Ja jos vielä laittaisi ilman tilalle vaikka vettä, niin aina pitempään pysyy kylmempänä. 🤣
Printable View
Ja jos vielä laittaisi ilman tilalle vaikka vettä, niin aina pitempään pysyy kylmempänä. 🤣
Yhtään simuloimatta vähän mietin testin asettelua. 1.2 kW jarrutusta per pyörä on aika paljon ja epärealistinen kymmeniä sekunteja pitempään.
Ihmettelen myös miten ne saa heikon kiukaan tehon lämmöt siirrettyä vanteesta.
Mutta tuo ei ole kritiikkiä vaan spekulointia. Hyvä standardi olisikin oltava ja myös levyjarrut samaan testiin. Toki sen pitäisi olla realistinen.
Pakko kai ne on epärelistisilla tehoilla testata, jotta erot saadaan selkeäksi. Kyllähän tuollainen räjähtänyt enven vanne saa ainakin foorumihöpinää aikaiseksi. Ei kai nyt tosiaan kukaan usko, että laadukkaat kuitukehät ajossa tuolla tavalla hajoaisivat. Mutta jos testin tulokset, eli jäähtymisaika ja lämmönjohtavuus oikeasti pitäisivätkin paikkaansa, niin erothan olisivat aika isoja.
Ja kun pidemmälle miettii, niin onko tosiaan mitään merkitystä käytännön kannalta, jos kiekko hajoaa epärealistisilla jarrutustehoilla. No, ehkäpä sen sisurin kestävyyden kannalta. Jos kehä kykenee siirtämään lämpöä paremmin, niin riski sisärenkaan räjähtämiseen on pieni.
Ei tuossa testissä ollut kuin pari yllättäjää jos Alton vanteet jätetään omaan arvoonsa pienellä varauksella.
Zipp, Enve ja Mavic ei kovin yllättänyt ja mielestäni pärjäsivät kaikki ihan hyvin äärimmäisissä olosuhteissa. Eniten ihmetytti näiden isojen valmistajien, Trekin Bontrager ja Spessun Rovalin vanteet. Iso nimi taustalla, premium hinta ja mahdollisella kehitystyöllä olisin odottanut parempaa tulosta. Eritoten Rovalin kirjaimellinen räjähtäminen. Jopa true kiinalainen FSE päihitti nämä. Knight sen verran pieni toimija ja käsittääkseni melko kevyitä kiekkoja niin ei kovin yllättänyt viimeinen sija, tosin noin heikko sijoitus ehkä vaikuttaa ihmisten ostopäätöksiin.
Sit viellä kun pitää mielessä näiden valmistajien jarrupalasuositukset millä lopputulos olisi voinut olla erilainen. Black Princet on käsittääkseni hieman kovempaa ainesta. Enven harmaat palat ovat pehmeää ainesta ja jopa ehdoissa mainitsevat, että muut jarrupalat ovat peruste takuun raukeamiseen. Mielenkiinnosta nopeasti googletin Bontragerin kiekkojen hintaa niin Bikeradar jopa mainitsee, että Bontrager suosittelee Black Princen paloja. Ei toiminut ainakaan tässä testissä.
Jep, siis mun mielestä tossa kokeessa ehkä kiinnostavin osuus oli lämpötilakäyrät, videossa 18 minuutin kohdilla. Esim. Boydin kiekon jarrupinnan lämpötila oli menossa yhä luotisuoraan ylöspäin kun vanne levisi täysin, eli materiaali ei selvästikään johda lämpöä ollenkaan samalla tavalla kuin paremmin pärjänneissä. Jo pelkästään tämän testin perusteella tuon nimenomaisen valmistajan kiekot jäävät kauppaan kun vaihtoehtojakin on.
Toisaalta Enve ja varsinkin Zipp olivat jo selvästi voiton puolella. Zippin kiekon lämpötila oli jo laskemassa kun jarrupalat olivat lasittuneet ja jarrujen kitka vähän heikentynyt. Noilla uskaltaisin mennä vuorillekin, sillä onhan toi testi paljon rankempi kuin mikään tosielämän tilanne. Hiilikuituisilla avokiekoilla yleisesti en todellakaan menisi, paitsi jos tosiaan on huomattavan raaoista testeistä lujaa näyttöä. Sen verran paljon näitä on hajonnut. Kotimaassa se on toki sitten ihan se ja sama. James Huangin juttu Alton testistä oli hirveän hyvä.
https://youtu.be/OlZvFPdLulI?t=18m
Jeps... Siinä vaiheessa kun se kiinankuidusta tehty kiekko tuntuu alpppilaskussa hieman lötköltä, niin kannattaa himmata vähäsen. Alan myöskin tajuamaan, miksi semiproot näyttivät ajavan vuorilla tuubeilla. Kuituinen clincherin reuna on harvinaisen huono keksintö jarrupinnaksi.
Enven Twitter tilillä ei muuten ainakaan vielä ollut todistettu testiä väärin tehdyksi.
1,2 kW jarrutustehoa tarvitaan suunnilleen, kun ajetaan 10 % alppilaskussa, kuski+pyörä painavat yhteensä 100 kg, vauhti on reilu 50 km/h ja jarruilla laahaamalla pidetään tuo vauhti. Jos käytetään ainoastaan etujarrua, niin teho käytetään yhden kiekon lämmittämiseen. Serpentiinimutkaan jarruttaessa esim. 60 km/h -> 20 km/h 3 sekunnissa tarvitaan hetkellisesti noin 5 kW jarrutustehoa. Toki vain muutamaksi sekunniksi kerrallaan.
Kyllä kuski "väärin jarruttamalla" voisi saada kiekot rikottua kunnon laskuissa. Isosyötteen laskussa voisi päästä pelottavan lähelle huonoimpien kiekkojen hajoamista, kunnon alppilaskuissa kiekot saisi helposti räjäytettyä laahaamalla jarruilla.
Jep, siis varmasti voi sanoa sen kummemmin kärjistämättä, että modernin avovanteen reuna on suunniteltu valmistettavaksi alumiinista. Materiaalin voi vaihtaa hiilikuiduksi, mutta lopputulos on joissain suhteissa kiistatta kehno. Veikkaan, että hiilikuituinen avovanne vannejarruille jää siirtymäkauden ilmiöksi, ja tulevaisuudessa niiden kanssa käytetään maantielläkin lähes yksinomaan levyjarruja.
Mutta en mä tosiaan Suomessa kykene näkemään mitään ongelmia. Mielummin hiilikuituinen avovanne kuin hiilikuituinen tuubivanne, mitä käytännöllisyyteen tulee. Mielummin hiilikuituinen avovanne kuin alumiininen avovanne, mitä ulkonäköön ja painoon tulee.
Meinasinkin jo levyjarrut mainita. Minä taas nään suomen vesisateessa paljonkin ongelmia kuitukiekojen kanssa.
ENVE, Mavic & Boyd respond to Alto Cycling’s carbon rim brake test
https://www.bikerumor.com/2017/12/14...im-brake-test/
Pitkä artikkeli, mutta perustelut oli sen verran vakuuttavia ja omaan järkeen käyviä et Alton yksinkertainen testi ei oikeen riittänyt vakuuttamaan lukeman jälkeen. Enve ja Mavic käyttävät vielä huomattavasti monimutkaisempia ja realistisempia mittausmetodeja ja kritisoivat tätä yksinkertaista testiä joka ei vastaa tosimaailmaa. Lisäksi teksturoitu vs sileä jarrupinta ei ole ihan vertailukelpoinen.
Pitkä artikkeli, mutta tiivistän tärkeimpiin kohtiin vaikka tiivistelmästäkin tulee pitkä... Mahdollisesti tärkeitä asioita saattoi jäädä kopioimatta, kun pari minuuttia tähän jaksoi kuluttaa aikaa.
Enve:
Their rim doesn’t have any texture, but from our testing, we’ve established that our textured brake track requires 30% less lever force to develop the same amount of stopping power. So in this Alto test, ENVE’s rim could theoretically have been tested at a minimum 30% more aggressively than any of the others without texture.
You cannot generalize or underestimate the value of the brake pad. Pad compound is something we’ve spent years and years developing because it absolutely matters for performance and safety.
There are certainly resin systems that are really great at managing heat, but they often require compromising on durability, weight, longevity, etc…
Our test is more complex than simply fixing a lever force and running a motor. The braking force is constantly being adjusted to produce a consistent and specific wattage throughout the test. In addition to temperature on the outside, we’re also measuring/monitoring temperature inside the rim, dimensional changes in the wheel and tire pressure.
The reality for ENVE is that this hasn’t been a conversation for us for some years now. As far as we’re concerned, we’ve solved this problem given we’ve had zero returns for heat damage on our latest rims. If a consumer on older rims has an issue, their rim is replaced with the latest technology.
Mavic:
Using a different pad will change the effect on our rim in terms of how it generates heat.
What we can say is that the Alto rim has very little, if any, texture on the braking surface. So, you can use any pad you like – heck, you could use SOAP – and there will be less heat in those rims. We are 100% sure that if we sent our Cosmic Pro Carbon SL UST rim to them, without the laser treatment we apply to our braking surface, that we would match or surpass their benchmark.
So, with a wheel that has an aggressive / high performing braking surface – like the Enve, Mavic or Zipp – there should have been a much bigger difference in the speed if the motor was staying consistent at 1200w. Further, even if it WAS staying consistent at 1200w it creates, yet again, an unfair playing field. A rim with a high performing brake track will generate more heat when compared to a rim with a poor (or no) braking surface treatment and will of course reach a failure quicker. The issue is that in the real world that wheel would have adequately braked, or even stopped, well before failure.
Our carbon clincher wheels are required to reach or pass a temperature of 200° C (392° F), which is well beyond any real-world circumstance.
So, the test doesn’t take into account braking efficiency. Meaning, if the braking efficiency is very bad, the pad will just slide on the rim without creating as much friction or resistance (as a more efficient braking system would). Hence, there is not as much heat. When the braking is more efficient, there is more friction, so more resistance and so of course, more heat.
Alto:
After 5 minutes, you’ll notice that the Alto rims speed up. This is because the pads were over 200ºF for so long, they begin to gloss over and lose power. This is a function of the pad and not the rim, and would happen on all of the rims if they were able to get to this point without failing.
The reality for ENVE is that this hasn’t been a conversation for us for some years now. As far as we’re concerned, we’ve solved this problem given we’ve had zero returns for heat damage on our latest rims. If a consumer on older rims has an issue, their rim is replaced with the latest technology.
Yleiskäyttöön uusia kiekkoja katsomassa budjettina +- 400 euroa. Mavic ksyrium elite kiekot palvelleet tähän asti hyvin (mutta ikää alkaa olemaan) ja yhtenä vaihtoehtona toki päivittää ksyriumit vaan uudempaan malliin. Porukalla kokemuksia alla listatuista tai muita hyviä ehdotuksia?
Vaihtoehtoja:
Ksyrium elitet https://www.sigmasport.co.uk/item/Ma...lset-2017/7XMA
dt swiss dicut 22 https://www.salden.nl/en/parts/wheel...t-wielset.html
dt swiss dicut 21 http://www.wiggle.co.uk/dt-swiss-rr-...lset-wide-rim/
Fulcrum racing 3 http://www.wiggle.co.uk/fulcrum-raci...cher-wheelset/
Campan zondat https://www.bike24.com/1.php?content...7649;orderby=2
Zonda/Fulcrum 3 tarjonnee parasta hinta/laatusuhdetta.
Levyjarru maantiepyörään kiekkopäivitystä aksiumien tilalle, onko kellään kokemuksia primen hiilikuitukiekoista joita CRC myy välillä hyvillä alennuksilla. http://www.chainreactioncycles.com/f...?stop_mobi=yes . Tai voi myös laittaa vinkkiä muista max saman hintaluokan kiekoista.
Nykysuuntaus huomioiden Primen kehät on vanhanaikaisen kapeat. Pari hunttia budjettiin lisäämällä saa Huntit, jotka on aika paljon leveämmät mutta silti ainakin valmistajan ilmoituksen perusteella kevyemmät.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Janski80
On kyllä tosi leveä tuo huntin kehät. 21mm sisäleveys ja 27mm ulkoa. Ovatko noin leveät tosiaan järkevimmät maantiepyörään?
Tosin levyjarrullisessa tulisi varmastikkin käytettyä välillä esimerkiksi 30mm s-oneja.
Itse olen käyttänyt renkaina gp4000 II 28mm ja pyoränä canyon endurace cf 8.0 elikä leveämpikin rengas toki mahtuisi.Jotenkin huntin vanneleveys tuntui kovin isolta, muuten kiekot houkuttelisivat. Budjetti menisi kyllä pari sataa ylitse, mutta se ehkä olisi viellä säästettävissä kevääseen mennessä. Löytyisikö viellä muita vaihtoehtoja.
Kyllä se hyvä on, ellei paras, noiden 28 millisten kanssa, jotka siis ovat +30mm leveät noin leveillä kehillä.
Huntien omistajat voisivat kommentoida miten kehät toimivat käytössä. Omasta mielestäni tuo on kohtuu tärkeä seikka. Jotkin tubeless kehät ovat törkeän tiukkoja, siis niin, että sisuria on jo hankala vaihtaa tien päällä.
Mukavaa olisi jos jollakin olisi jakaa vähän käyttökokemuksia noista hunteista,
Tässä talven pimeinä tunteina on tullut pohdittua kesän kiekkoa asioita. Melkein jo päätin, että kuitukiekkoja en enää ota - mutta nyt tämä madaltunut hintaluokka vähän sotkee asioita. Nyt näyttää siltä, että tuota vannejarru Primeä saisi vajaaseen 600€ hintaan, joten homma rupesi taas kiinnostamaan. Tuo näyttää olevan myös tubeless yhteen sopivakin, joten tuollaisella setillä saisi maantiepyöränkin päivitettyä tubeless-aikaan. Vannehan näissä on sisältä "vain" 16,5mm ja ulkoa 25mm, mutta toistaalta eipä mun runkokaan (2010 Canyon Ultimate CF) ota vastaan kuin 25-26mm rengasta, joten tuo leveys voisi olla ihan passeli. Käsitykseni mukaan paras/"aeroin" yhdistelmä saavutetaan silloin kun vannen ja rengas ovat ulkoa suunnilleen saman levyiset. Tuubien kanssa olen kyllä ollut tyytyväinen noihin 22-26mm leveisiin renkaisiin, joten siinä mielessä tuo voisi olla ihan passeli minulle.
Osaako porukka sanoa, että millaiseen leveyteen esim. Schwalben Pro One rengas paisuu tällaisella i16,5mm vanteella a) 23mm koossa b) 25mm koossa?
[Köyhän burnausta]
Huntit on kyllä makeita myös, mutta en kyllä itse maksaisi tuota +1k€ hintaa kiekoista, jotka ovat Novatechin navoilla joita käsittääkseni nuo kalliimmatkin Huntit kiekot käyttävät. Samassa hintaluokassa rupeaa saamaan jo Eastonia yms. merkkikiekkoa tarjouksesta.
[\Köyhän burnausta]
Kalle sen mainitsikin mitä itsekkin ajattelen Huntista. Hinta koostuu lähinnä onnistuneesta markkinoinnista. Open mould kehät, halvat kiinahubit ja halvat non brand pinnat. Hintaa silti 1100€. Lukeman perusteella eivät myy edes erikseen kehiä vaan joutuu ostamaan kokonaan uuden kiekon. Helppohan noista kevyistä kiinanhubeista on koota kevyt kiekkosettikin, mutta kestävyys onkin sit kysymysmerkki ja kannattaa varautua mahdollisiin ongelmiin parin vuoden jälkeen.
Samalla 1k€+ budjetilla saa jo tarjouksesta vaikka mitä muutakin. Enkä nyt välttämättä täysin hylkäis noita pari milliä kapeampia vanteita, kai niihinkin ihan hyvin 28mm rengas pyöristyy.
Eastonin kiekot menee jo sen verran yli budjetin, että eivät ole vaihtoehto. Primet levyjarru kiekot kiinnostaisivat hintansa puolesta ja olisivat hyvä päivitys aksiumeihin nähden. Löytyykö prime hiilikuitu kiekoista kokemuksia.
Mulla on kiikarissa käytetyt FFWD F6R -kiekot (DT Swiss navat) Cervelo P2:een. Onko pidempiaikaista kokemusta F6R:stä, miten on toiminut vuosien ajon jälkeen? Nykyisellä omistajalla on niissä 25mm tuubit. Ei taida mahtua P2:een kuin 23mm. Sattuuko kellään olemaan kokemusta F6R ja P2 combosta?
Noista Fulcrumeista on julkaistu uusi, leveämpi (17c) versio, joten jättäisin nämä vanhat mallit kauppaan. Uusien listahinta on 550...600 euron luokkaa, mutta joku ranskalainen kauppa myy näitä jo 449 eurolla. http://www.fulcrumwheels.com/en/whee...heels/racing-3
Dt Swiss rr21 ja rr22:n ero on navoissa, rr21 perustuu 240 napoihin 10° räikällä ja rr22 350 napoihin 20° räikällä. Painoeroa on 50g. Molemmat navat ovat varmasti laadukkaita ja pitkäikäisiä/huollettavia, mutta kiinnostaisi kuulla miten huomattava ero on käytännössä 10° ja 20° räikällä?
Kokemusta kahdesta eri F6R kiekkosetistä DT240 hubeilla 4 vuoden ajalta. Eipä noissa itselläni ollut mitään ongelmaa ja kiekot pysyi aina suorana ja painoa oli alunalkaen 85kg. Uudemmat kehät ovat U-muotoisella profiililla ja vanhemmat vähän enemmän V-muodolla millä myös omat F6R oli. DARC-profiili kuitenkin tekee noista vanhemmistakin hieman pyöreän mallisia ettei aivan V-profiiliset ole. En muista oliko vanhemmat vielä kaposampia, mutta ainakin vuosikaudet olleet 22,4mm.
Täällä kun kuullut kritiikkiä heikosta jarrutehosta niin ihan normaali kuituvanteen jarruteho, mutta eipä tuolla TT pyörässä niin paljon ole merkitystä.
Itselläni oli muuten alkujaan 2012 vuosimallin S2:ssa Contin 23mm edessä ja 25mm tuubi takana juuri kyseisillä kiekoilla ja ehkä olisi jopa mahtunut 25mm eteen. Nykyisin veljellä käytössä samaisessa pyörässä F4R 22,4mm avokiekot ja 25mm Michelin avorengas molemissa päisssä eikä ole raapinut runkoa. Eli hyvin mahdollisesti P2 saattaa myös nuo 25mm tuubit mahtua pyörimään, eivät kuitenkaan samaan tapaan leviä kuin avot.
Eli mielestäni ihan harkinnan arvoinen setti, kun näitä on saanut myös melko edullisesti ~650€ tuubeilla.
F6R kiekot täälläkin olleet käytössä jo pidempään. Ei kylläkään yhdistettynä P2 runkoon. Renkaina ollut viime ajat 23 mm ja 24 mm tuubeja. Seuraavaksi varmaan 25 tai 26 mm. Mulla mahtuvat nekin runkoon, kun 28 mm avotkin mahtuvat :)
Minun f6R ltd kiekot ovat myös vanhempaa mallia. Jarruteho on ollut kuivalla erittäin hyvä. Jarruina ensin Campan recordit ja nyttemmin Shimanon Ultegrat. Se ero alupintaisiin kiekkoihin on, että jarruteho paranee jarrutuksen aikana. Eli jos aloittaa kovassa vauhdissa jarrutuksen jo pidon / takapyörän nousemisen rajalla, täytyy jarruvoimaa hieman himmata jarrutuksen aikana.
Kiekot ovat olleet huoltovapaat ja pysyneet suorassa. Napoina DT240.
Mitkään sivusuunnassa jäykimmät nuo eivät kyllä ole. Kovin suurella sormivoimalla ei kiekkoja tarvitse painaa sivulta, kun ne saa jarrupaloihin painettua kiinni. Ajossa eivät laahaa mäkeen putkelta polkiessa elleivät palat ole säädetty aivan lähelle vannetta.
Mulla on juuri tuo kokoonpano. Takanapa on tosin Powertap. Ei ole valittamista. Tuubit ovat Tufo Elite Pulse 22. En ole kokeillut 25 mm kumeja.
Voisin kyllä, koska maantiepyörässäni on sellaiset kiekot. On ollut vuosia käytössä mutta kilometrejä ei ole paljon.
Nettisivuilta löytyy hinnat ja speksit kehille, mutta saatavuus on vähän ympäripyöreästi ilmaistu kuten Huntilla on tapana. En ole kokeillut ostaa.
Kiekkomarkkinoilla on nykyään aika paljon valinnanvaraa. En oikein tunnista Huntista tuota väitettä että hinnassa olisi merkittävästi brändilisää, kun monella muulla tunnetulla merkillä spekseiltään samanlaisen tuotteen hinnat on kaksin- tai kolminkertaiset. Siellä sitä brändilisää on ihan selkeästi, vaikka tuotteet toki sisältää enemmän omaa suunnittelua ja ovat kauttaaltaan laadukkaampia.
Jos vertaa 800€ Primen settiä ja 1100€ Huntin settiä keskenään, olisin taipuvainen Hunttiin jos haussa olisi nimenomaan kiekot levyjarrulliseen pyörään ja olisi tarkoitus käyttää tubeless-renkaita. Primet on varmaan yhtäläisesti ”hyvät”, mutta kehät eivät ole lähellekään yhtä ideaalit tubeless-käyttöön kuin Huntilla. Sitten tilanne muuttuu aika merkittävästi, jos tubeless-käyttö ei ole keskeinen juttu tai pyörä ei ole levyjarrullinen. Siinä tilanteessa tonnilla saa aika paljon muutakin, kun sitä valikoimaa riittää.
Kiitos vastauksista. Ei kyllä näytä olevan selvää edes se miten kiekko laitetaan kiinni takahaarukkaan: http://forum.slowtwitch.com/forum/Sl...rame_P3437214/
Mie nyt kuitenkin hankin ja jo sainkin Huntin 3650 Carbon Wideaero setin, vaikka vannejarrut onkin Focuksessa. Tubeless oli mulle Se juttu ja noi vaikutti kiinnostavilta ja lopulta pitkänpitkän pohdinnan jälkeen noi vei voiton. Maaliskuussa tosin vasta aikaisintaan lähen niitä ulkoiluttamaan ja aika sitten näyttää, minkälaiset kaupat tuli tehtyä. Nyt ne on kuitenkin nam.
Tässä on yksi youtube video jossa 20° , 10° ja 6.7° räikän eron kuulee:
https://www.youtube.com/watch?v=qidu3rvJqCA
2015 (tai 2014), ja horisontaaliset drop-outit on. Linkin keskustelusta päättelen, että kiristimillä ei tule säätää etäisyyttä, vaan ainoastaan suoruutta.
Hyvältähän tuokin setti toki vaikuttaa, itse olen vaan niin pihi, että taidan tyytyä tuohon Primen 600€ settiin. Se sopii mun runkoon ja rengasleveyksillä varmasti lähes yhtä hyvin kuin Huntin setti, joka on nyky hinnoilla 500€ kalliimpi. Sisäleveydessä on eroa 2,5mm ja ulkoleveydessä 2mm, joten mulle ja mun renkailla tuo Prime saa nyt riittää.
Tuossa slowtwitch-foorumin keskustelussa yksi kuva tai video olisi varmasti kuvannut tuon ongelman paremmin kuin tuon 24 viestin mittainen keskustelu - melkoista arpomista :rolleyes:
http://www.slowtwitch.com/Products/T...w_P2_4131.html
Tossa on tosiaan sama idea kuin sinkuloissa ja monissa napavaihdepyörissä. Taka-aselin suoruus ja etäisyys säädetään noilla "set ruuveilla", jonka jälkeen rengas kiristetään paikalleen (mieluiten tukevalla) pikalinkulla tai akselilla. Tavallaan tuollainen säädettävä takahaarukka on kyllä ihan fiksu, mutta tukeva toteutus on pikalinkujen kanssa aina vähän hankala.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti http://www.slowtwitch.com/Products/Tri_Bike_by_brand/Cervelo_s_brand_new_P2_4131.html
Kyllä se etäisyyskin kannattaa säätää niillä, voi vain iskeä kiekon pohjaan ja linkun kiinni. Itellä hajosi toinen noista kiristimistä ja kiekko vääntyi kisassa vinoon kun startissa löi vajaat 1000 W ketjuun. Luulisin että tuossa 2014 versiossa toimii 25 mm renkaat ongelmitta, riippuen toki renkaan korkeudesta. https://forums.cervelo.com/forums/p/16192/108506.aspx
Joo, eipä minulla ole ollut kyseisen toteutuksen kanssa mitään ongelmaa Scott Plasmassa. Enkä oikein usko tuohon selitykseen että ne säätöruuvit saisi ajamalla rikki, jos pikalinkku on ollut normaalissa tiukkuudessa ja säätöruuvit on olleet tasapainoisesti säädetty siten, että napa on kosketuksessa kumpaankin.
Jos säätöruuveilla yrittää säätää pelkästään taka-akselin suoruutta tai etäisyyttä, on homma menossa jo lähtökohtaisesti reisille. Jos ymmärtää tehdä suoruuden ja etäisyyden säädön yhtenä toimenpiteenä, menee aika hyvin. Epäilisin että tuossa ruuvien rikkojan tapauksessa säätäminen on tehty jostain syystä toispuoleisesti, tai sitten P2:n takakolmio on niin nuudeli että akseli sorvaa hahlojaan uusiksi kovissa kiihdytyksissä.