above_forum

Collapse

Jousituksen pienet kysymykset

Collapse
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • Nickname

^ kiitoksia, mutta tuo linkkaamani rockshox näyttää olevan kartioidulla kaulaputkella eli se ei käy tuon xcr suntourin tilalle? Vai saako näihin adaptereita?
    En vielä ole löytänyt 29" 120mm keulaa suoralla 1 1/8 putkella, niin pitää varmaan tyytyä 100mm joustoon mikä kyllä riittää minulle sekin.

eihän kukaan ikinä ostaisi moista, niitä valmistetaankin vain, jotta kauppiaat voivat esitellä huumorontajuaan
    Näimpä muutenhan minulle riittäisi ihan hyvin tuo rautajousi suntour mutta kivikossa ( mitä täällä päin nimittäin riittää ) käy ranteet kipeäksi.

Comment

• Fat Boy

Jos siis olisit moisen hommannut ja haluaisit keulan herkemmäksi, niin voisit kokeilla vaihtaa vaimenninpuolelle notkeat öljyt. Teräsjousen sinällään pitäisi olla herkkä, jos jousen mitoitus on kuskille sopiva. Eli erittäin vähän esijännitystä jousella. En tiedä, voiko tuohon vaihtaa vaimenninöljyä ja mitä siellä nyt on ja saako sen ilmattua (jos suljettu patruuna) mutta kokeilu ei maksa mahdottomia itse tehden. Youtubessa epäilemättä joku on tuonkin avannut ja kenties kasannutkin.

Comment

• Sambolo
        Palstajyrä
        • 06/2016
        • 4736

Mulla oli 120mm keulan tilalla 160mm ja pyörä sai kyllä runtua ja kestää.

Comment

• Nickname

Pahoittelen aijemman viestin minä muotoa, tottunut kirjoittamaan asioista siinä muodossa, nythän kyseessä täysin kuviteltu tilanne.

Hypoteettisesti youtubesta löytynee videoita perus huollosta eli purku-putsaus-rasvaus-kasaus, samoin muilla sivustoilla kehotetaan suoraan vaihtamaan joko pyörää tai tilalle ilmakeula.
          Tarinan henkilö ei ainakaan itse usko pelkän putsauksen ja rasvauksen tuovan hirveästi pehmeyttä jousitukseen, samainen henkilö ei myöskään pyörää halua vaihtaa koska on tykästynyt tämän halvan pyörän runkoon ( mikä kuullostaakin täysin fiktiolta ja osoittaa kyseessä olevan keksitty juttu).

Saavutetaisiinko näillä halvemman pään ilmakeuloilla kuitenkaan toivottua lopputulosta?
          Eli jos kuvitteellisessa vauhdikkaassa kivikossa ja patikossa tämä teräsjousi keula ei pysy mukana ja osin tästä syystä ranteet kipeytyisi niin olisiko esim. Rockshox 30 gold rl soloair 100mm ( sama jouston pituus kuin vanhassa ) selkeä parannus vai pitäisikö kuvitteellisiä euroja hukata enemmän?
          Sittenhän tässä hypoteesissä tulisi vastaan kysymys kannattaisiko halpaan pyörään laittaa pyörän hintaista keulaa.

Comment

• harald
            Palstajyrä
            • 05/2018
            • 3044

Jos runko ei kestä kahden sentin pidennystä noin 45 pituudella niin se runko on romu nyt jo, se vain odottaa laukeamista.

Comment

• kauris
              Suurtietäjä
              • 06/2004
              • 7199

Alkujaan tämän lähetti kervelo Katso viesti
              Onnistuuko RockShoxin etujousituksen alapään öljynvaihto/täyttö tavallisella apteekista saatavalla kertakäyttöruiskulla vai vaatiiko jotain spesiaalia?
              Tiettekö eilen tuli taas tehtyä 50 h huolto (ja viikko sitten toiseen keulaan) eli alajalkojen puhdistus ja öljynvaihto. Foam ringejä en jaksa enää putsata vaan vaihdan samalla uudet tilattuani niitä ison pussukallisen. https://www.bike-discount.de/en/buy/...-pieces-673167 Huom jos putsaat isopropanolilla https://crystal-autotarvikkeet.fi/tu...-jaanesto-1-l/ ja laitat vanhat foamit takaisin, kannattaa ne laittaa kuivana ensin takaisin paikoilleen ja ruikkia sillä ruiskulla sitä öljyä niihin sitten vasta. Osa ohjeista käskee uittaa ne vaahtomuovirinkulat ensin uudessa öljyssä ja asentaa vasta sitten mutta uudelleen käytetyt turpoavat liikaa ja asennus ei tahdo onnistua millään ilman ryppyjä. Rinkulan halkaisija kasvaa aivan liikaa. Uusien foamien tapauksessa hetken voi uittaa öljyssä ja asennus vielä onnistuu. Tällöinkin öljyä voi imeyttää vielä lisää asennuksen jälkeen.

Niin mutta se asia mistä piti kirjoittaa oli, että mun mielestä se alajalkojen putsaus sisältä on hankala niitten alajalkojen aivan alaosan kohdalta. Eli ohjeen mukaanhan ruiskutellaan isporopanolia jalan sisään ja putsataan ja kuivataan nukkaamattomalla rätillä. Rättejä saa isossa rullassa mm. Motonetista https://m.motonet.fi/fi/tuote/860009...ipyyhkeet-3kpl ja rätin putken sisään työntämiseen käy kätevästi muovisen henkarin se putkiosa. Jos sitä ei ole ottanut hernepyssyksi
              Jollain pitkällä tikulla tai varapinnalla sitten tunkee sen rätin takaspäin sieltä alapään pienemmästä reiästä. Mutta silti siis ne alajalan viimeiset sentit ja pohja jäävät märäksi isopropanolin ja vanhan öljyn sekoitukseksi. Rättiä ei saa työnnettyä ja pyöräytettyä siellä pohjassa saakka pohjaa puhdisten ja kuivaten. Rakenne alajalan sisällä kun Rebassa, Pikessa jne on sellainen, että putkessa on ennen pohjaa kapeampi kohta ja taas lopussa leveämpi. Vähän miettinyt pitäiskö joku kerta vain valuttaa vanhat öljyt ajan kanssa pois mutta ei ruiskuttais isopropanolia ja putsaisi sen avulla.

Ohjeen sivut 14-15.

Miten olette itse toimineet?

Comment

• Nickname

Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
                Jos runko ei kestä kahden sentin pidennystä noin 45 pituudella niin se runko on romu nyt jo, se vain odottaa laukeamista.
                Niimpä niin... Ja mistähän minä sen voisin valmiiksi tietää, muutoin kun kokeilemalla.

Aika vaikeaa löytää 29" renkaille, 120mm joustolla, 1 1/8 suoralla putkella ja pikalinkkulla olevaa keulaa.
                Onko nuo jo mukamas niin vanhentunutta tekniikkaa?

Comment

• SSGT-92
                  Aktiivijäsen
                  • 02/2007
                  • 1564

Alkujaan tämän lähetti Nickname Katso viesti
                  https://hollandbikeshop.com/fi-fi/sr...-musta-564740/ tuo Rockshox 30 gold RL soloair olisi varmaan ihan hyvä tämmösessä oletetussa tapauksessa?
                  Jos tuo linkkaamasi tuote on ruotoputkea lukuun ottamatta oikein (pikalinkkukeula),niin tuossa vaihtoehto ;https://www.bike-components.de/en/Ro...-Model-p63625/ .
                  Tai muu vastaava ja muuta se 120:ksi .

Comment

• Graze
                    Vakiovieras
                    • 04/2002
                    • 280

Meinasin RC Revelationin huoltaa ja 5w öljyä on ollut jemmassa pitemmän aikaa. Tätä menee 155 ml, mutta alajalkoihin 0w-30 yhteensä 20 ml. Onko kuinka kriittiset alajalkojen öljyt, vai voinko laittaa samaa 5w tai ostaa 0w-30 moottoriöljyä ensihätään?

Comment

• kauris
                      Suurtietäjä
                      • 06/2004
                      • 7199

Voit laittaa samaa. 5 w menee ihan hyvin. Öljy ei niin kriittinen kunhan jotain notkeaa on mutta määrä tärkeä. 10 ml per alajalka ei saa ylittää ainakaan paljoa.

Comment

• Graze
                        Vakiovieras
                        • 04/2002
                        • 280

Ok, kiitti nopsakasta vastauksesta. Huomenna olisi aikaa, ja toivottavasti intoakin käydä haarukan kimppuun.

Comment

• Nickname

Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
                          Jos tuo linkkaamasi tuote on ruotoputkea lukuun ottamatta oikein (pikalinkkukeula),niin tuossa vaihtoehto ;https://www.bike-components.de/en/Ro...-Model-p63625/ .
                          Tai muu vastaava ja muuta se 120:ksi .
                          Oon minä lukenut muista topiceista näitä juttuja että on pidennettu 100mm --> 120mm, mutta ei tuo 120mm ole mikään pakollinen, ajattelin vaan jos pienellä hinnanerolla olisi semosen löytänyt niin sama olisi ostaa. Eikös haarukasta mene takuu jos tekee tommosen pidennyksen?

Comment

• hakpas
                            Vakiovieras
                            • 03/2018
                            • 440

Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
                            Oma konsti alajalkojen putsaukseen on valutella suurin osa öljyistä omalla painollaan ulos. Sitten vaan bräkleeniä ruiskuttelen jalkojen pohjille. Tuolla lähtee tarpeeksi hyvin kaikki mitä näkee.
                            Omissa fillareissa käytössä Enduron tiivisteet, eivät päästä niin pahasti likaa sisään kuin alkureäiset. Varsinkin Foxin orkkistiivisteet päästi paljon läpi.

Comment

• stefa78
                              Vakiovieras
                              • 09/2014
                              • 120

Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti

https://www.tokmanni.fi/noukkija-45-cm-6420614930687 Tällä ottaa ison rätin keskeltä kiinni, jonka levittää sen jälkeen varren päälle ikään kuin kiinni olevaksi saateenvarjoksi. Sillä on sit helppo ja tarkka puhdistaa alajalat ja liukuputkien sisustat.

Comment

• kauris
                                Suurtietäjä
                                • 06/2004
                                • 7199

Toi vois tosiaan toimiakin hyvin. Tai ainakin paremmin ja hintakin halpa. Kiitos vinkistä.

Comment

Working...