Pari kysymystä:
Mitä merkkiä käytit?
Irtosiko paikka kokonaan tai joltain reunalta vai falskasiko se vain siten että ilma pääsi karkuun?
Irrotitko läpinäkyvän muovikalvon vai jätitkö sen paikalleen?
Mä en ole tien päällä paikkaamiseen koskaan joutunut turvautumaan vaan olen (sitten joskus myöhemmin kun olen sattunut innostumaan) paikannut useampia (omia ja lenkkikavereiden hylkäämiä) sisureita siisteissä ja hyvin valaistuissa sisätiloissa. Tärkeintähän on että (1) paikattava kohta on puhdas ja "auki" pyyhkäisty, ja (2) liimaksi nimitetty aine on levitetty tasaisesti ja kauttaaltaan ja sen on annettu kuivua eli liuottimen haihtua ennen paikan laittamista. Ei ehkä aina niin yksinkertaista ulkona ja huonossa valossa.
Liimaahan se ei ole vaan jotain liuotinta ja pieni määrä kumia. Rema TipTopin kyljessä lukee "Naphta (Erdöl)" ja sen kyllä uskoo haistavansa. Se kumi tarttuu lujasti sisurin pintaan ja sitten paikka tarttuu yhtä lujasti ja pysyvästi siihen kumiin. Jos ei tartu tai jos paikka myöhemmin irtoaa, niin jossain välissä on hutiloitu:cool: Tai on erehdytty käyttämään jotain kiinalaista näköistuotetta:mad: koska sellainen on ollut saatavilla (tai se on saanut TipTopin vaikuttamaan ylihintaiselta).
Liiman kuivumisesta putkiloonsa mulla ei ole kokemusta, mutta en silti menisi väittämään että sellaista tapahtuu vain jos jättää korkin sulkematta kunnolla. Mutta voihan toki olla että jos liuotin on päässyt haihtumaan, kumiaines ei enää tartukaan.
PS Jotkut väittävät että paikkojen sisäpinnassa olisi jonkinlaista vaikuttavaa ainetta sen alumiinikalvon suojaamana. Ehkäpä, mutta kun opin tietämään että lateksisisurin voi paikata vanhasta lateksisisurista leikatulla palalla - kunhan huomaa laittaa sen talkkipinta päällepäin:rolleyes: - kokeilin uteliaisuudesta butyylisisurin paikkaamista lateksisisurin palalla. Hieman hämmästyin kun totesin että paikka piti ja kesti jopa maantiepaineet. Sittemmin olen lukenut että sama on onnistunut butyylisisurin palallakin...
PPS Olen erinomaisen tietoinen siitä että monista sisurien paikkaaminen on turhaa ja tarpeetonta koska sisurit ovat niin halpoja ja että on älytöntä tuhlata aikaansa mokomaan näpertelyyn. En minäkään koe maailmaa pelastavani enkä saituudestani huolimatta tavoittele rahansäästöä, mutta minusta vain tuntuu niin tyhmältä heittää helposti korjattavaa tavaraa roskiin.