above_forum

Collapse

Lukkopolkimet

Collapse
X
 
  • Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • Kalle H
    Aktiivijäsen
    • 06/2010
    • 1293

    #46
    Ajattelin laittaa pientä väliaikaraporttia A600-polkimista, kun olen nyt päässyt niillä jo hieman ajamaankin. Matkaa on kertynyt kuraisilla, lumisilla ja märillä kelveillä noin 200km, joten varsinaisesta käyttötestistä ei ole vielä kyse.

    Polkimet ovat toimineet avain loistavasti ja ne todellakin ovat paljon tukevammat, kuin nykyisin maastokäytössä olevat M520-polkimet. Tukevuuden huomaa esimerkiksi jyrkemmissä ylämäissä joissa maantiesinkulalla joutuu oikein runttaamaan tangolta mikäli mielii päästä mäen harjalle asti. Myös "nopeampi" (itselle ~110 rpm) pyöritys onnistuu mukavasti, kun kenkä on tukevasti kiinni pedaalissa, eikä jalka mulju ympäriinsä. Polkimet rullaavat todella hienosti ja ne on todella helppo kääntää ympäri, koska lepotilassa ne asettuvat siten, että "nokka" sojottaa lähes suoraan ylöspäin.

    Ainoa ilmennyt ongelma on polkien kohtuullisen nopea ulkoinen rappeutuminen. Polkien lukkosysteemiä kiertävä kevytmetallikehän (alumiini?) pinnoite (anadisointi/maalaus..?) on nimittäin todella herkkä naarmuntumaan (kts. kuvat). Asia taitaa olla niin, että kenkien klossit on valmistettu jostain kovasta metallista, kun vastaavasti polkimen kehys on todella pehmeästä tavarasta. Kuvien perusteella voi näyttää siltä, että kenkien klosseja on hakattu polkien kehystä vasten oikein reilusti. Asia on kuitenkin niin, että klossi on napsahtunut kiinni lähes aina kerrasta, lisäksi lukitus-irroitus kertoja on kertynyt vasta jotainkin kymmeniä. Toinen syy tähän kulahtamiseen voi olla se, että polkimen ja kengänpohjan väliin on jäänyt mm. hiekkaa, joka on hangannut naarmuja pehmeään kehykseen.

    Kaiken kaikkiaan olen kyllä todella tyytyväinen näihin pedaaleihin, käyttöönhän ne on hankittu!

    Shimano PD-A600 vs. PD-M520 @ Picasa (7 uutta kuvaa)

    Noin 200km ajettu PD-A600-poljin
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

    Comment

    • Hri

      #47
      Vaihtoehtoa XTR M985-mallille

      Olin jo harkitsemassa sijoittamista noihin XTR M985 polkimiin, uskollisten M520 alkaen olevan jo aika heikossa hapessa, kun huomasin että Shimano pistää toukokuussa ulos uuden M530 mallin:




      Painoa on toki enemmän kuin XTR versiolla (Singletrackin mukaan 20g), mutta hinta pitäisi olla ainakin kukkaroystävällisempi. Ei tee niin pahaa jyrätä näillä kiviin kuin XTR versiolla, luulisin.

      Comment

      • VesaP
        Ei mikään tavis
        • 10/2003
        • 7935

        #48
        Alkujaan tämän lähetti Hri Katso viesti
        Painoa on toki enemmän
        Jos painolla on väliä niin suosittelen näitä:

        Comment

        • BONK

          #49
          Omat lukkopolkimet ovat olleet aina joko Shimanoja tai Crank Brotherseja ja tätä nykyä kaikissa pyörissä maantie / cyclo / 2x mtb on CB:t. Kyllä noilla CB:n polkimilla maantielläkin pärjää, kun on kunnolliset ja riittävän jäykkäpohjaiset maantiekengät.

          Meikäläisen lenkit ovatkin tähän asti kärsineet etupäässä kunnon puutteesta, ei niinkään polkimista, MUTTA mikäli joku perustelee suoritusten merkittävän parantumisen vaihtamalla merkin X maantiepolkimiin, niin ei kai siinä sitä sitten auta kuin kauppaan taas marssia

          Ainahan on toki mahdollista (toivottavasti näin), että suuri väsymyksen tunne on johtunut juurikin näistä vääränlaisista polkimista...

          Comment

          • VesaP
            Ei mikään tavis
            • 10/2003
            • 7935

            #50
            Alkujaan tämän lähetti BONK Katso viesti
            OAinahan on toki mahdollista (toivottavasti näin), että suuri väsymyksen tunne on johtunut juurikin näistä vääränlaisista polkimista...
            Mitä suuremmalla todennäköisyydellä juuri noin. Mulla on ergossa Speedplayn teräsakseliset Zerot, lenkin maksimimitta ollut kolmisen tuntia yleensä.

            Sit erehtyy ulos lähtemään ontoilla titaaniakseleilla (Zerot siis nämäkin), niin heti tuloo yli 8h lenkki.

            Täytyy johtua polkimista!

            Comment

            • BONK

              #51
              Alkujaan tämän lähetti VesaP Katso viesti
              Mitä suuremmalla todennäköisyydellä juuri noin. Mulla on ergossa Speedplayn teräsakseliset Zerot, lenkin maksimimitta ollut kolmisen tuntia yleensä.

              Sit erehtyy ulos lähtemään ontoilla titaaniakseleilla (Zerot siis nämäkin), niin heti tuloo yli 8h lenkki.

              Täytyy johtua polkimista!
              Titaani parantaa siis suorituskykyä x 3

              Tämän kun olisi tiennyt aiemmin. Nyt kyllä lähti heti tilaus kaikista mahdollisista titaanivempeleistä...

              Comment

              • maantienässä

                #52
                en oikein ymmärrä joidenkin kommentteja, kun ensin hankitaan oma pyörä sekä maantielle että maastoon, niin sitten pihistellään polkimissa ja kengissä.

                Onhan maantiekengät ja polkimet maantielle ja maastokengät ja polkimet maastoon.
                Saahan sitä joillakin "yhdistelmillä" poljeskella, mutta tuntuma on kyllä eri

                Comment

                • BONK

                  #53
                  Alkujaan tämän lähetti maantienässä Katso viesti
                  en oikein ymmärrä joidenkin kommentteja, kun ensin hankitaan oma pyörä sekä maantielle että maastoon, niin sitten pihistellään polkimissa ja kengissä.

                  Onhan maantiekengät ja polkimet maantielle ja maastokengät ja polkimet maastoon.
                  Saahan sitä joillakin "yhdistelmillä" poljeskella, mutta tuntuma on kyllä eri
                  Itse vaan tykkään tuosta CB:n tuntumasta/irroituksesta ja kun kaikilla pyörillä tulee ajettua, niin en ole (vielä) nähnyt tarpeelliseksi hankkia muita. Pihistelystä ei tällä kertaa ole kyse, mutta avoimin mielin otan vastaan hienoja ideoita maantiepolkimiksi.

                  Comment

                  • Teemu Kalvas

                    #54
                    Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
                    Noin 200km ajettu PD-A600-poljin
                    Tuo rakenne jossa on alumiininen kehä uloimmana ottamassa kaikki iskut on luonnostaan kuluneen näköinen suunnilleen heti kun sen ajaa kaupasta ulos. Shimanon klossit taitaa olla terästä (enpä nyt muista kun ei ole vuosiin tullut vastaan) ja on alumiinia kertaluokkaa kovempaa, klossiin ei tule minkäänlaista jälkeä kun se osuu tuohon. Lisäksi tietty kaikki kivetkin on kovempia kuin alumiini.

                    Tämä ei tarkoita että poljin olisi varsinaisesti huono. Kyllähän se kasassa pysyy. Kauneutta on vain turha odottaa.

                    Comment

                    • turot
                      Vakiovieras
                      • 04/2011
                      • 66

                      #55
                      Kysästään täällä nyt sitten vinkkiä kun on ensimmäiset lukkopolkimet tulossa uuteen pyörään eikä kengistä vielä hajuakaan. Polkimet on siis M540 ja suosituksia hyvistä ei-niin-kalliista kengistä otetaan vastaan niin tietää vähän mitä kannattaisi hakea.

                      http://www.bike-discount.de/shop/k68...mtb-shoes.html Nämä vaikuttivat ihan mahdollisilta, mutta kun en ole lukkokenkiä koskaan jalassani pitänyt niin en viitsi kokeilematta ostaa ensimmäisiä.

                      Comment

                      • lansive
                        Palstajyrä
                        • 05/2008
                        • 4086

                        #56
                        Alkujaan tämän lähetti maantienässä Katso viesti
                        en oikein ymmärrä joidenkin kommentteja, kun ensin hankitaan oma pyörä sekä maantielle että maastoon, niin sitten pihistellään polkimissa ja kengissä.
                        Minä ymmärrän. Kun on paljon lapsia ja/tai velkaa tahi muuten vain vähemmän likvidiä omaisuutta käytössä, niin ei välttämättä riitä varat enää niihin kenkiin.

                        Itse kun ostin maantiepyörän, niin rahaa vain ei kertakaikkiaan ollut maantiekenkiin. Ei itse asiasssa olisi ollut siihen maantiepyöräänkään, mutta kun osti halvimman mallin, niin juuri pystyi hankinnan tekemään. Kun ennestään oli ylimääräiset maastopolkimet, sekä Shimanon M300 maastokengät (jäykkä kuitupohja) niin noillä mennään. Toki olisin voinut ostaa jotkut 79 euron lötkömonot ja ajaisin "maantiekengillä", mutta kun ei nyt ollut rahaa laittaa kunnollisiin maantiekenkiin, niin tuo on paljon parempi vaihtoehto.

                        Kuntoilun kannalta olisi varmaan ihan sama jos maantielenkit ajaisi täpärillä pattikumit alla, mutta silloin ei kyllä enää olisi hajuakaan maantiepyöräilystä. Eikä tietysti olisi tällä kunnolla asiaa mihinkään tapahtumaan tai yhteislenkille.
                        In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

                        Comment

                        • Kalle H
                          Aktiivijäsen
                          • 06/2010
                          • 1293

                          #57
                          Alkujaan tämän lähetti turot Katso viesti
                          Kysästään täällä nyt sitten vinkkiä kun on ensimmäiset lukkopolkimet tulossa uuteen pyörään eikä kengistä vielä hajuakaan. Polkimet on siis M540 ja suosituksia hyvistä ei-niin-kalliista kengistä otetaan vastaan niin tietää vähän mitä kannattaisi hakea.

                          http://www.bike-discount.de/shop/k68...mtb-shoes.html Nämä vaikuttivat ihan mahdollisilta, mutta kun en ole lukkokenkiä koskaan jalassani pitänyt niin en viitsi kokeilematta ostaa ensimmäisiä.
                          Itse en lähtisi tilaamaan kenkiä sokkona verkkokaupasta. Homma on nimittäin niin, että pyöräilykenkien koot seuraavat harvoin sitä perus tennarin kokoa ja lisäksi mm. lesteissä on kenkämallien välillä on melko suuria eroa, mikä osaltaan vaikuttaa myös koko valintaan. (edit: tulipas luettua kysymys melko kevyesti =) )

                          Sinulla marssisin lähimpään palvelevaan alanliikkeeseen sovittamaan kenkiä siihen omaan jalkaan. Itse olen esimerkiksi ajellut oikein mukavasti Shimanon SH-M086L-kengillä, joista paikallinen kivijalkakauppias veloitti noin satasen polkien oston yhteydessä. Shimanon peruskengät taitavat yleisesti ottaen olla sellaisia tasaisen varmoja valintoja, toki monia muitakin merkkejä markkinoilta löytyy.

                          Kannattaa muistaa, että kengän tulee olla istuvuudeltaan sellainen sopivan napakka, mutta se ei saa kuitenkaan puristaa mistään. Merkki ja malli sitten määräytyy jalan muodon ja kukkaron paksuuden mukaan, ei niinkään nettiarvosteluiden perusteella.
                          Last edited by Kalle H; 15.04.2011, 12.16.
                          Speksausta ja Pyöräilyä.
                          ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

                          Comment

                          • Nufan
                            Aktiivijäsen
                            • 05/2007
                            • 1303

                            #58
                            Noi perusmonot on vaan just niitä lötkömonoja, josta lansive juuri puhui.
                            Itse ostin ekoiksi kengiksi shimanon m80:t ja kyllähän niillä ajeli, mutta herätyksen koin, kun ensimmäiset jäykkäpohjaiset kengät ostin.

                            Eli hae jäykkäpohjaista kenkää.

                            Comment

                            • turot
                              Vakiovieras
                              • 04/2011
                              • 66

                              #59
                              Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
                              Itse en lähtisi tilaamaan kenkiä sokkona verkkokaupasta. Homma on nimittäin niin, että pyöräilykenkien koot seuraavat harvoin sitä perus tennarin kokoa ja lisäksi mm. lesteissä on kenkämallien välillä on melko suuria eroa, mikä osaltaan vaikuttaa myös koko valintaan.

                              Sinulla marssisin lähimpään palvelevaan alanliikkeeseen sovittamaan kenkiä siihen omaan jalkaan. Itse olen esimerkiksi ajellut oikein mukavasti Shimanon SH-M086L-kengillä, joista paikallinen kivijalkakauppias veloitti noin satasen polkien oston yhteydessä.
                              Mainitsin nimenomaan, että en ole halukas tilaamaan verkkokaupasta kenkiä kokeilematta. Kysyinkin vinkkejä joistain mahdollisista malleista mitä kannattaisi alkaa hakea. Lähimmässä kaupassa on aika rajallinen valikoima kenkiä joten katselin tässä netin avulla vähän muiden valikoimia ja jos niistä löytyisi jotain suositeltavia kenkiä niin suhaan sinne sitten ostoksille. Ei jaksaisi kymmentä liikettä kiertää kenkien perässä kun en oikein yhtään tiedä mitä haen.

                              Vaatimuksena satasen hintaluokassa saatava kevyehkö, tukevapohjainen ja lättäjalkaiselle sopiva mtb-kenkä jotka menee Shimanon M540-polkimiin kiinni.

                              Nuo mainitsemasi kengät voisivat olla yksi katsastettava malli. Ovat ainakin kuvan perusteella ihan asiallisen näköiset.

                              Comment

                              • JackOja
                                Moottoriturpa
                                • 01/2006
                                • 21517

                                #60
                                Alkujaan tämän lähetti turot Katso viesti
                                Mainitsin nimenomaan, että en ole halukas tilaamaan verkkokaupasta kenkiä kokeilematta....
                                Nooh... eihän täällä kukaan koskaan lue kysymystä kokonaan

                                Vaatimuksena satasen hintaluokassa saatava kevyehkö, tukevapohjainen ja lättäjalkaiselle sopiva mtb-kenkä jotka menee Shimanon M540-polkimiin kiinni...
                                Mikä tahansa maastokenkä (kaksi ruuvireikää) menee M540-polkimeen kiinni kun laitat kenkiin kiinni Shimanon klossit. Kai sait polkimien mukana klossit? Saa niitä erikseenkin ostaa.
                                Shimanon kenkien lisäksi yleisesti löytyy mm. Specializedin kenkiä.

                                Pyöräilykenkiä saat fillarikauppojen lisäksi mm. Intersporteista yms.

                                Olisit maininnut missä vaikutat, niin saisit ostospaikkavinkkejä ketterämmin.

                                Comment

                                Working...