HephaFillariElectrobikeGiant
Sivu 162 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 62 112 152 160 161 162 163 164 172 212 262 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.831 - 4.860 / 15295

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #4831
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    149
    ^^ ja ^ Puhut totuuden sanoja. Onneksi jotkut valot on tahdistettu niin, että kevyen liikenteen valo muuttuu vihreäksi sekunnin ennen kuin ajoradan valo, se vähän tasoittaa tilannetta - edellyttäen, että pyöräilijä seuraa valoa herkeämättä ja lähtee heti kun valo vaihtuu.

  2. #4832
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    628
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Nyt on alkanut rasittaa pyörätien jatkeella tämmöinen: liikennevalot näyttävät punaista sekä kelville että kelvin poikki kääntyville autoilijoille, valo vaihtuu molemmille vihreäksi samaa aikaan mutta kääntyvä auto on tietenkin väistämisvelvollinen. Kuitenkin helkutin moni auto nytkähtää liikkeelle ja aloittaa kääntymisen vain pysähtyäkseen viime tingassa, jolloin terveydestään kiinnostunut pyöräilijä joutuu jarruttamaan ja odottamaan vain varmistaakseen ettei kyseessä ole sokea, piittaamaton tai liikennesäännöistä oman käsityksensä omaava autoilija. Liikenne sujuisi molemmin puolin verrattomasti mutkattomammin kun autoilija malttaisi mielensä sen hetken, mutta ei...
    Tästä ainakin inttternetin syövereistä olen lukenut, että n.s. hollantilainen tapa on tosiaan laittaa pyöräilijälle vihreä hiukan ennen kuin ajoradalle. Suomessa sen sijaan osataan tämäkin turmella ja niinpä Tuusulassa on osattu Järvenpääntien ja Tykkitien risteyksessä tehdä juuri päinvastoin: Ajoradalle vaihtuu vihreä sekuntia ennen kuin pyöräilijälle, joten auto ehtii liikkelle ja sitten huomaakin olevansa väistämisvelvollinen hetkeä myöhemmin liikkelle lähtevään pyöräilijään nähden. Enpä tiedä minne tuosta voisi urputtaa, joten eiköhän tämä fillarifoorumi ole ihan hyvä paikka...
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  3. #4833
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    järvenpää
    Viestit
    822
    Jos en väärin muista havainnoineeni, niin Jäken Kitymarketin pihaan keskustasta päin ja em. ostoshelvetin ja Tarjoustalon välisissä valoissa suojatielle syttyy ensiksi vihriä. Samoin Prisman kohdalla etelään ajaessa Vanhankylätien ylittävissä klv- valoissa. Niissä tosin on se s...tanan kyykytysnappi. Ensinmainituista en muista, onko nappulaa. Ei tule siitä kuljettua muutenkuin autolla...
    onks pakko, jos ei haluu

  4. #4834
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Eikö useimmiten kevyen liikenteen vihreä kuitenkin tuu ensin Suomessakin? Kerran auton ratissa ollessa kyydissä ollut sisko kommentoi, että läksin punaisilla jo liikkeelle... No kun olin katsonut jalankulkijavaloa 😃

  5. #4835
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.297
    Tuli vietettyä viikko Varsovassa ja ajattelin kertoa muun Euroopan meiningistä pari esimerkkiä.

    Ohessa kuva aika yleisestä isomman tien risteyksestä hotellin ulkopuolelta. Pyöräilijöille tuntui olevan omat kaistat sinakin ydinkeskustan ulkopuolella ja tuollainen risteysalue oli melko yleinen. Ihan toimivalta vaikutti, mitä nyt jalakulkijat käytti pyöräkaistoja, pyöräilijät oikoi jalankulkijoiden alueelta ja autoilijat ovat tappamassa kaikkea mikä liikkuu.
    Tälläinen rakentaminen käytännössä vaatii koko kaupunkirakenteen pommittamista maan tasalle ja autotonta neuvostovaltaa 50 vuotta.






    Tuli myös juteltua aika paljon pyöräilystä Tanskalaisen kollegan kanssa joka käyttää fillaria päivittäin työmatkoihin Kööpenhaminassa.
    Kovasti harmitteli suuria onnettomuusmääriä risteysalueilla kun autot kääntyessään ei huomioi pyöräilijää(aika tuttua suomesta) . Samoin oli sitä mieltä että maaseudulla ajaminen on vaarallista kun ei ole pyöräteitä ja autoilijat ajaa agressiivisesti.

    Ei se muu maakaan taida aina mansikka olla.

  6. #4836
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.162
    Asikkalan Pulkkilanharjussa tulee usein fillaroitua ja yhtenä kesänä ajoin reilun kuukauden ajan kaikki työmatkatkin sitä kautta. Ja se pyörätiehän kasvoi silloin pari vuotta sitten mukavasti mansikkaa ja heinää, koska sitä ei ole kansallispuiston alueella päällystetty. Eihän siinä mitään, mutta kerran tulikin mutkaisessa metsäkohdassa auto alamäessä nokikkain vastaan. Joku oli päättänyt lähteä mustikkaan ja joko luuli, että se heinittynyt polku oli autoillekin tarkoitettu tai ettei siellä kukaan kuitenkaan fillaroi.

    Kyseinen pyörätie on siitäkin hauska, että Pulkkilansalmessa ennen Reimaria siinä on usein parkkeerattuna autoja ja märkäpukuaan riisuvia sukeltajia, jotka ovat jättäneet happipullonsa siihen väylälle alamäen alle. Toinen lukunsa ovatkin sitten kevään ja syksyn lintubongarit, joilla on kiikarit ja tuolit sekä termospullot mukanaan.

    Ja sitten sitä vielä usein katsotaan pahasti kun siellä joku oikeasti pyöräileekin. Kehtaa prkl soittaa kelloakin jos ei pääse ohi.

  7. #4837
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.297
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ilmora Katso viesti
    Ja se pyörätiehän kasvoi silloin pari vuotta sitten mukavasti mansikkaa ja heinää, koska sitä ei ole kansallispuiston alueella päällystetty.
    Minun mielestä se päätös jättää se pätkä päällystämättä oli aivan väärä(pyöräilijän näkökulmasta) kyseinen pätkä on kesäaikaan aika vilkas. Kun vielä pientareet ja näkyvyys ovat mitä ove, ei se oikein houkuta fillaroimaan pulkkilanharjulle. Asvaltoinnilla olisi varmasti saatu pyöräilijöitä alueelle lisää, vai siksiköhän se jätettiinkin hiekkatieksi?

    Muuten olisi mukava ajopätkä Lahti-sysmä välillä, itsekin olen joskus mökille fillaroinut sen kautta.

  8. #4838
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.162
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tchegge_ Katso viesti
    Minun mielestä se päätös jättää se pätkä päällystämättä oli aivan väärä(pyöräilijän näkökulmasta) kyseinen pätkä on kesäaikaan aika vilkas. Kun vielä pientareet ja näkyvyys ovat mitä ove, ei se oikein houkuta fillaroimaan pulkkilanharjulle.
    Se todellakin on väärä päätös ja johtuu vain kansallispuiston statuksesta, sillä sehän on todella mainio pyöräilyreitti! Tämän hetkinen pehmeä sorapäällyste ei oikein ilahduta yhtäkään fillaristia. Ja Käkisalmen sillan korjauskin tulee tarpeeseen. Vaikka luonto onkin lähellä sydäntäni niin tässä se päällystämättä jättäminen on kyllä ollut väärä päätös, sillä sehän vain edistäisi mahdollisuuksia nauttia siitä ympäristöstä sekä hienoista maisemista.

    Laki Päijänteen kansallispuistosta (432/1993) määrittelee puiston tarkoituksen: "Edustavan suurjärvisaariston ja siihen kuuluvan ranta- ja metsäluonnon suojelemiseksi sekä ympäristöntutkimusta ja luonnonharrastuksen edistämistä varten samoin kuin virkistyksen ja retkeilyn tarpeisiin perustetaan valtion omistamille alueille luonnonsuojelulain (71/23) mukaiseksi erityiseksi suojelualueeksi Päijänteen kansallispuisto, joka sijaitsee Padasjoen, Asikkalan ja Sysmän kunnissa."

    Lain puitteissa olisi minusta voinut uuteen käyttö- ja hoitosuunnitelmaan ehdottaa Metsähallitukselle ja Ely-keskukselle pyörätien päällystämistä, sillä sehän vain edistäisi alueen retkeily- ja virkistyskäyttöä. ;-)

    Suunnitelmissahan on ollut joskus vetää kelvi aina Sysmään asti.

  9. #4839
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    OT.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ilmora Katso viesti
    jotka ovat jättäneet happipullonsa siihen väylälle alamäen alle.
    Ilmapullot. Paineilmaa. Ei happea. Puhdas happi on 6m syvyydessä myrkyllistä.

  10. #4840
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.162
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    OT.



    Ilmapullot. Paineilmaa. Ei happea.

    Mietinkin hyvin pitkään oikeaa termiä, mutta laiska ei jaksanut googlettaa.

  11. #4841
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.534
    Laitoin tämän myös uutisointiin .. sateenvarjo pinnojen väliin Bulevardilla

    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014...14761_uu.shtml

  12. #4842
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    ^No olkoon yksittäinen hullu, mutta kaikkea sitä joutuu kestämään! Bulevardi kun on niitä karuimpia pyöräteitä normaalistikin.

    Eilen jouduin ajamaan tuosta pitkästä aikaa. Oli hiljainen ilta-aika, mutta juutuin silti 11 km/h ajavien chopperistien taakse. Sitten pyörätie oli vielä viety Bulevardin toiselle puolelle ehkä korttelin matkaksi, ja naivisti tein nämä kaksi kadunylitystä, kun en nähnyt, mitä edessä on. Onneksi liikennevalojen takia pääsin chopperistien ohi siinä sentään.

    Kamppaaja jäi onneksi kokematta.

  13. #4843
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Ajoin tänään Espoon Laajalahdessa Turvesuontietä pitkin itään päin ja käännyin Kehä I:n vierustalle Otaniemen suuntaan. Hermo meinasi mennä, kun Turvesuontiellä oli kelviin ilmestynyt pari kolme kohtaa missä asfaltti oli leikattu tai jyrsitty pois koko väylän leveydeltä. Homma vaan paheni kun pääsin I:n suuntaan - Turvesuontien ja Kalevalantien eli Otaniemen välillä oli vähintään puolen tusinaa vastaavaa leikkausta, ellei enemmänkin. Pisteenä iin päälle Kehän ja Kalevalantien risteyksessä oli menossa päällystystyöt ja jouduin ajamaan juuri tasoitetun asfaltin yli. Keskinopeus tippui välittömästi muutaman kilsan, meno oli kuin olisi tervassa ajanut. Ja tietysti seuraavaksi vastaan tuli lisää näitä asfaltin leikkauksia. Aamulla saattaa muutaman työmatkatempoilijan hermo vähän kiristyä, jos leikkauksia ei yön aikana täytetä. Teitä on varoitettu.

  14. #4844
    Turvesuontien ja Kalevalantien/Tekniikantien väli kannattaa ilman tietöitäkin ajaa rantaraitin kautta. Kuivalla kelillä ei pitäisi olla ongelma maantienakeillakaan.

  15. #4845
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    Pisteenä iin päälle Kehän ja Kalevalantien risteyksessä oli menossa päällystystyöt ja jouduin ajamaan juuri tasoitetun asfaltin yli. Keskinopeus tippui välittömästi muutaman kilsan, meno oli kuin olisi tervassa ajanut. Ja tietysti seuraavaksi vastaan tuli lisää näitä asfaltin leikkauksia. Aamulla saattaa muutaman työmatkatempoilijan hermo vähän kiristyä, jos leikkauksia ei yön aikana täytetä. Teitä on varoitettu.
    On se kamalaa, kun tiet ovat huonossa kunnossa ja kaiken lisäksi niitä korjataan.

  16. #4846
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.162
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
    On se kamalaa, kun tiet ovat huonossa kunnossa ja kaiken lisäksi niitä korjataan.
    Se on oikein mukavaa, paitsi silloin kun se asvaltti tasoitetaan jollain traktorilla kuten Lahdessa näyttää Tuhkamäen lähettyvillä tehdyn.

  17. #4847
    Pitää kyllä avautua siitä miten kauhea tietyökevät/kesä on tänä vuonna ollut Helsingissä. Nyt on tullut uusi villitys että avataan muutaman metrin alueilta asfaltti ja levitetään isoa terävää sepeliä ympäriinsä lähistölle. Tämän ansiosta on tullut jo 5 flättiä niissä reilusti alle tuhannessa kilometrissä mitä olen kehäkolmen sisällä ajanut. Pari kertaa on joutunut ulkokuminkin vaihtamaan sepelin tekemän reiän takia. Varsinkin Otaniemi-Munkkiniemi klv on paha. Vapusta asti kaivettu joka viikko vähintään yksi uusi reikä, mutta yhtään ei ole täytetty eikä yhtään kiveä ehjäksi jääneeltä asfaltilta siivottu. Jostain syystä vieressä kulkevan ajoradan asfaltointi onnistui alle viikossa...

    Tuli jopa metron fiksauspalvelun kautta avauduttua kaupungin virkamiehille. Toivottavasti mahd moni muu jaksaa tehdä saman, vaikkei se varmaan auta yhtään sen enempää kuin tänne avautuminen.

  18. #4848
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempoilija Katso viesti
    Turvesuontien ja Kalevalantien/Tekniikantien väli kannattaa ilman tietöitäkin ajaa rantaraitin kautta. Kuivalla kelillä ei pitäisi olla ongelma maantienakeillakaan.
    Jep.
    A Gentleman will walk but never run

  19. #4849
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Lahden seutu
    Viestit
    885
    Meinasi aamun työmatkalla tulla hieman eksoottisempi tapaus pikku-uutisiin. Ajelin Lahden Karjalankadun kelviä alamäkeen, kun edessä oli henkilönosturi. No, se on ollut siinä jo hetken aikaa, kun viereisessä rakennuksessa on remppaa menossa, eikä se luonnollisesti muuallekaan mahdu. Ohitin nosturin ja kun olin sen takakulman kohdalla, tajusin, että pihasta tulee kaksi raksamiestä kantaen pitkää kattopeltiä. Ehdin huutaa "Varo!", jolloin uroot pysähtyivät ja nykäisivät peltiä taaksepäin. Itte väistin vasemmalle ja niinpä livahdin pellinpään ja liikennemerkin välistä osumatta kumpaakaan. Menee kyllä eniten mun piikkiin, oli liian kova tilannenopeus tuollaiseen paikkaan (arviolta 20 km/h). Pelästytti pirusti, jatkossa varovaisemmin.
    Kampinalle muokkasi tätä : 27.06.2014 at 08.29

  20. #4850
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    330
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
    On se kamalaa, kun tiet ovat huonossa kunnossa ja kaiken lisäksi niitä korjataan.
    Joo, ei se mitään, että korjataan metri sieltä metri täältä. Ei sekään mitään, että leikataan asfaltti pois siltä metrin pätkältä jättäen 10 cm veitsenterävät reunukset ja väliin junaratasepeliä. Ja hei ei sekään mitään, että mitään noita paikkoja ei tietenkään merkitä mitenkään. Siitä nyt puhumattakaan, että leikkurin jälkeen asfaltointi vähän kestää - ehkä ensi kesäkauteen tai sitä seuraavaan. Ehei, ei se mitään.

    Mutta ajoradalla jos vittusaatanaonjokuvääräsävy varoitusmerkissä, kun on piennar sortunut 10 metriä tien ulkopuolelta tms., niin jo on piru irti ja ulinaa auton rateissa...

    Mutta ei se mitään.

  21. #4851
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    386
    Jaaha joo. En jaksa nykyään kauheasti nostaa verenpaineita eteen hyppivistä kanssakulkijoista mutta jostain syystä autoilijoille on paljon pienemmät toleranssit sietokyvyssä. Eilen ajelin erään pyöräilijän perässä hiljaisella ajoradalla ja autoilija odotti parkissa oikealla että pääsee liikenteeseen. Päästi edellä ajaneen pyöräilijän mutta sitten mun kohdalla veti tietysti suoraan eteen. Vauhti oli melko hiljainen mutta silti piti vetää liinat kiinni. Tämä nyt ehkä menee vielä kategoriaan "oho, en huomannut että sieltä tuli vielä joku". Turun keskustassa sitten parkkihallista pyörätielle valuvat autot, voi jumankauta. Niitä oli kolme peräkkäin, ensimmäinen valui suoraan pyörätien päälle odottamaan pääsyä liikenteeseen. Seuraava tulija jätti kyllä jonkinmoisen aukon väliin mutta en viitsinyt trikellä tunkea kun näkyvyys oli huono ja kävelijöitä liikkeellä. Odotin että ensimmäinen menisi siitä edestä pois. No mitä tekee jonossa toisena ollut autoilija? Valuu tietty edellisen perseeseen kiinni, tuntui olevan kamala kiire, hyvä ettei lähtenyt OHITTAMAAN edellä ollutta vasemmalta, vaikka oli itse kääntymässä oikealle niin kuin ensimmäinenkin auto. Siinä vaiheessa multa meinasi palaa pinna - jumankauta ihan varmasti se toinen autoilija näki että täällä on myös pyöräliikennettä tulossa mutta arvon autoilija ei tietenkään voi noudattaa väistämisvelvollisuuttaan vaan törkeästi vaan eteen. Minkäs noille voi, pskapää mikä pskapää. Tuommosia asenneidiootteja varten tarvisi aina olla jotain ihania mätähajupommeja mukana. Voisivat vähän miettiä. Kauhea tarve tunkea ja tukkia väylä, vaikka hyvin näkee ettei sinne ajoradalle ole ihan heti pääsyä. Vähän sama kuin jäisin itse keskelle risteystä tukkimaan autojen kulkua.

  22. #4852
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    823
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hyötypolkija Katso viesti
    Joo, ei se mitään, että korjataan metri sieltä metri täältä. Ei sekään mitään, että leikataan asfaltti pois siltä metrin pätkältä jättäen 10 cm veitsenterävät reunukset ja väliin junaratasepeliä. Ja hei ei sekään mitään, että mitään noita paikkoja ei tietenkään merkitä mitenkään. Siitä nyt puhumattakaan, että leikkurin jälkeen asfaltointi vähän kestää - ehkä ensi kesäkauteen tai sitä seuraavaan. Ehei, ei se mitään.

    Mutta ajoradalla jos vittusaatanaonjokuvääräsävy varoitusmerkissä, kun on piennar sortunut 10 metriä tien ulkopuolelta tms., niin jo on piru irti ja ulinaa auton rateissa...

    Mutta ei se mitään.
    Jeps. Kovasti ihmettelen näitä tilkkutäkkipaikkausia itsekin. Lopputulos on järjestään huono. Tyypillisesti klv:t on pohjustettu niin huonosti tai asfalttikerros on ohuempi tai mikä lie muu syyn, mutta nuo saumat alkavat elää siinä määrin, että joka kevät tarvitsee jotain uusia hätäisiä pikikyhäelmiä. Toivottavasti uusissa väylissä ongelma on pienempi.

    Pyöräilyinfrasta tuli mieleen esimerkkinä, että Vantaan Myyrmäen alueen halkaiseä Itä-Länsi-suunnassa 1,3 km matkalla yhteensä 11 yhdistettyä väylää. Kaikki väylät ovat selvästi lähinnä kävelyä tai aivan lyhyitä pyörämatkoja varten suunniteltu 90 asteen käännöksinee, tonttiliittyminen ja sokkoristeyksineen. Soisi nämä merkattavan rehellisesti jalkakäytäviksi. Samalla voisi panostaa muutamaan oikeasti toimivaan, eli sujuvaan ja turvalliseen ratkaisuun. Tilanne lienee sama muillakin 70-lukua huokuvilla alueilla.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

  23. #4853
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    145
    Tällästä tullut vastaan: http://www.youtube.com/channel/UCwTy...lECD2zw/videos edit: On siis minun omia pätkiä
    Sami93 muokkasi tätä : 01.07.2014 at 21.32

  24. #4854
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    9
    Sattuipa tänään Pirkkalassa Sorkkalantiellä. Ei ole kevyen liikenteen väylä, mutta sen verran älytön kevätjuhlaliike tuli nähtyä, että kyllä tämä paikkansa ansaitsee.

    Painelin äsken menemään tätä Pirkkalan leppoisinta ja sympaattisinta kruisailutietä 30+ km/h lasissa. Hevostallien kohdalla näen, että vastaani tulee kaksi autoa perätysten ja niiden perään liimautuu hetken kuluttua saksalaisvalmisteinen, aika messevän näköinen valkoinen avoauto. Tieosuus on hyvin selkeä, koko porukalla on näköyhteys toisiinsa. Itse olen fillarin selässä aina tarkkana ja noudatan "ennemmin ehjä kuin oikeassa"-periaatetta, joten letkan tullessa vastaan katselen vähän, että mitäpä vastaantulijat meinaa. Eihän se avoautokuski nyt ole niin reikäpäinen, että lähtisi tällaisessa tilanteessa ohittamaan noita kahta autoa, eihän?

    No lähtihän se. Ratin takana ollut lippatukka ei joko hahmottanut vauhtiani tai halunnut tunnustaa meikäläistä osana tieliikennettä, ja ohitus oli vielä komeasti vaiheessa siinä vaiheessa kun koko porukka on meikäläisen kohdalla. Vielä vähän leveämmin kun olisi mennyt ohitse, niin ei olisi kauhean vaikea arvata että kuka siinä tilanteessa ottaa osumaa. En oikein muuta ehtinyt kuin nyrkkiä puimaan tälle järjen jättiläiselle. Litranen juomapullo tuulilasiin olisi ollut kyllä enemmän kuin paikallaan.
    "White bar tape is so pro."

  25. #4855
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482

    Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

    Tuon tapainen ohitus saattaa täyttää törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen kriteerit. Ohittaminenhan on kielletty jos on vastaan tulevaa liikennettä. Tässä tapauksessa pyöräilijä, jolla ei ole piennarta käytettävissä. Muutaman kerran ajokaudessa noita sattuu myös omalle kohdalle.

  26. #4856
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    145

  27. #4857
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    65
    Asfalttimiehet oli jyrsineet ajoradan auki auroranmäki - kuninkaantie osuuden alkupäästä. Kaivonkannet ja kehykset nosteltu nätisti tien sivuun, lukuun ottamatta sitä yhtä kehystä joka oli sijoitettu kaartuvaan alamäkeen kevyenliikenteenväylälle oikeaan laitaan. Sydän pomppas kurkkuun kun yhtäkkiä ajolinjalla onkin n. 15cm korkea valurautarengas. Onneks kerkesin väistämään niin saan jatkaa pyöräilyä tänä kesänä, laitoin kotiin tullessani myös palautetta Espoon kaupungille, että muutkin saa jatkaa pyöräilyä. Toivotaan ettei kukaan jysäytä tähän esteeseen ennen kuin palautteeni on kulkenut byrokratian rattaiden läpi ja tieto esteestä on urakoitsijalle asti saatu, sekä este johonkin turvallisempaan paikkaan siirrettyä.

    Tässä vielä ko. paikka: http://goo.gl/maps/YovZQ

  28. #4858
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    203
    Tässä lista hieman vaikeasta elämästä Tampereen ja Pirkkalan pyöräteiltä. Paino siis sanalla hieman, kun joidenkin mielestä tilanteet ovat varmaankin melko ongelmattomia.

    1. Auto tulee kaupan pihasta ja pysähtyy pyörätien päälle. Kuski ymmärsi peruuttaa kun aikani odottelin auton vieressä. Kuskilla oli kova kiire päästä liikennevaloihin 20 metrin päähän autojonon jatkoksi...

    2. Noin 2-3 -vuotias lapsi tulee jäätelöä syöden kaupan pihasta pyörätielle katsomatta ollenkaan muuta liikennettä. Hitaasti ajoin ohi eli ei ongelmia.

    3. Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain. Pyörätien puolella perheenisä työntää pyöräilyä opettelevaa lastaan. Perheen äiti kävelee siinä pyörätien puolella myös. Ohitus siis jalkakäytävän puolelta, jossa tietenkin perheen toinen lapsi ajoi pyörällä eli pikaisesti siis takaisin pyörätienpuolelle. Kummalle puolelle kuuluu tuo kävelevä aikuinen työntämässä pyöräilevää lasta? Pyörässä siis kiinteä työntämiseen tarkoitettu putki.

    4. Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain. Pyörätien puolella mies taluttaa pyörää ja nainen kävelee vieressä myös pyörätien puolella. Käynti jalkakäytävän puolella siis taas kerran.

    5. Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain. Pyörätien puolella kaksi nuorta ajaa rinnakkain ja toinen temppuilee pyörällään ajaen eturengas ilmassa. Toinen katsoo taakseen ja huomaa minut. Kumpikin siirtyy ajamaan jalkakäytävän puolelle ja minä ohitan kaksikon pyörätien puolelta. Mieluummin ohittaisin vasemmalta mutta käyhän se näinkin. Yhteentörmäystilanteessa tosin olisi aika hankala selittää oikealta tapahtunutta ohitusta.

    6. Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä vastaan tulee äiti lastenvaunuja työntäen ja lapsi vieressä kävellen. Siirryn hieman vasemmalle ja samalla ohitseni menee nuori mies jollain temppupyörällä kovaa vauhtia. Hieno paikka lähteä ohittamaan... Ohitan sitten tämän pyöräilijän noin sadan metrin päässä, kun hän pysähtyi ja tietenkin menosuuntaansa nähden vasempaan reunaan.

    7. Yhdistetyllä pyörätiellä alamäessä oma nopeus 34 km/h ja ohitseni menee pyöräilijä varsin vauhdikkaasti. Enkä todellakaan kuullut kenenkään tulevan takaa. Onneksi oli leveä väylä ja itse pyrin tälläkin kertaa olemaan väylän oikeassa reunassa. Ohitseni saa toki mennä mutta soittokellon kilautus voisi olla paikallaan ohitustilanteessa tuollaisella noeudella ajettaessa.

    8.-20. Vastaan tuli paljon pyöräilijöitä, jotka ajoivat rinnakkain ja joilla oli vaikeuksia siirtyä ajamaan peräkkäin. Kuinka vaikeaa se on hetkeksi siirtyä ajamaan peräkkäin? Ei pyörätiet nyt niin leveitä ole, että siellä voisi ajaa rinnakkain koko ajan.

  29. #4859
    Liittynyt
    07/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    401
    Kommentoin muutamaa kohtaa.

    "3. Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain. Pyörätien puolella perheenisä työntää pyöräilyä opettelevaa lastaan. Perheen äiti kävelee siinä pyörätien puolella myös. Ohitus siis jalkakäytävän puolelta, jossa tietenkin perheen toinen lapsi ajoi pyörällä eli pikaisesti siis takaisin pyörätienpuolelle. Kummalle puolelle kuuluu tuo kävelevä aikuinen työntämässä pyöräilevää lasta? Pyörässä siis kiinteä työntämiseen tarkoitettu putki."
    - Mielestäni on varsin selvää, että koko jengi kuuluu jalkakäytävän puolelle. Lapsi saa siellä joka tapauksessa ajaa, ja tällainen hitaasti liikkuva kombo on selvästikin jalankulkija-yhdistelmä.

    "7. Yhdistetyllä pyörätiellä alamäessä oma nopeus 34 km/h ja ohitseni menee pyöräilijä varsin vauhdikkaasti. Enkä todellakaan kuullut kenenkään tulevan takaa. Onneksi oli leveä väylä ja itse pyrin tälläkin kertaa olemaan väylän oikeassa reunassa. Ohitseni saa toki mennä mutta soittokellon kilautus voisi olla paikallaan ohitustilanteessa tuollaisella noeudella ajettaessa."
    - Kun muuttaa omaa ajolinjaansa, tulee varmistua, ettei toikkaroi ohittajan tielle. Etenkin enemmän pyöräilevän tapauksessa tämän pitäisi olla selvää. Eli toisin sanoen jos edellä ajava näyttää vähintään harrastajalta tai muutoin liikennetietoiselta ihmiseltä, ohittajan ei tarvitse soittaa kelloa.

    "8.-20. Vastaan tuli paljon pyöräilijöitä, jotka ajoivat rinnakkain ja joilla oli vaikeuksia siirtyä ajamaan peräkkäin. Kuinka vaikeaa se on hetkeksi siirtyä ajamaan peräkkäin? Ei pyörätiet nyt niin leveitä ole, että siellä voisi ajaa rinnakkain koko ajan."
    - Ei se vaikeaa ole. Soita kelloa äläkä väistä. Kyllä ne töhöilijät menevät supumpaan.

  30. #4860
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempoilija Katso viesti
    Turvesuontien ja Kalevalantien/Tekniikantien väli kannattaa ilman tietöitäkin ajaa rantaraitin kautta. Kuivalla kelillä ei pitäisi olla ongelma maantienakeillakaan.
    Tosin niitä kuivia kelejä ei ole viime viikkoina kauheasti nähty, joten tuo rantaraitti on muutamasta kohdasta hieman mutainen tai lätäkköinen.

    (Olen tosin tästä huolimatta itse ajanut siitä aika monta kertaa työmatkaa 28 mm maantienakeilla.)
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •