Vaijeri menossa poikki kahvan sisällä, vaijeri muutoin vialla, kahvan mekaniikka pyytää öljyämistä ja vielä takavaihtajan nivelet pyytävä öljyä.
Kaikki oletuksia, sata muuta syytä huomioitava:)
Printable View
Vaijeri menossa poikki kahvan sisällä, vaijeri muutoin vialla, kahvan mekaniikka pyytää öljyämistä ja vielä takavaihtajan nivelet pyytävä öljyä.
Kaikki oletuksia, sata muuta syytä huomioitava:)
Kyllä, olet oikeassa. Mun ajatuksia ohjasi jokin muu, kuin laskutikun todellisuus.
Mulla on nyt kolmessa droppitankoisessa 40T, 44T ovaali ja 46T. Sorapyörään vaihdoin hiljan pari hammasta isomman ja ero, minkä jalat raportoi on suurempi, mitä hampaita laskien voisi päätellä.
Sekin tietenkin vaikuttaa, millä kadenssilla aivot ehdottavat isommalle tai vaihtoehtoisesti pienemmälle vaihtamista. Että rattaan koon vaihtaminen muuttaa vaihtamisstrategiaa.
Mutta kysyjän ongelmaan riittämättömästä huippunopeudesta ei taida eturattaan koon kasvatuksella olla riittävän suurta apua. Sen sijaan yleiseen tuntemukseen lyhyistä välityksistä auttaa eturattaan koon kasvatus. Tähän mielestäni vähän pienemmätkin muutokset voivat auttaa, ainakin itsellä näin on.
^^^^Jos kahdeksan vuotta käytössä niin saattaa jo vaatia huoltoa... Pura, puhdista, voitele ja kokoa. Vaijerit ja kuoret kannattaa myös samalla uusia.
Se vaihtajan korvakkeen pultin vastakierre on mun mielestä korvakkeessa. Mutta kun on M3 pulttissa kolo on 2mm kuusiokoloavaimelle niin siinä se helposti menee rikki.
Alkuperäisen ongelman eli se kuinka akselin saa kiinni on vähän hölmö, ymmärrettävä kylläkin.
Eli se korvake pitää jättää vähän löysälle niin sillä saa akselin ja korvakkeen kierteet osumaan kohdilleen.
Akseli sitten vetää korvakkeen tiukasti paikalleen koloonsa.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
terve kaikki! olen uusi täällä ja kaipaisin apua! nykyinen pyöräni on halpamallin mtb neliö keskiöllä ja olen siihen jo saanut ongelmien kautta asennettua 1x8 vaihteiston. etu ratas on 38 ja saisi olla pienempi piikkinen, kysymykseni kuuluukin että voinko laittaa etu rattaaksi 10v rattaan? uusi ketju hankittu (kmc x8) pakka hg41 ja takavaihtaja aceran parempi malli, (näitä ei ole vielä asennettu) olen asentanut jo uuden kampisarjan ja vaihdevivuston sekä sram m2 hydraulisen jarru sarjan eteen ja taakse mekaanisten tilalle. en olisi tehnyt kampisarjan vaihtoa vielä mutta menin pilaamaan alkuperäiset vasemmalta polkimen vaihdossa :D (kaikki pitää oppia kantapään kautta!) sen jälkeen alkoi kypsyä idea ja innostus että miten saan paska pyörästä vähemmän paskan kohtuu rahalla ja lapsiperhe budjetilla. no nyt on jo kiloja lähtenyt pyörästä ja kuskista sekä tarjouksilla saanut asialliset osat asennettavaksi. tämän paska pyörän hankin koska hinta ja tarvitsin yli 190cm pitkälle olevan rungon. pyörässä on nyt mahtava ajoasento mutta vieläkun saisi välityksen ja tietotaitoa seuraavaan projektiin! olen lukenut täältä vinkkejä jo pari päivää ja nyt uskalsin kysyä neuvoa. ja lisä kysymys käykö etu ratas joka on suuniteltu sähköpyörään (alumiinia) kiitos ja kuitti.
niin ja vielä, olen hakenut kolme kertaa väärän pakka avaimen ja nyt luulen tilanneeni oikean. onko 8v shimanossa ja 8v sunracessa samanlainen pakka avain? päällisin puolin näyttävät samanlaisilta ja kokoisilta, mutta tässäkun tehnyt tätä ensimmäistä pyörä projektia niin yllätyksiltä ei ole voinut välttyä! täällä rovaniemellä ei kait ole ketään pyöräkorjaajaa joka ilmaiseksi miestä neuvoo..
Voi laittaa 10v-rattaan. Kannattaa kuitenkin suosia N/W (narrow-wide, joka toinen paksu hammas ja joka toinen ohut) -ratasta, jotta ketju pysyy ääripäissään paikallaan tippumatta pois rattaalta. Tuollainen ratas ei ole pakollinen, mutta ketjulinjan ollessa vino, saattaa tommonen ratas olla välttämätön. 8-pakka ei välttämättä tollaista vaadi, kun ei ole niin leveä.
Pakka-avaimet pitäisi pääosin sopia. Itsellä on vain yksi, jonka ostin luokkaa 15 vuotta sitten ja joka on tähän mennessä sopinut kaikkiin käsittelemiini pyöriin. Ei nyt ihan täydellisesti kaikkiin, mutta sopinut kuitenkin.
^Siis taitaa olla kaikissa HG tyyppisissä sama avain, kierrekeskiöissä taas sitten eri juttu kuten uudemmissa moderneissa pakoissa/vapaarattaissa.
kiitos paljon vastauksesta! helpotti kummasti rattaan valintaa. hyvä tietää että luultavimmin on tilauksessa myös oikea pakka avain! kiitos!
https://www.motonet.fi/fi/tuote/3809...an-Pakka-avain Tuollainen oikea jos hammastus vastaa pakan lukkorengasta, löytyy monesta puodista.
Kevennyskysymys: 11 lehtinen takapakka, 11-40(42), kevyempi kuin XTR, KCNC:llä löytyy mutta saatavuus huono, muita vaihtoehtoja?
^XD vapari on varmaan kevyempikin, eli sellainen vaihtoon.
Aakoo, oon kyllä tuon tiedostanut mutta väärä vapari... KCNC:n titaanipakkaa kyselin jenkeistä mutten saanut vastausta rahdista+tullista...
Onko se tämä mitä haet? KCNC MTB Titanium Cassette 11-40T for Shimano/SRAM 11-speed | eBay Hintaa aika mukavasti, mutta Free shipping Finlandiaan :eek:
^Juuri tuota, tosiaan KCNC:n jenkkisivulla tosi edullisestikin mutteivät vastanneet infoon.
Jos se on tämä sivu: https://www.kcncstore.com/kcnc-mtb-t...-11-speed-sale niin laitoin kokeeksi yhden ostoskoriin. Free Shipping sielläkin (Express Shipping: $9,00) ja näyttäisi onnistuvan osto ja postitus Suomeen. Hinta tosiaan vain 86$ ~ 80€. Jos ja kun joutuu tullaamaan, niin netin kautta omatoimisesti onnistuu. Ei tule kuin muutama kymppi hintaa lisää.
terve taas, tuli pulma minullakun on tuossa paskapyörässäni sunrun 8speed takapakka ja haluan sen shimanoon vaihtaa hg41, joka jo ostettu niin näkyisi että vapaaratas on kiinteä tuossa sunrunin pakassa? minkalainen vapaaratas minun pitäisi ostaa? takanapa on : SF-A210 QR Laakeri (metalliseos). en löydä mitään tietoa tuosta googlen kautta ja olen ihan hukassa että mitä tehdä! ei kannata köyhällä ostaa halpaa pyörää! ja tarkoitus on pysyä 8 vaihteisena mutta pakka pitäisi saada vaihdettua ja mielellään käyttäisin tuota jo hommaamani shimanoa. t. ville
ja vielä. kannattaako ostaa jotain muutakin tuonne napaan? esim. laakeria ym..
[IMG]RU INDEY SYSTE[/IMG] tällainen pakka kyseessä, vai saako tuon pakan jotenkin vaihdetua ja jos saa niin millä avaimella kun tuo oli 32mm leveä tuo pakan lukon väli.
Tuo on linkkaamasi on kierrepakka ja siinä vapaaratas on integroitu pakkaan. Ostat 8 spd kierrepakan tai tarvitset uuden takanavan/kiekon.
Tuo hg-41 on shimanon hg vapaarattaalle sopiva.
Melkein kannattaa ostaa uusi edullinen kiekko... Niittä löytyy Biltsusta ja muista marketeista ja tilatessa saksanmaalta.
Pakka tilattu. Paino vähenee, alkaa uhkaavasti lähestyä 7kilon raja...
Terve.
Whiten 5fat lite tarkoitus muuttaa 1x11 vaihteistolle mutta tyhmä kysymys liittyy siihen että laitanko uuden eturattaan vanhan isomman vai pienemmän paikalle? Tarkoitus siis vanhat kammet hyötykäyttää. Muuta huomioon otettavaa rojektissa? Eka kerta kun tämmöistä teen ja syy on että vanha 2x9 on ajettu loppuun ja paremman puoliskon mielestä 1x on helpompi käyttää
Itse en ole tuollaista 2x muuttanut mutta 3x systeemissä menee luonnikkaasti keskimmäisen tilalle. Voi hieman silmäillä nykyistä ketjulinjaa ysipakkaan verrattuna miten ratas asettuu. Isomman tilalle asennettuna istuu hieman paremmin ja voi olla sekin seikka merkitsevää kumman pään rattaita enemmän käyttää.
Välitysalueen mukaan valitun rattaan koko (hammasmäärä) on nelipulttikiinnityksellä luultavasti ratkaiseva.
Jos pulttikehän läpimittoina on esim. BCD 104/64, menee isomman tilalle hyvin min. 32T ratas ja pienemmän tilalle saa max 26T rattaita. 104BCD 30T rattaitakin on, mutta niissä on erikoisrakenteet, ettei pultit osuisi ketjuun.
Ketjulinjaa voi joitakin millejä sisentää offset rattailla.
Pikakysymys vaihteista. Vaihteisto on vanha Sram X01 11-pykäläinen ja jo useampi vuosi ajettu. Kasetti on vaihdettu.
Läskin vaihteet alkoi yhtäkkiä hyppiä, eli vedossa sähläämään vaihteelta toiselle. Vaijerin stoppiruuvi derailleurin päässä on tiukalla eikä ole systeemi ole kovin likainenkaan.
Onko kenelläkään kokemusta että triggeri hajoaisi niin ettei enää pidä pykäliä päällä?
Takapäässä kaikki vaikuttaisi olevan kiinni ja siirtäjä ihan täsmällisen tuntuinen ja häkin pyörät ihan ok. Ne on taannoin vaihdettukin.
^Lienee liipasimessa voi olla sama ongelma kuin grippareissakin, pykälät kuluu ja silloin ei pidä...
Liipaisimen pykälien kuluminen on kyllä hyvin uskottava vaihtoehto. Monta vuottahan tuolla on tullutkin ajeltua eikä Sram.kaan tietenkään ikuinen ole.
Täytyy tilata uusi liipaisin. 11-pykäläisen osat onkin vähän halventuneet koska kaikki kovat jätkät ajaa 12-pykäläisellä.
Minä kyllä ennen uusien osien ostamista tarkistaisin, että vaihtaja on oikeasti säädöissään ja että vaijeri liikkuu takeltelematta kuoressaan, mutta kukin tavallaan.
Vaijerin liikkuminen on tarkistettu, ihan hyvin tuntuu liikkuvan. En oikein usko että säädöt menisi ajon aikana itsestään niin pieleen että kaksikin pykälää yhtäkkiä peräjälkeen hyppäisi. Löysin tavaroiden seasta yhdestä projektista jääneen käytetyn mutta aikoinaan hyvin toimineen X01 triggerin. Kokeilen sillä ja jos sillä korjaantuu niin pääsee ajamaan kun odottelee osia.
^Varmasti voi tarkistaa muttei kyllä viittaa vaijeriin tai kuoriin, aika tyypillinen vika oli grippareissakin iän mukana ja kokemusta X-Raysta alkaen.