Lisää vähän öljyä niin lukitus alkaatoimia
Printable View
Lisää vähän öljyä niin lukitus alkaatoimia
Omassa Sidissä piti lukituksen vaijeri laittaa kunnolla kireälle että lukitus toimisi. Vaikka öljyä oli tarpeeksi.
Laitoin vaijerin kyllä maksimi kireydylle mielestäni, kun samaa vähän mietin ja katsoin, että lukituspyörä alkaa kyllä liikkumaan välittömästi, kun lukitusviåua ohjaustangosta alkaa painamaan lukkoon. Näin ollen lukitus kääntyy päälle just sen koko matkan mitä on mahdollista. Öljyä lisään siis kokeeksi ensin vaikka varovaiset 3 ml.
Omassani vaijeri piti laittaa niin että siinä on veto päällä lepotilassa. Se vipu antoi sen verran periksi että lukittuessaan se hölläsi vaijeria niin että kukitus pehmeni.
Reban (ja muidenkin RS haarukoiden) vaijeri kannattaa kiinnittää siten, että lukitus laitetaan vivusta päälle ja sitten käännetään haarukan nuppi ääriasentoon ja vaijeri kiinni. Lukitus auki ja testataan, ettei jäänyt osaksi päälle. Noissa on aika monessa klappia niin paljon että levossa kiinnitettynä ei lukitus ole täysin päällä. Edelleenhän valikoimassa on poplock-vipu jossa on tangon puolessa säätö lukituksen tiukkuudelle.
Ok kiitos vastauksista. Koitan vielä ensin tuota vaijerin kiristämistä niin, että varmasti on lukitus pohjassa kiinni asennossa ja siten samalla vähän valmiiksi ns. päällä auki-asennossa. Tosin ennen huoltoa olin lukituksen asentanut aikanaan itse ilman näitä toimia normaalisti ja hyvin oli pelannut.
edit. Tosin tuo ensimmäisessä viestissäni mainitsema paluuvaimennuksen vähyys ilman, että paluuvaimennusnaksut on aivan "kilpikonnalla" sai myös miettimään liittyisikö sekin aavistuksen liian pieneen öljymäärään.
Olin kyllä öljyn mitannut lääkeruiskulla juuri esitetyn öljymäärähaarukan puoliväliin. (siis jos haarukka nyt oli 125-130 ml, niin olin laittavinani 128 ml. Toki 50 ml ruiskulla kaksi täyttä ja yhden 28 ml mittaillessa muutamien millilitrojen heitto syntyy helposti ja nämä keulat lienevät aika tarkkoja oikeasta öljymäärästä.
edit 2: Öljyt eivät myöskään ole tällä kertaa mielestäni valuneet yläpuolelta alapuolelle, sillä testasin joustomatkan olevan tallessa siten, että poistin paineita reilustai ja painoin keulan ns. pohjaan.
Voi olla tyhmä kysymys, mutta olethan varmasti tarkistanut öljymäärän juuri oikean vuosimallin keulan huolto-ohjeesta? Esimerkiksi Reboissa öljytilavuudessa on eri vuosimallien välillä 20ml heittoja. Tarkimman öljymäärän saisi tietysti kaatamalla vanhan öljyn johonkin mitta-astiaan kun öljyjä vaihtaa, mutta eipä sitä tule yleensä ajateltua.
No tarkistan tuonkin tuossa viikonloppuna samalla, kun asiaa jaksan alkaa pähkäilemään. Mielestäni ohje ja keula ovat kyllä 2011 mallia mutta en viitsi enää lähteä kylmään varastoon asiaa tarkistamaan, kun istun jo sohvalla olut auki :)
No totta tavallaan tuokin. Kylmä varasto ja ja pelkät yöasun housut jalassa ei kuitenkaan. Eilen oikein otti päähän, kun keulaa asensin pyörään kiinni, että asennusolut oli loppu! Otin pahimpaan ärsytykseen yhden vaimon siiderin mutta ei se ollut sama juttu.
Noniin, keula pelaa ja tämän vuoden maastokausi avattu. 1h40min sähläsin espoon keskuspuistossa ja kivaa oli. Iso osa meni kyllä ihan tunkatessa ja koko lenkin keskinopeus oli huimat 7 km/h. Oli siellä pari muutakin kuskia.
Mutta keulan osalta kiristin ensin vaijerin siten, että lukitus oli täysin kiertynyt kun lukitus oli päällä (Lansiven ohje) ja siis osin ikäänkuin päällä, kun lukitus oli ohjaustangosta auki. Tämä auttoi jonkin verran mutta noin kolmen sentin tyhjä liike jäi keulaan. No lisäsin sitten tasan 2 ml öljyä ja koitin uudelleen ja nyt toiminta on toivottua eli lukitus on jämäkämpi. Myös paluuvaimennus on parempi ja silti koko joustomatka pysyi tallessa. Tarkkaa puuhaa siis tuon öljymäärän kanssa.
Lainaan tätä topiccia, kun on pieniä alkuvaikeuksia Reban kanssa. Eli keula tuntuu melko pintakovalta ja jähmeältä ja ihan kuin ilmaa olisi liikaa, mutta heti kun painoa siirtää pyörän päällä eteen, niin keula käy melkein pohjassa. Onko tuossa jotain erillisiä säätöjä pintaherkkyyteen? Paluuvaimennuksen kanssa olen säätänyt, mutta pintaherkkyyttä ei sillä taida saada lisää. Ja minkälaisia paineita suosittelisitte n. 80 kiloiselle?
Paineet riippuu pumpun mittavirheestä, mutta kokeilisin jotain 110/110 ja lisäämällä painetta alajalkaan saa herkkyyttä lisää. Googlaa "adjust reba" tms. Paineet kannattaa laittaa ajolämpötilassa, koska alasylinterissä on pienempi pinta-ala, joten lämpötilan muutos pienentää alapainetta verrattuna yläpaineisiin. Tai näin olen järkeillyt.
kyllä se lämpötila muuttaa painetta yläpuolen kammiossa ihan saman verran P1/T1 = P2/T2
Mutta pienikin lämpötilan muutos vaikuttaa reban toimintaa...
Joo P=F/A ja PV=nrT. Lämpötila pienenee => paine pienenee. Paine on suoraan verrannollinen jousivoimaan eli ala ei vaikuta. Sotkin sen ajatuksissani siihen, että miksi keula toimii vaikka molemmissa kammioissa on sama paine ja tämä johtui pienemmästä pinta-alasta.
edit: ajan itse jäykällä kepillä :)
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta miten sinne alasylinteriin saa ilmaa? Katsoin youtubesta videoita, joissa ilmaa pumpattiin oikealta puolelta alhaalta, mutta siellä on paluuvaimennuksen säätö. Toisella puolella taas syvällä on joku epämääräinen mutteri, johon pumppu ei sovi eikä tosin yltä edes sinne kunnolla. :seko: Keulan tarkka malli on RS Reba SL solo air 100 millin joustolla.
ei solo-air:ssa ole venttiili kun siinä yläjalassa... viime vuotiset rebat oli vielä dual-air jousella..
Mitenköhän sitten pitäisi toimia tuon pintaherkkyyden säädön kanssa...?
jos laitat sen verran painetta että sägi on about 25% attack asennossa eli seisot polkimilla ja painoa ohjaustangolla.. jos tuntuu sukeltavan liiaksi ajaessa niin väännät motion controllia hieman kiinni päin..
Ja toisiaan se pakkanen syö herkkyyttä. Omasta sidistä piti aikanaan vaihtaa rasvat öljyyn niin hieman herkistyi.
Painauma pyörän päällä istuessa on melko tarkalleen 25% ja paluuvaimennuksen säädön kanssa olen kikkaillut, mutta pintaherkkyyttä ei tullut. Isot töyssyt keula kyllä nielee hienosti, mutta etuhaarukka ei käytännössä ole paljoa pintaherkempi kuin vanhan pyöräni Suntourin keula ja pienemmät iskut tulevat käsille :seko: Syksyllä koeajoin pyörän RS Recon Silver -keulalla ja se oli huomattavasti herkempi, mutta ei kuitenkaan pohjannut helposti. Ja onko normaalia, että keulaa pumpatessa kuuluu alaosasta kovaa suhinaa?
Suhina tulee paluuvaimennuksesta, joka jarruttaa keulan palautumista. Jos säädät paluuvaimennuksen nopeaksi suhinat vähenee tai loppuu mutta se suhina ei siis ole mikään vika.
edit: Mutta vai, että miinuspuolen ilmasäätö on otettu pois. Harmillista kerrassaan. Sillä juuri sai säädettyä sitä herkkyyttä. Jotkut laittavat jopa miinusta vähän enemmän kuin plussaa, jolloin herkkyys on kuulemma huikea mutta keula on toisaalta koko ajan vähän kasassa eli ihan niin pitkää joustomatkaa ei ole käytössä. Ei sopinut mulle vaan mä olen käyttänyt samaa tai 5psi pienempää painetta alajalassa.
ei ne rokkarit kovin herkkiä ole alkuperäsillä öljyillä pakkaskeleillä... Ite vaihdoin talvea vasten notkeemmat öljyt vaimentimeen ja voiteluöljyksi.. Koitappa pitää pyörää väärinpäin ennen lenkkiä ainakin 5min ja pumppaile keulaa ennen kun rupeet ajamaan josko herkistyis..
Nyt huomasin sellaisen jutun, että etuhaarukka on jatkuvasti aavistuksen kasassa painuneena, osa mittateksteistä on piilossa ja liukuputkea ei ole kuin 90 mm näkyvissä. Jos pitää eturenkaan maassa kiinni ja kiskoo tangosta, niin keulan saa täyteen pituuteensa ja se pysyy siinä kunnes jousia pumppaa kerran alaspäin. Eikös joissakin Reboissa ole säätömahdollisuus 8 cm:n ja 10 cm:n välillä, kun omassanikin on erikseen 80 millille ja sadalle omat mittasteikot, eli onkohan kyse siitä? Mitään säätöä en kyllä mielestäni löytänyt :seko:
EDIT: Nyt huomasin, että liukuputkessa on omat mitta-asteikkonsa 80 millille, 90:lle ja sadalle ja nyt etuhaarukka päättyy juurikin tuohon 90 millin 0 prosentin sägikohtaan.
ne säädöt on spaceri ilmaruodossa eli ei ole mitään ulkoista säätöä.. olikos tuo sun reba solo-air?
Solo Airhan se on. Googlailin tuossa vähän tuota pituuden muutosta ja Rokkarin sivuiltakin löytyi ohjeita ja nyt vähän hirvittää, että saako tämmöinen mämmikoura mitään aikaan rikkomatta jotakin :rolleyes:
kyllähän noissa solo-aireissa on hiukan väljää jouston alussa...
Se on siis alue jolla negatiivijousi on suunnilleen yhtä voimakas kuin positiivijousi. Isommilla kavereilla paineet on yleensä korkeammat ja tuo kuollut kohta pienempi. Sama homma kaikissa muissakin keuloissa, ainakin jollain tasolla.
Mitä nyt googlailin, niin tuossa omassa keulassani on juurikin tuo säätö 80 millin ja sadan millin välillä. Selketä ohjeetkin löysin: http://www.bikeradar.com/gear/articl...l-fork--26840/ Toisaalta vähän hirvittää, kun tuo näyttää melko hankalalta, ja ilmeisesti uudet öljytkin pitäisi laittaa? Pääsisinköhän helpoimmalla viemällä pyörän läheiseen pyöräliikkeeseen? :seko:
täytyy sinne alajalkoihin uudet voiteluöljyt laittaa.. periaattees hyvähän se keula on korkata nii voi samalla laittaa notkeemmat öljyt niin toimii herkemmin näin talvella..
Pääset helpommalla jos annat sen keulan vaan olla... :)
Tiedän että itseäni alkaa jossakin vaiheessa se vaivaaman, vaikka keulan maksimipituudesta puuttuu vain 1cm, sillä ajoni suuntautuvat lumien sulattua olemaan melkoista kivikkojuurakkohelvettiä:D
Löytyipäs hyvät ohjeet. Muutama vuosi sitten jatkoin oman Rebani 100mm -> 120mm, enkä silloin löytänyt tuollaista ohjetta mistään. Homma tuli kuitenki tehtyä, eikä se mitenkään vaikeaa ole.
Tuo ohje on Dual air mallille. Sitä en tiedä, kuinka pitkälti samalla lailla menee Solo air versiossa.
Uusissa Solo Air malleissa ei ole enää noita pituuden muutosholkkeja. Pitää vaihtaa koko ilmapuoli jos mielii muuttaa joustomatkaa.
Niin, tässä on ehkä joku jo yrittänyt kertoa Kaatuilijalle että hänen haarukkansa on juuri niin pitkällä joustolla kuin pitääkin. :)
Keulassa on monenlaisia mitattavia joustomääriä:
-Kokonaisjousto = nimellisjousto, keulan koko liikeradan pituus
-"Kuollut kohta" = alue jolla negatiivijousi kumoaa positiivijousen
-Käytettävissä oleva sisäänjousto = kokonaisjousto miinus sagin mitta
-Käytettävissä oleva ulosjousto = sagin mitta miinus kuollut kohta
No joo, kaipa sen kanssa sitten on opittava elämään... :)
Nonni nyt rupes Reba kukkoilemaan mullekkin.
Ensimmäiset noin kahdeksan kuukautta notkui ihan hyvin, loppuakohden aina paremmin kun aloin päästä kunnolla dual airin säätämisen makuun.
Seuraavat kahdeksan kuukautta elämästään Reba vietti aikansa varastoituna erinäisissä paikoissa erinäisissä asennoissa, ilmat pihalla.
Nyt viikko sitten päästin Reban takaisin tositoimiin ja eihän se enää osaa käyttäytyä.
Paineet nyt pos. 65psi ja neg. 95psi ja keula nyt jotensakkin toimii mutta luollutta kohtaa ei ole ollenkaan vaan keulaa napsahtaa pitkäksi asti kun paikallaan pumppailee.
Viime talvena paineet oli kutakuinkin pos. 80psi ja neg. 85psi ja silloin keula imaisi itseään sisään n. 10mm.
Mikäköhän kaverille nyt on tullu?
Huollettu tätä ei ole vielä kertaakaan mutta hyllyssä on uudet öljyt, tiivistesarja on postissa tulossa.
Mullakin 29 Reba aiheuttanut harmaita hiuksia hieman kun lukitus taas meni rikki. Nyt päätettiin siihen pieni päivitysoperaatio ja siihen on tulossa SIDin sisuskaluja korjaamaan tilannetta. Eipä löytynyt mitään selitystä muuten kuin että sisuskalut vain alkaneet kuolla :)
29-Reba SL vm. '08. Lukitus ei toimi ja joustaa ehkä 40mm. Eli öljyt alajalassa? Lauantaina olisi talvitouri ja maanantaina pyörän huoltokurssi jossa käydään läpi rokkarin perushuolto. Ei siis huvittaisi heittää keppiä tässä vaiheessa liikkeen huollettavaksi. Täytynee siis varmaankin ottaa varaslähtö huoltohommiin.