällä!) on tehokas valo omalla nokallaan, pimeänäkö kun rikkoutuu niin vastaatulija näkee seuraavat muutamat sekunnit vain sen lähimmän voimakkaan valon etäisyydelle.
Mitä äkäisempi valo, sen tärkeämpää on sen oikea suuntaus. Sillä on ehdottomasti vaikutusta jokaisen turvallisuuteen, myös valon omistajan. Tästäkin syystä kannattaa mielummin olla leveä perusvalo lyhyenä valona, ja ärhäkkä kapea spotti mikä on helpompi suunnata tien laidalle pitkällä etäisyydellä. Jos pyörä on lain mukaan kulkuneuvo tieliikenteessä, niin samat periaatteet valokuvion suuntauksesta pätevät kuin muillekin menopeleille, varsinkin nyt kun pyörän valot alkavat olla samoilla teholukemilla.
Myöskään pyöräilijälle ei ole mikään tekosyy semmoinen että "muttaku autoilijat". Jos joku mieltään haluaa osoittaa, ota ärhäkkä toinen valo ja vilkuttele sitä kohti autoilijaa joka ei tajua vaihtaa pitkiä pois, kuten kaikki muutkin liikennevälineen kuljettajat tekevät.