GiantElectrobikeHephaGarmin
Sivu 15 / 21 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 13 14 15 16 17 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 421 - 450 / 602

Aihe: Reba aiheuttaa harmaita hiuksia

  1. #421
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    401
    Painauma pyörän päällä istuessa on melko tarkalleen 25% ja paluuvaimennuksen säädön kanssa olen kikkaillut, mutta pintaherkkyyttä ei tullut. Isot töyssyt keula kyllä nielee hienosti, mutta etuhaarukka ei käytännössä ole paljoa pintaherkempi kuin vanhan pyöräni Suntourin keula ja pienemmät iskut tulevat käsille Syksyllä koeajoin pyörän RS Recon Silver -keulalla ja se oli huomattavasti herkempi, mutta ei kuitenkaan pohjannut helposti. Ja onko normaalia, että keulaa pumpatessa kuuluu alaosasta kovaa suhinaa?

  2. #422
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Suhina tulee paluuvaimennuksesta, joka jarruttaa keulan palautumista. Jos säädät paluuvaimennuksen nopeaksi suhinat vähenee tai loppuu mutta se suhina ei siis ole mikään vika.

    edit: Mutta vai, että miinuspuolen ilmasäätö on otettu pois. Harmillista kerrassaan. Sillä juuri sai säädettyä sitä herkkyyttä. Jotkut laittavat jopa miinusta vähän enemmän kuin plussaa, jolloin herkkyys on kuulemma huikea mutta keula on toisaalta koko ajan vähän kasassa eli ihan niin pitkää joustomatkaa ei ole käytössä. Ei sopinut mulle vaan mä olen käyttänyt samaa tai 5psi pienempää painetta alajalassa.

  3. #423
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    ei ne rokkarit kovin herkkiä ole alkuperäsillä öljyillä pakkaskeleillä... Ite vaihdoin talvea vasten notkeemmat öljyt vaimentimeen ja voiteluöljyksi.. Koitappa pitää pyörää väärinpäin ennen lenkkiä ainakin 5min ja pumppaile keulaa ennen kun rupeet ajamaan josko herkistyis..
    The end of the road is just the beginning...

  4. #424
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    401
    Nyt huomasin sellaisen jutun, että etuhaarukka on jatkuvasti aavistuksen kasassa painuneena, osa mittateksteistä on piilossa ja liukuputkea ei ole kuin 90 mm näkyvissä. Jos pitää eturenkaan maassa kiinni ja kiskoo tangosta, niin keulan saa täyteen pituuteensa ja se pysyy siinä kunnes jousia pumppaa kerran alaspäin. Eikös joissakin Reboissa ole säätömahdollisuus 8 cm:n ja 10 cm:n välillä, kun omassanikin on erikseen 80 millille ja sadalle omat mittasteikot, eli onkohan kyse siitä? Mitään säätöä en kyllä mielestäni löytänyt
    EDIT: Nyt huomasin, että liukuputkessa on omat mitta-asteikkonsa 80 millille, 90:lle ja sadalle ja nyt etuhaarukka päättyy juurikin tuohon 90 millin 0 prosentin sägikohtaan.

  5. #425
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    ne säädöt on spaceri ilmaruodossa eli ei ole mitään ulkoista säätöä.. olikos tuo sun reba solo-air?
    The end of the road is just the beginning...

  6. #426
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    401
    Solo Airhan se on. Googlailin tuossa vähän tuota pituuden muutosta ja Rokkarin sivuiltakin löytyi ohjeita ja nyt vähän hirvittää, että saako tämmöinen mämmikoura mitään aikaan rikkomatta jotakin

  7. #427
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    kyllähän noissa solo-aireissa on hiukan väljää jouston alussa...
    The end of the road is just the beginning...

  8. #428
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Se on siis alue jolla negatiivijousi on suunnilleen yhtä voimakas kuin positiivijousi. Isommilla kavereilla paineet on yleensä korkeammat ja tuo kuollut kohta pienempi. Sama homma kaikissa muissakin keuloissa, ainakin jollain tasolla.

  9. #429
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    401
    Mitä nyt googlailin, niin tuossa omassa keulassani on juurikin tuo säätö 80 millin ja sadan millin välillä. Selketä ohjeetkin löysin: http://www.bikeradar.com/gear/articl...l-fork--26840/ Toisaalta vähän hirvittää, kun tuo näyttää melko hankalalta, ja ilmeisesti uudet öljytkin pitäisi laittaa? Pääsisinköhän helpoimmalla viemällä pyörän läheiseen pyöräliikkeeseen?

  10. #430
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    täytyy sinne alajalkoihin uudet voiteluöljyt laittaa.. periaattees hyvähän se keula on korkata nii voi samalla laittaa notkeemmat öljyt niin toimii herkemmin näin talvella..
    The end of the road is just the beginning...

  11. #431
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937

    Re: Reba aiheuttaa harmaita hiuksia

    Pääset helpommalla jos annat sen keulan vaan olla...

  12. #432
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    401
    Tiedän että itseäni alkaa jossakin vaiheessa se vaivaaman, vaikka keulan maksimipituudesta puuttuu vain 1cm, sillä ajoni suuntautuvat lumien sulattua olemaan melkoista kivikkojuurakkohelvettiä

  13. #433
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kaatuilija Katso viesti
    Mitä nyt googlailin, niin tuossa omassa keulassani on juurikin tuo säätö 80 millin ja sadan millin välillä. Selketä ohjeetkin löysin: http://www.bikeradar.com/gear/articl...l-fork--26840/ Toisaalta vähän hirvittää, kun tuo näyttää melko hankalalta, ja ilmeisesti uudet öljytkin pitäisi laittaa? Pääsisinköhän helpoimmalla viemällä pyörän läheiseen pyöräliikkeeseen?
    Löytyipäs hyvät ohjeet. Muutama vuosi sitten jatkoin oman Rebani 100mm -> 120mm, enkä silloin löytänyt tuollaista ohjetta mistään. Homma tuli kuitenki tehtyä, eikä se mitenkään vaikeaa ole.

    Tuo ohje on Dual air mallille. Sitä en tiedä, kuinka pitkälti samalla lailla menee Solo air versiossa.

  14. #434
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Uusissa Solo Air malleissa ei ole enää noita pituuden muutosholkkeja. Pitää vaihtaa koko ilmapuoli jos mielii muuttaa joustomatkaa.

  15. #435
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Niin, tässä on ehkä joku jo yrittänyt kertoa Kaatuilijalle että hänen haarukkansa on juuri niin pitkällä joustolla kuin pitääkin.

    Keulassa on monenlaisia mitattavia joustomääriä:
    -Kokonaisjousto = nimellisjousto, keulan koko liikeradan pituus
    -"Kuollut kohta" = alue jolla negatiivijousi kumoaa positiivijousen
    -Käytettävissä oleva sisäänjousto = kokonaisjousto miinus sagin mitta
    -Käytettävissä oleva ulosjousto = sagin mitta miinus kuollut kohta

  16. #436
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    401
    No joo, kaipa sen kanssa sitten on opittava elämään...

  17. #437
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Niin, tässä on ehkä joku jo yrittänyt kertoa Kaatuilijalle että hänen haarukkansa on juuri niin pitkällä joustolla kuin pitääkin.

    Keulassa on monenlaisia mitattavia joustomääriä:
    -Kokonaisjousto = nimellisjousto, keulan koko liikeradan pituus
    -"Kuollut kohta" = alue jolla negatiivijousi kumoaa positiivijousen
    -Käytettävissä oleva sisäänjousto = kokonaisjousto miinus sagin mitta
    -Käytettävissä oleva ulosjousto = sagin mitta miinus kuollut kohta
    Hyvä tietopaketti josta on varmasti monelle apua. Sen voisi vielä lisätä, että "sagi" on suomeksi painuma. Painumasta puhutaan myös muiden jousitettujen ajoneuvojen yhteydessä.

    - Tomi

  18. #438
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    65
    Nonni nyt rupes Reba kukkoilemaan mullekkin.
    Ensimmäiset noin kahdeksan kuukautta notkui ihan hyvin, loppuakohden aina paremmin kun aloin päästä kunnolla dual airin säätämisen makuun.
    Seuraavat kahdeksan kuukautta elämästään Reba vietti aikansa varastoituna erinäisissä paikoissa erinäisissä asennoissa, ilmat pihalla.

    Nyt viikko sitten päästin Reban takaisin tositoimiin ja eihän se enää osaa käyttäytyä.
    Paineet nyt pos. 65psi ja neg. 95psi ja keula nyt jotensakkin toimii mutta luollutta kohtaa ei ole ollenkaan vaan keulaa napsahtaa pitkäksi asti kun paikallaan pumppailee.

    Viime talvena paineet oli kutakuinkin pos. 80psi ja neg. 85psi ja silloin keula imaisi itseään sisään n. 10mm.
    Mikäköhän kaverille nyt on tullu?
    Huollettu tätä ei ole vielä kertaakaan mutta hyllyssä on uudet öljyt, tiivistesarja on postissa tulossa.

  19. #439
    Mullakin 29 Reba aiheuttanut harmaita hiuksia hieman kun lukitus taas meni rikki. Nyt päätettiin siihen pieni päivitysoperaatio ja siihen on tulossa SIDin sisuskaluja korjaamaan tilannetta. Eipä löytynyt mitään selitystä muuten kuin että sisuskalut vain alkaneet kuolla

  20. #440
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.710
    29-Reba SL vm. '08. Lukitus ei toimi ja joustaa ehkä 40mm. Eli öljyt alajalassa? Lauantaina olisi talvitouri ja maanantaina pyörän huoltokurssi jossa käydään läpi rokkarin perushuolto. Ei siis huvittaisi heittää keppiä tässä vaiheessa liikkeen huollettavaksi. Täytynee siis varmaankin ottaa varaslähtö huoltohommiin.

  21. #441
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    330
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Edeus Katso viesti
    Paineet nyt pos. 65psi ja neg. 95psi ja keula nyt jotensakkin toimii mutta luollutta kohtaa ei ole ollenkaan vaan keulaa napsahtaa pitkäksi asti kun paikallaan pumppailee.

    Viime talvena paineet oli kutakuinkin pos. 80psi ja neg. 85psi ja silloin keula imaisi itseään sisään n. 10mm.
    Mikäköhän kaverille nyt on tullu?
    Veikkaisin syyksi ilman vuotamista alajalkoihin. Saattaa sitten vähän roiskia öljyä alajalkojen pohjassa olevia pultteja aukoessa/naputtaessa. Jos näin on, niin kannattaa vaihtaa ainakin ilmajousen tiivisteet.


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti reappear Katso viesti
    Mullakin 29 Reba aiheuttanut harmaita hiuksia hieman kun lukitus taas meni rikki. Nyt päätettiin siihen pieni päivitysoperaatio ja siihen on tulossa SIDin sisuskaluja korjaamaan tilannetta. Eipä löytynyt mitään selitystä muuten kuin että sisuskalut vain alkaneet kuolla
    Öljynpinnan / vaimennusöljyn vuotamisen alajalkoihin kanssa ei ole ongelmaa vai? Jos on niin kannattaa vaihtaa ainakin vaimennuspuolella liukuputken alapäässä olevat tiivisteet.


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaakku Katso viesti
    29-Reba SL vm. '08. Lukitus ei toimi ja joustaa ehkä 40mm. Eli öljyt alajalassa?
    Erittäin todennäköisesti. Kannattaa siis vaihtaa ainakin vaimennuspuolella liukuputken alapäässä olevat tiivisteet.

  22. #442
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.710
    Kas niin. Ohjeet sanovat seuraavaa:

    Mitä öljyjä olette Repalaisessa käyttäneet? Motonetista ei löytynyt 15 wt keulaöljyä, mutta täällä näyttäisi olevan Denicolin 15 wt iskunvaimenninöljyä. Haenko huomenna sitä vai jotain muuta?

  23. #443
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    kyl se 15wt on turhan jäykkää varsinkin näillä keleillä.. motonet:ssä redlinen keulaöljyjä ja vaikka 2.5wt vaimentimeen ja 5wt tai 2.5wt alajalkoihin..
    The end of the road is just the beginning...

  24. #444
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    330
    Itse käytän voiteluöljynä moottoriöljyä, eli Mobilin ykköstä 5W30 muistaakseni. Toimii omien kokemusten mukaan voiteluna paremmin kuin vaimennusöljyt, joita valmistaja suosittelee. Sekä toimii mukavasti myös kylmässä. Vaimentimeen kannattaa sitten laittaa ihan oikeaa vaimennusöljyä.

  25. #445
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    kyl se 15wt on turhan jäykkää varsinkin näillä keleillä.. motonet:ssä redlinen keulaöljyjä ja vaikka 2.5wt vaimentimeen ja 5wt tai 2.5wt alajalkoihin..
    Täällä on Reban (SL, 2010) vaimentimessa kesät talvet sramin 2.5W:tä. Voitelupuolelle ei mielestäni kannata laittaa noin litkuja öljyjä, siellä se oletus 15W-tahna toimii paremmin keleistä riippumatta.

    Kovemmilla pakkasilla ajan toisella pyörällä missä on 2013-mallinen Sektor RL dual position coil. Vaihdoin siihenkin heti kättelyssä 2.5W-vaimenninöljyt, mutta voiteluöljyihin en ole puuttunut. Toimii hyvin ja erittäin herkästi reilussa parinkympin pakkasessa ja kertoo osaltaan siitä, että voiteluöljyjen merkitys pakkasherkkyyteen on hyvin vähäinen. Pakkaskelien taikasana on: teräsjousi.

    - Tomi

  26. #446
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    330
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tomibert Katso viesti
    Täällä on Reban (SL, 2010) vaimentimessa kesät talvet sramin 2.5W:tä. Voitelupuolelle ei mielestäni kannata laittaa noin litkuja öljyjä, siellä se oletus 15W-tahna toimii paremmin keleistä riippumatta.

    Kovemmilla pakkasilla ajan toisella pyörällä missä on 2013-mallinen Sektor RL dual position coil. Vaihdoin siihenkin heti kättelyssä 2.5W-vaimenninöljyt, mutta voiteluöljyihin en ole puuttunut. Toimii hyvin ja erittäin herkästi reilussa parinkympin pakkasessa ja kertoo osaltaan siitä, että voiteluöljyjen merkitys pakkasherkkyyteen on hyvin vähäinen. Pakkaskelien taikasana on: teräsjousi.
    Vaikka vaimennusöljyllä on merkittävä vaikutus herkkyyteen, niin kyllä voiteluöljylläkin on selvää merkitystä herkkyyteen pakkaskeleillä ja myös kesällä. Rockshox ei muuten tehtaalla tai virallisessa huollossa laita mitään 15 W vaimenninöljyä alajalkoihin, vaan ohuen vaimennusöljyn ja RedRumin sekoitusta. RedRumhan on samaa kuin Torco MPZ asennusöljy, mutta ohuempaa. Ei siis samaa tavaraa kuin vaikka 15 W vaimennusöljy. Takuuhuollon lapussa oli yllättävänkin hyvin merkattu mitä keulaan oli laitettu (tämä siis ainakin 2011 vuonna).

  27. #447
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tune Katso viesti
    Vaikka vaimennusöljyllä on merkittävä vaikutus herkkyyteen, niin kyllä voiteluöljylläkin on selvää merkitystä herkkyyteen pakkaskeleillä ja myös kesällä. Rockshox ei muuten tehtaalla tai virallisessa huollossa laita mitään 15 W vaimenninöljyä alajalkoihin, vaan ohuen vaimennusöljyn ja RedRumin sekoitusta. RedRumhan on samaa kuin Torco MPZ asennusöljy, mutta ohuempaa. Ei siis samaa tavaraa kuin vaikka 15 W vaimennusöljy. Takuuhuollon lapussa oli yllättävänkin hyvin merkattu mitä keulaan oli laitettu (tämä siis ainakin 2011 vuonna).
    Ah tätä tiedon tulvaa. Jatkan kuitenkin vanhalla, hyväksi havaitsemallani systeemillä niin kauan että saan 15W-öljyvaraston käytettyä loppuun. +30ml/huolto -täyttömäärällä siihen taitaa mennä vielä parikymmentä huoltokertaa...

    - Tomi

    ps. mainitun reban molemmissa ilmajousikammioissa on tilkka samaista 15W:tä - alkuperäinen punainen vaseliinitäyttö kun ei pakkasilla toiminut sitten laisinkaan.

  28. #448
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    330
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tomibert Katso viesti
    ps. mainitun reban molemmissa ilmajousikammioissa on tilkka samaista 15W:tä - alkuperäinen punainen vaseliinitäyttö kun ei pakkasilla toiminut sitten laisinkaan.
    Jep, itsekin tulee voideltua mieluummin öljyllä tiivisteet noiden paksujen rasvojen jne. sijaan. Rasvat aiheuttaa helposti ongelmia ja herkkyyden menetystä ilmajousien lisäksi myös kierrejousikeuloissa alajalkojen öljyjen sekoittuessa paksuksi mössöksi rasvalla voidellun kierrejousen seurauksena... Liukuputken huulitiivisteissä ohuehkot rasvat toki ajaa asiansa, vaikka voiteluöljyllä niitä tulee usein itse voideltua (hieman suunnitelluista huoltoväleistä riippuen toki).

  29. #449
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.710
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tune Katso viesti
    Itse käytän voiteluöljynä moottoriöljyä, eli Mobilin ykköstä 5W30 muistaakseni. Toimii omien kokemusten mukaan voiteluna paremmin kuin vaimennusöljyt, joita valmistaja suosittelee. Sekä toimii mukavasti myös kylmässä. Vaimentimeen kannattaa sitten laittaa ihan oikeaa vaimennusöljyä.
    Eli minkä tuon taulukon öljyistä olet korvannut moottoriöljyllä? Kiinnostaa, sillä Mobilin ykköstä löytyisi jo valmiiksi.

    edit: laitetaan taulukko tällekkin sivulle:

  30. #450
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    tuonne alajalkaan tuo 15ml...
    The end of the road is just the beginning...

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •