above_forum

Collapse

Tuhansissa polkupyörissä voi olla vaarallinen etuhaarukka (Helsingin Sanomat)

Collapse
X
 
  • Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • Mikrometri

    #46
    Prosentuaalisesti varmasti enemmän on hajonnut Cannarin HeadShokkeja kuin mitään muita keuloja.

    Comment

    • china
      Palstajyrä
      • 02/2001
      • 3799

      #47
      Alkujaan tämän lähetti jaggi Katso viesti
      Itse valitettavaan onnettomuuteen viitaten, täytyy muistaa että vaikkakaan keula ei saisi ikinä pettää, on tapauksen keula 8-9 vuotta vanha ja varmaankin ollut kokoikänsä pihalla huoltamatta mitenkään....
      Jos keulasta on liukuputket ruostuneet poikki niin pakkohan se on jotenkin huomiota jo ajossakin.
      Ainut keino välttää tämänkaltaiset tapaukset on maalaisjärki tai sitten vuosittaiset pakolliset katsastukset(luoja varjelkoon tältä!), myös myyjän opastus olisi tässä tapauksessa voinut ehkä olla parempaa.
      Täsmälleen samaa mieltä. Sinänsä halvat joustokeulat ovat mitä ovat, mutta jos itse pitää pyöräänsä 10 vuotta pihalla säiden armoilla, niin sitä saa mitä tilaa.

      Uskomattoman vähän niitä immeisiä se peruspyörän kunto tuntuu kiinnostavan. Katsokaa vaikka itse miltä normaalissa pyöräkellarissa näyttää.
      "It doesn't get any easier - you just go faster" - Greg Lemond

      Comment

      • JuhoIlmari

        #48
        Alkujaan tämän lähetti idänihme Katso viesti
        Muutama vuotta sitten ostin jousitetun hybridin kun halvalla ei saanut jousittamatonta. Tuo joustokeula on yksi tärkeimmistä syistä mikä tekee "halpishybridistä" huonon.
        Sama vika rahikaisella. Sinänsä asiallinen pyörä pilattu painavalla ja huonolla joustokeulalla. Vuoden päivät kyttäsin erilaisia myyntipalstoja, josko olisi jäykkää teräskeulaa myynnissä.

        Ilman keskustelussa olevaa onnettomuuttakin nuo halpisjoustot aiheuttavat vilun väristyksiä, on ne sellaista kuraa.

        Comment

        • jojo^^

          #49
          Tunturin ratkaisu tälle vuodelle voi muuttaa tavallisen kuluttajan mielikuvaa halvoista joustokeulista. Tunturilta hinnat alkaen malli hybridipuolella RX300 ja RX100 on muuten sama pyörä paitsi RX100 on jäykällä keulalla ja RX300 joustolla. Hintakin molemmille malleille on sama. Jos jostain löytyy kummatkin mallit rinnakkain niin voi ruveta itsekkin miettimään kuinka joustokeula voi olla jäykän keulan hintainen.

          Vielä linkit:
          RX100 http://www.tunturi-bicycles.com/fi/t.../rx100-2010-m/
          RX300 http://www.tunturi-bicycles.com/fi/t.../rx300-2010-m/

          Keskustelua sivuten vielä pakko mainita eräs asia. Itse olin täysin tyytyväinen aikoinaan kun opiskelijana ostin n.300e:n perushybridin ja jäykällä keulalla. Sillä kuitenkin paljon tuli aikoinaan päivittäistä ajoa ajettua ja siinä sit rupesi joskus mietityttämään että mihin sitä tälläisessä ajossa oikeasti joustoa tarvitsisi. Maastossa ajo on sit täysin eri asia. Nykyään itseltäkin löytyy Rokkarin Sid Team.

          Comment

          • Natku

            #50
            Alkujaan tämän lähetti perttime Katso viesti
            Heitetään sitten vertaus auton ja ampuma-aseen välillä. Toinen on valmistettu lähettämään pieni kappale suurella nopeudella haluttuun suuntaan. Toinen on suuri kappale, joka usein kulkee suurella nopeudella (toivottavasti) haluttuun suuntaan. Jälkimmäisen seurauksista tälläkin palstalla on monilla kokemuksia. Ja kukaan ei tee mitään!
            Aivan yhtä järjetöntä. Liikenne? Tiet? Hakotie?

            On topic: Kyllä jokainen on itse viime kädessä vastuussa omasta välineistöstään ja sen kunnosta. Osta paskaa ja aja paskalla. Toki ajokelvottoman tai vaarallisen keulan (tai minkä muun tahansa osan) myyminen on tuomittavaa. Tuossa olisikin se paikka, jossa viranomaisten tulisi olla tarkkana siitä, mitä kaupoissa myydään. Tavan tallaaja kun ei aina ymmärrä, että hinta saattaa korreloida laadun kanssa...

            Comment

            • mteebee
              Vakiovieras
              • 05/2008
              • 334

              #51
              Jep, Jaggin kanssa samaa mieltä. Katsastukset pyöriin, sellainen 80€/10 min kuin autoillakin, niin tulee pyöräteille tilaa..Ja kuskille päästömittaus

              Comment

              • perttime
                Palstajyrä
                • 03/2005
                • 3478

                #52
                Alkujaan tämän lähetti Natku Katso viesti
                Aivan yhtä järjetöntä. Liikenne? Tiet? Hakotie?
                (pahasti OT, moderontti kertokoon jos haluaa että poistan tämän)

                Miten niin? Etkö tiedä montako ihmistä autonomistajat tappoivat viimevuonna autoillaan? (Juu, on minullakin auto)

                Miksi ihmisellä joka asuu ja työskentelee samassa kaupungisa pitäisi olla oikeus omistaa tieliikenteeseen rekisteröity tappoväline?

                (/OT)

                "it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"

                Comment

                • Esko
                  Palstajyrä
                  • 05/2000
                  • 4223

                  #53
                  Alkujaan tämän lähetti Natku Katso viesti
                  Alkujaan tämän lähetti perttime Katso viesti
                  Heitetään sitten vertaus auton ja ampuma-aseen välillä. Toinen on valmistettu lähettämään pieni kappale suurella nopeudella haluttuun suuntaan. Toinen on suuri kappale, joka usein kulkee suurella nopeudella (toivottavasti) haluttuun suuntaan. Jälkimmäisen seurauksista tälläkin palstalla on monilla kokemuksia. Ja kukaan ei tee mitään!
                  Aivan yhtä järjetöntä. Liikenne? Tiet? Hakotie?
                  Kyllä voi verrata autoon.

                  Miksi Suomessa saa omistaa autoja, joiden huippunopeutta ei ole rajoitettu esim. 130 km/h nopeuteen? Ellei sitten todistettavasti harrasta rallia, tai ole juuri aloittamassa harrastusta. Idiootit kaahaavat teillä ylinopeutta ja tappavat ihmisiä melkein joka viikko. Joskus mieleltään epätasapainoiset tekevät itsemurhia esimerkiksi ajamalla rekan eteen. Jälkimmäiseen toki rajoitin ei auttaisi, ehkä siihen pitäisi keksiä vielä jotain muuta.

                  Miksi saa omistaa auton, jossa ei ole alkolukkoa? Känniääliöt tappavat syyttömiä ihmisiä ajamalla humalassa kolareita. Paljon henkiä säästyisi, jos määrättäisiin alkolukko pakolliseksi kaikille. Samalla säästyisi poliisin resursseja juoppojen ratsauksesta muiden rikosten tutkintaan.

                  Kumpikaan määräys ei rajoittaisi mitenkään sellaisten ihmisten elämää, jotka ajavat nopeusrajoitusten mukaan ja selvin päin.

                  Mitä noiden joustokeulojen hajoamiseen tulee, niin ei se meikäläisen keula ainakaan yllättäen levinnyt. Olin jo muutaman vuoden katsellut, että taitaisi olla hyppykeppi vaihtamisen tarpeessa. Polkupyörä vain on sellainen väline, etteivät tavalliset talliaiset useinkaan sen kunnosta juuri huolta kanna. Tai edes miellä, että niin pitäisi tehdä. Pyörä on niin kauan käyttökelpoinen kun sillä pääsee eteenpäin. Ihmekö tuo jos sitten tuleekin välillä niitä tapauksia, joissa pyörä hajoaa alta kesken ajon.

                  Comment

                  • Natku

                    #54
                    Alkujaan tämän lähetti perttime Katso viesti
                    (pahasti OT, moderontti kertokoon jos haluaa että poistan tämän)

                    Miten niin? Etkö tiedä montako ihmistä autonomistajat tappoivat viimevuonna autoillaan? (Juu, on minullakin auto)

                    Miksi ihmisellä joka asuu ja työskentelee samassa kaupungisa pitäisi olla oikeus omistaa tieliikenteeseen rekisteröity tappoväline?

                    (/OT)
                    Jeesustelua ja niin turhaa.. Voittehan verrata aseita vaikka sorkkarautoihin, mutta älyllistä keskustelua ette siitä saa. Sama pätee liikenteeseen tarkoitetun kulkuvälineen ja tappamiseen alunperin suunnitellun ampuma-aseen kanssa. Kanssasi voin toki jatkaa vääntöä privassa, mikäli koet olevasi jotenkin tärkeällä asialla.

                    Eskoon pätee toki sama kuin yllä.

                    Epäilen tosin, että olette vain pätemisen tarpeessa...
                    (tähän hymiö joka pudistelee päätään)

                    Comment

                    • perttime
                      Palstajyrä
                      • 03/2005
                      • 3478

                      #55
                      Alkujaan tämän lähetti Natku Katso viesti
                      mutta älyllistä keskustelua ette siitä saa.
                      Juu. Huomasin.

                      Annetaanko olla jo?

                      "it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"

                      Comment

                      • Esko
                        Palstajyrä
                        • 05/2000
                        • 4223

                        #56
                        Alkujaan tämän lähetti Natku Katso viesti
                        Jeesustelua ja niin turhaa.. Voittehan verrata aseita vaikka sorkkarautoihin, mutta älyllistä keskustelua ette siitä saa. Sama pätee liikenteeseen tarkoitetun kulkuvälineen ja tappamiseen alunperin suunnitellun ampuma-aseen kanssa. Kanssasi voin toki jatkaa vääntöä privassa, mikäli koet olevasi jotenkin tärkeällä asialla.

                        Eskoon pätee toki sama kuin yllä.

                        Epäilen tosin, että olette vain pätemisen tarpeessa...
                        (tähän hymiö joka pudistelee päätään)
                        Se on niin tavallista, että kun argumenteilla ei enää pärjää, sitten mennään henkilökohtaisuuksiin. Nyt puhun toki vain oman viestini puolesta, en minäkään perttimen esitystä allekirjoita.

                        Jos auto valittaisiin vain sen mukaan mitä oikeasti tarvitsee (jos edes tarvitsee), Suomen (ja muun läntisen maailman) autokanta olisi aika erilainen kuin se nyt on. Ja myös pienempi kuin nyt. Eikä ketään haittaisi, vaikkei autoilla voisi ajaa kovempaa kuin laki sallii. Mutta kun se auto on harrastusväline, statussymboli, mukava omistaa jne. (jatka listaa), niin autokanta on sitä mitä on. Toki tuollaisten rajoittimien määrääminen pakolliseksi olisi nykyisin poliittisesti aika mahdoton ajatuskin, vaan kun suojelukulttuuri vähän kehittyy, niin kuka tietää. Ehkä kymmenen, tai kahdenkymmenen vuoden kuluttua. Alkolukostahan jo joku vuosi sitten vähän keskusteltiin.

                        Comment

                        • petri ok

                          #57
                          Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
                          Se on niin tavallista, että kun argumenteilla ei enää pärjää, sitten mennään henkilökohtaisuuksiin. Nyt puhun toki vain oman viestini puolesta, en minäkään perttimen esitystä allekirjoita.

                          Jos auto valittaisiin vain sen mukaan mitä oikeasti tarvitsee (jos edes tarvitsee), Suomen (ja muun läntisen maailman) autokanta olisi aika erilainen kuin se nyt on. Ja myös pienempi kuin nyt. Eikä ketään haittaisi, vaikkei autoilla voisi ajaa kovempaa kuin laki sallii. Mutta kun se auto on harrastusväline, statussymboli, mukava omistaa jne. (jatka listaa), niin autokanta on sitä mitä on. Toki tuollaisten rajoittimien määrääminen pakolliseksi olisi nykyisin poliittisesti aika mahdoton ajatuskin, vaan kun suojelukulttuuri vähän kehittyy, niin kuka tietää. Ehkä kymmenen, tai kahdenkymmenen vuoden kuluttua. Alkolukostahan jo joku vuosi sitten vähän keskusteltiin.
                          Voisi tuo alkolukko autoon olla hyväkin idea, eri asia menisikö se läpi. Tosin muistan vielä sen ajan kun autoihin ajettiin turvavyöpakkoa, niin silloin oli lehdet täynnä yleisökommentteja, joiden mukaan turvavyönkäyttö on vaarallista, että joissain onnettomuuksissa ne suorastaan estävät pelastautumisen. Samaa muutoksen pelkoa.

                          Comment

                          • perttime
                            Palstajyrä
                            • 03/2005
                            • 3478

                            #58
                            Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
                            en minäkään perttimen esitystä allekirjoita.
                            Enkä minä ihan tosissani ehdota.

                            Ihmettelenpä vain, minkä verran asianosaisia lohduttaa se että lapsi/vanhempi/puoliso/sisarus kuoli kolmelitraisen bemarin alle. On se hyvä ettei ammuttu...

                            "it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"

                            Comment

                            • Natku

                              #59
                              Pyysin teitä lähestymään privalla, jos haluatte jatkaa.
                              Voit olla Esko varma, että en pelkää omien argumenttieni riittävyyttä.
                              Käydään keskustelu privassa, annan sinulle luvan julkaista tuon keskustelun vaikka off-topicin puolella jos koet voittavasi tällaisessa jotain...

                              Kovempi on pään pudistelu kuin aiemmin...

                              Comment

                              • perttime
                                Palstajyrä
                                • 03/2005
                                • 3478

                                #60
                                Alkujaan tämän lähetti Natku Katso viesti
                                Pyysin teitä lähestymään privalla, jos haluatte jatkaa.
                                En minä halua jatkaa.
                                Enkä varsinkaan privassa.

                                On selvää että sinä et muuta mieltäsi minun "järkiperusteillani" enkä minä muuta mieltäni sinun "järkiperusteillasi". Miksi siis jatkaa?

                                "it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"

                                Comment

                                Working...