above_forum

Collapse

Tuhansissa polkupyörissä voi olla vaarallinen etuhaarukka (Helsingin Sanomat)

Collapse
X
 
  • Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • Iglumies
    vapaajäsen
    • 01/2006
    • 3878

    #61
    Alkujaan tämän lähetti perttime Katso viesti
    ... Miksi siis jatkaa?
    Viihteen vuoksi.

    Comment

    • TimoF
      Aktiivijäsen
      • 11/2003
      • 2647

      #62
      Hei apinat
      Miä poistan tän ketjun, jos OT autoista ja ampuma-aseista ei lopu.
      [ylläoleva viesti saattaa sisältää sarkasmia, off-topikkia tai sissimarkkinointia]

      Comment

      • kmw
        Palstajyrä
        • 10/2006
        • 3569

        #63
        Uskottekos että mä luin äsken alusta asti tämän ketjun. Ootte kyllä aika vääntäjiä, sanoisin
        "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
        Anatole France

        Comment

        • NNH

          #64
          Painot kohdallaan?

          Alkujaan tämän lähetti jojo^^ Katso viesti
          Tunturin ratkaisu tälle vuodelle voi muuttaa tavallisen kuluttajan mielikuvaa halvoista joustokeulista. Tunturilta hinnat alkaen malli hybridipuolella RX300 ja RX100 on muuten sama pyörä paitsi RX100 on jäykällä keulalla ja RX300 joustolla. Hintakin molemmille malleille on sama. Jos jostain löytyy kummatkin mallit rinnakkain niin voi ruveta itsekkin miettimään kuinka joustokeula voi olla jäykän keulan hintainen.

          Vielä linkit:
          RX100 http://www.tunturi-bicycles.com/fi/t.../rx100-2010-m/
          RX300 http://www.tunturi-bicycles.com/fi/t.../rx300-2010-m/
          Lähinnä, kun katsoo svh:ta noille malleille ja vertaa ominaisuuslistaan, rupeaa miettimään, miten kumpikaan malli voi olla noilla osilla noin poskettoman kallis. Acera/Tourney-vaihteet, mekaaniset halpislevyjarrut ja hintaa 649e Esimerkiksi Intersport Puhoksesta olisi lähtenyt viimeksi käydessäni tuohon hintaan viimevuotinen Nishiki RH-80 D1 (Deore-vaihteet edessä ja takana + M486 hydrauliset levyjarrut). Tunturin osavalinnat ovat muutenkin käsittämättömiä, pykälää paremmassa RX500 M -mallissa (svh 799e) on Deore/Tourney -yhdistelmä.

          Ihmetyttää myös, miten tuo Tunturi voi painaa samat "n. 13,5 kg" etuhaarukasta riippumatta, kun Nishikillä jäykkäkeulainen RH-80 D2 painaa 12,5 kg ja joustokeulainen D1 vastaavasti 15,4 kg. D2:n osat ovat astetta parempaa sarjaa (perus-Deore vs. XT), mutta suurin osa painoerosta lienee silti kiinni haarukasta, joka D1:ssä on ilmeisesti sama kuin Tunturin RX100:ssa ja D2:ssa on RX300:n tavoin jäykkä alumiinihaarukka. Joko RX100:ssa ja RX300:ssa on eri runko tai sitten Tunturilla ovat löytäneet jostain normaalia raskaampaa alumiinia, kun jäykkä haarukka painaa yhtä paljon kuin jousto.

          Comment

          • Harryupp

            #65
            Ollaanko liian kilttejä pyöränvalmistajia kohtaan?

            Ollaanko liian kilttejä kun emme heti valita näistä heikoista keuloista halpapyörissä?

            Ehkä Fillarilehtikin voisi tehdä tällaista halpispyörä käytetty pyörä testiä että porukka tosiaan tajuaisi että siinä on leikki kaukana jos oleelliset osat pettävät normaalissa käytössä!

            Nyt vasta kun noi RST 281R keulat jo pitäisi olla kierrätettyä kamaa tulee juttua niistä!

            Vikaa on kait minulla itselläkin. Olen nähnyt usean arvelluttavan "säästöratkaisun" fillareissa vuosien mittaan, eikä ole ollut sydäntä sanoa "Heitä metallikierrätykseen tuo vaarallinen raakile heti!" (kun on ollut kyseessä joku marketista laatikossa ostettu 150 - 250 euron täysjoustopyörä)

            Olen vain vaisusti yrittänyt varoittaa "heikoista rakenteista" ja toivonut ettei ajaja tosiaan luule että halpispyörä kestää kunnon maastoajoa.
            Ja usein homma on edennyt siten että halpisfillari on joutanut muutaman kalliin korjauksen jälkeen kierrätykseen eikä kukaan ole joutunut onnettomuuksiin sitä ennen.

            Comment

            • Olli-Pekka Manninen

              #66
              Eikös fillari-lehdessä ollut pari vuotta sitten aika kovaakin kritiikkiä halpistäpäreiden jousitusratkaisuista? Ei sitä joka vuosi voi alkaa parjaamaan halpisjuttuja - mainostajat suuttuu. Tosin arvosteluissa voisi aina mainita jos jokin asia on aivan naurettava ratkaisu. Tosin Fillari-lehdessä harvemmin kritisoidaan edes niitä aivan selvimpiä juttuja koska, taas kerran, mainostajat suuttuu ja sitten ei saa enää pyöriä testeihin.

              Comment

              • mutanaama

                #67
                Silloin kun en näistä sitäkään vähää ymmärtänyt, ostin tyttärelle halvan marketti "täpärin". Käytännössä se sitten lojui pihalla, liian raskas ja joka paikassa klappia. Mutta kun vein sen metallinkeräykseen, niin eikö mun naapuri perkele ollu rahtaamassa sitä kotiinsa "Hyvä pelihän tämä on". Piti ihan tosissaan selittää pyörän vaarallisuudesta ennenkuin toinen usko.

                Comment

                • Teemu Kalvas

                  #68
                  Alkujaan tämän lähetti Harryupp Katso viesti
                  Olen nähnyt usean arvelluttavan "säästöratkaisun" fillareissa vuosien mittaan, eikä ole ollut sydäntä sanoa "Heitä metallikierrätykseen tuo vaarallinen raakile heti!" (kun on ollut kyseessä joku marketista laatikossa ostettu 150 - 250 euron täysjoustopyörä)
                  Tyypilliseen vaatimattomaan tapaani olen yleensä tutuille ja puolitutuille sanonut juuri näin, mutta viesti ei silti mene perille. Tietysti voi olla, että tyylini on liiankin suora, ja kaikki puolustusmekanismit menee sen johdosta päälle eikä sen jälkeen usko vaikka sanoisin että 1+1=2.

                  Toisaalta nykyään paljon pienemmässä työpaikassa kuin ennen ihmiset tuntuu jossain määrin uskovan siihen että joillain on asiantuntemusta yhdestä ja toisilla toisista asioista. Yhdenkin työkaverin, jonka muinainen retkipyöräksi varusteltu Peugeot alkoi osoittaa merkkejä että sen korjaaminen ei enää ole taloudellisesti järkevää, ja joka halusi siten ostaa pyörän, onnistuin vakuuttamaan siitä, että se haluaa edelleen käyräsarvisen jäykän kapearenkaisen pyörän, retkivarustuksella, huolimatta siitä ettei sellainen ole nyt muotia, ja että sellainen on hankala ostaa, ja että siihen menee nelinumeroinen summa rahaa. Ja on tyytyväinenkin ollut. Tai tulee varmaan ainakin tämän viestin jälkeen kommentoimaan jos ei ole...

                  Comment

                  • ellmeri

                    #69
                    Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
                    Silloin kun en näistä sitäkään vähää ymmärtänyt, ostin tyttärelle halvan marketti "täpärin". Käytännössä se sitten lojui pihalla, liian raskas ja joka paikassa klappia. Mutta kun vein sen metallinkeräykseen, niin eikö mun naapuri perkele ollu rahtaamassa sitä kotiinsa "Hyvä pelihän tämä on". Piti ihan tosissaan selittää pyörän vaarallisuudesta ennenkuin toinen usko.
                    Pihi miäs! katoppa kö oot niin nuuka ettei naapurille iliman voi antaa "hywwää" peliä..

                    Ps.kiitti äijä saippuasta on muuten hywwää tawaraa..

                    Comment

                    • apatceh

                      #70
                      Alkujaan tämän lähetti Olli-Pekka Manninen Katso viesti
                      Eikös fillari-lehdessä ollut pari vuotta sitten aika kovaakin kritiikkiä halpistäpäreiden jousitusratkaisuista? Ei sitä joka vuosi voi alkaa parjaamaan halpisjuttuja - mainostajat suuttuu. Tosin arvosteluissa voisi aina mainita jos jokin asia on aivan naurettava ratkaisu. Tosin Fillari-lehdessä harvemmin kritisoidaan edes niitä aivan selvimpiä juttuja koska, taas kerran, mainostajat suuttuu ja sitten ei saa enää pyöriä testeihin.
                      Pitäisi Tekniikan Maailman tehdä noista halpapyöristä vaarallisuustesti ja selittää miksi se 80% merkkipyörää halvempi markettipyörä on vaarallinen.

                      Comment

                      • kmw
                        Palstajyrä
                        • 10/2006
                        • 3569

                        #71
                        Alkujaan tämän lähetti ellmeri Katso viesti
                        Ps.kiitti äijä saippuasta on muuten hywwää tawaraa..
                        Niin muuten on
                        "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
                        Anatole France

                        Comment

                        • jojo^^

                          #72
                          Alkujaan tämän lähetti NNH Katso viesti
                          Ihmetyttää myös, miten tuo Tunturi voi painaa samat "n. 13,5 kg" etuhaarukasta riippumatta, kun Nishikillä jäykkäkeulainen RH-80 D2 painaa 12,5 kg ja joustokeulainen D1 vastaavasti 15,4 kg. D2:n osat ovat astetta parempaa sarjaa (perus-Deore vs. XT), mutta suurin osa painoerosta lienee silti kiinni haarukasta, joka D1:ssä on ilmeisesti sama kuin Tunturin RX100:ssa ja D2:ssa on RX300:n tavoin jäykkä alumiinihaarukka. Joko RX100:ssa ja RX300:ssa on eri runko tai sitten Tunturilla ovat löytäneet jostain normaalia raskaampaa alumiinia, kun jäykkä haarukka painaa yhtä paljon kuin jousto.
                          Eiköhän tuo RX-sarja ole samalla rungolla. Eipä varmaan ole vaan punninnut noita pyöriä, joten laittanu ihan tollaiset suuntaa-antavat arvot.

                          Comment

                          • NNH

                            #73
                            Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
                            Silloin kun en näistä sitäkään vähää ymmärtänyt, ostin tyttärelle halvan marketti "täpärin". Käytännössä se sitten lojui pihalla, liian raskas ja joka paikassa klappia. Mutta kun vein sen metallinkeräykseen, niin eikö mun naapuri perkele ollu rahtaamassa sitä kotiinsa "Hyvä pelihän tämä on". Piti ihan tosissaan selittää pyörän vaarallisuudesta ennenkuin toinen usko.
                            Tätä tasoa?




                            Yosemiten "täysjoustolla" ajaessa elämä hymyilee ja "jouston" säätö on helppoa, kun tarvitsee vain muuttaa satulan korkeutta!

                            Comment

                            • ehiz

                              #74
                              Minulla tosiaan oli tollanen RST 281R etuhaarukka. Pyörä hankittiin vuonna -99 ja muistaakseni -07 keväällä se petti. Ajoin sillä kesäisin ja talvisin, vaikka se muutaman vuoden käyttämättömänä seisoikin.

                              Onnistuin talvella katkaisemaan haarukan päässä olevat muovitapit. Aluksi se päästi öljyt pois ja sen jälkeen huomasi, ettei se jousta juuri ollenkaan. Sieltä oli tässä vaiheessa kiinnitykset irronnut ja se olisi tullut alas eturengasta nostamalla.


                              Kuvassa 5 kohta.

                              Comment

                              • mutanaama

                                #75
                                Alkujaan tämän lähetti NNH Katso viesti
                                Tätä tasoa?


                                *kuvat nips*

                                Yosemiten "täysjoustolla" ajaessa elämä hymyilee ja "jouston" säätö on helppoa, kun tarvitsee vain muuttaa satulan korkeutta!
                                Täsmälleen samaa tasoa.

                                Comment

                                Working...