Noissa omissa ääs-workseissä ei tullu ku yhdesta kohtaa kyljestä läpi. Sekin vasta seuraavana päivänä, kun kiekkoa pyörittelin.
Printable View
Contin X-King RaceSport 2.4" asentuu ihan hienosti, mutta ei oikein kestä meikäläisen ajoa näemmä.
Reilu kuukausi vasta kesäpolkuja takana ja takarenkaasta kylki niin repaleella että ei stani enää tiivistä, ja eturenkaastakin tulee satunnaisesti kyljistä suihkuja jotka kyllä menee kiinni. No kyllähän sitä vähän on kivikoissakin ajeltu, mutta Rocket Ron Evot sentään kesti koko kesän viime vuonna, kunnes syksyllä takakumi luovutti ja päästi kyljestä ilmat. Täytynee laittaa joku protection-versio taakse. Ehdotuksia?
Rubber Queen tai Fat Albert kapeana versiona. Vai onko liian raskaat ajaa?
Takakiekkoa tarkastaessa huomasin että on kivi löynyt crossmaxin vanteeseen painauman (1-2 cm pitkä):( Onko näistä yleensä tiedossa ongelmia (vanteelle asettumisen kanssa tms.) asennettaessa seuraavaa ust-tai normikumia litkuilla tai ilma? Ajan nykyiset kumit varmaan loppuun ennen seuraavien asentamista. Kehän alumiinista reunaa ei käsittääkseni kannata naputella suoremmaksi ettei murtuis kokonaan.
Mun veikkaus on että ei. Omassa mavicin ust-kiekossa reilu 3cm flatspotti, ei ongelmia rengastöissä.
edit. paljonko se painuma on vanteen leveys-suunnassa? pistä kuva niin viisaammat voi valistaa paremmin.
Painauma on 1-2 mm vanteen sisäpuolen suuntaan. Vaikee arvioida kun on rengas kiinni.
Mä kans järkeilin että ei olis haittaa ainakaan normaalin renkaan asettumisessa. Jos taas ust renkaalle tarkoitettu ura on kaventunut niin ongelmia voi tulla. Katotaan jos saan vielä kuvan.
Eilen repes sitten S-Works Fast Trak kyljestä mahtavan äänen saattelemana.
Onkos noihin ulkokumeihin olemassa sellassia paikkoja, että pääsis maastosta pois?
Nyt tuli sellanen 2cm repeämä pystysuunnassa ja nippa nappa sai sen normaalilla sisuri paikalla korjattua sellaiseen kuntoon, että pääsi pois.
Olis kiva tietää millä tota kannattais paikkalla. vanhalla ulkokumin palasilla ja jollain liimalla?
Näitä kannattaa pitää mukana: http://www.parktool.com/product/emer...tire-boot-tb-2
Oho!Eskoseni,tommosia en tiennyt olevankaan,täytyy laittaa hankintaan.
Ruotsissa yhellä meni nappulan kohdalta viiltokohta siinä ja yritettiin laittaa siihen sellainen työnnettävä mutta :( litkut sisällä teki sen että sekin pullahti pois,toi ilmeisesti liimautuu hyvin jos sen laittaa sinne vauriopaikkaan ja putsaa sen vauriokohkan litkusta ja muista epäpuhtauksista.
Pitäiskö olla jotain puhdistusainetta mukava, että sais puhdistettuu kumin? Vaikea uskoa, että noi paikat pysyy. No, täytyy ostaa noita ja kokeilla kotioloissa.
Eihän tolla revenneellä kumilla oo mitään muutakaan käyttöä kuin pyhittää se tutkimuksiin :)
Minkäslaisella set-upilla olet(te) noita kiekkoja muuntaneet tubeless-yhteensopivaksi?
Tuli hommattua kyseiset kiekot uuteen projektiin, ja ajatuksena olisi kokeilla myös ensimmäistä kertaa sisuritonta ratkaisua. Ajattelin, että pääsen helpolla jos käyn hakemassa Stan's:n kitin. Kun ulkovanteen halkaisia on 28 mm, tuli hommattua tuo Freeride-versio, jota Stan's suosittelee 27-34 mm levyisille vanteille. Omissa vanteissa oli näköjään venttiilireikä mitoitettu presta-venttiilille, joten pitänee käydä duunissa leventämässä tuota reikää, että saisi schrader-venttiiliset vannenauhat sopimaan. Mitä kuitenkin kokeilin nopeasti noita vannenauhoja, niin vaikuttivat kuitenkin vähän turhan leveiltä että sopisivat nätisti vanteelle? No täytyy kuitenkin leventää nuo venttiilien reiät ensin ohjeiden mukaisesti ja kokeilla sitten uudestaan. Sanottakoon vielä, että tarjouskiekot tulivat ilman vannenauhoja, ja nyt alla on vain yksi kerros keltaista Stanin teippiä, joten ei pitäisi kiikastaa siitäkään...
Jos siis kyse on edelleen tuosta E2200- setistä, niin homma on helppoa kun heinänteko.
Kierros tai kaks Stanin keltaista teippiä, 19mm tai 21mm käy noihin. Pyöreellä kannalla oleva
UST-venttiili kiinni ja thäts it. Kiinteellä venttiilillä olevat vannenauhat sekä venan reikien
porailu on no_go - enempi haittaa ku hyötyä.
Noiden vanteiden reunavalli on sit "ottava" - rengas kun kerran paikalleen napsahtaa niin siinä
pysyy... vaatii enempi voimaa irroittaa noista kun mistään vastaantulleesta oikeesta UST-vanteesta.
Metsässä korjaamiseen (että pääsee ajamaan kotiin) hyvä konsti on seuraava: ilmastointiteipistä tehdään riittävän iso vahvikelappu joka asennetaan repeämän kohdalle samalla kun sisärengas pistetään paikalleen. Näin sisäkumi ei pullahda siitä repeämän kautta ulos. Sisäkumi ja pieni erä ilmastointiteippiä kuuluu normaaliin lenkillä mukana pidettävään varustukseen, joten korjaus on helppoa. Ilmastointiteippiä voi vaikka kiepauttaa pumpun ympärille jolloin välttyy erillisen pikkurullan kanniskelulta.
- Tomi
Jep, E2200-setti siis kyseessä. Olisi näköjään pitänyt kysellä täältä ennen kauppareissua, kun vastauksenkin saa näin pikaisesti. Nyt sitten on ilmeisesti pari ylimääräistä kiinteellä schrader-venttiilillä olevaa vanneneuhaa ja pitänee hankkia presta-malliset UST-venttiilit (tai leikellä vanhoista sisureista). Tarkennuksena vielä, ei siis mitään vannenauhoja Stanin teipin lisäksi? Tuntuu hieman ohkaiselta tuo pelkkä teippi, mutta kai se sitten toimii...
Tuosta renkaiden kiinnijäämisestä löysinkin jo haulla infoa, mutta kiitoksia kuitenkin varoituksesta.
Juuh. Ei vannenauhat oo tarpeen. Pari kiekkiä mainittua stanin teippiä riittää. Jos vannenauhaa haluaa käyttää,
niin mun suositus on ohut, kova ja sininen Schwalben nauha, muistaakseni 21mm leveenä. Tuota olen käyttäny,
samoin DT Swissin oman tubeless-kitin punaista nauhaa, joka kelpaa muttei oo yhtä hyvä ku toi S:n nauha.
UST-venttiilit on prestoja, muihin ei kannata seota.
Se tiukka reunavalli on ++, ei kumit burbi. Lähtee ne irti - voimalla - ei siitä kannata huolta kantaa.
S-worksit oli kisakiekoissa kii ja jostain syystä en jaksanut vaihtaa toisia kiekkoja alle, kun lähin lenkille. Ja kaikenlisäks, ei ollut maastokaan aivan selvillä, kun uusia reittejä etsittiin. Eli monen sattuman summa.
Kyl mul oli tiedossa, että ei noi louhikossa ajoa kestä.
Toisilla kiekoilla pyörii Rocket Ronin UST versiot.
Laitoin eilen Mavicin XC717:lle SW Renegadet Stanin vannenauhoilla. Aika säätö saippuaveden ja lattiapumpun kanssa, mutta jahka noi nousi niin piti kyllä todella hyvin ilmaa ennen litkujen laittoakin. Annoin kokeeksi olla kolmisen tuntia paineet sisällä ilman litkuja eikä paineet laskeneet (näppituntumalla) yhtään.
Sealantit on nyt olleet yön yli, eikä mistään ole tullut näkyvästi läpi vaikka ravistelin ja pyörittelin renkaita pitkälle toista tuntia eilen. Paineet eilisillan lukemissa edelleen.
Sillon viimeks sen Purgatoryn alla oli seuraavana aamuna iso lätäkkö ja kummi tyhjä.
Eli näyttää olevan S-Workseissakin eroja.
Onko kokemusta taittuvakylkisen Nokian NBX liten litkuttamisesta XTR kehille? Parissa päivässä ei ole vielä tiivistynyt stanin litkuilla (1 mitta/rengas). Vuotaa kyljistä, melkein renkaan juuresta koko matkalta. Painetta kun laittaa 3 baria niin tunnin päästä ei ole enää kuin 2 bar. Tahkolla tulee kiire maaliin jos meinaa selvitä reitistä ilman rengastöitä..
Nyt alkoi pitämään ilmaa sisällä kun lisäsi toisen kipollisen litkua renkaisiin. Koelenkki suoritettu, ja huomenna jännittämään kestääkö Jyväskylässä ilmat maaliin saakka.
Ompa miellyttäviä litkuttaa noi Spessun 2-bliss kumit.
Kumi menee helposti käsin vanteelle, litkut sisään ja ilmat perään.
Ei edes tullut hiki jalkapumpulla pumpatessa. Ilmaa ei vuotanu yhtään ohi ja litkuakaan ei pursuile mistään.
Tiivistymistä odotellessa ei kannata käyttää liian korkeaa painetta. Notubesin ohjeissakin sanotaan:
"Hang the tire with valve stem at the top or side (see photo 3). Inflate the tire to 35-40 psi (never inflate over 40 psi)." (40psi = 2.7bar)
Tiivistyminen tapahtuu nopeammin kun painetta ei ole liikaa siinä vaiheessa kun rengasta ravistellaan tai pidetään kylki alaspäin heti asennuksen jälkeen.
- Tomi
Taistelin eilen toisen tubeliskokiekon kanssa oikein urakalla.
Laitoin aikanaan etukiekkoon teipiksi jesaria kun ei ollut muuta käsillä ja piti saada ryttääntynyt teippi vaihdettua. Toimi muuten mutta teippi oli sen verta huokoista että suunnilleen joka lenkille lähtiessä sai pumppailla.
Taistelu olikin sitten melkoinen. Stan's kertoo että se heidän leveämpikin teippi sopii ZTR Crest-kehälle. Minä olen kyllä toista mieltä. Ei sovi kaventamatta. Joten ostakaa cresteihin sitä kapeampaa. Toinen vika kiekossa oli huono venttiilin runko, kumi oli hieman kärsinyt. Vasta tokalla yrityksellä tajusin jättää teipin pois venttiilin kohdalta, niin sai sen kunnolla tiivistymäänkin, venttiili on Stanin perusmalli.
Rengas meni suht helposti vanteelle, mutta tieysti asensin sen taas takaperin. Oli tarkoitus kääntää se oikein päin, mutta siinä potutuksessa taas tajunnut tarkistaa asiaa kunnolla. Tosin edellisenkin remontin jäljiltä olen ajanut satoja kilometrejä kumi peruutusasennossa ja toiminut on. Renkaana Spessun The Captain Control 2Bliss. Litkua laitoin ~35ml (ruiskulla venttiilistä) niin hyvin tiivistyi. Se on vähän penaalista, että jos renkaasta laskee paineet pois litkun lisäämistä varten, kumi tuppaa pomppaamaan pois reunalta. Nousee kyllä hyvin takaisin mutta teipin pysyvyys vaarantuu...
Ohjeissahan se kerrotaan: http://www.notubes.com/ZTR_tubeless.aspx
"Complete the installation by installing a tire with either a tube or the Olympic rim strip to allow the air pressure to press the tape in to the rim cavity. Allow the inflated tire to sit for at least one hour"
- Tomi
Jep. Mulla tuli stumpyn mukana tubelesready kiekot ja kumit ,sisureilla tosin.
Ne oli seissy tossa nurkassa ajamattomana kun pyörässä muut kiekot alla.
Nyt tuli mieleen ,että mitenkähän tuo s-works purgatory toimis märällä takarenkaana. Eikun tuumasta toimeen ja sisurit helvettiin ja valmiiks teipattujen kiekkojen mukana tulleet ust-venttiilit kehiin.
purgatory vanteelle (meni käsin) ,pari kippoo stania ja avot.
Nous vanteelle jalkapumpulla ja tiivisty parin minuutin ravistelulla täydellisesti.
Eipä ois voinu helpommin mennä.:)
Tuli samalla koettua ,et spessujen mukana tulevat valmiiks teipatut kiekot todella toimii tubeleksena ilman mitään kommerverkkejä.
Tosin tämä tarina sopis paremmin topicciin jonka nimi ois vaikka-Tubeless ,helppoa ja hauskaa.
Tilasin kuitenkin BD:stä UST-Rocket Ronit kun 2010-malleja sai törkeän halvalla poistosta(foldi 2.25" ~22€/kpl).
Ja kun nuo nyt alla olevat RMetalit on UST-vanteet. Tilasin samalla sitä liukastetta jolla menee helpommin vanteelle ja Schwalben litkua jos tarvitsee. Ajattelin kyllä ihan kuivana pitää renkaan, mielestäni ei ole sopivaa jos renkaan sisällä on jotain nestemäistä.
Painoahan noista tulee enemmän kuin normaali RR+sisuri, jos en pidä niin vaihdan takaisin.
Höpöhommaa tilata Fairy+vesi -yhdistelmää vastaavaa lientä Saksasta ja jättää sitten litkut laittamatta renkaaseen.
Otsikon aihe oli taas kaukana kun pari päivää sitten vaihtelin kiekoilta 5kpl UST -rengasta ja aikaa meni vähemmän kuin sisäkummien kanssa. Vanteina Mavic ja Shimano UST, Stan's + teippi ja DT + teippi.
Renkaan profiili muuttuu, kun sisäkumin tilalle pannaan litkut.
Puolivuotta ehdin ajella sisäkummeille ja Continental Race King 29 2.2” –renkailla + tubeless-ready-kiekoilla. Takarenkaan ulkokehän etäisyys SLX-etuvaihtajaan (melkoinen möhkö) oli vain n. 5 - 6 mm. Litkutettuani renkaan, etäisyys etuvaihtajaan muuttui käytännössä nollaksi. Täytynee hommata sirompi etuvaihtaja.
Tarkennusta: Saattaa olla hätäinen johtopäätös, pieni tönäisy renkaan vaihdon yhteydessä voi vääntää vaihtajaa muutamia millejä. Luulisin, että halkaisijan muutos ei voi olla montaa milliä.
Joka tapauksessa mud clearance on aivan liian pieni.