Noi autiotuvat, laavut yms. on tietysti myös ihan mielenkiintoisia vaihtoehtoja, mutta ne kyllä rajaa retkikohteita merkittävästä, koska monissa kansallispuistoissa pyöräily on kokonaan kiellettyä. Toki olen minäkin muutamalla fillareissulla yöpynyt ohimennessäni kansallispuistossa siten, että olen tunkannut pyörän laavulle jossa sitten olen nukkunut. Suomessa on kuitenkin upeat jokamiehen oikeudet, joten hieman maastokarttaa tutkimalla hyvä telttapaikka löytyy kyllä yllättävän helposti jopa rauhallisen jäven/lammen tms. rannalta.
Kaverilla oli juuri tuollainen Apiduran satulalaukku, taisi olla sitä keskimmäistä kokoa. Pienen jälkikiristyksen se tosiaan vaati n. 5km ajon jälkeen, mutta oli mielestäni tukevan oloinen sen jälkeen. Jotain kylttikirejä yms. otettiin reissulla, niin se näyttänyt mitenkään isommin siellä perässä heiluvan. Itse olin tosin myös tyytyväinen tuohon Tubus fly + kuivasäkki systeemiin, joten en ainakaan juuri nyt nää syytä vaihtaa satalalaukku systeemiin.
Parastahan tässä bikepacking touhussa on juuri se, että se ei aseta pyörälle oikeastaan mitään vaatimuksia, oikestaan mikä tahansa cyclo, maasturi tai läski kelpaa.
Mulla oli viime kesänä käytössä Alturan ultralite panniersit ja niistä ei ainakaan jäänyt kovin hyvää kuvaa. 700km reissulla niistä rupesi saumat repelemään n. 400km jälkeen. Tuolloin nuo tuntui kyllä ihan hyvältä ajaessa, mutta nyt on on käyttänyt enemmän bikepacking-henkistä kamaa, niin kyllä noi oli kuitenkin huomattavasti "lepsummat" tuolla takana, vaikka olikin niiden alkuperäisen kuminauhakoukut korvannut kunnon kiinnikkeillä.
Kannattaa myös varoa, että pyörän taakse ei pakkaa liikaa kamaa, ajattavuus pysyy kuitenkin parhaana, kun kamat on ripoteltu mahdollisimman tasaisesti ympäri pyörää siten, että paino on mahdollisimman sisällä/alhaalla/keskellä (näitä kaikkia on toki mahdotonta saada yhtä aikaa)
Yllättävän napakasti mulla pysyi tuossa todella kapen tubus fly -tarakan päällä tuo 16L kuivasäkki. Sidoin tuon itse niin, että vedin säkin kireälle 20mm remmeillä tuonne tarakan alareunaan (kts. ekan viestin kuva), jotta sain puristettua tuon leveästi ja tukevasti alaspäin. Reissun aikana minulla oli sitten vielä lisäremmi tuossa kuivasäkin ympärillä, jonka olin kertänyt ihan perinteisesti tarakan ja pussin ympäri. Jos kapeaan tarakkaan sitoo pussin vain siten, että remmin pyöräyttää pussin ja ritsin ympäri, heiluu se varmasti. Tuossa kiristämisessä käytin siis hieman samaa ideaa mitä mm. motorcross-pyöräiljät käyttää kun ne kuskaa moottoripyöriä peräkärryssä.
Alkujaan tämän lähetti Hebe
Katso viesti
Alkujaan tämän lähetti Laerppi
Katso viesti
Alkujaan tämän lähetti JackOja
Katso viesti
Kannattaa myös varoa, että pyörän taakse ei pakkaa liikaa kamaa, ajattavuus pysyy kuitenkin parhaana, kun kamat on ripoteltu mahdollisimman tasaisesti ympäri pyörää siten, että paino on mahdollisimman sisällä/alhaalla/keskellä (näitä kaikkia on toki mahdotonta saada yhtä aikaa)
Alkujaan tämän lähetti VesaP
Katso viesti

Comment