Täällä kaksi Liteläskiä, M ja S. Ainakin toitaiseksi kaikki on toiminut moitteetta,
ei mitään huomautettavaa. Surutta rymistelty.
Markku Lehikoinen
Printable View
Täällä kaksi Liteläskiä, M ja S. Ainakin toitaiseksi kaikki on toiminut moitteetta,
ei mitään huomautettavaa. Surutta rymistelty.
Markku Lehikoinen
Täällä M Kokoinen Pro ja hyvin pelannu. Linkut ei ole löystynyt, tolpassa ei vikaa vaikka vaihdoinkin hissiin. Takarenkaassa on pientä heittoa, mutta en katso sitä pyörän laatu viaksi. (Korkeintaan kasaajan). Ja pienet jarrun vonkumiset ym. on johtunut itsestä, kun on kokemattomana ja tietämättömänä pitänyt mennä pitelemään ja säätämään vaikkei tarvetta ole ollutkaan, mutta tässä samalla on ollut tarkoituskin opetella myös tätä polkupyörän säätö ja huolto hommaa. Eli ongelmia on tiedossa jatkossakin :D
M-Lite, ei mitään ongelmia so far.
M-pro. No problema. Ohjainlaakeri kiristettiin ja kiekot rihdattiin ensihuollossa. Linkut pysynyt kiinni. Tosin eturengasta olen muutenkin käyttänyt irti vähän väliä autoon lastattaessa. Tänään tarkistin eka kerran takaa ja tiukalla oli. Satulan säätö on perseestä mutta kun sen kerran kohdalleen sai niin ei ole tarvinnut koskea. Luulen että palstan valittajille on sattunut maanantaikappale tai sit valittaa vaikkei olis aihetta.
Edit. myös laahaava etujaru säädettiin huollossa eikä ole sen jälkeen ollut mitään vikaa.
Huomasin että täällä on ollut puhetta satulan liikkumisesta. Mulla on sama homma. 115kg läskiä ja silloin tällöin nousee satulan kärki pystyyn vaikka kunka kiristäisi pultteja.
Oh!!! Nähdäänkö Vesa pian Lidlin tiimiasusteissa ja Ladan selässä?!? Laita viestiä niin saavun kuvauskaluston kanssa paikalle ikuistamaan :)
Aikamoista vaihtelua kasauksen laadussa tuntuu olevan... Itsellä toki on kaikki pelit, pensselit ja pessaarit kun fillareita on tullut kasailtua/purettua/huollettua jo vuosikymmeniä, mutta ei sitä nyt voi ihan jokaiselta fillarin ostajalta edellyttää jotta osaa/pystyy varmistamaan, että kaupasta uutena ostettu fillari on ajokunnossa. Toki ensihuollossa sitten fiksaillaan jarrut, vaihteet, momentit yms., mutta ei helvetissä pyörät saa tippua alta, ohjainlaakerin pitää olla kiristetty, jarrujen toimia jne.
Kyllä tonni on aika paljon rahaa ja siihen pitää jo vaatia.
Tonni tai 500 euroa niin mielestäni jos mainostetaan, että pyörä toimitetaan ajokunnossa niin sen pitää myös olla sellaisessa kuosissa paketista otettaessa. Eihän tuohon periaatteessa muuta tarvinnut kuin laittaa satula tolppineen paikoilleen ja eturengas kiinni, paitsi että kasaus oli tehty päin persettä ja koko pyörä piti käydä läpi. No olisin käynyt muutenkin ja käyn kivijalastakin ostetut pyörät samalla tavalla läpi, mutta mielestäni sitä ei kuitenkaan voi vaatia.
Tytölle tuli XXL:stä Meridan maastopyörä. Alennusten jälkeen meni siihen hintaluokkaan, missä pyörälle ei tehdä mitään käyttöönoton eteen, vaan tuli tehtaan paketissa. Liikkeen huollot kuului hintaan, mutta eipä tuota sinne viitsi kiikutta ennenkuin saavat paikkakunnalle liikkeen. Sähköpostilla varmistettiin, että saa sen tuoda vielä ensvuonnakin lähiliikkeeseen. Fillarin mukana oli kuitenkin polkimien kiinnitystä ja pumppua lukuunottamtta kaikki työkalut pyörän käyttökuntoon laittoon.
Mutta toki jos mainostetaan että ajokunnossa, niin sen myös pitäisi olla siinä.
Kun omani ostin aiknaan paikallisesta kivijalasta, niin ekaan 500 kilometriin en koskenut mihinkään. Ensihuolto tehtiin liikkeessä vähän myöhässä ja sitten menikin seuraavat 3000 km ketjun rasvauksella. Ja pyörä näki myös oikeaa maastoa tuona aikana. Tuo pyörä oli mielestäni oikeassa ajokunnossa luovutushetkellä.
No on siitä sittemmin antautunut keskiölaakeri, mutta kohtuullisen, muta, kura ja kilometrimäärän takia en vienyt takuuseen, vaan annoin mennä kuluvana osana. Vaihdatin liikkeessä ja samalla varmistettiin, että keskiöstä tuli parempi kuin uusi. Jarrutkin tuli ilmattua ja ohjainlaakeri säädettyä siinä samalla.
Toki keskiölaakeri saisi kestää pidempään, kuin 1,5 vuotta ja vajaat 10 000 km, mutta annoin olla kun pyörää oli kylvetetty mudassa.
Jos joskus heikkona hetkenä alkaisi tekemään mieli joustokeulaa tuohon PRO malliin niin sopisko tuo RS Bluto kuinka helposti tuohon?
http://www.bikester.fi/rockshox-blut...ta-376201.html
Ja joutuisiko uusimaan paljon osia esim. ohjauslaakerit?
Jotain tämän tyylistä joutuu laittamaan nykyisen ohjainlaakerin tilalle:
http://www.wiggle.co.uk/chris-king-i...pered-headset/
Ja etunavan tilalle sitten jotain tämmöistä 15mm läpiakselilla olevaa:
http://www.bike24.com/p293542.html
Ohjainputki ja geometria pitää olla sopiva, jotta keula mahtuu toimimaan.
Tuo tapered kaulaputki ei mahdu kunnolla Pro ja Lite suoraan emäputkeen ja kääntymään. Interceptoriin näyttää siltä että sopiikin.
Parempi vain toivoa että RS XC-malleista tehdään vastaavasti kuin Bluto = Reban sisarmalli tai joku muu valmistaja tarttuu aiheeseen.
Varmaan riippuu siitä mitä pyöränvalmistajat tilaa keulavalmistajilta.
Onneksi siitä tulisi kallis ja toimimaton paketti niin voi unohtaa koko asian hyvillä mielin :D
^Olin jo aikeissa ehdotella kimppatilausta joustokeuloille, kun näkyi kaks kappaletta olevan jäljellä sopivasti.
Täällä on kyllä m kokoinen lite pelannut mainiosti. Joku 150 kilsaa vasta tosin ajanut.
Ite kasasin pahvilaatikosta hätäseen, sen kummempia tarkistuksia tekemättä. Ekan n 60 kilometrin sisään sai kiristää takalinkun 3-4 kertaa. ja kertaalleen ohjauslaakerin, kun en sitä silloin heti paketista ottaessa edes tarkistanut.
Nyt on kyllä kuitenkin aina ajoon lähdettäessä tarkistellu linkkujen kireys jarruja vasten nytkyttämällä ja siinä samalla ohjauslaakerin mahdollinen välys ja kolina. Ja juuri äsken vapaaratas sai puhdistuksen ja monen sorttista lotionia = hiljeni/rullaa. :cool:
Nyt ajetun lenkin jälkeen satula näytti säilyttäneen asentonsa. Eli ei aivan kelvoton vaikka vaikeasti säädettävä onkin.
^joo melko voimalla saa säätää ne pultit kiinni pro mallin satulaan. Epäilenpä että alumiini antaa tuossa peräksi pidemmän päälle. Muuten ei pyörässä valittamista ensimmäisten 7 reissun 220km jälkeen.
Tanko ei tunnu hyvältä. Paljonkahan tuossa on backsweeppiä? Leveyttä taisi olla 720mm. Pitänee katsella jotain tilalle, jos vaikka kaventaisi vähän.
Etupään kampeaminen kovemmalla alustallakin loppui. Maksoi tosin melkein satasen.
^alku peräsin renkaan heitit kuikkaan? Mitä tilalle? Itsellä piti vaihtaa Cubeen heti renkaat että pystyi ajamaan missään, tuo läskin kanssa oontuuli ns. Sinuiksi ja tottunut vetelyyn kovilla pinnoilla.
Juu. Eteen tuli Ground Control. Osittain sen takia, että alkuperäinen hajosi.
No hajustellaan miten etenee toistaiseksi hyvin, miettinyt nastoja?-> tosin jääkelille on cube jossa nastat jo työmatka ajon takia.. Lumella pärjännee kuiten normi kumein.
https://www.youtube.com/watch?v=KX0agdf1jwg
Tuollaista pauketta pitää etupää kun rynkyttää ja ohjaus alkaa täristämään jos etujarrua painaa yhtään enemmän vauhdissa. Ohjauslaakeri kiristetty, linkku kireällä, ei auta.
Tarkista jarrulevyn kiinnitys.
Aikoinaan eräässä pyörässä oli vastaava ja paljastui, että levyn ruuvit olivat inasen löysällä eli levy pääsi liikkumaan rei'issä hieman.
^^Ei tossa hirveen montaa vaihtoehtoa voi olla, onko varmasti ohjauslaakeri riittävän kireällä? ootko kokeillut sillai että kädellä kiinni tuosta haarukan ja rungon liitoskohdasta, käsi kyllä tuntee jos siinä klappia. Jarrulevy tulikin täällä jo mainittua mutta katsoisin vielä jarrusatulan kiinnityksen.
Sanoisin että jos stemmin ruuvit olis niin löysällä että kolisee niin voisi ajaminen olla aika hankalaa... mutta senhän varmaan tiesit että ohjauslaakeria kiristettäessä pitää stemmi ensin löysätä.
Mä en ole koskaan löystänyt ohjaustangon kiristyspannan pultteja ohjainlaakerin säätöä varten, mutta kukin tyylillään. Puhuin tosiaan stemmin kiristypannan pulteista. Tuossa kakkalokin demossa kohdistuu painetta/rasitusta myös ohjaustankoon ja ihan kokemuksesta pyysin kiristämään stemmin pultit. Kiristyspannan ruuvien ei tarvitse olla kuin hitusen löysällä, että ohjaustanko pääsee napsumaan. Kannattaa ainakin kokeilla :)
Jarrupalat voisi kyllä olla hyvä veikkaus. Sen ohjainlaakerin löysyyden tosiaan huomaa, kun pitää kättä siinä emäputken ja haarukan liitoskohdassa. Sitten vielä jarrulevyn pultit ja pikulinkun kireys. Videon perusteella tuo eturengas tuossa hieman pyörii, ehkä sentin samalla kun heiluu. Se kyllä viittaisi siihen minusta, että ne on palat, ei liene ongelma. Tuotakin voisi kokeilla pitämällä samalla kädellä sekä jarrulevystä että jarrusatulasta kiinni, niin huomaa kyllä jos levy pääsee vähän naksumaan eestaas. Kaveri avuksi tai nippusiteellä jarru kiinni, niin voi ehkä käydä helpommin.
Ei oo ny oma läski tässä ulottuvilla, mutta kyllä se muistaakseni mullakin vähän naksuu tollai, vaikka ohjainlaakeri on kiristetty. Palat, luulisin. Pitääpä kokeilla kun pääsen kotiin.
Just näin, ja kaksi milliä jarrulevyn kohdalla onkin jo sentti renkaanpinnan tasolla.
Itsellä kanssa liikkuu noin kun painaa kevyesti jarrun pohjaan ja kun painaa oikein kovaa niin ei liiku enää.
^Tarpeeksi kovaa kun painaa, niin sitten varmaan ne männät tiukkaa jo paloja vasten niin lujaa, ettei ne pääse enää heilumaan satulan sisällä yhtään, vaikka siellä se millin klappi oliskin.
Täristäminen vois viitata myös kieroon jarrulevyyn. Mulla on myös ollut jarrusatulan pultit löysällä ja se luonnollisesti aiheutti klappia etupäähän.
Rengas seinää vasten, niin jarruklapit saa eliminoitua ja voi tsekata vain sen ohjauslaakerin klapin.
Hieno herätä ja lukea, että tullut näinkin paljon kanssaomistajilta kommentteja kun aloin vikaa ratkomaan, kiitos kaikille siis jo etukäteen, nöösin tietotaito kun on mitä on.
Eilen pyörittelin etuvannetta kädessä ja jarrulevy oli mielestäni kiinni tarpeeksi tukevasti.
Kiristin ohjauslaakeria eilen ensimmäistä kertaa ja avasin stemmin pultit kyllä riittävästi (stemmin olisi voinut nostaa pois) ja laakerissa oli aavistus löysyyttä ja kiersin sitä niin, että löysät kyllä pois lähti. Sanoisin, että on tarpeeksi riittävän kireällä. Kokeilin tuota käsitemppua äsken, en huomannut mitään löysyyttä tai klappia haarukassa tai rungossa. Jarrusatulassa ei ollut eilen mitään normaalista poikkeavaa, tosin en sitä kokeillutkaan avaimella säätää vaan sormin koitin kiristää ja tutkia, ei heilunut.
Ongelma oli jo ennen kuin avasin stemmin ruuveja ekaa kertaa, mutta kiersin ne melko jämäkkään kyllä ohjainlaakerin säädön päätteeksi.
Yep, ja niin teinkin.
Kyllä vain.
Kyllä, etujarru pohjassa ja edes takas pyörää.
Jarrupalat ovat tosiaan vain yhden sokan varassa ja huomasin eilen yllätykseseni, että ne tosiaan liikkuvat sormillakin painettaessa edes ja takas, ei siis toisiaan kohti vaan pystysuunnassa. Tuostako se ääni sitten siis tulee, että jarrupalat saavat vähän elää satulan sisällä? Liikkuvuutta oli parikin milliä kyllä kun sormella yöllä niitä tökin ja tutkin.
Silloin tuota ääntä ei tule, eli kun rengas on seinää vasten, mutta en paina jarrua. Jarrun kanssa ääni tulee.
Tuli ostettua eilen SKS:n digitaalinen rengaspainemittari ja kun eka päästelin takarenkaasta epähuomiossa painetta veke ja opin samalla käyttämään mittaria ja Presta-venttiiliä, näytti edessä olevan 0,70 baria ja takana 0,45 baria, tosin sieltä päästelinkin epähuomiossa ilmaa veke. Pumppasin nyt taakse 0,65 baria, mutta millaisilla paineilla te vähän painavemmat kuskit ajelette? Painoa n. 115kg itsellä joten takana kannattaa varmaan muutenkin pitää enemmän kuin edessä. 0,80 baria taakse ja edessä antaa olla tuon mitä on?