Näytä tavallinen näkymä : Trailmap-palvelu maastopyöräreittien suunnitteluun ja kartoittamiseen
Sivustakatsoja
13.08.2024, 08.01
...
Kaikesta tästä huolimatta reititys toimii käytännössä yllättävän hyvin. Toki jos pitää suunnitella "low risk" (esim. puolison tai lenkkitoverien takia) reittiä, niin pitää itse kelata huolella reitti lävitse ja tehdä arvio riskipaikoista - tätä tukemaan on tehty Trailmapin "varoitukset & huomiot" toiminto. Kokeilkaapa reitittää RWGPS:lla ja Stravalla vähänkin uskaliaampaa gravelia - tuo kaksikkohan ei syntyneestä reitistä juuri mitään kerro - ne ovat varmoja yllätyspuska-automaatteja.
RWGPS:n osalta olen toista mieltä: se on varsin konservatiivinen reitittäjä. Stravasta en osaa sanoa.
navajokoira
13.08.2024, 10.50
Mä väittäisin saaneeni RWGPS:llä yhden umpeen kasvaneen tien ja jonkun pienen vesistön ylityksen :) Mut Markuksen pointti taisi liittyä enemmän siihen että nämä kilpailijat ei reittiä suunnitellessa varoita aiheesta mitenkään. Trailmap yleensä varoittaa, mutta tuosta sun löytämästä polusta ei...
Tutkimuksia ja kommentteja kaikkiin ylläoleviin viesteihin eiliseltä & tänään:
RWGPS: Se on todellakin "hyper-konservatiivinen" reitittäjä sillä ainoalla profiilillaan. Siksi tekee yleensä turvallisia, joskin pitkiä ja tylsiä reittejä kun se yrittää viimeiseen asti pysyä asfaltilla. Esim. tuo @navajokoiran Aura-Laitila (96km) tai Tampereella alueen suosituimpia gravel-reittejä, osio Savontieltä Taivalpirtin kautta Matinlahdentielle hyvää metsäautotietä 2,8km, mutta RWGPS luottaa asfalttiin ja kiertoreitille pituutta 24,7km (!!!). Kaupunkialueilla ei myöskään paljoa ulkoiluteitä yms. hyödynnetä. MUTTA, sitten kun sillä yrittää reitittää muutakin kuin niitä asfalttiteitä niin se arvaamatta poimii mukaan kaikenlaista JA koska sen kartta on niin epämääräinen, eikä mitään varoituksia reitistä anneta niin noita ylläreitä on käytännössä mahdoton huomata. Strava on tosiaan toisenlainen eläin, erittäin aggressiivinen reitittämään lyhintä reittiä vaikka mitä röllipolkua pitkin gravel-profiililla.
@navajokoira, keissi Jkylä - Saarijärvi: seuraus oli tuo kuvakaappauksesi, mutta syy on siitä pidemmällä reittiä luoteeseen: https://www.openstreetmap.org/way/762475541 eli virheellisesti tagatty alikulku, highway=footway (joka oletetaan ilman lisätageja jalkakäytäväksi, siis pyörää talutetaan, josta tulee penaltya sekä talutuksen hitauksen takia että myös siirtymä ajosta talutukseen). Täytyy testata lieventää tuota em. penaltya. Ja fiksu tajuaakin heti mitä siitä voi seurata kun jalkakäytävät alkavat maistua paremmin fillareille...Tässä tapauksessa veikkaisin, että nykyistä parempi kompromissi on parametreja iteratiivisesti viilaamalla löydettävissä jokusen tunnin hieronnalla.
@navajokoira, keissi Aura - Laitila: tuossa on selvästi jokin bugi safe bike profiilissa: se ei rankaise tarpeeksi 8-tietä suhteessa esim. 12523 highway=tertiary. Nyt keskeiset tagit ovat highway, maxspeed ja surface, josta tuo pienempi tie ottaa penaltyä surface:sta, maxspeed hieman voittaa (mutta pitäisi olla epälineaarisempi 80 vs. 100 vertailu) ja tuo highway trunk vs. tertiary vertailu ei selvästikään rankaise tarpeeksi trunk:ia. Reitin alkuosa 10 - 12km väli: tuo on vaikea optimoitava, koska highway=track on niin laajasti käytetty ja ilman lisämääreitä voi olla mitä vain hyvästä ulkoiluväylästä harvesterinuraan. Se, että jokin reitti menee rakennusten läheltä (tuossa tilakeskus) on tekemätön paikka reitityskoneelle hallita jollei access=private tageja ole teillä - kartasta noita pitää sitten katsoa ja siksi Trailmap tarjoilee MML:n rakennukset OSMin lisäksi koska OSMin rakennuksia puuttuu todella paljon maaseudulta. Nuo @navajokoiran kuvakaappaukset reitin varrelta: siellä on highway=residential, ilman surface-tagia ja yhdessä virheellinen surface=gravel - helppoja ihmiselle kartasta tai etenkin paikan päällä tehdä ratkaisuja, vaikeita reitittimelle koska noita samoja tageja on metsäteillä joita ehdottomasti kannata safe bike:lla lähteä suosimaan.
@sivustakatsoja, keissi Kurjenrahka - Hierteensuunkulma, safe bike & road bike: Safe bike palaa pitkälti ylläolevaan eli kuinka konservatiiviseksi sen säätää ja seurauksena kaupunkialueella se alkaa hylkiä sellaisiakin hiekkaisia ulkoiluteitä, jotka kuitenkin lähes kaikki arkipyöräilijät mieltänevät fiksuiksi reiteiksi - täytyy tätä miettiä lisää. Road bike: aika rohea reitti kieltämättä syntyy sille. Haaste tulee siitä, että se ei loputtomiin välttele sellaisiakaan osuuksia joissa voi joutua taluttelemaan. Jos vertaa tuota RWGPS:ään tuolle välille niin ero tulee yhdestä highway=track pätkästä, myös RWGPS vetää samoille sorateille. Haasteenahan tuossa on nuo highway=unclassified tiet ilman surface-tagia: jos rankasti hylkisi kaikkia teitä ilman surface-tagia, niin tulisi monin paikoin ihan mahdottomia reittejä, noita surface-tageja kun puuttuu niin paljon --> joten niistä ei voi aivan liikaa välittää.
Yhteenvetona vielä Trailmapin reitityksen filosofiasta: Reititysprofiilit eroavat toisistaan merkittävästi ja pyrkivät mielekkääseen reittiin kys. välineelle. Profiilit ottavat riskiä (Stravan ja RWGPS:n väliin, hyvin lähelle Komoot:ia useimmin) ja vastineeksi "varoitus & huomiot" toiminto pyrkii kertomaan ne paikat mitkä käyttäjän kannattaa tarkistaa ja kartta puolestaan renderoi väylien erot riittävän erottuvilla tavoilla. Retki- ja maantiepyöräilyyn jossa painopiste "turvallinen" apuna on lisäksi kerroskartat, erityisesti tuossa DR päällystetty tie, jonka avulla voi varmistella assulla tai ainakin yleisen tieverkon osana olevalla tiellä (=hoidettu sora) pysymistä.
Kiitos keisseistä! Muutama muistiinpano näistä tuli, katsotaan missä kohtaa ehdin ottaa muutaman päivän yhtämittaisen rupeaman reititysprofiilien tuunaamisen kanssa - niihin ei oikein "pikkusäätö ruuvista vaan ja katsotaan kuinka käy" meiningillä voi tehdä muutoksia.
...(Stravan ja RWGPS:n väliin, hyvin lähelle Komoot:ia useimmin)....
Tähän väliin nopea offtopic sivuhuomatus. Äskeisellä reissullani tuunasin Komootilla iltaisin majoituksessa seuraavien päivien reittivaihtoehtoja ja raivostuin sen gravel-profiiliin. Reititys pyrkii väkisin koukkaamaan assulta kaikenmaailman sorakuoppien teille ja maatilojen pihojen kautta (reittejä, joissa ei pintatietoa edes ole, eli olettaa sorkuksi). Välipisteitä piti lisätä aina näihin ja välillä Komoot teki sitten uusia vielä älyttömämpiä koukkauksia. Kun jossain vaiheessa keksi vaihtaa profiiliksi "bike touring", niin reittien editoimisesta tuli järkevämpää.
navajokoira
13.08.2024, 13.22
@navajokoira, keissi Jkylä - Saarijärvi: seuraus oli tuo kuvakaappauksesi, mutta syy on siitä pidemmällä reittiä luoteeseen: https://www.openstreetmap.org/way/762475541 eli virheellisesti tagatty alikulku, highway=footway (joka oletetaan ilman lisätageja jalkakäytäväksi, siis pyörää talutetaan, josta tulee penaltya sekä talutuksen hitauksen takia että myös siirtymä ajosta talutukseen). Täytyy testata lieventää tuota em. penaltya. Ja fiksu tajuaakin heti mitä siitä voi seurata kun jalkakäytävät alkavat maistua paremmin fillareille...Tässä tapauksessa veikkaisin, että nykyistä parempi kompromissi on parametreja iteratiivisesti viilaamalla löydettävissä jokusen tunnin hieronnalla.
Niin siis toihan ei ole edes mikään alikulku, vaan ihan tavallinen pyörätien jatke yli risteävän tien. Maastossa täysin samanlainen kuin edellinen Eerolantien ylitys. Mulla ei ymmärrys tägeistä riitä kummassa noista on "oikea" tapa merkitä suojatie kun on niin eri näköiset ratkaisut.
Mut väärät tagit sikseen, jos reititys vaan haluaa välttää tuon kohdan siirtymällä ajoradalle, niin miksi se tapahdu vaikka sitten tuosta edellisestä Eerolantien risteyksestä? Tai jos on kiva päästä suojatietä Saarijärventien oikealle laidalle, niin sitten vaikka ton nelostien alikulun kuopan jälkeistä suojatietä pitkin.
Siellä alikululla käynti on vaan hassua (ja on oikeasti semisti vaikea ajettava koska laskussa tulee aika paljon vauhtia ja tota ei todellakaan ole linjattu sillä ajatuksella että joku ajaisi takaisin ylös, eikä sinne alikulkuun. Ymmärrän toki että tätä ei reitityslogiikka voi hahmottaa.)
--
Toistan vielä kerran tän ajatuksen, et voiskohan jotenkin olla joku ihan oma datalähde/tägi noiden trunkkien ajettavuudelle? Joillain on yli metrin piennar, toisilla vaihtelee välillä 0-20cm ja ehkä se on ehjää asfalttia, ehkä ei. Ei välttämättä tarvitse vaikuttaa turvalliseen pyöräilyyn mitenkään, mut vois vaikuttaa esim. maantiepyöräilyn varoituksiin.
Tähän väliin nopea offtopic sivuhuomatus. Äskeisellä reissullani tuunasin Komootilla iltaisin majoituksessa seuraavien päivien reittivaihtoehtoja ja raivostuin sen gravel-profiiliin. Reititys pyrkii väkisin koukkaamaan assulta kaikenmaailman sorakuoppien teille ja maatilojen pihojen kautta (reittejä, joissa ei pintatietoa edes ole, eli olettaa sorkuksi). Välipisteitä piti lisätä aina näihin ja välillä Komoot teki sitten uusia vielä älyttömämpiä koukkauksia. Kun jossain vaiheessa keksi vaihtaa profiiliksi "bike touring", niin reittien editoimisesta tuli järkevämpää.
"fast bike touring" profiilia on toivottu Trailmappiin niihin tarpeisiin kun suorin reitti on valttia vaikka tarkoittaisikin isompaa tietä. Täytynee tuollainenkin viritellä seuraavan kierroksen yhteydessä. Gravel-profiililla nimittäin on myös Trailmapissa samat piirteet, vähittäin osin, kuin mitä tuossa kuvasit - on mahdotonta olla yhtäaikaa montaa asiaa, siksi profiileja pitää olla monia.
Niin siis toihan ei ole edes mikään alikulku, vaan ihan tavallinen pyörätien jatke yli risteävän tien. Maastossa täysin samanlainen kuin edellinen Eerolantien ylitys. Mulla ei ymmärrys tägeistä riitä kummassa noista on "oikea" tapa merkitä suojatie kun on niin eri näköiset ratkaisut.
Mut väärät tagit sikseen, jos reititys vaan haluaa välttää tuon kohdan siirtymällä ajoradalle, niin miksi se tapahdu vaikka sitten tuosta edellisestä Eerolantien risteyksestä? Tai jos on kiva päästä suojatietä Saarijärventien oikealle laidalle, niin sitten vaikka ton nelostien alikulun kuopan jälkeistä suojatietä pitkin.
Siellä alikululla käynti on vaan hassua (ja on oikeasti semisti vaikea ajettava koska laskussa tulee aika paljon vauhtia ja tota ei todellakaan ole linjattu sillä ajatuksella että joku ajaisi takaisin ylös, eikä sinne alikulkuun. Ymmärrän toki että tätä ei reitityslogiikka voi hahmottaa.)
--
Toistan vielä kerran tän ajatuksen, et voiskohan jotenkin olla joku ihan oma datalähde/tägi noiden trunkkien ajettavuudelle? Joillain on yli metrin piennar, toisilla vaihtelee välillä 0-20cm ja ehkä se on ehjää asfalttia, ehkä ei. Ei välttämättä tarvitse vaikuttaa turvalliseen pyöräilyyn mitenkään, mut vois vaikuttaa esim. maantiepyöräilyn varoituksiin.
Jos on pyörätie niin ei se tien ylitys sitä muuksi (yleisen kartoituskäytännön mukaan) muuta ja jos haluaa kikkailla footway:n kanssa niin ainakin sille pitäisi laittaa bicycle=yes tagi. Eli tuon kohdan voi korjata.
Siirtyminen oikealle puolelle tietä: tuohon vastaus edellyttäisi mallinnuksen ajamista profiilin lua-koodin ja OSRM:n laskennan lävitse, jotta saisi selville ne hiuksenhienot erot mitkä noilla vaihtoehdoilla on. Valitettavasti tuo OSRM ei tarjoa tuollaiseen debug-työkaluja vaan nuo pitäisi osin käsin laskea. Ja ymmärryksesi reitityskoneen tietämyksestä paikallisten olojen yksityiskohdista on oikea ;=) Ei se tiedä edes korkeuseroja saatikka tuollaisia detaljeja.
Ylipäätään reitityskoneen kanssa eläminen on helpompaa kun oppii arvostamaan sen kykyä tehdä reitinpiirto makro- ja mikro-tasojen välimaastossa. Isot linjat (makro) kannattaa reitinsuunnittelijan pohtia itse kartan ja kokeilureititysten avulla (ts. en koskaan reitittäisi kymmeniä kilometreja yhdellä reittipisteen vetäisyllä, muuta kuin nähdäkseni mitä reititin tuottaa) ja mikrotaso eli menenkö tuosta vai tuosta yli tien toiselle puolelle vai menenkö ollenkaan taas parempi päättää paikan päällä (eikä tuijottaa liian tarkkaan navigaattorin reittijälkeä) - noiden väliin reitityskone on taas hieno aikaa säästävä apu.
Sivustakatsoja
13.08.2024, 18.27
...
@sivustakatsoja, keissi Kurjenrahka - Hierteensuunkulma, safe bike & road bike: Safe bike palaa pitkälti ylläolevaan eli kuinka konservatiiviseksi sen säätää ja seurauksena kaupunkialueella se alkaa hylkiä sellaisiakin hiekkaisia ulkoiluteitä, jotka kuitenkin lähes kaikki arkipyöräilijät mieltänevät fiksuiksi reiteiksi - täytyy tätä miettiä lisää....
Katselin joitakin Turun kaupunkialueella (Kupittaan puisto) olevia hiekkaisia reittejä: footway ja bicycle=yes. Miten tällaiset yleensä merkitään, että saa ajaa pyörällä, siis jos ei ole maastopolku?
Jos taas polku on maastosellainen, niin löytyykö yleensä mtbscale=x tai mtb=yes? Että onko liian monimutkaista olla automaattisesti reitittämästä sellaiselle polulle.
cycleway + foot=yes vs. footway + bicycle=yes vääntöä on käyty pitkät ajat. Molemmat ajaa saman asian, ero nyansseissa (ja siinä tulkitaanko pelkkä cycleway antamaan lupa myös kävelyyn: teknisesti ei, käytännössä kyllä). Tästä juuri käydään Suomen OSM foorumilla keskustelua, kohta toivottavasti on kasassa uudet piirto-ohjeet kattamaan kevyenliikenteen tapaisten väylien lukuisat eri variaatiot.
Jos on maastopolku niin highway=path jos alle auton levyinen mentävä, jos mahtuu auto niin highway=track. mtb:scale on tällöin erittäin suositeltava, koska ilman sitä lähes kaikki reitittimet hylkivät polkua (no Strava vähän rohkeampi). mtb=yes, en tiedä mitkä reitittimet tuosta välittävät, ei ainakaan Trailmap.
Trailmapin web-versioon tuli eilen merkittävä uusi toiminto "reittijäljen konversio muokattavaksi reitiksi". Avaa kartalle GPX / KML / Strava-aktiviteetti / oma reittijälki ja klikkaa hiirellä / sormella --> valitse popup-valikosta "muunna reitiksi". Sitten vain muokkaamaan reittiä.
Toiminto on aivan tuore, kehitetty viimeisen reilun viikon aikana, joten bugeja vielä on konversiossa. Pistäkää tulemaan yv:llä emailitse support miuku trailmap.fi gpx:ää jos bugia löytyy. Vaikka toiminto kuulostaa triviaalilta (erit. jos ei oikein ole selvyyttä miten reittijälki ja reitti eroavat toisistaan), niin algoritmisesti se on kohtuullisen haastava - siksi viriteltävää vielä riittää.
Trailmapin web-versioon tuli eilen merkittävä uusi toiminto "reittijäljen konversio muokattavaksi reitiksi"...
Hieno ja hyödyllinen uusi ominaisuus, kiitos! Testasin tuota parilla omalla maastopyörälenkin GPX-jäljellä, ja ainakin noilla jäljillä Trailmapin konvertoima reitti noudatteli hyvin GPX-jälkeä. Jossain kohtaa menin sellaisessa paikassa, jossa ei kartalla vielä polkua ollut, ja siinä kohtaa reitti lähti eri teille kuin GPX-jälki kun reitti koukkasi kartassa olemassa olevalle polulle, mikä lienee ihan järkevä logiikka.
Konversiossa näyttää olevan "Lisäasetukset" -kohdassa "Koordinaattien tarkkuus", jossa vaihtoehdot ovat "Normaali" ja "Tarkka". Mitä/mihin nuo valinnat vaikuttavat?
^ Jep, algoritmille lähes mahdottomia paikkoja on tuollaiset, missä mennään kartalla olevan polun vieressä polulla, jota ei vielä ole kartalla. Tuo tilanne kun näyttää vain tyypilliseltä huonolta GNSS-paikannukselta (esim. oma Garmin Fenix 6 on lähes aina sen 10-20m pois polulta). No, onpahan yksi lisäsyy merkitä kartaan niitä puuttuvia polkuja, jolloin tuo algoritmin "map match" osio paranee.
Tuo lisävalinta vaikuttaa juurikin ym. tapaiseen tilanteeseen. Jos koordinaattien (=GNSS paikannus) valitaan "tarkaksi", niin map match tehdään tiukemmalla suodatuksella eli polun pitää olla lähempänä reittijälkeä, jotta siihen otetaan kiinni, muuten tulkitaan että ollaan kuljettu polun ulkopuolelta. Samoin tiheässä polkuverkostossa, jossa paljon samansuuntaisia polkuja lähekkäin, tuo "tarkka" asetus parantaa osumista oikeaan polkuun (JOS GNSS paikannus on ollut tarkka).
Trailmappiin on tarjolla muuten nykyään Youtubessa opastusvideoita: sekä kartan eri toimintoihin että reittisuunnitteluun ml. tämä uusin "reittijäljestä muunto reitiksi". Löytyvät TrailmapSuomi-kanavalta: https://www.youtube.com/@TrailmapSuomi
Onpas loistava tuo appi nykyään. Kannatuksen vuoksi hankin navi-lisenssin vuodeksi, vaikka maksullisia ominaisuuksia tuskin käytän. Iso peukku kaikille jotka polkutietoja päivittelevät.
Ja lisää uutta pukkaa koko ajan :) Viime viikonloppuna tuli 3D-kartat (Plus-tilaajille). Huomenna demo "kuvat-kartalla" eli kuvia paikoista ja poluista ja heti perään testiryhmälle mobiilisovelluksen versio, jolla voi luoda omia kuva-POI-pisteitä maastossa ja ne näkyvät myöhemmin sitten kartalla. Niistä voi sitten myöhemmin myös julkaista valikoidusta kuvia tuohon edelliseen toimintoon eli "kuvat-kartalla".
Tässä ohessa OSM-polkukartoituskin puksuttaa eteenpäin, 25640km päivän numero (kartoitetut JA mtb:scale luokitellut polut), noin 2000km kauden alusta. Vielä tekemistäkin riittää monilla seuduilla, mutta koko ajan mennään eteenpäin ja vaikka vauhti hidastunut niin ihan mukavasti noita uusia "kilometreja" vain kertyy. Ja kun Trailmapin käyttäjiksi saadaan lisää porukkaa, niin eiköhän sieltä nousu ne vielä puuttuvien alueiden kartoittajatkin aikanaan.
Marsusram
10.11.2024, 00.13
Lieneekö GPS -häirintää tai jotain, kun lähes koko lenkin ajan oli laitteen sijainti 10-20 metriä pohjoiseen poluista (Garmin Trailmap).
Kotona totesin kaikkien kolmen mukana olleen laitteen (Garmin, Garmin, Polar) tehneen samaa.
Pitääkö häirintään nyt varautua vai onko joku muu selitys?
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOacM3bTAuFBZIhEs-gn8JbA3ScN6sB5-9OxdkcIZtvMzBO3iK7sI6c2CVEEv_xONrPw_gZv9SYYq0z4761 h7lUh1pZu4xNqsRlg_YqxIKqUqAW6GOzPIT3KQRujbtbs8McDO MiWClYiT0yCO9vE1hR=w1000-h625-s-no-gm?authuser=0
^mä olen havainnut epätavallista epätarkkuutta jo pitkään. Putlerin touhuja lienee.
vihtis83
10.11.2024, 16.24
On aika paljon häiriöitä https://gpsjam.org/?lat=62.73977&lon=26.00424&z=4.1&date=2024-11-09
Kun piirtää polun Openstreetmappiin ilmestyy se Trailmappiin aika sukkelaan, seuraavana päivänä. Kuinka pitkään menee että piirretty oja ilmestyy Trailmappiin?
edit: Ylityspaikat ilmestyi kyllä "ford", kai ne ojatkin varmaan sitten huomenna viimeistään mitän luin vanhoja viestejä tältä vuodelta.
^ Trailmap on aina ottanut sisään uuden OSM-data joka yö. Matkan varrella on sitten hieman vaihdellut, milloin uudesta datasta laskettu uusi versio kartasta ja reitityksestä on tarjolla (1-2 vuorokautta). Päivitys koskee siis aivan kaikkea OSM-dataa, niin polkuja, ojia, rakennuksia kuin kaikkea muutakin.
Trailmap loikkasi hiljan Suomesta Eurooppaan eli nyt tarjolla oletuskartta (Trailmap vektorikartta eri variantteineen) koko Euroopasta ja reititys toimii myös valituissa maissa (Pohjoismaat ml. Tanska, Viro, Espanja ja Italia). OSM-data otetaan edelleen joka yö, mutta koska Euroopan datamöhkäle on noin 30GB (Suomi oli noin 650MB) niin uuden kartan ja reittikoneen päivittämiseen menee hivenen enemmän aikaa vaikka palvelinkalustoa juuri päivitettiin kertaluokkaa järeämmäksi. Yleensä kartta on tarjolla aamulla klo 8 - 10 ja reititys päivittynyt ennen puolta päivää.
Ahaa, kiitos tästä! Ajattelin että polut otetaan tiheämmin ja taustamatsku harvemmin, mutta odotellaan. Anteeksi kärsimättömyyteni sekä uteliaisuuttani :)
Sehän on lajista ja reitistä kiinni, mikä on kartassa olennaista ja mikä "taustaa". Lisäksi OSM:in kovin valikoiva päivittäminen karttaan olisi teknisesti paljon monimutkaisempaa kuin vain laskea koko kartta.
Nyt vasta huomasin tarkemmin lukea viestisi :) Trailmapin oletuskartta on hybridi eli kooste monesta eri kartta-aineistosta. OSM:stä otetaan eniten, mutta myös MML:stä paljon. Esim. ojat, suot jne. pienemmät vesistöelementit otetaan vain MML:stä. Syynä MML:n kattavuus ja laatu. Katsopa vaikka https://web.trailmap.fi/#14.8/61.89264/21.84002 oletuskartalla ja sitten vaihda kartta-asetuksista "MTB kartta" eli puhdas OSM-pohjainen alkuperäinen OSM-polut kartta. Mihin suot hävisivät? OSM on monissa perinteisen maastokartan elementeissä aivan liian vaihteleva kattavuudeltaan ja laadultaan.
Valitettavasti tämä tarkoittaa, että se OSMiin piirtämäsi oja ei ole tulossa näkyviin muuta kuin tuonne MTB-karttaan. Olisi hienoa toki pystyä esittämään sekä MML ja OSM ojat, mutta ilman massiivista aineistojen yhdistämistä siitä tulisi ruman näköinen sekasotku.
Miten vaihdan "MTB kartta"? Tuossa on Tyyli (Trailmap | MML | Topo | Muu), Laji (MTB | Talvi | Gravel), Pohja (Oletus | ILMA | Tausta) mutta ainoastaan lajissa on MTB. Vai tarkoititko että Kartta -> Tyyli vaihtaa Trailmap ja MML välillä?
Harmi jos OSM ojat eivät tule karttaan, ojat ja suot ovat aika oleellisia MTB:ssä. No, onneksi tuo kahlauspaikka tuli polun osana niin pyöräilijä tietää etukäteen.
Rasterikartat siis valitaan Tyyli: "Muu" ja sitten "pohjakartta": "MTB kartta". Tyyleistä "Trailmap" ja "MML" (oikeammin "super-MML") ovat siis vektorikarttoja, joissa aineistoa useasta eri lähteestä. "Topo" on pikavalinta eri maiden maanmittauslaitosten topo-karttaan. Tässä tulikin hyvin todennettua Trailmapin vahvuus ja haaste kolikon eri puolina: karttaominaisuudet ovat vahvat, mutta vastaavasti myös haastetta on hieman käyttäjän niitä oppia.
Samaa mieltä että ojat ja suot ovat monessa lajissa tärkeitä. Siksi ne otetaankin MML:stä. Kun tsekkaat OSMin tuon lähettämäni linkin kohdalta niin asia konkretisoituu (OSM on siinä täysin tyhjää alueella, joka on suota ja virtavettä - ja näitä paikkoja riittää missä OSM ei toimi...).
Laitatko linkin tuohon sinun lisäämääsi OSM ojaan niin pääsen katsomaan miltä kartta siinä kohtaa näyttää.
Onnistuukohan noin; https://www.openstreetmap.org/way/1365753674#map=20/60.2744240/25.2592580&layers=C
Olet oikeassa että moni oja ei näy objektina OSM:n editorissa, eli tulevat Trailmapin custom taustakartasta.
Editorissahan tuo on hienon näköistä;
https://i.ibb.co/Kj5QTkYy/Screenshot-at-2025-03-10-15-19-40.png (https://ibb.co/Kj5QTkYy)
Ok, onhan noita ojia toistekin päin eli OSM:ään joku kartoittanut, vaikka MML ei tunne. Ideaali, mutta tosiaan hyvin haastava, olisi tosiaan pystyä näyttämään molemmat.
Tuossa joutuisi varmaan käyttämään vastaavaa logiikkaa mitä espanjalaiset käyttää poluissa, menee jotenkin niin että toinen aineisto on alisteinen ja sen viiva jää pois jos x metrin bufferin sisällä on polkua prio 1 aineistossa. Sillä estävät ettei aina ole eri aineiston samaa polkua kuvaava viiva päällekkäin, mutta heti jos ei ole prio 1 ainestossa polkua vieressä niin tulee näkyviin. Reitittävää polkuverkkoa siitä tosin ei tainnut ainakaan alunperin tulla, mutta eipä ojia taida kukaan haluta reitittää. Tai enhän minä kalamiesten juttuja juuri tunne.
^ Tuota samaa logiikkaa suodattimelle olen itsekin miettinyt. Espanjalaiset tekee (käsittääkseni) on-demand vektoritiilet pg_tileserv PostGIS-lisäkkeen avulla, joka ymmärtääkseni osaa lennossa tehdä myös ainakin yksinkertaista geospatial-prosessointia mm. tuollainen bufferin avulla tehty filtteri. Trailmapissa taas lasketaan 30GB OSM-dataa joka yö valmiiksi vektoritiiliksi. MML:n aineisto otetaan toistaiseksi valmiina vektoritiilinä. Tuohon prosessointiputkeen tuon buffer-filtterin pulttaaminen ei onnistu suoraan, koska karttamoottori ei osaa tuollaisia temppuja tehdä. Ja toisaalta prosessointiputkessa ei ole myöskään yhtymäkohtaa.
Tuon pg_tileserv tsekkasin jossakin vaiheessa, juuri tuolla ajatuksella, että tulisi joustavuutta lisää. Mutta on-demand vektoritiilet on Trailmapin tapaiselle monimutkaiselle vektoritiili-skeemalle hitaahkoja laskea lennossa ja epäilen, että tuosta seuraisi tökkivä kartta nykyisen huiman nopean sijaan.
Toinen pienempi asia on sitten, että bufferin koko pitäisi testailla tarkkaan kohdilleen, kun välillä on oikeita elementtejä rinnakkain mitkä halutaan ja välillä taas samat elementit kaukana OSM vs. MML. Vikana juttuna sitten lisenssiprobleema (MML vs. OSM) kun näillä ne ovat epäyhteensopivia ja tämä saattaisi laukaista OSM:iin laitetun copyleft-klausuulin.
Summa summarum: Tämä on mielessä kyllä, mutta pääasiallisena kohteena olen miettinyt MML:n tiestön saamista näkyviin kartalle paremmin kuin nyt (erillinen valinta kartta-asetuksissa).
Marsusram
12.03.2025, 12.40
MML ojat ovat karkeammin kohdallaan kuin kaupunkien kantakartoilla. OSM:iin ojat on lisätty vähän miten sattuu.
MML on myös rakentamisen muutoksissa selvästi jäljessä OSM dataa, kaupunkien data ui hitaasti MML aineistoihin. Siellä kummittelevat puretut rakennukset, jotka MTB-kartalta (onneksi) ovat aikaa sitten poistuneet.
MML (MTK:n) suurin etu on se, että (polkuja lukuunottamatta ja tietysti attribuutteja mitkä sieltä kokonaan puuttuvat) se on tasalaatuinen ja yleensä vähintään kohtuullisen hyvä koko maassa. OSM:ssa taas vaihtelut ovat suuria, objekti-tyyppi & alue mukaisesti. Siinä missä Hgin kaupunkialueella innokkaat kartoittajat jopa pieniä yksityiskohtia rakennetussa ympäristössä, on jossakin toisaalla päin Suomea ammottavia aukkoja erityisesti rakennetun ympäristön ulkopuolella.
Ideaalitilanteessa pystyisi käyttämään hyvin hienojakoisesti aina parasta kartta-aineistoa mitä on tarjolla. Sitä kohti pikkuhiljaa...
^suuret kiitokset tästä palvelusta. Tästä trailmappaamisesta on muodostunut oleellinen osa harrastusta.
Marsusram
15.03.2025, 21.40
Tänään tuli metsässä vastaan pari ihmistä joilla oli Trailmap auki. Seurasivat ajamaani heikkoa polkua jonka olin joskus lisännyt. Että näin polkukin saa käyttäjiä ja pysyy auki.
Sama toive täällä, kovin montaa maastopyöräilijää täällä ei ole, mutta jos kartoitan niin ne muutamat löytävät ja auttavat polkujen ylläpidossa.
^ Tämä on kartoittajille mukavaa bonusta reitistön aukipitämisessä. Lisäksi tiheämmin asutuilla seuduilla uskoisin, että auttaa myös siinä että harrastajat jakautuvat paremmin eri poluille kun jos olisi vain se yksi kaikille tuttu (joillakin paikkakunnilla viitoitettu) reitti, jota kaikki sitten sahaisivat. Tampereella on tasan yksi viitoitettu mtb-reitti, eikä todellakaan kovin hehkeä ja se on siitä huolimatta ajettu puhki ja melkoisen huonoon kuntoon.
On kyllä mainio ohjelma.
Tänään tuli vastaan pieni käytettävyyshaaste sovelluksen iOS-version kanssa, yläreunassa oleva ”matkamittari”/zoom -tason kuvaus (50m/100m jne) ei oikein pysynyt näytöllä vaan Palauta keskitys laatikko tuntui hyppivän siihen koko ajan päälle.
Olin zoomailemassa ja selailemassa omaa sijaintia noin kilsan päässä olevaa kohdetta ja jotenkin oli hankalaa hahmottaa etäisyyksiä kun se mitta tuntui katoavan koko ajan.
Vaikuttaa mahtavalta palvelulta! Koska tämä on itselleni aivan uusi tuttavuus, kysyisin millä laitteella suunnistatte trailia maastopyöräillessä? Puhelinta en haluaisi kiinnittää tankoon, tai ainakaan ns "ykkösopuhelinta". Onko joku Garmin tms laite tähän hyvä? Tai ehkä joku halpa puhelin voisi toimia. Ja pahoittelut jos tätä on käyty jo monesti läpi, koko ketjua en lukenut.
....Tänään tuli vastaan pieni käytettävyyshaaste sovelluksen iOS-version kanssa, yläreunassa oleva ”matkamittari”/zoom -tason kuvaus (50m/100m jne) ei oikein pysynyt näytöllä vaan Palauta keskitys laatikko tuntui hyppivän siihen koko ajan päälle.
Olin zoomailemassa ja selailemassa omaa sijaintia noin kilsan päässä olevaa kohdetta ja jotenkin oli hankalaa hahmottaa etäisyyksiä kun se mitta tuntui katoavan koko ajan.
Näytöllä on vähän tilanahtautta kun se "Palauta keskitys"-painike on näkyvillä (mittakaava-indikaattori peittyy nyt sen alle). Olen kyllä itsekin käytännössä huomannut saman, että sille olisi käyttöä juuri noissa tilanteissa kun karttaa siirtelee sormin ja sihtailee vaikka sopivaa reittiä. Täytyypi seuraavaan versioon siirtää mittakaava-indikaattori toiseen paikkaan kun "Palauta keskitys"-painike on näkyvissä.
Vaikuttaa mahtavalta palvelulta! Koska tämä on itselleni aivan uusi tuttavuus, kysyisin millä laitteella suunnistatte trailia maastopyöräillessä? Puhelinta en haluaisi kiinnittää tankoon, tai ainakaan ns "ykkösopuhelinta". Onko joku Garmin tms laite tähän hyvä? Tai ehkä joku halpa puhelin voisi toimia. Ja pahoittelut jos tätä on käyty jo monesti läpi, koko ketjua en lukenut.
Garminit on aika suosittuja ja niihin saa myös yksinkertaisemman version Trailmap-kartasta (ja myös MML maastokartan jos sellaisen haluaa). Garminien näyttö on vain paljon pienempi kuin kännykällä ja käyttöliittymä paljon tahmeampi.
Itse käytän sekä Garminia (Edge 840 aiemmin, nyt 1040) että kännykkää. Silloin kun olen tehnyt tarkan reitin etukäteen, niin Garminin näyttö kelpaa kyllä hyvin yleensä reitin seuraamiseen ja pieneen improvisointiin. Mutta silloin kun on tiheämpi polkuverkosto tai hieman "pyöräsuunnistus"-henkisesti katson reittiä ajaessa suoraan lennossa kartalta niin minulla on kännykkä kiinni tangossa Quadlock-liittimellä. Siitä sen saa myös nopeasti irti ja takaisin pyöräpaidan takataskuun kun tarve on ohi - en itsekään pidä puhelimesta tangossa silloin kuin se ei ole välttämätöntä. Käytettynä ostettu puhelin on myös ihan hyvä vaihtoehto tuohon tarkoitukseen, mieluiten vähän pienempi kooltaan koska etenkin nykyiset Android-puhelimet on melkoisia tiiliskiviä.
Joo, just toi kun ainakin täällä pk-seudulla kaikki pienemmätkin metsiköt on polkuverkostoa ristiin rastiin, niin pitäisi olla tarkka näyttö jolla voi seurata. Toisaalta olisiko tuollaisen Garminin tms näyttö parempi auringossa, ja jääkö puhelimessa akun kesto lyhyeksi kun on jatkuvasti näyttö ja navigointi päällä
Pk-seutu on tosiaan aika mielenkiintoista tuossa suhteessa. Muutenhan sillä ei usein ole väliä seuraako jotain tiettyä polkua vai sen rinnalla about samaan suuntaan menevää toista, mutta Hgin KePussa tapaa riittää niitä kalliojyrkänteitä joiden takia onkin merkitystä millä polulla on. Tuollaiseen tiheään verkostoon juuri viittasin aiemmassa kommentissani ts. Garmin ei siinä kyllä parhaalla tavalla toimi edes valmiiksi tehdyllä reitillä.
Tuossa omassa setupissani siis Garmin on aina tangossa ja hoitaa lenkin nauhoituksen. Tällöin puhelimen näyttö on päällä vain kun sitä tarvitaan, eikä ole niin iso ongelma jos unohti ennen lenkille lähtöä ladata akun puhelimeen. Kirkkaassa auringonvalossa joutuu puhelin näyttöä pitämään kirkkaana, jolloin virtaa kuluu. Garminin transflektiivinen näyttö toimii siinä paremmin.
Minulla on taas ongelmia cachen kanssa. Kun avaan Firefoxissa Private Windowin näen ne polut mitä on eilen ja toissapäivänä lisätty. Normaali Firefoxissa olen koittanut kaiken, Web Developer Tools -> Network Disable Cache ruksattuna Ctrl-R, ja Ctrl-Shift-R (joka yleensä tekee saman). Poistin Storage kohdasta kaikki trailmap jutut. Poistin proxy-palvelimen käytöstä. Käynnistin selaimen uudestaan. Zoomasin tosi ulos ja tosi sisälle. Kaikki blockerit disabloinut.
Mikään ei auta, polut ei vain ilmesty karttaan. Mikähän on vielä kokeilematta?
Marsusram
31.03.2025, 12.41
ruksattuna Ctrl-R, ja Ctrl-Shift-R (joka yleensä tekee saman).
..
Mikään ei auta, polut ei vain ilmesty karttaan. Mikähän on vielä kokeilematta?
Ctrl-F5 tekee myös saman selaimissa, lataa koko sivun uudestaan.
Onko URL trailmap.fi vai web.trailmap.fi ?
Olen pohtinut: Onkohan poluilla oleville jyrkännepudotuksille jotain obstacle -tagia?
Niin siis F5 ja Ctrl-R on yleensä sama.
Url on ng.trailmap.fi
Oikea osoite on trailmap.fi tai web.trailmap.fi (ensimmäinen on vain lyhenne tuolle jälkimmäiselle). ng.trailmap.fi sinänsä toimii, mutta se on ikivanha osoite ajalta kun vanha Trailmap oli vielä pääasiallinen versio sovelluksesta...
"Polut ei ilmesty karttaan" --> mitä karttaa mahdat käyttää? Eli oletusvektorikartta vai jokin muu. Kuvauksesi ongelmasta kyllä viittaa 99% Firefoxin välimuistin ongelmaan. Vektorikartassa OSM-data tulee tiles.trailmap.fi palvelimelta, vektoritiilet ovat niitä .pbf päätteellä varustettuja. Firefoxin web developer tools / Network näkymästä pitäisi nähdä kyllä, että se lataa ne vektoritiilet verkosta, eikä välimuististaan. Itse en käytä FF:ää muuta kuin testaukseen, joten en tunne sen sielunelämää tarkemmin.
Olen pohtinut: Onkohan poluilla oleville jyrkännepudotuksille jotain obstacle -tagia?
Stepit on koodattu mtb:scale asteikkoon: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:mtb:scale - siis niin kauan kuin puhutaan stepeistä, joista osaajat vielä pystyy ajamaan ainakin alaspäin (olisiko siis jotakin 2m asti kun tekniikka on hallussa). Jossakin siellä kahden metrin paikkeilla siirrytään myös jo jyrkänteisiin ja sellainen on way natural=cliff (https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:natural%3Dcliff).
Hgin Kepussa muistan tuollaisiin usein törmänneeni. Sopivinta olisi varmaan kartalle hyvin selvästi merkitä tuollaiset, jopa katkaisemalla polku ennen jyrkännettä. Kyllä trials-veijarit nuo kuitenkin löytää kikkailuun, mutta tavallisia harrastajia ei viitsi ajattaa alas sellaisista missä voi hyvin huonostikin käydä.
Sama homma kyllä www.trailmap.fi osoitteessa ja Firefoxin kanssa. Näen että mm 4733.pbf latautuu tiles.trailmap.fi 200 koodilla OK. Mutta lukee tosiaan "cached" vaikka "Disable Cache" on ruksattu.
Näen myös jotain trackereita jotka ovat jenkeissä (!) joita ublock blokkaa. o4506381911916544.ingest.us.sentry.io
Tein nyt niin että otin History-sivun auki, sieltä haku tiles.trailmap.fi, ja sitten oikealla hiirellä "Forget about this site". Vasta tämä sai kakun tyhjenemään. Onpa outoa että Ctrl-Shift-R esimerkiksi hakeaa cachesta vaikkei pitäisi, sama tuo developer toolsissa oleva "Disable Cache":n toimimattomuus. Oh well nyt näkyy.
Sama homma kyllä www.trailmap.fi (http://www.trailmap.fi) osoitteessa ja Firefoxin kanssa. Näen että mm 4733.pbf latautuu tiles.trailmap.fi 200 koodilla OK. Mutta lukee tosiaan "cached" vaikka "Disable Cache" on ruksattu.
Näen myös jotain trackereita jotka ovat jenkeissä (!) joita ublock blokkaa. o4506381911916544.ingest.us.sentry.io
Tein nyt niin että otin History-sivun auki, sieltä haku tiles.trailmap.fi, ja sitten oikealla hiirellä "Forget about this site". Vasta tämä sai kakun tyhjenemään. Onpa outoa että Ctrl-Shift-R esimerkiksi hakeaa cachesta vaikkei pitäisi, sama tuo developer toolsissa oleva "Disable Cache":n toimimattomuus. Oh well nyt näkyy.
No syy välimuistiongelmiin taitaa olla tuossa sitten, google ehkä kertoo miksi FF toimii noin. Chrome "disable cache" moodissa hakee kiltisti verkosta, mutta silläkin pitää se Dev Tools / network tab pitää auki ladatessa, jos sen sulkee niin palataan normaaliin välimuistin käyttöön (mikä toki järkeenkäypää, koska on helppo unohtaa se disable cache täppä päälle).
Muistaakseni nuo reload-komennot (Ctrl-shift-R) ja vastaavat hakivat verkosta vain uudestaan vain sivun html:n ja siinä olevat suorat viitteet. JS-koodin ajamat fetch-komennot otetaan välimuistista (jollei "disable cache"), koska muutenhan Ctrl-shift-R olisi "delete all cache" efektiivisesti.
Trailmapissa ei ole mainos (ad) trackereita. Sentry (https://sentry.io) on laadunvarmistuksen työkalu, joka kerää tietoa sovelluksen ongelmista (crashit, JS poikkeukset jne.) - ilman sitä moni bugi olisi jäänyt piiloon tai mysteeriksi. Euroopassa olevia kolmannen osapuolen palveluita käytetään missä vain voidaan, mutta tämänkaltaisissa sovelluksissa vaikea välttyä siltä, että ei olisi yhtään jenkkipalvelua.
Fixieman
14.04.2025, 12.26
Itse olen vähän harmistunu tästä uudistuksesta. Ennen muinoin sai tallentaa piirtämänsä GPX-jäljen ihan ilmaiseksi, nyt pitää maksaa joku tilausmaksu. Sinänsä mielestäni kehittäjä saa tehdä tuotteestaan millaisen haluaa, eli miksei siis maksullisenkin. Mutta ainakin tämän käyttäjän (minun) kohdalla ennemminkin karkotetaan potentiaalinen maksaja pois koko ohjelmiston parista.
Jos miettii, mikä trailmapin edes erottaa musita GPX-reittien suunnittelupalveluista, niin kyseessä on varmasti tuo mtb:scale-merkittyjen polkujen värillinen korostus OSM-karttapohjassa. Ja tästä olkaa se minua närästävä kohta. Ohjelmiston kehittäjä olettaa, että ihmiset hyvää hyvyyttään käyvät ilmaiseksi ja omalla ajallaan päivittämässä OSM-karttoja paremmaksi, eli merkkaamassa puuttuvia polkuja ja lisäämään noita mtb:scale-merkintöjä. Aiemmin tästä vaivasta on kukin saanut vastikkeeksi mahdollisuuden hyödyntää hyvä reitityspalvelua, jonka avulla voi käyttää näitä omia ja muiden tekemiä vaikeusastemerkintöjä. Eli omassa mielessäni tässä on ollut vähän sellainen yhteisöllinen meininki, vaikka varsinaiset ihmiskontaktit (ainakin omalla kohdallani) tästä puuttuvat. On vain ollut mukava ajatus tietää, että minä tässä nyt ajelen umpikujapolkuja ja umpeen kasvaneita avohakkuuaukeita, jotta saadaan hyvä ja ajantasainen data nettiin ja joku muu tästä toivottavasti omassa reittisuunnittelussaan hyötyy. Ja samaa polkukartoitusta ja karttadatan ylläitoa tekevät monet muut ympäri Suomea. Eli vähän sama ajatus, kuin miksi pidän autossa enemmän radiolähetyksen kuuntelusta, kuin omien levyjen tai kännykän musiikkien kuuntelusta. Tiedän, että samaan aikaan monet muut tekevät tahoillaan samaa asiaa kuin minä, jotain sosiaalisia tarpeita se tyydyttää, vaikken muita ihmisiä varsinaisesti kohtaakaan. Vähän ajautui ajatuksen virraksi, mutta kaipa tämä luo kontekstia.
Tietenkin ymmärrän, että nettisivun ja palvelimen ylläpito maksaa. Ja tästä syystä en palvelun maksulliseksi muuttumista voi tuomita, vaikka siitä en pidäkään. Nyt vain tuntuu, että joku muu taho edelleen olettaa, että yksittäiset käyttäjät ylläpitävät kartastodataa vapaaehtoisvoimin, mutta eivät enää saakaan mitään hyötyä omasta viitsimisestään. Itse en ainakaan jatkossa enää aio päivittää tuota mtb:scalea karttoihin. Kävipä jopa asian tiimoilta ensimmäisissä tunnekuohuissa mielessäni, josko poistaisin kaikki aiemminkin tekemäni merkinnät OSM:stä. Laskin kuitenkin kymmeneen ja totesin, että on vähän turhan lapsellinen reaktio asiaan. Sattumalta olen juuri muuttanut ja alueella olisi aika paljon rukattavaa OSM:n kartoissa, mutta jääköön jonkun muun tehtäväksi.
Toivottavasti ei tullut liian katkeraa tykitystä, vähän ehkä kärjistäen kirjoitin tehostamiskeinona. Vilpittömät kehut palvelun kehittäjälle, paljon on mennyt aikaa ja vaivaa varmasti ja hieno lopputulos saatu aikaiseksi.
^Ymmärrän harmistusta ja tästä käytiin syksyllä 2023 pitkähkö ja osin varsin tunteikaskin keskustelu Facebookin "OSM Trails Finland" -keskusteluryhmässä (minne ennen täällä Fillarifoorumissa käyty keskustelu on pitkälti siirtynyt voluumin osalta).
Kirjoitin tuon keskustelun pohjalta Trailmapin blogiin kirjoituksen: https://support.trailmap.fi/blog/miksi-freemium ja sen jatkoksi kesällä 2024 https://support.trailmap.fi/blog/trailmap-lentoon. Suosittelen vilpittömästi lukemaan nuo, koska lyhyesti on tässä vaikea selittää samoja seikkoja kuin pidemmässä tekstissä ja siten vaara on ilmeinen väärinymmärryksiin (jotka entisestään vain ruokkivat tunnepohjaista harmistusta).
Mutta lyhyesti kuitenkin:
1) Yhteisöllisyys OSM-kartoittamisesta ei ole kadonnut mihinkään, sama logiikka pätee edelleen eli kartoituksesta on suoraa hyötyä sekä itselle että muille - ja kartoittajien yhteinen ymmärrys siitä, että oma kartoitus aktivoi myös muita, jolloin omakin hyöty on sekä suoraa että epäsuoraa
2) Kartoittajien perspektiivistä on ymmärrettävästi oletuksia "vastikkeesta" - siinä pohteessa kuitenkin pohjalla olevat oletukset eivät aina osu aivan kohdilleen, ja juuri niitä nuo ym. kirjoitukseni avaavat. Alla tärkeimpiä:
- OSM-kartoitus ei ole suora kontribuutio Trailmapille: syntyvä data ei ole Trailmapin "omaisuutta" vaan avointa dataa, jota hyödyntävät lukemattomat muutkin sovellukset
- Trailmapin kehittäminen ja ylläpito on aika paljon isompi kokonaisuus kuin "nettisivu": käyttöliittymä on web + natiivi-mobiilisovellus ja taustalla pyörii melkoinen nippu raskaan sarjan palvelimia, jotka käsittelevät OSM-dataa sekä karttaan että reitityskoneeseen. Ylläpito on 24/7 vastuu ja kehittäminen näin laajalle sovellukselle ei hoidu enää kevyinä satunnaisina iltapuhteina.
- Usein tälläisissä pohteissa on helppo nähdä itseä lähellä oleva asia eli oma effortti ja siitä saatava hyöty, mutta vastaavasti vaikeampi nähdä toisen osapuolen (tässä Trailmapin kehittämisen & ylläpitämisen) vastaava pohde: Facebookin keskustelun voisi summata niin, että osa keskustelijoista oletti Trailmapista 1) työmäärän, työn sitovuuden ja kustannukset 10x alakanttiin ja 2) oletti sellaisia hyötyjä sovelluksen kehittäjälle, joita ei yksinkertaisesti ole olemassa (esim. vertauksia oli Stravaan sovelluksena) - ja kun nämä oletukset olivat vinossa, niin syntyi myös pohja keskustelijoiden tunteelle epäreiluudesta ja väärät oletukset seikoista, jotka mahdollistavat Trailmapin olemassaolon jatkossakin.
3) Uuden Trailmapin tavoitteena on tarjota jotain sellaista käyttäjille, mitä muut sovellukset eivät tarjoa - käyttäjät sitten tämän arvottavat ja viimekädessä "äänestävät jaloillaan". Mm. sovelluksen kartta on ollut jo aiemmin, ja vielä enemmän nykyään, paljon muutakin kuin "väritetyt mtb:scale polut". Samanlaista karttaa ei ole muissa sovelluksissa tarjolla. Samoin muut ominaisuudet on pitkälti kehitetty käyttäjäpalautteen perusteella, toki myös omaan eri polkulajien harrastamiseen vahvasti pohjautuen.
- Trailmap on tarjolla freemium-mallina ts. maksuttomana on perusominaisuudet ml. lähes kaikki karttaominaisuudet. Ajatus on, että satunnainen käyttäjä "missä polut ovat ja mihinkäs seuraavasta risteyksestä" pärjää näillä. Aktiiviharrastaja, joka kaipaa reittisuunnittelua ja edistyneempiä navigointiominaisuuksia sitten maksaa niistä, tämä puolestaan mahdollistaa Trailmapin olemassaolon ja kehityksen.
Summa summarum: Asia on merkityksellinen keskustelunaihe ja aina on arvokasta kun puhutaan avoimesti omista fiiliksistä ja ajatuksenjuoksusta (vrt. paljon ikävämpää olisi vain itseksensä harmittelu), jolloin voidaan myös käydä avointa keskustelua faktoista ja näkökulmista. Viime kädessä tavoitteena on ollut löytää tasapaino, jossa niin OSM-kartoittajat, kartan hyödyntäjät (eivät kartoita) ja Trailmapin kehittäjä kokevat kaikki tekemisensä mielekkääksi. Vain näillä eväillä on mahdollista pitkäjänteinen toiminta.
Minä olen (tai vaimo on) Trailmapin maksullinen asiakas ja siltikkin jatkan päivitystä saamatta siitä palkkaa. Minä en sitä maksullisuuteen liittyvää palvelua tarvitse, mutta vaimo pitää sitä erittäin hyvänä. Minulle tämä on ihan OK enkä koe ollenkaan tuossa mainittua epäoikeudenmukaisuuden tuntua. Minä en myöskään koe, että jonkun toisen pitäisi tehdä talkoota palvelun ylläpidossa, että minä saisin talkoostani korvauksen. Meidän osuuksien suhde on kuitenkin sellainen, että minä kartoitan ihan vähän, mutta joku pitää minun puolestani palvelua ylhäällä aika paljon.
Toisaalta jos otan esimerkin koripallokuvausten puolelta, niin siellä teen talkoota Koristv.fi palveluun, jossa palveluntarjoaja (ruotsalainen Telian alainen osanen) ottaa puolet ja joukkue puolet. Siinä minun kamelinselkäni on murtumassa. Haluan tehdä talkoota joukkueen hyväksi, mutta todellakaan en halua tehdä talkoota ruotsalaisen pörssiyhtiön hyväksi. Eli se että Trailmappia pitää yllä suomalainen pienyrittäjä - jos edes on yrittäjä alkuunkaan on ihan eri asia kuin tehdä talkoota pörssiyhtiön tuloksen hyväksi. Eli tämä ei ole ollenkaan yksinkertainen asia ja tässä on matkalla paljon harmaan sävyjä, mutta kyllä Trailmap on saavuttanut jo sellaisen palvelutason, että maksan siitä mielelläni - tai siis vaimo maksaa. Minä koen Trailmapin nykyisen maksun enemmän "tarjoa ylläpitäjälle kahvit" henkisenä maksuna, kuin että siinä oikeasti maksettaisiin palvelusta, jonka joku tuottaa minulle.
Fixieman
16.04.2025, 09.25
^Ymmärrän harmistusta ja tästä käytiin syksyllä 2023 pitkähkö ja osin varsin tunteikaskin keskustelu Facebookin "OSM Trails Finland" -keskusteluryhmässä (minne ennen täällä Fillarifoorumissa käyty keskustelu on pitkälti siirtynyt voluumin osalta).
Kirjoitin tuon keskustelun pohjalta Trailmapin blogiin kirjoituksen: https://support.trailmap.fi/blog/miksi-freemium ja sen jatkoksi kesällä 2024 https://support.trailmap.fi/blog/trailmap-lentoon. Suosittelen vilpittömästi lukemaan nuo, koska lyhyesti on tässä vaikea selittää samoja seikkoja kuin pidemmässä tekstissä ja siten vaara on ilmeinen väärinymmärryksiin (jotka entisestään vain ruokkivat tunnepohjaista harmistusta).
Mutta lyhyesti kuitenkin:
1) Yhteisöllisyys OSM-kartoittamisesta ei ole kadonnut mihinkään, sama logiikka pätee edelleen eli kartoituksesta on suoraa hyötyä sekä itselle että muille - ja kartoittajien yhteinen ymmärrys siitä, että oma kartoitus aktivoi myös muita, jolloin omakin hyöty on sekä suoraa että epäsuoraa
2) Kartoittajien perspektiivistä on ymmärrettävästi oletuksia "vastikkeesta" - siinä pohteessa kuitenkin pohjalla olevat oletukset eivät aina osu aivan kohdilleen, ja juuri niitä nuo ym. kirjoitukseni avaavat. Alla tärkeimpiä:
- OSM-kartoitus ei ole suora kontribuutio Trailmapille: syntyvä data ei ole Trailmapin "omaisuutta" vaan avointa dataa, jota hyödyntävät lukemattomat muutkin sovellukset
- Trailmapin kehittäminen ja ylläpito on aika paljon isompi kokonaisuus kuin "nettisivu": käyttöliittymä on web + natiivi-mobiilisovellus ja taustalla pyörii melkoinen nippu raskaan sarjan palvelimia, jotka käsittelevät OSM-dataa sekä karttaan että reitityskoneeseen. Ylläpito on 24/7 vastuu ja kehittäminen näin laajalle sovellukselle ei hoidu enää kevyinä satunnaisina iltapuhteina.
- Usein tälläisissä pohteissa on helppo nähdä itseä lähellä oleva asia eli oma effortti ja siitä saatava hyöty, mutta vastaavasti vaikeampi nähdä toisen osapuolen (tässä Trailmapin kehittämisen & ylläpitämisen) vastaava pohde: Facebookin keskustelun voisi summata niin, että osa keskustelijoista oletti Trailmapista 1) työmäärän, työn sitovuuden ja kustannukset 10x alakanttiin ja 2) oletti sellaisia hyötyjä sovelluksen kehittäjälle, joita ei yksinkertaisesti ole olemassa (esim. vertauksia oli Stravaan sovelluksena) - ja kun nämä oletukset olivat vinossa, niin syntyi myös pohja keskustelijoiden tunteelle epäreiluudesta ja väärät oletukset seikoista, jotka mahdollistavat Trailmapin olemassaolon jatkossakin.
3) Uuden Trailmapin tavoitteena on tarjota jotain sellaista käyttäjille, mitä muut sovellukset eivät tarjoa - käyttäjät sitten tämän arvottavat ja viimekädessä "äänestävät jaloillaan". Mm. sovelluksen kartta on ollut jo aiemmin, ja vielä enemmän nykyään, paljon muutakin kuin "väritetyt mtb:scale polut". Samanlaista karttaa ei ole muissa sovelluksissa tarjolla. Samoin muut ominaisuudet on pitkälti kehitetty käyttäjäpalautteen perusteella, toki myös omaan eri polkulajien harrastamiseen vahvasti pohjautuen.
- Trailmap on tarjolla freemium-mallina ts. maksuttomana on perusominaisuudet ml. lähes kaikki karttaominaisuudet. Ajatus on, että satunnainen käyttäjä "missä polut ovat ja mihinkäs seuraavasta risteyksestä" pärjää näillä. Aktiiviharrastaja, joka kaipaa reittisuunnittelua ja edistyneempiä navigointiominaisuuksia sitten maksaa niistä, tämä puolestaan mahdollistaa Trailmapin olemassaolon ja kehityksen.
Summa summarum: Asia on merkityksellinen keskustelunaihe ja aina on arvokasta kun puhutaan avoimesti omista fiiliksistä ja ajatuksenjuoksusta (vrt. paljon ikävämpää olisi vain itseksensä harmittelu), jolloin voidaan myös käydä avointa keskustelua faktoista ja näkökulmista. Viime kädessä tavoitteena on ollut löytää tasapaino, jossa niin OSM-kartoittajat, kartan hyödyntäjät (eivät kartoita) ja Trailmapin kehittäjä kokevat kaikki tekemisensä mielekkääksi. Vain näillä eväillä on mahdollista pitkäjänteinen toiminta.
Kiitos kattavasta vastauksesta. Itse en juurikaan käytä Facebookkia joten siellä olevat keskustelut eivät minua mitä todennäköisimmin tavoita. Sen kyllä tiesin, että Trailmapin uudistus ei ole mikään viime aikojen asia, vaan tapahtunut jo pidemmän aikaa sitten. Nyt kuitenkin muutin ja tästä nousi halu suunnitella maastoajo etukäteen, jotta saisi optimoitua polkujen ja siirtymien välisen suhteen. Kun en enää tunnekaan lähipolkuja kuin omia taskunani. Eli tästä syystä itse herään tähän muutokseen vasta nyt.
>Trailmapin kehittäminen ja ylläpito on aika paljon isompi kokonaisuus kuin "nettisivu"
Tämän arvasinkin, vaikken ATK-asioista paljoakaan ymmärrä. Joten mututuntumana minulla oli ajatus, että todennäköisesti minulla ei ole hajuakaan miten paljon aikaa ja vaivaa trailmappiin on uponnut. Siksi en oikeasti voi tästä maksullisuudesta kovin harmistunut olla vaikka hieman mieli tekisikin.
>kartta on ollut jo aiemmin, ja vielä enemmän nykyään, paljon muutakin kuin "väritetyt mtb:scale polut"
Hauskasti itse en lopulta toivo juuri muita ominaisuuksia. Oma tarpeeni on aina ollut pelkästään karttapohjan päällä olevat "väritetyt mtb:scale polut" ja mahdollisuus manuaalisesti piirtää ja tallentaa gpx-tiedosto omalle tietokoneelleni. Tällä tavoin kartoitan lähialueita, kunnes osaan lopulta alueen polut ulkoa ja pärjään ajeluillani ilman elektroniikkaa. Tästä syystähän minulta sitten jää iso osa koko palvelun ominaisuuksista hyödyntämättä, joten minulle jää kokemus, että maksan "turhasta". Mutten kuitenkaan halua vaikuttaa katkeralta ruikuttajalta, joten ei auta kuin hyväksyä asia.
Kiitos kattavasta vastauksesta. Itse en juurikaan käytä Facebookkia joten siellä olevat keskustelut eivät minua mitä todennäköisimmin tavoita. Sen kyllä tiesin, että Trailmapin uudistus ei ole mikään viime aikojen asia, vaan tapahtunut jo pidemmän aikaa sitten. Nyt kuitenkin muutin ja tästä nousi halu suunnitella maastoajo etukäteen, jotta saisi optimoitua polkujen ja siirtymien välisen suhteen. Kun en enää tunnekaan lähipolkuja kuin omia taskunani. Eli tästä syystä itse herään tähän muutokseen vasta nyt.
Tässähän se yhteisönä kartoituksen hieno juttu onkin ja tähän on selvästi vaikuttanut kartoituksen kriittinen massa. Monessa muussa maassa ei ole samanlaista kehitystä ollut OSM-polkukartoituksen osalta, vaan kartoitusta on joko pienillä alueilla tai sitten paikoin laajasti, mutta ei kovinkaan kattavasti. Ei olla saatu aikaiseksi samanlaista positiivista kartoituksen ja kartan käytön kierrettä kuin Suomessa.
>Trailmapin kehittäminen ja ylläpito on aika paljon isompi kokonaisuus kuin "nettisivu"
Tämän arvasinkin, vaikken ATK-asioista paljoakaan ymmärrä. Joten mututuntumana minulla oli ajatus, että todennäköisesti minulla ei ole hajuakaan miten paljon aikaa ja vaivaa trailmappiin on uponnut. Siksi en oikeasti voi tästä maksullisuudesta kovin harmistunut olla vaikka hieman mieli tekisikin.
Päältä päin katsomalla ei ole tosiaan niin helppo päätellä toteutuksen laajuutta ja kompleksisuutta, ei edes sellaiselle ohjelmistoalan ammattilaiselle, jolle ei tämä alue eli geospatial & OSM ole tuttua. Joillakin toisilla alueilla saattaa olla paljon laadukkaita valmiita ohjelmistokirjastoja / palveluita / tietämystä, joilla kohtuullisen laajakin toteutus voi syntyä suht siedettävällä työllä. Geospatial ja erityisesti "non-GIS" & OSM on alueita, joissa esim. avoimen lähdekoodin tarjonta on paikoin vähäistä ja sekin huonolaatuista - paljon pitää siis kehittää itse ja valmiitkin osuudet on usein melko bugisia ja epästabiileja. Näihin sitä työaikaa saa sitten uppoamaan...
>kartta on ollut jo aiemmin, ja vielä enemmän nykyään, paljon muutakin kuin "väritetyt mtb:scale polut"
Hauskasti itse en lopulta toivo juuri muita ominaisuuksia. Oma tarpeeni on aina ollut pelkästään karttapohjan päällä olevat "väritetyt mtb:scale polut" ja mahdollisuus manuaalisesti piirtää ja tallentaa gpx-tiedosto omalle tietokoneelleni. Tällä tavoin kartoitan lähialueita, kunnes osaan lopulta alueen polut ulkoa ja pärjään ajeluillani ilman elektroniikkaa. Tästä syystähän minulta sitten jää iso osa koko palvelun ominaisuuksista hyödyntämättä, joten minulle jää kokemus, että maksan "turhasta". Mutten kuitenkaan halua vaikuttaa katkeralta ruikuttajalta, joten ei auta kuin hyväksyä asia.
Tuossa käsite "...karttapohjan päällä..." pitääkin sisällään aika paljon. Nykyinen Trailmapin oletuskartta on lähes 400 tasoa eri kartta-aineistoa (OSM, MML, LIPAS, Traficom, SYKE jne.), jotta saadaan väritettyjen polkujen lisäksi myös aika uniikki "karttapohja", lähtien perusasioista kuten tarkat korkeuskäyrät, jotta tietää mihin suuntaan ja kuinka jyrkkinä mäet jne.
Jos vain vähän suunnittelee reittejä niin Navi-paketilla pärjää, 18€ / 12kk eli 1.5€ / kk. Fyysisessä kaupassa, kahvilassa tai ravintelissa moni ei taida kovin pitkään pohtia tuon kokoluokan ostoksia, mutta digitaalisten palveluiden puolella ne tuntuvat isommilta summilta - tässä isoin syy lienee vallitseva webin ja osin mobiilinkin liiketoimintamalli eli mainospohjainen ansaintamalli, jonka seurauksena on syntynyt vahva mielikuva, että digitaalinen on lähtökohtaisesti "ilmaista".
Tämä tekee tälläisen palvelun kehittämisestä mielenkiintoisen haasteen: samalla kun käyttäjä tuskailee sen kanssa "miksi tästä pitää maksaa, eihän Googlekaan maksa mitään" niin kehittäjän puolella pohditaan miten saada toimimaan malli, jossa yli 90% (alussa yli 98%) käyttäjistä ei maksa mitään (mutta aiheuttavat kyllä sekä suoria että epäsuoria kustannuksia) ja niistä maksavista käyttäjistä syntyy per kk per käyttäjä sen mittakaavan tulovirta, että vaaditaan melkoisen iso määrä aktiivisia käyttäjiä, jotta kehittäjä pääsisi edes minkään alan minimipalkalle. "Rationaalinen" osuus tästä on selvä, sovelluksen pitää olla niin hyvä toiminnoiltaan, että aktiivinen harrastaja kokee sen olevan vähintään tuon 1.5€ / kk arvoinen. Sen lisäksi pitää kehittää ratkaisuja tuohon fiilispuolen haasteeseen, jossa osa käyttäjistä ei pohdikaan tätä puhtaasti rationaalisena ostopäätöksenä (eli "jos ostan, niin saanko hyötyä harrastamiseeni, joka vastaa vähintään hyötyä, jonka saisin käyttämällä saman rahan johonkin muuhun"), vaan ostopohdintaan yhdistyy kaikenlaisia muita tekijöitä - osa näistä tekijöistä kylläkin myös positiivisia eli osa kartoittajista ja aktiiviharrastajista oli jo aiemmin huolissaan sovelluksen kehityksen ja ylläpidon jatkuvuudesta, jos siihen ei ole olemassa mitään kestävää mallia.
TheMiklu
16.04.2025, 15.03
Trailmap on yks hienoimmista asioista mitä pyöräilyn saralla tekniikan puolelta on viime vuosina tapahtunut.
Sent from my CPH2663 using Tapatalk
Huomasin, että betaversiossa (webissä) on "Lisää paikka"-nappi mutta ei ainakaan itselläni tee mitään. Oliko tästä jossain jo tietoja mitä tämä mahdollistaa? Voisi olettaa, että ainakin POI-merkintöjen lisääminen karttaan mutta mahtaisko onnistua myös reitille siten, että navigaattorit osaisi nämä huomioida? MAS varmaan ainakin osaa kertoa
^ Webin beta-versio on tällä hetkellä useiden eri uusien toimintojen kokeilukenttää ja enemmänkin "alpha" kuin "beta" tasolla. Näistä on keskustelua ollut pitkin kevättä Facebookin "Trailmap Suomi" ryhmässä, kuten aikaisemmin keskusteltu niin valitettavasti ei oikein mielekkäästi onnistu samojen keskusteluiden tuonti tänne Fillarifoorumin puolelle - jos aihe kiinnostaa, niin suosittelen liittymistä keskusteluun siellä (ymmärrän, että moni haluaa pitää Metan ja Facebookin "käsivarren mitan päässä" - kys. alustoja voi kuitenkin käyttää myös hyvin rajatusti, yksityisyyttään hallita asetuksin & käytön sandboxaamalla).
Uusia toimintoja on (kevään Euroopan karttojen ja osan maiden reitityksen lisäksi) mm. yksinkertaistetut kartta-asetukset (& betassa karttadialogin tyyli), kokoelmat ja reittien suodatus listoilla & kartalla eri tavoin, Google Street View (web-versio), uusi robustimpi jaettujen reittien, kokoelmien & reittijälkien esikatselukuvan (OpenGraph mm. Whatsapp, FB jne.) luominen. Betassa lisäksi mm. oikean hiiren napin valikko (mm. OSM-tiedot väylästä), segmentit (uusi kokeellinen toiminto, uuden reittiversion luonti sen nimeä muuttamalla, kartan painikkeiden uudelleenjärjestelyä.
Betassa on myös työn alla "omat paikat & kuvat" toiminnon viimeistely. Pian tulossa lisää mm. uuden paikan lisääminen on jo oikean hiiren painikkeen kautta, olemassa olevien paikkojen & kuvien hallinta (muutokset) osittain jne. Tuo mainitsemasi "lisaa paikka" painike on tulossa seuraavaksi. Mobiilisovellukseen nämä toiminnot tulivat jo aiemmin tämän vuoden alussa ja lisäksi on ollut testiryhmä pystyssä "kuvat kartalla" toimintoon. "Omat paikat" on nykyisellään omia POI-merkintöjä kuvalla tai ilman, seuraavaksi katsotaan eri käyttötilanteita mm. mukaan GPX-tiedostoihin ja Garminiin (täytyy vähän miettiä logiikkaa eli otetaanko vaikka riittävän lähellä reittiä olevat, muunnetaanko Garminille osa se tuntemiksi reittipisteiksi JA projisoidaan ne reitille yms. yms.).
Kiitoksia vastauksesta! Pitääpä liittyä tuonne FB-ryhmään myös.
Olisikohan Trailmapin selainversiossa nyt seuraavanlainen pikku bugi?
Ongelma on se, että kartoitus-näkymän "Avaa ID-editori" -painike ei avaa ID-editoria jos kartalla on GPX-tiedostosta tuotu reittijälki. ID-editor avautuu normaalisti jos kartalla ei ole mitään jälkeä tai jos kartalla on reittikirjastosta avattu reittijälki.
Sama ilmiö testattu kahdella eri Windows 11 -koneella sekä Edge-, että Google Chrome-selaimella. Selainversioita en katsonut, mutta lienevät uusimpia versioita.
Onko muilla samaa havaintoa ongelmasta?
Kokeilin just omalla W11-koneella ja Chromella, ja hyvin aukeaa iD ja jälki näkyy kartalla kuten ennenkin. ^
^ Tein saman kokeen myös useammalla GPX-tiedostolla, ei mitään ongelmia.
@Portti, lähetätkö minulle tuollaisen ongelmallisen GPX-tiedoston niin tsekkaan. Samoin jos saat Chromesta näkyviin "Dev Tools" / JS Console näkymästä esiin virheviestit mitä tulee kun painat iD-editori painiketta Trailmapissa niin siitä olisi apua.
Kiitos vastauksista cimzy ja MAS. Ongelma näyttää liittyvän yhteen Polar Flowsta exportattuun GPX-tiedostoon. Testasin muutamalla muulla Polar Flowsta exportatulla GPX-tiedostolla, niissä ongelmaa ei esiintynyt. Exporttasin myös uudelleen tuon ongelmatiedoston, ja se ei korjannut ongelmaa.
Minä toimitan MAS:lle tuon GPX-tiedoston ja virheviestit.
^ Ongelma fiksattu. Syynä oli tuon GPX-tiedoston koko - ei poikkeuksellisen iso (1,7MB), mutta kuitenkin kertaluokkaa isompi mitä tulee normaalisti Stravasta tai tyypillisesti sovelluksien tuottamana, jotka pyrkivät yksinkertaistamaan GPX-tiedoston (gpx-export lenkistä ei tätä tyypillisesti tee, koska ei haluta dataa yksinkertaistaa). Hyvä että löytyi.
Tausta: Trailmap siirtyi alkuvuodesta kertaluokkaa järeämpään palvelinympäristöön, missä myös kubernetes-klusteri vaihtui k3s-distroon. En ollut huomannut sinne määritellä (nginx ingress) tuon "avaa iD-editori" hyödyntämän file-upload-server:in hyväksymää maksimikokoa ladattavalle gpx-tiedostolle. Alkaa olla Trailmapissa sen verran runsaasti palikoita taustajärjestelmissäkin, että näitä hyvin harvoin muokattavia komponentteja ei aina muista kaikilta yksityiskohdiltaan...
Kiitos Portti nostosta ja kuten usein, ongelmat selviää nopeasti kun on spesifi esimerkki millä testata.
Kiitos MAS ongelman korjaamisesta pikaisesti. Testasin nyt tuolla samalla tiedostolla ID-editorin avautumista, ja nyt toimii. Eli ilmeisesti tämä korjaus meni tuotantoon samantien.
^ Jep fiksi meni suoraan taustajärjestelmään joka tuotannossa (sovellus ei siis kaivannut muutosta).
En saanut ihan selvää maksullisen NAVI-tason reittien piirtelystä. Pystyykö sillä piirtämään Trailmapin nettisivu-versiossa omia reittejä ja tallentamaan niitä GPX muotoon? Mikä tuo "max 3" rajoitus omien reittijälkien tallennuksessa on? Pystynkö tallentamaan siis vain kolme piirtämääni reittiä GPX-muotoon ja mitä aikaväliä tämä rajoitus koskee?
^Navilla pystyy piirtämään ja tallentamaan omaan reittikirjastoon MAX 3 reittiä. Reitit voi piirtää web-versiossa (verkkosivulla) tai mobiilisovelluksessa ja ne ovat sitten saatavilla kummassakin, kunhan kirjautuu omalla käyttäjätunnuksella. Reittien tallentamiselle GPX-tiedostoiksi ei ole mitään rajoituksia Navissa.
Käytännössä siis rajoitus koskee reittikirjaston kokoa: kun haluat tehdä uusia reittejä niin pitää joku vanhoista poistaa. Tämä toimii jos tapana on tehdä ns. "kertakäyttöisiä" reittejä eli tehdään ja navigoidaan & unohdetaan. PLUS-paketilla sitten poistuu kaikki rajoitukset.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.