Eli oot laittanut tökötin vasta kun tuubi on puhjennut? Ei mitään ennaltaehkäsyjä? Siinä voi peesaaja saada lateksinaamarin.
Printable View
Myös Contin GatorSkin Sprintterissä on myös irroitettava venttiilinsielu (itselläni on sellaiset). Käsittääkseni ainoa Contin tuubi, jossa ei ole irroitettavaa sielua on tuo halpis Giro malli, joka nyt muutenkaan ei ole vissiin kovin kummoinen.
Continentalin sivuilla on muuten seuraavanlainen linkki ainakin Competition tuubirenkaan esittelysivun alareunassa:
"Here you can find suitable -> tubes."
Perkule, itseltä ainakin unohtu tilata sisurit omiin tuubeihin :D
Ilmeisesti aika vaihtelevaa palvelua tarjonnu Velo-Motion: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...elo-motion.com
Saa nähdä kuinka tilauksen käy.
Kuukausi sitten tilatut Veloflexit on vielä tulematta, muut tilauksesta tulivat ja lappu jonka mukaan Veloflexit tulevat 7.9.
Pari kysymystä...
Onko kellään kokemuksia Challenge-merkkisistä tuubeista?
Mikä on Suomen olosuhteisiin sopiva, varma tuubi? Eli vähän karheammalle asfaltille ja ei niin herkästi puhkeava? Lateksi-sisurinenko?
Ei kai ihan varmoja renkaita olekaan. Mulla on Contin Sprinter gatorskin ja Tufo Elite Ride 25 mm kestäneet ällistyttävän hyvin. Keväiset sepelit eivät ole noihin pystyneet. Conti on nyt ollut kolme kevättä ja myös yhden kesän, Tufo yhden kevään. Conti on eturenkaana. Takarenkaana Sprinter kesti mulla jotain lähes viisi tonnia kunnes puhkesi. Paikattu mutten ole enää käyttänyt.
Toi 25-millisyys voi olla ihan perusteltua Suomen olosuhteissa... Vierintävastus epätasaisella alustalla vähenee kun on pikkaisen vähemmän painetta, eikä tule flättejäkään niin helposti... Täytyypä vertailla vähän renkaiden painoja vielä
"Paremmissa" Vittorioissa on se punainen venttiili, joka irtoaa tuubin juuresta. Sielu ei tosiaan tässä irtoa.
Mä olen kyllä käyttänyt Tufon Extremeä onnistuneesti myös poistamatta sielua. Aikoinaanhan noissa toimitettiin se pieni silikoniputki mukana jolla sai vähän sotkien sen tökötin sinne sisään. Kerran tuli paikkailtua sisäkumi josta tuo sielu ei lähtenyt irti. Ei mennyt venttiili tukkoon.
Varmaan jokainen voi suositella sulle omia hyväksi havaitsemiaan tuubeja. Jokainen varmaan voi vastustaa myös toisten omien mieltymysten vastaisia suosituksia niinkuin tällä foorumilla on useissa asiayhteyksissä ollut tapana. Itse luotan Veloflex Criteriumeihin, joilla uskalsin mennä ulkomaille asti ilman varatuubia kisaamaan vaikka niillä tuli Suomessa ajeltua ties missä hiekkalasimurskassa.
Lainaus:
Mulla on toiminut 25 mm sekä edessä että takana todella hyvin. Tietty tuubikin on ihan eri luokkaa kuin joku perusavo mukavuudeltaan mutta helposti sen tuntee kun painetta on liikaa. Tehomittarin perusteella ei ole ainakaan huonontanut voimansiirtoa.
Voimansiirtoa ei varmaan mutta vaikuttaako nopeuteen tai kiihtyvyyteen?
Nga, monimilliset nuo on ja minkälaisia paineita pidät lenkillä/kisassa?
Kävipäs vähän ohrasesti.
Viime viikon perjantaina liimasin tufo:n cubukset kiekoille. Käytin tufo:n teippiä, joka ei ollut extreme mallia. Ensimmäisen lenkin kiekoilla kävin heittämässä sunnuntaina. Kiekoilla on ajettu noin 100km cx:lla. Tänään huomasin, että tuubi ei ole tarttunut takakiekkoon varttikierroksen osalta. Etukiekkoon tuubi on tarttunut hyvin. Eli jää sillä kiekolla lauantain krossit ajamatta. :mad:
Millä saan vanhan teipin kiekolta pois helpoimmalla ja siisteimmällä tavalla?
-Pasi
Tuli tuossa tuubeja teippaillessa mieleen, että miten likainen vanne voi olla, että uskaltaa vielä teipata päälle. Onko jotain suurpiirteistä arviota millaisen voiman teippauksen tulisi kestää ettei käy huonosti kurvissa?
Älä teippaa/liimaa likaiselle vanteelle.
Likaa ja jämiä, jotka ei asetonilla pyyhkimällä lähde pois. Enemmän liimaa.
Kesän aikana tuli kokemusta parista tuubirenkaista. Schwalben Ultremot tuntuivat pitävän kelissä kuin kelissä ja rullaavan vielä ihan mukavasti. Mutta eipä ne sitten järisyttävän hyvin kestä. Pieniä viiltoja tulee melkoisen herkästi ja pari rengasrikkoakin onnistuin saamaan kesän aikana. Verrokkina Ultremoihin mulla on astetta halvemmat Contin Sprinterit. Ne tuntuvat jo huomattavan paljon kestävemmiltä pikkuviiltoja vastaan eikä rullaavuuskaan tunnu mikään susipaska olevan, minkä takia tulen niillä ajelemaan seuraavan kauden triathlonkisat. Tuubit oon asennellu Tufon Extreme-teipillä, mikä on ainakin mulla toiminu hyvin.
Voipi olla turha kysymys mutta kysytään nyt kuitenkin:rolleyes: Eli tietääkö kukaan onko olemassa mitään ns. halpis CX tuubirengasta(mielellään alta 30€)? Retroprojektia speksailen niin näihin ei kauheeta rahaa raaski upottaa, eikä tosiaan tarvitse olla mitään parasta ja keveintä:)
Pistin tuplakengälle YV:tä... :)
Onkos kenellekkään kerääntynyt kokemuksia Chanllege Tech tuubeista? Esim. näistä 24 leveistä?
http://www.bike24.com/1.php?content=...346;pgc=35:145
^Sen verran, että tilasin jokusen Stradan odottamaan maantiekautta ja uusia amuliinikiekkoja. Hyvältä tuntuvat hiplatessa, ajo-ominaisuuksista ei vielä tiedä.
Onkos tuubimarkkinoilla mitään uutta?
Veloflex uusi hieman mallistoaan ja renkaat leveni hiukan, esim. Carbon on nyt 23mm.
Nyt alkuun tulee 22mm Veloflex Criterium käyttöön, valmistus march 2011 eli jo sopivasti vanhentunut. Vanhenemassa on myös FMB Competition CX cotton 22mm, runko tuntuu todalla notkealta joten toivottavasti on mukava ajettava. Odotukset on kovat molempien renkaiden osalta ja Veloflex on vielä ihan kohtuullisen hintainen.
Unohdin Schwalben Ultremon ulkovarastoon pakkaseen ja pilalle meni. Koko kulutuspinta on täynnä halkeamia.
Krossituubi vuotaa venttilin juuresta, (tufo cubus). Onko tuolle mitään tehtävissä, vai roskiin vaan ? Ei ole paljon ajettu, niin vähän harmittaa kun kulutuspintaa olisi vielä.
Yritä korjata vaahdolla tai Tufon litkulla. Minulla juuri tuo haavoille paleltunut Ultremo korjaantui kun käytin Tufon nestettä
Kerran aikaisemminkin tuon jo litkutin tufon extremellä, kun alkoi kesken lenkin tyhjetä nopsaan, luulin ensin että meni sepeli läpi, mutta taisi olla tuo venttiilinjuuri jo silloin vikana. Silloin oli kyllä pakkasta -7 suunnilleen. Miten lie toimii nuo litkut pakkasella? No nyt tuli pullonpohjat ruutattua tuubiin, katsotaan, jos tuosta edes sellanen hätävara-gummi tulisi.
Ensimmäistä kertaa tuubeja eilen liimailin ja kohtuullisen hyvin meni mielestäni. Contin keltainen liima ja Contin Competition tuubit. Kokemuksia
- tuubit on tiukat vääntää vanteelle, mutta kun oppii, niin taitaa
- tämän liiman kanssa en onnistunut sotkemaan
- tuubin keskittäminen ei mennyt ihan nappiin, mutta riittävän hyvin
- tuubin keskittämiseen on aikaa vain pari minuuttia, sen jälkeen tuubi ei liiku enää mihinkään muuta kuin pois repimällä
Koko prosessiin meni 3 tuntia sisältäen vanhojen liimojen poistamisen vanteelta ja liimauksen. Tämän lisäksi annoin tuubin olla viikon vanteella venymässä. Onhan tämä kieltämättä paljon työläämpää kuin avojen vaihtaminen, mutta pakkohan se on kokeilla miltä tuntuu ajaa hiilarivanne+tuubiyhdistelmällä. Ikävin vaihe on kyllä vanhojen liimojen poistaminen asetonilla.
Enpä ole käytössä huomannut geeliajassa merkittävää eroa. Ilmeisesti keltainen on vaan hankalampi saada irti hiilarikehästä...
Joo tuota tuli tutkittua ja paljon oli verkossa mielipiteitä että tarttuu niin ärhäkästi että ei ehdi asetella tuubia vanteelle. Tuo mustahan on ollut vasta jonku aikaa myynnissä, joten kaipa se keltaisella pysyy yhtä hyvin kuin aikaisemminkin vai olisivatko muuttaneet tuon keltaisenkin liiman koostumusta. Ainakin tuo jämähti tosi tiukkaan.
Itseäni on noviisina ottanut jonkin verran pattiin, että tuubi pitää asetella vähän turhan ripeästi vanteelle liimakerroksen levittämisen jälkeen.
Osaako joku sanoa voiko tuota liiman kuivumista hidastaa laittamalla liiman sekaan liimalle tarkoitettua ohennetta? Esim. Kiilto myy liimaohennetta, jonka spekseistä löytyy teollisuusbensiiniä ja asetonia. Olisiko siinä mitään järkeä, että lorauttaa vaikka hieman asetonia Contin 350g liimapurkkiin ennen liimausta? Voiko tällainen toimenpide jotenkin pilata liiman tai vaikuttaa negatiivisesti renkaan pysymiseen vanteella?
Miksi vanhat liimat pitäisi poistaa? Itse en ole omien tuubirenkaiden käytön yli 20-vuotisen historian aikana poistanut jämiä vanteelta kertaakaan. Eipä ne haittaa ja hyvin ovat pysyneet kiinni.
Ohjeessa sanotaan että liiman pitäisi antaa kuivua vanteella levittämisen jälkeen jonkin aikaa. Itse laitan vanteelle reilusti liimaa, ja asetan sen tuubin heti siihen. On reilusti aikaa keskitellä, ja liimautuu ihan yhtä hyvin kuin ohjeversiollakin.
Näillä jutuilla saa hurjasti helpotusta tuubin liimaamiseen. Ja aikaa kuluu koko operaatioon n. 20 minuttia, jos oikein hidas on! :)