above_forum

Collapse

Sähkötäpäri kuntoilu-orientoituneeseen käyttöön?

Collapse
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • kmruuska
    Vakiovieras
    • 06/2015
    • 170

Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    Tämähän on ihan jokaisesta itsestä kiinni; mihin ne kulloinkin käytettävät avustustasot asettaa?
    Itse huomaan että kevytkin avustus (Eco-moodi max 24Nm) pitää jyrkissäkin nousuissa maksimisykkeet alempina kuin luomupyörä. Ilman avustusta pyörä on noissa sitten kyllä melkoinen kivireki vaikka ns. ”kevyt” sähköpyörä.

Ja nyt kun on ns " pystyvämpi pyörä" alla oon saanu Stravan relative effortit lukemiin joita ei ole ennen ollut. Edes luomulla.

Kumma kyllä sykkeetkin on käyny korkeammalla kuin juostessa tai luomupyörällä ikinä.[emoji849]
    Relative effort ei taida tietää paljonko avustusta moottorista tulee. Se olettanee että tuotat itse kaiken voiman.

Comment

• MRe
      *****ilordi
      • 09/2006
      • 8582

Alkujaan tämän lähetti Votkins Katso viesti
      Jonain päivänä täytyy yrittää massana kääntää kaikki Stravan ride-segmentit e-bikelle. Strava vaan vaikuttaa olevan jotenkin 90% maantiepyöräilyn ympärille rakennettu softa, jossa vasta ihan lähikuukausina on mm. heatmapit yms. saatu korjattu nykyiaikaiseksi.
      Joo, valitettavasti Stravalle ei oikein ole kilpailijaa ja se näkyy softassa. Se on tosiaan kohdistettu pääosin maantiepyöräilijöille, korkeintaan ymmärretty, että talvikausina jotkut ajavat (maantiepyörällä) trainerilla.

Mulla meni aiemmin sähköpyöräajot "Ride"-kategoriaan, kun en jaksanut niitä käydä vaihtamassa käsin. Jos löytyisi skripti (sovelluksen toiminnallisuudesta puhumattakaan), niin kääntäisin sähkiksellä ajetut ajot E-bike rideiksi. Nyt parit segmentit tullut paskottua tuolla, mutta olen sitten vaihtanut ne käsin jälkikäteen, jos sijoitus on ollut epäuskottava. Mutta kuinka vaikea olisi Stravaan saada ominaisuus, jossa pyörän tietoihin voisi liittää oletus-riden? Ilmeisesti liian vaikeaa.

Nykyisen sähkiksen ajot menee suoraan oikeaan kategoriaan, kun EP8 ja Edge keskustelevat keskenään. Sen sijaan jos mittaan ajoa Fenixillä, ajon tyyppi on vain "Ride".

Shimanon huonoutta on sitten se, että edelleen pyörä raportoi Edgeen vain osan tiedoista. Eli pyörästä saa vain kadenssin. Ei esimerkiksi watteja. Se voisi mainiosti raportoida vaikkapa polkijan tuottamat watit.

Comment

• ruuduntakaa
        Aktiivijäsen
        • 02/2021
        • 1641

Sähkötäpäri kuntoilu-orientoituneeseen käyttöön?

Mulla menee ajot suoraan Stravassa e-bikeen. Käytössä Garmin Edge.Tosin se ei tota valintaa hoida vaan Strava.
        Edgessä(kin) on se outous että siitä ei löydy eBikelle omaa profiilia, laitoin tuosta jo Garminille palautetta. Bllaa blaa blaa, ehkä tekevät asialle jotain.

"Valitettavasti sähköpyöräilyyn ei ole tällä hetkellä omaa suoritusprofiilia valittavissa, jonka vuoksi varustetta ei ole mahdollista lisätä osaksi sellaista suoritusprofiilia. Olen nyt luonut tuotekehityksemme puolelle kehitysidean tästä, jotta kyseinen ominaisuus tulisi mahdollisesti tulevaisuudessa käyttöön."

Oiskohan jo aika??

Muoks: noin se mulla menee automaattisesti, myöskään segmenteissä ei näy kuin eBiket.

Comment

• MRe
          *****ilordi
          • 09/2006
          • 8582

Joo, siis edgen kautta menee, fenixin kautta ei. Fenixissä ei ole mahdollisuutta määritellä harjoituksen oletustyyppiä, kuten edgeissä (530, 830 1030).

Mutta siis mitä tarkoitat ettei Edgessä ole omaa profiilia s-pyörälle? Eihän siellä ole muitakaan profiileja valmiina, vaan ne pitää tehdä. Ja samalla tavalla siellä on "Ride type"-valinta "emountain", kuten muutkin (mountain, gravel, road, ...)

Comment

• ruuduntakaa
            Aktiivijäsen
            • 02/2021
            • 1641

Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
            Joo, siis edgen kautta menee, fenixin kautta ei. Fenixissä ei ole mahdollisuutta määritellä harjoituksen oletustyyppiä, kuten edgeissä (530, 830 1030).

Mutta siis mitä tarkoitat ettei Edgessä ole omaa profiilia s-pyörälle? Eihän siellä ole muitakaan profiileja valmiina, vaan ne pitää tehdä. Ja samalla tavalla siellä on "Ride type"-valinta "emountain", kuten muutkin (mountain, gravel, road, ...)
            Niin noi on vaan nimiä. Ei ota huomioon että kyseessä on sähköpyörä, sitä tarkoitin.
            Ne menee aina "pyöräilyn" alle.

Comment

• MRe
              *****ilordi
              • 09/2006
              • 8582

^Nyt en oikeasti ymmärrä. Miten sen pitäisi ottaa huomioon, että on sähköpyörä? Eihän Edge ota muitakaan pyöriä mitenkään "huomioon". Sillä "ride type"-valinnalla sitten kerrotaan se, mutta ei se edelleenkään tuo mitään lisää ko. profiiliin. Ja kyllä mulla Edge 830:ssä on valmiina profiilit "Ebike" ja "Emountain", kun valitsee "Create new" > "Create from Template".

Comment

• ruuduntakaa
                Aktiivijäsen
                • 02/2021
                • 1641

Ehkä olin epäselvä; musta vaan olis jees jos Connectissa olis oma profiilinsa sähköpyöräilylle. Olisi siis oma lajinsa, kuten oikeasti onkin. Mutta eipä kai sillä mitään käytännön merkitystä ole.

Comment

• MRe
                  *****ilordi
                  • 09/2006
                  • 8582

^Ok, connectissa. Joo, kyllä.

Comment

• MAS
                    Jäsen
                    • 06/2009
                    • 665

Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
                    ...
                    Ja kyllä tekninen alamäki Turbolla tehtävine spurtteineen ainakin mun jalkoihin menee.
                    Ylämäissä mä en enää kiusaa itseäni, vedän mieluummin haipakkaa ylös. Koska mulle tää on enemmälti hauskanpitoa, ei itsensä rääkkäämistä.
                    ...

Ja nyt kun on ns " pystyvämpi pyörä" alla oon saanu Stravan relative effortit lukemiin joita ei ole ennen ollut. Edes luomulla.

Kumma kyllä sykkeetkin on käyny korkeammalla kuin juostessa tai luomupyörällä ikinä.[emoji849]
                    Alkujaan tämän lähetti kmruuska Katso viesti

Relative effort ei taida tietää paljonko avustusta moottorista tulee. Se olettanee että tuotat itse kaiken voiman.
                    Relative Effort lasketaan sykkeestä tai sen puuttuessa käyttäjän raportoimasta "Perceived Exertion" arvosta. Laskenta-algoritmi pohjautuu siihen mitä Strava on nähnyt eri aktiviteeteissa sovitettuna käyttäjän omaan dataan. Käytännössä siis se pohjautuu tyypilliseen pitkäkestoiseen kestävyysliikunta-suoritukseen, esim. maantiepyöräilyyn.

Sitten sykkeeseen...Muistaakseni tässäkin säikeessä on jo keskusteltu siitä että syke on kovin virhealtis indikaattori rasitukselle ja vielä heikompi jos halutaan määritellä rasituksen kohdistus johonkin tiettyyn ominaisuuteen, pyöräilyn tapauksessa kriittisin tietenkin jalkojen kestävyyskunto. Kun rällätään sähköpyörällä maastossa niin jännitys / adrenaliini yhdistettynä lihastyöhön jossa koko vartalo käytössä, piikkikuormia ja staattista lihasten jännistystä --> saadaan korkea keskisyke vaikka ajelu on vielä oikein hauskaa ja väsykin tulee miellyttävällä tavalla kun lihaksista ei enää irtoa piikkitehoja niin ajaminen hidastuu ja tuntuu että ei enää "irtoa" meno.

Pistetäänpä sitten sama kuski maantiepyörän satulaan ja käsketään ajaa tunnin tasainen kova vk-veto samalla keskisykkeellä. Veikkaan että jää monelta tekemättä ja jo kauan ennen luovuttamista tekeminen muuttuu melkoisen epämukavaksi "veren maku suussa" vääntämiseksi. Tässä on kuitenkin se mitä se Stravan Relative Effort on tehty mittaamaan.

Jos tavoite on hauskuus, ulkoilu ja terveys niin näistä mittareista ja Stravan RE lukemista ei kannata liikaa välittää vaan fillaroi vain ulkona niinkuin tykkää ja kuuntelee kehoansa jotta se ei rasitu liikaa ja palautuu. Jos taas tavoite on jalkojen kova kestävyyskunto niin sitten pitää perehtyä siihen miten sitä kuntoa harjoitetaan ja mikä on sähkiksen rooli siinä, nuo reippaat metsärälläykset on siinä hankalia että ne kyllä kuormittavat siten että palautuminen hidastuu, mutta eivät kuormita kehittävästi kovinkaan tuottavasti jos kestävyyskuntoa on jo hieman kertynyt.

Tähän samaan liittyen pohdin tuota aiemmin keskusteltua sähkärirälläyksen (verrattuna enduro-motskariin jne.) vaikutusta ylävartalon kuntoon: Väsy kyllä varmasti tulee, mutta onko sekään kuinka hyvä tapa kehittää tuota kuntoa vai onko se enemmän suoritus jossa ulosmitataan muilla keinoin kovaksi kehitetty kunto? Ei kovaksi maileriksikaan tulla juoksemalla vain kovia maileja joka päivä...

Comment

• ruuduntakaa
                      Aktiivijäsen
                      • 02/2021
                      • 1641

Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti

Jos tavoite on hauskuus, ulkoilu ja terveys niin näistä mittareista ja Stravan RE lukemista ei kannata liikaa välittää vaan fillaroi vain ulkona niinkuin tykkää ja kuuntelee kehoansa jotta se ei rasitu liikaa ja palautuu.
                      Juuri tällä mennään. Vielä on työn alla noiden lukemien tuijottelun unohtaminen.
                      Sähkössähän on (mulle) parasta myös se, että voisin oikeastaan ajaa vaikka joka päivä jos aikaa riittäis.

Metsä on ihmiselle hyvä paikka olla, myös pyörän kera.

Comment

• grebe
                        Aktiivijäsen
                        • 07/2007
                        • 1057

Stravaa, maantietemmon vertaamista sähköllä naatiskeluun. Miten noi liittyy tavoitteelliseen treenaamiseen... tai kuntoilu-orientoituneeseen. Jos ei itsellä riitä ajatus sopivan treenin tekemiseen kulloiseenkin tilanteeseen emtbllä, niin kannattaa kysellä valmennusapua tai jotain.

Comment

• dbster
                          Vakiovieras
                          • 10/2020
                          • 89

Itse kyttään ajon tehoa Boschin wattimittarista ja ajon jälkeen sen antamista kalorilaskelmista. Välillä laittelen kaveriksi älyrannekkeen fillarisuorituksen, joka antaa melko samansuuruisia kalorikulutuksia. Yleensä sykemittaukseen pohjautuva mittaus antaa vähän enemmän kaloreita, minkä luulisin olevan totta, kun mukaan tulee myös koko vartalon käyttö vs. puhdas jalkateho.

Comment

• Votkins
                            Vakiovieras
                            • 08/2020
                            • 222

Vertailu maantiepyörävetoihin ei ole itselle mitenkään relevantti, koska en näe sellaista tapahtumassa oikein missään tilanteessa: Turha treenata luomupyöräilyyn, jos ei aio luomupyöräillä.

Boschin kömpelöt avustustasosäädöt tuntuvat osuvan kohdalleen itselleni juuri eMTB Liten kohdalla: Pystyn ajamaan ajotaitojeni rajoilla, mutta kuitenkin niin, että kunto alkaa ihan äärirajoilla hidastamaan sopivasti hommaa. Varsinainen EMTB tuntuu vähän liian hyökkäävälle ja "helpolle". Koko 625wh akun tyhjentäminen tuolla Litella tuntuu olevan ihan hyvä urakka.

Pelkkä fiilis riittää varmasti tämän tason mittaamiseen, mutta jotenkin on kiinnostava nähdä edes joku luku (esim. relative effort), josta voi ajatella kuinka raskas jokin lenkki oikeasti oli.

Comment

• kmruuska
                              Vakiovieras
                              • 06/2015
                              • 170

^ Minä en ole juuri tuohon Relative Effortiin kiinnittänyt huomiota vaan katsonut sykealueita silloin kun mittarin kanssa olen ajanut ja kuulostellut jalkoja että miten portaat nousee joku tunti lenkin jälkeen. Nyt kun ostin Apple Watchin niin sykemittaus on aina päällä ja tähyilen palautumista leposykkeen ja sykevälivaihtelun lukemista.

Reilusti enemmän tulee kyllä ajettua e-pyörällä kuin luomuna. Torstaina 45km, la 45 km ja su 37 km. Ei olis sunnuntailenkki enää kutsunut jos luomuna olisi vetänyt nuo kaksi edellistä.

Olen myös huomaavinani että sähköpyörän kulutus nousee myös vesisateella kuten sähköautonkin. Ehkä se mutavelli ja muutenkin pehmeä maa lisää kulutusta?

Comment

• Votkins
                                Vakiovieras
                                • 08/2020
                                • 222

Tuo mittaaminen tuntuu olevan jokinlainen fraktaali: Mitä pidemmälle asiaa tutkii, sitä enemmän tulee huomioitavia yksityiskohtia. Rajanvetäminen harrastekuntoilijalle voi olla vaikeaa. Pitäis alkaa vakioimaan asioita yms. yms. ja siinä leikissä voi hauska harrastus muuttua joksikin ihan muuksi.

Comment

Working...