HephaElectrobikeFillariGiant
Sivu 187 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 87 137 177 185 186 187 188 189 197 237 287 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.581 - 5.610 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pölhis Katso viesti
    Kaikki jotka liikkuvat muulla välineellä kuin millä itse liikut juuri sillä hetkellä ovat vihollisiasi!

Olen usein miettinyt että emmekö kaikki voisi vaan elää sovussa, mutta valitettavasti maailma on täynnä fundamentalisteja.

Mielestäni otsikko kyllä viittaa Touriin, eli pyöräilijöihin.
    Scots' enemies...
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti FillaRilla Katso viesti
    Todellakin näin. Pyörätiehän kulkee täysin näkyvissä kilsakaupalla ajotien vieressä. Mahdoton olla näkemättä pyörätiellä- siis kelvillä- kulkevia. Piittaamattomuudsta täytyy olla kyse, jos fillaristeja on todellakin vielä suuri joukko, niin luulisi ainakin silloin näkevän. Vai onko sitten kysessä tahallinen provokaatio, kuten tässä: http://www.youtube.com/watch?v=DZHathcQR8k
    Tuon videon ja mm. tämän http://yle.fi/uutiset/palestiinalais...aantui/7544908 uutisen jälkeen jälkeen voi todeta että, onneksi suomalainen hulluus on kuitenkin melko lievää, ainakin toistaiseksi.

Tänä iltana Ogelissa oli harvinaisen jääräpäinen jalankulkija. Loikki nurmikon yli törmäyskurssilla meikäläiseen nähden. Varoitin kuuluvasti tulostani, hän katsoi silmiini ja ei aikomustakaan pysähtyä, päinvastoin. Paniikkijarrutus esti törmäyksen. Onneksi oli kyse harmaaraitaisesta tien ylittäjästä. Musta kissa tuottaa vastaavassa tilanteessa epäonnea.

and your point is?
    ... Niin että soo soo? Katoitko videon?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti FillaRilla Katso viesti
    Mahdoton olla näkemättä pyörätiellä- siis kelvillä- kulkevia.
    999 autoilijaa tuhannesta näkee. Syystä tai toisesta tuhannes ei välttämättä näe. Silloin kolahtaa.

Sama juttu kuin se, että ajaisi risteykseen vihreillä valoilla katsomatta ensin, tuleeko autoja, koska kyllähän kaikki punaisen näkevät. Tai sitten eivät...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Хуй Katso viesti
    999 autoilijaa tuhannesta näkee. Syystä tai toisesta tuhannes ei välttämättä näe. Silloin kolahtaa.

Sama juttu kuin se, että ajaisi risteykseen vihreillä valoilla katsomatta ensin, tuleeko autoja, koska kyllähän kaikki punaisen näkevät. Tai sitten eivät...
    Niin siis tällä logiikallahan kannattaa aina pysähtyä risteykseen esim. autolla ajaessa jos sulle palaa vihreät koska sieltä kuitennii tulee tukkirekka kylkeen. Se on just se 1 tuhannesta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Niin siis tällä logiikallahan kannattaa aina pysähtyä risteykseen esim. autolla ajaessa jos sulle palaa vihreät koska sieltä kuitennii tulee tukkirekka kylkeen. Se on just se 1 tuhannesta
    Logiikka on se, että onnettomuuksia tapahtuu, koska ihmiset tekevät virheitä (myös minä teen niitä). Katso esimerkiksi täältä sivulta 46.

Omaan onnettomuusherkkyyteen voi vaikuttaa parhaiten niin, ettei sokeasti luota muihin tielläliikkujiin. Polkupyörä on vaikea havaita, mikä näkyy onnettomuustilastoissakin.

Polkupyörä on vaikea havaita, mikä näkyy onnettomuustilastoissakin.
    No niin muttaku etuajo-oikeus! Minulla on oikeus ja niillä muilla ei.

Omaan onnettomuusherkkyyteen voi vaikuttaa parhaiten niin, ettei sokeasti luota muihin tielläliikkujiin.
    Juurikin näin. Voit vaikuttaa vain omaan liikennekäyttäytymiseesi, et juurikaan muiden. Tästä on esimerkkejä joka aamu Kehä I:llä Kannelmäen kohdalla itään mennessä, kun siinä on neljä kaistaa samaan suuntaan ja porukat vaihtaa kaistoja lyhyellä matkalla oikealta vasemmalle ja vasemmalta oikealle. Nopeuksien ollessa 90-100km/h. Jos siinä sokeasti luottaa siihen, että vieressä ajava on havainnut sinut kun haluat vaihtaa kaistaa, niin 99% todennäköisyydellä kolahtaa. Sulla pitää olla koko ajan katse muissa autoissa eikä tieliikennelaissa.

Mutta pyörä onkin eri...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Juurikin näin. Voit vaikuttaa vain omaan liikennekäyttäytymiseesi, et juurikaan muiden. Tästä on esimerkkejä joka aamu Kehä I:llä Kannelmäen kohdalla itään mennessä, kun siinä on neljä kaistaa samaan suuntaan ja porukat vaihtaa kaistoja lyhyellä matkalla oikealta vasemmalle ja vasemmalta oikealle. Nopeuksien ollessa 90-100km/h. Jos siinä sokeasti luottaa siihen, että vieressä ajava on havainnut sinut kun haluat vaihtaa kaistaa, niin 99% todennäköisyydellä kolahtaa. Sulla pitää olla koko ajan katse muissa autoissa eikä tieliikennelaissa.

Mutta pyörä onkin eri...
    Vertaat siis tilannetta jossa olet autoilijana väistämisvelvollinen osapuoli, tilanteeseen jossa fillaristina ollessasi toinen osapuoli on väistämisvelvollinen?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Vertaat siis tilannetta jossa olet autoilijana väistämisvelvollinen osapuoli, tilanteeseen jossa fillaristina ollessasi toinen osapuoli on väistämisvelvollinen?
    Okei, kirjoitetaan toisin, koska näitäkin tapauksia on vaikka kuinka paljon: Jos siinä sokeasti luottaa siihen, että vieressä ajava on havainnut sinut kun hän haluaa vaihtaa kaistaa, niin 99% todennäköisyydellä kolahtaa. Parempi nyt?

Pääasiahan on pitää omista oikeuksistaan kiinni. Ei sillä väliä vaikka kolahtaakin. Sen takiahan on vakuutukset.

---
    Pointti oli siinä, että liikennettä pitää lukea koko ajan eikä hampaat irvessä mennä lakikirjan mukaan. Mutta tätähän ei kaikki allekirjoita.

Okei, kirjoitetaan toisin, koska näitäkin tapauksia on vaikka kuinka paljon: Jos siinä sokeasti luottaa siihen, että vieressä ajava on havainnut sinut kun hän haluaa vaihtaa kaistaa, niin 99% todennäköisyydellä kolahtaa. Parempi nyt?

Pääasiahan on pitää omista oikeuksistaan kiinni. Ei sillä väliä vaikka kolahtaakin. Sen takiahan on vakuutukset.

---
    Pointti oli siinä, että liikennettä pitää lukea koko ajan eikä hampaat irvessä mennä lakikirjan mukaan. Mutta tätähän ei kaikki allekirjoita.
    Joskus tosiaan käy niin että tuollainen molemminpuolinen havaintovirhe tapahtuu, silloin kolisee. En ole kovinkaan monesta tapauksesta kuullut jossa kolari olisi tapahtunut silkan joustamattomuuden takia.

Liikenteessä on tärkeämpää havainnoida niidä asioita joita itse pitää väistää, sillä on todennäköisempää että sellaiseen osuu jos jää huomaamatta, kuin että osuisi sellaiseen joka on väistämisvelvollinen.

Pyöräilijän ollessa kyseessä muistataan tosiaan että pyörällä saa ajaa kuka tahansa, eikä pyöräilijöillä kaikilla ole minkäänlaista ymmärrystä siitä millaista autolla ajaminen on. Se lisää autoilijan vastuuta, ei pyöräilijän.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti latuman Katso viesti
    ... Niin että soo soo? Katoitko videon?
    Ok siitä ei missään vaiheessa ole ollut kiistaa. Vahinkoja ja virhearvioita sattuu. Lähinnä itse reagoin siihen, että suurin osa pitää itsestäänselvyytenä, että kyseessä oli tahallinen toilailu.

Olen havainnut, että verenpaine nousee huomattavasti vähemmän liikenteessä, mikäli lähtökohtaisesti pitää muiden toilailut tahattomina. Tuossa tilanteessa olisi ollut ihan kohdallaan, että ensimmäinen auto olisi soittanut torvea pitkään ja hartaasti ja ehkä vaihtanut pari sanaa pyöräilijän kanssa, mutta seuraavan sankarin toiminta on hieman kyseenalaista. Tämä tietenkin vain oma mielipiteeni ja vaikka hyväksyn muidenkin näkemykset pyrin kuitenkin taistelemaan mahdollisesti hätiköityjä johtopäätöksiä vastaan. Olisi hyvä kuulla myös pyöräilijän näkemys tilanteesta ennen lopullista tuomiota.

Liikennesääntöjen mukaan tällä kamera-autoilijallahan ei ole väistämisvelvollisuutta, mutta ehkä tilanteessa voisi osoittaa hieman pelisilmää ja joustavuutta varsinkin kun toinen on juuri ollut tilanteessa, jossa hengenlähtö ei välttämättä ollut kaukana.

Pyöräilijän ollessa kyseessä muistataan tosiaan että pyörällä saa ajaa kuka tahansa, eikä pyöräilijöillä kaikilla ole minkäänlaista ymmärrystä siitä millaista autolla ajaminen on. Se lisää autoilijan vastuuta, ei pyöräilijän.
    Tämä pitää paikkansa. Ja pyöräilijä on aina altavastaajana, oli kolaus kuinka pieni hyvänsä. Mutta ne, keillä on taito, tieto ja ymmärrys voisivat enemmän huomioida mitä ympärillä tapahtuu eikä pitää kiinni omista oikeuksista. Kyllä minä fillarilla ajaessa tilanteessa, jossa pyörätie jatkuu suoraan ja liikenne kääntyy, niin pidän katseen niissä kääntyvissä autoissa vaikka mulle palaisi kuinka vihreä. Jos ei muuta, niin syö suuresti, kun hyvä rytmi hukkuu äkkijarrutukseen.

Liikennesääntöjen noudattamisesta voin vielä todeta, että en koskaan aja autolla tietoisesti punaisia päin. Fillarilla vedän varmaan joka lenkillä pari kertaa.

En ole kovinkaan monesta tapauksesta kuullut jossa kolari olisi tapahtunut silkan joustamattomuuden takia.
    Ei varmaan pelkän joustamattomuuden takia, mutta veikkaan että iso (suurin?) osa Kehän peräänajoista tapahtuu sen vuoksi, ettei lueta liikennettä vaan nukahdetaan siihen omaan rattiin. Sillä nyt ei tosin ole sitten enää mitään tekemistä omista oikeuksista kiinni pitämisen kanssa.

---
    Tässä on vaan se ongelma, että jos sitä "etuajo-oikeutta" ei kukaan lähtökohtaisesti noudata, niin tuo liikkuminen menee todella takkuiseksi. Joka risteyksessä sitten neuvotellaan että kumpi tästä nyt sitten menee ensin. Itse pyrin ajamaan niin, että kenellekään ei tule turhaa odottelua ja tämä vaatii jonkunverran luottamusta siihen että autoilijat eivät ainakaan jatkuvasti ole näpräämässä kännykkää ja hallitsevat oman tonttinsa väistämissäännöistä. Mut se että katua ajaessa mun pitäis varmistella joka risteyksen kohdalla taakse vilkuilemalla, että meinaako sieltä joku kääntyvä auto tulla niskaan on jo jonkunverran kohtuuton vaade.

Kiertoliittymät on se pahin rasti, moni autoilija kuvittelee liittymästä poistuessaan pyöräilijän olevan väistämisvelvollinen ja tässä lähiaikoinakin on tapahtunut pari läheltä-piti tilannetta, kun autoilija on protestinomaisesti kiihdyttänyt kohti. Onneksi noin asennevammaiset kuskit on kuitenkin suht harvinaisia tapauksia.

Viimeisin tapaus oli tässäkohtaa https://www.google.fi/maps/@60.21751...GxMQ!2e0?hl=fi Tulin tuolta edestä, kääntyen smaan suuntaan kun kuvassa näkyvä pyöräilijä. Autoilija tuli kameran suunnasta ja olin suunnilleen keskikorokkeen kohdalla kun huomaan auton lähtevän kiihdyttämään päälle. Kerkesin hikiseen alta pois. Keli oli hyvä, ja mulla päällä kirkkaanpunainen ajopaita joten en jaksa uskoa että kyse olisi ollut siitä että kuski ei olisi mua huomannut. harmittaa että en saanut rekkaria yli, oli sen verran kuumottava tilanne polkea alta karkuun etten huomannut tuota katsoa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha_H Katso viesti
    Mut se että katua ajaessa mun pitäis varmistella joka risteyksen kohdalla taakse vilkuilemalla, että meinaako sieltä joku kääntyvä auto tulla niskaan on jo jonkunverran kohtuuton vaade.
    En ole enää vuosiin ajanut työmatkoja fillarilla, joten ei ole kokemusta siitä pahimmasta ruuhka-ajasta. Lenkeillä kun olen vetänyt sitä normaalia 22 km/h keskaria, mitä maastofillarilla saan aikaiseksi, niin tuo taakse vilkuilu ei ole ollut normaalisti ongelma. Yleensä se takaa tuleva auto kuitenkin joutuu hidastamaan niin paljon, että itse ehdin alta pois. Jos taas auto on mun edellä ja vaikkapa vilkku oikealle ja itse menossa suoraan, niin en automaattisesti oleta, että autoilija on nähnyt 15 metriä takaoikealle, että sieltä on fillaristi tulossa. Jos taas auto on kääntymässä eteen vastaantulevien kaistalta, niin silloinkin koitan arvioida, että onko minut huomioitu vai ei.

Jos ajatellaan, että perus-työmatkatempoilija saa helposti sen 36km/h tasaisella, niin se on kuitenkin 10m/sek. Risteyksessä autilija todennäköisesti huomioi vain jalankulkijat ja katsoo autosta vain keskeisimmän risteysalueen. Itse en ainakaan katsele horisonttiin, kun pitää huomoida se mummo siinä edessä.

Kiertoliittymät on se pahin rasti, moni autoilija kuvittelee liittymästä poistuessaan pyöräilijän olevan väistämisvelvollinen ja tässä lähiaikoinakin on tapahtunut pari läheltä-piti tilannetta, kun autoilija on protestinomaisesti kiihdyttänyt kohti. Onneksi noin asennevammaiset kuskit on kuitenkin suht harvinaisia tapauksia.
    Mielenterveystyössä tehdyille säästöille emme voi mitään. On olemassa porukka, jolle ei pitäisi ajokorttia antaa ollenkaan. Eihän niille anneta nykyään enää aseenkantolupiakaan.

Liikenneympyrät kaiken kaikkiaan on aika ongelmallisia, vaikka periaatteessa väistämissäännöt ovat kovin yksinkertaiset.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha_H Katso viesti
    Tässä on vaan se ongelma, että jos sitä "etuajo-oikeutta" ei kukaan lähtökohtaisesti noudata, niin tuo liikkuminen menee todella takkuiseksi. Joka risteyksessä sitten neuvotellaan että kumpi tästä nyt sitten menee ensin. Itse pyrin ajamaan niin, että kenellekään ei tule turhaa odottelua ja tämä vaatii jonkunverran luottamusta siihen että autoilijat eivät ainakaan jatkuvasti ole näpräämässä kännykkää ja hallitsevat oman tonttinsa väistämissäännöistä.
    Lähtökohtaisestihan se menee juuri näin. Mielestäni on kuitenkin hienoa, kun noustaan tuosta vielä askel ylemmäs ja jatkuvasti arvioidaan kenelle on enemmän haittaa/hyötyä eri tilanteissa. On esimerkiksi hienoa havaita kuinka moni autolija pysähtyy pyörätien jatkeen kohdalle vaatimatta, että pyöräilijä ensin nousee taluttamaan. Siitähän ei oikeasti ole hyötyä kenellekään vaan hidastaa kaikkien menoa, että auto pysahtyy vasta siinä vaiheessa kun pyöräilijällä on molemmat jalat maassa ja samalla puolella pyörän runkoa.

Liikennesääntöjen noudattamisesta voin vielä todeta, että en koskaan aja autolla tietoisesti punaisia päin.
    Siis niitä autoilijoita, jotka pysäyttävät hälytysajoneuvot punaisiin valohin väistämättömyydellään.
    Minä olen ajanut ja tulen varmaankin vastaisuudessakin ajamaan tilanteen niin vaatiessa, jopa ihan vain päästäkseni takaa tulevan poikittain olevan puoliperävaunullisen edestä - kuski ystävällisesti soitti torvea ja vilkutteli valoja eikä kukaan edes yrittänyt ajaa siihen risteykseen päin vihreitä kun minä (ja se puoliperävaunullinen) menin päin punaisia.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Siis niitä autoilijoita, jotka pysäyttävät hälytysajoneuvot punaisiin valohin väistämättömyydellään.
    Hehheh.

J

Näin. Uudet pyöräilijät ( lue lapset, vähän pyöräilevät) opetetaan väistämään kaikkea muuta liikennettä , ja sen on osa autoilijoista huomannut/ tottunut siihen . Eli antaa mennä vaan, kyllä se pyöräilijä väistää...

Hehheh.
    Juuri näin, ei tietoisesti punaisia päin, kuten itse tunnustit.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Ei tuohon voi sanoa kuin lässynlässyn. Mutta ihan vaan jotta olisit tyytyväinen, niin ajan punaisia päin tietoisesti jos:
    - hälytysajoneuvon kulku niin vaatii (tämä on jo ihan TLL:ssäkin)
    - estän sillä onnettomuuden
    - voin ajaa jonkun vajakin yli. Ei mainita nimeltä
    - ja joka kerta muuten kun siltä tuntuu

Kyllä mä katson aina automaattisesti takavasemmalle, kun tulen risteykseen. Sen verran monta kertaa on tullut vaaratilanteita eteen kääntyvien autojen kanssa. Väistämisen jätän kyllä ihan viime tippaan ja useimmiten autoilija huomaakin mut kun olen ylittämäisilläni risteystä ... mutta ei aina. Kyllähän tuo taakse vilkaisu ja varominen hidastaa matkantekoa, mutta olen pysynyt hengissä. Ajatuskin hirvittää, että kaikki eivät katso...

En minä ainakaan allekirjoita. Voiko lakia noudattaen ajaa kolarin? Ei sellaista sääntöä ole, että kaistan vaihtajaa ei tarvitsisi ottaa huomioon.

On esimerkiksi hienoa havaita kuinka moni autolija pysähtyy pyörätien jatkeen kohdalle vaatimatta, että pyöräilijä ensin nousee taluttamaan. Siitähän ei oikeasti ole hyötyä kenellekään vaan hidastaa kaikkien menoa, että auto pysahtyy vasta siinä vaiheessa kun pyöräilijällä on molemmat jalat maassa ja samalla puolella pyörän runkoa.
    Joo tosi hienoa havaita ylityspaikalla himmaillessa, että nyt se sääntöjä osaamaton autoilija onkin hidastanut antaakseen tietä. Auton pysähtyessä onkin sitten jo tovin ollut jalat maassa eri puolilla runkoa.

puhuin pyörätien jatkeesta jossa pyöräilijällä on väistövelvollisuus ja liikkeellehän pitää lähteä siinä vaiheessa kun toinen hidastaa, eikä odottaa siihen kunnes se pysähtyy täysin.

Noniin Iltalehti kävi näköjään myös katsomassa Car Monin profiilia: http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/...03552_v0.shtml

Noniin Iltalehti kävi näköjään myös katsomassa Car Monin profiilia: http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/...03552_v0.shtml
    Kampanja pystyyn. Tänne:
    http://www.iltalehti.fi/uutisvihje/
    viestiä ja linkki mukaan:
    http://www.youtube.com/channel/UCwTy1-lzus2qDDi2lECD2zw

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Mitähän näillä kampanjoilla olisi tarkoitus saavuttaa? Klikkejä Iltalehteen?

Vastustan DDR meininkiä, jossa ihmiset kyttäävät toisiaan. Tämä on jo niin lähellä sitä, että ei kiitos. Ei sovi mulle.
    Jos teen liikenteessä virheen, en halua että sillä myydään iltalehtiä. Ei ole tarvetta ruokkia median kiinnostusta "mokavideoihin".

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Liekö vihanpidosta apua?

Sinänsä ihan mielenkiintoista, kuinka ihmisten kiukku voidaan kanavoida sopivasti oikeisiin kohteisiin. Esimerkiksi Helsingin keskuspuiston ulkoilu- ja luontoarvojen vaiheittainen romuttaminen ei kiinnosta mediaa lainkaan, edes pk-seudun tasolla. Varmaan tämäkin vaikuttaa monen elämään enemmän kuin jonkun yksittäisen jampan urpoilut yhtenä päivänä jossain. Ihan siis ottamatta kantaa, puhutaako autolla vai pyörällä liikkuvasta urpoilijasta.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •