above_forum

Collapse

Eturauhanen

Collapse
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • JariV

Eturauhanen

Tämä se tästä vielä puuttui.

Menin pari viikkoa sitten lääkäriin valittamaan vatsakipua & outoa jomotusta kulkusten ja konehuoneen alueella. No lääkäri totesi, että sehän on eturauhastulehdus. No tämä ei ollut ihme, koska olin tyhmyyksissäni syksymmällä tehnyt lenkkejä turhan kevyessä vaatetuksessa. Tohtori määräsi kuurin ja ei muuta kuin kotia parantelemaan vaivaa (liikuntaa ei kielletty).

No kuuri loppui, mutta jomotus ja vatsakipu jatkuivat edelleen. Kävin sitten tänä aamuna uudestaan toisella lääkärillä. Tämä lääkäri sitten tutki oikein kunnolla (sormi p......n ja eturauhasen painelua). Vasen lohko oli kuulemma turvoksissa. Tämän jälkeen tohtori sitten antoi tuomionsa: MEKAANISEN ÄRSYTYKSEN AIHEUTTAMA TURVOTUS ja toistaiseksi täytyy jättää spinning & pyöräily kokonaan väliin! No tohtori lohdutti mua ja sanoi, että maailma on täynnä kaikenlaisia urheilajeja, joten enköhän mä jotain keksi. No voin kertoa, että ei lohduttanut!

Nyt haluaisinkin tietää, että onko joku muu ollut vastaavassa tilanteessa ja vinkkejä siitä miten voisin jatkaa polkemista ilman, että se perk....n rauhanen ei ota nokkiinsa.

Edes runsaan seksin harrastamisen kieltäminen (niinkuin sitä joskus olisi runsaasti ) ei harmittanut niin paljon kuin tuo täydellinen pyöräilykielto toistaiseksi.
  • samooja
    Runoilija
    • 09/2004
    • 5223

Penkkipunnerus. Uinti?

Minulla oli kerran täydellinen liikuntakielto, ei siis minkäänlaista rasitusta fläpärille. Siinä sitten masennuin, riitelin, kiukuttelin ja lihoin. Sitten vihdoin neurologit tajusivat että minulla on oikeasti päässä vikaa, ja puolentoistavuoden ehdoton ei hikoilulle oli poissa. 2kk piti tikistää ihan tosissaan, jotta ylimääräisen 11kg sai pois.
    skeptinen realisti

Comment

• kmw
      Palstajyrä
      • 10/2006
      • 3569

Tsemppiä lujasti. Ekaks hissunkissun, kestää aikansa mutta paranee ja sitten vuosittain psa-testi. Testiä suosittelisin KAIKILLE yli 40v. miehille.

nimim. "tietää mistä on kysymys"
      "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
      Anatole France

Comment

• fratello

Selkäleikkaus

Omalla kohdallani ensin 4 kk liikkumatta selkäkivun takia. Osa ajata kului lähetteen hommaamiseen leikkaukseen ja osa leikkausjonossa. Välilevyn tyrän leikkaus ja kipu jäi pöydälle. Sen jälkeen sitten paranneltiin lähinnä kävellen pari kuukautta. Pahin aika oli ensimmäiset 4 kuukautta kun tuska oli kova eikä tiennyt kauanko kestää. Kuntoutus paljon meilekkäämpää. Nuppi kyllä savusi ja pakki kasvoi. En suosittele kellekkään joka on tottunut liikkumaan vähintään 5 kertaa viikossa

Comment

• JariV

Alkujaan tämän lähetti samooja Katso viesti
          Penkkipunnerus. Uinti?
          Uintikin on pannassa, koska uimahallien vesi on niin kylmää, että rauhanen ei siitä tykkää. Salilla käyn pari kertaa viikossa, mutta jotain muutakin tarttis nyt keksiä.

Comment

• Proj.nro
            Vakiovieras
            • 04/2008
            • 321

Ihan hatusta tuli mieleen, että jos ärsytys on tullut nimenomaan satulasta, niin voisiko putkelta ajaa? En todellakaan tiedä, mutta tuli vain mieleen. Eihän sitäkään pitkään tosin jaksa, mutta jos hirveä hinku pyörän päälle on niin ehkä siinä tapauksessa.
            Miksi vasta tuplaviskin jälkeen sanot mulle Rakastan sua?

Comment

• jiivee

Mites hiihto tai hölkkä?

Siinä tulee juostessa tosin tärähdystä, muttei kuitenkaan samanlaista mekaanista kontaktia kun satulasta...

Tsemppiä sairasvuoteelle, se on totaalista tuskaa.

Comment

• JiiH
                Jäsen
                • 01/2006
                • 600

Joo-o, ikävä kyllä tuttu tarina. Muutama vuosi sitten meni monta kuukautta ja lääkekuuri toisensa jälkeen ennen kuin rauhoittui, ja (maantie)pyöräilyn aiheuttama mekaaninen rasitus oli lääkärien arvioiden mukaan ainakin yhtenä osatekijänä. Mutta kyllä se lopulta tokeni, ja on pysynyt kurissa vaikka pyöräilymäärät on viime vuosina olleet ihan toista luokkaa kuin silloin. Ei siis syytä vaipua epätoivoon.

Jatkuvaa tarkkailua asia silti vaatii - jos lenkkeilen liian kevyissä vaatteissa niin rauhanen muistuttaa välittömästi olemassaolostaan. Satulan muotoon ja asentoon kannattaa myös kiinnittää huomiota. Luulen, että omaan anatomiaan sopivan satulan löytäminen on minulla ollut aika merkittävä asia vaivan poissa pysymiselle.

Kärsivällisyyttä vaan. Minulla on sellainen käsitys että eturauhastulehdus on aika yleinen pyöräilijöiden vaiva, vaikkei siitä kovin usein tulekaan puhuttua.

Comment

• Kaitainen

Alkujaan tämän lähetti JariV Katso viesti
                  Uintikin on pannassa, koska uimahallien vesi on niin kylmää, että rauhanen ei siitä tykkää. Salilla käyn pari kertaa viikossa, mutta jotain muutakin tarttis nyt keksiä.
                  Koleile kävelyä, jos se ei ollut kiellettyjen listalla. Sellaista reipasta vauhtia. Itse kävelen päivittäin Pk lenkkejä. Tavallisesti lenkin mitta on 10-15 kilometriä ja pisimmät ovat olleet 40km. Jotkut sanoo, ettei kävellen saa sykettä nousemaan, mutta kun kipittää 7km/tunti vauhtia (tai nopeammin), alkaa syke ainakin minulla ylenemään riittävästi. Kävelyssä ei tule juuri tärinääkään.
                  Yksi ajokaveri sai minutkin tutustumaan kävelyn ihmeelliseen maailmaan ja olipa hän oikeassa, että pyöräkin kulkee helposti, kun tekee pitkiä, mutta pienitehoisia jaloittelulenkkejä. Tällä hetkellä teen päivittäin pyörä- ja kävelylenkin. Ostin Instrusta Omronin askelmittarin joka on kestänyt hyvin. Saa sen tietokoneeseenkin kiinni.

Meillä on tuollainen "Crosstraineri" kun muija sellasen halusi. Laite on osoittautunut todella hyväksi ostokseksi. Siinä tulee välillä oltua monta tuntia ja katsottua pari-kolme elokuvaakin samalla kun polkee. Se muistuttaa vähän putkelta ajoa tavallisella pyörällä. Kädetkin vatkaa samalla. Liikehän on pyörivä, tasainen. Crosstraineria käyttää mielummin kuin kuntopyörää ja laite tuskin härnää eturauhasta.

En tiedä onko tämä seuraava laite jo kiellettyjen listalla...
                  Eli potkulauta tai -pyörä. Siinä ei istuta, mutta tärinää on varmasti jonkin verran. Ylöjärven suunnalla olen pari tällaista nähnyt kuljeksimassa.

Comment

• A.M.®
                    Kunniasetä
                    • 09/1999
                    • 12516

Tuttua juttua. Antibioottikuuri mullakin on tuossa mutta se juuri lopetettiin tarpeettomana. Vika kun löytyi ihan muualta.

Eturauhasvaivan kanssa kaikki ulkoliikunta pitää ottaa tarkastelun alle ja miettiä millä varusteilla mitäkin lajia voisi harrastaa. Mä jätän kaiken vauhtiliikunnan pois, koska niin hyvin tuulenpitäviä vaatteita mulle ei löydy.

Kävely käy kyllä ja olen hitaita maastolenkkejä fillarilla kuitenkin ajellut.

Tuossa asiasta faktaa
                    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

Comment

• elosalama

Hyvä aihe. Kuulemma oireet aiheuttavat paljon masennusta ja muita mielenterveysongelmia mikä on valitettavaa tabuilua. Itsellekin tämä tuli vähän puuntakaa ekan kerran.

Jokaisen pitää vissiin löytää omat konstinsa ja balanssi miten rauhanen rauhottuu. Mulla lämpimät kylvyt ja suihkut on osoittautuneet parhaaksi akuutiksi hoidoksi ja sitten vaan sisälläkin lämmintä päälle myös nukkuessa. Ajomatkat minimiin oireiden aikana. Ikävintä vaivassa oli se että kipulääkkeet ei pure siihen oikeen lainkaan (ennenkuin annos on niin iso että alkaa muutenkin huipata).

Ajaessa olen huomannut että kunnon fyllinkin ja toppaus satulan ja hanurin välillä auttaa ainakin minulla. Väkisin vaan useempi kerros kalsaria ja kunnolla topatut ajohousut niin ei kylmä nouse ylös. Satula tietysti pitää olla hyvin säädöissä että paino menee sinne minne pitää. Lisäksi itse huomasin että talvipyöräni isompi satula ikäänkuin jäädytti paikat pahemmin isommalla kylmällä massalla. Nyt on talvipyörässäkin samanlainen suipponokka kuin kesäpyörässä ja vaiva pysynyt kurissa.

Sitkeyttä vaan. Kyllä se siitä helpottaa.

Comment

• hannupulkkinen
                        Yligentlemanni
                        • 05/2002
                        • 6906

Jos on eturauhasongelmia ja ajaa niin peräpukamat pahentavat tilannetta.
                        Kun minulla jälkimmäiset kuristettiin niin ensimmäinen ongelmakin poistui.
                        Jos et aja et voi ottaa!

Comment

• higgins

Alkujaan tämän lähetti A.M.® Katso viesti
                          Mä jätän kaiken vauhtiliikunnan pois, koska niin hyvin tuulenpitäviä vaatteita mulle ei löydy.
                          Jättäkää se succicset suosiolla kesään, ja talvella goretex/sympatexymhousua alaosaan... Takkina voi olla kyllä vaikka windstopper...

Näin Higg

Comment

• JiiH
                            Jäsen
                            • 01/2006
                            • 600

Alkujaan tämän lähetti elosalama Katso viesti
                            Hyvä aihe. Kuulemma oireet aiheuttavat paljon masennusta ja muita mielenterveysongelmia mikä on valitettavaa tabuilua.
                            Eikä mikään ihme. Pahaksi äityneenä tulehdus estää pyöräilyn lisäksi muitakin harrasteita, jotka tekevät mielen iloiseksi. Ei ole yhtään kivaa.

Nimim. Nyt tästä voi jo puhua kun on kulunut 6 vuotta ja sinä aikana on sekä pyöräilty että lisäännytty...

Comment

• A.M.®
                              Kunniasetä
                              • 09/1999
                              • 12516

Joo, kyllä WS vermeet löytyy, alusasuja myöden.

Pitäiskö laittaa sähkölämmitteinen pohjallinen housupehmusteen alle
                              Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

Comment

Working...