Juu. Eteen tuli Ground Control. Osittain sen takia, että alkuperäinen hajosi.
Juu. Eteen tuli Ground Control. Osittain sen takia, että alkuperäinen hajosi.
No hajustellaan miten etenee toistaiseksi hyvin, miettinyt nastoja?-> tosin jääkelille on cube jossa nastat jo työmatka ajon takia.. Lumella pärjännee kuiten normi kumein.
Tuollaista pauketta pitää etupää kun rynkyttää ja ohjaus alkaa täristämään jos etujarrua painaa yhtään enemmän vauhdissa. Ohjauslaakeri kiristetty, linkku kireällä, ei auta.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Tarkista jarrulevyn kiinnitys.
Aikoinaan eräässä pyörässä oli vastaava ja paljastui, että levyn ruuvit olivat inasen löysällä eli levy pääsi liikkumaan rei'issä hieman.
Läskipyärä!
^^Ei tossa hirveen montaa vaihtoehtoa voi olla, onko varmasti ohjauslaakeri riittävän kireällä? ootko kokeillut sillai että kädellä kiinni tuosta haarukan ja rungon liitoskohdasta, käsi kyllä tuntee jos siinä klappia. Jarrulevy tulikin täällä jo mainittua mutta katsoisin vielä jarrusatulan kiinnityksen.
Sanoisin että jos stemmin ruuvit olis niin löysällä että kolisee niin voisi ajaminen olla aika hankalaa... mutta senhän varmaan tiesit että ohjauslaakeria kiristettäessä pitää stemmi ensin löysätä.
Mä en ole koskaan löystänyt ohjaustangon kiristyspannan pultteja ohjainlaakerin säätöä varten, mutta kukin tyylillään. Puhuin tosiaan stemmin kiristypannan pulteista. Tuossa kakkalokin demossa kohdistuu painetta/rasitusta myös ohjaustankoon ja ihan kokemuksesta pyysin kiristämään stemmin pultit. Kiristyspannan ruuvien ei tarvitse olla kuin hitusen löysällä, että ohjaustanko pääsee napsumaan. Kannattaa ainakin kokeilla![]()
Nappulakenka muokkasi tätä : 03.11.2014 at 09.04
Still rides with 26er
Jarrupalat voisi kyllä olla hyvä veikkaus. Sen ohjainlaakerin löysyyden tosiaan huomaa, kun pitää kättä siinä emäputken ja haarukan liitoskohdassa. Sitten vielä jarrulevyn pultit ja pikulinkun kireys. Videon perusteella tuo eturengas tuossa hieman pyörii, ehkä sentin samalla kun heiluu. Se kyllä viittaisi siihen minusta, että ne on palat, ei liene ongelma. Tuotakin voisi kokeilla pitämällä samalla kädellä sekä jarrulevystä että jarrusatulasta kiinni, niin huomaa kyllä jos levy pääsee vähän naksumaan eestaas. Kaveri avuksi tai nippusiteellä jarru kiinni, niin voi ehkä käydä helpommin.
Ei oo ny oma läski tässä ulottuvilla, mutta kyllä se muistaakseni mullakin vähän naksuu tollai, vaikka ohjainlaakeri on kiristetty. Palat, luulisin. Pitääpä kokeilla kun pääsen kotiin.
Just näin, ja kaksi milliä jarrulevyn kohdalla onkin jo sentti renkaanpinnan tasolla.
Itsellä kanssa liikkuu noin kun painaa kevyesti jarrun pohjaan ja kun painaa oikein kovaa niin ei liiku enää.
^Tarpeeksi kovaa kun painaa, niin sitten varmaan ne männät tiukkaa jo paloja vasten niin lujaa, ettei ne pääse enää heilumaan satulan sisällä yhtään, vaikka siellä se millin klappi oliskin.
Täristäminen vois viitata myös kieroon jarrulevyyn. Mulla on myös ollut jarrusatulan pultit löysällä ja se luonnollisesti aiheutti klappia etupäähän.
Rengas seinää vasten, niin jarruklapit saa eliminoitua ja voi tsekata vain sen ohjauslaakerin klapin.
Parempi katsoa katua kuin katua...
Hieno herätä ja lukea, että tullut näinkin paljon kanssaomistajilta kommentteja kun aloin vikaa ratkomaan, kiitos kaikille siis jo etukäteen, nöösin tietotaito kun on mitä on.
Eilen pyörittelin etuvannetta kädessä ja jarrulevy oli mielestäni kiinni tarpeeksi tukevasti.
Kiristin ohjauslaakeria eilen ensimmäistä kertaa ja avasin stemmin pultit kyllä riittävästi (stemmin olisi voinut nostaa pois) ja laakerissa oli aavistus löysyyttä ja kiersin sitä niin, että löysät kyllä pois lähti. Sanoisin, että on tarpeeksi riittävän kireällä. Kokeilin tuota käsitemppua äsken, en huomannut mitään löysyyttä tai klappia haarukassa tai rungossa. Jarrusatulassa ei ollut eilen mitään normaalista poikkeavaa, tosin en sitä kokeillutkaan avaimella säätää vaan sormin koitin kiristää ja tutkia, ei heilunut.
Ongelma oli jo ennen kuin avasin stemmin ruuveja ekaa kertaa, mutta kiersin ne melko jämäkkään kyllä ohjainlaakerin säädön päätteeksi.
Yep, ja niin teinkin.
Kyllä vain.
Kyllä, etujarru pohjassa ja edes takas pyörää.
Jarrupalat ovat tosiaan vain yhden sokan varassa ja huomasin eilen yllätykseseni, että ne tosiaan liikkuvat sormillakin painettaessa edes ja takas, ei siis toisiaan kohti vaan pystysuunnassa. Tuostako se ääni sitten siis tulee, että jarrupalat saavat vähän elää satulan sisällä? Liikkuvuutta oli parikin milliä kyllä kun sormella yöllä niitä tökin ja tutkin.
Silloin tuota ääntä ei tule, eli kun rengas on seinää vasten, mutta en paina jarrua. Jarrun kanssa ääni tulee.
Tuli ostettua eilen SKS:n digitaalinen rengaspainemittari ja kun eka päästelin takarenkaasta epähuomiossa painetta veke ja opin samalla käyttämään mittaria ja Presta-venttiiliä, näytti edessä olevan 0,70 baria ja takana 0,45 baria, tosin sieltä päästelinkin epähuomiossa ilmaa veke. Pumppasin nyt taakse 0,65 baria, mutta millaisilla paineilla te vähän painavemmat kuskit ajelette? Painoa n. 115kg itsellä joten takana kannattaa varmaan muutenkin pitää enemmän kuin edessä. 0,80 baria taakse ja edessä antaa olla tuon mitä on?
#fillarifoorumi @ IRCNet
Itsellä painoa 105kg aataminasussa ja paineita takana osimmoilleen 0,6 ja edessä 0,5..
Krossikommuuni / Syöte MTB
Paineisiin toki vaikuttaa sekin onko tubeless vai sisurit. Itse ajelen sisureilla ja samat paineet kuin Mikalla. Painoa onkin sitten 25kg vähemmän.
^Totta hyvä tarkennus eli itsellä on tubeless käytössä.
Krossikommuuni / Syöte MTB
Aivan, eli aivan vakiorenkaat on itellä eli sisureilla.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Aiemmin joku kertoi oudosta tennarinäänestä kun läskillään ajaa. Eilen räntäsateessa lähdin ajamaan sohjolumessa. Märkää siis oli. Kuulin oudon rääkäisyn. Ensin ajattelin oikeasti että joku lintu päästi syksyisen lemmenäänen mutta ääni toistui vielä neljä kertaa hieman erilaisena. Myöhemmin ei enää kuulunut. Joku kumi-vesi-pinnan aiheuttama moiskahdus se varmasti oli mutta oliko mukana vanne.... mene ja tiedä.
Täällä ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä vaikka läskillä ajetaan syyskeleillä kahdessa vuorossa! Vaimo on innostunut tuosta pyörästä vähintään saman verran kuin minä ja ollaankin ajeltu nyt vuorotellen tolla 17'' pyörällä kun pituuseroa ei ole kuin se 6 cm.
Sinäänsä hyvä tilanne jos iskee päivitys tarve joskus niin tiedän kenelle myyn tuon pirkkaläskin![]()
Ratareisi, 24 h pyöräilytapahtuma
Jälleen ensi vuonna
Rengas irti. Rataspakka irti näillä ---> http://www.motonet.fi/fi/tuote/38091...apaaratasavain
http://www.motonet.fi/fi/tuote/38091...n--Ketjupiiska
http://www.motonet.fi/fi/tuote/38090...inavain---15mm
Pyyhin vaseliinit pois. Rasvanpoistolla (Bräkleen tms.) huuhtelin paikkoja. Sitten teflonsprayta ja moottoriöljyä takanapaan ja vapaarattaan kynsille niitä samalla nitkutellen. Vaseliiniäkin pyyhkäsin pikkasen pintoihin, paitsi vapaarattaan kynsiin ja sen hammaskehälle.
Ei ole kyllä mitään tietämystä miten homma olisi pitänyt tehdä, tai että onko sitä yhtä ainoaa tapaa. Tuoltakin koitin vakoilla, mutta meinaa olla liian pitkäjänteistä hommaa mulle: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...DT-Mavic-jne-)
Lakkas ainakin mun fillarissa pörisemästä tuo vapaaratas.
Passaiskohan sinne kivasti ihan ketjurasva? Siinähän on ihan hyvin kai paksuutta ja viskositeettia ja luulis korroosionsuojaakin löytyvän.
Ketjurasvaa ei kannata käyttää. Tuo operaatiohan perustuu talvikäytössä jäykistyvän vaseliinin poistoon ja vaihtamiseen öljyyn. Ketjurasva on vielä tönkömpää kuin vaseliini, joten se saattaa aiheuttaa ongelmia vapaarattaan toiminnassa. Minä en tee mitään sillä Norjalaisen pyörän luulisin toimivan myös talvella ja ääni ei ole häiritsevä ja periaatteenakin on jo se, että toimivaa ei korjailla siitä seuraa vain ongelmia. Mutta jokainen tyylillään enkä arvostele niitä jotka harrastaa ja tuunaa, pikemminkin arvostan ja ihailen![]()
ketjurasvojakin on monenlaisia
Kirjanmerkit