Minä olen semisti pitänyt hälyttävänä merkkinä litkun tursuamista kiekon ja renkaan välistä. Sillä tavalla että rengas ei ole oikein täysin paikoillaan.
Minä olen semisti pitänyt hälyttävänä merkkinä litkun tursuamista kiekon ja renkaan välistä. Sillä tavalla että rengas ei ole oikein täysin paikoillaan.
Eli voisko siinä käydä niin, että toinen puoli tippuu keskiuraan, mutta rengas on edelleen suht tiivis. Tuon jälkeen toinen reuna pääseekin nousemaan kehän yli. Penteles. Noihan se voi olla.
Nyt ei ole jäsen petewow:lla muuta mahdollisuutta kuin hakea suurnopeus kamera ja virittää rengas uudelleen paikalleen. Tämä jää muuten vaivaamaan.
^Mä olen etsinyt netistä pääni kipeäksi, mutta en ole löytänyt mitään tutkittua tietoa, vain toteamuksia, että pamahti.
Toisaalta sitä paukahdusta voi joutua odottamaan pitkäänkin, että suurnopeuskameran kanssa voi joutua odottamaan.
^ Mulla näköjään näitä tubeless-ongelmia riittää kaksien Gravelkingien kanssa. Slicksit alkaa tosiaan suihkuamaan litkua, kun 4 bar ylittyy.. eli litkun tekemä paikka ei pidä.
Ensin ajattelin testata siihen toista litkua, mutta ehkä tässä voisi heivata kaikki Gravelkingit sekajätteeseen samalla.
^^ Muistaakseni nämä renkaat menivät vanteelle aikoinaan ilman mitään työkaluja, joka on tietysti asennettaessa ihan kiva juttu, mutta ei muuten mitenkään luottamusta herättävää. Kiekko on onneksi ehjä ja nyt saa hyvän syyn tilata Thunderot testiin.
Jep. Aluperäinen syy on tietystikkin tuo liian väljä rengas. Eihän se litku edes pääse sinne alle, jos rengas istuu tiukasti hyllyllä.
Muutenkin hooklesien kanssa täytyy olla varmaan tarkempana välijen renkaiden kanssa.
Olisiko tässä täydellinen litku? https://bikerumor.com/onza-tubeless-...-never-dry-up/ ainakin kovat lupaukset ??.
BRR oli testannut hookless/hooked kehiä. Muuten noissa tuloksissa ei mitään yllättävää, eli käytännössä eroja ei ole lainkaan. Enemmän tuloksiin vaikuttaa varmasti kehän muoto.
https://www.bicyclerollingresistance...hookless#setup
Lopussa just kommentoidaan tuota, että 303s kiekoissa on todella pieni bedlock.
Eli kurosen teoria renkaan tippumisesta keskiuraan pitää varmaan paikkaansa.
Noiden kiekkojen kanssa kannattaa olla varmaan suht tarkkana väljien renkaiden kanssa.
edit: Ovatko kehät oikeasti tälläiset? Eihän näissä ole käytännössä lainkaan bedlockia.
![]()
Ei tullut kiinnitettyä muotoon huomiota kun renkaita asensin.
Toista kertaa viimevuotisia Gravel Grindereita asentaessa oli kyllä vaikeuksia saada niitä nousemaan kun falskasivat niin kovasti, eli aika löysät oli kehällä. Pysymisen kanssa ei sitten taas ole ollut ongelmia, nätisti ja tiukasti istuvat hyllyllä tyhjänäkin.
Jep. Olen itse ajellut tosi paljon vannejarrullisilla fulcrum wind kiekoilla, joissa ei ole lainkaan bed lockia. Hyvin napsahtavat hyllylle ja ovat aina paikallaan pysyneet.
Useammissa uusissa kiekoissa on kuitenkin kunnollinen bed lock.
Jaha, nyt olen päässyt nauttimaan Paattoman mainitsematta caffelatexin kuivumisesta.
Challenge Gravel Grindereissa useampia pieniä reikiä jotka ei käytännössä falskaa paljoakaan ilmaa (pumppaus pari kertaa viikossa riittää), mutta märkiä länttejä alkaa ilmestymään aina lenkin jälkeen pyörän seisoessa. Mitään suihkuja ei ole ollut.
3 viikkoa täytöstä niin ei ollut enää nestettä sisällä.
Pitääköhän näissä sitten siirtyä takaisin orangeen jollei lopu noiden länttien ilmestyminen..
Lisää vaan litkua jos se on toiminut muuten hyvin. Ei se kuivunut litku siellä mitään paina. Orange on kyllä siitä kiva, että se lähtee nättinä kalvona renkaasta pois. Caffelatex ei.
Märät läntithän kertovat vaan litkun toimineen. Tainnut olla vielä sepeliä reitillä?
Joo, tankkasin takarenkaan. Edessä hölskyi edelleen hyvin.
Olen yleensä muutenkin vaan pyyhkinyt ylimääräiset pois rengasta pois otettaessa, varsinkin reunoilta.
Nämä lähtee roskiin seuraavaksi kun vanteelta pois tulee, niin ihan sama mitä siellä pinnassa on.
Ihan hyvin on kyllä kestäneet, kilsoja reilu 3500, eikä pinnassa mitään moittimista ennen kevään hiekotussepelilenkkejä.
Kysymys.
Talven aikana maantiepyörästä ilmat karannut ?. Pitääkö vanhat litkut poistaa renkaan sisältä, vai uutta vaan tilalle venttiilistä ja eikun baanalle. En ole aikaisempaa kokemusta, nykyisen setin laittoi pyöräliike viime kesänä.
Cycling Weekly testailee litkuja maantierenkaalla.
The older I get the faster I was
^SILCA, mielenkiintoinen tuote.
Yritin saada tuota tuliaisiksi Kanadasta muttei tuoja löytänyt sitä vielä sieltäkään, jenkeissä olisi muttei ehtisi matkaan. Pitää varmaan kokeilla seuraavaksi.
Sanoisin, että tässä tilanteessa minulla oli nimen omaan "paha tubeless-ongelma".
"Anybody who rides a bicycle is a friend of mine." - Albert Einstein
Voi olla tyhmä kysymys, mutta mikä olisi paras tapa lisätä litkua renkaaseen, joka on käytössä ja pitää kohtuu hyvin ilmaa? Sielu irti venttiilistä ja ruiskulla lisää litkua renkaaseen? Tätä varten löytyy Milkitin settikin. Vaarana toki, että rengas tippuu hyllyltä paineen poistuessa ja ei sitten tiivisty enää niin hyvin kuin tällä hetkellä. Ehkä auttaisi, jos laittaisi pyörän korjaustelineeseen, jolloin pyörän paino ei paina tyhjenevää rengasta? Schwalben Big Betty ja Stans No Tubes -kiekko yhdistelmänä. Hyllylle nousemisen kannalta ei ollut ihan helpoin kombo, niin mielellään minimoisi säädön.![]()
^ Minähän en harrasta mitään muuta kuin sielu irti ja sitä kautta litkut sisään. Ikinä ei ole tuossa operaatiossa jo hyllylle noussut rengas sieltä pois tippunut ja jos rengas ollut jo jonkin aikaa ajossakin niin vaara vielä pienempi.
Tuota operaatiota varten olen apteekista ostanut 60ml huuhteluruiskun jolla näppärä litkut ruutata sisään.
Älä itke ruma lapsi, ota rusina.
Noin tekisin itse, sielu irti ja lisää litkua sisään. Toki jos on jotain venttiilejä pahasti tutkivaa litkua niin niitähän ei venttiilin kautta saisi valmistajien mukaan edes laittaa (esim. Stan's Race ja jotkin uudemmat litkut). Ei ole tähän mennessä yksikään tipahtanut hyllyltä (kop kop) ml. SuomiTyresin löysä Fat Freddie, vaikka ollut vasten maata ja usein kiinni pyörässä.
Mikäli rengas tipahtaisi jo tuossa yhteydessä, niin miettisin myös suosiolla renkaan tai vanteen vaihtoa jatkossa. Luotto renkaan käytökseen matalilla paineilla tai puhjetessa olisi tuskin kovin kummoinen tuossa tapauksessa. Yleensä jos renkaan nostaminen on vaikeaa tiukan sovituksen takia, pysynee rengas myös tyhjänä hyvin paikallaan kunhan on alun pitänen noussut hyllylle.
Ei sitten ihan pieleen mennyt tuo hahmotelma. Ja mitä rengas & kiekko -yhdistelmään tulee, niin ehkä se ongelma oli tuon kanssa enemmän saada rengas asettumaan tasaisesti kauttaaltaan. Oli saippuavesi käytössä ja lopulta hiustenkuivainkin, jolla lämpölaajenemisen avulla sai sitten viimeiset millit nousemaan.Sen jälkeen on pysynyt hyvin paikallaan.
Ekaa kertaa laitoin tubelekset tulille ja yllättäen meni ilman ongelmia ja pieni testilenkki heitetty.
Mieltäni kovasti askarruttaa rengaspaineet. Renkaat on Terra Speed 40mm, vanne 24mm sisäleveys ja painoa n. 90kg. 2,3 eteen 2,6 taakse?
Kokeilin paria eri laskuria
SRAM antoi 2,7 ja 2,9
Silca 2,93 ja 2,95
Eli voisin kokeilla noita SRAM antamia paineita ekaksi.
Canyon Grailissa nämä kiekot, joihin olen yrittänyt laittaa Gravelking SS-renkaita.
Ongelmana on vanteessa venttiilistä katsoen vastapuolella oleva "sauma" (ks. kuva linkin takaa) yhdistettynä epätasaiseen teippaukseen.
Vuotaa siis tyhjäksi tuosta sauman kohdalta, litkukaan ei auta. Takarenkaan sain pitämään kun laitoin uutta teippiä niin että peitti hyvin myös tuon saumakohdan, eli ihan reunalle asti. Edessä sama temppu ei onnistunut (ainakaan vielä).
Missään muussa vanteessa en ole tällaista huomannut, varmaan kuitenkin tuollainen sauma on ihan normijuttu aluvanteissa. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia? Canyonin aspan mukaan vanteessa ei ole vikaa... Kuten ilmeisesti muillakin, GK menee helposti vanteelle.
Yt,
Timo
https://1drv.ms/u/s!ArLFZIAlgS9okPJxIGF6ik3lYIkYFA?e=hXEthw
Jos eivät Canyonilla ota kunnolla kantaa, niin jos ottaisi DT Swissin aspaan yhteyttä?
Tuo vannekehän liitos on varmaan "sleeved" tai sitten "pinned". Mulla on yksi sellainen DT:n kiekkopari ja se pitää täysin. En tosin muista aivan tarkkaan, olisiko alussa vähän tihkunut saumasta.
Saman valmistajan kalliimmassa vannekehässä (GR 1600) sauma on hitsattu.
No onhan tuossa vikaa, koska tubeless kehä. Siellä canyonin aspassa taitaa olla kiireaikana teinejä töissä. Pyydät vaan uutta vannetta.
Kirjanmerkit