FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 107 / 237 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 57 97 105 106 107 108 109 117 157 207 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.181 - 3.210 / 7087

Aihe: Hiihtojutut

Onhan tuo kieltämättä vähän jyrkkä toimenpide. Mutta puolensa asiassa. Nykypäivänä latuetiketti oli se mitä sitten hyvänsä on unohtunut. Eli toisten kanssa hiihtäjien huomioiminen. Meilläpäin hiihtoseuran harjoitukset junioreille muutama päivä sitten ja ylämäessä ollaan parkissa koko lauma niin, että mäkeen tullessa joutuu muut hiihtäjät kiertämään puolittain umpihangen kautta. Ottaa aivoon...
    Toinen asia mistä olen kyllä joskus myös huomauttanutkin. Miksi vapaan hiihtäjän on pakko hiihtää sisäkurvissa ladun päältä niin, että reuna murtuu? Mukavahan se sitten on tulla pertsalla ylämäkeen ja hakea sukselle paikkaa niitten möykkyjen välistä, että saa suksen pitämään. Baanassa leveyttä kyllä olisi hiihtää vähän kauempaakin.
    Jos hiihtokoulut ja koulun hiihtotunnit aloitettais jonkun laisilla ohjeistuksella ja kanssa hiihtäjien huomioimisella. Itse olen kyllä valmis kiertelemään ja väistelemään tulevia hiihtäjälupauksia sekä ihan vain muuten vain hiihteleviä kunhan ei joudu umpihangen kautta kiertämään. Todennäköisesti kaikilla olis kivaa hiihtää
    Pääsääntöisesti kaikki on kyllä ihan kunnossa ainakin meilläpäin. Ja mukava on kiittääkin, kun joku joskus väistää nopeampaa menijää.

Onhan se niinkin niin että eka- ja tokaluokkalaisten vieminen tavalliselle hiihtoladulle ei kuitenkaan ole paras tapa tuoda hiihdon ja talviliikunnan iloa lasten elämään tai opettaa suksilla liikkumista lapsille jotka eivät enää välttämättä ole oppineet hiihtämään jo kotona. Senikäisten pitäisi saada liikkua hauskemmin, leikinomaisemmin ja monipuolisemmin hiihtomaassa.

Voi tietenkin olla että Turussa(kaan) ei säästösyistä mitään senkaltaista ole saatu aikaiseksi, mutta voihan olla myös että opettajat kokevat touhun pakkopullaksi tai suurien ryhmäkokojen takia mahdottomaksi ja ehkä lasten vieminen ladulle on yksinkertaisesti helpoin tapa selvitä opetusvelvoitteesta siltä osin.

PS Itse tervehdin aina ilolla (ja joskus ihan oikeasti) yleisellä hiihtoladulla tapaamiani lapsia, mutta olen myös sitä mieltä että hädin tuskin pystyssä pysyvien vieminen ns. vaativalle ladulle osoittaa aikuisilta tiettyä harkintakyvyn puutetta.

Itsellänikin kun on kaksi tulevaa hiihtäjää kasvamassa, olen tsempannut tai vähintään antanut ystävällisen hymyn suksien kanssa tuskasteleville lapsille. Mutta, toi turvallisuus näkökulma on ihan todellinen. Ei ehkä ylämäessä, mutta alamäessä hyvällä luistolla vauhtia on kuitenkin 30-40 km/h ja siitä vauhdista kun satakiloinen törmää 20 kiloiseen tulee pahaa jälkeä. Eipä ole kuin pari viikkoa takaperin, Paloheinässä oli väkeä kuin pipoa ja ilmeisesti perhe lähti laskemaan mäkeä noin 2 metrin turvaväleillä, siittä ensimmäinen tenava nurin ja koko porukka samaan kasaan ihan kunnon vauhdeista. Vastaantulevia kuokki koko mäen matkalta ja leveydeltä vastaan niin väistä siinä sitten pertsan uralta sivuun. Ei onneks syntynyt muuta kuin hirveä parku. Vanhemmilta tosiaan minäkin kaipaisin harkintaa siitä minne 4-5 vuotiaan vie hiihtämään, kisaprofiilin latu tappaa satavarmasti alkavan innostuksen.
    ÄäriTeam

Täysin samaa mieltä kahden edellisen kanssa...

Meilläkin on hiihdetty 2 vuotiaasta asti ja hiihdetään edelleen (11 ja 13v). Alusta asti opettanut muunmuassa katsomaan taakse kun vaihtaa ladulta baanalle tai toisinpäin. Sieltä voi joku tulla aika kovaa. Onhan se viisasta jo oman turvallisuuden vuoksi. Näitä toikkaroijia riittää kyllä ihan riittävästi. Ensin olen minä ja sitten olen minä ja sitten on .. jaa ei tulekaan mieleen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TMS Katso viesti
    Itsellänikin kun on kaksi tulevaa hiihtäjää kasvamassa, olen tsempannut tai vähintään antanut ystävällisen hymyn suksien kanssa tuskasteleville lapsille. Mutta, toi turvallisuus näkökulma on ihan todellinen. Ei ehkä ylämäessä, mutta alamäessä hyvällä luistolla vauhtia on kuitenkin 30-40 km/h ja siitä vauhdista kun satakiloinen törmää 20 kiloiseen tulee pahaa jälkeä. Eipä ole kuin pari viikkoa takaperin, Paloheinässä oli väkeä kuin pipoa ja ilmeisesti perhe lähti laskemaan mäkeä noin 2 metrin turvaväleillä, siittä ensimmäinen tenava nurin ja koko porukka samaan kasaan ihan kunnon vauhdeista. Vastaantulevia kuokki koko mäen matkalta ja leveydeltä vastaan niin väistä siinä sitten pertsan uralta sivuun. Ei onneks syntynyt muuta kuin hirveä parku. Vanhemmilta tosiaan minäkin kaipaisin harkintaa siitä minne 4-5 vuotiaan vie hiihtämään, kisaprofiilin latu tappaa satavarmasti alkavan innostuksen.
    Sen verta pitää paljon impparia kiertäneena kommentoida, että kyseessä ei ole missään tapaukseesa kisaprofiilin latu (mun mielestä). Alamäessä 120 kiloisellakaan ei nopeudet nouse juurikaan yli kolmenkympin ja näkyvyys hyvä. Latua kierretään vain yhteen suuntaan, tilaa väistää on kaikkialla. Kerran oli 4 rinnan (aikuisia) tiella ja silti mahtui laskemaan välistä Viime lauantaina koitin laskea ohitettavia, 200 metria alusta ja 40 ohitusta, lopetin laskemisen. Pahimmillaan ladulla veti lipsuvilla suksilla yksi jono ja puutteellisella luistelutaidolla toinen jono (kaikki aikuisia). Itse hiihdin välistä luistelubaanaa perinteisellä kun pitoa oli ja hyvin mahtui eikä ahdistanut. Luistelusuksilla olisi harmittanut, mutta vain sen takia, että en olisi jaksanut vetää tasurilla ylämäkeen jonon ohi.

Valitukset ovat tulleet varmasti kohtuu heikkokuntoisilta aikuisilta joilla ei voimat ja taidot riitä asialliseen ohitukseen ja pujotteluun, mutta silti halutaan mennä kovempaa, kuin hitaimmat.

Pari kertaa olen pysähtynyt, jos on ollut voidepurkki taskussa lipsuvilla suksilla taistelevan lapsi-vanhempi parin kohdalle ja tarjonnut lapselle lisää pitoa. Lapsen ilme on aina näkemisen arvoinen sen jälkeen kun sukset toimii .

Toki vanhemmilta ja opettajilta tarvitaan harkintaa mille ladulle lapset viedään. Impparin ns pitkä lenkki on kuitenkin teknisessä helppoudessaan koko Turun paras latu aloittelijoille harjoitella mielekkäästi muuta kuin tasamaan hiihtoa. 4-vuotias poikani halusi tuolle lenkille välttämättä, mutta onneksi impparissa oli myös erillinen harjoituslatu kohtuu jyrkässä mäessä, jossa voitiin käydä toteamassa, että ei vielä, mutta ehkä lopputalvesta. Katotaan nyt miten taidot kehittyy.

Nyt kun on saatu pää auki "kieltämisen" suhteen, niin haluan lisää kieltoja. Taaperoista ei nyt paljon haittaa ole kun niillä on niin hiljainen vauhti ja pysyvät hyvin kurissa ladulla. Tällä varmaan eniten vaikutusta on pikkuisten turvallisuuteen.

Toiseksi ehdotan, että kielletään yläasteikäisten ja lukiolaisten hiihtäminen, nehän menevät ihan häröpallona mihin saattuu, välillä on tupakkataukokin alamäessä. Harjoitelevat kaikki rinnan luistelua 2.5 metrisillä perinteisillä suksilla tukiten koko baanan, posiitivista näissä on, että pysyvät pystyssä ja pystyvät väistämään.

Yksi ryhmä kuitenkin on, jota ei pitäisi koskaan päästää ladulle. Se on Turun ulkomaalaiset vaihto-opiskelijat, ehkä voidaan yksi kerrallaan kuitenkin päästää. Viime hiihtolomalla niillä taisi olla joku tutustu suomalaiseen kulttuuriin päivä. Sehän oli aivan helvetti silloin irti, kun kolmelle kymmenelle intialaiselle, kiinalaiselle, ranskalaiselle, jenkille, kenialaiselle yms. lyödään sukset jalkaan ja kaikki yhtaikaa sitten ladulle. Eihän niitä uskaltanut ohittaa kun kaatuilivat aivan odottamattomissa paikoissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti artzi Katso viesti
    Kerrankin Turku on edelläkävijä jossain! Nyt aiotaan kieltää hiihtoladuilla kävelemisen ja muun räiriköinnin lisäksi myös hiiihtäminen! Eiköhän ala nuo ladut pian rauhoittumaan
    Turun Sanomien juttu on toimittajan rimanalitus, lasten hiihtämistä ei todellakaan olla kaupungin laduilla kieltämässä. Turun kaupungin vastine TS:n juttuun.

Eipäs ollut ruuhkaa eikä kukaan ohittanut tänään Lamminpäässä, oisko ollut hiihtokielto vai hirmupakkanen... vapaalla 21 km 1h 13 min ja palelin....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti KriHa Katso viesti
    Turun Sanomien juttu on toimittajan rimanalitus, lasten hiihtämistä ei todellakaan olla kaupungin laduilla kieltämässä. Turun kaupungin vastine TS:n juttuun.
    Oiskohan toimittajalla paha, joko koulusta tai armeijasta saatu hiihtofobia?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    Oiskohan toimittajalla paha, joko koulusta tai armeijasta saatu hiihtofobia?
    97 % väestöstä tuntuu olevan hiihtofobia eli tod.näk kyllä. Vai olisiko toimittajien bonukset sidottu siihen kuinka aktiivisesti juttuja kommentoidaan netissä?

Joka tapauksessa mielenkiintoista että niinkin "vihattua" harrastusta kuin hiihtoa puolustetaan näin aktiivisesti vähälumisessa Lounais-Suomessa. Ja hieman aiemmin TS:ssä oli keskustelua kävelystä hiihtoladuilla, hiihtäjät kirottiin sinne jonnekin kauas, ladut piti saada kävelijöiden käyttöön. Huoh.

Pellolla ja lähimetsässä oli ihan kiva hiihdellä. Omia latuja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Pellolla ja lähimetsässä oli ihan kiva hiihdellä. Omia latuja.
    Jo vain on hauskaa puuhaa ulkoilla väliin muuallakin kuin kotoisilla koneladuilla. Pitäs vaan opetella tekniikkaa, jotta pysyis pystyssä
    https://picasaweb.google.com/1080371...08308960831362

Jo vain on hauskaa puuhaa ulkoilla väliin muuallakin kuin kotoisilla koneladuilla. Pitäs vaan opetella tekniikkaa, jotta pysyis pystyssä
    https://picasaweb.google.com/1080371...08308960831362
    Hehe Eihän kukaan noin luistavilla suksilla pysy pystyssä.

Mono- ja sauvavinkkejä kaivataan luisteluhiihtoon

Yli 15 v vanhat klassiset keltaiset Salomonit ovat jo aika pehmeät.
    Sopii hyvin jalalleni, joten en halua vaihtaa merkkiä.
    Miten nämä eroavat toisistaan. Hinnat brutto, 40-50 eur alea saa helposti:
    S-Lab Carbon Skate Pro 379,- eur
    S-Lab Skate 329,-
    RS Carbon Skate 279,-
    Hiihdän paljon, viime sunnuntaina ittekseni 50 km, v 2012 pisin Vuokatti 60 km. En haluais huonoja ostaa ( suksena viime talven "reikä" Fisher ) ja näyttävät kauan kestävänkin.
    Ostin vuosi sitten jotkut OW kilpasauvat tarjous noin 100 e ( lähtö n. 300 e.) Ne olivat kuin rautakanget, kun useamman tunnin lenkin meni, hartiat ei tykänneet tärähtelystä. Joten annoin ne pojalle. Mutta onko niin, että kilpasauvat ovat aina jäykät? Meneekö energiaa hukkaan, jos sauva on ”lempeämpi” ja notkuu? Mitä sauvaa näin ollen suosittelette? Siis kevyet ja kunnon leveät remmit.

Noista luistelu sauvoista jos se sauva joustaa tai notkuu niin työnöstä häviää välittyvä voima siihen taipumiseen .Itse lläni oli exeli huippusauvat aikaisemmin käytössä ja nyt Lekin kisasauva niin kyllä ovat paljon jäykemmät kuin nuo edelliset Exelin vastaavat, en ole hiihtämisestä hartioitani saanut kipeiksi tuon jäykkyyden takia,mutta matka taittuuhyvin.

Ei mulla varsinaisesti kipeäksi ole hartiat tulleet. Mutta kun koneella tehdään pohjat koviksi niin hiukka se iskun täräys on pitkällä lenkillä epämukavaa. 50 km = 50 000 m, isku 5 m välein on 10 000 iskua per reissu…
    Mitenkähän paljon sitä energiaa menee hukkaan taipumisen vuoksi? Sauvahan oikenee ja palauttaa suurimman osan takaisin. Samoinhan suksikin toimii. Tuleeko liian löysällä sauvalla hiihdosta horjuvaa, kun se pakenee työnnössä alta?
    Tietysti voidaan sanoa, että onko hupihiihdossa pienellä energiahukalla mitään merkitystä. Mutta sen verran on tavoitetta, että Vuokatti pitäis päästä alle 4h ( muutama vuosi sitten 3:49 ). Joten ei viitsis välineissä antaa tasoitusta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Birling Katso viesti
    Miten nämä eroavat toisistaan. Hinnat brutto, 40-50 eur alea saa helposti:
    S-Lab Carbon Skate Pro 379,- eur
    S-Lab Skate 329,-
    RS Carbon Skate 279,-
    Kannattaa sovittaa huolella, RS:t ovat vähän S-labeja väljemmät mutta niissäkin lämpömuovattava sisäkenkä. En saanut ole testattua S-Labeja jalkaan tänä talvena (nilkka ei taivu) mutta omat RS:t on edelleen mukavimmat monot ikinä.
    Sauvojen jumittamat hartiat on E-Suomen latujen myötä tulleet tutuiksi mutta yläkroppaa heikentämällä ongelma on poistunut...

Lekit ovat hyvät. Sauvan tasapainoisuus on tärkeämpää kuin ehdoton jäykkyys, mutta tahtoo olla niin, että sitä tasapainoisempi mitä kevyempi ja myös sitä jäykempi.
    Kaikki hiilarisauvat taitavat olla aika jäykkiä, minulla on pertsan sauvoina nuo Onewayt ja hyvät ovat nekin kun ovat niin kevyet. Ihan jäykätkin ovat. Vanhemmat luistelusauvat ovat 20 vuotta vanhat Exelin oliskohan malli ollut ion tms. Nekin ovat sataprosenttiset hiilarit, mutta ovat kyllä noita Lekin sauvoja vähän panavammat. Hyvät silti.

Lekin remmit ovat kyllä exelin remmejä paremmat vaikka olen vaihtanut näihin aina uudemmat kun niitä on tullut markkinoille.

Jos nyt ei avan jääladulla hiihdä niin kyllä hanki aina vähän joustaa.
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Kannattaa sovittaa huolella, RS:t ovat vähän S-labeja väljemmät mutta niissäkin lämpömuovattava sisäkenkä...
    Tämän kauden S-lab Skate Pro on jalkapöydän kohdalta hieman väljempi kuin pari vuotta sitten ja tuntuu aika samalta kuin RS Carbon. Nilkan kohta taas tuntuu tiukemmalta. Mulle ainakin istui tämän vuoden malli jalkaan heti ensi lenkillä ilman lämpömuovaamisia. Aiemman kanssa oli ongelmia, kun hiersi rakkoja herkästi jalkapöydän sisäsyrjälle.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

Pehmeyttä hakevalle Leki on aika huono valinta kun se sompa on sellainen et turhat voimanhukkajoustot lähtee pehmeästäkin ladusta. Parhaat sauvat millä olen hiihtänyt ja isoimmat merkit on käyty läpi. Tykkäsin kyllä vanhemmasta Swixistä. Miinuksena tuolla LEKIllä toki on se että enemmän hiihtävällä noita remmejä paukkuu ehkä vähän tiuhempaan tahtiin kuin muilla. Mut "enemmän hiihtelevä" ja liikuntafoorumeilla pyörivähän vaihtaa varusteet vähintään vuoden välein anyway.

Jäi vähän epäselväksi et tuleeko hartiat vai olkapäät kipeeksi? Ei noita paikkoja kannata hajottaa, ottaa vaan suosiolla mukavuutta lisää. Äkkisältään tulis mieleen et kannattais treenata kiertäjäkalvosimia jos kipuilu on yhtään olkapään puolella.

Pakkasta ihan tarpeeksi Tampereella tänä aamuna ja perinteiset sukset pakkastestiin ja siteet oli niin jäässä että ei meinannut monoihin saada kiinni ja näppien paleltuminen oli lähellä mutta kaikesta huolimatta päästiin matkaan ja puolen tunnin jälkeen tuli eloo sormiin... vaativa alamäki Horhan rinteessä ja ulosajo siittä seuras ja matkaa jatkettiin lumisena Kohti Ikuria kumminkin tuli yli kymmenen mittariin vaikka alussa oli vähän hankalaa ja yli tunti aikaa meni hiihdellessä kovassa pakkasessa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Tämän kauden S-lab Skate Pro on jalkapöydän kohdalta hieman väljempi kuin pari vuotta sitten ja tuntuu aika samalta kuin RS Carbon. Nilkan kohta taas tuntuu tiukemmalta. Mulle ainakin istui tämän vuoden malli jalkaan heti ensi lenkillä ilman lämpömuovaamisia. Aiemman kanssa oli ongelmia, kun hiersi rakkoja herkästi jalkapöydän sisäsyrjälle.
    Hieman samantyyppistä ongelmaa täälläkin. Mulla puutui juuri jalan sisäsyrjä jalkaholvin kohdalta. Ongelma korjaantui kun vaihdoin keskiosaltaan ohuemmat pohjalliset.

Oletko muuten kokeillut siteen alle laitettavia korokepaloja? Tilasin tälle talvelle parin Rossareita ja liikkeesä olivat pistäneet ko palat suksiin valmiiksi. Olin kyllä nähnyt sekä kuullut, kun
    kaverit kokeili noita paloja omiin Rottafellan siteisiin. Vitsailin pojille noista korokepaloista- ovat yhtä turhia kuin spacerit stemmin alla- No nyt on kaikissa omissakin suksissa spacerit. Salomonin systeemissähän palojen laitto vaatii siteen irottamisen, sekä kolme pitempää ruuvia jotka tulee palojen mukana.

Oletko muuten kokeillut siteen alle laitettavia korokepaloja?
    Kyllä olen ja Salomonin kisaluikkareissa on korokepalat. Tuo herkkyyttä ylämäkeen ja enkä ole huomannut, että veisi tasaisella luistoa taikka vakautta pois. Ainakin itse totuin niihin nopeasti. Tottumista, ehkä helpotti "arsenaalista" löytyvä Karhu 990 volcan luikkari, jossa tuo koroke on jo sisäänrakennettuna. Herkkä suksi sekin.

Birlingille sauvahommista, että kannattaa panostaa kunnon sauvaan. Monissa sauvoissa on 100 % hiilaria mutta hiilikuidun "laatu" on halvemmissa huonompaa.Oma kohtaisia kokemuksia on ja ero huippukeppiin vs. peruskeppiin on suuri. Huonomman pään sauvan lumituntuma on juurikin semmoista tärskäyttelevää. Myöskin sauvan swingeissa on isoja eroja. Omat kv+ sauvat on vaa'alla "painavat" mutta ovat erittäin hyvät hiihtää swingin ja tuntuman vuoksi. Lisäksi ovat jäykät.
    Walk the line..

musta tuntuu että en laita pitoteippiä sukseen enään... nyt on keskellä pikkasen

...Ongelma korjaantui kun vaihdoin keskiosaltaan ohuemmat pohjalliset...
    Joo, samaa minäkin kokeilin ja se auttoi niin että pystyi hiihtämään max viisikymppiä kerralla ilman rakkoja, puutumista ei esiintynyt. Sitten niistä meni poikki tuo nilkan tuki ja pohja oli jo aika kulunut, joten siksi tuli investoitua uusiin. Pohjat kuluivat ilmeisesti, koska tulee aina juostua kaksi kilsaa suuntaansa ladulle.

...Oletko muuten kokeillut siteen alle laitettavia korokepaloja?...
    Yhdessä parissa on korokepalat eli uusimmissa Supra-X:ssä. Ei noissa kovin suurta eroa tunnu olevan ilman korokkeita oleviin Atomicin World Cupeihin. Pitäisi testata vuoronperään että osaisi tehdä suurempaa analyysiä. Vakaus tai tarkkuus ei ole kyllä minunkaan mielestä heikentynyt.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    musta tuntuu että en laita pitoteippiä sukseen enään... nyt on keskellä pikkasen
    Izmo, luistellessa ei tarvii pitoteippiä. Ei ole tullut koskaan testattua pitoteippiä. Kuinka hyvin toimii laajalla käyttöalueella? Parille kaverille on tullut joskus laitettua pohjaan, mutta en ole sitten kysellyt toiminnasta.

Pari mietettä pitoteipistä näin sunnuntaihiihtäjän näkökulmasta:
    Olen siis hiihtänyt vaihtelevia määriä (kymmenen - max. 200km / vuosi) pitoteippin kanssa viitisen vuotta nyt. Suksina taitaa olla Salomonenin equipe 8.

-Suojalla ja nollantuntumassa ei pitoa
    -uusi lumi hankala. Potkun tarvisee olla terävä että pito löytyy
    - kovalla pakkasella ja kuluneella ladulla parhaimmillaan. Pitoa jopa niin paljon että mäet voi mennä kävellen jos siltä tuntuu
    -luistoa ei ole mun mielestä merkittävästi haitannut. Tänäänkin menin jonkun luisteluhiihtäjän ohi alamäessä.
    -joillain keleillä lumi tarttuu pohjaan jos pysähtyy

Hiihdän yleensä vain reilulla pakkasella. pikkupakkasella voi ajaa sit pyörällä.
    Kevätauringossa ei hyvä jos latu pääsee yhtään sulamaan
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

Mulla rasvattavat perinteiset fisherit mutta laittanut pitoteipin pohjaan mutta nyt kulunut aika lailla teippi jo mutta aattelin jos ei tarvis enään teippiä kun ei osaa potkia edes...
    Lenkkivauhti on aika hidasta ja tänään kokeilin suksee taas ja 21 km menee aikaa melkein puolitoista tuntia... joskus voi jopa päästä luisteluhiihtäjästä ohi myös ylämäessä

Tasatyöntöökös meinasti sit lykkiä kaiken matkaa?
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Itsok Katso viesti
    Pari mietettä pitoteipistä näin sunnuntaihiihtäjän näkökulmasta:
    Olen siis hiihtänyt vaihtelevia määriä (kymmenen - max. 200km / vuosi) pitoteippin kanssa viitisen vuotta nyt. Suksina taitaa olla Salomonenin equipe 8.

-Suojalla ja nollantuntumassa ei pitoa
    -uusi lumi hankala. Potkun tarvisee olla terävä että pito löytyy
    - kovalla pakkasella ja kuluneella ladulla parhaimmillaan. Pitoa jopa niin paljon että mäet voi mennä kävellen jos siltä tuntuu
    -luistoa ei ole mun mielestä merkittävästi haitannut. Tänäänkin menin jonkun luisteluhiihtäjän ohi alamäessä.
    -joillain keleillä lumi tarttuu pohjaan jos pysähtyy

Hiihdän yleensä vain reilulla pakkasella. pikkupakkasella voi ajaa sit pyörällä.
    Kevätauringossa ei hyvä jos latu pääsee yhtään sulamaan
    Eikös tämä kuulu tuonne voitelutopikkiin.
    Jos et aja et voi ottaa!

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •