Harvinaisen moni pyöräilijä ei tiedä mikä on yhtenäisen ja katkonaisen keskiviivan ero. Ongelman huomaa muun muassa tässä: http://goo.gl/maps/TjcGA
Harvinaisen moni pyöräilijä ei tiedä mikä on yhtenäisen ja katkonaisen keskiviivan ero. Ongelman huomaa muun muassa tässä: http://goo.gl/maps/TjcGA
Jos pitäisin kiinni oikeuksistani pyöräilijänä, en pysyisi elossa kuukauttakaan ja ehjänä en säilyisi edes viikkoa - terveisiä Helsingistä. Väistän ja varon siis kaikkia muita 'maalla, merellä ja ilmassa' liikkuvia. Ei mulla muuta asiaa sitten ollutkaan...
Jos ajoneuvosta on vaikea nähdä johonkin tiettyyn kulmaan tai syntyy katve, olisi erityisesti AMMATTIautoilijan ja myös muiden kuskien syytä ymmärtää tämä ja ottaa se huomioon kääntyessään. Mutta miten sitä voisi, kun puhelin on korvalla ja muutenkin on kiire.
Tänään näitä perusjuttuja eli autoilla täysillä joko siihen jatkeelle tai ihan sen eteen. Mistään ei vaan tiedä, milloin se pysähtyy ennen vai jälkeen viivan. Yläpeukkuja laitoin niille, jotka 'kiireestä' huolimatta pystyivät pysäyttämään rotiskonsa ennen jatkeita. Muille jaoin huonoja viboja.
-the vibemaster
Vuosi 2014 ja kyvyttömyydestä on tehty hyve. ***** mitä paskaa.
Ajan juuri niin kuin sinä et ja edelleen hengissä. Mutta ethän sinä siitä kiitä. Sinun mielestäsi minunkin pitää ajaa niin kuin lammas kuset housussa. Jotta pyöräilijöiden maine ei tahriinnu. Jotta kaikki vitun bussikuskit oppivat, että pyöräilijän paikka on jalkakäytävällä.
Muuta maalle jos pelkäät liikennettä.
Nyt kuulostaa hyvältä. Joku semmoinen "Not approved by Fillarifoorumi"-leimapyssy vielä mukaan. Sillä kun paukuttaisi kylkeen niin alkaisi varmaan taas keskustelu.
Se vaan yksinkertaisesti on niin, että kuorma-autoissa on kuolleita kulmia ja kun sopivasti sattuu, niihin voi jäädä pyöräilijä piiloon! Ihmisillä on vain yhdet silmät ja paljon muutakin haivannoitavaa, joten kuorma-auton kuljettaja ei voi koko ajan vahtia pelkästään tien oikeaa puolta. Siinä vaiheessa kun päätään hieman kääntää, voi sinne kuolleeseen kulmaan olla pyöräilijä livahtanut.
Terveisiä Helsingin keskustasta vain. Hyvin pysytty hengissä *kops kops*. Toki pitää ajaa korvat ja silmät auki ja jos mahdollista silmät selässäkin. Aivan kuten autollakin ajetaan tai tulisi ajaa, pitää tietää myös mitä takana ja sivulla tapahtuu eikä ajaa vain sokkona minne nenä näyttää. Selvällä ruumiin kielellä tulee viestiä 'Minä kyllä tulen täältä, koska minulla on siihen lain suoma mahdollisuus', mutta samalla tietysti varautuen, ettei se toinen tajua tai halua tajuta. Kättä vedän lippaan jokaiselle, joka antaa tietä siellä missä ei tavitsisi antaa ja lievemmällä käden heilautuksella kiitosta niille, jotka selvästi antavat ymmärtää, että ovat nähneet ja antavat arvon minun oikeudelleni mennä ensin.
^ peukkua Fuugalle.
Olipa fuugalta hyvin sanottu. Juuri näin.
Juuri tuota tarkoitin, mitä 'fuuga' kirjoitti - ainakin omalle kohdalleni on osunut ihan riittävästi näitä 'kuole pyöräilijä' / 'olen sokea' -tyyppejä, joten viime kädessä heikompi väistää. Jos joku puolestaan haluaa 'olla äijä' ja ajaa mieluummin auton alle kuin väistää, niin evvk. Todellisuudessa näitä 'äijiä' vaan taitaa olla aika vähän ainakin uutisten perustella arvioituna - fillarifoorumilla heitä kyllä on elossa...
Itse koen, että suuntamerkin näyttöäkin tärkeämpää on vilkaista takaviistoon ennen kääntymisaikeitaan eikä vain vilauttaa kättä kääntymisen merkiksi ja lähteä kääntymään "sokkona".
Muitakin yksinkertaisten kevyttäkin liikennettä koskevien sääntöjen osaamattomuutta/noudattamishaluttomuutta ilmenee taas suht paljon nyt keväällä, kun kesäpyöräilijät lähteneet liikkeelle tai alustan kunto mahdollistaa kovemmat vauhdit ympärivuotisille pyöräilijöille. Suurimmiksi ongelmiksi kokisin, ettei moni tajua että oikealta tulijaa väistetään kelvienkin risteyksissä ja että se oikeanpuoleinen liikenne kelveillä on voimassa alikulkutunneleiden sisään- ja ulosmenokohdissakin.
Asiasta toiseen - yllämainittua esimerkkiä koskien on tämmöinen tuore fiksauspyyntö.
Olisikohan helpoin kiertoreitti Tulkintien/väinö Tannerintien vartta ja Jumbon eteläpuolitse? https://dl.dropboxusercontent.com/u/11791273/etela.jpg
Kysehän ei ole siitä, että tonnien painoisesta vehkeestä ei fyysisesti voi nähdä ulos, vaan että siitä ei voi nähdä ulos sata prosenttia ajasta 4π sr avaruuskulmassa. Erityisesti, kun isoa ajoneuvoa ohittaa oikealta - vaikka se olisikin vähän aikaa sitten mennyt vasemmalta ohi - tämä kannattaa muistaa.
(Ei, tämä ei kiistä sitä että osa kuljettajista ei näe tai ole näkevinään sitä, mikä pitäisi nähdä. Välillä kuitenkin vaaditaan mahdottomia.)
Vaihtoehtoisesti (lännestä) voi suunnata Pakkalan kohdalla Ylästöntielle, sieltä Kirkkotielle ja sieltä pohjoiseen takaisin Kehä 3 kelville.
Miinavaroitus! Kehä 3 kelvi, Motonetin bussipysäkki: pysäkin kohdalla koko tien leveydelle on levitelty lasinsiruja ja sepeliä, ilmeisen tahallaan. Suosittelen kantamaan pyörää sen viisi metriä.
Eilen maantiellä vastakkaisesta suunnasta tullut muori kääntyi Puntolla eteen. Pyörä piti lähes pysäyttää, ettei auto jäänyt alle.
Mobiililaitteitaan kävellessään/pyöräillessään räpläävä sakki alkaa olla melkoinen harmi. Nyt kun tarkenee touhta paljain käsin,se näyttää muodostuneen kansanhuviksi. Sellaisen sankrin ohittaminen tai kohtaaminen on ihan oma sirkusnumeronsa.
Pidän oikeuksistani kiinni rohkeasti, mutta en kuitenkaan aja alle. Järkeä voi käyttää. Polkupyörä pysähtyy (jos kuski vaan osaa) vielä 30kmh vauhdistakin hetkessä ja väistää esteitä suht ketterästi. Kahdella jarrulla varustettuna ei kyllä tule liikenteessä juuri koskaan tilannetta jossa tuntuis että ei olis tilanteen päällä. Näkyvyyskin pyörän selästä on parasta A -luokkaa.
Kaksi teinityttöä mummomankeleilla meinas aiheuttaa tilanteita. Käsittämätöntä kuinka noinkin hitaasti liikkuvat pyöräilijät pystyvät tappamaan kaikki muut ympärillänsä. Sen enempää tilannetta selittelemättä, tiivistän vain siihen että havainnointi oli molemmilla aivan perseessä, liikenteeseen sijoittautuminen vielä surkeampaa ja ryhmittyminen ... "päällekkäistä". Ehdin kyllä säikähtää, mutta fysiikan lait olisi antaneet mahdollisuuden sekä pysäyttää ennen törmäystä että väistää. Valitsin väistämisen kun olin jo ennalta rakentanut kolmiulotteisen kartan tilanteesta päähäni ja tiesin sen olevan turvallista.
Vaikka en hyväksykään New Yorkin lähettien perseilyä, niin heidän mantransa - "Älä reagoi minuun mitenkään, anna minun reagoida sinuun" - on joskus ihan hyvä periaate joissain tilanteissa kunnes ihmiset oppii ajamaan ajoneuvoillansa (ei ikinä).
Muistuu mieleen tilanne Espoon kapealta ulkoilurantaraitilta kun pariskunta kärryn kanssa oli ohittamassa mummelia ja tätä letkaa ohittamaan lähti huoleton sunnuntainaispyöräilijä ... oikealle kaartuvassa mutkassa.
Olen ajanut tästä nyt kaksi kertaa, onneksi kumit ovat vielä ehjät. Olen miettinyt että pitäisi ottaa varusteeksi kaupunkiajoille pieni harja jolla näitä miinoja saisi purettua kohdatessa. Lukkokengillä on ikävä alkaa lasinsiruja potkimaan tien sivuun.
En usko että lasinsiruja on tahallaan levitetty, näyttäisi enemmänkin että bussipysäkin lasi on rikottu ja lasinsirut levinneet siitä pyörätielle.
Olympiaterminaalin vieressä oli kiertotietyöt kovassa vauhdissa. Tälläinen on kiertoreitti: http://www.hel.fi/static/hkr/temp/olympiaterminaali.pdf Vetää sanattomaksi. :mad: En ainakaa itse aja tuolta, vaan ajoradalla joka on pyörätien paikalla.
En löytänyt parempaakaan paikkaa kuin tämän.
Ja sitten:
Laivasillankadulla Olympiaterminaalin vieressä tunki joku autoilija (kävellen) koiran kanssa mun ja kaverin välistä, ihan vaan v**uillakseen, ei sanonut kuitenkaan mitään meille. Miehen nainen sen sijaan kiersi meidät.
Oltiin siis pysähdytty taluttamaan jalkakäytävän puolelle koska edessämme miehet nostivat betoniporsaita nosturilla.
Laitetaanpa tämä juttu tänne..
Itse tapahtuma oli vuosia sitten, meinasin jäädä fillarilla taksin alle kun ylitin suojatietä (pyörätien jatke).. tilanne oli aika erikoinen, kun lähestyin suojatietä niin näin auton joka oli kaukana lähestulkoon paikallaan, ajaessani suojatielle lähti taksi kiihdyttämään kovasti ja osuma oli hyvin lähellä, oli senteistä kiinni että taksin keula olisi napannut takarenkaaseen kiinni. Säikähdin ihan vitusti, ja taksi jarrutti sitten ~100m päähän kovasti.
Itse luulen että tuossa tilanteessa taksikuski näppäili jotain konsolia kun näytti olevan lähestulkoon paikallaan ennen kuin lähti kiihdyttämään kohti.. ja ilmeisesti oli uusi keikka tiedossa kun alkoi kiihdyttää.
Näin eilen kyseisen taksikuskin (nyt jo eläkkeellä).. Menin hyvässä hengessä juttelemaan että muistaako hän tämmöistä tilannetta, enempää miettimättä tämä entinen ammattikuski tykitti 'pyörä väistää autoa' .. Katoin siinä että mitä ihmettä, sain uusintana 'pyörä väistää autoa'. Katoin siinä tätä entistä ammattilaista että wtf. Eli päälle saa oikein yrittämällä ajaa, eikä tarvitse varoa mitä ~100m päässä suojatiellä voi tapahtua, on ok oikein kiihdyttää kohti (vieläpä tuossa kohdassa on alamäki joten tommonen turbodiisseli ampuu aika hyvin kohti.
Vieläkin vaan ihmettelen tätä ammattiautoilijan asennetta..
Laitanpa tänne, kun hukkuu tuonne toisaalle väärän otsikon alle. Siis: kuka määrittää ja millä perustein, onko kelvi pyöräilykuntoinen? Vuoden ympäri kaikissa sää- ja keliolosuhteissa ajavana ehtii nähdä niin monenlaista kelviä, että usein tulee mietittyä tätä kysymystä.
Käytännössä sen määrittää seriffiautoilija ja hän toimii sekä valvovana, tuomitsevana että tuomion täytäntöönpanevana elimenä yhtä aikaa.
Eilen oli mielenkiintoinen työmatka, kun taisi olla niin että joutui ajamaan enemmän ajoradalla vieressä kulkevan pyörätien sijaan. Koko kelvin valtaavien jalankulkijoiden lisäksi joutui vaihtamaan ajoradalle myös kahden parkissa olevan auton ja kaivinkoneen (eri pyöräteillä) sekä vastaantulevan rinnakkain ajavan moottoripyöräilijän ja yhden opelistin takia. Yritä siinä sitten ajaa lain mukaisesti pyörätiellä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tuomioistuin
Tsapauskohtaisesti.
Ei ole.
Oulun keskusta blääh. Kolme autoa kolmion takaa parkkiin pyörätien jatkeelle. Yksi kehtasi vielä tööttäillä perään peukun näytön jälkeen.
Kehtaavat tätä vielä sanoa pyöräilykaupungiksi noilla liikennejärjestelyillä.
Tielaitoksen ohjeista voisi ehkä tehdä päätelmiä. Esim. http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf...lien_hoito.pdf
Tosin kovin montaa metriä ohjeiden mukaista väylää ei taitaisi löytyä. Ohjeet ovat ihan järkevästi laadittuja, mutta käytännössä ei taida riittää rahat jne.
Esim. tämä suunnitteluohje on kuin jostain toisesta maasta: http://alk.tiehallinto.fi/thohje/kevliisu.pdf
Mutta autoilija sen määrittää lopulta. Eli Veronmaksaja. Kuten julisti Lamminpäässä kerran kuuluisa kuorma-autoilija Siivikkalasta, kiilattuaan meikäläisen Volvolla nurtsille: "Veronmaksajat on tehnyt sulle komeen pyörätien, mee jätkä sinne ajamaan!" (kyseisessä kohdassa mulla oli ihan validi syy ajaa leveän kadun piennarta).
No joo, kysyin huonosti. Toki se oli tiedossa että tällaiseen jonkinasteiseen mielivaltaanhan se perustuu.
Ehkä hain kysymyksellä pikemmin sitä, että milloin kelvi teidän foorumilaisten mielestä ei ole ajokuntoinen yleisesti - erilaisilla kuskeilla myös kalustosta riippuen on tietenkin erilaisia omakohtaisia näkemyksiä - mutta nimenomaan yleisempää katsantoa perusteineen kaipaisin.
Toi muiden ohjaaminen on kyllä aika vaikeaa. Tai saahan ne esim. ohjaamaan ihan oudoille ajolinjoille, kuten toissapäivänä kun ylitin nelikaistaisen keskikorokkeettoman kadun suojatietä. Liikenteen vuoksi ehdin irrottaa lukkopolkimet ja nousta pyörän selästä, kävellä puolen kaistaa niin vielä siellä joku tohelo yhtään hidastamatta ohjaa pyhän peltilehmänsä kaartamaan sieltä toisen kaistan puolelta. Sen verran oli kyllä havaintoaikaa, että vähän kaasupoljinta himmaamalla olisin kyllä ehtinyt kävellä sen kaistan yli ja ei olisi tarvinnut edes jarruttaa k.o. autoilijan. En sitten viitsinyt pyörääkään alle työntää vaikka kieltämättä tuo aika vanha jo onkin ja uuden voisin jonkun muun laskuun ottaakin.
Espoo säästää osa n+2: Kun kelvin järjestelyitä muutetaan, ei kannata alkaa raaputtamaan vanhoja maalauksia pois, vaan laitetaan uudet vanhojen päälle.
Tällainen löytyy Turunväylän alittavasta tunnelista Ruukinrannassa Ville Valgrenin tieltä. Päällekkäin on laitettu pyöräilijät ja jalankulkijat väylän eri puolille, ja molemmat oikealla kulkemaan opastavat maalaukset. Kun tähän tunneliin tullaan etelästä päin pimeästä mutkasta, on seurauksena usein ns. ohjelmaa.
Pyöräilijähän väistää autoa tullessaan pyörätien jatkeelle ellei liikennemerkein tai muissa säännöissä muuta määrätä. Kun et tilannetta sen tarkemmin kuvannut, niin saattoi se ammattikuski olla tuossa kohtaa oikeassakin. Tahalleen päälle kiihdyttely on tietenkin aina tuomittavaa samoin kuin pyöräilijä vaistää AINA luulo/asenne.
Pari iltaa sitten, kun laskettelin kotiportille ajotietä (kylänraittia) pitkin niin takaa tulleelle pakulle tuli pakonomainen tarve alkaa pesemään tuulilasia hetimiten mun kohdalla.. Sain sitten omankin "tuulilasini" pestyä siinä samalla. ;) Ja eilen illalla kaksi naiskävelijää lompsivat kelvillä, keskellä. Himmaan vauhdin ja havaitsevat "ritirati" -äänen. Tapahtui jälleen se mitä yleensäkin; olen ohittamassa sieltä vasemmalta ja eikös toinen hyppää oikealle ja toinen sinne vasempaan.. hetki ennen tuota kumpainenkin oli kaartamassa jo oikealle, mutta mutta, pikaisen ajatuskatkon jälkeen toinen onkin siinä eturenkaan edessä.
Pysähdyin ja kävin lyhyen, rakentavassa hengessä, käydyn keskustelun about 40-vuotiaiden kanssa. Vasempaan loikannut pyyteli kovasti anteeksi äkkinäistä hyppäystään.. Ohjeistin jatkossa fillarin lähestyessä takaa joko liikkumaan siellä kelvin oikeassa reunassa tai sitten vaan jatkamaan suoraan tekemättä niitä äkkiloikkauksia mihinkään suuntaan. Morjestukset ja lenkki jatkui...