Jos mave pääliikkeenä, niin teetkö myös esim. kyykkyjä lisäksi samalla kertaa?
Printable View
Tässä on pari mielenkiintoista pointtia, mitkä näissä keskusteluissa miten kannattaa treenata, usein tulee esiin. Ensinnäkin tuo aika. Kuinka monella loppujen lopuksi on ihan oikeasti täysin kiveenhakattu maksimi aika, mitä voi viikossa käyttää treenaamiseen? Eikö oikeasti löydy aikaa vaikka 1-2 kertaa viikossa tehdä vartin kuntopiiri/kyykkysetit/core/jne fillarilenkin jälkeen tms? Se on tietysti vähän eri asia, jos puhutaan nimenomaan siitä, että lihaskuntoa pitäisi aina lähteä erikseen harjoittelemaan kuntosalille. Sittenhän siihen menee aikaa ja mahdollisesti kokonainen treenikerta/päivä.
Sitten tuo varmuus, että jokin tietty treeni kehittää juuri jollain tietyllä tavalla. Eihän mistään treenistä tuota voi varmasti tietää. Ellei keskustelu ole sillä tasolla, että pyöräily kehittää pyöräilyä, penkkipunnerrus penkkipunnerustulosta jne. Ihmiset tuntuvat vain haluavan yksinkertaistaa tyyliin, että "tein helmikuussa 2 min vetoja ja nyt pyörä kulkee tosi hyvin heinäkuussa", vaikka oikeasti kukaan ei voi tietää kulkisiko vielä paremmin jos olisi tehnyt 3 min vetoja tai jättänyt vetotreenit kokonaan väliin tai käynyt vaikka puntilla.
Ei ollut tarkoitus hyökätä tuon lainaamani viestin kimppuun, mutta osuipahan nuo kaksi asiaa silmään. Sinänsä itse asiasta eli lihaskunnosta sitä mieltä, että ihan varmasti ilmankin pärjää (kuka mihinkin asti), mutta oikein tehtynä voi olla ihan järkevä osa pyöräilijänkin harjoittelua.
Kyykyt on ainakin toistaiseksi kesällä tauolla, jätän jalat pyöräilyyn.
Kyykky ja mave ei muutoinkaan oikein sovi samaan treeniin, imo.
Vedolla ja kyykyllä sais olla se pari päivää väliä, ainakin jos voimaa treenataan.
Ja mavella saa kyllä kiusattua takareittä, pakaraa ja etureittäkin. Universaali koko kropan superliike.
Ja maven lähtöasentohan on monasti myös se kyykyn sticking point, harjoittaa vähän sitäkin.
Sillä valitsin maven tähän "typistettyyn kesän ylläpitoon", syksyn pimeillä taas uudet kujeet.
Kyykkyä saatan tehdä kesälläkin satunnaisesti, ei tämä kiveen ole hakattu. Fiiliksen mukaan mennään.
Mulla on kyykky luonnostaan erittäin huono, vieläkään en tiedä mistä se johtuu. Ei hirveän paljoa penkkiä edellä ole maksimit.
Edit: etukyykky on muuten melko hyvä liikkuvuuden ylläpitäjä myös. Itse lähtöasentohan voi olla jo monelle hankala.
Pikainen 5 minuutin infovideo kehonpainotreeneistä pyöräilijöillekin: RedDeltaProject: Calisthenics Exercises for Running & Cycling (Youtube).
Itsekin tein puolen tunnin kehonpainotreenejä pari kertaa viikossa, mutta jäi kesken, ja kannattaisi aloittaa taas uudestaan.
Tulipas tässä yhtenä päivänä duunissa juttuu kun työtoveri joka on patalaiska ja työ on istumista pelkkää mutta käynyt kuntosalilla ja haastoi mut leuanveto kilpailuun...
no ei toverin tulos ollut hääppönen kun sai kahdeksan leukaa ja mä sain reilusti enenmän vaikka ikinä en oo käynyt kuntosalilla vaan lihaskunto tehdään duunissa
Kuntosaliakin voi hyödyntää niin monella tapaa: hinkata eristäviä liikkeitä peilin edessä ja toivoa isoa hauista ja leveää selkää.
Tai sitten voi vaikkapa tehdä isoja perinteisiä moninivel-liikkeitä ja kehittää sitä oikeaa voimaa ja kehon hyvinvointia. Tai kaikkea tuolta väliltä.
Kukin tavallaan. Pääasia että tekee edes jotain. :)
Nyt 5-kymppisenä jo alkaa huomaamaan merkkejä siitä, että ihan kaikkea ei voi tehdä ihan koskavain. Ukko vaatii jo sitä palautumistakin, vähän harkittava välillä millä itseensä rankaisee milloinkin.
Mutta helppohan se on selitellä ja vedota numeroihin.. :D
Totta tämäkin, keho on kyllä taitava adaptoitumaan. Mulla vaan ei enää toimi rankempi jalkatreeni+pidemmät pyöräilyt kovemmalla sykkeellä.
Ei vaan palaudu jos meinaa kyykätä useammin kuin 1krt/vko. Ja ajaa siihen päälle.
Kun aloitin salitouhut 3,5 vuotta sitten tein kyykkyjä yhdessä välissä kolmasti viikossa+mavet päälle. Enää ei puhettakaan, jos ajaa meinaa.
^ Näin se menee. Plus 40 mittarissa ja kolme kovaa treeniä voi tehdä viikossa. Valitse siinä sitten pyöräilyn ja painonnoston välillä, kun molemmat tarttis sen kolme, että pysyy kehitys ja tatsi tankoihin. Eli aika paljon pitää himmata, että ehtii palautua.
Vai pitäskö vaan reenata kovempaa, että jaksaa reenata kovempaa...
Juu sillä mä höllensin täksi kesäksi punttitreeniä, päätin että hyvällä säällä mieluummin pyöräilen tai vietän aikaa perheen kanssa.
Ja kun salille menen, koitan pitää jalkatreenit siinä mavessa. Ehkä jullee tai sjmv:a välillä. Mut kyykätään vasta syyspimeillä, katsotaan silloin paljonko tuli takkiin. :D
Mave ja joku muu perusliike pitää yläkropan kunnossa kyllä kertaviikkoonkin tehokkaasti tehtynä. Laatu korvaa määrän. :P
Toisaalta ei sitä punttitreeniä ole aina pakko tehdä ihan maksimivastuksella. Kyllä se lihasvoimaa kehittää, vaikkei verenmaku suussa treenaisi. Kestävyyspuolellakin olis hyvä olla suhteessa enemmän peruskuntoalueella eikä vain treenata vauhtikestävyyttä, jotta kehitystä tapahtuu.
Jos punttireeniä tekee säännöllisesti, vaikka yksijakoisen 5 päivän välein ei se punttireeni aiheuta domsseja. Tietysti jos pitää punttireenien välillä pitkiä taukoja nii tietysti domssit tulee, mutta pitää muistaa se, että reenejä jatkamalla niitä ei tule samassa mitassa. Kolmea kertaa viikossa per lihas ei tarvitse kukaan puntilla ja jos pääpaino on kestävyysreenissä niin yksijakoinen on kaiketi se jako jota kannattaa tehdä salilla. Vähiten haittaa muulle reenille ja saa kutakuinkin kaiken hyödyn, mitä puntilta voi saada. Kolme kertaa vikossa punttia on enemmänkin reenikauden aloituksen aikaista hommaa (ainakin hiihtäjillä), jolloin on tarkoitus kasvatella perusvoima tasoja tms. Voimareeni 4-5 päivän välein pitäisi kyllä riittää voimatasojen ylläpitoon...
Mä siirryin helmikuussa yksjakoiseen ohjelmaan ja oon ollu tyytyväinen. Onhan se kohtuu tiukka setti, kun vielä ennen duunia aamulla treenaa ja pitää saada aika monta liikettä kasaan. Siksipä teen aina kahta liikettä samaan aikaan eli kun toisesta lepuuttaa, niin tekee toista liikettä. Tällä ajatuksella kyykky, mave, penkki, leuanveto, pystypunnerrus, boksille nousu (tää ennen kaikkea juoksun tukiliike), kulmasoutu ja parit vatsaliikkeet kykyyn ja maven kavereiksi. Tiukin setti ehkä penkki ja leuat -parivaljakko. Ton saa johonkin reiluun tuntiin puristettua, kun muistaa pitää tahtia yllä. Mut kyl ton jälkeen on välillä tullut käytyä samana päivänä vielä alkuillasta parkkia laskemassa ja ihan hyvin jaksanut sitä hommaa.
1-jakoista olen tehnyt kai pari vuotta, on vaan mun juttu. Isot moninivelliikkeet. 3krt/vko ollut ihan sopiva setti itselle.
Harjoittelu on voimatasojen kasvattelua, voimaharjoittelua siis.
Toki niitä tylsiä "bodausjaksojakin" pitää olla, toistoalueet siellä 8-12 paikkeilla.
Variointi on kehitykselle se olennainen juttu, samojen liikkeiden jyystäminen samoilla toistoalueilla ei vie eteenpäin.
Mä en saa kyllä millään voimatreeniä puristettua tuntiin, lepoajat sarjojen välillä sen 4-5min. Siis jos meinaa enemmän kuin 2 liikettä tehdä/treeni.
Nyt kesällä kun "keventää" niin menee siihen tuntiin kyllä.
Aloin miettiä, että miksi jalkakyykyn tekeminen on niin rasittavaa jaloille pienilläkin painoilla, jos sitä vertaa pyöräilyyn tai jos pyöräilee paljon ja tekee silloin tällöin jalkakyykyä.
Mulla on mitattu pyöräilyssä aerobinen kynnys 170 W ja anaerobinen kynnys 245 W.
Jos vartalon paino on 80 kg (esim. mun paino), niin siitä ylävartalo+pää painaa karkeasti n. 60% eli 48 kg. Jos jalkakyykkyä tekee 20 kg painolla, niin jalkojen päällä on n. 48+20=68 kg massaa.
Nostaessa painoa watti tarkoittaa, että kun nostaa 1 kg painon 1 metrin korkeuteen 1 sekunnissa tekee työtä 10 W teholla. Ja jos nostaa 68 kg painoa 1 m korkeuteen ylös-alas 2 sekunnissa tekee työtä 340 W teholla.
Viikko sitten tein salilla jalkakyykkyä 20 kg painolla 1 x 20 sarjan. Jos yhteen nostoon ylös-alas menee aikaan n. 2 s niin nostoteho oli karkeasti 340 W/sarja (nostokorkeus ei ollut täyttä metriä).
Jos nostotehoa jalkakyykyssä vertaa omaan anaerobiseen kynnykseen pyöräilyssä niin on siinä iso ero, 340 W vs. 245 W, joten tämä voi selittää osaltaan että jalat menit tönköiksi jalkakyykyn jälkeen.
Mitenkäs on, oliko tässä laskelmassa ja vertailussa järkeä, onko tietoa?
^ Hermosto ja tietyt tukilihakset, joita ei pyöräilyssä juuri tarvita, ottaa hittiä. Kun vähän aikaa kyykkää, niin pienet painot ei enää tunnu missään.
Jos haluaa yhdistää fillarointiin voimatreeniä, niin ei kannata vetää lihaksia hapoille pitkillä sarjoilla vaan tehdä mielummin lyhyttä sarjaa. Esim. 5x5 tai 8x3 jossa sarjoja ei tehdä loppuun asti vaan jää varaa, ja progressiivisella ohjelmalla missä kokonaiskuorma per treeni liisääntyy. En oikein näe miten pitkiä loppuun asti vietyjä sarjoja sisältävää bodausta ja runsasta aerobista liikuntaa voisi yhdistää ilman "lisäravinteiden" käyttöä, ei vaan palaudu. Ja aina kun treenit aloittaa ns. nollista (eli vaikka 1 kk kesätauon jälkeen) tulee joka tapauksessa lihakset kipeäksi, ei sitä voi välttää. Buranaa vaan, ja muutaman viikon treenaamisen jälkeen helpottaa kummasti.
Juurikin näin.
Failureen vetäminen ei toimi oikein missään. Progressio ja se että jätetään varoja toimii, ja pitää tekniikankin puhtaana=vähentää loukkaantumisriskiä+saadaan se liike sinne oikeaan kohteeseen.
Toki mainitsemaani variaatiotakin tulee olla, eli myös niitä pidempien sarjojen kausia. Mutta ei sekään tarkoita että failureen tarttee mennä.
Kyykky on omalla kohdalla vaikea. Tekniikkaa harjoittelin kai yli vuoden, että sain menemään edes "sinne päin". Hyvinhän ne harjoituspainot alussa nousi, mutta nopsaan tuli seinä vastaan.
Mä vaan en saa kyykyyn voimaa, 10kg edellä penkkiä nykyään. Mave on edellä kyykkyä 50kg.
Kyykky on äärimmäisen tekniikalaji, ja vaatii paljon hakemista että löytää itselle sen optimaalisen tavan kyykätä.
JOS ei satu olemaan niitä luonnonlapsia jotka vain ottaa tangon niskaan ja kyykkää. Sen 100kg ensimmäisellä kerralla. Niitäkin on nähty.
Kehon mittasuhteet, lonkan rakenne jne. Kaikki vaikuttaa.
Kyykkäämään ei opi kuin kyykkäämällä, silti kaikista ei tule vahvoja kyykkääjiä ikinä. Vaikka kuinka pusertais.
Luumunen: 1x20 on ns anaerobinen harjoite ja varmasti hapottaa. Sitten jos nostat siinä suorituskykyä, niin se on pois aerobisesta. Mulla 10 vuodessa aerobinen kunto noussut ja voimatasot laskeneet, josta seuraa se ettei mitään ongelmia salilla tehdä vaikka 3 liikettä putkeen ja koko kroppa menee kevyesti alle 45min. Fillarimiehen täydentävässä punttitreenissä 4-5min tauot jne on ihan turhia, ne on huonokuntoisten voimanostajien juttuja.
Juuri tähän olin itseki tarttumassa, ex voimanosto-puuhastelijana. Jos jotain pitkiä +8 toiston kovia sarjoja vääntää kesken kovan pyöräilykauden, niin melko varmasti haittaa pyöräilyä. Itse jos kyykkäilen isommalla raudalla esim 3-5 toiston sarjoja, tuntuu seuraavan päivän pyöräily jopa ”kevyeltä”, kun hermosto on hereillä. Toki näissä sarjoissa on varaa aina usampi toisto.
Ja pidemmillä sarjoilla kun yleensä tähdätään lihaskasvuun, niin sitä on melko hankala saada aikaan jos kovia/pitkiä pyörälenkkejä on seassa. Ennemmin pyrkii säilyttämään maksimivoimatasot kesän yli lyhyemmillä sarjoilla ja talvella sitten taas takomaan sitä pihviä, jos tarvii.
Sen unohdin mainita, että teen yksijakoista ohjelmaa kaksi kertaa viikossa. Salitreenit mulla normaalisti ti & pe, niin ehtii hyvin palautua. Aikaa tohon mun treeniin menee ehkä tunti ja vartti. Neljä työsarjaa per liike + alussa vähän lämmittelyä. Työsarjoissa kaikki sarjat samalla painolla pyrkien niissä kymmeneen puhtaaseen toistoon. Sitten, kun menee 4x10, niin nostaa kuormaa hieman. Leuanveto tästä tosin poikkeuksena, kun vielä ei mee 4x10 siinä. Kun se taittuu, niin sit lisäpaino kehiin myös siinä liikkessä.
^ Progressio on hyvä ja toimii pelkästään painoja lisäämällä. Sitten kun olet kuukausitolkulla tahkonnut noita 4x10 sarjoja ja kehitystä ei enää tapahdu, niin viimeistään kannaatta miettiä toisenlaisiakin progressioita treeneihin vaihteluksi.
Edit: Sori, ei ollut tarkoitus arvostella, vaan laittaa yleisenä vinkkinä
Itse huomannut muutaman viime kesän aikana että salille pääsee hyvin epäsäännöllisesti 1-4 kertaa viikkoon riippuen muista harrastuksista, matkoista ja säistä. Tästä syystä tehnyt kesällä hyvin simppeliä yksijakoista, joka toiminut hyvin ylläpidossa pyöräilyn ohessa:
4x5 kyykky
4x5 penkki tai sen variaatio
4x10 leukoja otteita vaihdellen kertojen välillä
Vatsat
Painot pitänyt melko maltillisena, ensimmäisellä kerralla noin 70% talvikauden treenistä ja nostanut painoja 2 kg per treeni. 6-7 kierroksen jälkeen kevyt treeni ja vähän alempaa uudelleen ylöspäin. Ei ole tukottanut paikkoja juurikaan kun vaan muistaa syödä ja levätä kunnolla.
Talvella kannattaa mielestä pysyä myös koko kropan perusliikkeissä. Hyvä pohja jota myös tuttavat PT:t paljon soveltavat on Wendlerin 531. Vaikka ikää olisi enemmän, niin mielestäni vapaita painoja ei kannata pelätä. Salilla käytetystä ajasta saa paljon enemmän irti suurilla liikkeillä kuin pienillä vitkutuksilla.
Tämä. Täysin samaa mieltä.
Toki prosenteista en itse käistä, päiväkohtainen kunto/fiilis voi olla niin eri että tuijottaminen prosentteihin ei mulla toimi. Joustavuutta ja variointia, pysyy homma läjässä.
Esim. Kyykyn ja vedon lämmitellyssä jo pääsee kärryille siitä mikä on päivän kunto, turha lähteä puskemaan ohjelman vaatimaa 80% kuormaa jos kroppa ja mieli kertoo toista.
Ehkä pitkäaikaisen volyymin seuranta toimii itsellä parhaiten; se kun pysyy nousujohteisena niin hyvin menee. :)
SE on just näin. Itselläkin meni useampi kuukausi, että sai liikkuvuuden siihen uskoon, että (varskinkin etukyykyssä) homma alkoi edes näyttää kyykyltä. Ja voimaa pitää "polvet ulkona", kun kyykkää "isommilla" raudoilla.
Minä teen näin pyöräsesongin aikana kyykyt ylläpidon kannalta. 2*5@80%. Kerran tai pari viikossa.
Wendlerin systeemissä tulee automaattisesti huomioitua hieman päivän kuntoa, kun viimeinen sarja tehdään maksimitoistot. Jos edelliset tekee tiukkaa niin on liian kovat lähtöpainot ohjelmassa.
Lihastohtori kirjoitti syksyllä hyvän kaksiosaisen jutun autoregulaatiosta blogissaan 2019 lopulla.
Eiku just noin. Nyt on menty tällä systeemillä jokunen kuukausi ja seuraavaks ehkä takas pyramidimalliin tai jotain muuta. Mulla on kans etenkin kyykky murheenkryyni. Kehittyy tosi hitaasti ja en vaan sitä tarpeeks toimimaan takaketjusta. Kevyillä painoilla pysyy kasassa, mutta kun laittaa vähänkin painoa, niin pakka meinaa hajota ja täytyy keskittyä tekniikkaan tosi paljon. Etukyykkynä teen pääasiassa liikkuvuushyödyn vuoksi myös.
On eri asia tehdä punttia pyöräily edellä kuin tehdä punttia erillisenä lajina. Sitten voi tietysti kolistella jompaa kumpaa painottaen. Jos mennään pyöräily edellä, niin ei ole tarkoituksenmukaista tehdä happoreenejä tai yrittää rikkoo lihasta mahdollisimman paljon, vaan lyhyitä teräviä sarjoja, eikä missään nimessä loppuun asti. Koska kokonaiskuorma ja koska päälaji kärsii.
^ Näin on. Crossfit on sitä varten, että saa olla kipeenä joka päivä :)
Mun kropalle sopii 5x10 maksimipainoilla. Ei tule kipeeksi ja kuitenkin tehot kasvaa.
......... Tuplat
Tein vähän koetta; eilen high bar kyykkyä 4x3:t 70-80% kuormalla. Ei siis mitään repimistä.
Tänään sitten reilu 40km maantielenkki 120 keskisykkeellä ja 89 kadenssilla.
Kyllä tuntuu oikeasti hyvältä jaloissa.
PK-pyöräily ollu muutenkin puutteellista kun ei ole ollut kuin toi Apple Watch käytössä seurantaan.
Nyt Edge 530:n myötä päästään paneutumaan paremmin ajamiseen.
90 kadenssi on kyllä yllättävän tiheä, mutta tuntuu sopivan mun kropalle. Jopa lähelle 100 tuntuu hyvälle.
Ja olkapää ei näemmä edelleenkään siedä kyykkyä, otettava taas ssb-tanko käyttöön. On muuten mainio väline olkapääongelmaiselle.[emoji106]
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
Kyykyssä negatiivinen vaihe, eli kyykkyyn laskeutuminen on jotain sellaista mitä jalat ei polkiessa koe ollenkaan. Liikettä pitää hidastaa ja liike on paljon laajempi kuin polkiessa, ellei mitään puolikkaita kyykkyjä tee.
Mutta miksi kitkuttaa pienillä painoilla pitkää sarjaa, sitähän pyöräilijän jalat ovat tottuneet tekemään? Voimaharjoittelussa toistot 6-12 ja painot sellaisiksi että joutuu ähkimään, mutta tämä on vain minun mielipide.
minä olen ihmetellyt miten jalat voi väsyä niin kevyestä pyöräilystä vaikka kyykätä jaksaisi jonkun verran. ei nyt mitään voimamiestuloksia mutta toista sataa kiloa sarjaa syväkyykyllä.
kai se on vaan niin erilaista rasitusta, minkäänlaista kestävyyttä ei reisissä ole ja joka kesä sen saa uudelleen rakentaa. mitään muuta ns kestävyysurheilua kuin maastofillarointi ei ole tullut tehtyä että ihan hyvä varmaan sitäkin puolta kehittää. ärsyttää vaan miten äkkiä jalat aina väsyy :D