Laitoin tämän myös uutisointiin .. sateenvarjo pinnojen väliin Bulevardilla
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014...14761_uu.shtml
Laitoin tämän myös uutisointiin .. sateenvarjo pinnojen väliin Bulevardilla
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014...14761_uu.shtml
^No olkoon yksittäinen hullu, mutta kaikkea sitä joutuu kestämään! Bulevardi kun on niitä karuimpia pyöräteitä normaalistikin.
Eilen jouduin ajamaan tuosta pitkästä aikaa. Oli hiljainen ilta-aika, mutta juutuin silti 11 km/h ajavien chopperistien taakse. Sitten pyörätie oli vielä viety Bulevardin toiselle puolelle ehkä korttelin matkaksi, ja naivisti tein nämä kaksi kadunylitystä, kun en nähnyt, mitä edessä on. Onneksi liikennevalojen takia pääsin chopperistien ohi siinä sentään.
Kamppaaja jäi onneksi kokematta.
Ajoin tänään Espoon Laajalahdessa Turvesuontietä pitkin itään päin ja käännyin Kehä I:n vierustalle Otaniemen suuntaan. Hermo meinasi mennä, kun Turvesuontiellä oli kelviin ilmestynyt pari kolme kohtaa missä asfaltti oli leikattu tai jyrsitty pois koko väylän leveydeltä. Homma vaan paheni kun pääsin I:n suuntaan - Turvesuontien ja Kalevalantien eli Otaniemen välillä oli vähintään puolen tusinaa vastaavaa leikkausta, ellei enemmänkin. Pisteenä iin päälle Kehän ja Kalevalantien risteyksessä oli menossa päällystystyöt ja jouduin ajamaan juuri tasoitetun asfaltin yli. Keskinopeus tippui välittömästi muutaman kilsan, meno oli kuin olisi tervassa ajanut. Ja tietysti seuraavaksi vastaan tuli lisää näitä asfaltin leikkauksia. Aamulla saattaa muutaman työmatkatempoilijan hermo vähän kiristyä, jos leikkauksia ei yön aikana täytetä. Teitä on varoitettu. :)
Turvesuontien ja Kalevalantien/Tekniikantien väli kannattaa ilman tietöitäkin ajaa rantaraitin kautta. Kuivalla kelillä ei pitäisi olla ongelma maantienakeillakaan.
Pitää kyllä avautua siitä miten kauhea tietyökevät/kesä on tänä vuonna ollut Helsingissä. Nyt on tullut uusi villitys että avataan muutaman metrin alueilta asfaltti ja levitetään isoa terävää sepeliä ympäriinsä lähistölle. Tämän ansiosta on tullut jo 5 flättiä niissä reilusti alle tuhannessa kilometrissä mitä olen kehäkolmen sisällä ajanut. Pari kertaa on joutunut ulkokuminkin vaihtamaan sepelin tekemän reiän takia. Varsinkin Otaniemi-Munkkiniemi klv on paha. Vapusta asti kaivettu joka viikko vähintään yksi uusi reikä, mutta yhtään ei ole täytetty eikä yhtään kiveä ehjäksi jääneeltä asfaltilta siivottu. Jostain syystä vieressä kulkevan ajoradan asfaltointi onnistui alle viikossa...
Tuli jopa metron fiksauspalvelun kautta avauduttua kaupungin virkamiehille. Toivottavasti mahd moni muu jaksaa tehdä saman, vaikkei se varmaan auta yhtään sen enempää kuin tänne avautuminen.
Meinasi aamun työmatkalla tulla hieman eksoottisempi tapaus pikku-uutisiin. Ajelin Lahden Karjalankadun kelviä alamäkeen, kun edessä oli henkilönosturi. No, se on ollut siinä jo hetken aikaa, kun viereisessä rakennuksessa on remppaa menossa, eikä se luonnollisesti muuallekaan mahdu. Ohitin nosturin ja kun olin sen takakulman kohdalla, tajusin, että pihasta tulee kaksi raksamiestä kantaen pitkää kattopeltiä. Ehdin huutaa "Varo!", jolloin uroot pysähtyivät ja nykäisivät peltiä taaksepäin. Itte väistin vasemmalle ja niinpä livahdin pellinpään ja liikennemerkin välistä osumatta kumpaakaan. Menee kyllä eniten mun piikkiin, oli liian kova tilannenopeus tuollaiseen paikkaan (arviolta 20 km/h). Pelästytti pirusti, jatkossa varovaisemmin.
Joo, ei se mitään, että korjataan metri sieltä metri täältä. Ei sekään mitään, että leikataan asfaltti pois siltä metrin pätkältä jättäen 10 cm veitsenterävät reunukset ja väliin junaratasepeliä. Ja hei ei sekään mitään, että mitään noita paikkoja ei tietenkään merkitä mitenkään. Siitä nyt puhumattakaan, että leikkurin jälkeen asfaltointi vähän kestää - ehkä ensi kesäkauteen tai sitä seuraavaan. Ehei, ei se mitään.
Mutta ajoradalla jos vittusaatanaonjokuvääräsävy varoitusmerkissä, kun on piennar sortunut 10 metriä tien ulkopuolelta tms., niin jo on piru irti ja ulinaa auton rateissa...
Mutta ei se mitään.
Jaaha joo. En jaksa nykyään kauheasti nostaa verenpaineita eteen hyppivistä kanssakulkijoista mutta jostain syystä autoilijoille on paljon pienemmät toleranssit sietokyvyssä. Eilen ajelin erään pyöräilijän perässä hiljaisella ajoradalla ja autoilija odotti parkissa oikealla että pääsee liikenteeseen. Päästi edellä ajaneen pyöräilijän mutta sitten mun kohdalla veti tietysti suoraan eteen. Vauhti oli melko hiljainen mutta silti piti vetää liinat kiinni. Tämä nyt ehkä menee vielä kategoriaan "oho, en huomannut että sieltä tuli vielä joku". Turun keskustassa sitten parkkihallista pyörätielle valuvat autot, voi jumankauta. Niitä oli kolme peräkkäin, ensimmäinen valui suoraan pyörätien päälle odottamaan pääsyä liikenteeseen. Seuraava tulija jätti kyllä jonkinmoisen aukon väliin mutta en viitsinyt trikellä tunkea kun näkyvyys oli huono ja kävelijöitä liikkeellä. Odotin että ensimmäinen menisi siitä edestä pois. No mitä tekee jonossa toisena ollut autoilija? Valuu tietty edellisen perseeseen kiinni, tuntui olevan kamala kiire, hyvä ettei lähtenyt OHITTAMAAN edellä ollutta vasemmalta, vaikka oli itse kääntymässä oikealle niin kuin ensimmäinenkin auto. Siinä vaiheessa multa meinasi palaa pinna - jumankauta ihan varmasti se toinen autoilija näki että täällä on myös pyöräliikennettä tulossa mutta arvon autoilija ei tietenkään voi noudattaa väistämisvelvollisuuttaan vaan törkeästi vaan eteen. Minkäs noille voi, pskapää mikä pskapää. Tuommosia asenneidiootteja varten tarvisi aina olla jotain ihania mätähajupommeja mukana. Voisivat vähän miettiä. Kauhea tarve tunkea ja tukkia väylä, vaikka hyvin näkee ettei sinne ajoradalle ole ihan heti pääsyä. Vähän sama kuin jäisin itse keskelle risteystä tukkimaan autojen kulkua.
Jeps. Kovasti ihmettelen näitä tilkkutäkkipaikkausia itsekin. Lopputulos on järjestään huono. Tyypillisesti klv:t on pohjustettu niin huonosti tai asfalttikerros on ohuempi tai mikä lie muu syyn, mutta nuo saumat alkavat elää siinä määrin, että joka kevät tarvitsee jotain uusia hätäisiä pikikyhäelmiä. Toivottavasti uusissa väylissä ongelma on pienempi.
Pyöräilyinfrasta tuli mieleen esimerkkinä, että Vantaan Myyrmäen alueen halkaiseä Itä-Länsi-suunnassa 1,3 km matkalla yhteensä 11 yhdistettyä väylää. Kaikki väylät ovat selvästi lähinnä kävelyä tai aivan lyhyitä pyörämatkoja varten suunniteltu 90 asteen käännöksinee, tonttiliittyminen ja sokkoristeyksineen. Soisi nämä merkattavan rehellisesti jalkakäytäviksi. Samalla voisi panostaa muutamaan oikeasti toimivaan, eli sujuvaan ja turvalliseen ratkaisuun. Tilanne lienee sama muillakin 70-lukua huokuvilla alueilla.
Tällästä tullut vastaan: http://www.youtube.com/channel/UCwTy...lECD2zw/videos edit: On siis minun omia pätkiä
Sattuipa tänään Pirkkalassa Sorkkalantiellä. Ei ole kevyen liikenteen väylä, mutta sen verran älytön kevätjuhlaliike tuli nähtyä, että kyllä tämä paikkansa ansaitsee.
Painelin äsken menemään tätä Pirkkalan leppoisinta ja sympaattisinta kruisailutietä 30+ km/h lasissa. Hevostallien kohdalla näen, että vastaani tulee kaksi autoa perätysten ja niiden perään liimautuu hetken kuluttua saksalaisvalmisteinen, aika messevän näköinen valkoinen avoauto. Tieosuus on hyvin selkeä, koko porukalla on näköyhteys toisiinsa. Itse olen fillarin selässä aina tarkkana ja noudatan "ennemmin ehjä kuin oikeassa"-periaatetta, joten letkan tullessa vastaan katselen vähän, että mitäpä vastaantulijat meinaa. Eihän se avoautokuski nyt ole niin reikäpäinen, että lähtisi tällaisessa tilanteessa ohittamaan noita kahta autoa, eihän?
No lähtihän se. Ratin takana ollut lippatukka ei joko hahmottanut vauhtiani tai halunnut tunnustaa meikäläistä osana tieliikennettä, ja ohitus oli vielä komeasti vaiheessa siinä vaiheessa kun koko porukka on meikäläisen kohdalla. Vielä vähän leveämmin kun olisi mennyt ohitse, niin ei olisi kauhean vaikea arvata että kuka siinä tilanteessa ottaa osumaa. En oikein muuta ehtinyt kuin nyrkkiä puimaan tälle järjen jättiläiselle. Litranen juomapullo tuulilasiin olisi ollut kyllä enemmän kuin paikallaan.
Tuon tapainen ohitus saattaa täyttää törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen kriteerit. Ohittaminenhan on kielletty jos on vastaan tulevaa liikennettä. Tässä tapauksessa pyöräilijä, jolla ei ole piennarta käytettävissä. Muutaman kerran ajokaudessa noita sattuu myös omalle kohdalle.
^^ https://www.youtube.com/watch?v=mSFSdF_M2F4 Ukrainasta mallia.
Asfalttimiehet oli jyrsineet ajoradan auki auroranmäki - kuninkaantie osuuden alkupäästä. Kaivonkannet ja kehykset nosteltu nätisti tien sivuun, lukuun ottamatta sitä yhtä kehystä joka oli sijoitettu kaartuvaan alamäkeen kevyenliikenteenväylälle oikeaan laitaan. Sydän pomppas kurkkuun kun yhtäkkiä ajolinjalla onkin n. 15cm korkea valurautarengas. Onneks kerkesin väistämään niin saan jatkaa pyöräilyä tänä kesänä, laitoin kotiin tullessani myös palautetta Espoon kaupungille, että muutkin saa jatkaa pyöräilyä. Toivotaan ettei kukaan jysäytä tähän esteeseen ennen kuin palautteeni on kulkenut byrokratian rattaiden läpi ja tieto esteestä on urakoitsijalle asti saatu, sekä este johonkin turvallisempaan paikkaan siirrettyä.
Tässä vielä ko. paikka: http://goo.gl/maps/YovZQ
Tässä lista hieman vaikeasta elämästä Tampereen ja Pirkkalan pyöräteiltä. Paino siis sanalla hieman, kun joidenkin mielestä tilanteet ovat varmaankin melko ongelmattomia.
1. Auto tulee kaupan pihasta ja pysähtyy pyörätien päälle. Kuski ymmärsi peruuttaa kun aikani odottelin auton vieressä. Kuskilla oli kova kiire päästä liikennevaloihin 20 metrin päähän autojonon jatkoksi...
2. Noin 2-3 -vuotias lapsi tulee jäätelöä syöden kaupan pihasta pyörätielle katsomatta ollenkaan muuta liikennettä. Hitaasti ajoin ohi eli ei ongelmia.
3. Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain. Pyörätien puolella perheenisä työntää pyöräilyä opettelevaa lastaan. Perheen äiti kävelee siinä pyörätien puolella myös. Ohitus siis jalkakäytävän puolelta, jossa tietenkin perheen toinen lapsi ajoi pyörällä eli pikaisesti siis takaisin pyörätienpuolelle. Kummalle puolelle kuuluu tuo kävelevä aikuinen työntämässä pyöräilevää lasta? Pyörässä siis kiinteä työntämiseen tarkoitettu putki.
4. Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain. Pyörätien puolella mies taluttaa pyörää ja nainen kävelee vieressä myös pyörätien puolella. Käynti jalkakäytävän puolella siis taas kerran.
5. Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain. Pyörätien puolella kaksi nuorta ajaa rinnakkain ja toinen temppuilee pyörällään ajaen eturengas ilmassa. Toinen katsoo taakseen ja huomaa minut. Kumpikin siirtyy ajamaan jalkakäytävän puolelle ja minä ohitan kaksikon pyörätien puolelta. Mieluummin ohittaisin vasemmalta mutta käyhän se näinkin. Yhteentörmäystilanteessa tosin olisi aika hankala selittää oikealta tapahtunutta ohitusta.
6. Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä vastaan tulee äiti lastenvaunuja työntäen ja lapsi vieressä kävellen. Siirryn hieman vasemmalle ja samalla ohitseni menee nuori mies jollain temppupyörällä kovaa vauhtia. Hieno paikka lähteä ohittamaan... Ohitan sitten tämän pyöräilijän noin sadan metrin päässä, kun hän pysähtyi ja tietenkin menosuuntaansa nähden vasempaan reunaan.
7. Yhdistetyllä pyörätiellä alamäessä oma nopeus 34 km/h ja ohitseni menee pyöräilijä varsin vauhdikkaasti. Enkä todellakaan kuullut kenenkään tulevan takaa. Onneksi oli leveä väylä ja itse pyrin tälläkin kertaa olemaan väylän oikeassa reunassa. Ohitseni saa toki mennä mutta soittokellon kilautus voisi olla paikallaan ohitustilanteessa tuollaisella noeudella ajettaessa.
8.-20. Vastaan tuli paljon pyöräilijöitä, jotka ajoivat rinnakkain ja joilla oli vaikeuksia siirtyä ajamaan peräkkäin. Kuinka vaikeaa se on hetkeksi siirtyä ajamaan peräkkäin? Ei pyörätiet nyt niin leveitä ole, että siellä voisi ajaa rinnakkain koko ajan.
Kommentoin muutamaa kohtaa.
"3. Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain. Pyörätien puolella perheenisä työntää pyöräilyä opettelevaa lastaan. Perheen äiti kävelee siinä pyörätien puolella myös. Ohitus siis jalkakäytävän puolelta, jossa tietenkin perheen toinen lapsi ajoi pyörällä eli pikaisesti siis takaisin pyörätienpuolelle. Kummalle puolelle kuuluu tuo kävelevä aikuinen työntämässä pyöräilevää lasta? Pyörässä siis kiinteä työntämiseen tarkoitettu putki."
- Mielestäni on varsin selvää, että koko jengi kuuluu jalkakäytävän puolelle. Lapsi saa siellä joka tapauksessa ajaa, ja tällainen hitaasti liikkuva kombo on selvästikin jalankulkija-yhdistelmä.
"7. Yhdistetyllä pyörätiellä alamäessä oma nopeus 34 km/h ja ohitseni menee pyöräilijä varsin vauhdikkaasti. Enkä todellakaan kuullut kenenkään tulevan takaa. Onneksi oli leveä väylä ja itse pyrin tälläkin kertaa olemaan väylän oikeassa reunassa. Ohitseni saa toki mennä mutta soittokellon kilautus voisi olla paikallaan ohitustilanteessa tuollaisella noeudella ajettaessa."
- Kun muuttaa omaa ajolinjaansa, tulee varmistua, ettei toikkaroi ohittajan tielle. Etenkin enemmän pyöräilevän tapauksessa tämän pitäisi olla selvää. Eli toisin sanoen jos edellä ajava näyttää vähintään harrastajalta tai muutoin liikennetietoiselta ihmiseltä, ohittajan ei tarvitse soittaa kelloa.
"8.-20. Vastaan tuli paljon pyöräilijöitä, jotka ajoivat rinnakkain ja joilla oli vaikeuksia siirtyä ajamaan peräkkäin. Kuinka vaikeaa se on hetkeksi siirtyä ajamaan peräkkäin? Ei pyörätiet nyt niin leveitä ole, että siellä voisi ajaa rinnakkain koko ajan."
- Ei se vaikeaa ole. Soita kelloa äläkä väistä. Kyllä ne töhöilijät menevät supumpaan.
Pirkkalassa todellakin on noita mainittuja "tilanteita" - ja pahin on ehdottomasti sellainen jossa edellä oleva napero päättää just edestäsi kääntyä vasemmalle. Ei tietenkään katsota taakse tai anneta suuntamerkkiä - koska ei edes tiedetä että semmoinenkin kun suuntamerkki on olemassa. Tai muita pyörätiellä liikkujia pitäisi sillee huomioida. Minä itte vaan meen minne haluun.
Viime viikolla lähdin autolla ja ajoin kotitieni mäkeä ylöspäin, vieressä jalkakäytävällä ( ei kevyen liikenteen väylä) ajoi poika fillarilla ja vaikka siinä on ihan kohta suojatien paikka, niin tämä poika ei sinne asti jaksanut vaan ihan yhtäkkiä nappasi tien yli. Paniikkijarrutus, ja poika vaan naureskeli. Annoin äänimerkkiä täydellä voimalla ja heristin etusormea. Olisin halunnut pysähtyä ja kommentoida että kiitä siittä että reagoin nopeasti, yhteentörmäyksessä mulle ei olisi kuinkaan käynyt mutta poika ja pyörä olisi varmaan vähän iskua saaneet. ( tosin mun nopeus oli noin 30km/h, on sellainen jyrkkä ylämäki johon juuri lähdin kotipihasta).
Eilen edelläni ajoi vanhempi mies, ja mietin juuri ohitusta, mutta silloin tämä mies NÄYTTI SUUNTAMERKKIÄ - joten ajelin perässä sen ajan. Kiitin miestä siittä että näytti suuntamerkkiä!
Noiden naperoiden kanssa tuo vaikuttaa olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, olen ottanutkin tavaksi hiljentää yleensä siihen naperon kulkemaan vauhtiin ja jättämään vähän väliä, ne vaikuttavat keskimäärin pysähtyilevän aika usein ja kulkevat hyvin vähän matkaa kunnes kääntyvät, joten olen katsonut helpoimmaksi odotella hetken tai sitten menen autotien/nurmikon jne kautta ohi, niin ei ole paljoa vaaraa.
Isommassa kaupungissa sillä tietty pääsisi otsikoihin "mies seurasi lasta", "poliisi etsii miespyöräilijää, joka seuraa lapsia kevyenliikenteen väylillä" jne.
Tuossa eräänä päivänä ajelin kaupalle ja tuolla lyhyellä ainokaisella kelvin pätkällä joka täällä on, kohtasin koiranulkoiluttajan, sellainen iso nuori koira, kulkivat aika lähellä keskellä väylää ja koira tietty puolelta toiselle, hiljentelin siihen kävelijän rinnalle ja tervehdin kohteliaasti, jolloin keräili talutushihnaa sisään ja piti koiran hallinnassa vaikka tuo nuori koira tietenkin on utelias tutkimaan kulkijoita, joten tokihan se yritti päästä tarkemmin tutustumaan.
Aivan varmasti olisi saanut tuostakin ongelman jos olisi paahtanut 20km/h hihaa hipoen ohi, pelästynyt koirakin puolustautuu herkästi ja ei se koirakaan mua huomannut ennen kuin tervehdin, tuulen alta kun pääsin lähestymään ja koiralla mielenkiinto edessäpäin.
Sellaista yhteiseloa yhteisillä teillä, yhteiskunnassamme, kaikilla mielestäni noin toimien kivempaa.
Samaa mieltä, itelle ohitetuksi tuleminen on normitilanne, ja kun mennään siististi vasemmalta ohi, niin ei tarvii varoitella. Välillä vähän säikähtää, kun ei kuule etukäteen, mutta sen kanssa voi elää. Tietenkin tilanteen mukaan tämä.
Sitä kyllä ihmettelen, miten jotkut eivät vaivaudu ollenkaan siirtymään sivummalle ohittaessaan. Ajolinjani on enemmän oikealla kuin useimmilla, jos ei mitään nokkospuskia/oksia ole ihan reunassa, ja muutamat eivät juurikaan koukkaa sivummalle, vaikka tilaa olisi reilusti eikä muita kulkijoita. Pienelle inhimilliselle virheelle tai kivenmurikan väistölle saisi jättää tilaa.
Kuulun myös koiran ulkoiluttajiin ja ihmetyttää tuo tyyli kaahata kovaa vauhtia mitään ilmoittamatta ohi vaikka nurmikon kautta ja mulkoila vihaisen kun en kerinnyt samaan koiraa viereeni. Toinen lähestymis tapa on ajaa hanuriin kiinni ja rimputtaa siinä kelloa jolloin saan paskahalvauksen.
Kun näette porukkaa leveellään pyörätiellä soittakaa kelloa tai viheltäkää vaikka säkkijärven polkkaa tarpeesi kaukaa jotta en pelästy ja saan koiran viereeni.
Terveisin: Myös pyöräilijä
Minäkin ulkoilutan eläintä narun päässä. Tiedostan että julkisella liikenneväylällä velvollisuuteni on pitää eläin hallinnassani kokoajan, ei vasta sitten kun ajoneuvon kuljettaja sitä kiltisti pyytää. Tiedän myös että tieliikennelaissa kerrotaan ettei ajoneuvon äänimerkkilaitetta saa soitella turhanpäiten vaan sillä nimenomaan ilmoitetaan jollekkin liikennesekoilijalle että "voisitkos nyt lopettaa sen liikenteen vaarantamisen".
Eläimen ja minun välissä on 7metriä kelautuvaa hihnaa. Pysyttelen silti eläimen lähellä kokoajan, ja seuraan muuta liikennettä. Kun ajoneuvo lähestyy, lukitsen hihnan jotta eläin ei pääse sinkoutumaan ja aiheuttamaan vaaratilanteita. Kun liikennettä ei ole, voin päästää eläimen sen 7 metriä penkan puolelle.
Joillain mopoilla on tapana tööttäillä jokaiselle pyöräilijälle varmuuden vuoksi ja siinä vasta voi säikähtää, jos sen tekee ihan takaa.
Tarpeeksi kaukaa kun soittaa, niin ei tarvi hiljennellä, kun kelvi on järjestyksessä kohdalle tultaessa. Myös lapset mene yleensä hyvin oma-aloitteisesti ruotuun kun soitta kelloa jo kaukaa.
Mua ihmetyttää kaikki kovaa kelvillä ajavat, siis silloin kun siellä on muitakin, itse olen pitäytynyt siinä juoksuvauhdissa tai alle, kun on muitakin väylällä, eikä ole noita yllätyksiä paljoa tapahtunut. Urheilualueet on mielestäni erikseen ja liikenne erikseen, niinhän se on autoillakin.
Yleensähän pyöräilijöitä pidetään pahimpana tällaisessa käytöksessä, joten ehdotankin, että joku koiranulkoiluttaja menee tekemään empiirisiä kokeita onko ajorata vai pyörätie pahempi paikka: kävelee vain keskellä tietä ja laskee kuinka moni autoilja meinaa ajaa päälle ja/tai tööttäilee versus pyöräilijä hanurissa soittamassa pirikelloa? Samoin voisi kokeilla myös laittaa koiran hihnaan riittävästi näkyvyyttä ja virittää sen poikittain ajoradalle, ja katsoa seurauksia...
Mun mielestä jokainen voisi omalla toiminnallaan pyrkiä olemaan haittaamatta toisten toimintaa, lisäksi jokainen voisi pyrkiä toimimaan siten, että kantava ajatus olisi mahdollistaa toisten toimiminen, eli jeesata, huomioda auttaa, olla ystävällinen, kohtelias ja sitä rataa.
Riippumatta siitä onko se tai ne toiset idiootteja, lapsia, koiria tai ihan vaan böndejä.
Noin noilla lähiökaduilla porukka käyttäytyy juuri kuvaamallasi tavalla. Ongelman on huomannut vasta nyt kun ajelee priuksella, joka kulkee pienissä nopeuksissa varsin äänettömästi. Ajoradalla majailevat tajuavat usein vasta metrin päästä, että auto on tulossa. Polttomoottoriautoilla ei koskaan ole ollut vastaavaa "ongelmaa". Aika monista kaduista on tullut pihakadun tyyppisiä katuja, jossa on syytä olla autolla varuillaan, vaikka juridisesti kyseessä on normaali ajorata ja nopeusrajoitus on 50 km/h.
Tuo on kummallinen ilmiö, samaa toki olen havainnut, mutta kummallisen siitä tekee se, että mun korviin ainakin suuressa osassa autoa ne renkaat pitää sen mekkalan, ei moottori ja itse olen hyvin helposti kuullut nuo ilman polttomoottoria kulkevat siitä rengasmelusta.
Tossakin täytyy olla jotain mitä en tiedä, ehkä se liittyy normaalien ihmisten kuulon toimintaan tai kuulohavaintojen rekisteröimiseen, mulle kun kaikki äänet ovat samanlaisia ja hälyisessä tilassa kuulen jokaisen ja kaiken, kun taas käsittääkseni normaalimmat omaavat paremmat filtterit ja ehkä se rengasmelu sitten filtteröityy pois tiedostamatta ja siksi tuo ilmiö tapahtuu?
Voihan se olla ihan jotain muutakin, mutta ihmetystä herättää tuo ilmiö, kun sitä ei oikein ymmärrä.
Tänään täti-ihminen talutti kahta koiraansa 5 metrin flekseissä. Toinen koira meni viistosti kohti toista reunaa, eli väylän poikki, ja toinen tonki ojan vartta. Ei mitään havaintoa siitä, että tulin takaa. Eihän minulla siinä mitään hätää ollut, kun näin ne monen kymmenen metrin päästä. Ajoin kuitenkin tahallani reippaasti siihen naisen takaviistoon ja vedin renkaat lukkoon -jarrutuksen siten, että hiekkaväylä siinä kivasti rohisi. Nainen alkoi paniikissa kelata fleksejä kasaan. Ei käynyt sääliksi. Jumaliste, kyllä sitä voisi vähän miettiä, että vaikka ei tietäisi ketään olevan tulossa, niin kevyen liikenteen väylällä voi odottaa jossain vaiheessa jonkun tulevan kävelyvauhtia menevän ohitse. Eli jos ei pysty menemään jatkuvasti supussa, niin sitten pitäisi seurata aktiivisesti liikennettä, että ehtii saada rykmenttinsä suppuun, jos joku tulee. Mutta kun nuo ovat sellaisia hemmetin puupäitä, että minäminäminä ja minä. Joillain ihmisillä ei vain riitä ajattelukyky kantamaan oman navan ohitse. Normaaliälyisiksi luokittelemani ihmiset ymmärtävät, että siellä liikkuu muitakin ja kaikki todennäköisyydet ovat sen puolesta, että niitä kohtaamisia tulee, joten kannattaisi mennä sen mukaan, eikä tallustaa sokkona siellä miten sattuu.
^Ja nyt on sit hyvä mieli kun minäminäittemunkelvillä pääsi kyykyttämään täti-ihmistä? Entäs jos täti-ihminen tai sen lähisukulainen onkin asemassa jossa hää joutuu tekemään fillaristien asemaan vaikuttavia päätöksiä, mahtaako tulla ns negatiivista lobbausta? :)
Perseily on persiistä, hymy on tehokkaampaa
Okei, enpä ole kyllä itse vielä moiseen törmännyt.
Mutta mitä tulee moottorimeluun versus rengasmeluun, niin kyllähän noita on ihan vakavissaan pohdittu, että mitä ääntä pitäisi sähköauton pitää ennakoitavuuden lisäämiseksi. Nimittäin rengasmelu kuuluu vasta suuremmassa nopeudessa, ja pienissä nopeuksissa nykyautoissa on se polttomoottori, joka sen meluhaitan tuottaa. Jossain autossa oli ylimääräistä hurinaa ~28 km/h asti (18 mph).
Tämä juttu olisi kyllä sopinut tuonne ketjuun Tunnustuksia törttöilystä liikenteessä.
Siis kyllähän yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä on ongelmallinen liikenneympäristö, mutta ei se silti ole jalankulkijan vika, joka jalkakäytävällä kulkee. Kannattaa nyt seuraava kertaa varten miettiä sitä sen toisenkin osapuolen näkökulmasta. Oikeasti siellä yhdistetyllä se jalankulkija kulkee jalkakäytävällä, ja jalkakäytävällä nyt vaan voi kulkea miten vaan. Ikävää se on pyöräilijöiden kannalta, mutta näin se vaan on.
Nuo tyypit ovat vaarallisia. Mitä jos joku vetää siihen fleksiin ja satuttaa oikeasti itsensä? Silittelettekö tädin päätä, että no, sattuuhan noita, että kun ikääkin on jo viitisen kymmentä, niin eihän sitä voi odottaa, että ei viritellä ansalankoja muille tien käyttäjille väylällä, jossa on suurelta matkalta huono näkyvyyskin sitä reunustavien puskien takia?