Rescue, ainakin maastopuolella sopii, noista SRAM:n maantie flattopeista en osaa sanoa/kautta ymmärrä miksi menevät ainoastaan joidenkin sarjojen kanssa...
Printable View
Rescue, ainakin maastopuolella sopii, noista SRAM:n maantie flattopeista en osaa sanoa/kautta ymmärrä miksi menevät ainoastaan joidenkin sarjojen kanssa...
Suureksi pettymykseksi eräille renkaiden irroitus ja litkuista puhdistus meni hienosti, ei sotkua eikä ongelmia!
Effettolla oli jotakin litkunpoistoainetta. Varmaaan joku Caffelatex Remover tai vastaava nimeltään.
^Kun oli tuoretta niin ihan vedellä lähti, renkaan reunaan jäi hieman kovettunutta muttei ole ongelmani, vain kiekot tuli käyttöön.
Shimano jkit nelimäntäjarru, mt501/520, tulppa pois ja oliivi paikalleen, kiristys. Silti vuotaa letkun juuresta. Mitäköhän tein väärin?
^Pinni kunnolla kiinni? Menikö letku tarpeeksi syvälle ennen kuin kiristit?
Juu pinni kiinni jo tehtaalta ja näytti hyvältä. Ehkä letku meni sitten jotenkin löperösti kiinni...
Edit. Letku ei ollut tarpeeksi syvällä, ja oliivi kairautunut vinoon. Asentaja ottaa opikseen. :)
^
Joo, sitä letkua pitää painaa pohjaan samalla kun kiristää sen mutterin.
^^Sama virhe itselläkin ekalla kertaa kun lyhensin, onneksi oli vara oliiveja.
Teknisesti on kyse helmiliitoksesta, englannista tullut "oliivi" nimitys jargonìin.
Itse asentaessa insertti laajentaa letkua yleensä sen verran, ettei "oliivi" mahdu sen pään yli. Pitää laittaakin "oliivi" ensin -järjestyksessä.
Olisiko tuo tehdastekoinen sitten sen verran löysä, että ennen puristumista voi "oliivi" liukua väärään kohtaan.
^On hyvä että aina ylimääräisiä pinnejä ja oliiveja varastossa, kuitenkin joutuu letkut lyhentää oikeaan mittaan.
Hei
Tarkoitus olisi ostaa toiset kiekot entry level - pyörään alkuperäisten rinnalle.
Nykyiset kiekot on WTB ST i19 TCS 2.0 vanteilla ja Formulan 100x9mm ja 135x10mm navoilla.
Ensimmäiset, jotka nopealla haulla löytyivät olivat Shimanon WH-RX010
Aloittelijatason kysymyksiä:
Kai nuo nyt sopii paikalleen?
Erona alkuperäisiin on jarrulevyn kiinnitystapa. Se ei ole varmaan mikään ongelma, jos ostan myös uudet levyt?
Nykyinen systeemi on 9-v. Sekään ei liene ongelma, kun vain laitan spacerin väliin? Voin sitten myöhemmin päivittää 1x11, kun nykyiset osat on käytetty loppuun.
Jos nyt kuitenkin päädyn johonkin 12mm läpiakselimalliin, niin mikä voi mennä pieleen, jos katson, että nuo 100 ja 135 täsmäävät?
^Mielestäni nuo esittämäsi kiekot ovata 100/135 pikalukoille muttei 9/10 millisille vaan noille perinteisille ohut akselillisille. Mikä runko on kyseessä?
^Pikalinkkunavoissa akselit on 9mm edessä ja 10mm takana. Noi kiekot käy varmaan ihan ok.
Jos päätyy 12mm akselisiin kiekkoihin, niin pitää katsoa että ne ovat 100mm/142mm ( eli ei-boost) ja kanssa konvertoitavissa pikalinkuille. Shimanot ei ole, mutta monet muut ovat esim. DT Swiss.
^ https://www.bike24.com/p2155043.html...1000,1868,1991 Siis tuollaisiin sopivia haetaan?
^ Niin, siis kiekkoja pikalinkkukiinnityksellä. Ei tässä nyt sen suhteen ole mitään epäselvää?
Onko ihan normaalia uusille halpiskiekoille (wtb i19 st) että rihtauksen jälkeen pääsin 100km ja taas saisi takakiekon rihtauttaa uudestaan.
^Riippuu paljon rihtaajasta. Joskus kyll tullut vastaan kiekkoja jotka ei pysy rihtauksena mutta on todella harvinaista. Periaatteessa vaikka kuinka halpa niin pitäisi pysyä kunnossa.
Tuota mietin, että onko työ ollut ihan priimaa.
Olisko pinna katkennut?
Rihtauksen jälkeen kireyden asettuvat kun kiekkoa kuormitetaan, vaikka kiekkoa olisikin "leivottu". Pientä säätöä voi siis joutua tekemään.
Ongelmana voivat olla nippelit, jotka tärinästä alkavat kiertyä auki jos kierre on ilman lukitetta.
Liian suurella kuormituksella voi myös olla vaikutusta, kevyt kiekko ja kuormattu pyörä.
Kaverilla on Helkama FE584, ajettu vajaa 600km ja kolmisen kuukautta ollut käytössä. Tänään pyörälenkin lopuksi huomattiin ihmeellisiä "viiltoja" vanteen raoista näkyvässä sisärenkaassa vai vannenauhassa. Osaako joku sanoa mistä tommonen voi johtua..?
edit. unohtu linkit kuviin tietenkin...
https://ibb.co/9h6bfJ0
https://ibb.co/rpX0dM7
https://ibb.co/7jTxLPj
Tämä ongelma vain eturenkaassa.
https://ibb.co/rpX0dM7https://ibb.co/9h6bfJ0
Ei nyt vaan suostu taka-akseli kiertymään paikalleen vaihtajakorvakkeeseen.
M12x1-kierre ja 20km ajettu pyörä. Kiertyy kyllä nätisti paikalleen kun vaihtajakorvake irti.
Ajattelin vielä kerran löysätä sen korvakkeen kiinnitysruuvin ja kiristää akselin paikalleen ja sitten kirrata sen korvakkeen kiinni.
Jos se ei pelitä niin mitäs sitten?
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Meikäläisellä olis tällanen Kona Rove ST 2020 (https://konaworld.com/archive/2020/rove_st.cfm). Suomen tasaisilla teillä loppuu vaihteet kesken, joten olisiko kenelläkään amatöörille vinkkejä ratkaisuksi? Kannattaako vaihtaa ensiksi tuo vakio 40T eturatas isompaan vai onko muita vaihtoehtoja? Jos eturattaan vaihto isompaan olisi ongelmaan fiksuin ratkaisu, niin millainen tuote tuohon voisi sopia?
Kiitos jeesistä jo etukäteen! :)
^^Taitaa eturattaan vaihto ainoa vaihtoehto jos pyöritystekniikka ja kadenssi on hallussa...
Isompaa ratasta kampiin niin ei tarvi ajaa pienimmillä pakan rattailla matka-ajoa. Kampiin ja runkoon sopivuutta en varmuudella tiedä ja kahden eturattaan laittamista voisi harkita.
Tämä kait vaikka 44 t auttais:
https://www.bike24.com/p2132660.html
Omassa käyttöpyörä/matkapyörä kampina oon tykänny näistä ja väliin pienemmäksi 34 tai 38 ja isommaksi 50.
https://www.rosebikes.fi/shimano-cyc...oduct_shape=46
Tasangoilla oman matkavauhdin alueella on hyvä olla pienin portain valittavissa välitystä.
Jos kahden rattaan kammet ei yökötä ja sitte tässä joutuis päivittämään vähän enemmän.
Taitaa huiput olla tuolla 40x11 combolla 90 kadenssilla 42km/h, itse an ainakaan pyöritä 100 kadenssilla koskaan. Isompaa eturatasta vaan, pääsee matkavauhdeissa muutenkin keskemmälle pakkaa, 1x vehkeissä se ketjulinja on aika vino niillä pienillä rattailla. Yläpäästä tiheämpi pakkakin auttaisi asiaa jonkun verran, toki vaikuttaa sitten myös kevyempään päähän.
Käytännössä tapahtuu vaihdettaessa
40T->42T eteen: pakan keskialueella ketju viihtyy noin yhtä isommalla rattaalla;
40T->44T eteen: pakan keskialueella ketju viihtyy noin kahta isommalla rattaalla.
Kahdella pienimmällä rattaalla muutos 40T-44T on iso.
Samalla tietenkin lyhin välitys pitenee, mutta sen laskeminen, miltä muutos tuntuu jaloissa on mielestäni vähän vaikeaa -vain kokeilemalla asia selviää. Jos itse olisin vastaavassa tilanteessa, niin vaihtaisin ensin 42-hampaiseen ja ajaisin vuoden.
Itse katson välityksiä yksin ajavan näkökulmasta: en mittaa tällä hetkellä kadenssia, enkä pyri mihinkään ennalta asetettuun ajonopeuteen -ajan mikä milloinkin tuntuu hyvältä. Mulle jalat kertovat, millaiset ovat sopivat välitykset.
Porukkalenkkejä ajavalla voi olla toinen lähestymistapa.
Kiitos vastauksista! Vielä yksi kysymys koskien tuota eturattaan suurennusleikkausta:
Tosiaan itsekin ihan tuntuman mukaan poljen ja siitä on tullut ajan saatossa vahvistunut fiilis, että pitäisi olla tarjolla isompaa vaihdetta. Reiteilläni tai ylipäätään Suomessa on paljon loivia, mutta pitkiä mäkiä ja nykyisellä voimansiirrolla jätän tällaiset pätkät melkeinpä käytännössä polkematta (koska saisi veivata kuin pikkuorava). Jos poljen kanssapolkijoiden kanssa, niin jään joukosta jälkeen juurikin näillä (loiva)mäkisillä osuuksilla. Käytännössä siis kanssapolkijat lentävät ohitseni isommalla vaihteella myötätuulen pöhöttäessä selkään alamäessä.. :D Tähän vielä mainittakoon, että toki tiedän monen tasoiseni amatööripolkijan polkevan monesti liian isoilla vaihteilla.
Jos nyt ymmärsin oikein, niin eturattaan suurennus 40T->42T onnistuisi varmaan ilman mitään suurempia riskejä tai ongelmia. Mutta muuttaako tällainen vaihdos oikeasti mitään? Toisaalta, olisiko eturattaan suurennus 40T->44T tai 46T liian riskaabeli tai tunnistatteko jotain potentiaalisia ongelmia tällaisen muutoksen suhteen? Tällä hetkellä en juurikaan rehellisyyden nimissä käytä pienimpiä vaihteita ja niiden käyttö ei oman kokemukseni mukaan ole kovinkaan optimaalista Suomen "ylämäille".
Mä laittaisin suoraan 44T, koska toi etulimppu maksaa melkein 70€ ei niitä kannata turhaan ostella. Ketju menee varmaan uusiksi kanssa, koska liian lyhyt. Kannattaa vielä verrata että isompi eturatas mahtuu, eli on tilaa ettei ota kiinni chainstayhin. Tämän takia tien päällä 2x on aika paljon parempi ratkaisu, mutta kuten jo todettu niin isompi remontti: vaatisi uuden vasemman kahvan ja etuvaihtajan rattaiden lisäksi, eli ei ole varmaan hinnan väärti.
Jos ei pakan isompia rattaita käytä niin ainoa asia mikä itselle tulee mieleen on että mahtuuko 44 ratas runkoon.
Huippunopeus tuolla kasvaa oletetusta n 45km/h --> 50 km/h.
PS Ketjun pituus voi myös jäädä lyhyeksi jos pakan suurinta ratasta joskus käyttää.
PSS Voimansiirron päivityksen yhteydessä on hyvä tarkistella miten kuluneet muut osat (pakka, ketju) ovat. Kulunut ketju syö sen uuden eturattaan vaihtoon nopeasti. Jos lähtee/joutuu vaihtamaan pakan niin samalla voi miettiä olisiko 11-40 tai jopa 11-36 parempi omiin ajoihin jos et niitä isompia rattaita pakasta käytä.
Ultegra vaihteet pyörässä n. 8v vanhat. Ongelmaksi tullut että takavaihtajan vipu jolla vaihdetaan isommalle vaihteelle ei oikein toimi. Eli tämä vipu on siis jarrukahva, mutta se menee ilman mitään vastusta sivuttain pohjaan asti. Välillä sitten toimii kun kymmenen kertaa koittaa edestakaisin. Toiminta on siis samnlainen kuin silloin jos toimivassa systeemissä pitää sitä pikkulärpäkettä jolla vaihdetaan pienemmälle pohjassa ja painaa tätä isommalle vaihtavaa kahvaa.
Mitenkä tällaisen voisi korjata?