ElectrobikeHephaFillariGiant
Sivu 163 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 63 113 153 161 162 163 164 165 173 213 263 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.861 - 4.890 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

tempokisu Guest

Huutomerkki! SUUNTAMERKKI! kiitos

Pirkkalassa todellakin on noita mainittuja "tilanteita" - ja pahin on ehdottomasti sellainen jossa edellä oleva napero päättää just edestäsi kääntyä vasemmalle. Ei tietenkään katsota taakse tai anneta suuntamerkkiä - koska ei edes tiedetä että semmoinenkin kun suuntamerkki on olemassa. Tai muita pyörätiellä liikkujia pitäisi sillee huomioida. Minä itte vaan meen minne haluun.

Viime viikolla lähdin autolla ja ajoin kotitieni mäkeä ylöspäin, vieressä jalkakäytävällä ( ei kevyen liikenteen väylä) ajoi poika fillarilla ja vaikka siinä on ihan kohta suojatien paikka, niin tämä poika ei sinne asti jaksanut vaan ihan yhtäkkiä nappasi tien yli. Paniikkijarrutus, ja poika vaan naureskeli. Annoin äänimerkkiä täydellä voimalla ja heristin etusormea. Olisin halunnut pysähtyä ja kommentoida että kiitä siittä että reagoin nopeasti, yhteentörmäyksessä mulle ei olisi kuinkaan käynyt mutta poika ja pyörä olisi varmaan vähän iskua saaneet. ( tosin mun nopeus oli noin 30km/h, on sellainen jyrkkä ylämäki johon juuri lähdin kotipihasta).

Eilen edelläni ajoi vanhempi mies, ja mietin juuri ohitusta, mutta silloin tämä mies NÄYTTI SUUNTAMERKKIÄ - joten ajelin perässä sen ajan. Kiitin miestä siittä että näytti suuntamerkkiä!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Pirkkalassa todellakin on noita mainittuja "tilanteita" - ja pahin on ehdottomasti sellainen jossa edellä oleva napero päättää just edestäsi kääntyä vasemmalle. Ei tietenkään katsota taakse tai anneta suuntamerkkiä - koska ei edes tiedetä että semmoinenkin kun suuntamerkki on olemassa. Tai muita pyörätiellä liikkujia pitäisi sillee huomioida. Minä itte vaan meen minne haluun.
    Noiden naperoiden kanssa tuo vaikuttaa olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, olen ottanutkin tavaksi hiljentää yleensä siihen naperon kulkemaan vauhtiin ja jättämään vähän väliä, ne vaikuttavat keskimäärin pysähtyilevän aika usein ja kulkevat hyvin vähän matkaa kunnes kääntyvät, joten olen katsonut helpoimmaksi odotella hetken tai sitten menen autotien/nurmikon jne kautta ohi, niin ei ole paljoa vaaraa.

Isommassa kaupungissa sillä tietty pääsisi otsikoihin "mies seurasi lasta", "poliisi etsii miespyöräilijää, joka seuraa lapsia kevyenliikenteen väylillä" jne.

Tuossa eräänä päivänä ajelin kaupalle ja tuolla lyhyellä ainokaisella kelvin pätkällä joka täällä on, kohtasin koiranulkoiluttajan, sellainen iso nuori koira, kulkivat aika lähellä keskellä väylää ja koira tietty puolelta toiselle, hiljentelin siihen kävelijän rinnalle ja tervehdin kohteliaasti, jolloin keräili talutushihnaa sisään ja piti koiran hallinnassa vaikka tuo nuori koira tietenkin on utelias tutkimaan kulkijoita, joten tokihan se yritti päästä tarkemmin tutustumaan.

Aivan varmasti olisi saanut tuostakin ongelman jos olisi paahtanut 20km/h hihaa hipoen ohi, pelästynyt koirakin puolustautuu herkästi ja ei se koirakaan mua huomannut ennen kuin tervehdin, tuulen alta kun pääsin lähestymään ja koiralla mielenkiinto edessäpäin.

Sellaista yhteiseloa yhteisillä teillä, yhteiskunnassamme, kaikilla mielestäni noin toimien kivempaa.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santerius Katso viesti
    "7. Yhdistetyllä pyörätiellä alamäessä oma nopeus 34 km/h ja ohitseni menee pyöräilijä varsin vauhdikkaasti. Enkä todellakaan kuullut kenenkään tulevan takaa. Onneksi oli leveä väylä ja itse pyrin tälläkin kertaa olemaan väylän oikeassa reunassa. Ohitseni saa toki mennä mutta soittokellon kilautus voisi olla paikallaan ohitustilanteessa tuollaisella noeudella ajettaessa."
    - Kun muuttaa omaa ajolinjaansa, tulee varmistua, ettei toikkaroi ohittajan tielle. Etenkin enemmän pyöräilevän tapauksessa tämän pitäisi olla selvää. Eli toisin sanoen jos edellä ajava näyttää vähintään harrastajalta tai muutoin liikennetietoiselta ihmiseltä, ohittajan ei tarvitse soittaa kelloa.
    Samaa mieltä, itelle ohitetuksi tuleminen on normitilanne, ja kun mennään siististi vasemmalta ohi, niin ei tarvii varoitella. Välillä vähän säikähtää, kun ei kuule etukäteen, mutta sen kanssa voi elää. Tietenkin tilanteen mukaan tämä.

Sitä kyllä ihmettelen, miten jotkut eivät vaivaudu ollenkaan siirtymään sivummalle ohittaessaan. Ajolinjani on enemmän oikealla kuin useimmilla, jos ei mitään nokkospuskia/oksia ole ihan reunassa, ja muutamat eivät juurikaan koukkaa sivummalle, vaikka tilaa olisi reilusti eikä muita kulkijoita. Pienelle inhimilliselle virheelle tai kivenmurikan väistölle saisi jättää tilaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti

Tuossa eräänä päivänä ajelin kaupalle ja tuolla lyhyellä ainokaisella kelvin pätkällä joka täällä on, kohtasin koiranulkoiluttajan, sellainen iso nuori koira, kulkivat aika lähellä keskellä väylää ja koira tietty puolelta toiselle, hiljentelin siihen kävelijän rinnalle ja tervehdin kohteliaasti, jolloin keräili talutushihnaa sisään ja piti koiran hallinnassa vaikka tuo nuori koira tietenkin on utelias tutkimaan kulkijoita, joten tokihan se yritti päästä tarkemmin tutustumaan.

Aivan varmasti olisi saanut tuostakin ongelman jos olisi paahtanut 20km/h hihaa hipoen ohi, pelästynyt koirakin puolustautuu herkästi ja ei se koirakaan mua huomannut ennen kuin tervehdin, tuulen alta kun pääsin lähestymään ja koiralla mielenkiinto edessäpäin.
    Kuulun myös koiran ulkoiluttajiin ja ihmetyttää tuo tyyli kaahata kovaa vauhtia mitään ilmoittamatta ohi vaikka nurmikon kautta ja mulkoila vihaisen kun en kerinnyt samaan koiraa viereeni. Toinen lähestymis tapa on ajaa hanuriin kiinni ja rimputtaa siinä kelloa jolloin saan paskahalvauksen.
    Kun näette porukkaa leveellään pyörätiellä soittakaa kelloa tai viheltäkää vaikka säkkijärven polkkaa tarpeesi kaukaa jotta en pelästy ja saan koiran viereeni.
    Terveisin: Myös pyöräilijä

Minäkin ulkoilutan eläintä narun päässä. Tiedostan että julkisella liikenneväylällä velvollisuuteni on pitää eläin hallinnassani kokoajan, ei vasta sitten kun ajoneuvon kuljettaja sitä kiltisti pyytää. Tiedän myös että tieliikennelaissa kerrotaan ettei ajoneuvon äänimerkkilaitetta saa soitella turhanpäiten vaan sillä nimenomaan ilmoitetaan jollekkin liikennesekoilijalle että "voisitkos nyt lopettaa sen liikenteen vaarantamisen".
    Eläimen ja minun välissä on 7metriä kelautuvaa hihnaa. Pysyttelen silti eläimen lähellä kokoajan, ja seuraan muuta liikennettä. Kun ajoneuvo lähestyy, lukitsen hihnan jotta eläin ei pääse sinkoutumaan ja aiheuttamaan vaaratilanteita. Kun liikennettä ei ole, voin päästää eläimen sen 7 metriä penkan puolelle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antsu60 Katso viesti
    Toinen lähestymis tapa on ajaa hanuriin kiinni ja rimputtaa siinä kelloa jolloin saan paskahalvauksen.
    Joillain mopoilla on tapana tööttäillä jokaiselle pyöräilijälle varmuuden vuoksi ja siinä vasta voi säikähtää, jos sen tekee ihan takaa.

Tarpeeksi kaukaa kun soittaa, niin ei tarvi hiljennellä, kun kelvi on järjestyksessä kohdalle tultaessa. Myös lapset mene yleensä hyvin oma-aloitteisesti ruotuun kun soitta kelloa jo kaukaa.

Kuulun myös koiran ulkoiluttajiin ja ihmetyttää tuo tyyli kaahata kovaa vauhtia mitään ilmoittamatta ohi vaikka nurmikon kautta ja mulkoila vihaisen kun en kerinnyt samaan koiraa viereeni. Toinen lähestymis tapa on ajaa hanuriin kiinni ja rimputtaa siinä kelloa jolloin saan paskahalvauksen.
    Kun näette porukkaa leveellään pyörätiellä soittakaa kelloa tai viheltäkää vaikka säkkijärven polkkaa tarpeesi kaukaa jotta en pelästy ja saan koiran viereeni.
    Mua ihmetyttää kaikki kovaa kelvillä ajavat, siis silloin kun siellä on muitakin, itse olen pitäytynyt siinä juoksuvauhdissa tai alle, kun on muitakin väylällä, eikä ole noita yllätyksiä paljoa tapahtunut. Urheilualueet on mielestäni erikseen ja liikenne erikseen, niinhän se on autoillakin.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

IncBuff Guest
    Siellä väylällä ei pitäisi kulkea leveällä. Pitäisi tajuta, että siellä kulkee muitakin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Siellä väylällä ei pitäisi kulkea leveällä. Pitäisi tajuta, että siellä kulkee muitakin.
    Yleensähän pyöräilijöitä pidetään pahimpana tällaisessa käytöksessä, joten ehdotankin, että joku koiranulkoiluttaja menee tekemään empiirisiä kokeita onko ajorata vai pyörätie pahempi paikka: kävelee vain keskellä tietä ja laskee kuinka moni autoilja meinaa ajaa päälle ja/tai tööttäilee versus pyöräilijä hanurissa soittamassa pirikelloa? Samoin voisi kokeilla myös laittaa koiran hihnaan riittävästi näkyvyyttä ja virittää sen poikittain ajoradalle, ja katsoa seurauksia...
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

Mun mielestä jokainen voisi omalla toiminnallaan pyrkiä olemaan haittaamatta toisten toimintaa, lisäksi jokainen voisi pyrkiä toimimaan siten, että kantava ajatus olisi mahdollistaa toisten toimiminen, eli jeesata, huomioda auttaa, olla ystävällinen, kohtelias ja sitä rataa.

Riippumatta siitä onko se tai ne toiset idiootteja, lapsia, koiria tai ihan vaan böndejä.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    Yleensähän pyöräilijöitä pidetään pahimpana tällaisessa käytöksessä, joten ehdotankin, että joku koiranulkoiluttaja menee tekemään empiirisiä kokeita onko ajorata vai pyörätie pahempi paikka: kävelee vain keskellä tietä ja laskee kuinka moni autoilja meinaa ajaa päälle ja/tai tööttäilee versus pyöräilijä hanurissa soittamassa pirikelloa? Samoin voisi kokeilla myös laittaa koiran hihnaan riittävästi näkyvyyttä ja virittää sen poikittain ajoradalle, ja katsoa seurauksia...
    Noin noilla lähiökaduilla porukka käyttäytyy juuri kuvaamallasi tavalla. Ongelman on huomannut vasta nyt kun ajelee priuksella, joka kulkee pienissä nopeuksissa varsin äänettömästi. Ajoradalla majailevat tajuavat usein vasta metrin päästä, että auto on tulossa. Polttomoottoriautoilla ei koskaan ole ollut vastaavaa "ongelmaa". Aika monista kaduista on tullut pihakadun tyyppisiä katuja, jossa on syytä olla autolla varuillaan, vaikka juridisesti kyseessä on normaali ajorata ja nopeusrajoitus on 50 km/h.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Mua ihmetyttää kaikki kovaa kelvillä ajavat, siis silloin kun siellä on muitakin, itse olen pitäytynyt siinä juoksuvauhdissa tai alle, kun on muitakin väylällä, eikä ole noita yllätyksiä paljoa tapahtunut. Urheilualueet on mielestäni erikseen ja liikenne erikseen, niinhän se on autoillakin.
    Aika hitaaksi menee arkiajot jos kevlillä pitäis juoksuvauhtia ajella .. autojenkin olis varmaan parempi ajaa hevoskyytiä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Noin noilla lähiökaduilla porukka käyttäytyy juuri kuvaamallasi tavalla. Ongelman on huomannut vasta nyt kun ajelee priuksella, joka kulkee pienissä nopeuksissa varsin äänettömästi. Ajoradalla majailevat tajuavat usein vasta metrin päästä, että auto on tulossa. Polttomoottoriautoilla ei koskaan ole ollut vastaavaa "ongelmaa". Aika monista kaduista on tullut pihakadun tyyppisiä katuja, jossa on syytä olla autolla varuillaan, vaikka juridisesti kyseessä on normaali ajorata ja nopeusrajoitus on 50 km/h.
    Tuo on kummallinen ilmiö, samaa toki olen havainnut, mutta kummallisen siitä tekee se, että mun korviin ainakin suuressa osassa autoa ne renkaat pitää sen mekkalan, ei moottori ja itse olen hyvin helposti kuullut nuo ilman polttomoottoria kulkevat siitä rengasmelusta.

Tossakin täytyy olla jotain mitä en tiedä, ehkä se liittyy normaalien ihmisten kuulon toimintaan tai kuulohavaintojen rekisteröimiseen, mulle kun kaikki äänet ovat samanlaisia ja hälyisessä tilassa kuulen jokaisen ja kaiken, kun taas käsittääkseni normaalimmat omaavat paremmat filtterit ja ehkä se rengasmelu sitten filtteröityy pois tiedostamatta ja siksi tuo ilmiö tapahtuu?

Voihan se olla ihan jotain muutakin, mutta ihmetystä herättää tuo ilmiö, kun sitä ei oikein ymmärrä.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Tänään täti-ihminen talutti kahta koiraansa 5 metrin flekseissä. Toinen koira meni viistosti kohti toista reunaa, eli väylän poikki, ja toinen tonki ojan vartta. Ei mitään havaintoa siitä, että tulin takaa. Eihän minulla siinä mitään hätää ollut, kun näin ne monen kymmenen metrin päästä. Ajoin kuitenkin tahallani reippaasti siihen naisen takaviistoon ja vedin renkaat lukkoon -jarrutuksen siten, että hiekkaväylä siinä kivasti rohisi. Nainen alkoi paniikissa kelata fleksejä kasaan. Ei käynyt sääliksi. Jumaliste, kyllä sitä voisi vähän miettiä, että vaikka ei tietäisi ketään olevan tulossa, niin kevyen liikenteen väylällä voi odottaa jossain vaiheessa jonkun tulevan kävelyvauhtia menevän ohitse. Eli jos ei pysty menemään jatkuvasti supussa, niin sitten pitäisi seurata aktiivisesti liikennettä, että ehtii saada rykmenttinsä suppuun, jos joku tulee. Mutta kun nuo ovat sellaisia hemmetin puupäitä, että minäminäminä ja minä. Joillain ihmisillä ei vain riitä ajattelukyky kantamaan oman navan ohitse. Normaaliälyisiksi luokittelemani ihmiset ymmärtävät, että siellä liikkuu muitakin ja kaikki todennäköisyydet ovat sen puolesta, että niitä kohtaamisia tulee, joten kannattaisi mennä sen mukaan, eikä tallustaa sokkona siellä miten sattuu.

^Ja nyt on sit hyvä mieli kun minäminäittemunkelvillä pääsi kyykyttämään täti-ihmistä? Entäs jos täti-ihminen tai sen lähisukulainen onkin asemassa jossa hää joutuu tekemään fillaristien asemaan vaikuttavia päätöksiä, mahtaako tulla ns negatiivista lobbausta?

Perseily on persiistä, hymy on tehokkaampaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    . Mutta kun nuo ovat sellaisia hemmetin puupäitä, että minäminäminä ja minä. Joillain ihmisillä ei vain riitä ajattelukyky kantamaan oman navan ohitse. Normaaliälyisiksi luokittelemani ihmiset ymmärtävät, että siellä liikkuu muitakin ja kaikki todennäköisyydet ovat sen puolesta, että niitä kohtaamisia tulee, joten kannattaisi mennä sen mukaan, eikä tallustaa sokkona siellä miten sattuu.
    Piirsitkö kuvan itsestäsi?
    hannupulkkinen muokkasi tätä : 04.07.2014 at 20.51
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Okei, enpä ole kyllä itse vielä moiseen törmännyt.

Mutta mitä tulee moottorimeluun versus rengasmeluun, niin kyllähän noita on ihan vakavissaan pohdittu, että mitä ääntä pitäisi sähköauton pitää ennakoitavuuden lisäämiseksi. Nimittäin rengasmelu kuuluu vasta suuremmassa nopeudessa, ja pienissä nopeuksissa nykyautoissa on se polttomoottori, joka sen meluhaitan tuottaa. Jossain autossa oli ylimääräistä hurinaa ~28 km/h asti (18 mph).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Eihän minulla siinä mitään hätää ollut, kun näin ne monen kymmenen metrin päästä. Ajoin kuitenkin tahallani reippaasti siihen naisen takaviistoon ja vedin renkaat lukkoon -jarrutuksen siten, että hiekkaväylä siinä kivasti rohisi. Nainen alkoi paniikissa kelata fleksejä kasaan. Ei käynyt sääliksi. Jumaliste, kyllä sitä voisi vähän miettiä, että vaikka ei tietäisi ketään olevan tulossa, niin kevyen liikenteen väylällä voi odottaa jossain vaiheessa jonkun tulevan kävelyvauhtia menevän ohitse.
    Tämä juttu olisi kyllä sopinut tuonne ketjuun Tunnustuksia törttöilystä liikenteessä.

Siis kyllähän yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä on ongelmallinen liikenneympäristö, mutta ei se silti ole jalankulkijan vika, joka jalkakäytävällä kulkee. Kannattaa nyt seuraava kertaa varten miettiä sitä sen toisenkin osapuolen näkökulmasta. Oikeasti siellä yhdistetyllä se jalankulkija kulkee jalkakäytävällä, ja jalkakäytävällä nyt vaan voi kulkea miten vaan. Ikävää se on pyöräilijöiden kannalta, mutta näin se vaan on.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Piirsitkö kuvan itsestäsi?
    En. Minä ajattelen aina, että siellä liikkuu muitakin. Muuten voidaan olla persoonastani monenlaista mieltä, mutta kuuluuko se oikeasti tälle palstalle? Siinäpä sinulle miettimästä. Minun mielipiteeni ehkä jo arvaatkin.

Nuo tyypit ovat vaarallisia. Mitä jos joku vetää siihen fleksiin ja satuttaa oikeasti itsensä? Silittelettekö tädin päätä, että no, sattuuhan noita, että kun ikääkin on jo viitisen kymmentä, niin eihän sitä voi odottaa, että ei viritellä ansalankoja muille tien käyttäjille väylällä, jossa on suurelta matkalta huono näkyvyyskin sitä reunustavien puskien takia?

Minkä takia kuuluisi sinne? Jos kävelijä käyttää kolmen metrin kaistaleesta 10 metriä niin onko se pyöräilijän vika?
    Ei vaan ymmärrä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    Siis kyllähän yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä on ongelmallinen liikenneympäristö, mutta ei se silti ole jalankulkijan vika, joka jalkakäytävällä kulkee.
    Mikä ei ole jalankulkijan vika? Ai sekö, että kun toinen koira vetää muutaman metrin langan päässä toiseen suuntaan väylän poikki ja tädin huomio on toiseen suuntaan menneessä koirassa? Kenen vika se sitten on? Koiranko? Minunko? Kerro nyt ihmeessä. Tiedätkö, että ei muuten ole mikään pakko niitä fleksejäkään käyttää? Voi käyttää ihan sellaista hihnaa, joka ei veny järkyttäviin mittoihin, ellei sitten ole liian laiska kulkemaan sen koiran perässä.

Kannattaa nyt seuraava kertaa varten miettiä sitä sen toisenkin osapuolen näkökulmasta. Oikeasti siellä yhdistetyllä se jalankulkija kulkee jalkakäytävällä, ja jalkakäytävällä nyt vaan voi kulkea miten vaan. Ikävää se on pyöräilijöiden kannalta, mutta näin se vaan on.
    Suosittelen, että tutustut liikennesääntöihin. Niissä otetaan kantaa siihen, että voiko siellä vedellä "miten vaan" koiriensa kanssa.

Eikös liikenteessä nopeampi eli saavuttava väistä sitä hitaampaa?

Perseily tulee aina takasin omille korville, ennemmin tai myöhemmin ja sit siitä kärsii myös syyttömät ja ei-paikalla-olleet.
    Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne

Olisiko pirikellon pirittäminen ajoissa, ohittaminen ja kiitos väistämisestä ollut hyvä tapa ja muita fillaroijija leimaamaton?
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marko.k Katso viesti
    Minkä takia kuuluisi sinne? Jos kävelijä käyttää kolmen metrin kaistaleesta 10 metriä niin onko se pyöräilijän vika?
    Ei vaan ymmärrä.
    Niin, ja tämä on pyöräilypalsta. Jos täälläkin moni on sitä mieltä, että sopii vain antaa koirien liikkua pyöräilijälle vaarallisten johtojen päässä miten sattuu, niin mitenhän sitten itse noiden koiranulkoiluttajien mielestä? Kuinka moni heistä on sitä mieltä? Ei ainakaan ole ihme, jos asenne ei muutu, kun vaarallista käyttäytymistä vähätellään. Tuokaan kohtaamani nainen ei tuohon ikään mennessä ole oppinut huomioimaan toisten terveyttä tuollaisessa ihan jokaisen koiranulkoiluttajan perusjutussa. Ei tarvitse monta kertaa kämmätä, että jotain sattuu ja pahasti. Mikähän olisi muuten riittävän monta loukkaantumista ja kuolemaa, että noita ei vähäteltäisi? Minusta jokainen on liikaa, koska nuo ovat täysin turhia ja poistettavissa ihan pelkästään sen tiedostamisella, että siellä liikkuu muitakin.

Tuo koirien liike ei ollut mikään yllättävä veto, vaan seurasin sitä kaukaa. Ei siinä ihminen tosiaan piitannut yhtään koko asiasta kunnes sitten huomasi tulijan eli liian myöhään.

Olisiko pirikellon pirittäminen ajoissa, ohittaminen ja kiitos väistämisestä ollut hyvä tapa ja muita fillaroijija leimaamaton?
    Ei. Koska silloin ihminen ei tajua, että hän aiheutti vakavan vaaratilanteen. Jos tuo olisi sattunut sata metriä eri kohdassa, niin se olisi tullut mutkan takaa ja silloin minulle olisi tullut kiire. Minä olen joskus jutellut ihmisten kanssa ystävällisesti yrittäen ja veetähän sieltä on tullut yleensä takaisin. Sitäkin kautta olen oppinut, että säikähdys vie asian perille paremmin. Vähäksi aikaa. Sitten se taas unohtuu ja sitä kävellään kolmen koiran kanssa tupakkaa poltellen ja tekstiviestejä naputellen kaikki samaan aikaan, kuten eilen näin tapahtuvan. Hänellä ei kuitenkaan ollut fleksejä käytössä ja hän sai koiransa pidettyä ihan laidassa, että siinä mielessä ei ole siitä valittamista, mutta kuvastaa hyvin sitä, missä kaikkialla muualla ne ajatukset joillain ovat kuin liikenteessä.

Luulenpa että säikyttely ei saa mitään hyvää aikaan. Se on vain ärsyttävää käyttäytymistä ja lisää vain vihaa pyöräilijöitä kohtaan. Huomasit tilanteen ajoissa ja sinulla olisi ollut aikaa käyttäytyä niinkuin aikuinen pyöräilijä käyttäytyy. Hyvä mieli opettaa paremmin kuin paha mieli.
    Jos et aja et voi ottaa!

Luulenpa että säikyttely ei saa mitään hyvää aikaan. Se on vain ärsyttävää käyttäytymistä ja lisää vain vihaa pyöräilijöitä kohtaan. Huomasit tilanteen ajoissa ja sinulla olisi ollut aikaa käyttäytyä niinkuin aikuinen pyöräilijä käyttäytyy. Hyvä mieli opettaa paremmin kuin paha mieli.
    Olemme täysin eri mieltä asiasta. Eikä tuossa syntynyt pahaa tahtoa pyöräilijöitä kohtaan, koska hän oikeasti luuli, että meinasin törmätä siihen ansalankaan. Ja tokihan hän tajusi, että se oli täysin hänen mokansa. En minä jaksa enää ymmärtää ihmisiä, joiden pelkän piittaamattomuuden takia ihmisiä loukkaantuu ja jopa kuolee vuosittain. Kyllä heillä varmasti olisi riittävästi järkeä toimia asiallisesti, jos kerran osaavat koiria yleensäkin ulkoiluttaa. Se on pelkkä asennekysymys. Minulta ei enää riitä ystävällisyyttä ihmisille, jotka pelkän asenteensa takia rikkovat sääntöjä vaarantaen muut. Jos se tekee minusta epäystävällisen, niin ei minua jaksa enää kiinnostaa. Minun asenteeni ei vie ketään sairaalaan, ellen sitten saa turpaani joltain.

Mulla ei oo mitään avauduttavaa nyt Haluankin tällä kertaa kommentoida joitain asioita, kuten muutkin tekevät.

JN75:n postaukseen "2" kommenttina, 2-3-vuotias lapsi ei todellakaan osaa havainnoida riittävästi liikennettä. Tässä tapauksessa toimittiinkin oikein, eli vauhti pois ja varovasti ohi. Lisäksi olisin huolissani siitä, miksi tuon ikäinen haahuilee tuollaisessa paikassa noin keskenään :O Kohtaan "7" liittyen, äänimerkki, eli kellon kilautus on mun mielestä turhan harvoin käytetty. Juuri tuollaisissa tilanteissa olisi hyvä käyttää, toisaalta noin kovaa kulkevan pyöräilijän voi olettaa olevan "oikea" pyöräilijä, jolloin ei ehkä ihan niin tarpeen Tilanteen mukaan, varsinkin silloin jos voi olla mahdollista, että toinen syystä tai toisesta siirtyy sivusuunnassa (kääntyminen, ryhmittyminen kääntymiseen), niin kellon soitto on ihan kiva.

Tempokisun suuntamerkitön napero. Ikä ei tuossa sen tarkemmin käynyt ilmi. Sanoisinkin ihan omana mielipiteenäni, että lapsen kanssa kun lähdetään liikenteeseen, täytyy opettaa myös suuntamerkin näyttäminen hyvissä ajoin. Tietysti tämä tulee opettaa vasta sitten, kun pyöräily sujuu jo sillä tavalla, että lapsi pysyy pystyssä ja uskaltaa irrottaa toisen käden ohjaustangosta. Meiän 5v osaa suuntamerkin, mutta ei käytä pyöräiltäessä, mutta eipä tuo pyöräile vielä yksinään ja olen itse (tai rouva) välittömässä läheisyydessä näyttämässä suuntarmerkkejä tarvittaessa. Meillä reitit ovat yksinkertaisia ja lapsikin tuntee ne.

Koirat ja niiden ulkoiluttamat ihmiset. Niihinkin liittyen on monia mielipiteitä. Toiset on hyvin tyytyväisiä ajoissa annetusta äänimerkistä ja keräävät laumansa kasaan, jopa kiittävät. Toisista olen lukenut, että heidän mielipiteensä on, ettei kelloa pitäisi käyttää. Oletettavasti siitä syystä, että Minulla on Minun koirani aina hallinnassa. Voi ollakin, tai ei. Itse koitan haistella tilanteen näissäkin tapauksissa. Jotkut kykenevät kääntämään päätänsä aina välillä ja jotkut eivät reagoi kelloon mitenkään.

Mulla on pyörä/pyöriä, moottoripyörä, prius, urheiluauto sekä koiria ja hevosia - opettaa kummasti aina miettimään toisen näkökulmaa kun huomaa joko olevansa oikeassa tai väärässä riippuen mitä palstaa lukee.

Mitenkähän pyöräillessä sovelletaan seuraavat tieliikennelain kohdat:
    - ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään tien näkyvällä osalla
    - nopeus pitää olla sopiva suhteessa näkyvyyteen
    - yhteentörmäämisen vaarassa pitää noudattaa väistämisvelvollisuutta

Mutkan takaa jos ajaa päälle taitaa vika olla pyöräilijässä (vaikka kuinka tekisikin mieli ajatella toisin) ...

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •