Jossei se huomannut, että risteyksessä ylipäänsä oli liikennevaloja? Äärimmäisen paha punavihersokeus tai 2,2 promillea.
Jossei se huomannut, että risteyksessä ylipäänsä oli liikennevaloja? Äärimmäisen paha punavihersokeus tai 2,2 promillea.
Mun mielestä näin ei tehdä koska ollaan autotiellä. Ihan samanlailla siitä voisi sitten lähteä autollakin liikkeelle kun jalankulkijoille vaihtuu vihreä, harrastatko sitäkin?
5 km/h varovasti polkiessa rinnastan itseni jalankulkijaksi. Ei tulis mieleenkään autolla. Ja joka päivä tuolla ytimessä kävellessä joku vanhoilla vihreillä ajava autoilija yrittää ajaa varpaiden yli mutta se onkin toinen juttu.
Eipäs viilata pilkkua ;) CLK ei liittynyt tähän. Autolla jossa tehoa on reilu 200 hv...siinä ei kiihdy kuin kuski :D
Vähän viilattu 944 turbo on sopivampi laite siihen oikaisuun..;)
edit: pyrin aina noudattamaan liikennesääntöjä sekä kiihdyttämään sallittuun nopeuteen tieliikennelain mukaisesti eli mahdollisimman ripeästi
P........e että mä oon niin kurkkuani myötä täynnä Espoon Kirkkokadun Omnian oppilaiden käytöksestä.
Valloitetaan koko C talon puoleinen kelvi tupakkapaikaksi ja sivuun ei siirrytä vaikka soittaa kelloa ja jos sanoo jotain väistämisestä, niin sitten huudellaan perään haista vittua ja muuta K - 18 materiaalia.
koulun rehtori on täysin kädetön eikä tee asialle yhtään mitään.
Ihan kun ei tämä riittäisi niin tuntuu että mulla on joku urpoautoilija magneetti mun pyörissä.
Yksi tuli kolmion takaa suoraan eteen Kaivomestarinkadulta ja pysähtyy sitten keskelle pyörätien jatketta eikä huomannut mua ennenkuin painoin torvea ( http://biltema.fi/fi/Veneily/12-V/Aa...ttoinen-25840/ ) ( Tollasen olen hommannut kun en viitsi autoihin kädellä koskea kun se saa aikaan primitiivireaktion autoilijoissa vaikka vaan sormalla kevyesti koputtaisi ikkunaan. )
Kaksi kertaa tänään tuli auto takaa , ajaa ohi ja kääntyy heti sen jälkeen oikealle ja eteen, 400 metrin matkan sisällä molemmat.
Ajoin Ristihaantien kelvillä suuntana Kauniainen, kun takaa tulee auto ohittaa mut ja kääntyy Ristihaantie 11 pihaan suoraan mun edestä. Kävin haastattelemassa vanhempaa naiskuskia joka antoi sen perusselityksen " En huomannut ". Pienen keskustelun jälkeen jatkoin matkaani.
Pääsin Ersintielle Kauniaisten puolelle ja ennen Yhtiötien risteystä kelvillä oli kuorma-auto pysäköity niin että sen oikealta puolelta pääsisi ohi. Tekevät hommia tuossa ja eilen siirryin ajoradalle ohittaakseni kuorma-auton.
No tänään sitten päätin ajaa kelviä koska huomasin että takaa tulee pakettiauto ja en viitsinyt siirtyä sen eteen vaan jatkoin suoraan ja ohitin kuorma-auton oikealta kelviä pitkin ja juuri kun olin sen ohittanut , niin takaani tullut ja minut juuri ennen kuorma-autoa ohittanut pakettiauto kääntyy ilman vilkkua kelville ja suoraan eteeni.
Vauhtia minulla ei ollut kävelyvauhtia enemmän koska varauduin siihen että kuorma-auton takaa voi joku työmies kävellä, joten ehdin jarruttaa etten olisi törmännyt pakun perään, mutta lähellä se oli nytkin.
Ette muuten ikinä arvaa mikä oli kuskin selitys kun haastettelin kuskia moisesta käytöksestä " En huomannut ". Sanoin tyypille että keksi jotain uutta, toi selitys on kuultu jo monta kertaa ja tarkoittaa Suomi-Autoilija-Suomi sanakirjassa - En välittänyt -.
Puolenpäivänaikaan nämäkin tapahtui ja päällä kirkkaankeltainen takki ja pyörässä kaikki mahdolliset heijastimet , joten minua ei voi kyllä syyttää siitä että olisin näkymätön.
Itse ajan kyllä niin ennakoivasti kuin olla ja voi enkä reikäpäässä, joten ei voi olla vika mun ajotavoissa että tunnun vetävän näitä urpoautoilijoita puoleeni.
Ohitan hybridimiehen juuri ennen kelvin ja tien risteystä. Paikka on kuin malliesimerkki tilanteessa, jossa pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus. Näen että en ehtisi yli aiheuttamatta oikealta tulevalle autoilijalle tiettyä yllätystä, joten näytän käsimerkkiä taakse, hidastan selvästi ja pidän katseen auton suunnassa. Silloin ohittamani hybridimies sujahtaa ohitseni ja samalla vauhdilla pyörätien jatkeelle.
Onneksi autokuski on ilmeisesti omaksunut sen näkemyksen että koska pyöräilijät eivät tunne liikennesääntöjä tai aja niiden mukaan heiltä voi odottaa mitä tahansa. Annan äkkijarruttaneen auton mennä, jatkan sitten tien yli ja tavoitan hybridimiehen. Päätän olla kommentoimatta äskeistä tilannetta ja tyydyn ohittamaan hänet syvää halveksuntaa katseessani.
Pyörällä ja autolla: tsemppiä jatkossa! Täällä foorumilla kertomasi toiminta ollut asiallista kauttaaltaan. Pas*oja päiviä vaan tulee, tuttu juttu. Itse ottanut käyttöön perinteiset koirankoulutusmetodit autojen suhteen; töpeksijöille rankkaa asennetta ja oikein toimiville palkitseminen käden heilautuksella. Optimistina haluan uskoa, että kiitoksen saanut autoilija jatkossakin jatkaa samaa rataa (kerjäten kiitos-moikkausta :D ). Ja kenties kertoo kokemuksestaan lähipiirillekin... Pyöräily on loppujen lopuksi pirun hauska harrastus!
Joo, kyllä mäkin muistan palkita oikein toimivia fiksuja autoilijoita käden heilautuksella tai peukalonnostolla.
Tuosta Omnian oppilaiden käytöksestä siinä kelvillä on valittanut moni muukin koulun rehtorille ja Länsiväylässä ja omakaupunkilehdessä on myös ollut juttua mutta mitään ei tapahdu.
Mulle on ihan sama haluaako joku pilata terveytensä tupakoimalla mutta miksi se on niin vaikeaa olla siinä kelvin sivussa tupakalla tai sitten Kirkkokadun ja kelvin välisellä ruohikolla.
Tekeekö tupakointi ihmisestä tyhmän, kuuron ja sokean ? Siltä ainakin vaikuttaa.
Kovin tuttua täällä meilläkin. Paikallisen ammattiopiston läheisyydessä oleville väylille jopa maalattiin punainen raidoitus, jotta tajuaisivat olla seisoskelematta suojateiden ym läheisyydessä. Autoilijankin on hyvin vaikeaa noudattaa velvollisuuksiaan, kun on hankalaa nähdä, kuka on astumassa suojatielle massan seasta. Esim. tällä paikalla on nykyisin tuolla tavalla raidoitettu kevytväylä. Mutta eihän tällaisista maalauksista mitään hyötyä ole, meno jatkuu aivan kuin ennenkin.
No niin, tänä aamuna oli sitten hengenlähtö - taas - niin lähellä armaassa Turkkusess. Lausteen ent. poikakodin pihalta lähti yövuoron väsyttämä keski-ikäinen mies lasit huurteessa ja hyvästä yrityksestä huolimatta osui vain crossarin takapyörään klv:lle tunkiessaan. En edes kaatunut, molemmilla kahteentörmäyksen osapuolilla oli vauhtia sen verran vähän ja sain lukotkin riuhtaistua aukia. Pulssi oli hypännyt yli 170:een sentään, tarkistin Polarista jälkeenpäin. Syyllinen osapuoli oli kovasti pahoillaan joten en itsekään sen enempää hertziä ottanut kun ei mitään materiaalisia vahinkojakaan sattunut. Tapahtumahetkellä oli jo valoisaa (klo n. 8.15) ja minulla mm. huomioliivi päällä mutta eipä mikään näköjään auta. Näitä sattuu aivan liian usein ja alkaa pelottamaan että seuraavalla kerralla voi tulla lunta tupaan oikein olan takaa!
Monet autoilijat tuntuu ajattelevan, että saa mennä vauhdilla tien viereen välittämättä jalankulkijoista tai pyöräilijöistä.
Aika auvoista on ollut, mutta kun eilen oli kiire ja joutui vähän nostamaan keskinopeutta niin heti tuli tilanteita.
1. Mieshenkilö kääntyy oikealla bensa-asemalle suoraan eteeni. Näki kyllä minut. Menin puhuttamaan ystävällisesti. Vastaus (tylyllä äänenpainolla): "No mä sua nähnyt". Kehotin ystävällisesti käymään optikolla. Vastaus: "V..ttu ääh jupinaa murahtelua. Ilmoitin ystävällisesti, että jos mennään vittuilulinjalle tulee näköön. Mieshenkilö yritti ryömiä omaan lompaakkoonsa piiloon - oikeasti, se työnsi päätään sinne lompsaan. Ehkä se oli sille symbolinen kohtu tai jotain...
2. Kuorma-auto kääntyy oikealle Inexin varatolle eteeni. Ikkuna aukeaa ja nuori pellavapäinen kaveri avautuu murteella: "Hei anteeksi, mä vaan huomannut suo. Mä oon tosi pahoillani." Toivotin hyvää päivän jatkoa.
Meille jokaiselle sattuu liikenteessä virheitä. Miksi ne on niin hirveän vaikeita myöntää. Kuitenkin pääsee niin paljon helpommalla kun kuittaa virheensä anteeksipyynnöllä eikä ala viisastelemaan tai vinoilemaan.
Valoisaan aikaan: kävelijät pyöräilijöiden puolella, sikin sokin, kuka ties minne menossa, ei tiedä, ei katsota taakse eikä eteen, monta rinnakkain, koirat 5 metrin flexissä siksakkia.
Pimeään aikaan: kävelijät vielä enempi miten sattuu, tummat vaatteet päällä eikä niistä edelleenkään tiedä minne ovat menossa. Lisäksi takana ainakin vähintään yksi täysin valoton peesaaja, joka ajaa täysin pimeässä kulmassa ja aina saa pelätä sen rysäyttävän kylkeeni kun lähden kävelijöitä ohittelemaan (lue: pujottelemaan. Eihän tuolla voi ajaa suorassa vaikka pyrkisi ajamaan oikeassa reunassa). Ja sitten vielä muutama ajan-täysillä-ilman-valoja-koska-olen-ninja, jotka suhauttavat ohi jostain ihan epäuskottavasta ilmansuunnasta eikä heidän ajoaan voi ennakoida millään tavalla.
Ihan kävellen yritin ylittää suojatietä tuolla tallinnalaivojen lähellä, kävelin iham kunnolls suojstoelle ja laitoin vielä käden eteen että olen menossa. Viides vai kuudes auto väisti ja eka paku yritti ajaa varpaiden yli, harmi kun ei tajunnut läimästä.
Tai osa toikkairoi muuten vaan, kun ei tiedä mihin väistää ja kun väistät ojan kautta kun muutakaan reittiä ei ole, saat kauheat huutelut ja nuhtelut perääsi miten "et osaa ajaa omaa puoltasi ja toikkaroit miten sattuu ja soittaa poliisit perääsi jne", kun hänen perheensä plus hän itse toikkaroi pitkin poikin "omaa puoltasi" eikä väistä.
Plus ne aamuiset satunnaiset työmatkafillaristit, kun epävarmuudella haahuilevat pyörätien puolelta toiselle, osaamatta päättää kumpaa laitaa ajaa.
Kolmas ja pahin on ne "ninja-fillaristit": et huomaa niitä ennen kuin ne on törmäämässä suhun aamuyöntunteina ja väistät niitä ojanpohjalle sillä tuurilla että hädintuskin pysyy pystyssä ja pääsee jatkamaan matkaa lähes hengissä säikähdyksestä.
Itse olen tyytyväinen 1000+ lumenen tehoon, vaikka ajankin suurimman osan matkasta minimiteholla :)
Tulipa pitkästä aikaa ajettua Vihdintien vartta väli Kalis-Askisto ja voi äly sitä sepeliä. Sepeliä oli ripoteltu niin, että sitä oli ehkä yhden, max. kahden käden sormilla laskettava määrä murusia neliömetrillä. Siis semmonen määrä, että pidon kannalta siitä ei ole kyllä mitään iloa edes sille kummajaiselle, joka ei viitsi liukuesteitä käyttää lenkillään maantien varressa. Riittävästi kuitenkin, että piti koko matka jännittää, kestääkö kesänakit loppuun asti. Ja sen verran, että silloin viikkoja sitten kun oli yhden aamun liukasta, kaatuja saa kunnon naarmut kylkeensä. Noita "korpitaipaleita" ei tarttis kyllä sepelöidä koskaan muutenkaan. Ja muuallakin vois käyttää hiekkaa. Ja ihmiset nastoja ja liukuesteitä.
Toki henkilökohtainen vastuu on nykypäivänä aika suuri vaatimus...
^Olen pitkälle samaa mieltä, mutta toisaalta voin myös ymmärtää hieman sepelinlevittäjääkin. Viikko sitten mm. se pitkä mäki Espoon ja Vantaan rajalla oli peittynyt kauttaaltaan jäisillä lehdillä ja mäki oli oikeastikin aika vaarallinen. Itse kuljen sitä päivittäin kumpaankin suuntaan ja kieli keskellä piti mennä varsinkin alas. Ylipäätään ko. reitillä kaikki metsäiset kohdat olivat jäässä koko viikon, koska aurinko ei pääse kunnolla paistamaan päivän aikana baanalle. Olin viikko sitten lauantaina nuhanpoistolenkillä Kalajärvi - Lahnus - Klaukkala - Vantaankoski ja koko matkan Kalajärvi - Lahnus - välillä oli metsäpätkillä röpelöistä jäätä ikävinä isoina pätkinä niin, että itsekin piti muutamassa kohdassa ottaa toinen kenkä polkimesta ja tukea menoa maata vasten.
Itäväylän-Uuden Porvoontien kelvin talviylläpidosta vastaava on nähtävästi todennut kustannustehokkaimmaksi käytännöksi levittää riittävä kerros hiekoitussepeliä koko kelvin leveydeltä ja ilmeisesti myös koko sen pituudelta. Siellä sitä sitten on tasainen matto ja arvatenkin pysyy odottamassa seuraavia pakkasia.
Aikun mä niin tykkään tuosta hiekasta kelvillä. Ihanata on! Viime torstain ja perjantain aikana Kothamin väylät on ajettu täyteen. Odotinkin jo innolla tätä talven herkun saapumista. Perjantai-iltana tutustuin oikein lähemmin sannan rakenteeseen; yksi hiekanmuru oli tunkeutunut niin ulko- kuin sisäkumin lävitse jääden nätisti poimittavaksi kotona pois. (Onneksi ei tarvinnut työntää kuin 6km.) Olisivat aikanaan nuolenkärkiä tarvinneet luolaihmiset tapelleet tästäkin jalokivestä. Joo, odotan jokapäiväistä rapina-ajoa niin innolla, että vahvasti olen suunnitellut siirtyväni -vain ja ainoastaan- yöpyöräilyyn ajoväylillä; päivisin hengenlähdön uhalla ei oikein huvita sekään. Pitäisköhän asentaa jokin harjassetti, jolla puhdistaa perusajoreitille sellainen 40cm levyinen ajoura........
^^^^^^ samoin tuo kelvien hiekotus kun lämpötilat mukavasti plussalla. Kunnossapitosopimuksissa taitaa lukea kuinka usein väylät hiekoitetaan ja sittenhän ne hiekoitetaan. Kunpa hiekottaisivat vain kävelijöiden puolen, mutta niissäkin kohdissa jossa on toispuoleinen hiekoitus, on hiekoitettu juuri se pyörätie. No - ripin rapin vaan ja kevään katupölykeskusteluja ootellessa.
Tänään tuli vastaan tilanne joka yllätti jopa kaiken nähneen allekirjoittaneen. Ajoin kelvillä t-risteykseen, tarkoituksena ajaa suoraan. Auto odotteli siinä kolmion takana kiltisti vuoroaan jotta pääsi kääntymään vasemmalle, jopa niin hienosti että suojatie/jatke oli kokonaan vapaana. Ylläri oli siinä kun tämän osaavan autoilijan takana odotteleva nuori nainen päätti että edessä olevan auton voi ohittaa vaikka jalkakäytävää pitkin. Läheltä piti ettei tullut kolaria.
Tein tämmösen hienon kuvankin:
http://img13.imageshack.us/img13/2106/avautuminen.png
Paras havainnekuva ever! :D
Onnistuin sitten aamulla protestoimaan työkaverille naamaliikkein. Tajusin vasta sitten, kun se kyseli multa meinasinko ajaa kolarin hänen kanssaan. Kerroin, että ei ollut likikään ja että itse pönötti autollaan tukkien koulun risteyksen suojatien eli kevyen liikenteen jatkeen tullessaan kolmion takaa. Pahoittelin vähän ilmeilyä, mutta kerroin tuon riesan olevan joka-aamuinen.
Itse tulkitsin heti, että kyseessä on yksi Urpon naisista. :cool: http://www.youtube.com/watch?v=yy_13UmYw7o
Eilen illalla kolme mopoa meinasi ajaa KLV:llä päin näköä Turun moottorien ylittävällä sillalla Ikean lähellä, tässä. Ajoivat peräkkäin itselleen vasenta(!) reunaa eivätkä meinanneet millään väistää. Lopulta kun jarrutin miltei pysähdyksiin siirtyivät oikealle. Näkyvyydestä ei voinut olla kyse, valoa oli keulalla riittävästi.
S**TANAN M*LKUT, eikö niiden pitäisi olla jo talviunilla. Pakkaset ja lumet ja vähän äkkiä kiitos! :mad:
Itse asiassa hieman pohjoisempana olikin KLV:n sivussa pari kaaduttua/kolaroitua mopoa/skootteria... muovista katesilppua jne. Liekö olleet jotenkin asianosaisia ja shokissa. Mene ja tiedä.
Kyllä VesaP:n havainnekuvatkin pelittävät aina! En nyt muista onko niitä juuti tässä topicissa ollut :)
Että alkaa ottaa päähän nämä aamuliikenteen vähemmän hilpeät haamut.
Suomalaisten ikiaikainen suosikkiväri, eli musta, ei tuppaa aamun pimeydessä erottumaan taustasta. Ýhdeksän pyöräilijää kymmenestä ei käytä valoja, eikä pyörissä ole minkään sortin heijastimiakaan. Vastapainoksi niillä, joilla lamppu löytyy, se on sitten 5000 lumenin HID-valaisin. Lopputulemana minäkään en näe mitään hetkeen, kun pimeänäkö häviää.
Mutta sitten nämä pimeät haamut leikkaavat mutkissa ja ohittelevat hitaampia käyttäen vastaantulevan liikenteen puolta. Syntyy tiukkoja tilanteita kun kohtaamisnopeus on yli 10m/s. Ihmettelen sitä, ettei poliisi puutu tähän valottomuusilmiöön. Ei siitä tarvitse sakkoja jakaa. Luulisin, että suurin osa hiffaisi mokansa ihan suullisella huomautuksellakin.
Pitkästä aikaa tosi läheltä piti. Suoraa kelviä ajoin ja siitä haarautui viereisen tien yli suojatie vasemmalle. Suojatien ylitystä odotti henkilö seisten keskellä kelviä. No kyllähän tilaa riittää ja oikeaa reunaa pitkin vaan ohi. Mutta täydellisellä ajoituksella juuri kohdalla odottelija päätti ottaa kaksi askelta takaperin suoraan ajolinjalle. Vähän sipasi ohjaustanko takin selkää enkä ehtinyt mitenkään reagoida tilanteeseen. Onneksi ei ottanut kolmea askelta. Ilmeisesti ei nähnyt minua ja oli tullut siihen tulokseen, että autieltä saattaa roiskua vettä, jos ei ole vielä kauempana reunasta. Kaikenlaista sitä pitäisi osata ennakoida...
Toinen vaihtoehto on että jalankulkija huomasi sinut ja (a) tajusi seisovansa pyörätien puolella ja päätti väistää takaisin jalankulkijoiden puolelle, (b) väisti poispäin nopeammin liikkuvien (autojen ja pyöräilijöiden) suunnasta, tai (c) väisti takaisin omaan oikeaan laitaansa (edellyttäen että hän oli kulkenut samaan suuntaan).
Oikealta ohittaminen on aina erikoistapaus, Samoin keskellä kelviä kulkevan/seisovan ohittaminen normaalisti vasemmalta. Itse yritän näissä tilanteissa saada kontaktin ja riittävää yhteisymmärrystä ääni- ja käsimerkein eli vihellän ja näytän sitten kädellä miltä puolelta aion ohittaa. Joskus se ei toimi (eli lähinnä silloin kun arka ja nöyrä ohitettava tulkitsee merkkini siten että hänen on hypähdettävä sinne minne minä määrään), mutta sentään useimmiten.
Sunnuntaina oli taas sunnuntaikävelijöitä liikkeellä, kuten luonnollista olikin, ja kun kaksi tuttua pariskuntaa kohtaa, pitäähän sitä tietenkin jäädä seurustelemaan keskelle kelviä tai ulkoilutietä. Ja kun jostain lähestyy pyöräilijä, nössöimmästäkin aviomiehestä sukeutuu oikea alfauros joka puolustaa reviiriään ja suojelee laumaansa hyökkäyksiltä ja haluaa osoittaa olevansa siinä vahvempi kuin muut urokset. Kumpikaan ei siis hevin väistä auliimmin kuin toinen, ei yhtään ripeämmin eikä hevin samaan suuntaan. Pyöräilijäparka saa siis luvan hidastaa alle kävelyvauhtiin ja ajaa vähitellen muodostuvasta aukosta vihaisten mulkoilujen saattamana.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012...21205_uu.shtml
Nyt oli joku avautunut kelvillä... Onkohan foorumilta joku? moinen pyörän käsittelytaito edellyttää jo harjoittelua..:rolleyes:
Ainakin sen Finski-jutun olen nähnyt, mutta kyllä tämä peittosi sen. Makuasioistahan voi vääntää. :)
On topic: Kelvillä tänä syksynä tullut vastaan todella paljon ninjailijoita. Sekä fillarilla, että juosten. "Valot/heijastimet!" huudahdusta tullut viljeltyä runsaasti. Varsinkin sadesäällä paras ajaa koko ajan valmiina jarruttamaan/väistämään. :mad: Vaikka itsellä ihan kelvollinen tuikku pyörässä.