Juuri näin, ei tietoisesti punaisia päin, kuten itse tunnustit.
Ei tuohon voi sanoa kuin lässynlässyn. Mutta ihan vaan jotta olisit tyytyväinen, niin ajan punaisia päin tietoisesti jos:
- hälytysajoneuvon kulku niin vaatii (tämä on jo ihan TLL:ssäkin)
- estän sillä onnettomuuden
- voin ajaa jonkun vajakin yli. Ei mainita nimeltä
- ja joka kerta muuten kun siltä tuntuu
Kyllä mä katson aina automaattisesti takavasemmalle, kun tulen risteykseen. Sen verran monta kertaa on tullut vaaratilanteita eteen kääntyvien autojen kanssa. Väistämisen jätän kyllä ihan viime tippaan ja useimmiten autoilija huomaakin mut kun olen ylittämäisilläni risteystä ... mutta ei aina. Kyllähän tuo taakse vilkaisu ja varominen hidastaa matkantekoa, mutta olen pysynyt hengissä. Ajatuskin hirvittää, että kaikki eivät katso...
puhuin pyörätien jatkeesta jossa pyöräilijällä on väistövelvollisuus ja liikkeellehän pitää lähteä siinä vaiheessa kun toinen hidastaa, eikä odottaa siihen kunnes se pysähtyy täysin.
Noniin Iltalehti kävi näköjään myös katsomassa Car Monin profiilia: http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/...03552_v0.shtml
Kampanja pystyyn. Tänne:
http://www.iltalehti.fi/uutisvihje/
viestiä ja linkki mukaan:
http://www.youtube.com/channel/UCwTy1-lzus2qDDi2lECD2zw
Mitähän näillä kampanjoilla olisi tarkoitus saavuttaa? Klikkejä Iltalehteen?
Vastustan DDR meininkiä, jossa ihmiset kyttäävät toisiaan. Tämä on jo niin lähellä sitä, että ei kiitos. Ei sovi mulle.
Jos teen liikenteessä virheen, en halua että sillä myydään iltalehtiä. Ei ole tarvetta ruokkia median kiinnostusta "mokavideoihin".
Liekö vihanpidosta apua?
Sinänsä ihan mielenkiintoista, kuinka ihmisten kiukku voidaan kanavoida sopivasti oikeisiin kohteisiin. Esimerkiksi Helsingin keskuspuiston ulkoilu- ja luontoarvojen vaiheittainen romuttaminen ei kiinnosta mediaa lainkaan, edes pk-seudun tasolla. Varmaan tämäkin vaikuttaa monen elämään enemmän kuin jonkun yksittäisen jampan urpoilut yhtenä päivänä jossain. Ihan siis ottamatta kantaa, puhutaako autolla vai pyörällä liikkuvasta urpoilijasta.
Hitto mitä videoita. Ei tuolla oikeasti ollut edes yhtään läheltä piti tilannetta. Ihme pelleilyä.
^^ Uskoisin kolisemattomuuden johtuvan ennakoinnista. Useimmissa kohdissa aineksia onnettomuuteen.
Tiedän kyllä täysin tilanteen. Hidastamista ei kuitenkaan varsinaisesti huomaa mistään ennen kuin nopeus on hidastunut huomattavasti. Tai siis väli josta pitäisi mennä pysyy "liian pienenä" koko ajan jos ajattelee, että auto liikkuu tasaista nopeutta. Mun mielestä olisi helpompaa kaikille, että olisi yksi ajojärjestys, jota kunnioitettaisiin. Tällöin mun ei tarvitsisi arpoa, että hidastaako se autoilija päästääkseen mut yli, vai etsiikö vaikka penkin alle pudonnutta suklaapatukkaa.
Oikeasti tuommoisia videoita, jossa joutuu hidastamaan jonkun muun liikkujan takia vaikka itsellä periaatteessa etuajo-oikeus saisi pari tusinaa viikossa kun laittaisi kameran autoon ja pyörään.
Videosta ja täällä olleista kommenteistakin selviää, että ilmeisesti on ihan hyväksyttävä maan tapa kurvailla pyöräilijöiden eteen. Kyseinen pyöräilijä vieläpä ajoi todella hitaasti.
No eipäs vedetä taas vääriä johtopäätöksiä. Olihan tuolla joitain törkeitäkin tilanteita, mutta suuri osa oli sellaisia, joiden ei olisi tarvinnut aiheuttaa minkäänlaisia toimenpiteitä. Toki tilanne olisi ollut toinen, jos pyöräilijä ei olisi ajanut hitaasti, mutta eipä sitä voida spekuloida kun ei tiedetä, mitkä olisivat olleet autoilijoiden toimet tällöin.
Noin nerokas kommentti ei ole vastauksen arvoinen, mutta väännetään rautalangasta: se että vastaavia vaaratilanteita sattuu muillekin yhtä taajaan tahtiin, ei tee niiden dokumentoinnista vähemmän tärkeää, vaan päinvastoin, asia on sitäkin tärkeämpää tuoda yleiseen tietouteen, oli ajoneuvo mikä tahansa.
Äkkijarrutus tai väistöliike alle sekunnin marginaalilla on vaaratilanne vaikkei videolta välttämättä siltä näytäkään, koska tilanteen tullessa eteen ei ole aikaa arpoa, mitä kyseinen eteen tunkeva väistämisvelvollinen saattaa seuraavaksi päättää tehdä. Toki nuo sen jälkeiset elehtimiset ja kypärän hakkaamiset on vähän liioiteltuja.
Aika turha noista videoista valittaa, että ei sisältänyt edes kunnon vaaratilanteita. Siinä vaiheessa kun pusketaan kolmion takaa eteen niin, että toinen joutuu jarruttamaan estääkseen onnettomuuden, on vaaratilanne jo tapahtunut. Fillaroin itse paljon samoilla kulmilla missä nuo videot on kuvattu, ja todella paljon tuttuja tilanteita itselle melkein päivittäin.
Oikeastaan pystyy jo ennalta sanomaan ne paikat, joissa autoilijat eivät vaivaudu väistämään. Lapsellista tai ei, kyllä mä itse silloin huudan että "HALOOO!!!", yleensä aika yllättyneitä ilmeitä on ratin takana. Ei edes vaivauduta katsomaan sinne kevyen liikenteen suuntaan, ehkä muistavat sitten seuraavalla kerralla. Ja kyse ei ole siitä etteikö mua näkisi, kirkkaan väriset vaatteet aina päällä ja hämärässä kunnon valot.
Eipä ole usein tullut auton ratissa vastaan tilanteita, että tullaan kolmion takaa päälle. Isomman oikeudella vaan, kun on fillari vastapuolella.
Hidastaminen on väistämisvelvollisen tapa osoittaa aie väistää. Ei ikinä toisinpäin. Sinä ajattelet, että liikenne toimii viidakon säännöin: isoin eka kun sen ei tarvitse varoa ketään.
Sinä joka ajot vihdintien viereisellä kelvillä melkein minun päällä valkoisella kolmipyöräisellä kotterolla. Kelvi ei ole auto tie en saanut rekkaria ylös koska jouduin ajamaan pöpelikköön että en jää alle toivottavasta näit sormimerkkini. Kotterollakin oli tapahtuma hetkellä nopeutta noin 40km/h kuski oli noin 60 vuotias parrakas mies. Itselläni oli pyörässä kirkkaat etu ja takavalot ja ajoin kelvin oikeaa reunaa.
Jos väistettävä hidastaa ennen kohtaamista, se tarkoittaa sitä että väistämisvelvollinen on laiminlyönyt oman velvollisuutensa osoittaa selvästi että aikoo noudattaa väistämisvelvollisuuttaan. En minäkään niin typerä ole, että ajan väkisin auton alle jos en näe auton liikkeessa mitään hidastamisen merkkejä, pakko silloin on itse hidastaa. Ei se ole mikään merkki siitä, että pyöräilijä haluaa auton menevän ensin. Ei minulla ole mitään tarvetta päästellä kolmion takaa tulevia tai eteen kääntyviä ennen minua, liikenne ei vaan toimi niin.
Hakemalla haettujahan nämä tilanteet ovat. Tässäkin videossa pyöräilijä odottaa, että auto ehtii tielle. Joku oman elämänsä sankari nostaa häntäänsä.
https://www.youtube.com/watch?v=XCHlfeQibX8
Ihan tosissasko meinaat että olisit ajanu siihen auton alle sen enempää miettimättä?
Ihan normaali tilanne että tuollaisessa kohdassa pitää varoa autoa joka ei yhtään kato tuleeko fillareita. Mielummin siinä varautuu siihen että auto tulee eteen, kuin että ajaisi suoraan alle.
Olisin ajanut huomattavasti rivakammin valoihin (vihreä paloi) ja seurannut samalla vasemmalla puolella olevaa autoilijaa. Jos olisi vaikuttanut siltä, että hän ei huomaa minua, olisin jarruttanut.
Kyseisessä videossa ongelmien kerjääjä tarkoituksella sovittaa nopeutensa niin, että autoilijalle syntyy tulkinnanvarainen tilanne, jossa hän voi oikeutetusti joko mennä tai odottaa. Ja kun nyt meni, niin ei kuin videolla nettiin nyyhkyttämään. Yyh, yyh.
Pyöräilijän tarkoitus ei varmasti ollut käytöksellään viestittää aikomuksistaan mahdollisimman selvästi, vaan hän tieten tahtoen pyrki luomaan epäselvän tilanteen.
Videon ensimmäisessä osassa ärsyyntyjä yrittää kätkeä motiivinsa kuvakulman rajauksella. Toisessa osassa se ei enää onnistu. Kun autoilijalle vaihtuu vihreä, autoilija valuttaa hitaasti kohti risteystä jättäen pyöräilijälle tilaa mennä, mutta kun pyöräilijä ei mene, ajaa autoilija risteykseen.
Kyseisellä pyöräilijällä on omituinen tapa hidastaa ja odottaa autoa, ja kun auto lähtee tulemaan risteykseen, hän alkaakin kiihdyttää, jotta rako autoon jäisi mahdollisimman pieneksi. Miksiköhän? Ettei vain ihan vittumaisuuttaan?
Ehkä pyöräilijällä on jokin vamma tai sairaus, joka hidastaa hänen kulkuaan. Senkin fasisti! Eikö kukaan ajattele vammaisia? Tai ehkä hän on liikkeellä sähköpyörätuolilla.
Pyörätuolit/rullalaudat/rullaluistimet rinnastetaan jalankulkijaan mikä on näin off-topicina aika jännä juttu.
En pidä itseäni vittumaisena perusluonteena, mutta hidastan kyllä aina tuollaisissa tilanteissa, jos ei auto selvästi pysähdy. Itsesuojeluvaisto on mukana, mutta ei videokameraa.
katopa hei se video uudestaan ihan ajan kanssa. pyöräilijä ajaa siihen risteykseen samaa nopeutta koko ajan. autoilija ei valuta hitaasti vaan kiihdyttää risteysnopeuteensa sen jälkeen kun hänelle on vaihtunut vihreä ja pitää sen nopeuden. jos autoilija huomasi/katsoi pyöräilijän, hän
a) katsoi ehtivänsä ensin (virhe)
b) ei välittänyt
toi mitä sä sanot tossa lainauksessa on kyllä sellasta tuubaa että trolololooo...