above_forum

Collapse

Bikepacking-varusteet

Collapse
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • arctic biker

Joo ,minä kuvittelin jotta kyse on Primuksen Trangiaan väsäämästä letkullisesta polttimosta. (GB74) Tuo muuttaa tilanteen täysin.

Comment

• Ohiampuja
      Suurtietäjä
      • 05/2005
      • 7709

Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
      Joo ,minä kuvittelin jotta kyse on Primuksen Trangiaan väsäämästä letkullisesta polttimosta. (GB74) Tuo muuttaa tilanteen täysin.
      Juu, siitä juuri on kyse. Onko se GB74 niin "kömpelö" mötti, että se vie isomman tilan kuin tuo mun poltin+letku?
      XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Comment

• arctic biker

Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
        Selvä juttu. Nyt käytössä aika kompakti setti lähiretkeilyyn.

Tuonne Trangian kahvipannuun mahtuu se 100 g kaasurasia, MSR letku-adapteri ja Primuksen poltin. Ja myös tikkuaski. Eli kaikki kätevästi tuolla kahvipannun sisällä, ja siksi pohdiskelin että miksei ne mahtuisi sinne kattilaankin kun se on suunnilleen samaa kokoa.

https://scandinavianoutdoor.fi/primu...s-stove-piezo/
        Tämä onkin mulle ihan uusi tuttavuus! Sen verran jotta tuosta uupuu kaasun esilämmitys mikä toki Trangia/Primuksen polttimossa on. Joskus kylmemmässä varsinkin jos kaasu on vähissä pitänyt pänikkää pitää ylösalaisin jotta ees nestemäisenä kaasua tulee.

Comment

• Ohiampuja
          Suurtietäjä
          • 05/2005
          • 7709

Voi mennä vähän väärään ketjuun, mutta menköön.

Mikä siinä on että graveloidessa reppu tuntuu selässä ikävältä? Vaikka patikoidessa se ei tunnu missään?

Lähdin tänään retkihenkisesti ajelemaan pitkin poikin hiekkateitä ja otin reppuun kuivat eväät ja retkikeittimen. Nesteet kulki pyörässä. Niin jo tuokin kevyt paino alkoi tuntua ikävältä. Mistähän se oikein johtuu?

Comment

• JackOja
            Moottoriturpa
            • 01/2006
            • 21339

Jaa-a, itsekin olen ihmetellyt maastopyörävaelluksiila -anteeksi, bikepackingia ne tietysti nykyään on hienosti ulkomaankielellä- että maastossa reppu selässä ei tunnu missään, mutta tiesiirtymällä parikymppinenkin alkaa olla tuskaa.

Comment

• Ohiampuja
              Suurtietäjä
              • 05/2005
              • 7709

20 kg vai 20 km? Minusta jo 3-5 kg alkaa olla ärsyttävän raja.

Comment

• stumpe
                Aktiivijäsen
                • 08/2013
                • 1859

Mulla samoja ajatuksia. Mielikuvissa bikepacking oli sairaan hienoo hommaa mutta kyllä ajamisesta hävis suurin ilo, kun pyörä oli ku kivireki. Speksasin ihan kevyttä telttaa, makuupussia ja kaasukeitintä, mutta silti.

Comment

• velib
                  Aktiivijäsen
                  • 10/2013
                  • 1457

Omat havainnot on että lastatulla pyörällä täytyy vaihtaa alustaa astetta paremmaksi kuin lastaamattomalla. Lastatulla gravelilla ajelee mieluiten asfalttia tai hyväpintaista soratietä. Lastatulla maastopyörällä taas sorateitä tai tasaisia polkuja.

Reppua ei jostain syystä tulisi mieleenkään ottaa gravelilla mukaan. Maastopyöräillessä menee pikkureppu, mutta vain jos kamoja ei mitenkään muuten saa mukaan. Takapuolessahan repun tuoma paino alkaa tuntua, mutta maastossa sillä ei ole yhtä suurta merkitystä kun ajetaan vähemmän istuen.

Comment

• stenu
                    Veteraani
                    • 04/2005
                    • 6456

Alkujaan tämän lähetti stumpe Katso viesti
                    Mulla samoja ajatuksia. Mielikuvissa bikepacking oli sairaan hienoo hommaa mutta kyllä ajamisesta hävis suurin ilo, kun pyörä oli ku kivireki. Speksasin ihan kevyttä telttaa, makuupussia ja kaasukeitintä, mutta silti.
                    Luottokorttibikepacking onkin juuri siksi parasta

Kun ulkoistaa majoituksen ja ruokahuollon, niin ajamisen ilo säilyy.
                    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Comment

• K.Kuronen

Reppuun kannattaa laittaa mielestäni juotavaa, sillä silloin juoman huvetessa reppu kevenee ja ärsytys vähenee. Samalla pyörä on kevyempänä parempi ajaa.

Comment

• Ohiampuja
                        Suurtietäjä
                        • 05/2005
                        • 7709

Minä vertailin tällaisia kevyitä päiväretkiä. Harvase viikko tulee käveltyä muutama tunti näillä lähiseudun ulkoilualueilla, eikä sellainen n 3 kg reppu tunnu missään. Mutta eilen ajelin pyörällä pitkin metsäautoteitä kolmisen tuntia saman painoinen reppu selässä, niin kylläpä tuntui ikävältä.

Johtuuko se pyöräilyn staattisuudesta? Kävellessä kuitenkin kädet ja selkä liikkuu koko ajan, joten kuormitus vaihtelee koko ajan. Pyörän päällä tilanne on toisenlainen. Olisko se syy?

Ps. Tarkistusmittaukset: Eilisen fillarirepun simulointi oli 2.5 kg, ja viime viikon Kintulammen patikoinnin reppu painoi 4 kg. Ja se 4 kg tuntui selässä paljon mukavammalta, ja kyseessä sama Haglöfsin Tight M.
                        Last edited by Ohiampuja; 29.10.2022, 08.44. Syy: Koepunnitukset

Comment

• jalkkis
                          Aktiivijäsen
                          • 05/2009
                          • 2388

Oliskos reput suunniteltu pidettäväksi selkä suorassa? Fillaroidessa varsinkin ei-mummiksilla yläruumis/ajoasento kallistuu eteenpäin ja painopiste muuttuu repun kantamisen kannalta epäedulliseksi. Kävellessä reppu "roikkuu" tuettuna selässä, fillaroidessa se nojaa selkään.

Tjsp.

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

Comment

• K.Kuronen

Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
                            Oliskos reput suunniteltu pidettäväksi selkä suorassa? Fillaroidessa varsinkin ei-mummiksilla yläruumis/ajoasento kallistuu eteenpäin ja painopiste muuttuu repun kantamisen kannalta epäedulliseksi. Kävellessä reppu "roikkuu" tuettuna selässä, fillaroidessa se nojaa selkään.

Tjsp.

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
                            En tiedä, mutta repun painon saa pois harteilta kumartumalla. Hyvä rintaremmi on tärkeä ja että se on riittävän kireällä. Ja juomareppu rakkoineen istuu selässä tiiviimmin.

On toki totta, että ilman reppua on mukavampi ajaa, kuin repun kanssa.

Comment

• JackOja
                              Moottoriturpa
                              • 01/2006
                              • 21339

Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
                              ... sellainen n 3 kg reppu tunnu missään. Mutta eilen ajelin pyörällä pitkin metsäautoteitä kolmisen tuntia saman painoinen reppu selässä, niin kylläpä tuntui ikävältä...
                              Mä olisin sitä mieltä, ettei kolme kiloa repussa voi tuntua. Itse laittaisin sen kolme kiloa tavaraa tankolaukkuun, runkolaukkuun tai peräporkkanaan. Reppua tarvii fillaroidessa vasta siinä tapauksessa, että muut lastauspaikat on käytetty.

Comment

• Puskis
                                Aktiivijäsen
                                • 06/2010
                                • 1641

Mä oon ajatellut, että reppu vaikuttaa ajoasentoon. Jos pyörän on säätänyt mukavaksi ajettavaksi ilman reppua, niin reppu selässä menee kurotteluksi, kun hartioihin tulee painetta. Rintaremmi auttaa toki jonkin verran.

Retkikäytössä mulla on Ospreyn ultrakevyt pieneen pakkautuva reppu, jonne pakkaan vain kevyitä ja pehmeitä juttuja, kun kauppakäynnin jälkeen tarvii lisäkapasiteettia. 90% ajasta ei reppua selässä.

Comment

Working...