http://saa.hylly.org/havaintokartta.html
Päijänteen eteläpäässä näkyy olevan vähän lunta....
Printable View
http://saa.hylly.org/havaintokartta.html
Päijänteen eteläpäässä näkyy olevan vähän lunta....
^ miäs ja kova alusta taitaa olla oikein, muut ei oikein natsaa.
Fokketi fok mitkä kelit etelässä, kaameaa kapulaa vaan tarjottava vähälle ja vetiselle lumillle ja paremmat vehkeet saa odotella hiihtolomaa.
Marcolla sisäpiiritietoa. Kaikista mun viim. 20 vuoden aikana hiihtämistä pareista ylivoimainen ykkönen (0 > -15 astetta ja kantava pohja) ja tähän lukuun kuuluu myös semmosia pareja joilla on isoissakin kisoissa pärjätty. Oma paino hiihtokamppeissa ~75kg.
Ylikin. Eikö suksi ole epävakaa varsinkin kevyelle hiihtäjälle.
Aluksi kun ostin suksia niin skiselectronin lisäksi halusin lapputestin. Se kyllä osottautui turhaksi. Jos vain valikoimaa on niin hyvä valitsija saa värkillä ihan hiihtäjän pituus- ja painotietojen sekä tyylin perusteella hyvät sukset. Nettikaupasta en ostaisi jos kaupassa ei ole tätä laitetta. Nyt stadiumkin on hankkinut moisen. Siellä tulee aina huhti-toukokuussa tosi hyviä tarjouksia. Valikoimaa tietenkään ei ole, mutta voi sattua kohdalleen jos on tuuria.
Kaikki täällä tietenkin ymmärtävät tuon Skiselectorin grafiikan kuin vettä vaan :). Olen yrittänyt löytää netistä jotakin asiallista selitystä, mutta ei tunnu löytyvän. Nuo painealueiden käppyrät ymmärtää terveellä järjellä, mutta mistä näkyy paino, jolla testi on tehty? Entä mitä tarkoittaa oikealla oleva käppyrä, jonka alla on jotakin painosuosituksia ?
Näemmä tuo side ( joka on suurimmakseen osakseen painopisteen takapuolella) tekee asiaan omat kommervenkkinsä, riippuen vähän siteestä mutta jos se kiinnitetään n. 10 mm. (luistelu) painopisteen takapuolelle niin lopputulos on silti inan takapainoinen suksi, oma vahvasti takapainoinen ed. mainittu suksi pysyi vielä inan takapainoisena vaikka sidettä siirrettiin n. 15 mm. taaksepäin (= n. 10 mm. tasapainopisteen takapuolelle).
Jännä nähä mitä se tekee suksen muille ominaisuuksille. Että se semmoinen säädettävän pohjalevyn omaava side oli tässä(kin) kohtaa mannaa .....
Hiihtäjän paino on tuossa tuo suksi-indeksin jälkimmäinen luku. Eli 72kg hiihtäjä ja 36kg on puolet siitä. Puoli ja täysi siis suksen korkeus (mm) em. luvuilla. Offset on mittauspiste, skatella ja pertsalla eri. Jos ruotsi on jotenkin hallussa tämän lukemalla selviää Ski Selectorista aika paljon.
Firman nettisivuilla on joskus ollut laitteen manuaali, mutta ovat nyt näemmä ottaneet sen jostain syystä pois sieltä.
Luistelumononi hajosivat ja tilalle pitäisi saada uudet.
Olen toistaiseksi käynyt viidessä paikallisessa urheiluliikkeessä täällä Lahden seudulla etsimässä uusia monoja, mutta ainoastaan yhdessä on ollut tarjolla suurin piirten sopivan kokoista Rottefella NNN-siteisiin sopivaa monoa. Liikkeet, joissa olen käynyt ovat olleet Leppäsen Pyörä, Sportti-Make, Intersport Keskusta, Top-Sport ja Sportia Laune. Lisäksi kävin Helsingin keskustassa Forumin Intersportissa, Forumin Scandinavian Outdoor Storessa ja Yrjönkadun Retkiaitassa.
Launeen Sportiasta löytyi Fischer RC3 Skate -monoista kokoja mukavasti. Normi-kenkien kokoni on 45 ja noiden Fischereiden koot 45 ja 46 olivat liian lyhyitä jalalleni. Koko 47 oli pituuden puolesta sopiva, mutta lesti tuntui liian leveältä.
Kun paikallisesti ei tunnu löytyvän monoja, niin tarvitsisin neuvoja jos vaikka yrittäisi ostaa monot jostain nettikaupasta.
Pitäisi siis ostaa luistelumonot seuraavilla taustatiedoilla:
- Normi-kengän koko 45, nykyiset hajonneet Karhu-merkkiset monot kokoa 47
- Sidejärjestelmä: Rottefella NNN
- Oma jalkaterä pitkä ja kapea
- Monon pitäisi olla riittävän laadukas, mutta olen kuitenkin sunnuntaihiihtelijä eli mitään kilpamonoa en varsinaisesti tarvitse. Viime talvena hiihtokilometrejä tuli n. 500 km ja hiihtelen molemmilla tyyleillä
- Ennen Karhuja minulla oli Alpina-merkkiset monot, mutta ne hankasivat rakkoja useampaan paikkaan, joten eivät soveltuneet minulle ollenkaan
Kysymyksiä:
- Onko jotain valmistajaa, jolla olisi lestiltään kapeahkoja NNN-systeemin monoja?
- Madshusilla näyttäisi olevan tarjolla esim. malli Hyper RPS Skate. Minkälainen lesti Madshuseissa on? Entä niiden koot yleisesti verrattuna joihinkin muihin merkkeihin?
- Fischerillä näyttää olevan RC3:n lisäksi malli RC7. Lesti oletettavasti samantyyppinen leveä, mutta RC7:ssa kiristys jalkapöydän päällä. Onko tästä mallista kokemuksia? Voisiko istua jalkaan paremmin kuin RC3?
- Suosituksia minulle sopiviksi monoiksi?
Vaikka kokemuksesi Alpinan monoista ovat huonot, niin kokeile kuitenkin jalkaasi Alpinan kilpamonoja. Voi olla, että nämä nykyiset sopisivat sinulle hyvinkin.
Ostin pari viikkoa sitten viimekauden RC7-monot sadallaviidelläkympillä alennuksesta, aikaisemmin hiihtelin Rossignolin kengillä. Rossarit olivat kokoa 44, leveydeltään ihan passelit mulla hiukan liian lyhyet (isovarpaan kynnet tuppasivat lähtemään). RC7:t ovat kokoa 45, pituus riittää, kenkä on kyllä leveämpi kuin Rossari mutta kantapää pysyy paikoillaan hyvin kiristyksien ansiosta. Nauhoitus on myös Rossaria tukevampi kuten myös koko kenkä. Ihan tyytyväinen olen ollut näin parinsadan kilometrin hiihdon jälkeen.
-minusta uusista rossari tuntui kapeimmalta mutta myös pelkistetyimmältä, Madshus leveä ja alpinakaan ei mitenkään älyttömän kapea ollut. Fischer taas oli muuttunut paljon leveämmäksi parissa vuodessa. Mukava mono kun saisi noita kilpahiihtäjien malleja ilman tuota jalkapöydän kiristysnauhaa, joka mulla ainakin painaa jalkaa.Madshusilta minun pitää ottaa numeroa isompi kuin muilta. Matukan kallein oli hyvän tuntuinen mono, mutta maksaa siis aika paljon.
Kiitoksi vinkeistä Juuno, sianluca ja tero76.
Hoksasinpa sellaisen asian, että onhan täällä Lahdessa vielä tuo Kärkkäinen, jossa on paljon hiihtokamaa. Täytyypä käydä vielä sieltä katsomassa tarjontaa ennen nettikauppaan turvautumista. Kärkkäinen näyttää olevan myös Rossignol-jälleenmyyjä, joten jospa siellä pääsisi kokeilemaan Rossareitakin.
Onkos kukaan kokeillut tämmöistä 'voitelematonta' voitelua ?
http://www.youtube.com/watch?v=ILDRGWwcsWM
Suomen Ladun Muumihiihtokoulu on hieno ja motivoiva juttu alle kouluikäisille lapsille tutustua hiihtoon turvallisessa ympäristössä. Kirjoittelin aiheesta Blogissanikin: http://viestitin.blogspot.fi/2014/02...okoulussa.html
Kärkkäisellä käyty. Rossarin monoja oli tarjolla monenlaisia. Hyllystä löytyi mm.mallia X-10 Skate ja kisamallia X-ium WC Skate, mutta näistä suurin tarjolla ollut koko oli 45, jonka totesin hieman liian pieneksi. Jostain satasen hintaisesta halpamallista oli myös koot 46 ja 47 hyllyssä ja kokeilin niitäkin. Koko 46 tuntui aika passelilta minun jalkaan, tosin ei 47 sekään mahdottoman isolta tuntunut.
Nettikauppaan tässä joutuu vissiin turvautumaan, mutta Kärkkäisen vierailu vahvisti sitä ajatusta, että Rossignolin monojen lesti sopii paremmin kuin Fischer tai Karhu minun kapeaan jalkaani. Täytyypä katsella X-10-mallia tai jos oikein innostuisi, niin jopa tuota X-iumia jostain netistä. X-iumista näkyy löytyvän myös puolikkaita kokoja. 46 tai 46.5 voisi olla passeli.
Uudet sukset on tulossa ja salomonin siteet vissiin porataan NIS-levyn läpi? Myöhemmin ois tarkotus vaihtaa joskus Rottefellan siteet, niin vieläkö sen siteen pikakiinnitys toimii vaikka on reiät porattu NIS-levyyn?
Kyllä nn siteen pitäis sopia vaikka salomonin reijät siinä olisikin ja tytyyhän ne vanhat reijät tukkia .
Rossignol X-ium WC Skate kokoa 46 tuli tilattua www.sportalbert.de -nimisestä mestasta. Hinta 255 eur toimituskuluineen. Kokoa 46,5 en löytänyt nettikaupoista varastosta, joten otin nuo nelikuutoset. Toivottavasti ovat sopivat.
eilen kokeilin perinteistä suksee ja hyvin oli pitoo... vauhti toppas jyrkkään alamäkeen mutta onneksi kokeilin suksee kun oli idea lähtee jämille 42 km matkaa taittaan tommosella suksella ja raskas retki ois tullut kun varsinkaan ei oo hiihtänyt montaa metriä... no nyt jämi 42 km siirtyi ja täytyy miettiä suksen voitelua
Mökkijärven ympäri luistelua ja pertsaa .. yllättävän hyvä luistella 215cm touring suksella tällaisen 167cm hujopin, kanttia vaan olisi kaivannut jääpaikoissa. Kevyesti meni kun on tullut retkiluisteltua alkutalvesta.
Usko, 12h sivakointi 22.2. Kuusamon Oivangissa, sielä on majoitukset, sapuskat ja lunta vähintään riittävästi. Eikä maksa mitään osallistuminen, joukkueena tai soolona saa lykkiä.
Joo kyllä vaihtoehtoja Pirkalle on mietitty. Juurikin tuota JTK:n mainitsemaa 12h hiihtoa vilkuilin ja toisena olis tämä Kempeleen yhteislähtökisa. http://www.kempelemaraton.net/pertin_hiihto/info/
12h suksien päällä putkeen oliskin ihan ennnenkokematon juttu. En tiijä toipusko tuosta juhannukseen mennessä. Maastopyörän selässä tuota 12h ja vähän ylikin on nuorempana tullut kokeiltua muutaman kerran Tahkolla ja melkein henkiin jäin. 3km lenkin kiertäminen on vaan aika tukalaa, vaikka onhan tuota lyhyempääkin tykkilatua saanut/joutunut tänä "talvena" sahaamaan ihan nokko.
Könösen Kari (lukee tätäkin palstaa joskus) hiihti soolohiihtäjistä viimevuonna (hiihtivät Rukalla) 161,7km ja Kiveskujan Kilske -niminen 3hlön joukkue 200,1km. Hullua porukkaa. Ite lähen ihan turistimeiningillä sivakoimaan, menee mitä menee.
Samalla reissulla kaveri harjasi pohjat kun totesi että ne olivat 'tukossa', tänään käväsin ekan kerran hiihtelemässä näillä uusilla spekseillä ja vaikka keli oli aika ankea ( viimeiset 2 viikkoa ollut plussaa, vesisadetta ja jne. niin latu oli mitä oli) niin suksi todellakin tuntui aiempaa etevämmältä vähän joka ominaisuuden puolesta, tsekkailin myös sitä kärjen irtoamista rinteestä ja alles bra sekin toimi, en tiedä mikä rooli jäi voitelulle sillä piiiiitkästä aikaa käytin tuota valehtelematta n. 20 vuotta vanhaa italialaista parafiinia +2 - -5 c ( vain yksi kerros).