Mun Lipsasissa on tylpät nastat enkä kaipaa terävämpiä.
Printable View
Mun Lipsasissa on tylpät nastat enkä kaipaa terävämpiä.
Tiukkakin rengas saa kyytiä, kun astuu kantapäällä renkaan reunaan.
Flowbeisti paukkuu melko kivasti noustessaan vanteelle. Yks lyönti jäi ainakin väliin.
Mutta toimii kuten tubeless renkaan kuuluukin; ilmat pysyi samantien ilman litkujakin.
Nousi vanteelle sisurilla ja Bilteman tornipuNpulla.
Mulla toi siis tuli taakse. Ja aamuisen kelvityömatkarullailun perusteella rullaa ainakin paremmin kuin Lou.
Ja on kurveissa jämäkämmän oloinen.
Mielenkiinnolla odotan pääsyä poluille.
Nappulathan tuossa on kunnioitusta herättävän miehekkäät.
Millainen lie Dunderbeisti livenä..:rolleyes:
https://www.youtube.com/watch?v=T-stl7-K18g Tossa olis lyhytelokuva siitä miten noi omasta mielestä kannattaa tehdä.
Kiitoksia Brille & Mutanaama, juurikin tuohon tyyliin kuvittelin sen menevän. Halpis Dremel-kopio löytyy ja läjä kaikenlaisia teriä. Täytyy harjoitella johonkin vanhaan kumiin reiän tekoa enste. Nastojen määrä ja asemointi nyt on vielä avoinna, täytyy miettiä sitten tehdessä tarkemmin. Eteen joka tapauksessa saa mennä reilummin, takaseen riittää varmasti vähemmänkin.
Paras terä on laadukas puuterä, lyhennettynä sen verran, että istukkaa voi käyttää topparina. Toki oikea kumiterä päihittää tuon, mutta niitä ei ihan joka kaupassa myydä...
Mutanaama puhui yhdessä viestissä lasikuituvahvisteisesta teipistä tubeles-virittelyn yhteydessä.
Mikähän teippi noin tarkemmin on kyseessä?
Ensimmäinen rengasrikko läskillä. Oisko tää nyt litkujen paikka kun vielä on sisuskumit käytössä. Kuinkas tuo nyt tehdään oikeaoppisesti :)
^^Ei se paljasta sitä, koitin jo aiemmin udella.
Joku valtionsalaisuus kaiketi. ;)
Joo. Ja jos on vielä niin että Mutanaama on jonkun aasinsillan kautta tekemisissä ko teipin myynnin kanssa niin silloin sissimarkkinasyytteen takia ei voikaan paljastaa tietävänsä mitään asiasta;-)
:) ostin sitä teippiä muitaakseni etrasta tai sitten ikh:sta. Ja ainakin se toimi ongelmitta. Ja joo, en varmaan ota myyntiin ;)
Paras terä dremelissä oli tuo alussa mainittu 3mm jyrsinterä, tekee tasaisen pohjan.
Kuinka paljon painavampia ja huonompia nämä Tikan nastat on kuin jotku hifi-alumiinirunkoset?
http://a-tekniikka.fi/fi/pp-stud.html
Sivistäkääs mua miten tollanen nasta laitetaan renkaaseen? Pitääkö tolle kannalle jotenkin jyrsiä tilaa sinne reiän taakse, vai työnnetäänkö se vaan voimalla siihen porattuun reikään?
^juuri edellisellä sivulla asiasta juttua ja videota...
Tässä muutamia nastoja mitä ollaan testailtu, Tikan alkuperäiset (oikealla) olivat himpun pidemmät ja terävät, mutta saatavuus on kovin heikko .
https://lh3.googleusercontent.com/-s...2/P1080538.JPG
Nyt sain viimeksi näitä nastoja, lienevät samat kuin sun linkittämät. ja painoa sen 0,5g/kpl.
https://lh3.googleusercontent.com/-5...2/DSC04824.JPG
Terävät nastat puree paremmin, mutta noikin on omaan ajoon riittävät, rengas ei lähe hetialtapois, kun pieni jäätynyt lätäkkö eksyy renkaan alle.
Soitin Tikalle muutama viikko sitten ja sanoivat etteivät tee enää nastoja polkupyörän renkaisiin
Tossa olis muutamaan renkaaseen:
http://www.aliexpress.com/item/2000p...2_73_74_75,0_0
Paljon se kumi painaa mitä siitä poistuu reiän poraamisen myötä?:rolleyes:
Tarkoitan siis että mitä väliä..
Noi mun tilaamat Schwalben piikit on kai teräsrunkoisia ja karbiidi kärjellä.
Pito on hjuva.
Samoilla linjoilla. Että nastan yleensä saa renkaaseen, joutuu jo heti valitsemaan painavampaa kumia. Ei niitä Jumbo Jimiin saa ku ihan reunimmaisiin nappuloihin mahdollisesti.
Tavallisia teräsrunkoisia tylppäkärkisiä ja Best-grippejä, nekin terästä, olen varannut ja ei se nastapaketti ainakaan kädessä tunnu painavalta. Ja painaa sen mitä painaa, hyöty on varmaan paljon isompi kuin painon tuoma haitta.
Ja uskon että talvella ei samalla tavalla tule mitään kikkailuja harrastettua tai paremminkin yritettyä, joissa olisi pyörivillä massoilla niin paljon merkitystä kuin kesällä jolloin tosiaan oleellinen juttu. Taitavat kuskit on varmaan tässä asiassa eri juttu.
Eli kumi, alumiini ja teräs painaa saman verran? Mitä millään on väliä? Hinta/toimivuus tässä nyt eniten ainakin itseäni kiinnostaa. Ja spekulointi ylipäätään. Jos noita nyt sen 300 ruvailee per pääty, niin kyllähän siitä alkaa jo hintaakin operaatiolle kertyä.
Tosta kiinan alurunkosesta ja teräväkärkisestä satsista tekis jo muutaman renkaan. Paitsi jos laatu on paskaa. Hinta olis sama kuin a-tekniikan nastalle. Mutta koska tämä on Suomi niin postikulut a-tekniikalta käsittämättömät 16.12€...
Kunhan vääntelin, älä ny herneitä vedä. ;)
Joku 100gr ero renkaassa on IMO yhtä tyhjän kanssa.
Omasta puolesta toimivuuden kannalta voin ainakin varauksetta suositella noita Schwalben nastoja. Mut niitä ei tosiaan nyt näy saavan irtopussukoissa ilman työkalua.
Ne maksoi muistaakseni 4,90e/pss. Pussissa sen 50kpl.
EDIT: Ja ainakin mulle taakse on riittäny hyvin se 2pss eli 100kpl.
Eteen taisin laittaa 200 kpl..
Toki on painolla merkitystä. Jos ajetaan kelloa vastaan tai kisataan ja sinne kärkeen on tarkoitus päästä niin kyllä alumiini vs teräs nastojen rungoissakin voi olla merkittävää.
Mutta omasta puolesta itse vaan kommentoinkin ja ajo nyt on vaan semmoista kivan pitoa ja kuntoilua, ei ollenkaan vakavaa, vaikka välillä onkin mukava vähän omia rajoja hakea. Ja kyllähän vaikka eturenkaan vaihdon, JJ 4.0->Bud, huomaa mutta ei se n.600grammaa kuitenkaan paljoa lopulta vaikuta. Mutta hyvin ymmärrän että toisenlainen ajotyyli ja tavoitteet voi jollain toisella sulkea ehdottomasti pois reilu puoli kiloa painavamman kumin.
Keventely/säätäminen nyt on vaan osa mun harrastusta, vaikka en kisaa ajakaan ja ymmärrän että ei ne mun hupilenkit ole yhtään sen lyhyempiä keveemmälläkään fillarilla. Joten älkää nyt hyvät miehet sitä multa kieltäkö vaikka teitä se ei kiinnostaisikaan. Enivei tuo 4.90/pss kuulostaa jo hyvältä, pitääpä katella, jos niitä tulis kauppan.
Olen sen verran päässyt vertaamaan vähän painavampaa läskiä kevyempään että jonkunlainen käsitys painosta on muodostunut ja kyllä sillä merkitystä on. Sulan maan aikana haastavammissa paikoissa kun yrittää ajella niin kyllä parin kolmen kilon painoero josta osa on pyörivissä massoissa on selvästi havaittava ja kevyemmällä voi helpommin onnistua monessakin paikassa. Ei keveyden etuja oikein kieltää voi.
Mutta talven lumiset ja jäiset paikat onkin vähän toinen ympäristö. Siis minulle. Silloinkin vaikkapa painavampien renkaiden ja nastojen paino tottakai on mukana ja vaikuttaa, mutta edut on isot ja ajokin vähemmän teknistä, jos semmoista sanaa nyt oikein voi tämmöisen harrastelijan ajosta käyttää.
http://www.bike24.com/p239567.html
Kympin pussi työkalun kanssa, ilman 4,90.
Nyt ois 600 alurunkosta, mutta ne on renkaissa kiinni.
Flowbeistillä ensifiilistely takana. Mulla tämä siis takarenkaana.
Kai toi kuivalla takana kaikenlaisella alustalla toimii kivasti(mikäpä ei), kun yhtään negatiivista huomiota ei tullut mielenperukoille ajaessa.
N. 25km ajelin tuolla työmatkoja kelvillä ensin; sain pintaa edes hiukan rikki.
Rungon rakenne tossa on hyvä vs. Lou; jämerä ja tukeva. Tuntuu jämäkälle juurakoissa ja kivikoissa.
Vetopito kaikella kuivalla alustalla jees, myös hiekalla ylämäkeen.
Mutta kuten sanottu, yhtään negatiivista mielleyhtymää ei tullu kuivalla kelillä.
Silloin kumes on hyvä.
Odotellaan sadetta ja katsotaan mielipidettä uusiksi. ;)
Kuviohan renkaassa ainakin on luottamusta herättävä. :rolleyes:
Rullaa Louta paremmin kyllä.
Ja jollain 65mm kiekolla sivunappulat sais suojaamaan kylkiä melko kivasti, otaksun.
Spessun kiekolla nappuloista ei iloa ole sen suhteen.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...7/IMG_1047.JPG
https://photos.google.com/photo/AF1Q...SsSDf20rFnqaKd
DB ajettu myös pakkaslumella. Rengas oli tunturissa kuin kotonaan:rolleyes:.
Mitään moitittavaa ei ole kyllä kivikko-juurakko-ominaisuuksissakaan. Kaposella kehällä sivunappulat tosiaankin suojannevat vähän kylkiäkin.
Nyt on hommattu Whiteen uudet kumeksit! Asentelua odottaisi BFL Ultralightit! Eli pitäisi olla kevyin malli noista =) Nyt vaan kun saisi aikaiseksi ruveta pisteleen alle...
... Renkaiden ilmoitettu paino ei oikein pitänyt paikkansa, näiden pitäisi painaa 1200g(+-) Meikäläisen yksilöt 1350g ja toinen 1430g...
Nyt n.100km polkuja takana dunderbeistilla ja on ollut mainio kumi. Yksi reikä tuli kylkeen pahassa kivikossa, olisi saattanut mihin renkaaseen tahansa. Rullaavuus on hyvä, mutta huononee selkeästi kun lasketaan painetta tiettyyn pisteeseen. Mulla on painoa varusteineen 85kg ja 0,5 bar rullaa vielä hyvin, mutta alle 0,45bar alkaa huomaamaan eron.
Korreloiko rullaavuuden huonontuminen pidon kasvuun? Millainen on Dunderbeistin pito takana, esim. Vs Lou?
Pito märällä lähinnä kiinnostaa.
Mulla ollut takana Bulldozer, Lou, Nate ja Dunderbeist niin on tuo minusta selvästi pitävin rengas noista. Tottakai pito paranee kun tiputtaa paineita mutta toimii kokonaisuutena parhaiten 0,45-0,50bar mun ruholla.
Ok. Saatamma miettiä siis myös Dundebeistiä taakse.
Budista edessä en kyllä hevillä luovu, mutta vois tuota Flowbeistiä nokalle kokeilla.
Tiedä miten yllättää.
Toki Budista en oikein keksi mitä pitäisi parantaa.
Moitittavaa kun ei ole.
Hmm... jämäkkä runko tarkoittaa että se ei niin hyvin elä maaston mukaan, tai jos elää tarpeeksi paineita pudottaen niin sisäistä (vierintä)vastusta on reilusti. Ja jos ei elä niin ei se sitten kaikkea pitoakaan saa mitä olis tarjolla.
Nimim. Jäi vähän ikävä löysää Louta
Toi; "alhaiset paineet, huippupito, pieni vierintävastus ja ei pauku vanteelle kivissä", on kieltämättä hieno tavoite. Itse tosin luulen että en tuossa tule onnistumaan.
Jäsen PaH sanoi jossain viestissä jotain semmoista että niksi on ajaa niin nopeasti ettei ehdi upota ja pitoa voi hakea ajolinjoilla ja vauhdin otolla. Näitä tekniikoita olen yrittänyt opetella. Tässä kylläkin joutuu käyttämään vähän isompia paineita ja tinkimään pidosta koska pienempi vierintävastus on eduksi.
Mä olen pärjännyt pitkälle sillä, että ajan mitä ajan ja tunkkaan kun on tarvetta.
Ajakaa niillä renkailla. Rengas tykkää että sillä ajetaan.