Panaracerien rungot tosiaan venyvät käytössä. Esimerkiksi maxxis ei tee tuota koskaan. Nuo 303s taitaa myös olla hooklesit, eli blurbbaaminen on noilla helpompaa, jos rengas ei ole sopiva.
Printable View
Panaracerien rungot tosiaan venyvät käytössä. Esimerkiksi maxxis ei tee tuota koskaan. Nuo 303s taitaa myös olla hooklesit, eli blurbbaaminen on noilla helpompaa, jos rengas ei ole sopiva.
Tämä nyt osui silmiin vaikkei mulla tubelesseja olekaan. Sen sijaan on kylläkin Zipp 303S, ja niissä ei-hookless-sopivat sisärenkaalliset Fourseasonit 28mm. Tästä oli kirjoittelua hookless-ketjussa.
Paineet aina karvan alle 5bar. Eipä ole ongelmaa tullut, ainakaan vielä...
Voiko pamahduksen syynä olla tuo leveä? rengas 38mm?
Joo, ne tuntuu löysemmiltä laittaa seuraaan kerran paikalleen. Aika monikin rengas tekee noin. Maxxiksessa on jokin kevlar vahvistettu runko, joka ei käytössä veny.
Maantierenkaista piti kerran heittää schwalben sisurillinen one roskiin, kun se mosahti kahteen kertaan paikaltaan pois. Tuo oli jo selvästi liian väljä. Isommista renkaista ainakin gravdallin non-tubeless talvirengas teki tubeleksena saman. Tämä taitaa olla suht yleistä myös griswoldien kanssa.
Varmaan, mutta runko siinä antaa periksi. Ja tosiaan kun kiekossa ei ole sitä koukkua pitämässä kiinni.
Nuo 4seasonit tuskin venyy yhtään mihinkään. Noissahan on käsittääkseni kyljestä kylkeen suht jämerää suojausta.
Niin ja voihan tuossa panaracerissa olla ihan selkeäkin kudos vika. Itse en ainkaan laittaisi samaa rengasta uudelleen paikalleen.
Tuollaisia ne vaan on, tosi monet gravell renkaat, venyy ja paukku. Ja varmasti just hooklesien kanssa saa varautua kivoihin ylläreihin.
Ehkä se valmistajan hyväksyntä hookless kehille ei ole aivan tuulesta temmattu juttu.
Ei aavistustakaan, mutta muistelisin Gravelkingejä vanteilta pois ottaessani ihmetelleeni kuhtuullisen suurta määrään kuivunutta litkua olleen renkaan reunassa, siis sellaisia möykkyjä.
Kuvassasi näyttäisi olevan samalla tavalla kuivunutta litkua möykkynä vasemmassa yläreunassa.
Kun rengas ei ole alkujankaan kovin tiivi vanteelle, niin olisiko mahdollista, että pienistä vuodoista tunkeva litku kasvattaisi kasoja ja työntäisi renkaan yhdestä kohdasta pois hyllyltä, eikä mikään estäisi renkaan lipsahdusta pois vanteelta vaikka kokonaan.
En jotenkin jaksa uskoa, että rengas tulisi kokonaan hyllyllä ollessaan yli vanteen reunan.
Onko tuon kiekon hylly täysin tasainen, vai onko sisäreunassa kynnys?
^ Kyseessä tosiaan hookless-vanne, joten tuossa voisi olla syy. Tämän kyseisen eturenkaan kanssa on kaksi kertaa aikaisemmin joutunut palaamaan lenkiltä sisurin avulla, joten uudelleen tiivistettäessä renkaan reunoille kertynee aina enemmän (kuivunutta) litkua.
Ei kyllä kuulosta kovin hyvältä ominaisuudelta :D
Olen ollut Gravelking-uskollinen vuodesta 2018, niin ehkä nyt on aika vaihtaa merkkiä ja mallia.
En usko touhon teoriaan. Onko reunalanka ehjä?
Mulla ei ole posahtanut pois vanteelta, mutta gravelkingit on löystyneet 2 vanteelta irrotuksen jälkeen niin, että en saanut niitä nousemaan millekkään vanteelle enää tubeleksena. Edes vanteen lisäteippauksen jälkeen, oli vaan niin löysä vanteella.
Kannattaa tosiaan tarkista reunalanka. Jotain fataaliahan tubeless käytössä pitää tapahtua, jotta se räjähtää kehältä pois.
Sisurin kanssa tuo onnistuu kyllä. Rengas väljenee ja lateksi sisuri pääsee sitten väärään väliin. Räjähdys on suht nopea ja terävä.
Eli siis vaikka se runko väljistyykin, niin ei sen minusta pitäisi räjähtämällä pois tulla yksinään. Todennäköisempi lopputulos olisi blurbbaus ajon aikana.
Reunalanka ei ole mitenkään näkyvästi rikki, mutta tuollaisia kuvassakin näkyviä "taitoksia" löytyy useampi. Eli ilmeisesti niistä kohtaa reunalanka katkennut?
Voi olla. Nyt kun tuota rengasta ei enää paikalleen laita, niin koeta avata nauhan juurta mattoveitsellä.
En usko hooklessin olevan syypää vaan korkeintaan sitä että se kiekko on rikki.
ota se kiekko tarkasteluun suoraa edestäpäin ilman rengasta. Laita vaikka akseli läpi avuksi ja pyöritä kiekkoa. Reunoja tarkkaillen pitäisi nähdä, heittääkö se mistään. Onhan siellä voinut tulla delaminoituminen sisältäpäin. Silloin ei pysy kyllä mikään rengas kiekolla. Kerran käynyt mulle niin mutta ei ollut hookless. Ja muutenkin se kiekko kannattaa tsekata silmämääräisiä paremmin.
Mulla on muutama rengas ollut joita ei takasin puhkeamisen jälkeen tubelessina ole saanut. Pari rengasta jotka sitten eivät ole asettuneet renkaalle kunnolla edes sisurin kanssa.
Ihan kuin tuossa renkaassa, siinnä osassa mikä kiekosta ottaa kiinni ei olisi kumia ollenkaan. Vain jotain litkun riekaleita?
En mäkään, mutta hyllyltä luiskahtaminen olisi yksinkertainen selitys, eikä vaatisi muuta erityistä, kuin ehkä vähän väljän renkaan. Muut selityksen vaativat reunalangan yllättävän pettämisen tai sitten esimerkiksi vanteen särkymisen.
Muistissa on Gravelkingin asennusongelmat: litku pyrki ulos juuri vanteen ja renkaan välistä, vaikka tiivistyi lopulta. Yhden renkaan olen räjäyttänyt vanteelta asiallisella paineella, tai tarkemmin rengas poistui vanteelta asennuksen jälkeen täysin yllättäen. Ja nuo renkaat olivat väljän oloiset.
Niin meinaat luiskahtamista keskiuraan? Se kyllä voi helpostikkin johtua tuosta kertyneestä litkusta, mutta räjäyttääkö tämä renkaan sitten pois kehältä?
Minä olen semisti pitänyt hälyttävänä merkkinä litkun tursuamista kiekon ja renkaan välistä. Sillä tavalla että rengas ei ole oikein täysin paikoillaan.
Eli voisko siinä käydä niin, että toinen puoli tippuu keskiuraan, mutta rengas on edelleen suht tiivis. Tuon jälkeen toinen reuna pääseekin nousemaan kehän yli. Penteles. Noihan se voi olla.
Nyt ei ole jäsen petewow:lla muuta mahdollisuutta kuin hakea suurnopeus kamera ja virittää rengas uudelleen paikalleen. Tämä jää muuten vaivaamaan.
^Mä olen etsinyt netistä pääni kipeäksi, mutta en ole löytänyt mitään tutkittua tietoa, vain toteamuksia, että pamahti.
Toisaalta sitä paukahdusta voi joutua odottamaan pitkäänkin, että suurnopeuskameran kanssa voi joutua odottamaan.
^ Mulla näköjään näitä tubeless-ongelmia riittää kaksien Gravelkingien kanssa. Slicksit alkaa tosiaan suihkuamaan litkua, kun 4 bar ylittyy.. eli litkun tekemä paikka ei pidä.
Ensin ajattelin testata siihen toista litkua, mutta ehkä tässä voisi heivata kaikki Gravelkingit sekajätteeseen samalla.
^^ Muistaakseni nämä renkaat menivät vanteelle aikoinaan ilman mitään työkaluja, joka on tietysti asennettaessa ihan kiva juttu, mutta ei muuten mitenkään luottamusta herättävää. Kiekko on onneksi ehjä ja nyt saa hyvän syyn tilata Thunderot testiin.
Jep. Aluperäinen syy on tietystikkin tuo liian väljä rengas. Eihän se litku edes pääse sinne alle, jos rengas istuu tiukasti hyllyllä.
Muutenkin hooklesien kanssa täytyy olla varmaan tarkempana välijen renkaiden kanssa.
Olisiko tässä täydellinen litku? https://bikerumor.com/onza-tubeless-...-never-dry-up/ ainakin kovat lupaukset ??.
BRR oli testannut hookless/hooked kehiä. Muuten noissa tuloksissa ei mitään yllättävää, eli käytännössä eroja ei ole lainkaan. Enemmän tuloksiin vaikuttaa varmasti kehän muoto.
https://www.bicyclerollingresistance...hookless#setup
Lopussa just kommentoidaan tuota, että 303s kiekoissa on todella pieni bedlock.
Eli kurosen teoria renkaan tippumisesta keskiuraan pitää varmaan paikkaansa.
Noiden kiekkojen kanssa kannattaa olla varmaan suht tarkkana väljien renkaiden kanssa.
edit: Ovatko kehät oikeasti tälläiset? Eihän näissä ole käytännössä lainkaan bedlockia.
https://bikerumor.com/wp-content/upl...cutaway-03.jpg
Ei tullut kiinnitettyä muotoon huomiota kun renkaita asensin.
Toista kertaa viimevuotisia Gravel Grindereita asentaessa oli kyllä vaikeuksia saada niitä nousemaan kun falskasivat niin kovasti, eli aika löysät oli kehällä. Pysymisen kanssa ei sitten taas ole ollut ongelmia, nätisti ja tiukasti istuvat hyllyllä tyhjänäkin.
Jep. Olen itse ajellut tosi paljon vannejarrullisilla fulcrum wind kiekoilla, joissa ei ole lainkaan bed lockia. Hyvin napsahtavat hyllylle ja ovat aina paikallaan pysyneet.
Useammissa uusissa kiekoissa on kuitenkin kunnollinen bed lock.
Jaha, nyt olen päässyt nauttimaan Paattoman mainitsematta caffelatexin kuivumisesta.
Challenge Gravel Grindereissa useampia pieniä reikiä jotka ei käytännössä falskaa paljoakaan ilmaa (pumppaus pari kertaa viikossa riittää), mutta märkiä länttejä alkaa ilmestymään aina lenkin jälkeen pyörän seisoessa. Mitään suihkuja ei ole ollut.
3 viikkoa täytöstä niin ei ollut enää nestettä sisällä.
Pitääköhän näissä sitten siirtyä takaisin orangeen jollei lopu noiden länttien ilmestyminen..
Lisää vaan litkua jos se on toiminut muuten hyvin. Ei se kuivunut litku siellä mitään paina. Orange on kyllä siitä kiva, että se lähtee nättinä kalvona renkaasta pois. Caffelatex ei.
Märät läntithän kertovat vaan litkun toimineen. Tainnut olla vielä sepeliä reitillä?
Joo, tankkasin takarenkaan. Edessä hölskyi edelleen hyvin.
Olen yleensä muutenkin vaan pyyhkinyt ylimääräiset pois rengasta pois otettaessa, varsinkin reunoilta.
Nämä lähtee roskiin seuraavaksi kun vanteelta pois tulee, niin ihan sama mitä siellä pinnassa on.
Ihan hyvin on kyllä kestäneet, kilsoja reilu 3500, eikä pinnassa mitään moittimista ennen kevään hiekotussepelilenkkejä.
Kysymys.
Talven aikana maantiepyörästä ilmat karannut ?. Pitääkö vanhat litkut poistaa renkaan sisältä, vai uutta vaan tilalle venttiilistä ja eikun baanalle. En ole aikaisempaa kokemusta, nykyisen setin laittoi pyöräliike viime kesänä.
Eipä ihme, on ihan normaalia.
Ei tarvii.Lainaus:
Pitääkö vanhat litkut poistaa renkaan sisältä
Ravista kiekkoa ja kuuntele loiskuuko renkaan sisällä nestettä. Jos ei kuulu iloista loisketta laita lisää litkua.Lainaus:
...vai uutta vaan tilalle venttiilistä ja eikun baanalle.
Cycling Weekly testailee litkuja maantierenkaalla.
https://youtu.be/s4FHCg72dXQ
^SILCA, mielenkiintoinen tuote.
Yritin saada tuota tuliaisiksi Kanadasta muttei tuoja löytänyt sitä vielä sieltäkään, jenkeissä olisi muttei ehtisi matkaan. Pitää varmaan kokeilla seuraavaksi.
Sanoisin, että tässä tilanteessa minulla oli nimen omaan "paha tubeless-ongelma".
https://youtu.be/bMfin5-TR7M