Lievä OT. http://www.hs.fi/kaupunki/a143053362...rt-uusimmat-#1
Silminnäkijä: Bussikuski löi ajotyylistä valittanutta miestä päähän Helsingin Sörnäisissä
Lievä OT. http://www.hs.fi/kaupunki/a143053362...rt-uusimmat-#1
Silminnäkijä: Bussikuski löi ajotyylistä valittanutta miestä päähän Helsingin Sörnäisissä
Taitaa olla Pohjolan Liikenteen kuskeilla tapana kastella immeiset lätäköillä. Mä sain kelvillä ison lätäköllisen päälleni helmikuussa ja samana päivänä antamaani palautteeseen tuli vastaus jo huhtikuun lopussa. :)
Urpoilijoita löytyy aina, joten kellosta on huomattavan usein iloa alikulkutunnelien yhteydessä.
Toisinaan tuntuu jopa siltä, että jalankulkijaan suhtaudutaan välinpitämättömämmin kuin fillaristiin. Niin monesti on saanut seistä suojatien reunassa ja kukaan ei pysähdy, mutta toisinaan fillarilla liikkuessa autoilijat pysähtyvät silloinkin kun niiden ei edes tarvitsisi eli eivät ole väistämisvelvollisia. Olen jo miettinyt johtuuko se succiksista. (Täytyy alkaa tehdä empiirisiä testejä.)
Tällä kertaa ei ollut itsellä sukkikset jalassa mutta tytär oli peräpyörässä ja poitsu vielä omallaan että isompikin porukka oli tien yli pyrkimässä mutta ei niin ei. Huoh...
Itse kannan mukana pumpattavaa barbaraa jonka heitän tollaisten mulkkujen tuulilasiin. (en oikeesti mut tahtotila olisi)
Vakiotouhua Rovaniemellä. Sen lisäksi täällä ajetaan lähes poikkeuksetta ylinopeutta 40km/h alueella koulukompleksin edessä ja tietä ei anneta kenellekkään, oli kyseessä pikkulapsi tai aikuinen. Hirveä nastojen rapina ja lukkojarrutus alkaa kuulua vasta kun joku on suoraan edessä. Sitä ennen koitetaan kiihdyttää ohi.
Kannattaa. Autoilijan näkökulmasta maalaukset on paljon helpommin havaittava merkki suojatiestä, kuin joku merkkiviidakon keskellä, kaukana tien sivussa pönöttävä surkea lätkä. Tässä tosin näytti, että ainakaan autojen tulosuunnasta ei tuota ongelmaa ole, toisesta suunnasta olis jos vähän haastavampaa. Itsekin paikkaa tuntemattomana jouduin videosta pitkään etsimään, että missäs kohtaa se suojatie nyt edes menee...
Miten sen vihreen jopon olisi pitänyt menetellä?
Olisit näyttänyt enemmän päättäväisyyttä suojatielle kävellessäsi:
- Kävelet reipasta vauhtia
- Katsot oikealle ja vasemmalle vain silmiä kääntämällä
- Kävelet suojatielle ja pysähdyt vasta, jos näyttää, että kuolema tulee
Harvoinpa kukaan ajaa yli ainakaan Etelä-Suomessa. Jos noin ei toimi, saa jäädä pönöttämään suojatien eteen kunnes koko autoletka on mennyt.
Itsellä ainakin itsesuojeluvaisto pelaa vielä sen verran ettei uskalla lähteä oululaista autoilijaa haastamaan. Tässä ko tapauksessa oli vielä tytär peräpyörän kyydissä ja poitsu omalla pyörällä ettei sitä ihan noin vain lähde ottamaan sitä tilaa. Sääntöjen mukaanhan autolijoiden tulisi pysähtyä tuossa oli itselläni eturengas ajoradalla tai ei. Aikomus on kuitenkin selvä.
Sen mitä olen liikenneympyrään kärkikolmion takaa liian kovaa tuleville tai ympyrästä poistuville nostanut kämmentä pystyyn sen merkiksi, että seis, aion mennä yli, niin harvalle sillä tuntuu olevan vaikutusta. Pari kertaa olen saanut auton äkkipysähtymään, useammin ovat yrittäneet tappaa. Suurin osa ajoradan käyttäjistä näyttää vauhtia sovittamalla ymmärtävänsä väistämisvelvoitteensa ilman käsimerkkejäkin.
En tiiä onko korrektia tuoda julki tälleen, mutta perjantaina Ruoholahdessa tapahtu. Popcornit saa halutessaan hakea jo valmiiksi esille.
Ajoin linkin
https://www.google.fi/maps/@60.16333...NFbCxPdgMA!2e0
oikean puoleista pyöräväylää ja auto tuli ajorataa (Itämerenkatu) pitkin mun ohi ja kääntyi oikealle. Tietenkin niin, että ei katsonut tuleeko ketään, joten mun piti ottaa vauhti pois ja töötätä torvella vähäsen ja taisin jonkun käsimerkinkin näyttää. Huom! En koskenu autoon, kun se kuulemma on niin pyhä. Auto meni siis ennen minua. No, tämähän olisi ollut ihan normitilanne Suomessa ja olisin normaalisti jatkanu tästä vain eteenpäin, ja todennut mielessäni, että taas yksi törppö. Mutta ei.
Kun pääsin jatkeen yli niin heti saman tien joku heebo (= hän) hyökkää mun kimppuun (sanallisesti).
"Mä näin kun sä tulit, sä et voi tollee soittaa torvee autolle etkä näyttää käsimerkkiä. Sulla ei ole oikeutta ajaa auton eteen tuolta." Ja mitä muuta blaa blaa blaa. Totesin, että autoilija oli väistämisvelvollinen ja pyysin lukemaan lakia.
Hän: Mä luen sulle nyt lakia, mä olen puhunu poliisin kanssa.
Mä totesin uudestaan, että autoilija oli väistämisvelvollinen.
Hän: Mitä väliä sillä on. Ihminen ei voi nähdä sua, kun sä tulet tuolta tuhatta ja sataa.
Totesin, että en tullu.
Hän: Mä varta vasten katoin miten sä tulit tuolta.
Totesin, että jos törmätään (tarkoitan siis jos minä ja heebo ajamme kolarin vastaaanlaisessa risteyksessä niin katotaan sit kuinka käy = kuka on syyllinen). Sit alkaakin uhkailusyytös ja kun käyttäydyn vastoin lakia. Tässä vaiheessa paikalle on pysähtynyt pyöräilijä, joka jää seuraamaan tilannetta. Aattelen, että jes, saan vähän taustatukea tähän risteysnäkemykseen (mahdollisesti). Jotain hän siinä sanoi, ja kysyinkin mahtoiko nähdä tilanteen. Vastaus oli, että ei, joten pyysin ettei puutu tähän asiaan sittenkään (itse asiassa kahteen kertaan). Pyöräilijä vetikin ohituskortin hihasta ja alkoi syyttämään minua aikasemmin tapahtuneesta ohituksesta kun ajoin kuulemma niin kovaa. Totesin, että en ajanu. Tässä aiheessa heebo halus kovasti tietää mun nimen.
Heebo alkaa uudestaan sanomaan, että hän näki sen ja että tällainen on tapahtunut hälle 100 kertaa. Ja jotain jatkoja. Totesin, ties kuinka monennen kerran, että autoilija oli väistämisvelvollinen tässä.
Hän: Eihän sillä ole hyvä ihminen mitään väliä. Sulla ei ole oikeutta ajaa sieltä auton eteen.
Tässä kohtaa mä totesin, että nyt mää ymmärrän ja lähin pois. Aattelin kuitenkin kysyä tältä pyöräilöijältä ihan oikeesti (kahdestaan) miten hän sen risteysalueen näkee, eli jäin odottaan häntä. No, seisoin siinä sit varmaan 3 minsaa odottamassa mutta kaveria ei kuulu. Sen kuulen, että jälkipuinti oli käynnissä. Katoin taakse ja havaitsin, että siihen oli ilmestyny kolmaskin kaveri keskustelemaan aiheesta. Pakkohan mun oli sit mennä paikalle, että jes, jos siltä sit sais sitä taustatukea.
Menin paikalle ja kysyin ihan rehdisti tältä pyöräilijältä ja nro 3:lta, että kuka väistää tässä tapauksessa.
Nro3: Riippuu vähän tilaneesta.
Totesin, että ei riipu.
Nro3: Mitä vauhtia sä tulit?
Tässä kohtaa mä jo vähän naurahdin.
Nro3: Ei voi arvioida tilannetta jos sä tulet sieltä ihan älytöntä vauhtia.
Kysyn uudestaan ja painotan, että otetaan ihan perustilanne tuohon risteykseen, kumpi väistää?
Nro3: Mitä vauhtia sä tulit?
Tässä kohtaa totean, että tulin rauhassa. Ja jos se teille nyt on nii tärkeetä se vauhti, niin rauhassa.
Nro3: Onhan se tärkeetä jos sä tulit yli 4kymppiä.
Mä yritän korostaa, että ei puhuta nyt vauhdista vaan ihan perustilanteesta.
Hän: Mutta nyt puhutaan kun sä tulit tuolta tuhatta ja sataa.
Minä totesin taas, että en tullut.
Hän: Hän voi todistaa (tarkoitti varmaan pyöräilijää, vaikka pyöräilijä ei tapahtumaa nähnyt).
Tässä kohtaa totesin, että mulla on vauhdit noilla koneilla, että voidaan kyllä myöhemmin katsoa ne sieltä.
Hän toteaa, että olen aikuinen mies, ja sanon, että niin olen ja tiedän tasan tarkkaan miten tossa risteyksessä ajetaan.
Hän: Ymmärrät sä, jos se ihminen (autoilija) ei olis vaikka nähny sua ja kääntyny sun eteen?
Minä: Sitten mä olisin jääny auton alle.
Hän: Sä olisit jääny alle ja se olis ollu sun vika.
Minä: Eihän olis ollu.
Hän: Pyöräilijällä on velvollisuus pysähtyä siihen suojatielle. Sä et saa tulla sieltä.
Tässä kohtaa kysyn hiljaiselta pyöräilijältä mitä mieltä hän on.
Pyöräilijä: Toi on vähä semmonen, mä ymmärrän säännöt okei, sul on etuajo-oikeus.
Minä: Miten sä voit ymmärtää säännöt jos et sä heti voi sanoa kumpi väistää?
Hiljaisuus.
Nro3 yrittää vetää auton koko -kortin hihasta, mutta se tavallaan vesittyy siihen koska heebo isolla autolla ei ollutkaan tilanteessa. Heebo kyllä heti totesi, että hän törmää päivittäin vastaavanlaisiin tilanteisiin.
Nro3 jatkaa, että se, että on vain oikeuksia.
Tähän totean, että en puhu oikeudesta yhtään mitään vaan väistämisvelvollisuudesta.
Hän: Siitähän sä just puhut.
Minä: En puhu, minä puhun väistämisvelvollisuudesta, kumpi väistää.
Hän: Se on sulla yhtä lailla.
Tässä kohtaa heebo haluaa saada luvan kysyä minulta mitä työtä teen. Totean, että et saa kysyä.
Sit mulle alkaa pikku hiljaa riittä tää skeida, ja sanon että jos tossa tapahtuu kolari (se tilanne mistä kaikki lähti liikenteeseen) niin sä (autoilija) olet maksumies.
Pyöräilijä herää henkiin ja toteaa, että molemmat saavat sakon liikenteen vaarantamisesta. Tähän totean, että voi saadakin, mutta syypää on se autoilija.
Jotain heebo juputti taas ja siihen totesin, että voit vaikka saman tien pysäyttää poliisin niin voidaan katsoa videolta mitä tapahtu.
Hän: Ei mulla ole aikaa semmoseen.
Minä: Hyvin sulla nyt on ollu aikaa tässä.
Minä: Musta on ihan uskomatonta, että te ette osaa sanoa, miten tuossa risteyksessä käyttäydytään.
Pyöräilijä: Mä vaan, että sä käyttäydyt hirveen agressiivisesti.
Minä: En mä käyttäydy, kuunteletko sä tota (heeboa) kaveria ollenkaan?
Pyöräilijä: Mä tasapuolisesti kuuntelen kumpaakin.
Tässä kohtaa uhkailu-kortti vedetään uudestaan esiin, mihin totean, että jos minä ja heebo kolaroidaan tuossa risteyksessä niin tiedetään tasan tarkkaan mitä tapahtuu, hän on korvausvelvollinen..
Nro3: Ei se ihan mee niin. Jos se auto on jo risteysalueella...
Yritän taas kerran, että sen autoilijan pitää katsoa tuleeko sieltä ketään (väistämisvelvollisuus). Ei se voi kääntyä tuohon katsomatta.
Hän: (taas kerran) Jos sä tuut tota vauhtia.
Minä: Mä en tullu kovaa, usko nyt jo.
Hän: Mä näin kun sä tulit.
Nro3: Meidän pitää nyt päätyä tän jutun kanssa korkeimpaan oikeuteen.
Hän: Ei tässä päädytä mihinkään.
Pyöräilijä: Tehään kompromissi...
Minä: Näitä tapauksia on tapahtunut jo ihan riittävästi, sen takia autoilijan pitäs hiljentää...
Hän: Tolla asenteella mitä sä oot, niin hopeeta tulee sulle, valitan.
Minä: Niin, hopeeta tulee siitä, että kumpi loukkantuu, se olen minä varmasti, minähän sen riskin otan.
Hän: Minkä takia sä ehdoin tahdoin tuut tommoseen risteykseen tuhatta ja sataa.
Minä: Emmä tule.
Hän: ja soittelet torvee siinä. Sä olet väistämisvelvollinen.
Minä: Nyt sää puhut taas paskaa, koska se autoilija oli väistämisvelvollinen.
Hän: Te molemmat olitte väistämisvelvollisia. Ja sun pitää pysähtyä siihen.
Tässä kohtaa toivottelin hyvää vapun jatkoa ja jatkoin matkaani kohti baanaa naisia kattoon.
Katoin videon tässä näin (syy suht sanatarkkaan selvitykseen vaikka osa sanoista hukkuikin muun melun sekaan):
En ohittanu sitä pyöräilijää liian kovaa.
En tullu tuhatta ja sataa.
Hän (heebo) käveli minusta ja kääntyvästä autosta pois päin kun insidentti tapahtui ja hän kääntyi vasta sitten kun kuuli mun töötin, joten ei seurannu yhtään mun tuloa, saati nähnyt kuinka lujaa tulin.
Missään kohtaa en ollu ajamssa auton eteen vaan olin auton takana ja pakosti hidastin vauhtia.
Ihan samalla äänenvoimakkuudella puhuin kuin heebokin.
Heebo sai kyllä hyvin nää kaksi jannua messiin. En ymmärrä miksi Nro3 jankutti niin monasti siitä että tulen kovaa/4kymppiä siihen risteykseen vaikkei nähnyt koko tapahtumaa (oletettavasti).
Ja tää kaikki lähti liikkeeseen ihan normiperusautoilijameiningistä ja mun reaktiosta, johon heebo tarttui. Ja mä menin mukaan.:o:o
Olis vissiin vähän remonttihommia...
Onhan kelvit keljuja, mutta mitä ihmettä se idiootti ajatteli, joka ajoi tänään Hämeenlinnan väylän reunassa (Vt3) paluuliikenteen aikana ja viittoi innokkaasti merkkinä aikomuksesta jatkaa suoraan yli Kehä I:lle menevän liittymän. Toki nopeusrajoitus on vain 80 km/h.
Tällainen tapaus pilaa mielestäni pyöräilijöiden maineen (jos sellaista perusautoilijoiden mielestä positiivisessa mielessä onkaan).
Kumma kyllä, torvet eivät soineet eikä tullut hätäjarrutuksia. Miten hän kuvitteli kaikkien näkevän hänet tai tuon viittoilun korkeamman auton takaa.
Kuvitteliko hän autojen jarruttavan 80 km/h nopeudesta antaakseen tietä - kaipa sitten annettiin.
Minä satuin näkemään. Pyörää en ehtinyt huomioida, mutta releet viittasivat pro-kaveriin.
Valitettavasti tällainen kommentti avauksena.
On Tassulla ollut episodi. Jos kerran tilanne oli niin herkullinen, että se oli videolla, niin olisit vetäissyt samantien poliisikortin ja ehdottanut, että soitetaan poliisi paikalle, niin saadaan asiaan selvyys ja valtion kassaan täytettä.[emoji57]
Mitähän tuolla yleensä tarkoittavat, kun autoilijat yms. sanovat polkupyörien liikkuvan tuhatta ja sataa, ärsyttävä kortti.
Ja mahd. viereisellä kaistalla samaan suuntaan liikkuva auto, ei aja tuhatta ja sataa vaikka olisi sama nopeus tai + 1-3 km/h.
Mitäs jos Usain Bolt juoksisi 90 metriä ennen suojatietä täysiä, väistäisikö tai näkisikö auton kuljettaja, jos ajatellaan, että mr Usain on jo suojatiellä. Vai määrääkö laki kävelemään? Tietty pitää ziigata ensin, mut...
Kaksi vaihtoehtoa:
1. Vastapuoli on havainnut pyörän liian myöhään, joten yllättävässä tilanteessa kaikki tapahtuu kovin nopeasti
2. Vastapuolen syyllisyytta haetaan vaikka kiven alta, koska omaa virhettä on vaikea tunnustaa
Kyllä hänet varmasti ohjattaisiin muualle harjoittelemaan urheilua, jos hän sinkoilisi täysiä liikenteessä. :)
"3 §
Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi."
http://www.stara.fi/2015/04/27/mies-...ari-kaupunkia/
Kansalliseksi versioksi voisi ajatella perinteistä kirkkovenettä. ;)
Spraymaalipurkki ei paljon paina.
Rullaan kelviä alas mäkeä 30km/h ja autoletka ajoradalla menee ohi noin 50km/h. Hiljennän vauhtia kun tulee tienristeys, jossa kärkikolmion taakse pysähtyy auto minut havaitessaan. Sen perässä tullut auto kuitenkin ajaa tulosuunnastani katsoen jälkimmäiselle kaistalle, pysähtyneen taakse. Hiljennän kävelyvauhtiin keskikorokkeen kohdalla, jotta ehdin nähdä pysähtyykö auto ennen suojatietä koska siinä on jo näkyvyyden peittävä ajoneuvo pysähtyneenä. Pysähtyi nytkähtäen vasta saatuani katsekontaktin ensimmäisen nokan edessä himmaillessani. Polkaisin reippaasti vauhtia, etten jäisi tientukkeeksi.
Auto kääntyi perästäni menosuuntaani ja kuski alkoi huudella sivuikkunasta että "Tulit liian kovaa.. "
1. Check
2. Check
Vaikuttaa siltä, että Tassu on tutustunut pyöräilemässä olleisiin Nassetätiin ja Assariin episodinsa yhteydessä. Pisteet täältäkin Tassun hermojen hallinnalle! :)
LUKEKAA IHMEESSÄ MYÖS ISanomista Lasse Lehtisen kolumni ja -HÄVETKÄÄ PYÖRÄILIJÄT !
Voitte sitten merkitä kevätbingokorttiin ruudun "julkkis avautuu pyöräilijöistä tekaistuilta kuulostavin esimerkein."
Oma bingokorttini alkaa olla täysi, eli selvästikin kevät on tullut jo.
Ahaa, joo tuollainen... no muokkasin hieman :rolleyes:
Samaa tekstirunkoa voi käyttää mihinkä tahansa sopivasti itseään ärsyttävään toimintaan... hiihto, purjelento, skeittaus, rullaluistelu, osakesijoittaminen, postimerkkeily jne.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Lasse Lehtinen -edit
Copyright toki Lehtisellä.
On se hienoa, että europarlamentaarikko Lehtinen osaa laatia noin homogeenisen kuvauksen eräästä liikenteen ongelmaryhmästä. Kukaan asiantuntija ei vastavaan pysty. Mutta asioiden hallinnasta riittävät näytöt tyyppi antoi jo silloin, kun ehdotti metsänomistajille 50 €/ha maksua kannustamaan aktiivisen metsätalouden harjoittamiseen.
Ajoin tänään töihin todella hissukseen sattuneesta syystä, kelvillä missä viivalla erotettu pyörä- ja jalkatie. Ajoin aivan keskiviivan tuntumassa ja sen päälläkin osan ajasta kuten pitääkin, omalla kaistallani, mitä tekee tämä n. 30-40-vuotias nainen citypyörällään? Ohi oikealta, jalkakäytävän puolelta ja reunaa pitkin. Hymyilin loppumatkan töihin, en voinut käsittää.
Muita ihmisiä ei mailla eikä halmeilla. Teki mieli sykkiä ja ajaa kiinni ja kysyä, ohittaako autollakin useasti vasemmalta.
Tosiaan, siis oikealta.
Vähän heikko argumentti että fillaristi olisi ajanut tuhatta ja sataa, jos autoilija ohittaa ensin fillaristin ja kääntyy vasemmalla puolella olevalta ajoradalta oikealle, fillaristin eteen. Autoilija on tuolloin ajanut vielä kovempaa, ja mitä lähempänä fillaristi on kulkenut samaa nopeutta autoilijan kanssa, sitä enemmän aikaa autoilijalla on havaita tämä fillaristi. Liiallinen nopeus on siis mielestäni tilanteessa erittäin huono argumentti, ellei siis ole aivan täydellistä näköestettä välissä, silloin taas molemmat osapuolet voi syyllistyä huolimattomuuteen, eli liikenneturvallisuuden vaarantamiseen (tosin itse pidän sitä nopeampaa ajoneuvoa edelleen suurempana syypäänä).
Vahinkoja sattuu, eikä liikenneinfra tee kaikkeaan sen eteen että autoilijan olisi helppo havaita fillaristia. Aivan liian monta kohtaa on että missä autoilijan on tietoisesti erikseen tarkistettava että tuleeko fillaristi jostain, ja samaan aikaan taas fillaristin näkökulmasta voi olla helppo havaita auto, mutta tämä taas ei voi tietää onko autoilija oikeasti havainnut fillaristin. Mutta aivan liikaa on asennetta autoilijoiden puolella että fillaristi on syyllinen jos autoilija ei nähnytkään fillaristia ohimennen kun seurasi autoliikennettä. Liikenneturvallisuus paranisi joko etenkin autoilijoiden asennetta parantamalla (oliko se 70% onnettomuuksista kun autoilija on syyllinen), tai infraa parantamalla, jolloin autoilija voisi jatkaa samaa huolimatonta ajoaan. Ongelma on että infrassa vastuussa olevatkaan tahot eivät yleensä tunnu fillaroivan.
Eilen kaupunkilenkin tehneenä tuli taas todettua että leppävaara on yksi peräreikä, eikä jätkäsaarenkaan ratkaisut vaikuttanut oikein toimivilta (verkkikseen polkiessa). Leppävaarassa aukeaa suoraan parkkihallit, ja rappukäytävät suoraan klv:lle ja aivan sokeita kulmia talojen taakse. Jätkäsaaressa tuo yksisuuntainen pyörätie oli varsin oudosti toteutettu, etelään menevät korotetulla puolella jalankulkijoiden kanssa, ja pohjoiseen menevät madalletulla osalla. Tottahan toki kun tuota ei oltu merkattu kuin erotusviivalla, niin meinasin lähteä tuota madallettua osuutta ajamaan etelään päin, koska jalankulkijat vielä peittivät kaikki katumaalaukset. En tainnut olla ainoa jolle tuon liikennejärjestelyn hahmottaminen tuotti pientä haastetta, kun kävelijöille sai heleästi soittaa kelloa lähes taukoamatta. Ensi kerralla osaa ajaa tuosta ehkä oikein, mutta eiköhän liikennejärjestelyt ole silloin muuttuneet.