No tubeless nyt ensin. Katso sitten tilannetta uudestaan. :)
Printable View
Kyl se 4.8" kumi auttais myös kovasti, pärjää heti kymmenystä pienemmällä paineella.
Tunnistan tuosta itsen läskinöösinä puolitoista vuotta sitten... Sanoisin, että ongelma poistuu itsestään ajotekniikan harjannuttua. Karkeasti ottaen ajetaan kevyellä otteella kyynärpäät alas taitettuna ja annetaan pyörän elää maaston mukaan. Alamäkivauhdeissa kivikossa ei silti tahdo pärjätä millään mukavilla paineilla.
Missäs niitä paukkumaisseja meillä säilytettiinkään...
Mieluummin 4.8" ja 0.3 bar kun Bluto, 4" ja 0.6 bar.
Sit kun ajat tolla 0.3:lla kovempaa alamäkeen niin hyvin paukkuu vanteelle.
Kyllä se vain on uskottava että uusissa kumeissa on jokin muottiaine tai muu liukas kerros pinnassa. Jumbojimistä louhun siirtyessä tuli vastaan uskomaton liukkaus kovalla pinnalla. Märällä pitkoksella tappoliukas ja kivellä ja juurella myös. Nyt parin lenkin jälkeen tuntuu että alkas pito paraneen pitkoksillakin. Meinas olla vakiolenkillä vaikeuksia nousta olematonta mäkeä pitkosta pitkin kun suti vain lou, jj pitäny samassa paikassa aivan erimalliin. Josko tuo käytössä paranee nii ei hylji jokasta kiveä ja juurta sitten.
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
^Onhan tosiaan uuden renkaan nappulan pää ihan toisen näköinen kuin jonkun verran ajetun.
Tosta muistuu mieleen kun joku vuosikymmen taaksepäin pikkupoikana katselin isojen poikien touhuja kun nämä pyyhkäisivät karkealla viilalla nappularenkaiden nappuloita. Sanoivat pitävän paremmin jäällä kun on ihan pientä pykälää sileän kumin sijasta.
Ei siinä rengasta varsinaisesti kulutettu mutta sileästä pinnasta pyrittiin eroon, varmaan vähän sama idea kun sisäänajollakin.
Aloittelevalle herännyt parit kyssärit. Farley 5 vakiorenkaat siis bontrager barbegazit 4,7". Tubeleks hommat mielessä, mutta ennen sitä: kuinka matalilla paineilla sisurien kanssa uskaltaa mennä? Koitin hakuakin vaan ei tuottanut tulosta: digitaalista painemittaria valitessa heräsi kysymys soveltuuko kaikki myytävät myös prestalle? Löytyykö sopivaa motonetistä? Entä litkutus, paljonko per rengas varaan ensiasennukseen, kun myyntipakkauksia kerran Stanilla 473ml ja 946ml?.
Riippuu sun painostas mutta kokeilemalla selviää, pikkuhiljaa vähennät paineita kunnes rupee kevyesti kolahtamaan vanteelle, veikkaan jotain 0,3-0,4bar
Hyvä ja kohtuuhintainen mittari on Shwalben oma, motonetin mittari toimii niin kauan kuin patterikin, on melko hankala vaihtaa kun on juotettu kiinni.
Litkua ehkä pari desiä/rengas, riippuu paljon kyllä vanteesta ja renkaasta miten pitää ilmat sisällä.
Tuon lisäksi Motonetin PRO-mittari on aika epäergonominen käyttää. Mittarin ollessa venttiilissä kiinni näytön näkee korkeintaan ylösalaisin jos sittenkään, käynnistysviive on tosi pitkä, ja vastaavasti mittari ennättää sammahtaa sillä välin kun mittaria siirtää renkaasta toiseen. Mittaskaala lienee useimmille riittävä läskikäytössä, 0,26 bar on toistaiseksi ollut pienin lukema mitä olen onnistunut saamaan. Jossain tuolla tienoilla se tuntuu kuitenkin loppuvan, hitusen pehmeämpään renkaaseen mittari ei reagoinut enää ollenkaan.
Ihan turha sinne on laittaa reilua desiä enempää
Jos sitä on liian vähän, se kovettuu koska happea on saatavilla renkaassa melko paljon. Jotenkin näin sen olen omin silmin lukenut. En tosin itsekään käytä enää desiä enempää.
Mikä olisi hyvä rengastus tällaiseen alkusyksyn märkään säähän? Nykyiset Natet tuntuu vähän turhan karkeilta, kun polut pääosin vielä kovina ja ei parempi rullaavuuskaan olisi pahitteeksi. Eteen haluaisin vähän enemmän nappulaa, joten olisiko esimerkiksi Helgassa järkeä? Entä taakse? Ja 4" riittää...
Hodag edessä ja takana tai mammoth takana ainakin todistettavasti toimii. Mudassa mammoth lipsuu, mutta Lumella sitten taas pitää.
Lähetetty minun LT25i laitteesta Tapatalkilla
Renkaat tuli ovelle n. viikossa, nyt kolme lenkkiä takana. Tyytyväinen olen renkaisiin, isompi ilmatilavuus mukavasti pehmentää menoa hankalammassa kivikossa. Pito ok, rullaavuus hyvä. Tosin vertailukohtia mulla on huonosti. Suoria onneksi olivat molemmat kun joku ehti runkovioista pelottelemaan, kumpikaan ei vipota kovassakaan vauhdissa.
S.S:n mietintään.
Tota pitävyysjuttua olen tuuminut vähän niin että onko niitä mutaisia tai savisia liukkaita paikkoja jotka karkeaa rengasta vaatii, niin paljoa vakilenkeillä, että kannattaa vaihtaa karkeaa kumia pidon lisäämiseksi ja samalla hyväksyä huonompi rullaaminen. Ja samalla vähän matalammat vauhdit jotka ei ole niin hauskaa kuin ajaa vähän kovempaa.
Mutta makuasiahan toi on eli henk.koht. juttu mitä suurimmassa määrin. Kannattaa kokeilla vähän erilaisia renkaita. Skin mainitsemat Nate ja Bud on minustakin kokeilemisen arvoiset. Jos rullaa heikosti ja /tai pitoa ei niin paljon tarvi niin sit vaan miedompaan suuntaan.
Itse olen esimerkiksi takarenkaana kokeillut J.J 4.0, 4.8, Bulldozer 4.7 ja Nate. Pitävyys pehmeässä menee suunnilleen samassa järjestyksessa. Mutta ei Natellakaan paljon pidemmälle pehmeässä mennä kun vaikka Bulldozerilla eli ei ero iso ole. Ajolinjan valinta ja vauhti ratkaisee enemmän. Nate noista vähän tahmeammin rullaa. Mutta mun paineilla 0,55-0,6 baria ei ole iso ero siinäkään.
Mulle niitä liukkaita paikkoja ei tartte olla kuin se yks. Sillon renkaan pitää ottaa ote.
Kyrpii suuresti sen challenge-mäen päällä kun suttaa viimemetrillä.
Tai keula muljahtaa vinojuuresta alta.
Siksi pitävät kummit. Tasasella ja helpossa maastossa nekin etenee.
Siinä missä slicksitkin.
Ei siihen tarvita kuin kampien pyörittämistä. :)
^Toi on ihan totta.
Ja itekin vaihdoin ihan vähän aikaa sitten Naten taakse juurikin ajatuksella että testataan vähän pitoa syksyn keleissä. Onhan se vähän enemmän harjoitusvastusta tarjoava kun vaikka JJ mutta mielenkiintoinen yhtenä karkeista ja pitävistä renkaista, erityisesti pehmeässä. Joten taidan ajella ja tetailla ainakin vähän aikaa.
Muuten, Natessa oli yön yli 1,8bar eikä venynyt yhtään. Kaikki kumit ei veny ainakaan helposti.
Erik Bruce ootko mitannu uusia renkaita? Kuinka leveät todellisuudessa? Kuinka leveät vanteet sulla on?
Terve.
Pyörää odotellessa aattelin tilata pari sisärengasta. Pyörä white 3 fat pro. Bike-discount my schwalben sv 13j kumia ja ilmottaa painoksi 290g. Sitte löytyy pelkkä 13j 390g. Sitten on tuo 13f, mutta voiko sitä tuohon laittaa ku rengas 4.5? Voisko viisaammat ohjata "oikeaan" suuntaan. Alkuun suunnittelin tekeväni vanteista tubeless readyt, mutta ajaisin kuitenki sisurilla. Tilaukseen olis tarkotus pistää myös litkut yms., mutta ajaan olis kiva päätä nopeesti.