Nejä vuotta olen pärjännyt ilman nastoja. Saatan toki joskus hommat.
Printable View
Nejä vuotta olen pärjännyt ilman nastoja. Saatan toki joskus hommat.
En paatunut, mutta tänään vedin pitkäkseni ilman nastoja, josta päättelin, että ne tallin hyllyllä olevat D5:set saattais auttaa paremmin kun laittais pyörän alle. Eli en ainakaan itse näköjään pärjää ilman.
Sent from my GT-P5110 using Tapatalk
Ainakin etelässä pärjää liukkailla keleillä 99% matalakuvioisella renkaalla, kitkapintaa, kitkapintaa....
Riippunee maastosta. Jäällä ei oo ilman nastoja pitoja, mut ei ainakaan täällä oo mettässä niin jäistä, että haittais. Normipoluilla nastat tuppaa olla turhia, jollain kalliolla pitää varoa, jos vedet sopivasti jäätyy ja meren jäällä on ihan toivotonta ennen ku siihen tamppautuu päälle lunta.
Makuja on monia mutta itelle tein viime talvena nastakumit Floatereista BestGrip piikellä enkä ole ka(a)tunut:)
Joka talvi tulee taatusti sellaisia kelejä että nastoista on hyötyä oli läski tai laiha mutta ilmankin pärjää jos on asennoitunut niin.
Ihan kokeilumielessä nuo ruuvit laitan, Konan alkuperäisrenkaat ovat kyljistään jo sen verran kuluneet, että ensi kesäksi on kuitenkin hankittava uudet kumit. Jos noilla ruuveilla pärjään tämän talven, niin hyvä on. Varsin liukkaita kelejä lupeissa tänne Napapiirillekin, joten luulisin testiajoja kertyvän. Aikaa noiden laittamiseen menee kyllä tuntikausia, mutta eipä tuo haittaa.
Rennompi ajella kun nastat alla. Tuo varmuutta. Itelle mukavampi.
Jos olisi kunnon talvi täällä rannikolla niin voisin nastat laittaa, mutta viime talvena oli 95% talvesta sulat polut, eikä oikein kiinnosta vaihdella renkaita kelin mukaan eli vetelen taas talven nastattomilla Lou/Dunderbeist kombinaatiolla. :)
Olen ajellut pari kuukautta Bud/Lou -kombolla. Pito on aivan huikea sekä edessä että takana, myös sellasissa olosuhteissa, joihin en enää kapearenkaisilla uskaltaisi. Miinuspuolelle pitää kuitenkin todeta, että Loun karkeaakin karkeampi poikkisuuntainen kuvio tappaa rullaavuuden vähän turhan tehokkaasti.
4.8-tuumainen Knard lähtenee tilaukseen viimeistään keväällä takarenkaan virkaa hoitamaan.
Ittellä jos olisi jäänyt nastat hankkimatta, niin olisi talven ajot ajettu kapearenkaisella. Oli ne nastat jäisessä juurakossakin ihan mukavat :rolleyes:
Oli kyllä sen verran karkeaa jäätä, että ilmankin olisi hyvillä kumeilla pärjännyt. Inhottavintahan täällä etelässä on se, että kun jään päälle tulee sopivan ohut huntu lunta, niin ei näe mitä siellä lumen alla on. Tänään kun lähti fillari nastoilla kelvillä sivuluisuun, niin kävi mielessä, että ehkä ne nastat oli sittenkin hyvä hankinta. Tosin jos tulee lämmin talvi, niin 29" jäykkäperän ajot lisääntyy varmasti. Ei raaski nastoja sulilla kelveillä jyystää loppuun...
Paljonkohan noita nastoja olisi hyvä renkaaseen laittaa, jos itse nastoittaisi? Tuossa vain kun katsoi valmiita nastarenkaita, niin oli 240 nastaa renkaassa ja jos best gripin ruuvinastoilla tekee saman määrän, niin halvemmaksi tulee ostaa valmiiksi nastoitettu, vaikka sen 199€ maksaa rengas. Tai millä nastoilla ja mistä olisi hyvä ostaa, jos itse nastoittaisi? Tuohan se tietysti halvin olisi, että itse nastat tekisi ruuveista, mutta taitaa olla aika kova työ. Kerropa nastan tekijä kokemuksia, että oliko näitä kova työ tehdä ja miten tekee nopeiten?
Ei ole kokemusta ruuvinastoista mutta kuvien perusteella kun näkee että katkaisupihdeillä onnistuu ruuvien katkaisu, niin varsin pehmeää matskua näyttäisivät olevan. Oikeiden nastojen kovametallikärki on paljon kovempaa.
-jos ei tarvi ajaa siirtymiä asfaltti-tai hiekkateillä.
-ajoittaa käytön siihen aikaan jolloin on todellinen tarve eli jääkaljukko poluilla ja kelveillä.
Niin toimii luultavasti pitkäänkin.
Mutta jos joutuu, kuten usein on tilanne, ajamaan siirtymiä ja poluilla kivikkoa ja kalliopätkiä niin uskon että aika nopeasti ruuvinastan kärki kuluu huonosti jäähän otetta ottavaksi, siis tylsyy.
Muuten nostan kypärää hienolle käsityölle ja oma-aloitteisuudelle. Ja jos on aikaa ja kun huomioi että ei ruuvit paljon maksa jolloin pystyy rengasta huoltamaan niin kyllä ruuvinastoilla ajaa voi. Varsinkin kun vähän katsoo missä ja koska ajaa.
Tuon kulumisarvion perustan Bilteman nastarenkaiden nastojen kulumiseen. Ne on ymmärtääkseni kovaa terästä joka on wolframikarbidia huomattavasti pehmeämpää. Biltsun nastan kärki kuluu normitalvessa etelässä nopeasti.
Laitoin jo ostoilmoakin Fillaritorille, mutta kysellään vielä. Taitaa Bike24 olla edullisin paikka tilluutella Nate tanwall kumit? Vai mistä kannattaisi kytätä viimehetken tarjoukset?
Mites nuo whiten alla tulevat snowshoet on kestäny hiekotussepeliä? Kellään kokemuksia tästä?
Tarttee sanoo, yllätyin kuinka matka eteni Jumbo Jimeillä lumella.
Kuinka hauskaa tästä tuleekaan kun vääntää Dinllinger5 alle?
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/a...8&d=1448287445
Kokeilin joskus tavan pyörässä ruuvinastoja. Asfaltti söi ne kyllä niin nopeaa, että en viiti enää tuohon touhuun ryhtyä. Alussa piti jäällä hyvin...
Kuvassa talven ajetut...http://images.tapatalk-cdn.com/15/11...bd29dc67b8.jpg
Mulla oli Dillinger 4:sissa edessä 4 riviä, eli ei kaikkein reunimmaisissa (160kpl) ja takana 2 riviä keskellä (80kpl) ja hyvin piisas..
Vaikka tuosta: http://www.fatbike24.de/products/Fah...ikereifen.html
Sitä en tiä mitä bike24 veloittaa... Ja just niin nahkareunaset on loppu.... täältä
Ruuvin katkaisun teen rautasahalla, mutta ruuvin terävimmän kärjen katkaisen pihdeillä. Se on totta, että ei tämmöinen ruuvi vastaa kovametallinastaa, mutta uskoisin, että täällä pohjoisessa saan ajaa läpi talven pääasiassa lumisilla ja jäisillä väylillä. Sen verran kovaa tuo ruuvin metalli kuitenkin on, että ei se ihan pehmeästi katkea pihdeillä leikatessa.
https://lh3.googleusercontent.com/-F...%252520019.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-q...%252520036.JPG
Miten noi BestGripit kestää? Näyttäisikö siltä että useamman talven voisi samoilla nastoilla ajella?
Sitä vaan meinaan että jos useammalle talvelle kulut jakautuu niin silloinhan hinta kohtuullistuisi.
OKS: Joo, pohjoisessa kunnon talvessa jos vielä on polut lähellä niin ruuvinastan käyttöikä on aivan varmasti ihan toinen kuin etelässä.
Hyvin on kestänyt minun käytössä viime talven mutta ajo onkin ollut käytännössä pelkkää metsässä ajoa eikä kilsoja varmaan paljoakaan. helposti menee tämäkin talvi ja plussana noissa on se että voi halutessaan siirtää johonkin muuhun renkaaseen suht helposti.
Rengasvalikoimaa ihmetellyt tässä illan ajan, niin löytyi itselle uusia juttuja:
Surly Dirt Wizard 26x3,8 120tpi Tätä ei löydy Surlyn sivuilta ollenkaan eikä ole tuollakaan tilattavissa, mutta on mainintana. Onkohan tuo jokin tulossa oleva juttu vai lapsus?
Lisäksi oli kiinnostava muodikas semifätti ilmestynyt Surlyn sivuille, en löytänyt äkkiseltään mistään saatavilla:
Surly Dirt Wizard 27,5x3 60tpi (Ok, ei nyt osu ihan tähän ketjuun, mutta menköön)
Veikkaan copy-paste-mokaa. Jonkun verran oon koittanu seurailla Surlyn uutisia, eikä tuollasesta oo osunu silmiin mitään mainintaa. Yleensä kuitenkin uutuuksista on juttua ennen ku niitä saa mistään. Ei mullakaan sen syvällisempää tietoa oo.
Jos tuo oikeasti kiinnostaa, ni viskaa mailia myyjälle ja miksei Surlyllekin? :)
Iltaa.
Oliko kellään tietoa löytyiskö pirkanmaalta kivijalasta onzan fr sisureita? Joskus aikasemmin kyselin samaa, mutta ei tullu keltään tietoo. Tilasin niitä enklannista mutta ny tarvisin pari lisää. Olis ketterämpi käydä jostain hakeen jos tietäs mistä...?
Näyttää olevan Prisman normihinta. Tosin täkäläisessä lapussa ei lue montako nastaa renkaassa on. Mutta eipä myöskään väitetä ooveehooksi vajaata 50 euroa [emoji23]
http://images.tapatalk-cdn.com/15/11...1d4901a47e.jpg
Tapatalkista iKälättimellä
Onzasta ei tietoa mutta Signaturessa laitettiin Spessuun alle jotkut toiset, olisivatko olleet Spessun omat? Kysy sieltä jos kelpaa, meni 4,6-tuumaisiin ja ainakin yhden lenkin kestäneet. Oliskohan linkin mukaiset? Joku oli ainakin palauteosion mukaan laittanut läskiin.
http://www.evanscycles.com/products/...-inch-ec001878
Isot Knardit testattu 0 - 5cm pakkaslumessa, takapäästä nyt on kommenttia jo ollutkin, etusenakin pito riittää ihan hyvin mutta lievää selfsteeringiä esiintyy määrätyillä pinnoilla.
Ei ole herkkä esim. kuorma-auton maha-auran urille, mutta muille pitkittäisille urille. Mielestäni Bud ei käyttäydy noin. Maastossa toimii ihan OK. Paineita 0,35 edessä ja 0,45 takana, kuski 90 kg, 100 mm PelleKenkä vanteena sisurilla. Saattaisi toimia paremmin kapealla vanteella, ainakin itsellä Bud:eista sen suuntaisia fiiliksiä.
^^No sitähän minäkin! Ei ton näköinen gummi nyt vaan voi olla niin hyvä mitä kaikki ammakuskit hehkuttaa. Löytyyhän siitä(kin) sentään heikkouksia. :rolleyes:
En mä muuten mut kun ei kaiketi mahdu Spessuun taakse. ;)
^ Miten on mahdollista ettei mahdu 190mm peräiseen pyörään ja vieläpä vain 90mm vanteella? Pitäisi mahtua, ellei baarin paineella ole tarkoitus käyttää...
XXL.Fi löytyy taas Dillinger 4 ja 5 renkaita, varmaankin taas vain nopeimmille
https://www.xxl.fi/45nrth-dillinger-...110443_1_style
https://www.xxl.fi/45nrth-dillinger-...104583_1_style
130 mm on tilaa leveyssuunnassa Fätboissa. Sopii se, jos ei lieputa pahasti, mut Brillellä on niin murhavääntö jaloissa et runko notkuu niin että ryystää kiinni chainstayhyn. ;)
No mä olen saanu kuvan että Bfk olis isompi kuin Bud?
Jo Budilla tilaa jää nihkeästi chainstayhin. Suurempi ongelma mulla on e13 DirectMountin ketjulinja joka on liian sisässä.
Toi toki muutetavissa jos luopuu 28t:stä ja laittaa 30t rallinaaman takas.
Eli ongelmahan ei oikeastaan ole pyörässä vaan speksaajassa. :P
Silti uskon että Bfk runtatessa saattaa kihnuttaa chainstayhin..
Ei vaan Spessun runko on letku. On huomattu. :) Loulla sai jo teipata Chainstayt.
EDIT: Budin leveys nappuloista, kyljet tulee hiukan ulommas vielä:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...51682011_n.jpg
Tulevaisuuteen, täällä 3 astetta lämmintä ja lumet sulaa vauhdilla :mad:. Lauantaiksi luvattu jo 6 astetta.
Brilleaux, jos menee Bud taakse, menee myös iso Knard. Meikäläisellä mitaten renkaan leveys sama 117 mm, mutta 100 mm vanteella.
Paljonkos sulla on ketjulinja ? Muistaakseni meikäläisellä on Rallinaaman Cinch ( direct mount ) härpäkkeillä kaksi prikkaa vetopuolella ketjulinja 75 mm
Ok. Tämä tieto otettu kiitollisena vastaan. :)
En ole mitannut e13:n ketjulinjaa, on huomattavan sisässä vs. rallinaama kuitenkin.
66mm väittää sivusto. 104BCD:llä 73,6mm.
EDIT: ei muuten mene ymmärrykseen miksi helevetissä noin?
Toki toiminta 42t:n kanssa on moitteetonta, rallinaama edessä ja 42t hyppii mutaisena.
Oikea ketjulinja sekä Sramin että Shimanon 10-speed pakalle 190mm perällä on 50+27,5=77,5mm. Jos 42t ratas ei toimi voimansiirtovalmistajan oikealla ketjulinjalla niin sehän kannattaa heittää roskiin. :)
Iso Knard on isompi kuin Bud, n. 1mm verran. Eli n. 0,5mm per puoli. :rolleyes: