Likaa ja jämiä, jotka ei asetonilla pyyhkimällä lähde pois. Enemmän liimaa.
Kesän aikana tuli kokemusta parista tuubirenkaista. Schwalben Ultremot tuntuivat pitävän kelissä kuin kelissä ja rullaavan vielä ihan mukavasti. Mutta eipä ne sitten järisyttävän hyvin kestä. Pieniä viiltoja tulee melkoisen herkästi ja pari rengasrikkoakin onnistuin saamaan kesän aikana. Verrokkina Ultremoihin mulla on astetta halvemmat Contin Sprinterit. Ne tuntuvat jo huomattavan paljon kestävemmiltä pikkuviiltoja vastaan eikä rullaavuuskaan tunnu mikään susipaska olevan, minkä takia tulen niillä ajelemaan seuraavan kauden triathlonkisat. Tuubit oon asennellu Tufon Extreme-teipillä, mikä on ainakin mulla toiminu hyvin.
Voipi olla turha kysymys mutta kysytään nyt kuitenkinEli tietääkö kukaan onko olemassa mitään ns. halpis CX tuubirengasta(mielellään alta 30€)? Retroprojektia speksailen niin näihin ei kauheeta rahaa raaski upottaa, eikä tosiaan tarvitse olla mitään parasta ja keveintä
![]()
Gravity, what a heartless bitch.
Pistin tuplakengälle YV:tä...![]()
Onkos kenellekkään kerääntynyt kokemuksia Chanllege Tech tuubeista? Esim. näistä 24 leveistä?
http://www.bike24.com/1.php?content=...346;pgc=35:145
^Sen verran, että tilasin jokusen Stradan odottamaan maantiekautta ja uusia amuliinikiekkoja. Hyvältä tuntuvat hiplatessa, ajo-ominaisuuksista ei vielä tiedä.
Onkos tuubimarkkinoilla mitään uutta?
Veloflex uusi hieman mallistoaan ja renkaat leveni hiukan, esim. Carbon on nyt 23mm.
Nyt alkuun tulee 22mm Veloflex Criterium käyttöön, valmistus march 2011 eli jo sopivasti vanhentunut. Vanhenemassa on myös FMB Competition CX cotton 22mm, runko tuntuu todalla notkealta joten toivottavasti on mukava ajettava. Odotukset on kovat molempien renkaiden osalta ja Veloflex on vielä ihan kohtuullisen hintainen.
Unohdin Schwalben Ultremon ulkovarastoon pakkaseen ja pilalle meni. Koko kulutuspinta on täynnä halkeamia.
Jos et aja et voi ottaa!
Krossituubi vuotaa venttilin juuresta, (tufo cubus). Onko tuolle mitään tehtävissä, vai roskiin vaan ? Ei ole paljon ajettu, niin vähän harmittaa kun kulutuspintaa olisi vielä.
Yritä korjata vaahdolla tai Tufon litkulla. Minulla juuri tuo haavoille paleltunut Ultremo korjaantui kun käytin Tufon nestettä
Jos et aja et voi ottaa!
Kerran aikaisemminkin tuon jo litkutin tufon extremellä, kun alkoi kesken lenkin tyhjetä nopsaan, luulin ensin että meni sepeli läpi, mutta taisi olla tuo venttiilinjuuri jo silloin vikana. Silloin oli kyllä pakkasta -7 suunnilleen. Miten lie toimii nuo litkut pakkasella? No nyt tuli pullonpohjat ruutattua tuubiin, katsotaan, jos tuosta edes sellanen hätävara-gummi tulisi.
Ensimmäistä kertaa tuubeja eilen liimailin ja kohtuullisen hyvin meni mielestäni. Contin keltainen liima ja Contin Competition tuubit. Kokemuksia
- tuubit on tiukat vääntää vanteelle, mutta kun oppii, niin taitaa
- tämän liiman kanssa en onnistunut sotkemaan
- tuubin keskittäminen ei mennyt ihan nappiin, mutta riittävän hyvin
- tuubin keskittämiseen on aikaa vain pari minuuttia, sen jälkeen tuubi ei liiku enää mihinkään muuta kuin pois repimällä
Koko prosessiin meni 3 tuntia sisältäen vanhojen liimojen poistamisen vanteelta ja liimauksen. Tämän lisäksi annoin tuubin olla viikon vanteella venymässä. Onhan tämä kieltämättä paljon työläämpää kuin avojen vaihtaminen, mutta pakkohan se on kokeilla miltä tuntuu ajaa hiilarivanne+tuubiyhdistelmällä. Ikävin vaihe on kyllä vanhojen liimojen poistaminen asetonilla.
________________________________________________
Pitikin ottaa joskus käyttöön noin typerä käyttäjänimi. Ile:ksi saa mielummin haukkua.
Enpä ole käytössä huomannut geeliajassa merkittävää eroa. Ilmeisesti keltainen on vaan hankalampi saada irti hiilarikehästä...
Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus
www.rex.fi/bike
Joo tuota tuli tutkittua ja paljon oli verkossa mielipiteitä että tarttuu niin ärhäkästi että ei ehdi asetella tuubia vanteelle. Tuo mustahan on ollut vasta jonku aikaa myynnissä, joten kaipa se keltaisella pysyy yhtä hyvin kuin aikaisemminkin vai olisivatko muuttaneet tuon keltaisenkin liiman koostumusta. Ainakin tuo jämähti tosi tiukkaan.
Itseäni on noviisina ottanut jonkin verran pattiin, että tuubi pitää asetella vähän turhan ripeästi vanteelle liimakerroksen levittämisen jälkeen.
Osaako joku sanoa voiko tuota liiman kuivumista hidastaa laittamalla liiman sekaan liimalle tarkoitettua ohennetta? Esim. Kiilto myy liimaohennetta, jonka spekseistä löytyy teollisuusbensiiniä ja asetonia. Olisiko siinä mitään järkeä, että lorauttaa vaikka hieman asetonia Contin 350g liimapurkkiin ennen liimausta? Voiko tällainen toimenpide jotenkin pilata liiman tai vaikuttaa negatiivisesti renkaan pysymiseen vanteella?
Miksi vanhat liimat pitäisi poistaa? Itse en ole omien tuubirenkaiden käytön yli 20-vuotisen historian aikana poistanut jämiä vanteelta kertaakaan. Eipä ne haittaa ja hyvin ovat pysyneet kiinni.
Ohjeessa sanotaan että liiman pitäisi antaa kuivua vanteella levittämisen jälkeen jonkin aikaa. Itse laitan vanteelle reilusti liimaa, ja asetan sen tuubin heti siihen. On reilusti aikaa keskitellä, ja liimautuu ihan yhtä hyvin kuin ohjeversiollakin.
Näillä jutuilla saa hurjasti helpotusta tuubin liimaamiseen. Ja aikaa kuluu koko operaatioon n. 20 minuttia, jos oikein hidas on!![]()
Merckxin tapaan menettelin, kun elämäni toiset tuubit kaksille vanteille asensin. Vanhoista liimoista irroittelin sen, minkä sormella hankaamalla irti sain. Contin Competitionit olivat tosi hankalan tiukat, mutta myös luotettavan oloiset sitten. Vittorio Corsat oli aika paljon helpommat asentaa, tosin myös siis märälle liimalle. Hiilariliimaa kun en mistään löytänyt, olen käyttänyt Contin ja Schwalben tavallista ja hyvin ovat pysyneet vanteella.
Viva l'Italia liberata e riscattata!
Vahingossa tuli tuollaiset ostettua vuosi sitten ja nyt meinaan kokeilla seuravasti vahvistettuna: Caffé Latexia sisään 30 ml/rengas. Tämän maitokahvin laitoin sisään, siis irroittamatta sielua, kun sitä ei saa irti, siten että laitoin venttiilin päälle Zippin jatkopalan ja sen jatkeeksi pätkän sopivan kokoista lateksiletkua ja siitä injektioruiskulla (ilman neulaa) sisään. Helpostihan tuo solahti. Saas nähdä, miten kestää.
Viva l'Italia liberata e riscattata!
Teräsharjalla voi tarvittaessa kätevästi raapia enimmät vanhat liimat pois. (Craboniumkehien kanssa tietysti pitää harjata mahdollisimman kevyellä kädellä.)
”Pöysti! Sinä et tiedä, minkälaista porukkaa suomalaisissa lajiliitoissa on. Ju-ma-lau-ta! Ne on valmiit mihin vaan.”
Ainakaan Rabobankin mekaanikkoa ei pelottanut ohenteen sekoittuminen liimaan: http://www.cyclingnews.com/features/...roubaix/217567
Ensimmäinen lenkki takana Veloflex Criteriumeilla, todella mukava rengas kun painetta edessä ~7,5bar ja takana ~8bar.
Hyvin suodattaa tien epätasaisuudet, rullaa hyvin, nuo on tärkeimmät ominaisuudet omalla kohtaa. Aika kapeat ovat tosin, 21,5mm.
Sitä en tiedä ovatko nopeammat kuin entiset Tufot, mutta eipä sillä väliä kun nämä on huomattavasti mukavammat ajaa. Tufoilla ei kannattanut ajaa paljoa alle 10bar kun alkoi tuntua ettei ne rullaa kovinkaan hyvin.
Olis taas pitänyt malttaa odottaa, että kaikki hiekat on putsattu. Veloflex Carboneilla ehdin ajaa kaksi lenkkiä ennen takarenkaan puhkeamista. Reikä oli tosin niin pieni, että huomasin sen vasta seuraavana päivänä kun ihmettelin renkaan totaalista tyhjenemistä. Näyttäisi nyt Tufon litkulla paikkaantuneen. Todella kivan tuntuiset renkaat kyllä ajaa, rullaavat oikein mukavasti. Tänään sitten kävin lenkillä kakkoskiekoilla, joissa takana Contin Sprinter ja edessä Competition. Meinasi itku päästä.
Milloin oli Veloflexit valmistettu, tuntuu tosiaan tuo vanhentaminen auttavan kestävyyteen. Omat Criteriumit oli jo kaupasta reilun vuoden ikäiset ja kynsin kokeiltuna aivan eri tuntuiset kuin muutaman kuukauden ikäiset, eli ainakin minulla on usko, että vanhentaminen auttaa kun liimojen liuottimet haihtuu. Tästähän löytyy juttua vaikka miten paljon kunhan vaan jaksaa paneutua asiaan.
Tufon litkua ei suositella käyttämään lateksi sisäkumien kanssa, sen sisältämän ammonniakin takia ja pitäisi käyttää lateksipohjaisia paikka-aineita.
Pitänee tilailla varmaan lähiaikoina varastoon Veloflexejä vanhenemaan, sen verran hyvä tuntuma noista on jäänyt.
Kirjanmerkit