Onko läskipyörään saatavissa täysin sileää rengasta?
Printable View
Onko läskipyörään saatavissa täysin sileää rengasta?
Ei. Black Floyd lienee lähimpänä.
Ja sitten on tämä On-onen semiläski B.S.C 3,5 tuumainen.
Tarkotus olis lähteä läskipyörällä ajeleen kisoja ens kesänä, nyt on alla 4,25 renkaat (merkkiä en nyt muista ja kokemusta ei muista renkaista ole), kisasäännöissä läskipyörälle näyttäs olevan 3,75" minimikoko. Minkäslaisia renkaita porukka suosittelee nuin niinku kisamielessä? Eli rullaavuus ja pito tärkeää, kesäkelin renkaita siis haeskelen. Varmaan se vauhdin kannalta olis tuo minimikoko aika oleellisin.
Mulla on suppein mahdollinen kokemus läskirenkaista, Schwalben nelituumaisilla Jumbo Jimeillä olen vaan ajellut. Mutta ne rullaa hyvin. Ei pahasti jää 29:n Rr:lle. Ja on muutenkin mukavat ajella. Ei vetele 0,5-0,6 barin paineilla ja sisärenkailla ainakaan. Muta- tai savipito voi olla heikko kun on niin pienet nappulat keskellä. Lite skinit jotka mulla on ja ei tietty missään kivikoissa raapimista kauaa kestä mutta jos itsellä olisi kisaaminen kesäolosuhteissa mielessä niin Jumbo Jimejä pitäisin ainakin varteenotettavina vaihtoehtoina.
Varmaan kokeneet läskikuskit tietää myös muita vaihtoehtoja.
Hmmm. Onko kumi ollut heikko, vai olenko tehnyt jotain väärin, vai peräti täysin normaalia? Kiville on kyllä kumin reunoja hangattu, mutta tää repeämä oli vähän yllättävä. Samalla puolella toisessa kohtaa pienempi alku. Kilsoja näillä vasta jotain päälle 500. Vee Rubber Mission 4" 120tpi kumes. Ja varsin pehmeinä noita on tullut ajettua.
https://lh6.googleusercontent.com/-k...425_135947.jpg
Täytyy taas kehua Budia ja Louta; lauantain fiilistelyllä pukkasin heittämällä ylös kivikko-/juurakkomäen, jota en ole koskaan millään pyörällä ylös ajanut.
Läskilläkin GC:lla homma tyssäsi aina takapään sutimiseen(perse penkissä).
Nyt sai mäen yläosan ajaa putkelta ylös, ei sutimisia.
Jos foorumin kokeneisiin kuskeihin uskaltaa luottaa ( En puhu itsestäni) niin voisi kuvitella että tuo Maxxiksen Mammoth EXO voisi olla paras kumi tuohon tarkoitukseen.
http://www.hi5bikes.fi/~CNkQx0000001...4=M-TB72650000
Mammutti varmasti hyvä mutta en huonona vaihtoehtona pidä Bontrager Hodagiakaan, kevyehkö, tubeles ready, nimellis leveys 3,8" joka todellisuudessa on sama kuin monen ilmoittama 4,0"
Kuivalla kesäkelillä pito tuskin on ongelma millään läskikumilla.
Onko Knardi unohettu kokonaa ?
Larry, Huske Du, onhan noita XC kelpoisia 4" jo valinnan vaikeuteen asti.
Mikä mahtaisi olla CS:lmeen hyvin rullaava kesärengas. Nykyinen bud+lou tuntuu hivenen överiltä kesäksi ja 4.8 JJ ja 4.8 knard tuntuvat olevan yksisarvisia.
4" kategoria taitaa olla turhan kapea jos jotain suojaa haluaa vanteelle? Onko GC ja BFL ainoat hyllystä löytyvät vaihtoehdot?
^Itse odottelisin hetken JJ ja 4.8 knardia, nehän olisi juuri hyvät CS. Minusta nuo jälkimmäiset ei ole hyvä vaihto-ehto, jos vannetta haluaa suojata saatika 4".
Hetki sitten väänsin Mammoth EXOt Mulefuteille. Nätisti nousivat vanteelle sisäkumittomana pienen leipomisen jälkeen pikkupikkukompuralla. Litkuja on sisällä sen verran mitä vanhoista kumeista jäi vanteisiin. Koeajot huomenna jos näyttävät pitävän ilmat sisällä.
Yön aikana oli toinen kumi tyhjentynyt. Laitoin molempiin päihin yhden ruiskullisen litkua ja ajelin töihin, saa nähdä pääseekö iltapäivällä pumppaamaan.
Sitten niitä fiiliksiä. Kovinkaan syvällisesti en osaa kumeja arvioida, mutta hyvin tuntuivat kulkevan. Peräpäässä minulla oli aiemmin Lou ja vähemmän yllättäen tuntuma on kovempi esim. juurien yli ajellessa, johtuen huomattavasti pienemmästä ilmatilasta. Paineita olisi kyllä vielä vara laskea. Kevyen tuntoisesti rullasivat asvaltilla, mutta voi hyvänen aika millainen self steer tuossa on! Ihan tosissaan sai kammeta vastaan, että pyörä kulki sinne minne oli tarkoitus. Polulla ja sorapätkällä tuota ei huomaa ja kyseisillä renkailla on tarkoitus kuitenkin ajella suurimmaksi osaksi muualla kuin asvaltilla, joten eipä tuo mikään suuri ongelma ole. :)
Jatkan testailua.
[edit]Kuva tönärin kera vielä:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...f/DSC00899.jpg
^Oletan, että on 80mm Mulefutilla onko reunimmainen nappula ulompana, kuin kylki?
4.8 JJ on hyvä yleisrengas kesäkäytössä ja jos ei malta odottaa saksan/kotimaan hyllyille ilmaantumista niin tuolta niitä saa:
http://nextdaytyres.co.uk/details.as...IM-MTB-26/1789
Kyllä. 4.0 JJ:llä olen ajellut ja sekin ihan mukavalta tuntuu. Mutta niinkuin pienistä nappuloista voi arvata niin märässä pito vaikuttaa heikolta. Niin vetopito kuin sivuttaispitokin. Eli ihan niinkuin totesit, kesäkumina varmaan hyvä. Mutta välikausirenkaana joku karkeampi on parempi.
^Paljonko on 4" JJ leveys 80mm vanteella? Tuleeko reunanappulat ulommas, kuin kylki?
4" JJ, 80mm vanteella, orkkissisureilla ja n. 0,55bar on leveys 100,4mm
Reunanappulat tulee noin 1mm tai karvan alle ulommaksi kuin renkaan kylki.
(Alumiinikulmaraudan laitoin renkaan yli ja sovittelin 1,0mm poranterää renkaan kyljen ja kulman väliin niin aavistuksen nihkeästi meni)
Joten ei paljon reunanappulat kylkeä suojaa kun ovat vielä aika harvassakin. 4,8" JJ:ssä voi tämä olla parempi.
Spessun GroundControl renkaaseen tuli kulutuspintaan noin 20mm viilto. Viilto ulottui sisärenkaaseen asti. Onnistuuko päälirenkaan korjaaminen esim. liimalla tms.
Sent from my iPad using Tapatalk
Noihin läskikumien litkutuksiin liittyen.
Omaa kokemusta ei ole kuin vasta kolmesta eri rengasmallista, mutta jokaisessa olen huomannut että renkaan valukohtien hionta on auttanut huomattavasti tiiviyteen. Eli kaikissa kolmessa litkuttamassani rengasmallissa (GC, D5, SBF) on rengas vuotanut kumin ja vanteen välistä enemmän tai vähemmän mikäli kumi on asennettu tehdaskuosissa vanteelle.
Kaksi ensinmainittua olen asentanut Spessun fatboyn kehille, viimeisin tubeless ready hiilikehälle. Ja siinäkin sama homma, litku suorastaan roiskuu renkaan ja vanteen välistä kun laittaa painetta. Hiottuani kumeista valupurseet pois, renkaat pitivät paineen välittömästi.
Uusia vanteita hakiessani kyselin liikkeestä tarvitseeko ko. toimenpidettä tehdä, ja vastauksena oli ettei yleensä. Ehkä näin, mutta omien kokemuksieni mukaan en enää edes yritä laittaa kumeja vanteille ennen purseiden poistoa. Pirun paljon mukavampaa hioa kuivia ja puhtaita renkaita kuin litkuisia :D
Alla Bud 65mm Mcarboniitin ja 100mm Pellenkengän yllä:
http://ep1.pinkbike.org/p5pb12187951/p5pb12187951.jpg
Onpas pieni ero. Höhöö!
Onko noi renkaat propulsion suuntaan etusena?
Imo propulsion taitaa toimia paremmin edessä, harmi, kun älysin vasta vikalle lumilenkille kääntää Budin. Ei lähde sivuttain alta noinpäin, niin herkästi. Kesä ajon pito on kyllä aikas messevä ja noin 0.45bar tuntuu oleva oikea paine minulle seka rymyymisiin. On siinä kivasti epätasaisuuden syönti ominaisuuksia. Vaikka ei ole ehkä niin sähäkkä ohjailla, kuin 4". Tuolla jotenkin uskaltaa yrittää ylöspäinkin ihme kivikoita tai sitten talven salaharjoittelemattomuus on tuottanut tulosta:eek:. Täytyy ajaa taas jahka kerkii jotain 4" verokiksi, niin eron huomaa taas paremmin.