ElectrobikeGarminGiantHepha
Sivu 14 / 21 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 12 13 14 15 16 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 391 - 420 / 602

Aihe: Reba aiheuttaa harmaita hiuksia

  1. #391
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Eipä ole tuommosta systeemiä RS:n punputtimessa. Se onkin aika ikävä kun aina kuuluu pieni suhahdus, varsinkin miinuspuolen pienen ilmatilan kanssa. Jos pumppaan 110psi, irroitan ja kiinnitän pumpun niin näyttää 95psi.
    Katopa Rosen pumppua 184328-1. Tuota pumpun letkuosaa saa erikseen 184335-1, 5.95 ekua. mullon tuo pumppu kotimaan kaupasta ostettuna ja hanikka toimii mielestäni hyvin.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  2. #392
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Eipä ole tuommosta systeemiä RS:n punputtimessa. Se onkin aika ikävä kun aina kuuluu pieni suhahdus, varsinkin miinuspuolen pienen ilmatilan kanssa. Jos pumppaan 110psi, irroitan ja kiinnitän pumpun niin näyttää 95psi.
    Sama ongelma esmes dhx-a säädössä kun BV paineita säätää.Olen ratkaissut ongelman katsomalla paineet, irroittamalla letkun ja katsomalla uudetsaan paineet niin tiedän paljon katoaa kun letkun ruuvaa auki DHX-A tapauksessa melkein 30psi katoaa kun ilmatila on niin pieni..

  3. #393
    Korjatkaa toki jos omiani höpöttelen, mutta tuo teidän puhuma "ilman katoaminenhan" tapahtuu silloin ku te sen pumpun siihen ruuvaatte kiinni, jolloin ilmakammion sisältö joutuu paineistamaan sekä itse kammion et iskarin letkuineen...nimittäin silloin kun sen iskaripumpun siitä iskarista irti ruuvailee ja sen letkun sisältö pääsee harakoille karkaamaan niin sulkeutuu myöskin iskarin venttiilinsielu -> karanneen paineen määrä on jossain olemattoman/mitättömän välimaastossa.

  4. #394
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti telliv Katso viesti
    Korjatkaa toki jos omiani höpöttelen, mutta tuo teidän puhuma "ilman katoaminenhan" tapahtuu silloin ku te sen pumpun siihen ruuvaatte kiinni, jolloin ilmakammion sisältö joutuu paineistamaan sekä itse kammion et iskarin letkuineen...nimittäin silloin kun sen iskaripumpun siitä iskarista irti ruuvailee ja sen letkun sisältö pääsee harakoille karkaamaan niin sulkeutuu myöskin iskarin venttiilinsielu -> karanneen paineen määrä on jossain olemattoman/mitättömän välimaastossa.
    Et höpöttele (kuten moni muu tässä ketjussa näkyy tekevän). Se karkaava ilma tulee pumpun letkusta, ei sieltä iskarin tai haarukan säiliöstä.

    - Tomi

  5. #395
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Enpä usko itekään kovin paskaa ... Mullon vanha pumppu Wrenc Force ja ny tää uus. Tämä linkkaamani
    Rose vaan toimii loogisesti. Ja hyvin. Ja jotain kymmenen vuotta olen pumppaillut, siis keulaan ja iskareihin, ilmaa.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  6. #396
    Tulihan liityttyä ongelma-dual-airien-ryhmään. Negatiivipaineet pysyivät säilytyksessä, mutta karkasivat ajossa. Toista vuotta syyllistin renkaita, että nämä vain taitavat olla jäykkäkylkisempiä kuin edelliset, kun meno ei ole niin pehmeätä kuin muistini mukaan joskus on ollut. Ei tullut huomioitua, että paineet karkasivat jo siirtymällä, siten metsässä meno oli aina samanlaista.

    Laitoin sitten uudet tiivisteet, tiivisteet ETRAssa irtomyyntinä euron tai vähän päälle kappale. Ilmakammioon ATF-öljyä (~10W), kun muutakaan ei ollut, tulos oli ilmat pysyivät 2.5h sitten häipyi sagi kesken lenkin. Seuraavalle lenkille ilmakammioon 75W synteettistä vaihteistoöljyä, taas sama homma 2.5h kohdalle sagi pieneni, mutta ei hävinnyt kokonaan. Siis parempaan suuntaan oltiin menossa. Seuraava operaatio olikin vaihteistoöljystä ja vaseliinista viskositeetiltaan tuoreeseen mämmiin vertailtavan liman teko. Vihdoinkin ilmat pysyivät negatiivisäiliössä.

    Ei siis tarvinnut vielä ainakaan testailemaan X-rengasta ilmamännässä. Taisi vaseliinissani olla litiumia ja mineraalipohjaakin, joku tietysti olisi varoittanut, että se turvottaa O-renkaita. Yksi avaruussukkula räjähti, mutta tuhansien harrastajien air-gunit kumminkin toimivat nykyisillä O-rengas materiaaleilla.

    Lopulta Rokkarikin uskoi, että dual-air on hieno keksintö, mutta toteutus on surkea ja luopui koko systeemistä. Itsestään balansoituva solo-air on vain parempi, on aina oikeat paineet negatiivipuolella, eikä vain kotoa lähtiessä.

  7. #397
    Kumpaankos ilmakammioon sinä olet sitä öljyä lisäilllyt? Karkailevan negatiivipuolen paineen voi useimmiten estää lisäämällä 5-10ml sopivan sukkelaa öljyä +-puolelle. Syy voi myös olla negatiivipuolen venttiilissä ja tai sen aluslevyssä eli nekin olisi syytä tarkistaa/vaihtaa mikäli öljyn lisääminen ei auta.

  8. #398
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti telliv Katso viesti
    Kumpaankos ilmakammioon sinä olet sitä öljyä lisäilllyt? Karkailevan negatiivipuolen paineen voi useimmiten estää lisäämällä 5-10ml sopivan sukkelaa öljyä +-puolelle. Syy voi myös olla negatiivipuolen venttiilissä ja tai sen aluslevyssä eli nekin olisi syytä tarkistaa/vaihtaa mikäli öljyn lisääminen ei auta.
    Ylempään lisäsin öljyt. 90-prosenttisesti olen varma, että liikkuvan männän ulompi tiiviste vuosi silloin kun keula palautuu puristuksesta. Perusteluna oli, että samalla kaikki öljyt olivat negatiivisäiliössä, jos vuoto tapahtuisi puristusvaiheessa, niin negatiivisäiliön paine nousisi ja keula painuisi kasaan, koska negatiivipaine tulee liian suureksi. 10-prosentin mahdollisuuden vuodolle anna pohjalevyn pienelle tiivisteelle, jonka läpi männän tanko kulkee, tämän vuotaminen taas aiheuttaisi öljyn valumisen alajalkoihin. Ja tietysti venttiilitkin on kokeiltu ristiin.

    Lohdullista kuitenkin on, että keppini on U-turn, jossa ilmamäntä on erillisessä putkessa. Ei tarvitse yläosaa uusia, total rebuildin saa tehtyä alle viidellä kympillä.

  9. #399
    Lyhyesti Reban talvikuntoon laitosta. Eli luonnollisesti paineet ulkolämpötilan mukaan, vaimennusöljyksi 2,5W ja jokin O-rengas kannatti korvata O-renkaalla. Mikähän tämä tiiviste oli?

  10. #400
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    No nyt huolsin Revelationin enkä Rebaa mutta samanlaisesta keulastahan on käytännössä kyse. Täydellinen purku, putsaus, öljyn ja tiivisteiden vaihto sujui hyvin ja itse asiassa vielä kasauskin mutta lukitus ei toimi. Eli vaimennuspuolen lukituksen kääntäminen kiinni ei käytännössä vaikuta mitään. Huomasin myös, että vaimennus pitää olla täysillä tai yhtä naksua vaille täysillä, jotta paluuvaimennus hidastuu kunnolla. Onhan kyse vain siitä, että vaimennusöljyä taisi päätyä keulaan muutama millilitra liian vähän? Mittasin kyllä tarkkaan mutta tämä taitaa olla vikana? Öljyn lisääminen ei onneksi ole vaikea operaatio eikä edellytä suurempia purkuhommia.

  11. #401
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    Pohjois Helsinki
    Viestit
    596
    Lisää vähän öljyä niin lukitus alkaatoimia

  12. #402
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.684
    Omassa Sidissä piti lukituksen vaijeri laittaa kunnolla kireälle että lukitus toimisi. Vaikka öljyä oli tarpeeksi.

  13. #403
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Laitoin vaijerin kyllä maksimi kireydylle mielestäni, kun samaa vähän mietin ja katsoin, että lukituspyörä alkaa kyllä liikkumaan välittömästi, kun lukitusviåua ohjaustangosta alkaa painamaan lukkoon. Näin ollen lukitus kääntyy päälle just sen koko matkan mitä on mahdollista. Öljyä lisään siis kokeeksi ensin vaikka varovaiset 3 ml.

  14. #404
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937

    Re: Reba aiheuttaa harmaita hiuksia

    Omassani vaijeri piti laittaa niin että siinä on veto päällä lepotilassa. Se vipu antoi sen verran periksi että lukittuessaan se hölläsi vaijeria niin että kukitus pehmeni.

  15. #405
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Reban (ja muidenkin RS haarukoiden) vaijeri kannattaa kiinnittää siten, että lukitus laitetaan vivusta päälle ja sitten käännetään haarukan nuppi ääriasentoon ja vaijeri kiinni. Lukitus auki ja testataan, ettei jäänyt osaksi päälle. Noissa on aika monessa klappia niin paljon että levossa kiinnitettynä ei lukitus ole täysin päällä. Edelleenhän valikoimassa on poplock-vipu jossa on tangon puolessa säätö lukituksen tiukkuudelle.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  16. #406
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Ok kiitos vastauksista. Koitan vielä ensin tuota vaijerin kiristämistä niin, että varmasti on lukitus pohjassa kiinni asennossa ja siten samalla vähän valmiiksi ns. päällä auki-asennossa. Tosin ennen huoltoa olin lukituksen asentanut aikanaan itse ilman näitä toimia normaalisti ja hyvin oli pelannut.

    edit. Tosin tuo ensimmäisessä viestissäni mainitsema paluuvaimennuksen vähyys ilman, että paluuvaimennusnaksut on aivan "kilpikonnalla" sai myös miettimään liittyisikö sekin aavistuksen liian pieneen öljymäärään.
    Olin kyllä öljyn mitannut lääkeruiskulla juuri esitetyn öljymäärähaarukan puoliväliin. (siis jos haarukka nyt oli 125-130 ml, niin olin laittavinani 128 ml. Toki 50 ml ruiskulla kaksi täyttä ja yhden 28 ml mittaillessa muutamien millilitrojen heitto syntyy helposti ja nämä keulat lienevät aika tarkkoja oikeasta öljymäärästä.

    edit 2: Öljyt eivät myöskään ole tällä kertaa mielestäni valuneet yläpuolelta alapuolelle, sillä testasin joustomatkan olevan tallessa siten, että poistin paineita reilustai ja painoin keulan ns. pohjaan.

  17. #407
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Voi olla tyhmä kysymys, mutta olethan varmasti tarkistanut öljymäärän juuri oikean vuosimallin keulan huolto-ohjeesta? Esimerkiksi Reboissa öljytilavuudessa on eri vuosimallien välillä 20ml heittoja. Tarkimman öljymäärän saisi tietysti kaatamalla vanhan öljyn johonkin mitta-astiaan kun öljyjä vaihtaa, mutta eipä sitä tule yleensä ajateltua.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  18. #408
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    No tarkistan tuonkin tuossa viikonloppuna samalla, kun asiaa jaksan alkaa pähkäilemään. Mielestäni ohje ja keula ovat kyllä 2011 mallia mutta en viitsi enää lähteä kylmään varastoon asiaa tarkistamaan, kun istun jo sohvalla olut auki

  19. #409
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    ...kun istun jo sohvalla olut auki
    Eikö juuri silloin tule se fiilis että jotain pitäisi purkaa ja tarkistaa?

  20. #410
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    No totta tavallaan tuokin. Kylmä varasto ja ja pelkät yöasun housut jalassa ei kuitenkaan. Eilen oikein otti päähän, kun keulaa asensin pyörään kiinni, että asennusolut oli loppu! Otin pahimpaan ärsytykseen yhden vaimon siiderin mutta ei se ollut sama juttu.

  21. #411
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Noniin, keula pelaa ja tämän vuoden maastokausi avattu. 1h40min sähläsin espoon keskuspuistossa ja kivaa oli. Iso osa meni kyllä ihan tunkatessa ja koko lenkin keskinopeus oli huimat 7 km/h. Oli siellä pari muutakin kuskia.

    Mutta keulan osalta kiristin ensin vaijerin siten, että lukitus oli täysin kiertynyt kun lukitus oli päällä (Lansiven ohje) ja siis osin ikäänkuin päällä, kun lukitus oli ohjaustangosta auki. Tämä auttoi jonkin verran mutta noin kolmen sentin tyhjä liike jäi keulaan. No lisäsin sitten tasan 2 ml öljyä ja koitin uudelleen ja nyt toiminta on toivottua eli lukitus on jämäkämpi. Myös paluuvaimennus on parempi ja silti koko joustomatka pysyi tallessa. Tarkkaa puuhaa siis tuon öljymäärän kanssa.

  22. #412
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    401
    Lainaan tätä topiccia, kun on pieniä alkuvaikeuksia Reban kanssa. Eli keula tuntuu melko pintakovalta ja jähmeältä ja ihan kuin ilmaa olisi liikaa, mutta heti kun painoa siirtää pyörän päällä eteen, niin keula käy melkein pohjassa. Onko tuossa jotain erillisiä säätöjä pintaherkkyyteen? Paluuvaimennuksen kanssa olen säätänyt, mutta pintaherkkyyttä ei sillä taida saada lisää. Ja minkälaisia paineita suosittelisitte n. 80 kiloiselle?

  23. #413
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.684
    Paineet riippuu pumpun mittavirheestä, mutta kokeilisin jotain 110/110 ja lisäämällä painetta alajalkaan saa herkkyyttä lisää. Googlaa "adjust reba" tms. Paineet kannattaa laittaa ajolämpötilassa, koska alasylinterissä on pienempi pinta-ala, joten lämpötilan muutos pienentää alapainetta verrattuna yläpaineisiin. Tai näin olen järkeillyt.

  24. #414
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.046
    kyllä se lämpötila muuttaa painetta yläpuolen kammiossa ihan saman verran P1/T1 = P2/T2
    Mutta pienikin lämpötilan muutos vaikuttaa reban toimintaa...
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  25. #415
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.684
    Joo P=F/A ja PV=nrT. Lämpötila pienenee => paine pienenee. Paine on suoraan verrannollinen jousivoimaan eli ala ei vaikuta. Sotkin sen ajatuksissani siihen, että miksi keula toimii vaikka molemmissa kammioissa on sama paine ja tämä johtui pienemmästä pinta-alasta.

    edit: ajan itse jäykällä kepillä

  26. #416
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    401
    Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta miten sinne alasylinteriin saa ilmaa? Katsoin youtubesta videoita, joissa ilmaa pumpattiin oikealta puolelta alhaalta, mutta siellä on paluuvaimennuksen säätö. Toisella puolella taas syvällä on joku epämääräinen mutteri, johon pumppu ei sovi eikä tosin yltä edes sinne kunnolla. Keulan tarkka malli on RS Reba SL solo air 100 millin joustolla.

  27. #417
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    ei solo-air:ssa ole venttiili kun siinä yläjalassa... viime vuotiset rebat oli vielä dual-air jousella..
    The end of the road is just the beginning...

  28. #418
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    401
    Mitenköhän sitten pitäisi toimia tuon pintaherkkyyden säädön kanssa...?

  29. #419
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    jos laitat sen verran painetta että sägi on about 25% attack asennossa eli seisot polkimilla ja painoa ohjaustangolla.. jos tuntuu sukeltavan liiaksi ajaessa niin väännät motion controllia hieman kiinni päin..
    The end of the road is just the beginning...

  30. #420
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.684
    Ja toisiaan se pakkanen syö herkkyyttä. Omasta sidistä piti aikanaan vaihtaa rasvat öljyyn niin hieman herkistyi.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •