Juuri näin, toisaalta haluaisi pitkäikäisen ja hyvän pyörän jos/kun sitä ei kuitenkaan varasteta kun käyttää kunnon lukkoa, eikä pienet kolhutkaan käyttöä haittaa. :D
Printable View
Juuri näin, toisaalta haluaisi pitkäikäisen ja hyvän pyörän jos/kun sitä ei kuitenkaan varasteta kun käyttää kunnon lukkoa, eikä pienet kolhutkaan käyttöä haittaa. :D
Tätä ketjua hieman seuranneena mietin että vastailenko mitään koska tämä vastaus oli hyvinkin odotetun kaltainen. Ansiokkaasti täällä kyllä koitetaan potkia satunnaiset kommentoijat pois ketjusta. Jatkakaa toki. Ja ei, en pahoittanut mieltäni kun sitä joku kuitenkin kyselee [emoji3]
Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
Trek AL3 vaikuttaa muuten hyvältä, mutta Sora tuo omat haasteensa sujuvalle asfalttiajolle. Ei se paino tai toimivuus, Sora vaihtaa nätisti, eikä painokaan varmaan hirveästi haittaa, mutta ne välitykset.. Ysivaihteinen 11-32 ja 50-34 antavat kyllä ääripäihin menoa ja tarvittaessa kepeätä mäkipoljentaa, mutta pari välitystä puuttuu keskeltä verrattuna 105:een. Jotta ei tuu tunnetta, että ajan liian isolla vaihteella ja kun vaihdan keveämmälle, niin ajan liian pienellä vaihteella täytyy 9-vaihteistolla miettiä se takapakan hammastus. Tällöin ääripäistä otetaan välityksiä veke, eli pyörässä ei ole 50-11 tai 34-32 välityksiä enää. Vaihdetaan siis takapakka esim. 12-27 tai 12-26:een. Ja sitten ruvetaan miettimään sitä mäennousukykyä sorateillä ja metässä. Kyllähän se 34-26 tai 34-27 on aika raskas. Joten puretaan kaksi pakkaa, 11-32 ja 12-27 ja tehdään kustomoitu 12-32 pakka, jossa 12-27 pakasta on otettu veke 13-hampainen ratas ja laitettu vanhasta 11-32 -pakasta 32-hampainen ratas pienimmäksi. Näin saadaan hyvät välitykset SoraTrekkiin.
Tai ostetaan suosiolla pyörä 105-vaihteistolla.
Luulen ettei välitykset ole itselle ongelma. Nykyin "gravel"-väärinpyöräily-pyörä sisältää kolme napavaihdetta. Toki molemmissa päissä saisi olla lisää valinnanvaraa kun nyt on käytännössä vaihteet ylämäkeen, tasaiselle ja alamäkeen. Toisaalta tuollakin on pärjännyt kun veivaa vaan sillä omalla kadenssilla, nopeus on sitten se mikä sattuu olemaan.. Sitte jos ja kun vaihdepyörää on ostamassa ja tahtoo tiheämpää valintaviidakkoa niin sekään ei täälä (Ilmajoki-Seinäjoki) ole varmaan soran kohdalla ongelma kun mäet käytännössä puuttuu, kuskikin on niin hidas läski ettei sinne isolle leivälle tarvi ihan yhtenään olla menossa. Molemmista päistä on varmasti varaa tihentää. :D
En ole tähän päivään mennessä vielä ostanut pyörää mikä olisi mahtunut suunniteltuun budjettiin. :o
Evoluutiogrinderi:
https://media.theradavist.com/upload...000&quality=75
(Evil bikes proto)
^ Kuvassa müllistava uutuusnirskuttaja Pole Vaival.
Satulaputken kulma on ihan liian loiva Poleksi. Ei naurattanut. En muutenkaan ajais.
Ois polen taival postissa, pitäskö pistää jäykkä keula ja käppyrät, eaglet ja hissitolppakin valmiina :rolleyes:
BikeRadar listasi mielestään 5 parasta ensi kauden soranjauhinta.
https://youtu.be/y70m9mtIqI4
Olin kanssa just tulossa postaamaan tota Evilin tuoretta grinderia. En ole ihan varma mitä mieltä, mutta on kyllä jotain ihan muuta taas. Jos Batman ajais gräveliä niin se ajais kyl just tuolla. Tai jos alien olis gg-pyörä niin se olis just toi, suht Giger-fiilikset. Joskus aikoinaan kun suht myöhäisherännäisenä innoistuin mtb-hommista, niin Evilin pyörät oli ehdottomasti niitä jotka näytti parhailta. Tässä on taas sitä jotain samaa fiilistä, mutta ihan tuoretta lookkia kuitenkin. Aikamoinen kyllä.
Pistetään uus kuva tälle sivulle komistamaan myös:
https://media.theradavist.com/upload...000&quality=75
Tai no siis olenhan näköjään aika varma, hemmetin siistihän tuo. Tykkään.
Stenun pyörälinkkiin kommentti vanhan liiton mieheltä. Hyi stna.
Rungossa näyttää olevan kiinnityspaikka etuvaihtajalle, joten kyllä tuosta gravel-pyörän saisi halutessaan tehtyä.
Ulkonäöllisesti tulee mieleen noista tuon näköisista graveleista ne muutaman vuoden takaiset todella epäcoolit pappamaantie/adventurepyörät joissa tosi slouppaava runko ja tosi pysty ajoasento. Jotain giantteja tai meridoita oli aikakin sellasia. Ei siis iske.
Outoa. Minun ei pitäisi pitää tuon tyyppisestä pyörästä, mutta tuohan on hieno, vaikkei minun näköinen olekaan. FC-mitta riittää isokenkäisellekin. Vanteiden korkeus vaan ei mielestäni ole perusteltua, matalampi olisi todennäköisesti mukavampi.
Hintalappua en edes uskalla alkaa selvittää.
GG on sopiva paikka harrastaa evoluutiota. Muutosvastarinnat hirttäytykööt jonkun keksimiin sääntöihin cyclon parissa.
Allied Able olis kans siisti. Ja hyvin tuolla 1x11 vaihteistollakin näyttää sitkuttavan.
https://www.cxmagazine.com/gravel-bi...ty-kanza-200-1
huh, maastovaihtaja. Nyt on ajettu pahasti väärin.
Väärin ajamisesta puheenollen; Katerina Nash meni voittamaan Waterloon maailmancupkrossin Orbea Terralla, joka on siis gg-pyörä. Mitäs siitä sanotte..?
Tosta Jackojan linkkaamasta videosta tulee mieleen, että parin vuoden päästä jousitus on gg pyörässä uusi normi. Jousittamattomia pyöriä ei huoli enää juuri kukaan saatikka, että joku niitä valmistaisi eikä ilman jousitusta kykene enää graveloimaan kuin jokunen hassu partasuinen setämies fillarifoorumilla.
Jos joku ei seuraa CGN:aa niin heillähän on fantsun paljon gg-aiheista viihdettä.
Esim:
Voiks sorapyöräl tosiaan tehä kaiken?
Mikäs se CX- ja GG-fillarin ero oikeastaan on?
Roskapyörä vastaan sorapyörä, kuinkas meidän halpis pärjää?
Onks täysjoustosorapyörä nopeeeeempi?
Voiks sorapyöräl ajaa crossiskabaa?
Ultimaattinen BP-reissu Islannissa maastopyörällä ja sorapyörällä, kumpi on ultimaattisempi?
Onks sorapyörä yhtään hitaampi kuin maantiepyörä, oikeesti?
ja niin edelleen.
Mä olen myös asiaa selvittämättä melko varma siitä että hinnan suhteen on kuin (oliko se nyt) Rolls-Roycen moottoritehon aikoinaan: sitä on riittävästi.
Mä en ymmärrä enkä oikeastaan jaksa tätä toistuvaa puhetta muutosvastarinnasta. Jotenkin en voi välttyä kuvittelemasta sen esittäjää vähän sellaiseksi maastopyöräilijäksi joka kokee itsensä kapinalliseksi kun uskaltaa vettä löysät housut ihonmyötäisen lycran sijaan.Lainaus:
GG on sopiva paikka harrastaa evoluutiota. Muutosvastarinnat hirttäytykööt jonkun keksimiin sääntöihin cyclon parissa.
Eihän tässäkään ketjussa kukaan ole esittänyt tai edes ehdottanut minkäänlaisia rajoittavia sääntöjä! Muutaman kerran on tarjottu pohdittavaksi määritelmiä tai luokitteluja, joiden ainoa tarkoitus oli selventää kokonaiskuvaa ja auttaa siten että tiedämme mistä puhumme silloin kun jostain puhumme ja että puhumme silloin samasta asiasta.
Mutta meillähän riittää niitä mielestään vapaan umpihangen sankareita (jotka tekevät täsmälleen samaa ja täsmälleen niin kuin toisetkin, vaikka se sitten sattuukin olemaan hieman erilaista kuin mitä toiset toiset tekevät)!
Voit myös jonkinlaisen rehellisyyden nimissä kysyä itseltäsi: olenko valmis laittamaan gravelpyörääni aerotangot? Sillä jos et ole, olet silloin itse muutosvastarinnan ruumiillistuma tai sinut voi ainakin sellaisena nähdä ja sellaiseksi vähän ylimieisestikin nimetä.
Mutta minusta GG on ennen kaikkea sopiva paikka harrastaa vapautta. Vapaus voi itse kunkin kohdalla saada myös sellaisen ilmiasun joka rajoittaa gravel-fillarin ulkoasoua ja ominaisuuksia.
Tough titty niille joita ahdistaa se että jollakin toisella on erilainen näkemys ja lähestyminen johonkin asiaan:D
Kaikkee voi kokeilla myydä erilaisin argumentein, vaikka pyörää on vaikea keksiä uudelleen.
Sanoisin Orbea Terran omistavana, että siinä on hyvä ja todella monipuolinen pyörä, vaikka itselläni onkin vain 1*11 vaihteisto ja forcen hydrojarrut(tosin 160mm levyillä) ;) . Lokasuojatkin on pyörässä jatkuvasti kiinni ja alla tällä hetkellä leveät vittorian terreno zerot, mutta ajelen tuolla joskus huonolla kelillä maantietäkin ihan mielelläni.
Ajelen myös BMC CX01 pyörällä hiekkatielenkkejä, joten väärinpyöräily on minulla verissä, joten ei kannata antaa paljon painoarvoa minun kirjoituksille.
Orbea Terra on näemmä komean näköinen pyörä. Pitääkin käydä potkimassa espanjassa paikallisen kauppiaan ovea. Tiedä vaikka hyllyn takaa löytyisi runkoa edullisesti.
+1 väärinpyöräilyn osalta. En ole siksi kehdannut osallistua keskusteluun. Olisko muutama vuosi sitten, kun jossain säikeessä menin paljastamaan, että olen useamman kertaa ajellut hiekkateitä aika-ajopyörällä ilman ongelmia. Sain kuittailua osakseni väärästä pyöränvalinnasta. Siitäkin huolimatta, että mulla on nykyään myös fooruminorminmukainen soranjauhantakulkine, menen takaisin nurkkaan häpeämään ja vaikenen.
^ mitä vikaa tässä topicissa, miksi toinen tarvitaan? :rolleyes:
Joutuu leventämään kumia ja löysäämään pipoa
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...4ski%E4-haussa
Tää tinkahan on foorumin parhaimmistoa. Sori kun moitin tuota pyörää ,oon sitä ikäluokkaa jolla on vankka käsitys miltä pyörän pitää näyttää! Nää slouppirungot ei mun silmääni ilahduta. Se onko mun kommentissa mitään järkeä niin toinen juttu.
Suora etuhaarukka ja vahva slouppaus molemmat hiersivät pitkään silmää, vähitellen nuo on siristellen hyväksynyt, jopa läskit vaikka korviin vielä nuo käyvätkin.
Pistetäämpäs taas sisältöä: Reilly on toiminut odotusten mukaisesti. GRX toimii erinomaisesti, sekä uutena CX kompliantit Challengen Grifot tubelessina. Päivitin myös stongan Eastonin EA70ax:ään. Tarkoitus ois syksyn mittaan lähtee kokeilee tällä HelCX sarjaa.
Ainiin ja satula on PRO:n Stealth. 200km otannalla erittäin hyvä päivitys.
https://i.imgur.com/hND3qVJ.jpg
Hiano [emoji1303]
Kävimpä koeajolla. Ihan nappiin osuu itelle tuo Trekin 58cm koko, ja checkpointin geo tuntuu mukavalta vaikkei käppyröistä juuri kokemusta ole. AL3:sta ei vielä syksyllä oikein saa, tuntui olevan melkein kaikki koot ja värit euroopassa yksittäiskappaleita. Tammikuussa saa jotain ja maaliskuussa kai sitten paremmin.
Sattuipa vaan semmonen onnettomuus että asiakkaalta oli palautunut 2019 mallin 200km ajettu virheetön 58cm Checkpoint ALR4, eli Tiagraa hydroilla ja paremmalla Alpha300 rungolla. Hintakin oli kohdallaan, ei tarvinnut venyttää budjettia ku satasen verran. :cool: