Jos vain toisella puolen on pyörätie, niin se on jatke.
Ei kannata miettiä jatkeita, kannattaa miettiä väistämisvelvollisuuksia.
Printable View
Jos vain toisella puolen on pyörätie, niin se on jatke.
Ei kannata miettiä jatkeita, kannattaa miettiä väistämisvelvollisuuksia.
Ajelin eilen Inkoontietä kohti Lohjaa 135km Lohjanjärvenkirtolenkilläni, kun muistaakseni Vähäteutarintietä pitkin kohti risteystä ajeli valkoinen pakettiauto (jonka rekkarin otin ylös). Olin juuri ohittamassa risteystä, kun paku saapui siihen. Inkoontiellä on etuajo-oikeus. Paku ilmeisesti ajatteli, että pyöräilijästä ei kannata välittää ja teki äkkijarrutuksen puolen metrin päässä pyörästäni. Ehdin hiukan kääntää keskemmäs Inkoontietä. Sitten paku ohitti minut erittäin hitaasti ja pahanluokan raivarin vallassa oleva vanha mies katsoi minua pelkääjän paikalta ja heristi nyrkkiä. En reagoinut mitenkään. Oli sen näköinen ukko, että en uskaltanut ottaa kameraa esiin etten joudu haulikon tähtäimeen. Kyllä säikäytti. Pitää olla jatkossa varovaisempi risteyksissä.
Tuo tie liittyy Inkoontiehen kahdessa paikassa, mutta streetviewin perusteella kummassakaan en keksi syytä, miten pakulla ajava voisi käsittää tilanteen väärin. Oletko ottanut tuossa esim. juomapullon esiin, jonka kuski olisi tulkinnut suuntamerkin näyttämiseksi?
Voihan tietysti olla, että kaveri on vaan täysin pihalla säännöistä, ehkä pyöräilijä väistää suojateillä-uutisointi on mennyt liiankin hyvin perille. Kiinnostavaa olisi pysähtyä haastattelemaan tuollaisia ja varsinkin nyt, kun apukuski oli hengessä mukana. Voi tietysti olla myös, että kuski ei yksinkertaisesti huomannut (katsoa) sinua ja mielenosoitus oli keino paeta omassa mielessä sitä tosiseikkaa, että tuli ihan itse töpättyä.
Kuulostaa ihan normitoiminnalta tuolla suunnalla nykyään. Kun vaihtoehtona on ollut pelätä joka risteyksessä että väistämisvelvollinen auto tulee päälle tai ajaa poluilla ja pikkuteillä niin olen valinnut jälkimmäisen. Maantiepyörä on ollut käyttämättömänä kaksi kesää.
http://i9.aijaa.com/m/00517/14422582.jpg
Kumminpäin on kolmiot vai onko ollenkaan ?
Mitä olen kymmeniä kertoja ajanut vähäteutarintietä niin kolmio on ollut molemmissa päissä. Varsinkin tuo kuvan risteys on melko vilkas ja siihen tullaan autolla vauhdilla kun peltoaukea tuo valheellisen kuvan hyvästä näkyvyydestä. Inkoontietä ajaessa on ollut minullakin tuossa risteyksessä vaaratilanteita mutta onneksi vauhti ei ole kummoinen ylämäkeen noustessa.
Jatkossa Google Street View auttaa tälläisiin hankaliin kysymyksiin. https://www.google.fi/maps/@60.16250...7i13312!8i6656
Nyt kolmen viikon lomareissauksessa keski-, itä- ja Pohjois-Suomessa tilanteita ollut pyöräillessä kaksi. Yksi liian läheltä ohitus ja toinen hiekkatiellä vastaan kaahaillut. Kotopuolessa näitä tulee saman verran yhdellä lenkillä. Lisäksi täällä on huomannut mm autoilijoiden vilkun käytön ohitustilanteissa, josta syntyy se vaikutelma että pyöräilijää kohdellaan tasapuolisen kulkuneuvona.
Mulla oli huomiokeltainen ajopaita päällä. Ei mitään mahiksia, etteivät huomanneet. Apukuskin paikalla istunut vanha äijä oli sen verran pähkähullun näköinen, että kaikissa tilanteissa vältän kontaktia tuollaisen kanssa. Onkos muuten auton rekkarin laittaminen palstalle iso synti?
^Periaatteessa kyllä, ellet ole varmistunut että rekisteriin merkitty omistaja tai haltija oli kuskinpukilla.
Auton rekisterinumeron julkaisemisesta itsessään netissä ei ole käsittääkseni yhtään tuomiota, ja sitä ei käsittääkseni kovinkaan selkeästi pidetä lain vastaisena. Tietosuojavaltuutun linjauskin on tässä kovin kiertelevä ja henkilötietolaki soveltuu asiaan vain jos on tarkoitus yhdistää rekisterinumeroita henkilöihin. Journalistisessa merkityksessä lehdessä julkaisemisesta on langetettu JSN:n huomautus (jos asiassa olisi tapahtunut rikos, niin asianomainen olisi varmaan vaatinut oikeudessa korvauksia ja sakkoja JSN:n sijaan... vaikka eihän sitä aina tiedä.)
Fillarifoorumin moderointipolitiikka (en siitä päätä, olen vain asiaa seurannut muutamissa aiemmissa tapausissa) on, että tänne ei kannata rekkareita laitella vaan viestit moderoidaan pois. Enkä minäkään nyt näe mitä hyötyä siitä rekkarin julkaisemisesta täällä olisi yllä olevan kuvauksen perusteella.
Joo. Ennenkuin provosoituu, niin kokemukseni mukaan kannattaa kyllä hieman katsoa kenelle. Ite oon saanut jalankulkijana yhden tuollaisen "apukuskin" kimppuuni kun paku yritti suojatiellä ajaa ylitseni. Joutui sitten jarruttamaan hieman töksähtäen, jolloin tää apukuski sai kahvit syliinsä ;) Ukkohan tuli liiveihin saman tien ja vaahtosi, että "kyllä jalankulkija on väistämisvelvollinen :D " No joo - ei iskuja väistellessä naurattanut.
Näin tehdään. Joukossamme saattaa - korostan saattaa - nimittäin olla henkilöitä, jotka ryhtyisivät rekisterinumeron perusteella harjoittamaan oman käden oikeutta ja vaikkapa vääntelemään autoista rekkarien perusteella antenneja ja pyyhkijän sulkia solmuun. Voi jopa käydä niin, että foorumikirjoittaja muistaa rekkarin pikkuisen pieleen tai että ratissa on hölmöillyt isänsä autolla ajanut jälkikasvu.
Ilmoitelkaa niitä rekkareita vaikka poliisille, jos katsotte vaivan arvoiseksi!
Muutaman sankarin ajosuoritteita hieman tarpeettoman läheltä katsomaan päästyäni ihmettelen, miten urpå pitää olla että kunnioittaa jotain keltaista viivaa enemmän kuin jonkun toisen henkeä tai terveyttä?
Voisi kyllä. Tosin kun ajelin tuolla sellaisella tiellä, jossa ei ole lainkaan piennarta, niin silloinhan nämä sankarit rikkoivat säädöksiä ohittamalla samaa kaistaa... En tietenkään odota, että autoilija jäisi taakseni odottamaan sulkuviivan päättymistä vaan eikö silloin voisi vain surauttaa viivan tuolta puolen ohi kun näkyvyyden tai vastaantulevan liikenteen takia ei ole ongelmaa? Ikään kuin pienempi kahdesta "pahasta vaihtoehdosta" mutta eihän se näille muutamille sarvikuonoille käy. Noh, ei minun ole pakko tuolla tiellä ajella, löytyy niitä muitakin vaihtoehtoja.
Näinhän sitä nopeasti ajattelisi ja käytäntö monella onkin, mutta eikös se keltainen siihen yleensä ole vedetty juuri siksi, että koukkaaminen toiselle puolelle syystä tai toisesta on riskialtista? Yksi syy viivaan voi olla, että sieltä ratista on liikkeen riskiä vaikea arvioida. Jos pyöräilijän saisi poikkeuksellisesti ohittaa näin, niin miksei sitten ketä tahansa? Jonkun mielivaltaisen nopeusero- tai kokorajankin määritteleminen lienisi vähintään haasteellista.
Sulkuviiva määritellään nopeusrajoituksen ja näkyvyyden perusteella. Näkyvyys määritellään tiettyyn tasoon (muistaakseni 1,1 m) tien pinnasta. Toki vanhoilla teillä saattaa näppituntumakin olla käytössä. Sulkuviiva ei kuitenkaan tarkoita, että ohitus olisi turvallinen tai vaarallinen, joten ihan hyvin pyöräilijän ohituksessa voisi poikkeussääntöä ajatella. Onhan koukkaus lyhempi kuin nelipyöräistä laitetta ohitettaessa. Ongelmaksi tulisi tietysti se, milloin ohitus määritellään kielletyksi. Toisaalta alemman luokan teillä ei sulkuviivoja ole eli kuskin harkintakykyyn luotetaan siellä, miksei siis muuallakin. Veikkaan, että huomattavasti vähemmän ongelmia tulee sulkuviivan ylityksestä kuin liian läheltä ohittamisessa.
Uusimman TM:n postilaatikko-osastolla asiaa juuri käsiteltiin. Vastauksen kirjoittanut poliisi oli samaa mieltä, että tieliikennelain uudistamisessa tämä asia vaatisi korjaamista. Onkohan kukaan aihetta lausuntokierroksella kommentoinut?
Silti touhukkaimmilla riittää rohkeus ohittaa mutkapaikoissa myös auto, jopa keltaisen viivan ylittäen.. Voi tosin olla, että tuo osa väestöstä uskaltaa ylittää viivoja väristä välittämättä myös pyöräilijän kohdalla.
Vaan meneekö homma normikuskilla niin, että keltaisen viivan ylityksestä saa varmasti sakon, jos poliisi näkee. Ohitusetäisyys pyöräilijään on huomattavasti vaikeampi todentaa, poliisinkaan toimesta. Eli ajaa hihaa hipoen ja kenties säästää rahaa.
Pyöräily pitäisi kieltää kokonaan autoteillä.
Näillä munista kiristävillä sukkahousuilla varustetut lönköttelevät "teamit" on pahimman luokan kuspäitä, ajellaan koko kaistan leveydeltä kävelyvauhtia 10-15 lapamadon ryhmissä ja puhutaan paskaa...nouseeko tuommoisessa 10kmh nopeudella rullailussa edes kuntotaso yhtään?. Ihan tyhjän kanssa näiden ajelut.
Sitten kaupunkialueella nämä työpaikkatriatlonistit, ajellaan miten sattuu vaihtelemalla tieltä jalankulkuväylille ja takaisin miten sattuu. Ajotiellä vilkuillaan taaksepäin olan yli pyörän hallinnan menetyksen rajoilla vaappuen kahden metrin leveydeltä kaistaa edestakaisin. Jalankulkualueella ajetaan munankuoren lakipiste tangetinsuuntaan vähät välittämättä hyökkäysvaunuista tai kassialmoista, sivalletaan lahkeita hipoen täyttä laukkaa niin läheltä kuin mahdollista. Liikennevaloissa käydään painamassa nappia ja ylitetään väylä heti kun johonkin rakoon pääsee pujahtamaan, ne valot vaihtuu sitten tyhjille jalankulkijoille....ja autoilijat jotka pysähtyy ihmettelee.
Ugh.
Autotie on autokauppa Pohjanmaalla ja siellä tuskin pyöräilllään sisällä.
^^
https://goo.gl/maps/hbPKz1g64cK2
https://goo.gl/maps/8gJ59JA47112
Autotie löytyy Kemijärveltä, Pietarsaaresta, Oulusta ja Ylöjärveltä.
Nassukka jaBultsi taitavat olla sisko ja sen veli. Trollit löysi toisensa.
Että trikoot kiristää palleja, vaatii että ne on olemassa. Hupaisaa, että joku sähkömopoileva uhoilee täällä.
http://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto...ikeudet(16989)Lainaus:
Asiaan kun et voinut vastata millään faktoihin perustuvalla absoluuttisella tiedolla, niin pitäähän sitä alkaa syyttelemään ja herjaamaan.
Eli siis ei oikeutta toisen maalla tehdä mitä tahansa, kuten nassukka väittää. Enkä ainakaa epäasiallisesti luonnossa toimivia pyöräilijöitä tunne. En aktivistejä, en aktiivisia enkä passiivipyöräilijöitäkään.Lainaus:
Jokamiehenoikeudet lyhyesti
Saat
- liikkua jalan, hiihtäen tai pyöräillen muualla kuin pihamaalla ja erityiseen käyttöön otetuilla alueilla (esimerkiksi viljelyksessä olevat pellot ja istutukset)
- oleskella tilapäisesti alueilla, missä liikkuminenkin on sallittua (esimerkiksi telttailla riittävän etäällä asumuksista)
- poimia luonnonmarjoja, sieniä ja kukkia
- onkia ja pilkkiä
- kulkea vesistössä ja jäällä
Et saa
- aiheuttaa häiriötä tai haittaa toisille tai ympäristölle
- häiritä lintujen pesintää ja riistaeläimiä
- kaataa tai vahingoittaa puita
- ottaa sammalta, jäkälää, maa-ainesta tai puuta
- häiritä kotirauhaa
- roskata
- ajaa moottoriajoneuvolla maastossa maalla ilman maanomistajan lupaa
- kalastaa ja metsästää ilman asianomaisia lupia
Tässä nyt po. aiheeseen liittyvää faktaa ja absoluuttista tietoa. Aluksi.
Mikä ero muuten on pyöräilyaktivistilla ja aktiivipyöräilijällä. Jälkimmäisiä taitaa olla liikkeellä paljon enemmän. Aktivisteja en tiedä koskaan nähneeni. Tai no, ehkä mediassa ovat joskus esillä meitä muita puolustamassa.
Eilen taas pitkästä aikaa kohtaamien todellisen teiden ritarin kanssa. Ajelin vanhan lahdentien piennarta pitkin kohti keravan liittymää. Herrasmies volvo v40 farmarilla ohittaa minut valkoista viivaa pitkin, eli mahdollisimman läheltä osumatta, vaikka vastaantulijoita ei ollut edes näkyvissä ja ohituksen jälkeen tarpeellinen puolen minuutin tuulilasin pesu, eli klassinen kusipääpyöräilijän kastelu lasinpesunesteellä. Hauskaahan tuollainen jekkuilu on siihen asti kunnes kolahtaa. Liikennekulttuuri elää ja voi hyvin :)
Kohta alkaa maantiellä kuvatut kypäräkameravideot olemaan mielenkiintoisempia kuin maastossa kuvatut.
Sinne viereen on autoilijan selkänahasta revityillä verorahoilla maksettu ja rakennettu pyörätie jonka pitäisi kyllä kelvata sinullekin!
Noita tuulilasinpesijöitä ei kuitenkaan ole omalle tai oman porukan kohdalle sattunut kovinkaan usein, mutta kerran vuodessa kuitenkin. Otos on siis verraten pieni eikä paljon kasva vaikka ottaisi muiden kertomukset mukaan, mutta tyypit taitavat olla kahta sorttia:
1) vähän semmoisia hissukan oloisia vanhempia keski-ikäisiä tai vanhempa jo eläköityneitä miehiä jotka uskaltavat puolisoidensa lisäksi kiusata pyöräilijöitä koska tuntevat olevansa autonsa hevosvoimien ja massan ansiosta ylivoimaisia ja pellin sisällä turvallisesti suojassa.
2) semmoisia lippalakkipäisiä ajokortin saaneita nulikoita joilla on pari kaveria kyydissä ja joka on omaksunut liikenneasenteet suoraan isältään eli tyhmyys tiivistyy ja ajatusmaailma on kyselemätön ja auktoriteettihakuinen.
Mulle olisi taas kertynyt kokemuksia aimo liuta, mutta ne ovat etupäässä samoja vanhoja:
(1) tullaan sivutieltä kolmion takaa, katsotaan, ei lähdetä tulemaan, mietitään hetki että sehän on vain pyöräilijä tai kyllä tähän sittenkin ehtii ennen pyöräilijää kun ne ajavat kovaa vain kelvillä - ja ajetaan eteen.
(2) ei jostain kumman syystä uskota että pyöräilijä tuntee väistämiselvollisuutensa ja myös aikoo noudattaa sitä eikä ajeta normaalisti ja sujuvasti liikennesääntöjen mukaan vaan ruvetaan hidastamaan ja väistämään - vaikkei pyöräilijän tule eikä hän voi luottaa siihen että tässä tilanteessa autoilija väistää.
Todellista avautumisen tarvetta on aiheuttanut kaksi tapausta:
(1) Suoralla mutta kapealla tiellä vastaantuleva auto lähtee ohitukseen ja ohittaa korkeintaan kahdenkymmenen sentin päästä. Keltainen viiva oli paikassa vain minun puolellani, joten ohitus ei siinä mielessä ollut liikennesääntöjen vastainen, mutta olihan se muuten aivan älytön ja erityisen vaarallinen siksi ettei sitä voinut ennakoida. Jos olisin esimerkiksi joutunut väistämään kuoppaa ja siirtänyt (ensin taakse vilkaistuani) ajolinjaa sillä hetkellä puoli metriä keskemmälle, en rasittaisi teitä näillä kirjoituksillani...
(2) Pientaloalueen kadulla jolle ei kadunvarteen pysäköityjen autojen kohdalla mahdu kuin yksi auto on sääntönä ymmärtääkseni se että se jonka puoleinen kaista on tukossa väistää. Noudatan tätä sääntöä eli laskettelen alamäkeen, kun vastaantulevan ison pakettiauton kuljettaja on sitä mieltä että hänen kuuluu saada ajaa ensin *vaikka vastaan on jo tulossa pyöräilijä* ja toimii sen mukaisesti, vieläpä yrittämättä ajaa niin että jättäisi pyöräilijän mentävän tilan vasemmalle puolelleen.
Minä ehdin vain todeta että valittavana on joko nokkakolari tai kanttarin yli sivuttaishypyn yrittäminen. Valinta oli kaikesta huolimatta helppo ja onnistuihan se tällä kertaa.
Sehän se varmaan pääsyy tässä(kin) on. Itse olen kuitenkin huomannut tuota välia ajaessani, että turvallisempi ajella tuota piennarta pitkin, koska jos ajelee kelviä +30km/h vauhtia, niin enemmän siellä tapahtuu vaaratilanteita. Tuolla pätkällä on niitä pieniä sivuteitä aika paljon mistä autoilijat tulee todella usein laput silmillä katsomatta sivuille ollenkaan, joten turvallisempi ottaa silloin tällöin lasinpesunesteet naamalle :)
Onneksi tällä palstalla ei sinun lisäksesi ole yhtään polku pyöräilijää ;)
Vajaan viikon olin retkivarusteineen majoitteineen ajelemassa, osin kyllä hiekkateitä ja metsäpolkuja vajaan viikon niin eipä ollut yhtään ärsyttävää tapausta vaikka jotkut kyllä ohitti lähempää ja toiset kauempaa. Kilsoja ei kyllä tullut paljoa ja pikkuteitä mutta silti. Ehkä jotkut ohitti aika pimei ssä paikoissa noin oman turvallisuutensa kannalta.
Tässä joskus mökiltä bussiin polkiessa ohituskaistan päättyessä oli muutama auto takana ja sieltä päättyneen ohituskaistan ja metallikaiteen välistä änkesi väkisin pakettiauto, mun kohdalla oli siis yksi kaista, kaksi autoa ja minä.
Asuinalueeni kaduilla on tullut pari tapausta eteen. Ajan siis ajoradalla syistä: jalkakäytävä, ajokelvoton pyörätieksi merkitty parkkipaikkana käytetty tien sivu. On mm. tunkenu taloyhtiön pihalta henkilöauto melkein päälle mentaliteetilla "pyöräilijä väistää aina", mulla oli keltainen ajotakki ja ajovalo, ei voinut olla näkemättä. No tämä tapaus luonnollisesti "joutui" väistämään penkan puolelle ja jäi minun taakse. Sai kiinni vasta toisessa risteyksessä, jossa ohitti minut risteysalueella. Käännyimme kumpikin vasemmalle. Hieman pelästyin, mutta vältyin housupyykiltä.
Pari kertaa on henkilöauto nähnyt tarpeelliseksi ohittaa minut kun matkaa umpikujan perällä olevan asuntoni piha-alueelle on luokkaa 100-200m. Olin tietysti kotona ennen vaikka menin hieman pitemmälle. Ehkä se on vain niin kova paikka ajaa polkupyöräilijän perässä "hitaasti" jonkin matkaa.
Yksi tapaus oli eteeni kääntynyt vanhempi herra, joka ajoi vanhemmalla isolla ruotsalaisvalmisteisella ajoneuvolla (D5 luki perässä). Onnekseni käännyin samalle kadulle (kotimatkareitti), enkä jäänyt alle jos olisin ajanutkin suoraan pyörätien jatkeen yli (esim. kauppareissu tai matkan jatkaminen Hervantaan). Tämä herra ajoikin sitten hyvin varovasti edessäni, pysyin vaivatta perässä jopa ihan ylämäessäkin, melkein teki mieli ohittaa, mutta järki voitti.
Ainoa vaaratilanne koko kesänä. Cyclolla olin tulossa 200km lenkiltäni ja edellä meni letka maantiepyöräilijöitä hitaampaa vauhtia kuin minä. No päätin ohittaa koko letkan cyclolla. Ohitus kesti hetken ja autot tööttäili varoitukseksi, kun olin keskenpänä mitä piti. Kesäkuun olin reissussa cyclolla ja muutamaa pienempää väsymyksestä johtuvaa tilannetta kummempaa ei päässyt syntymään.
Mä oon nyt ajanut ensimmäisen viikon mun ekalla ja ihka uudella maantiepyörällä, ja samalla vähän aktivoitunut lukemaan täälläkin enemmän juttuja. Täytyy kyllä sanoa, että sen jälkeen mitä täällä oon pyörinyt, mun kokemukset liikenteestä on tähän päivään asti olleet pelkästään positiivista yllätystä, luulin ettei tuolla oikeesti osaa käyttäytyä juuri kukaan :D
No enivei, tänään tuli kyllä ensimmäinen oikea vaaranpaikka kun jouduin kurvaamaan osan työmatkasta 4-tien laitaa, jossa on kyllä ihan tilava ja hyvä piennar. Takaa alkoi kuulumaan ambulanssin pillit ja toki osasin jo varautua siihen että autojen pitää pystyä väistämään sekä sitä että mua, ja jo heti ensimmäinen paku meinasi aiheuttaa tarpeen toiselle ambulanssille :( Se kiilasi niin mun läheltä, että hyvä ettei jo sivupeili hiponut hihaa ja kun autolla oli kokoa muutenkin, niin jänskätti kyllä oikeesti että saanko kohta keräillä osiani ojasta... Sain kyllä himmattua vauhtia tosi hyvin ja selvisin kuivilla pöksyilläkin, mutta kahdella seuraavalla autolla tuntui olevan tosi hyvin aikaa ja tilaa väistää myös mua. En sitte tiiä että oliko se ajattelemattomuutta vai tarkoituksellista, mutta pari kirosanaa kyllä pääsi.
Ajelin tässä joku päivä Askistosta kelviä himaan päin ja vastaan tuli kolme skootteria. Ensimmäisen kuski päätti ajaa ilman käsiä vaikka kyydissä oli kaverikin. Ei käynyt mitään vaikka tilanne kieltämättä hieman kuumottikin. Hetken päästä vastaan tuli lanssi ja pian sen jälkeen ajoi sairaalaa kohti. Ei se kovin kaukana käynyt kääntymässä, joten kävi mielessä, että käviköhän tuossa sitten pelleilijöille (tai koirankusettajille) jotain.
On siinä semmonen pitkä loiva alamäki pohjoiseen mentäessä. Mopoista en tiedä mitään. Harrastan pyöriä.