Näytä tavallinen näkymä : “Down-country -pyörät”
ravattisonni
02.09.2022, 12.53
Antakaa kun määkin huudan, määkin olen kännissä! Join 18 lasia koolaidia ja päätin liittyä DC master raceen kyllästyttyäni Turbo Levon jyrämäisyyteen. Kiipesihän sillä vaikka puuhun, mutta ei se enää lopussaan tuntunut pyöräilyltä. Duunimatkoille se oli suhteellisen loistava ympärivuoden värmes. Näkemiin sähkö & tervetuloa luomun tuoksuinen tuskan hiki. V*tuttaa jo etukäteen oma kunto. Vaan rämettyy se Mona Lisakin Louvren seinällä.
Sitten asiaan! Kiikaroin korvaavaa menopeliä melkoisella hartaudella, pyörittelin Spectralit ja YT:t kunnes totesin että vähemmän on enemmän. Mitään vikaa Jeffsyssa ja Specussa ei varsinaisesti ollut, mutta mihin hittoon sitä loppuviimein omassa ajossa tarvitsee tuommoisia joustovaroja. Tarkastin muitakin tässä ketjussa hehkutettuja laitteita, mutta ei tämmöisellä sisäkasvatetulla hillomunkilla ole mitään asiaa Isojen Poikien kerhoon. Onnea kaikille Spuristeille. Näkyy olevan laajalti tunnustusta saavuttanut mankeli. Ollapa rahaa, niin olisin vieraillut Porvoossa ja poistanut konkelin suoraan hyllystä. YT:n Izzoja ei saanut edes rukoilemalla, Canyonillakin v*ttuiltiin ankarasti. Herralle kiitos siitä.
Vatulointien päätteeksi sekä 3,5k budjetin pakottamana talliin tusahtaa pian Spessun Epic EVO, viime vuoden mallia. Aivothan siitä on heitetty narikkaan. Monien mielestä hyvä niin. Renkaat mulle tulee valmiiksi litkutettuna ja talveksi ajattelin poistaa hyväksi todetut Piikkisiat. Joustoa tuossa Evossa lienee ihan tarpeeksi omaan ajoon, joka koostuu pääsääntöisesti Ison Kirkon lähimetsistä sekä sekalaisesta nurkka-ajosta sekä peltojen kiertelyistä. Keskuspuistoon pitää päästä testamaan lentävätkö tekarit suussa niillä ikävillä juurakkoetapeilla. Odotukset ovat kauhunsekaiset.
Offtopicina: En pidä nykyisestä hintojen kehityksestä. Revikoita kun lukee, niin kaikki maksaa persettä vaille hevosen. Missä universumissa yli 6 donaa pyörästä on "great value"? Miksi olen katkera setämies enkä enää halua langeta mainosmiesten ansoihin? Onko kuu juustoa?
Hyvä pyörä varmasti. Mulle tällainen 3500 on kanssa jo ylärajoilla. Kun näitä pyöriä "tarvitsen" kuitenkin muutaman. Olis tietty helpompaa jos kiinnostais ja innostais vain maantie tai perus polkuajelu tai vain alamäkipyöräily. Kaksi pyörää olis itselle se ihan minimi (yleismaasturi ja maantiepyörä). Silloin maastopyörä olis Canyon Spectral tyyppinen. Nyt erikseen järeämpi ja sitten tää tulossa oleva izzo. Ja se maantiepyörä ja vielä xc-takajäykkä hiekalle ja työmatkalle yms.
Jos pärjäisin vain yhdellä yhteensä saattais se olla 5000 euron vehje mutta ei tosiaan 7000-9000 tms maksava.
Mutta on sekin hullua mitä lomamatkailu maksaa. Yhdestä viikon reissusta perheen kanssa koulujen loma-aikaan etelään tyyliin kanarialle (4 tähden perhehotellissa) saat maksaa jo viittä tonnia! Viikon lomassa menee aikamoisen hienon polkupyörän hinta.
StevieRayVehkakoski
02.09.2022, 13.39
Mä ostin just Spessun Epic Evon ja laitoin YT Jeffsyn myyntiin. Painossa ei ole eroa kuin reilu kilo kun tuossa Jeffsyssä on suht kevyet renkaat ja kuitutanko ym. mutta on niissä tuntumassa melkoinen ero. Melko kevyiden kenttätestien perusteella tuo Epic Evo on kyllä osuvampi valinta ihan peruspoluille. YT:llä pystyy jysäyttämään melko hirvittävätkin kivikot yli aivan järjetöntä nopeutta mutta toisaalta taas tosi ahtaissa paikoissa neppailu on vaikeampaa ja toisaalta ylämäissä saa tehdä töitä kovemmin. Spessullakin saa losottaa alamäet aika säälimättä mutta kyllä sen rajat vastaan tulee nopeammin, toisaalta taas 95% ajasta tuo keveys ja ketteryys on ihan kultaa koska mun lähimetsissä ei montaa mäkeä ole missä oikeasti kaipaisi järeämpää pyörää ja toisaalta joka ikisen mäen päälle pitää polkea ihan itse.
ravattisonni
02.09.2022, 13.51
Toki koko maailmantalous on mennyt päin helvettiä. Mutta se on eri keskustelu se. Noudatan uutta filosofiaani, joten 10 Konaa on vaihtunut itsellä Konmariin. Yhdellä mennään ja jos tuntuu raskaalle niin se on omaa laiskuutta. Tosin jos olis pinkka Bill Gatesmaisessa kuosissa, niin ostaisin varmaan tuollaisen uutuuttaan hohkavan höyhenenkevyen SL- sähkötäpärin. Ehkäpä vielä boutique hengessä Transitionilta. Tai trekin Exen.
Elämme kuitenkin siitä hienoja aikoja, että tämmöisiä DC lokeroita löytyy ja vaihtoehtoja myös nichen sisällä on hämmästyttävän paljon. Evo compista vielä sen verran, että tuollainen 12kg hujakoilla hiimoileva kapistus tuntuu mykistävältä elämykseltä Sähkärin monster truck fiilisten jälkeen. Jos voisin niin tarjoaisin kaikkien valmistajien kaikille megainsinööreille 1kpl huurteisen. Miten näin keveitä vehkeitä saadaan tehtyä vaikka on joustot kummassakin päässä? Ja vielä moternilla ajettavuudella. On hyvä! Mutta miksi oi miksi insinööri suuressa viisaudessaan poisti SWAT:n tuosta vehkeestä?
Tässä tää nyt on kun pienet viilaukset on tehty. Tänään oli siis vasta varsinainen ensilenkki. Hitto että on liukas tuo taakse jättämäni Forekaster vaikka painetta oli vain 21 psi.
Izzo core 2 mallin kaupan setuppiin seuraavat muutokset:
Suojateippauksia metritavarasta
Kuituinen ohjaustanko (löytyi kotoa)
Aavistuksen kevyempi takakiekko johon sai kiinni kevyemmän gx-pakan (kotoa)
Litkut renkaisiin (reilusti)
Eteen syksyksi vähän Forekasteria isompinappulaisempi ja pitävämpi Hanssi.
Edit. Paino L kokoisella pyörällä tällä kokoonpanolla polkimineen 14,3 kg.
https://ep1.pinkbike.org/p6pb23380005/p6pb23380005.jpg
pturunen
18.09.2022, 23.02
Hienon näköinen. ihmettelen vaan tuota massaa, kun kyse on kuitenkin down country-pyörästä. Oma Hightower on XL-koossa alle 14 kg ja joustoa kuitenkin reilusti enemmän.
Jep, tuntuu että pyörät muuttuvat järjestäen painavemmiksi, kun uusi malli aina julkaistaan. Ilmeisesti sen lisäksi, että pyörät ovat pidentyneet niin myös runkojen vahvuuksia on kasvatettu kestämään yhä kovempaa ajoa ja tarvittaessa painavia kuskeja. Eli just vähän tätä dc-ideaa, että joustomatka on pikkasen lyhyempi (lähempänä xc-luokkaa) mutta ominaisuudet riittää tarvittaessa kovempaankin maastoon). Tuossa on kuitenkin kuituinen etukolmio (alu takapää) niin olisi toki vähän kevyempää odottanut. Toki noi nx-osat (pl. gx pakka) ja kiekot eivät myöskään ihan keveimpiä ole.
Mutta mielummin näin kuin takuun testailua valmistajan kanssa. Eilen en bikeparkissa säästellyt hyppyreihin ajaessa. Tosin kaikista isoimman radan hyndät (Nuuksiossa Keisari DH) jätin kokeilematta.
pturunen
19.09.2022, 10.57
^Ehdottomasti noin. Tuo eri selittyy kyllä osasarjalla. NX-kasetti vaihtoon ja säästyy satoja grammoja. Se on melkoinen ankkuri. Spurin kohdalla on tehty kyllä monta asiaa oikein ja sinänsä setämiesajoon se kyllä alkaa kiinnostella. Omalla polvella ei enää pysty juuri hyppyjä landaamaan niin DC-pyörä vastaisi parhaiten käyttöastetta. Toisaalta nykyinen ei maksa mitään, niin on overkillinäkin se halvin vaihtoehto.
Eikun mä kirjoitin tuohon ylempään väärin (korjasin nyt) kun kirjoitin gx-vaihtaja. Viestin tekstissä jossa oli kuva oli oikein. Mulla on nimenomaan gx-pakka vaihdettu nx:än tilalle mutta muutoin nx-osat. Santacruzilla taas toki koko runko on kuitua, ei pelkästään etukolmia. Toisaalta cruzit ovat olleet myös vähän painavammasta päästä kun panostavat laatuun ja lupaavatkin elinikäistä takuuta.
Viitaten keskusteluumme yllä:
Uusi Tallboy (120/130mm) julkaistu. Kevein CC runko ja kallein osasarja kuiturenkaineen 13,04 kg ilman polkimia. Ja hinta yli 10 000 dollaria (varmaan jotain 12 000 euroa Eurooppa-hinnoilla).
https://www.pinkbike.com/news/first-ride-the-2023-santa-cruz-tallboy-gets-updated-not-overhauled.html
Luultavasti aika lähellä olis Izzoa jos osat olis samat. Tai vähän kevyempi mutta tuo on toki kokonaan kuitua.
"The Tallboy isn't a downcountry bike, and it's not trying to be. Instead, it's a do-everything machine that has a 'just right' air to its handling"
Jokainen päättäköön itse :D
Runko ei joka tapauksessa ole kevyimmästä päästä: oma V4 painaa iskareineen reilut 2800g kun esim Transition Spur taitaa olla lähes kilon kevyempi.
Joo ja sinänsä hauska tää koko dc käsite kun se lähti tahattomasti lentoon Pinkbiken Mike Levyn heitosta. Hän sitä itse edelleen ihmettelee ja naureskelee. Mutta niin pitkällä ollaan, että osa pyöränvalmistajista myy nimenomaisesti downcountry pyöriä ja just Santa Cruz erikseen puolestaan tuolla tavalla mainitsee. Yks vitsiheitto on myös upduro ikään kuin endurosta väännettynä mutta se ei (onneksi).ole saanut tuulta purjeisiin sen enempää.
pturunen
20.09.2022, 22.45
Spur nyt selvästi on onnistunut reilulla 11 kg:llaan tekemään jotain eri tavalla kuin monet muut. Sinänsä tuo Tallboyn uusin iteraatio oli yllätys lähinnä siksi, mun muutokset esim reachissa olivat maltilliset. Olisin toivonut L-kokoon jotain 475-480 -mittaa ja kompensaationa hieman pystympää satulaputkea. Lähinnä tuossa on uudet värit ja tuo säilytysluukku.
Jyrkempää keulakulmaa odotin itsekin, mutta kuten tuolla cruzin ketjussa totesin, eipähän tarvii ostohousuja alkaa etsimään. Ehkä sitten 3v päästä kun V6 aikanaan tulee.
Ihmettelen noiden kompliitti Tallboyn painoja itekin, koska oman olen kuitenkin saanut alle 13kg polkimineen. Vai alkaako DC skene hiipumaan yhtä nopeasti kuin alkoi, jotta voidaan myydä kevyitä "aggressiivisia XC" pyöriä?
Joku taas meinasi, että kun enduropyörät on nykyään niin kykeneviä, niin olisi pelkästään enduro-lite, enduro ja enduro-max. Oli myös ihan validi kommentti, että mitä järkeä on 14kg painava lyhytjoustopyörä, jos melkein samaan painoon saa enempikin joustoa.
pturunen
20.09.2022, 23.20
Korkeintaan ajatus siitä, että kalliita watteja menee jollakin hukkaan polkiessa isolla joustolla (ihan kun sillä olisi mitään merkitystä harrastusajossa). Itse en oikein keksi, miksi ottaisin TB:n, joka painaa enemmän kuin HT, jossa kuitenkin jousto hassuttelupäivinä sisältää oh shit -puskuria enemmän. Sen sijaan 11 kg Spur olisi jo oleellisesti kiinnostavampi keveytensä puolesta. Nykyhinnoilla kuitenkin on viisainta ajella vanhalla.
Ostin itse juuri Ripley AF:n, joka ei esitä olevansa down country ja painaa yli 14kg vaikka joustoa vain 130/120mm. Vasta yksi lenkki takana, mutta on tuo lähimetsässä hauskempi kuin 170mm joustava Torque, joka ei speksien mukaan paina kuin kilon enemmän. Jyrkempi keulakulma, energisempi jousitus ja helpompi hypätä tekevät eron minulle. Uskoisin myös jousituksen riittävän itselleni bikeparkin ulkopuolella. Toki voisihan se Spur olla kevyempänä vielä hauskempi.
Pyörien erot eivät myöskään itselleni ole uudempana masstopyöräilijänä sellaisia, joita olisin ensimmäiseksi kuvitellut. Lempi alamäkipätkälläni sain Ripley AF:llä rikottua Torquella ajamani ennätyksen heti toisella yrityksellä. Toisaalta Torque on paljon parempi nousemaan samaa teknistä reittiä ylös ja pääsee kohdista, joista en Ripleyllä päässyt.
Tällä pitkällä pohjustuksella halusin sanoa, että en osta ajatusta että tietyllä painomäärällä kannattaisi pyrkiä hakemaan maksimimäärä joustoa.
Mulla on nyt pari lenkkiä takana lähimetsissä Izzolla. Liikkeelle tulee heti kotipihasta (mulla metsäpolut alkaa tästä heti) lähdettyä reippaammalla otteella kuin 180 mm freeride /superenduro pyörälläni. Napakkuus, lyhyempi joustomatka ja just tuollainen helpommin juurista ja kivistä hyppäämään innostaminen saa aikaan sen, että tulee myös poljettua kovempaa ja kiihdyteltyä. Sen seurauksena jalat menee hapoille saman tien :)
Hyviä ja huonoja puolia siis. Toisaalta kun ne voimat nopeasti sitten hiipuu ja ajaa hitaampaa juurakkopätkää sillä vähän hitaammalla temmolla niin mukavuus kyllä kärsii pitkäjoustoiseen verrattuna. Kädet ohjaustangossa (sormet ja kämmenet) myös väsyy nyt nopeammin tällä Izzolla. Mietin, onko osasyy hieman ohuemmat gripit, kun mun käsi on kuitenkin kohtalaisen iso.
Mutta tosiaan sellaiset pätkät missä on juuria tai kiviä vähän harvemmassa eikä alamäki ole kovin jyrkkä, on izzo pidempijoustoista hauskempi ja "parempi". Niistä juurista ja kivistä voi ponnistaa paremmin kun pyörä on hieman kevyempi ja jousituksessa on hyvässä mielessä trampoliiniefektiä. Halutessaan, ja jos voimia vielä on, voi polkuja myös tykitellä vauhdikkaasti. Paljon peräkkäistä juurta tai kiveä olevissa kohdissa oli vauhti hidas tai kova on taas pitkäjoustoinen parempi ja mukavampi. Siis myös ihan näillä lähipoluilla eikä vain parkissa. Ei siis voi sanoa etteikö pitkäjoustoisellakin voi olla kiva ajella esim Espoon keskuspuiston reiteillä. Toki valitsen keskimäärin silloin niitä haastavampia polkuja ja ajelen kalliopudotukset vaikeimmista kohdista jne.
Ja lisättäkööt, että toisaalta izzokin oli kiva myös ihan parkkiajossa tietyillä reiteillä. En mennyt vaihtamaan pyörää kesken parin tunnin alamäkisession vaikka pitkäjoustoinen oli varmuudeksi autossa myös mukana.
Hyvää anlyyysiä! Kiinnostaisi päästä just tuollein vertaamaan lyhyt- vs pitkäjoustoa samoille poluille. Tuntuu välillä porukalla endurohypetys karanneen käsistä varsinkin kun miettii, millaisia maastoja Suomessa yleensä on.
Samaa olen huomannut itekin 120/140 joustolla, että jossain juurakossa voisi kaivata taakse lisää joustoa. Mutta toisaalta myös sama, että DC pyörällä on kiva pistää reittä peliin ja polkea tasaisia pätkiä kovaa. Tiedä sitten millainen olisi joku AM tai se enskapyörä kevyillä kiekoilla pelkästään.
Riippuu myös paljon linkuston tyypistä, itse iskarista ja säädöistä miltä se tuntuu. Itsellä 115/130 joustot ja on silti älyttömän mukava myös rajummassa juurakossakin, vastaavasti entinen 120/140 dw-link pyörä oli huomattavasti epämukavampi juurakoissa mitä nykyinen vaikka joustoa on inan vähemmän. Suomipoluilla tuollainen "dc tyylinen pyörä" on kyllä todella paikassaan, sillä ajaa kaiken mitä pidempi joustoisellakin toki raffimmassa rymistelyssä saa hakea linjoja enempi. Itse tykkään lyhyt joustoisessa tuosta "räjähtävyydestä", leikkisyydestä ja siitä että pyörällä on hauska ajaa. Endurohypetys on myös omasta mielestäni karannut käsistä ja perus poluilla tuleekin vastaan 150mm joustavia enskoja, jotka eivät valitettavasti koskaan näe todellista käyttö tarkoitustaan. Monelle oletuksena on vain pidempi joustoisen olevan parempi ja mukavampi. Toki nykyiset trail/enskat alkavat olemaan sen verran polkutehokkaita, että niillä ajaakin tarvittaessa perus lenkkiä.
F. Kotlerburg
22.09.2022, 13.32
^sama. Itseä ei edes kiinnosta ajaa juurakoita ja kivikosta satulassa tököttäen ja polkien vaan tykkään siitä, että pyörää pitää myös ajaa eikä vain polkea. Tuollainen endurosohva on toki mukava mutta vähän tylsä ja kuivahko tavallisessa polkuajossa.
Mun puolesta jokainen saa ajaa millä haluaa, mutta jotenkin pelkkä paino on minusta väärä argumentti pidemmän joustomatkan valitsemiseen, kun siinä muuttuu samalla aika moni muukin asia.
Jos olisin yhden maastopyörän ihminen, valintani olisi kuitenkin pidempijoustoinen mutta silti hyväksi poljettavaksi kehuttu pyörä. Ehkä uusin versio Canyonin Spectralista. Kun tykkään myös yrittää niitä isoimpia kohtia mitä vain ikinä uskallan ja käydä parkissa. Ei silleen etteikö dc-pyörälläkin pärjäisi jos sellainen vain olisi. Varsinkin jos siihen olisi kahdet kiekot, kevyet kevyellä rengastuksella ja kestävät enduro-renkailla. No itselläni on onneksi nyt se tilanne, että täpäreitä on kaksi ja ne eroavat tarpeeksi toisistaan. Ja löytyy sitten vielä lisäksi kevyt xc-jäykkäperä xc-kumeilla mutta minkäänlaisiin juurakoihin ei sillä ole enää tarvetta mennä yrittämään Izzon tultua taloon. Mutta kangasmetsänpolut, hiekkatiet ja osin asfalttia sisältävät lenkit ovat tietty sillä mahtavia.
bike futurist
22.09.2022, 14.15
En itse aivan kritiikittä allekirjoita "endurohypen käsistäkarkaamista" siinä mielessä, että viimeiset pari vuotta tuntuu lyhytjoustoiset enskakulmaiset pyörät olleen se ykkösjuttu sekä alan mediassa että lähes jokaisen pyöräilijän mielessä seuraavana hankintana. Eli vähän niinku ne enduropyörät oli pinnalla hetki sitten, lajin ja genren breikatessa isommin pari kolme vuotta takaperin, kun nykygeometria alkoi lyödä läpi ja suomienskakisat oli aina loppuunmyytyjä.
Onko sitten omiin maastoihin, ajotapaan ja senpäiväiseen ajofiilikseen ja energiatasoon sitten paras 120mm vai 180mm joustava laitos (vaiko jopa (!!) 140-150 "all mountain", jotka on ihan unohtunu näiden ääripäiden taistossa :) ), niin itelle se pysyy ratkaisemattomana. On molemmat ja innostun niistä aina joksikin ajaksi toisesta enemmän.
Hyvää anlyyysiä! Kiinnostaisi päästä just tuollein vertaamaan lyhyt- vs pitkäjoustoa samoille poluille. Tuntuu välillä porukalla endurohypetys karanneen käsistä varsinkin kun miettii, millaisia maastoja Suomessa yleensä on.
Samaa olen huomannut itekin 120/140 joustolla, että jossain juurakossa voisi kaivata taakse lisää joustoa. Mutta toisaalta myös sama, että DC pyörällä on kiva pistää reittä peliin ja polkea tasaisia pätkiä kovaa. Tiedä sitten millainen olisi joku AM tai se enskapyörä kevyillä kiekoilla pelkästään.Tuossa vertailussa eri pyörien välillä Enduro, AM ja DC olisi ihanteellista, että alla olisi samat kumit ja kiekot. Ainakin oma Spectral 160/150 muuttuu kivasta nopeasta leikkisästä lenkkipyörästä aika tervamaiseksi polkea lenkkiä, kun lyö pehmeämpää painavaa enskakumia alle, tokihan niillä enska pätkiä on kivempi paukutella, mutta normi poluista ja ylämäistä ei saa kyllä sitten saa iloa samanlailla, siksi alla onkin kevyttä Forekasteria ja Rekonia pääsääntöisesti ja 2.6" koossa. Varsinkin Forekaster/Forekaster(vanha malli) kombolla ajelee aika kivasti enska rännejäkin, mutta on muutenkin kivat ja nopeat vielä.
Alustan olen säätänyt mukavuus edellä, jos vähentäisi tokeneja ja lisäisi painetta iskareihin, niin kuin tehdas setissä tulisi tehokkuutta lisää, mutta sitten tinkii taas alustan pinta herkkyydestä.
^sama. Itseä ei edes kiinnosta ajaa juurakoita ja kivikosta satulassa tököttäen ja polkien vaan tykkään siitä, että pyörää pitää myös ajaa eikä vain polkea. Tuollainen endurosohva on toki mukava mutta vähän tylsä ja kuivahko tavallisessa polkuajossa.
Ei sillä enskallakaan ole pakko losottaa penkistä kivikkoon, enkä usko että kovin moni niin ajaakaan. Samalla tavalla niitä voi ajaa aktiivisesti, siitähän se hauskuus ajossa yleensä tulee. Itellä oli aiemmin 158 takana, ei tuntunu sohvalta, mut otti hyvin isommatki hitit vastaan, nyt takana 144 ja röykytyksen ottaa vastaan paljon pehmeämmin, koska parempi iskari, mutta isommissa jutuissa kaipais enempi joustoa. Enemmän mun mielestä ajotuntumaa vaikuttaa just iskarin/linkuston toimivuus ja säädöt kuin jouston pituus ja pyörän paino. Mut nää on niin näitä, onneks kaikki saa ite valita millä ajaa ja mitä kukaan on siihen sanomaan onko se oikein ajettu tai pyörän edellyttämää ajoa :)
xc-pyöräilijä
22.09.2022, 17.00
Tuli tilailtua spectral 125:seen uusin super deluxe ultimate alkuperäisen deluxe select + tilalle. Haluttaisi myös vaihtaa 140mm keula 150mm versioon että saisin keulakulman 63.5 asteeseen ja stackkia hieman vielä ylös. Kaksilla kiekoilla on kyllä mukava setti rymyytellä. Keulapäivitykseksessä jäin kauhulla lukemaan uuden charger 3 vaimentimen arvosteluja, peruskekkulille ammattilaiset sanovat edellisen vuosikerran olevan herkempi..uusi ei sukella niin helposti mutta..
Itselle maastopyöräilyssä viehätys on siinä, että joudun vähän keskittymään ajamiseen ja hakemaan rajojani. Jos haluan vain tasaisesti pyörittää ja keskittyä vaihtuviin maisemiin ja kunnon kohottamiseen lähden lenkille maantie- tai gravelpyörällä. Sitä on tullut harrastettua ja nykyään lähden lähinnä maastoon.
Myöskään mukavuus ei ole kovin korkealla omilla kriteereilläni asioissa joihin panostaisin. Toki joskus entisellä jäykkäperällä (Canyon Stoic) ajaessa pidempää ja tasaisempaa kuntolenkkiä rupesi juuriin töksähtely tympimään.
Nyt minulla on onnekkaasti kolme maastopyörää:
Specialized Chisel 120mm Sidillä. Jyrkähkö keulakulma ja nopeat renkaat tekee sen että tasaisilla perupoluillakin joutuu keskittymään sopivasti. Takakolmio tai kiekot on mukavammat kuin Stoicissa, niin tuolla oli ihan mukava ajaa Finlandia MTB. Stoicilla marakisat olivat vähän tylsiä, mutta Chisel tekee niistäkin hauskoja. Olen myös miettinyt gravelin korvaamista Chiselillä, mutta ehkä se vain täydentää.
Ripley AF on uusin tulokas. DW-linkusto tuntuu minusta jotenkin energiseltä vaikka ei ole yhtä mukava ja herkkä juurien ylityksessä kuin Spectral 125, joka sitten tuntui itsestäni jotenkin innottomalta ja liian loivalta ollakseen hauska. Saan myös Ripleyn 130/120 jouston ulosmitattua Kivikon alamäissä. Tavallaan se on hyvä, mutta voi muuttua rajoitteeksi. Pyörässä sama rengaskombo kuin Spectral 125ssä vähän raskaammilla kiekoilla. Paljoa kokemusta ei ole, mutta olen tyytyväinen.
Canyonin Torque on lähinnä bikepark ajoon vaikka haaveilin sen tuovan viihdettä myös poluille. En ole saanut vielä ulosmitattua jousitusta, jonka epäilen johtuvan enemmän kuskista kuin säädöistä. Tämä tuntuu itselle välillä jopa ylimitoitetulta bikeparkkiin ja jostain syystä vähän hitaalta (renkaat?) Toisaalta kun on uskaltanut ajaa tuolla isommin, niin osaaminen ja luottamus siirtynyt pienempiin pyöriin.
DC-kategoria on kyllä mielestäni hyvä Suomeen, riittävästi suorituskykyä lähes kaikkeen perusajoon, mutta ei niin paljon että hommaan ei tarvitsisi keskittyä ja itsensä ja pyörän rajoja voisi haastaa. Kaikki eivät varmastikaan hae tuota tai osaavat ajaa isommin kuin minä, joten on hyvä että on heillekin on vaihtoehtoja. Itselläni varmaan olisi Spur tai Epic Evo, jos yhdellä pyörällä pitäisi mennä.
F. Kotlerburg
22.09.2022, 20.15
Ei sillä enskallakaan ole pakko losottaa penkistä kivikkoon, enkä usko että kovin moni niin ajaakaan. Samalla tavalla niitä voi ajaa aktiivisesti, siitähän se hauskuus ajossa yleensä tulee. Itellä oli aiemmin 158 takana, ei tuntunu sohvalta, mut otti hyvin isommatki hitit vastaan, nyt takana 144 ja röykytyksen ottaa vastaan paljon pehmeämmin, koska parempi iskari, mutta isommissa jutuissa kaipais enempi joustoa. Enemmän mun mielestä ajotuntumaa vaikuttaa just iskarin/linkuston toimivuus ja säädöt kuin jouston pituus ja pyörän paino. Mut nää on niin näitä, onneks kaikki saa ite valita millä ajaa ja mitä kukaan on siihen sanomaan onko se oikein ajettu tai pyörän edellyttämää ajoa :)
Joo nää on näitä. Monella loppuu kunto ja voimat kesken, kun pitäisi itse kerätä se vauhti siihen kivikkoon losottamiseen ja se pyörän paino ei sitä vauhdin ylläpitoa siinä kivikossa auta. Parkki ja muut alamäkihommat erikseen, mutta täällä tuota kivikkojumppaa on perkele myös tasaisella.
Tuossa vertailussa eri pyörien välillä Enduro, AM ja DC olisi ihanteellista, että alla olisi samat kumit ja kiekot. Ainakin oma Spectral 160/150 muuttuu kivasta nopeasta leikkisästä lenkkipyörästä aika tervamaiseksi polkea lenkkiä, kun lyö pehmeämpää painavaa enskakumia alle, tokihan niillä enska pätkiä on kivempi paukutella, mutta normi poluista ja ylämäistä ei saa kyllä sitten saa iloa samanlailla, siksi alla onkin kevyttä Forekasteria ja Rekonia pääsääntöisesti ja 2.6" koossa. Varsinkin Forekaster/Forekaster(vanha malli) kombolla ajelee aika kivasti enska rännejäkin, mutta on muutenkin kivat ja nopeat vielä.
Joo, renkailla on iso vaikutus. Ei pelkkä paino vaan enskakumien jäykkyys vie tuntumaa alustasta. Vaihdon taas tälle päivää Forekaster(vanha)/Ikon-setin takaisin alle, kun monsuunikausi ei vielä tullutkaan. Järkyttävä ero tuntumassa DHF/Dissector settiin, joka tuntuu kuin umpikumirenkailla ajaisi. Dissector rullaa kyllä ihan ok ja se ei haittaa läheskään niin paljon kuin tuo tuntumaero.
Tuli tilailtua spectral 125:seen uusin super deluxe ultimate alkuperäisen deluxe select + tilalle. Haluttaisi myös vaihtaa 140mm keula 150mm versioon että saisin keulakulman 63.5 asteeseen ja stackkia hieman vielä ylös. Kaksilla kiekoilla on kyllä mukava setti rymyytellä. Keulapäivitykseksessä jäin kauhulla lukemaan uuden charger 3 vaimentimen arvosteluja, peruskekkulille ammattilaiset sanovat edellisen vuosikerran olevan herkempi..uusi ei sukella niin helposti mutta..
Sama oli vanhassa debonairissa, eliiikkä ihmiset laitto takas niitä ei nyt uusin eikä sitä edellinen vaa sitä edellinen :D
Pikkasen tuo 2023 Lyrik jännitti testien perusteella, mutta turhaan. Ei häviä mielestäni herkkyydessä vanhalle mallille, Butter cupit on kyllä hieman gimmick. Vaimennuksen tune on pikkasen jyrkempi. Progressiota on enemmän, eli nyt pärjää ilman tokeneita.
Sitä kyllä ihmetellen, että joka paikassa sanotaan keskialueen tukea olevan enemmän, mielestäni sitä saisi olla lisää. Tai sitten RS ehti jo tuotantomalleihin tehdä muutoksia.
xc-pyöräilijä
24.09.2022, 00.16
Mikä sulla oli aikasemmin alla? Miksi päivitit ja noilla kokemuksilla, kannattaako? Ja paljon kuskilla on painoa ajokamoissa?
En siis samasta pyörästä puhunut, mutta 2022 vuoden Lyrik, tuskin päivitys on sen arvoinen, paitsi ehkä sen puolesta, että keula on täysin äänetön, se on nautintoa.
Painoa kamat päällä n. 82kg. Saman verran on painetta uudessa keulassa kuin vanhassa tai ehkä 5psi vähemmän. Aiemmin oli yksi tokeni, nyt ei yhtään, aiemmin oli high speed auki, nyt taas enemmän kiinni. Low speed arviolta samassa.
xc-pyöräilijä
26.09.2022, 18.24
Kiitos tiedoista, vahvisti sen että jos haluan pidemmän keulan, otan suoraan tuolla uudella vaimentimella.
Intenseltä mielenkiintoinen vaihtoehto tähän kategoriaan:
https://eu.intensecycles.com/products/sniper-t?variant=41283281551540
Markkinoiden hintatasoon nähden varsin kilpailukykyiset hinnatkin (sen minkä hinnoista sai kännykällä selvää):
runkosetti 2600e
X01 buildi 6300e
JohnnyBuzz
17.10.2022, 00.50
Intenseltä mielenkiintoinen vaihtoehto tähän kategoriaan:
https://eu.intensecycles.com/products/sniper-t?variant=41283281551540
Markkinoiden hintatasoon nähden varsin kilpailukykyiset hinnatkin (sen minkä hinnoista sai kännykällä selvää):
runkosetti 2600e
X01 buildi 6300e
Ihan fiksunoloinen pyörä ja hintakin tässä vallitsevassa markkinatilanteessa kohtuullinen. Mitä nopeasti tsekkasin, niin saatavillakin noita näytti olevan. Spekeiltään vaikutti myös varsin hyvältä. Ainoa, joka tossa vähän hiertää, on toi ulkoasu/ väritys. Vähän vanhahtavan oloista designia, mutta eihän se toki ajo-ominaisuuksiin vaikuta. Pro-malli näytti olevan alessa 5 399 €. Siinä on jo vajaan 12 kg:n pyörä järkevässä hinnassa.
Omaan silmään geo ei kyllä oikein osu: L-koossa: 458mm reach, 639mm top tube, 592mm stackki ja kirsikkana 73 asteen seat tube. Sopii kyllä väritykseen :)
F. Kotlerburg
18.10.2022, 11.12
No siis toihan on jotain 4v vanha malli ja se näkyy geometriassa. On varmaan ollut monta kertaa aiemminkin täällä esillä. Ei mikään erikoinen tai mielenkiintoinen vaihtoehto.
Asiaan liittyen BMC on pistänyt Fourstroken uusiksi ja tuo LT malli tipahtanee tähän kategoriaan ihan jees 120mm joustoineen.
https://www.bikeradar.com/news/2023-bmc-fourstroke/
^Toihan olis mielenkiintoinen. Jäykkäselkäiselle saattaa vaan stäkki olla aika matala. Koeajamamalla /-istumalla toki sekin seiviäisi jos jostain löytyisi XL-kokoinen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
No siis toihan on jotain 4v vanha malli ja se näkyy geometriassa. On varmaan ollut monta kertaa aiemminkin täällä esillä. Ei mikään erikoinen tai mielenkiintoinen vaihtoehto.
Asiaan liittyen BMC on pistänyt Fourstroken uusiksi ja tuo LT malli tipahtanee tähän kategoriaan ihan jees 120mm joustoineen.
https://www.bikeradar.com/news/2023-bmc-fourstroke/
Nojoo, nyt kun tutustui tarkemmin, niin onhan tuo Intense Sniper T vanhahtava. Mutta en laskisi yhtä lailla BMCtäkään tähän DC-kategoriaan just geon takia :) keulakulma ja zortin mainitseman stäkki edelleen lähempänä XCtä kuin DC.
F. Kotlerburg
18.10.2022, 12.37
Ai 66.5 asteen keulakulmalla ei enää päästä DC-kategoriaan. OK. Reach, joustomatka jne. tuossa on kuitenkin ihan DC kamaa.
Kovin monessa xc-pyörässä ei ihan vielä taida olla 66,5 asteen keulakulmaa
JohnnyBuzz
18.10.2022, 17.36
Transition Spurissa on 66-asteen keulakulma. Meneeköhän sekään enää tähän kategoriaan? Toisaalta se onkin valmistajan mukaan ”all country”. :D
F. Kotlerburg
18.10.2022, 18.06
Niin mistä lähtien 66.5 asteen keula on ollut lähempänä XC kuin DC pyörää? Kysyn vaan.
JohnnyBuzz
18.10.2022, 18.17
Niin mistä lähtien 66.5 asteen keula on ollut lähempänä XC kuin DC pyörää? Kysyn vaan.
Taitaa jengi vaan trollata. :D
JohnnyBuzz
19.10.2022, 17.24
Jos muuten Spur kiinnostaa, niin siitä näyttäisi olevan X01 buildia M&L -koossa saatavilla Porvoosta. 14 kk sitten tilaamani XL:ää joutuu vielä hetken odottamaan.
Ai meitsi trolli? Kerta se olisi ensimmäinen :)
Ai 66.5 asteen keulakulmalla ei enää päästä DC-kategoriaan. OK. Reach, joustomatka jne. tuossa on kuitenkin ihan DC kamaa.
Muotoilin ehkä huonosti mutta kokonaisuutena BMC vaikuttaisi omaan silmään edelleen lähempänä XCtä, varsinkin ajoasento kuvasta päätellen. Tähän vielä päälle 80mm dropperi ja bikeradar itekin kategorisoi XC-pyöräksi niin...
Mutta mene ja tiedä, tämä DC kategoria on siitä hyvä/huono, että oikeaa määritelmää on aika vaikea löytää - jos toisaalta edes tarvii. Mainosmiehetkin jo hylänneet DCn ja siirtyneet "aggressiiviseen XChen" yms.
110mm jäykkäperää on vaikea nähdä DC pyöränä, jos paino on sanalla "down". Aika harvassa HTt on enää edes XC maailmancupissa.
Mietityttää myös, miten pyörä toimii, jos sama runko on sekä 100mm että 120mm joustoilla. Kummalle geo on suunniteltu?
F. Kotlerburg
19.10.2022, 20.23
Mun mielestä tätä kategoriaa voi lähestyä kahdesta suunnasta. Joko sieltä XC:stä tai sitten trailin puolelta. Mun mielestä toi BMC lähestyy sitä sieltä XC:n puolelta. Tuo 120mm joustava ei ole enää puhdas XC-pyörä ja menee noilla speksein ihan hyvin tähän kategoriaan.
Normi Epicissä on nykyään 67,5 keulakulma, eli onhan 66,5 lähempänä sitä kuin DH-fillarin 62,5 asteen keulaa. Omaan makuun alle 64 asteen keula alkaa olemaan vähän liian loiva jos pitäisi kääntyä aina välillä.
F. Kotlerburg
20.10.2022, 07.52
Ai tää olikin DH-pyörä topic. Otan takkini.
Normi Epicissä on nykyään 67,5 keulakulma, eli onhan 66,5 lähempänä sitä kuin DH-fillarin 62,5 asteen keulaa. Omaan makuun alle 64 asteen keula alkaa olemaan vähän liian loiva jos pitäisi kääntyä aina välillä.
Ja epic evossa - eli siis downcountry-pyörässä - keulakulma on 66.5°, mikä on jo huolestuttavan lähellä sitä BMC:tä :D
Onko kenelläkään kokemusta Epic Evon M ja L koosta, tai vaihtoehtoisesti vinkkejä missä pk-seudulla voisi pyörää koittaa? Osun ikävästi just koko taulukon keskelle eli pituutta on 178cm inseam on keskivertoa lyhyempi ja toisaalta selkä pidempi.
StevieRayVehkakoski
26.10.2022, 20.10
Mä oon 175cm ja ajan tyytyväisenä L-koon rungolla ja 60mm stemmillä. Penkki on suht edessä mutta just oikeassa kohtaa perseen alla eikä tankokaan ole liian kaukana. Eli L-kokoa suosittelen.
https://m.pinkbike.com/news/video-welcome-to-the-2022-downcountry-field-test.html
Testiä pukkaa. Onpahan BMCkin mukana niin sittenpä näkee, onko DC vai ei.
pturunen
27.10.2022, 10.26
Mä oon 175cm ja ajan tyytyväisenä L-koon rungolla ja 60mm stemmillä. Penkki on suht edessä mutta just oikeassa kohtaa perseen alla eikä tankokaan ole liian kaukana. Eli L-kokoa suosittelen.
Ottamatta yhtään mihinkään muuhun kantaa, niin pelkkä pituus on aika vanhentunut kriteeri sopivalle rungolle. Käsien ja jalkojen pituus, selän pituus ja jopa yksilön notkeus vaikuttaa siihen, millainen runko lopulta omaan käyttöön on soveltuvin.
StevieRayVehkakoski
27.10.2022, 11.00
No mun pointti lähinnä oli että tuo Spessun Epic Evo ei L-koossa ole kovin iso pyörä nykyasteikolla mitattuna. Esim. Canyon Lux Trail on M-koossa melko lailla identtisen kokoinen kuin Epic Evo L-koossa.
Mä oon 180 pitkä ja en ole vielä sellaista maastopyörää nähnyt josta ottaisin mieluummin M-koon L-koon sijaan. Varmaan jotkut enduropyörät ovat niin pitkiä, mutta lyhytjoustoiset harvemmin. Itse katson enemmän top tube-mittaa kuin reachia, sillä asento satulassa istuen on itselleni tällaisessa pyörässä sen verran tärkeä. Toki myös reachin on oltava riittävä. Joskus kuitenkin suht pitkän reachin pyörässä saattaakin TT olla turhan lyhyt.
https://youtu.be/CiMVe5A7orE
Juu Jeltsar tuon tuossa pari viestiä ylempänä linkittikin. Vähän mauttoman hintaisia malleja taas eli siellä 10 000 tienoilla useammat. Toisaalta pari edullisempaakin eli hintahaarukka on tosi iso.
No niimpäs näköjään olikin :D joo ihan pöllön hintasia, kai trendit myy.
Ylempänä jo mainittu BMC:n uusi Fourstroke LT (https://www.bmc-switzerland.com/eu_en/bmc-fourstroke-lt-one-23.html) - miksi en hommaisi tuollaista? Mikä siinä on huonoa? Hintaa ei tarvitse kommentoida, sen osaan arvottaa itse, mutta tekniselle puolelle kaipaisin mielipiteitä. Monia vaihtoehtoja - tässäkin ketjussa mainittuja - on tullut katseltua, mutta jokin tuossa vetoaa...
Arvostan pyörässä enemmän etenemiskykyä tasaisella ja ylämäkeen, kuin mahdollisimman vauhdikasta alamäkihurjastelua. Ihan kisakireää vehjettä en halua, vaan pitkien polkureissujen kulkinetta.
xc-pyöräilijä
29.10.2022, 06.31
Hyvältä näyttää, kyllä tuolla hymyissä suin ajelee mainitsemassasi käytössä, ja 120mm 29 pyörällä saa tyrkätä mäkeenkin ihan hyvää vauhtia. Spekseiltään hyvät käyttöosat, hintalaatusuhde ei parhaimmaista päästä mutta jos tuota on saatavilla ja tunnet siihen vetoa niin anna mennä. Keskiö oli pf92, itse suosin kierteellisiä, mutta tuon kategorian pyörissä onkin järjestään pressfittiä.
Kuminauha
29.10.2022, 08.10
Itellä tossa panee vastaan integroiut dropperi. Okei, on saatu pois joku 150g mutta sitten myös dropperia on vaan 80mm ja siihen ei saa vaihdettua mitään muuta kuin mikä siinä on.
EDIT: Näköjään TimoP:n linkkisessä pyörässä tota ei ookkaan, hyvä niin.
Ylempänä jo mainittu BMC:n uusi Fourstroke LT (https://www.bmc-switzerland.com/eu_en/bmc-fourstroke-lt-one-23.html)
Arvostan pyörässä enemmän etenemiskykyä tasaisella ja ylämäkeen, kuin mahdollisimman vauhdikasta alamäkihurjastelua. Ihan kisakireää vehjettä en halua, vaan pitkien polkureissujen kulkinetta.
Jos on yhtään pinkbiken arvostelua uskominen, niin sittenhän BMC osuisi kuin nyrkki silmään noilla vaatimuksilla.
https://m.pinkbike.com/news/field-test-bmc-fourstroke-lt-gorgeous-in-green.html
(jos vielä tsekkaamatta)
JohnnyBuzz
29.10.2022, 14.44
Jos on yhtään pinkbiken arvostelua uskominen, niin sittenhän BMC osuisi kuin nyrkki silmään noilla vaatimuksilla.
https://m.pinkbike.com/news/field-test-bmc-fourstroke-lt-gorgeous-in-green.html
(jos vielä tsekkaamatta)
Aika erikoinen ratkaisu tuo, että dropperi on samanmittainen rungon koosta riippumatta. Muutenkin 80 mm on aika maltillinen pituudeltaan nykystandardeilla.
Joo, ja kirsikkana kakun päällä tosiaan ovaalin muotoinen tolppa...
JohnnyBuzz
29.10.2022, 17.17
Joo, ja kirsikkana kakun päällä tosiaan ovaalin muotoinen tolppa...
Diggaan kyllä tosta integroidusta dropperista konseptina. Näyttää hyvältä ja paremmin osalta kokonaisuutta. Mutta arvion huomiot huoltamisen/ vaihtamisen ja varaosien kannalta on ihan aiheellisia.
Tota field testin ekaa videota tsekatessa tuli mieleen, että ehkei Spur nyt niin kallis ollutkaan. :D Ihan järkyn hintasia osa noista.
En ymmärrä maastopyöristä mitään, mutta väittäisin että tuossa TimoP:n linkissä ja Pinkbiken jutussa on eri pyörä.
Diggaan kyllä tosta integroidusta dropperista konseptina. Näyttää hyvältä ja paremmin osalta kokonaisuutta. Mutta arvion huomiot huoltamisen/ vaihtamisen ja varaosien kannalta on ihan aiheellisia.
Tota field testin ekaa videota tsekatessa tuli mieleen, että ehkei Spur nyt niin kallis ollutkaan. :D Ihan järkyn hintasia osa noista.
Samaa mieltä itekin, että hieno systeemi on tuo autodrop, ei siinä mitään. Hyvä, että tekniikka kehittyy mutta tällaiset apple-lisät on vähän kyseenalaisia. Eli olet jumissa uuden "standardin" kanssa, jos jotain hajoaa.
Mitä hintaan tulee, niin kaikki on suhteellista :D
Oletteko huomanneet, että viime viikkoina Prisman mainoksesta jossa laulettiin ennen "kaikkea on ja rahani riittää" on nyt soinut enää muoto "kaikkea on". On tainnut tulla palautetta, kun hinnat vain nousevat että ei ne rahat muuten kassalla ihan kaikkeen riitäkään.
Onko kenelläkään kokemusta Epic Evon M ja L koosta, tai vaihtoehtoisesti vinkkejä missä pk-seudulla voisi pyörää koittaa? Osun ikävästi just koko taulukon keskelle eli pituutta on 178cm inseam on keskivertoa lyhyempi ja toisaalta selkä pidempi.
Pituutta on 173 ja L-koko. Satulan korkeus 76cm keskiöstä että suht pitkät jalat tai korkea perä tai miten tuon haluaakaan ajatella. Ja tosiaan ostaessani testasin huolella myös M-kokoa ja päädyin lopulta L-kokoon koska tykkään tilavasta kabiinista. En ole katunut valintaani hetkeäkään...tai oikeastaan, emäputki olisi saanut olla jonkin sentin matalampi niin ei tarvitsisi käyttää miinusstemmejä.
Kiitoksia BMC:n Fourstroke LT:tä koskevista kommenteista!
En ymmärrä maastopyöristä mitään, mutta väittäisin että tuossa TimoP:n linkissä ja Pinkbiken jutussa on eri pyörä.
Näinhän se on. Pinbiken jutussa ja videossa on ilmeisesti vielä 2022 malli, kun taas linkkaamani on uudempaa mallia. Tässä uudessa mallissa ei (käsittääkseni) ole integroitua hissitolppaa eikä sitä jossain uusissa malleissa olevaa Autodrop-tolppaa. Myös geometria on ilmeisesti muuttunut, "yllättäen" pidempää reach-mittaa on tarjolla.
Täytyy vielä selvitellä kokoa, sillä olen harmillisesti BMC:n suositusten mukaan aika tarkkaan kahden koon välillä. Tosin kuten joku tässä taisi kommentoida, niin ei pelkkä kuskin pituus yksinään pitäisi olla määräävä tekijä, vaan mm. kuskin mittasuhteet ja tottumus - ainakin omasta mielestäni - vaikuttavat asiaan myös. Ja itselläni taitaa olla aika pitkä selkä/kädet suhteessa jalkoihin, ja muutenkin olen tottunut kohtuu pitkään ajoasentoon, niin nyt olisin kallistumassa isompaan kokoon.
JohnnyBuzz
01.11.2022, 09.24
Eiks Pinkbiken testaama ja toi yllä linkattu oo eri pyöriä? Toisessa Foxin alusta ja toisessa Rockshoxin. Pinkbiken pyörässä langattomat vaihteet jne. muuta kalliimpaa osaa. Varmaan toi integroitu hissitolppa saatavilla vain high end -malliin.
Edit: ei kun tässähän se Pinkbiken testaama on https://www.bmc-switzerland.com/eu_en/bmc-fourstroke-01-lt-one-22.html
F. Kotlerburg
01.11.2022, 09.25
Joo, sellaistahan se tahtoo olla että noihin testeihin tulee aina se 10k€ huippumalli. No saa siitä jotain käsitystä miten pyörä toimii geon osalta.
Gargamel
01.11.2022, 13.05
itselläni taitaa olla aika pitkä selkä/kädet suhteessa jalkoihin, ja muutenkin olen tottunut kohtuu pitkään ajoasentoon, niin nyt olisin kallistumassa isompaan kokoon.
Jos vaan seattuben&dropperin mitta sallii, niin helppo on isompaa tuossa tilanteessa suositella.
Dt swiss XM1700 aika varma valinta mutta onko liian kallis? Kuutisensataa setti.
F. Kotlerburg
01.11.2022, 20.06
Mavic Crossmaxeilla saa puolikiloa pois ja ne ei ole kuin kolmisen sataa. Tosin myös vain 25mm leveät, mutta se nyt on vähän makuasia, että pitääkö DC:ssä olla leveämmät.
^Ton ehkä nippa nappa maksais tilapäisessä mielenhäiriössä, jos painossa säästäisi nykyisiin verrattuna paljon. Täytyy vähän selvitellä mitä nuo päällä olevat painavat, ei viitsi riuhtoa kumeja yms. veke.
edit: nykyset Alexit formulanavoilla 2,2 -2,3 kg lähteestä riippuen ja nuo olivat karvan alle 1,8 kg. Eli puoli kiloa pyörivistä massoista...joo...
Ostin tässä alesta xrc 1501 setin, niin mäessä tuntui kuin olis sähköpyörän saanut :).
Huntilla ois tämmöset, 460€https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221101/b316f70ec52d503be17763a145cb1d57.jpg
xc-pyöräilijä
01.11.2022, 22.20
Tuntuu kyllä kiihtyvyydessä, ainakin ne ekat pari lenkkiä kunnes asiaan tottuu. Rengaskuvio/leveys/pehmeys on silti edelleen isommassa roolissa jos haluaa lentoa.
Ja epic evossa - eli siis downcountry-pyörässä - keulakulma on 66.5°, mikä on jo huolestuttavan lähellä sitä BMC:tä :D
Juuh, tiedän ja tommonen epic evo mulla on maasturina nykyään. Tämmoselle kumitossu-ukolle on kaikki tommonen kalustodouppi oikein tervetullutta.
Ja tosta Epic Evon koosta. Mä ajan L-kokoisella. Pituutta noin 182cm ja satula on noin 765mm keskiostä mitattuna. Tuntuu sopivalta.
Mitä enemmän tätä DC-skeneä seuraa, niin onhan tämä aika veteenpiirretty viiva välillä XC ja trail. Eli minun puolestani kyllä, samaan ketjuun vaan.
Mä tunnustan ajavani deeseetä xc/trail -luokitellulla fillarilla. Enkä ole hissitolppaa kaivannut. Kivittäkää, olkaa hyvät.
Mun pyörä on downcountry-termin keksijän mukaan funcountry. En ajatellut silti perustaa sille omaa ketjua.
F. Kotlerburg
02.11.2022, 20.37
Mä tunnustan ajavani deeseetä xc/trail -luokitellulla fillarilla. Enkä ole hissitolppaa kaivannut. Kivittäkää, olkaa hyvät.
Mä ajan vain polkuja. Mulla on hissitolpppa ja en siitä luopuisi. Ei sillä täällä Oulun seudulla mitään tee, mutta tuolla mäkisemmässä maastossa se on ihan kiva.
:rolleyes:en tiedä mihin kategoriaan tuo oma uuden mallin hiilarinen Top Fuel menee, mutta olen kyllä harkinnut että vaihdan hissitolpan tilalle tavallisen, kun siitä pinnoite kulunut takaa puhki. Välillä ajelen kotopuolen Fiskarsin mustat ja punaiset rännit tolppa ylhäällä. Toki se mukavampaa on hyppiä tolppa alempana, mutta minulle riittäisi joku 50-100mm droppi.
Mulla taas on uusimmassa pyörässä (yt izzo) vain 150 mm hissitolppa ja se tuntuu aavistuksen liian lyhyeltä, kun olin tottunut pidempijoustoisen pyöräni 180 mm tolppaan. Alamäissä vaikeissa paikoissa tahtois saada tolpan vielä enemmän pois tieltä. Tosiasiassa varmaan vain se satulan osumakohta jalkojen sisäsyrjään kun on eri kohdassa niin se aiheuttaa tämän oudon tunteen.
F. Kotlerburg
03.11.2022, 17.31
Mulla taas on uusimmassa pyörässä (yt izzo) vain 150 mm hissitolppa ja se tuntuu aavistuksen liian lyhyeltä, kun olin tottunut pidempijoustoisen pyöräni 180 mm tolppaan. Alamäissä vaikeissa paikoissa tahtois saada tolpan vielä enemmän pois tieltä. Tosiasiassa varmaan vain se satulan osumakohta jalkojen sisäsyrjään kun on eri kohdassa niin se aiheuttaa tämän oudon tunteen.Itellä ei varmaan Izzoon edes mahtuis 180mm tolppa 170mm siinä ja siinä.
Mäkin varmaan pärjäisin tommosella 80-100mm droppaavalla, mutta ne näyttää hölmöiltä. Ei tule kyllä kuin isoimpiin alamäkiin tyrkättyä satula pohjaan.
En osannut kaivata hissitolppaa ennen kuin sellainen tuli fillarin mukana. Toi on yksi niistä jutuista mistä ei ole paluuta vanhaan.
F. Kotlerburg
03.11.2022, 17.33
Tuokin kyllä totta. Itsekin pitkään ajattelin, että en tartte. Sitten tuli laitettua uuteen fillariin.
JohnnyBuzz
03.11.2022, 17.52
Siks mä en edes kokeile.
Kun palasin maastopyöräilyyn pariin nelisen vuotta sitten vajaa 20 vuoden tauon jälkeen, niin olihan se hissitolppa ihan ykkösjuttu. Yks isoimmista teknisistä parannuksista maastopyöräilyssä. Ite tulee melkein mäkeen kuin mäkeen laskettua tolppa alas ja homma on nykyään niin intuitiivista, ettei sitä edes mieti, kun homma tulee ihan selkäytimestä. Ei kyllä olis enää paluuta maastopyörään ilman hissitolppaa, hyödyt on niin kiistattomat. Jahka oma DC-pyörä joskus tulee, niin siinä on 210mm dropperi. Kun satulaputki ei ole erityisen pitkä, niin luulisi saavan satulan hyvin pois tieltä.
Toki se mukavampaa on hyppiä tolppa alempana, mutta minulle riittäisi joku 50-100mm droppi.
Sama homma ja siksi päädyin DT Swissin D232:een. 60mm droppi, asentoja kaksi, ylhäällä tai alhaalla ja liike on todella nopea. Täysmekaaninen ja kevyt.
Kokeilin hetkellisesti 150mm pudottavaa hissitolppaa, mutta sen kanssa lenkkeilystä ei tullut yhtään mitään. Tuntui, että satula oli aina väärällä korkeudella ja kun sen sai oikealle korkeudelle, oli tilanne jo ohi. Kai nuo yli 100mm pudottavat sitten noissa vauhdikkaammissa alamäkiajoissa, dropeissa ja hypyissä on tarpeellisia, mutta itse en sellaista kyllä osaa kaivata.
JohnnyBuzz
03.11.2022, 19.00
Sama homma ja siksi päädyin DT Swissin D232:een. 60mm droppi, asentoja kaksi, ylhäällä tai alhaalla ja liike on todella nopea. Täysmekaaninen ja kevyt.
Kokeilin hetkellisesti 150mm pudottavaa hissitolppaa, mutta sen kanssa lenkkeilystä ei tullut yhtään mitään. Tuntui, että satula oli aina väärällä korkeudella ja kun sen sai oikealle korkeudelle, oli tilanne jo ohi. Kai nuo yli 100mm pudottavat sitten noissa vauhdikkaammissa alamäkiajoissa, dropeissa ja hypyissä on tarpeellisia, mutta itse en sellaista kyllä osaa kaivata.
Mulla on käytössä aina vaan joko täysin ylhäällä tai täysin alhaalla, vaikka portaattomastihan se säätyy. En oo kokenut välimuodoille mitään tarvetta. On niin helppo laskea satula alas ennen alamäkeä ja nostaa takaisin ylös, kun on taas tasaisemmalla. Ei tarvii ees miettiä tota yhtään vauhdista riippumatta. Ite oon tykännyt Bikeyoken droppereista, kun ovat niin nopeita. Mut tää nyt on snadisti jo off topicia.
Sama homma ja siksi päädyin DT Swissin D232:een. 60mm droppi, asentoja kaksi, ylhäällä tai alhaalla ja liike on todella nopea....
Tuo voisi olla ihan harkinnan arvoinen vaihtoehto. Lähinnä pudotan tolppaa niin että voin pidemmässä laskussa tukea reittiä siihen ja välillä vähän istahtaa. Monesti kyllä olen pudottanut vain droppiin ja sellainen tupladroppi on lähinnä ainut paikka missä joku 150mm toimii minun käytössä. Pitkäjoustoisessa pyörässä se on mulla ihan jees. Samoin jäykkäperäisessä.
F. Kotlerburg
03.11.2022, 20.25
Mulla on käytössä aina vaan joko täysin ylhäällä tai täysin alhaalla, vaikka portaattomastihan se säätyy. En oo kokenut välimuodoille mitään tarvetta. On niin helppo laskea satula alas ennen alamäkeä ja nostaa takaisin ylös, kun on taas tasaisemmalla. Ei tarvii ees miettiä tota yhtään vauhdista riippumatta. Ite oon tykännyt Bikeyoken droppereista, kun ovat niin nopeita. Mut tää nyt on snadisti jo off topicia.
Kyllä mä oon sellaisiin oikein teknisiin kivikkoihin ja juurakoihin tykännyt tökätä satulaa pikkasen alemmas, että välissä voi muutaman polkasun helposti satulastakin ottaa, mutta se ei oo niin tiellä kuin olis yläasennossa. Alamäkiin sitten pohjaan.
Kyllä mä oon sellaisiin oikein teknisiin kivikkoihin ja juurakoihin tykännyt tökätä satulaa pikkasen alemmas, että välissä voi muutaman polkasun helposti satulastakin ottaa, mutta se ei oo niin tiellä kuin olis yläasennossa. Alamäkiin sitten pohjaan.
Monta kertaa kuullut ja lukenut tuosta kikasta jättää kivikossa puoli väliin satula mutta aina sitä runttaa alas asti :D pitäs joku kerta oikein keskittyä ja testata.
Yksi vaihtoehto olisi Foxin Transfer SL: kevyt mutta silti 100mm droppia
https://m.pinkbike.com/news/review-fox-transfer-sl-dropper-post.html
Onko täällä kellään kokemusta? Pinkbiken kommenteissa mainittiin myös oneupin 120mm tolppa kevyenä vaihtoehtona.
jame1967
03.11.2022, 22.52
Tuli dudessa hissitolppa ja kokeilin muutaman kerran toimintaa , en nähnyt tarvetta omassa ajoissa . Myin pois ja tilalle normihiilaritolppa , painoakin säästyi puolisen kiloa.
Gargamel
04.11.2022, 12.52
Juuri tekohengitin Duden loppuunkulunutta hissitolppaa. Tilaa näyttää vielä olevan, joten pitää tämän 100-millisen tilalle vaihtaa 150-millinen mihin toisessa pyörässä olen tottunut.
Gravelini on harmillisen korkealla rungolla, siihen ei mahdu mikään hissi. Poluilla olisi kuitenkin tarvetta siinäkin vehkeessä ajoasennon muuttamiselle.
Olisko uusi Yeti SB120 (https://yeticycles.com/bikes/sb120) topsun kategoriaan passeli fillari? Äkkiseltään katselin, että keulakulmakaan (66.5) ei ahdistaisi liikaa.
https://cdn11.bigcommerce.com/s-5zdahzyh66/images/stencil/2880w/attribute_rule_images/594975_source_1668444137.jpg
Lainaan PB:n SB120 keskusteluista kommentit: Liian jyrkkä keulakulma ja liian painava pyörä
Niin ja hintalappu sopii vaan hammaslääkäreille.
F. Kotlerburg
18.11.2022, 13.55
Olisko uusi Yeti SB120 (https://yeticycles.com/bikes/sb120) topsun kategoriaan passeli fillari? Äkkiseltään katselin, että keulakulmakaan (66.5) ei ahdistaisi liikaa.
Ei ole https://www.bikeradar.com/news/2023-yeti-sb120/
JohnnyBuzz
18.11.2022, 23.31
Hieno pyörä, mutta aika kallishan se on, mikä nyt ei Yetin kohdalla juuri yllätä. Chainstay näyttäisi kasvavan pyörän koon mukana, joka ei oo ihan perusratkaisu. Mitäs tolla oli muuten painoa? Varmasti olisi ihan oiva peli Suomen poluille.
sisurisampsa
18.11.2022, 23.43
^täyttä markkinointipaskaa tuo chainstay kokojen muuttuminen, jengi on vielä niin tyhmää että uskoo. Kukaan ei huomaa 2mm eroja kuten tuossa Yetissä, jos huomaa haluan nähdä hänen lääkityksen.
Jpkainulainen
19.11.2022, 01.00
^täyttä markkinointipaskaa tuo chainstay kokojen muuttuminen, jengi on vielä niin tyhmää että uskoo. Kukaan ei huomaa 2mm eroja kuten tuossa Yetissä, jos huomaa haluan nähdä hänen lääkityksen.
Onhan tuo nyt jo sentin ero suurimman ja pienimmän koon välillä, meinaatko ettet huomaisi sitä?
Optimaalisestihan tuo muuttuisi joka ikisessä pyörämallissa, jotta se suunnittelupöydällä muodostettu geometria ja front- ja rear-centre ratio pysyisi vakiona yli runkokokojen. Lisää kuitenkin kustannuksia, mistä syystä muuttuvaa cs mittaa tapaa lähinnä kalliimman pään pyörissä.
JohnnyBuzz
19.11.2022, 01.25
En mä sen tarkemmin kattonut tota kuin kuvat saitilta. Tod. näk. en huomaisi yhtään mitään eroa. Ei sillä, että noin paljoa olisin pyörästä ikinä maksamassa, niin ei tarvii edes tarkemmin miettiä. :D
2020 TB4:ssä voi säätää chainstayn lyhyemmäksi tai pidemmäksi. Näillä kahdella on sentin ero ja sen huomaan.
Se että pienimmässä ja suurimmassa runkokoossa (ja kaikissa muissa siitä väliltä) on saman mittainen CS on hanurista. Sama ihminen harvemmin ajaa sitä kaikista pienikokoisinta ja isointa pyörää joten voihan sitä vaikka vaikka markkinointipaskaksi kutsua. Toki 1 cm on aika vähän pienimmän ja isoimman välillä. Itse tuskin kuitenkaan haluaisin kyseisestä Yetistä sellaista versiota jossa minulle sopivaan isoon runkoon laitettaisiin pikkurungon lyhyt chainstay.
Hieno pyörä, mutta aika kallishan se on, mikä nyt ei Yetin kohdalla juuri yllätä. Chainstay näyttäisi kasvavan pyörän koon mukana, joka ei oo ihan perusratkaisu. Mitäs tolla oli muuten painoa? Varmasti olisi ihan oiva peli Suomen poluille.
13,4 kg L kokoinen vajaan 10 000 dollarin malli.
According to Yeti, a medium T-series frame with shock weighs in at 3,021 grams. For comparison, an S4 Stumpjumper frame weighs 2,420 grams, and an Ibis Ripley frame weighs approximately 2,700 grams.
Commencalin pyöriä moitittiin joskus epätasapainoiseksi ajaa isompien kokojen kohdalla kun cs oli niin lyhyt suhteessa etukolmioon.
JohnnyBuzz
27.11.2022, 22.23
15 kk ja 17 päivää. Sen verran kesti tilauksesta toimitukseen. :D Nyt on eka lenkki ajettu ja hyvin pääsi sinuiksi pyörän kanssa heti. Pieniä hienosäätöjä pitää vielä tehdä ja miettiä rengastusta. Nyt on edessä Dissector ja takana Rekon, jotka pyörässä oli vakiona. Yllättävän hyvin toimivat tuolla lumisilla poluilla, joissa pohja oli jo kivasti tamppaantunut. Tallissa olis Nobby Nicit ja Piikkisiat, niin pitää vähän kelien mukaan tsekkailla.
Nythän näitä Spureja olis sitten heti saman tien saatavilla, mutta osaapahan arvostaa, kun joutui tovin odottelemaan.
https://pic.useful.fi/GuAZ1rewW.jpg
Mahtavaa! Onnea hienosta pyörästä. Hyvä kuvakin vielä.
Mutta on se jännä miten noi tilauskuviot muuttuu. Osa merkeistä jopa alentanut hintojaan sen lisäksi, että saatavuutta on.
JohnnyBuzz
27.11.2022, 22.57
Mahtavaa! Onnea hienosta pyörästä. Hyvä kuvakin vielä.
Mutta on se jännä miten noi tilauskuviot muuttuu. Osa merkeistä jopa alentanut hintojaan sen lisäksi, että saatavuutta on.
Kiitokset! :) Nyt sit vaan toivotaan, että olis ajokelejä sopivasti talven aikana.
Eihän nää kelit nyt ihan kesäkelejä vastaa :)
Varmaan sitten keväällä vasta saa lopullisen käsityksen pyörästä. Toisaalta siihen mennessä siihen on ehtinyt jo tottua monella tapaa.
Aina välillä täällä foorumilla lukee jonkun ostaneen talven aikana uuden maastopyörän ja sanovansa kesän odotteluun ja ensilenkkiin olevan niin pitkän ajan. Sellaista on vaikea käsittää jos ei maantiepyörästä ole kyse. Etteikö ajaisi uudella fillarilla talvikaudella ollenkaan.
JohnnyBuzz
28.11.2022, 10.42
Eihän nää kelit nyt ihan kesäkelejä vastaa :)
Varmaan sitten keväällä vasta saa lopullisen käsityksen pyörästä. Toisaalta siihen mennessä siihen on ehtinyt jo tottua monella tapaa.
Aina välillä täällä foorumilla lukee jonkun ostaneen talven aikana uuden maastopyörän ja sanovansa kesän odotteluun ja ensilenkkiin olevan niin pitkän ajan. Sellaista on vaikea käsittää jos ei maantiepyörästä ole kyse. Etteikö ajaisi uudella fillarilla talvikaudella ollenkaan.
Sanopas muuta. Itse löysin vasta viime talvena kunnolla talvimaastopyöräilyn ja onhan se parhaimmillaan ihan mahtavaa hommaa. :) Kun polkujen pohjat on mukavasti tamppaantuneet, niin ajaminen on melkenpä kivempaa kuin kesällä. Kivikkoisemmat ja juurakkoisemmat paikat pyöristyy kivasti ja vauhtia saa pidettyä yllä enemmän. Itellä ainakin Helsingin keskuspuiston joidenkin Strava-segmenttien parhaat ajat on talvikaudelta. :D
xc-pyöräilijä
03.12.2022, 16.08
Commencalilta ulos jo aikaisemmin huhuiltu tempo, jousitusmatkaltaan vastaava kuin Spectral 125. Maltillisempi geo mutta ehdottomasti kiinnostava tähän maahan sopiva pyörä, vaikka ei kevyin olekkaan.
https://ep1.pinkbike.org/p6pb23823199/p6pb23823199.jpg Reachi on kyllä 20mm lyhyempi kuin tämän hetkisessä Spectral 125 mikä saisi ostohousut tippumaan.
https://m.pinkbike.com/photo/23823199/
Sen enempää tutustumatta täytyy todeta että mun silmä tykkää Tempon ulkonäöstä. Tommonen yksinkertainen on hienoa. Näyttää ihan polkupyörältä [emoji106]
JohnnyBuzz
05.01.2023, 16.57
Spurista kaksi uutta väriä ja tarjolla myös Foxin alustalla (vaalean sininen ja raw carbon): https://www.transitionbikes.com/Bikes_Spur.cfm
Itseä ei tämä päivitys harmittanut yhtään. Black Powder -väri on edelleen omaan silmään hienoin ja SIDin alusta erittäin mieluinen. Nyt reilu kuukausi yhteiseloa pyörän kanssa ja tähän mennessä erittäin tyytyväinen. Talvipolut toki vähän pehmeämpiä muodoiltaan kuin kesällä, mutta hyvän kuvan pyörän suorituskyvystä on jo saanut. :)
Mun suosikki (kuvien perusteella) olis se alkuperäinen tummempi sininen. Tai sen nimi onkin kyllä vihreä (deep sea green). Black powder hieno myös.
Spurista kaksi uutta väriä ja tarjolla myös Foxin alustalla (vaalean sininen ja raw carbon): https://www.transitionbikes.com/Bikes_Spur.cfm
Itseä ei tämä päivitys harmittanut yhtään. Black Powder -väri on edelleen omaan silmään hienoin ja SIDin alusta erittäin mieluinen. Nyt reilu kuukausi yhteiseloa pyörän kanssa ja tähän mennessä erittäin tyytyväinen. Talvipolut toki vähän pehmeämpiä muodoiltaan kuin kesällä, mutta hyvän kuvan pyörän suorituskyvystä on jo saanut. :)
SID on hyvä sen vähän aikaa mitä toimii. Itselläni on nyt jäykkäperässä kaksi hajonnut peräjälkeen muutaman käyttökerran jälkeen. Ymmärtääkseni osalla valmistajilla on ollut sen vuoksi paineita tuoda Foxia rinnalle tai tilalle. kun osa asiakkaista ei ole valmis ostamaan SIDiä enää.
Ja joo, toki niistä osa toimii hienosti.
JohnnyBuzz
06.01.2023, 09.15
SID on hyvä sen vähän aikaa mitä toimii. Itselläni on nyt jäykkäperässä kaksi hajonnut peräjälkeen muutaman käyttökerran jälkeen. Ymmärtääkseni osalla valmistajilla on ollut sen vuoksi paineita tuoda Foxia rinnalle tai tilalle. kun osa asiakkaista ei ole valmis ostamaan SIDiä enää.
Ja joo, toki niistä osa toimii hienosti.
Mikäs SIDissä on mennyt rikki? Muutaman käyttökerran jälkeen hajoaminen tuntuu kovin erikoiselta. Takuuseenhan nuo toki menee.
Mikäs SIDissä on mennyt rikki? Muutaman käyttökerran jälkeen hajoaminen tuntuu kovin erikoiselta. Takuuseenhan nuo toki menee.
Mulla on ruvennut oikean liukuputken päällä oleva kompressio namiska heilumaan. Se naksahtelee ikävästi jousituksen tehdessä työtä ja sieltä valuu vähän öljyä pois. Nyt kun vähän pidempään ajoin tuolla toisella niin namiskan kääntäminen ei myöskään enää lukitse keulaa kunnolla. Mulla siis edullsiempi Sid Select 120mm.
Menee toki takuuseen, mutta tympeää homma lähetellä niitä Bike24:lle. Lisäksi olen käynyt pyöräliikkeessä nuo vaihdattamassa, jossa palaa rahaa. Pitää varmaan opetella tekemään itse.
xc-pyöräilijä
18.02.2023, 11.50
https://ep1.pinkbike.org/p3pb24214362/p3pb24214362.jpg
Dual 29" Wheels: Clearance up to 2.5"
140mm front and 130mm rear travel:
Drop in headset bearings
Internal cable routing: Clean headtube routing for simple, fully guided cable management
Size Specific Chainstays
27% progression
Gear accessory mount
UDH
5 Sizes: S-XXL
Lifetime Warranty
Frame Weight: 6.6 lbs/3.00 kg (Size MD w/shock)
Eikö tämä(kin) viimestään ole jo ihan rehti trail pyörä?
Kun en itse paljoa maastossa ajele, niin pitää kysyä että muuttuuko ne polut itsestään koko ajan haastavimmiksi kun joustot vaan pitenee?
Eikö tämä(kin) viimestään ole jo ihan rehti trail pyörä?
Sellaiselta tuo minustakin vaikuttaa
Kun en itse paljoa maastossa ajele, niin pitää kysyä että muuttuuko ne polut itsestään koko ajan haastavimmiksi kun joustot vaan pitenee?
Jos nyt tuota Smuggleria tarkoitat niin eihän se taida olla kyseisen valmistajan ehdokas otsikon mukaiseen segmenttiin. Edelleen se on se paljon kehuttu Spur.
xc-pyöräilijä
18.02.2023, 16.32
Höpöhöpö, kukin päättäköön itse miten luokat jakaa. Ja tämä ketju oli ensimmäinen sinnepäin.
Oli mikä oli niin erittäin kovia ostohaluja kyllä herättää tuo uusi Smuggler. Moderni, mutta silti klassisen linjakas näiden sähkäreiltä näyttävien paksuputkisten patonkilaatikkoisten pyörien joukossa.
JohnnyBuzz
18.02.2023, 21.58
Höpöhöpö, kukin päättäköön itse miten luokat jakaa. Ja tämä ketju oli ensimmäinen sinnepäin.
Mietin myös, että postaisin Smugglerista tänne, kun ensimmäiset kuvat siitä tuli tällä viikolla. Mutta tosiaan enemmän trail kuin down country. Genrestä viis, onhan toi sexy kuin mikä. Etenkin toi Orchid -väri. Speksit on jännä, kun GX buildissa on jonkin verran NX-osia. Mut on hieno ja jatkaa Transitionin linjakasta designia. Sinänsä mielenkiintoista, että Transtionilla alkaa nyt olla mallistossa pyöriä joustoltaan 10 mm välein. 120 millin Spurista 170 mm joustavaan Spireen TR11 dh-pyörää unohtamatta.
xc-pyöräilijä
18.02.2023, 22.27
Hiveli myös omaa silmää ja herätti omistamisen halua. Toki myös niitä ketjuja löytyy täältä 10mm välein. Harmi että transun hinnat on omaan makuun hieman kalliit, rungon vaihto kiinnostelisi muuten.
Viestiin siitä muuttuuko polut haastavammiksi kun joustomatkat vain pitenee pohdiskelin, että polut ehkä usein jopa vähän helpottuu. Jos samasta polusta kyse. Joku juuri tai kivi saattaa tietty joskus myös kaivautua enemmän esiin. Lähtökohtaisesti polut siis kuitenkin pysyvät samanlaisina.
Sen sijaan pyörät ovat muuttuneet. Nykyään toisaalta pitkäjoustoisemmillakin on yllättävän hyvä polkea ja niillä viitsii ajaa siksi myös helpommilla poluilla. Vaikka pyörien painot eivät ole tippuneet, kun niistä on tehty entistä kestävämpiä, geometria on muuttunut pidemmäksi, iskarit paksummiksi, renkaat mahdollisine insertteineen ja e-hyväksyntöineen (varsinainen vitsi) raskaita ja hissitolpat painavat. Toisaalta lyhytjoustoiset ovat nekin entistä kykenevempiä. Modernilla 120 joustavalla dc pyörällä ajaa jo vaikka mistä.
Mutta mitä nämä lisättynä myös kuskin kehittyville ajotaidoille tarkoittaa? No sitä, että ajetaan myös vaikeampia polkuja ja valitaan tutuilta poluilta uusia vaikeampia linjoja. Ainakin itse olen edelleen kesä kesältä uskaltanut ajaa omaan aikaisempaan tasoon nähden yhä huimemmista paikoista. Vaikka ikääkin on jo päälle 40 ja jossain kohtaa pitäis varmaa alkaa himmailemaan. Osasta paikoista olen saattanut ensin yrittää sillä järeimmmällä pitkäjoustoisella, myöhemmin osasta niistä myös lyhytjoistoisemmalla tai jopa takajäykällä. Yhtenä esimerkkinä bikepark-ajo ja sen luoma osaamisen kasvaminen. Aloitin parkkiajon 4-5 vuotta sitten vasta. En ollut koskaan aiemmin uskaltautunut. Mutta kun siellä oli taidot kehittyneet parin vuoden jälkeen 140 mm joustavalla pyörällä ja kaikki pahimmatkin reitit (Nuuksio) meni kohtuu hyvää vauhtia läpi ajoin ne samat pätkät myös tuolla noin 8 vuotta vanhalla huomattavan jyrkkäkeulaisella ja siten epämodernilla xc-jäykkäperällä. Täpäri kun oli huollossa ja alamäkeen teki mieli. No eihän Nuuksion jyrkkää alamäkeä ja isoa kivikkoa sisältävä esim Forrest mitään herkkua sillä ollut mutta pystyin ajamaan. Sittemmin am-tyyppisellä jäykkäperällä ja tuolla dc-henkisellä yt izzolla ajaminenhan oli suorastaan nautinnollista suurimmalla osalla reiteistä.
Toinen silmiä avaava huomio oli se kun vierailin varmaan 8 vuoden tauon jälkeen Helsingin keskuspuiston mtb-reitillä. Laaksosta kohti Paloheinää. Aikanaan siellä ajoin paljon noin 16-18 vuotta sitten, kun asuin Pohjois-Haagassa. Silloin polut ja varsinkin sen perusreitin vaikeimmat kohdat tarjosivat haastetta. Nyt Izzolla siellä ajaessa mietin kun reitti tuntui koko ajan turhan laimealta ja parissa kohdissa se kiersi jyrkemmät kalliot jotka nimenomaan nyt halusin mennä ajamaan.
F. Kotlerburg
19.02.2023, 10.15
Niin no emmä tiedä kasvaako ne koko ajan. Joskus 2010-luvun vaihteen tienoilla, kun vielä porukkalenkeillä aktiivisesti tuli käytyä niin aika moni ajoi 140/140mm joustavalla AM-täpärillä. Toki 29er kiekot ja muuttuneet geometriat on tehnyt sen, että nykyiset 120mm joustavat on paljon kyvykkäämpi kuin nuo oli.
Tää asia oli täällä jossain jo esillä mutta Yt:llä on kaikki pyörät -25 %. No nyt koot jo ymmärrettävästi vähissä. Esim YT izzon täyskuituisen mallin core 4 saisi x01 osilla, foxin factory joustoilla ja dt:n 1500 sarjan kuitukiekoilla alle 3700 euroon suomen alveineen ja postikuluineen.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230219/33ede11bb3f5fd5762f0a8963295234b.jpg
Tallboy koki faceliftin kun sain takuuseen uuden rungon. C muuttui CC:ksi ja väri hillitystä mukavan kirpeäksi. Omat ajokyvyt vielä mysteeri sairastumisen myötä tulleen aivovamman vuoksi mutta ainakin on kaluston puolesta motivaatiota [emoji7] Kevyet kuitukiekot vielä tulossa ja saatanpa siirtyä takaisin lukkiksiinkin. Ajotyyli rauhoittuu takuulla joten down country lienee aivan oikea termi [emoji2937] Lumet ku lähtee niin kokeillaan millasta hommaa se maastopyöräily onkaan. Oli mitä vaan niin on parasta [emoji3590]
xc-pyöräilijä
19.02.2023, 11.38
Aika karkki väri, envet alle oikean värisilä decaleilla niin.. :cool: Paljon arvelet painoksi kevyemmällä setupilla?
Alle tulee RF Next SL. Kuvan setuppi matkalaukkuvaa’alla 13.45 kg, veikkaan että kiekonvaihdon jälkeen 12.9. On kuitenkin XL-koon runko ja kuskikin lähempänä sataa kiloa joten aivan hyvä. Keulanvaihdolla sais mojovan painonsäästön mutta kun tuo Foxin keppi vaan toimii niin ei oikein tunnu järkevältä vaihtaa. Pidätän kuitenkin oikeuden valita toisin :)
xc-pyöräilijä
19.02.2023, 13.06
Hyvää pohdintaa, täällä kanssa kuski reipas sata. Orggis piken vaihdoin 36 foxiin, tukevoitti menoa mukavasti menoa vaikka painoa tulikin lisää. Kaksilla kiekoilla saa ison muutoksen. Vielä pitäisi miettiä lyhennänkö 36:sen ruotoa piken mittaan vai jätänkö pidemmäksi.
https://live.staticflickr.com/65535/52406325415_663b501fa8_b.jpg
Tosi hienon pirteä väri Rufus. Kyllä kelpaisi tuon näköinen Strutsin cc runko. Mukava takuupäivitys!
Kiekkoihin väreihin sopivat tarrat olis kyllä hienot. Ehkä custom-tilaamalla joltain teippifirmalta tarvittaessa.
Trailia vai deeceetä mutta sinnepäin. Commencal Tempo.
https://m.pinkbike.com/news/review-2023-commencal-tempo-ltd.html#comment_wrap
Esim yt izzolle hyvä vaihtoehto. SC Tallboy myös vertailukaveri mutta se on eri hintaluokan.
Tää video on aika hyvä https://youtu.be/3DgTL4iVLqE
Trailia sanoisin. Tuota olisi kiva verrata omaan Ripleyn AF:n. Aika sama geo, mutta vähän enemmän joustoa. Toki monella Ripley AFssä 140mm keulalla. Veikkaisin Tempon olevan suorituskykyisempi alaspäin ja vähän huonompi poljettava vaikka sitä kehutaankin siltä osin.
Esim yt izzolle hyvä vaihtoehto. SC Tallboy myös vertailukaveri mutta se on eri hintaluokan.
Tuota tempon videota tullut kateltua ihan jos useammankin kerran, hiton kova video!
Trailpyörät taas muotia, onko dc kuollu ja kuopattu?
JohnnyBuzz
28.03.2023, 10.16
Ei suinkaan. Ite en vois ainakaan olla yhtään tyytyväisempi omaan DC-pyörään about 400 km talvipoluilla ajon jälkeen. 120mm iskunvaimennusta on just sopivasti Etelä-Suomen poluille. Ei oo kertaakaan pohjannut kummastakaan päästä, mutta kyyti ollut silti sopivan smoothia ja polkeminen tehokasta. Mut ai niin, eihän tää ollutkaan down country vaan all country. :D
https://pic.useful.fi/jiuFtXpEY.jpg
bike futurist
28.03.2023, 13.59
oma 130/130 lyhytjoustonen ketterä trailipyörä (2020 v3 5010). Tällä hetkellä 297 setupilla, mutta taidan palata kesäksi 27. En oikeen tiedä onko tuo niin hauska tälläin, kun on isompi pyörä kovempaan ja isompaan ajoon.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/337852118_732145148560205_7813691349889620527_n.jp g?stp=cp6_dst-jpg&_nc_cat=110&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=w5CJOboe3dEAX8WO6xs&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=00_AfBZ6xogfPxCyF6SQmVLo9l8X9quX9FqOyeNLIEcR71g Vg&oe=64276F8B
Samaa voisi kysyä enduropyöristä. Onhan se hyvä olla eri kategorioita, joita sitten markkinoinnissa pyörittää :D
Toisessa ketjussa olikin jo mutta laitetaan tännekin, että mfb:ssä näytti olevan Spurit hyvässä alessa:
https://shop.mfb.fi/
Toisessa ketjussa olikin jo mutta laitetaan tännekin, että mfb:ssä näytti olevan Spurit hyvässä alessa:
https://shop.mfb.fi/
Hieman kyseenalaista, onko -10% vielä "hyvä ale", mutta alennus kuitenkin ja runkoja/pyöriä on saatavilla, mikä sekään ei ole ollut itsestäänselvyys.
Mihin sitä hintaa vertaa. Mistään ei saa transitiota halvemmalla. Nimimerkki...Just tilasin spur rungon.
Vähän offtopic mutta tähän Tempoon piti vielä lisätä, että kovaa runtua antaa Foxin 34:lle. Toki ajomiehet on aina ajomiehiä eikä tuo Hugo Frixtalon taida olla raskaimmasta päästä (eikä maastokaan se kaikkein rajuin) mutta silti, kovaa ajaa! Sitä vaan alkaa miettiä, että mihin niitä 36 tai peräti 38 Foxeja tarvitaan :)
Toinen vastaava video on juurikin Foxin viimeisimmän 34 esittelyvideo, pyöränä tällä kertaa Tallboy:
https://youtu.be/O5se0qMKO5E
Itellä oli joskus fox 34, rytminä tosin. Ois siitä varmaa tokeneilla toimivan saanu, mut kyl huomas heti eron ku laitto yarin tilalle.
Ja Jeltsarille, lähinnä tota kategoriointia mietin, varsinkin kun monet on jo iha selkeitä trail pyöriä ja dc ollut aina vähän epävirallinen määre. Enduro on oikea kategoria, mikä ei ole menossa mihinkään niin kauan kun lajissa kisataan.
F. Kotlerburg
01.04.2023, 12.18
^parempaan vai huonompaan? Ainakin tuo oman pyörän nokalla oleva 34 Performance Elite on huomattavasti parempi kuin Yari tai Pike mitkä mulla oli aiemmin.
Kuminauha
01.04.2023, 18.01
Itellä tässä juuri mielessä vaihtaa oma 140mm 36 performance elite saman pituseen 34:een. Oon alle 80kg joten tommonen 300g painonsäästö etupäästä houkuttelis.
^parempaan vai huonompaan? Ainakin tuo oman pyörän nokalla oleva 34 Performance Elite on huomattavasti parempi kuin Yari tai Pike mitkä mulla oli aiemmin.
Yari oli tukevampi, huomas jo ihan keulimisesta alas tullessa, kanto myös paremmin, toki tokeneita meni siihenkin. Yarissa oli kyllä enemmän joustoakin ja sen takia siihen vaihdoin. Yari ollu myös oikeestaan mun lempikeuloja, jotekin siinä sai helposti miellyttävän setupin omaa ajoon :)
F. Kotlerburg
02.04.2023, 09.09
Joo no tuo oma Foxi on selvästi herkempi ja kantaa siinä kuin nuo Rokkaritkin. Jousto muutenkin jotenkin loogisempi.
Tukevuudessa en ole huomannut mitään eroa, mutta mulla ei olekaan mitään enduromitan keuloja ollut ajossa.
Toi oma foxi oli melko lineaarinen ja pehmeä joustoltaan, ihanteellisen tuntuinen parkkipaikkatestiin mut ajossa toivo vähä enempi. Factory on kyllä varmasti parempi, mutta itse en pitänyt myöskään 36 factorysta, se oli taas todella progressiivinen ja vaati pienempiä paineita et sai herkkyyttää alkujoustoon. En kyllä tosin viikonlopun aikana hirveesti kerennyt säätöjä hakemaan. Vähän samaa oli mulla lyrikisssä, ilman tokeneja siitä tuli ihan jeppis. Nyt ajossa zeb ultimate ja se on kyllä hämmentävä kokemus kun niin jämy ja äänetön.
kmruuska
02.04.2023, 15.26
Toi oma foxi oli melko lineaarinen ja pehmeä joustoltaan, ihanteellisen tuntuinen parkkipaikkatestiin mut ajossa toivo vähä enempi. Factory on kyllä varmasti parempi, mutta itse en pitänyt myöskään 36 factorysta, se oli taas todella progressiivinen ja vaati pienempiä paineita et sai herkkyyttää alkujoustoon. En kyllä tosin viikonlopun aikana hirveesti kerennyt säätöjä hakemaan. Vähän samaa oli mulla lyrikisssä, ilman tokeneja siitä tuli ihan jeppis. Nyt ajossa zeb ultimate ja se on kyllä hämmentävä kokemus kun niin jämy ja äänetön.
Oma Factory 36 oli todella alkujäykkä aina siihen asti kunnes asensin Vorsprung Secusin. Millään säädöillä ei saanut tärinöitä kuriin ilman tuota lisäkilkettä.
Itellä tässä juuri mielessä vaihtaa oma 140mm 36 performance elite saman pituseen 34:een. Oon alle 80kg joten tommonen 300g painonsäästö etupäästä houkuttelis.
Minulla kans kuivapainoa 80kg pintaan ja 34 Fit4 factory tuntunut ihan tarpeeksi tukevalta jopa bike park ajoon, vertailukohtana aiemmin ollut Pike ultimate. Pike oli paljon pintakovempi ja vaati toimiakseen huomattavasti kovempaa vauhtia. Kuitenkin suurin osa ajoista tasamaapolkua ja lyhyitä laskuja, niin toistaiseksi olen valinnut painonsäästön.
xc-pyöräilijä
02.04.2023, 22.20
Oma Factory 36 oli todella alkujäykkä aina siihen asti kunnes asensin Vorsprung Secusin. Millään säädöillä ei saanut tärinöitä kuriin ilman tuota lisäkilkettä.
Tästä kiinnostaisi kuulla lisää, arvosteluiden mukaan +/- suorituskyvyssä, alku pehmenee mutta keskialue kun kantaa paremmin niin on kovempi eli isommat juuret kivet tulisi käsille? Asensitko itse?
Minulla kans kuivapainoa 80kg pintaan ja 34 Fit4 factory tuntunut ihan tarpeeksi tukevalta jopa bike park ajoon, vertailukohtana aiemmin ollut Pike ultimate. Pike oli paljon pintakovempi ja vaati toimiakseen huomattavasti kovempaa vauhtia. Kuitenkin suurin osa ajoista tasamaapolkua ja lyhyitä laskuja, niin toistaiseksi olen valinnut painonsäästön.
Varmasti pärjää, todella isosti noilla 34:lla ajetaan. Näin 110kg ajokamoissa huomaa jo eron 36:sen kanssa, mutta se jäykkyys ei aina ole suunta parempaan. Omilla paineilla pike oli pintaherkempi, ilman yhtään tokenia, vaihto 36 factoryyn toi kovempaan ajoon enemmän. Jonnekkin kirjoittelinkin aikaisemmin, juttelin taannoin ammattimiehen kanssa ja kanta oli selvä, moni harrastaja ajaa liian pehmeillä jousituksilla ja sillä on iso vaikutus niiden toimintaan, samoin kuin pyörän liikkumiseen. Onhan se buttery smooth jousitus toki kiva satulasta mönkiessä, mutta keulan painuminen väärässä kohtaa tekee ikäviä.
kmruuska
02.04.2023, 23.02
Tästä kiinnostaisi kuulla lisää, arvosteluiden mukaan +/- suorituskyvyssä, alku pehmenee mutta keskialue kun kantaa paremmin niin on kovempi eli isommat juuret kivet tulisi käsille? Asensitko itse?
Mun mielestä kyllä parani toiminta koko alueella. Sehän muuttaa ilmajousen toimintaa lineaarisempaan suuntaan eli lähemmäs kierrejousta. Keskialue kantaa hyvin minkä huomaa siinä ettei keula sukeltele. En ole huomannut että isot töyssyt iskisi läpi vaan nimenomaan keulan nimellisjoustosta on enemmän käytössä. Painetta joutuu laittamaan aika paljon lisää ja mulla on ajokamoissa 95-kiloisena Foxin ilmoittama maksimipaine.
Itse asensin. Ei ole hankalaa jos olet joskus edes alajalkahuollon tehnyt. Secusin mukana tuli muistaakseni ilmajousen alapään irroitusta varten työkalu. Sille pitää antaa vähän lämpöä ja siihen tilalle tulevaan Secusin osaan pitää laittaa loctitea.
JohnnyBuzz
28.07.2023, 02.06
Tällä viikolla tuli 1 000 km täyteen Spurilla maastoajoa reiluun puoleen vuoteen, joten ihan sopiva väli kirjoittaa "long term review" -henkinen päivitys. Pakko sanoa, että hetkeäkään en ole katunut reilu 15 kk odotusta ja aavistuksen korkeaa hintalappua. Pyörä on ollut just se, mitä toivoin ja enemmänkin. Edeltävä pyörä oli plussarenkainen täysjousto 130 mm iskunvaimennuksella eikä 10 mm lyhempi jousto ole näkynyt yhtään missään. Edellisen pyörän Piken keula tuntui aina vähän pintakovalta säädöistä huolimatta ja tätä ongelmaa ei ole ollut laisinkaan Spurin SIDin kanssa. Alunperin laitettiin pyörään Rockshoxin laskurin suositusasetukset meikäläisen painolle enkä ole sen jälkeen niihin koskenut. Ei ole ollut minkäänlaista tarvetta muuttaa niitä ja Etelä-Suomen polkuajossa on pyörä käyttänyt parhaimmillaan about 90 % joustosta eli varsin kohdillaan tuntuisi olevan.
Spur on mulla edelleen pääosin alkuperäisessä setupissa poislukien suojateippauksia, gripejä ja renkaita. Alla on edessä ja takana Schwalben Nobby Nicit, jotka ovat toimineet hienosti. 25 mm vanteilla 2.4" rengas on vähän kapean oloinen, mutta ei ole menoa haitannut. Talvella käytössä ollut Piikkisian 2.1" oli jo vähän surullisen kapea, mutta kivasti sekin toimi etenkin lumimäärän ollessa vähäisempi ja polku tamppaantunut. Tässä mietin, että pitäisikö laittaa taakse Wicked Will vai kokeilla pyörän mukana tullutta Dissector-Rekon -komboa, mutta en ole jaksanut tehdä muutoksia vielä.
Ajo-ominaisuuksiltaan pyörä on ollut todella mukavan nopea & sähäkkä. Rullaa kuin itsestään ja kevythän se kieltämättä on. Vähän rankemmassakaan maastossa ei ole tuntunut, että jousto loppuisi kesken. Ehkä fiiliksenä enemmänkin sellainen, että olisi vähän pidempijoustoisen pyörän puikoissa. Edelliseen plussarenkaiseen verrattuna märällä kelillä ei ainakaan vielä ole samanlaista luottoa ajoon juurakossa tai kivikossa, mutta kosteammissa oloissa ei ole ihan liikaa vielä tullut kilsoja mittariin. Syksyllä varmastikin sitä iloa luvassa. :D Toki tämä on enemmän rengas- ja rengaspaineasia, mutta kapeampi vanne & rengas vaikuttaa tässä varmasti isosti. Vähän tarkempi saa siis olla ajolinjojen kanssa.
Summauksena voisi sanoa, että olen ollut pyörään 99 % tyytyväinen. Oikeastaan ainoa valituksen sana tulee takavanteen tehdasteippauksesta, joka ei pitänyt ilmoja vaan vuoti ensin venttiillin reiästä ja kun sen sai pysymään, niin pinnan juuresta. Pitäisi saada aikaiseksi teipata vanne uudestaan, jos vaan jaksaisi. Uusi teippikin löytyy, mutta mieluummin on ajanut kuin jaksanut säätää. Viime viikkoina, kun on tullut ajettua tavanomaista enemmän nopeita neulas-/ hiekkapoluja on pyörä ollut suorastaan elementissään. Kovaa pääsee ja pyörä kiihtyy nopeasti. Täytyy käydä taas ajamassa vähän teknisempääkin maastoa vastapainoksi, jossa ei ole myöskään ollut mitään valittamista. Innolla odotan muutaman viikon päästä Himos Epiciä, jossa luulen pyörän olevan juuri nappivalinta. Viime vuonna plussarenkaisella reilu 15 kg painavalla pyörällä kun ajeli, niin uskon tämän vuoden olevan aika erityyppinen. Aurinkoista ja kuivaa ajokelia toivoessa. :)
Onko sulla ollut takarengas nyt sisurin kanssa vai pitääkö sen verran ilmaa, että tubeleksena kuitenkin toimii mutta vaatii säännöllistä pumppaamista? Itselläni kun ilmaa on puskenut venttiilin tai pinnojen rei'istä ja olen luullut sen johtuvan vanneteipistä on syyksi lopulta paljastunut itse venttiilin liitos vanteeseen. Eräs tubeless venttiilin kumitutti varsinkin oli sellainen, että sen piti olla just oikealla kireydellä että piti ilmaa. Myös liikakiristys sai vuotamaan. Ja ilmaa sitten puski ulos milloin mistäkin reiästä kun se ilma sinne vanneontelon sisään pääsi venttiilin juurests karkaamaan.
Eli tuokin kannattaa tarkistaa kun vuotoa etsii.
JohnnyBuzz
28.07.2023, 10.34
Onko sulla ollut takarengas nyt sisurin kanssa vai pitääkö sen verran ilmaa, että tubeleksena kuitenkin toimii mutta vaatii säännöllistä pumppaamista? Itselläni kun ilmaa on puskenut venttiilin tai pinnojen rei'istä ja olen luullut sen johtuvan vanneteipistä on syyksi lopulta paljastunut itse venttiilin liitos vanteeseen. Eräs tubeless venttiilin kumitutti varsinkin oli sellainen, että sen piti olla just oikealla kireydellä että piti ilmaa. Myös liikakiristys sai vuotamaan. Ja ilmaa sitten puski ulos milloin mistäkin reiästä kun se ilma sinne vanneontelon sisään pääsi venttiilin juurests karkaamaan.
Eli tuokin kannattaa tarkistaa kun vuotoa etsii.
Joo, sisurilla oon mennyt. Sain venttiilin juuresta tapahtuvan vuodon loppumaan laittamalla palan sisuria venttiilin ja vanteen väliin. Sen kun olin saanut pitämään ja saippuavettä liukasteena käyttäessä nostin rengasta vanteelle, niin yhden pinnan juuresta syntyi kuplia. Eli pitäisi vain teipata uudestaan, niin eiköhän se sillä korjaantuisi.
^siis onko tää se sama vanne jonka teippausta oot yrittänyt saada aikaiseksi alkukeväästä saakka? :D en ymmärrä. :)
JohnnyBuzz
28.07.2023, 11.33
^siis onko tää se sama vanne jonka teippausta oot yrittänyt saada aikaiseksi alkukeväästä saakka? :D en ymmärrä. :)
Se sama. :D Ei vaan oo saanut aikaiseksi, kun on hyvin toiminut sisurillakin. Josko tässä lomalla tulisi sadepäivä ja ryhdistäytyisi?
Kuminauha
28.07.2023, 15.03
Itekkin ekaa kertaa menossa himos epicciin luomulla, edessä nobbly nic ja takana wicked will 2,4":na. Takana myös insertti. Saa nähdä miten käy kun viimeksi mentiin sähköllä assegai/agressor 2,5" renkailla.
Olisi myös pirellin XC RC 2,4" team edition prowallit saapumassa testiin kun tuolta fillaritorilta uudenveroiset bongasin. Saa nähä kummat jää alle. Schwalbet on tanwallit ja painaa vähän ulkonäkö kupissa :)
https://www.yksivaihde.net/uploads/default/original/3X/0/d/0db50618c174b66b817fff1ed29e1203f5c63696.jpeg
Ajattelin hankkivani DC-pyörän, mutta n. 1500km mittaan siitä muotoutuikin enempi rajuhko XC-pyörä. Aihiona oli Epic Evo Comp, josta heti kättelyssä vaihtui lähes kaikki osat, kun vanhassa jäykkäperässä oli parempaa palaa kiinni. Varsinaisina päivityksinä sitten kisaisempi ohjaamo sekä takaiskari ja turhuuspäivityksenä Reveb AXS. Takaiskarissa on 2,5mm normaalia pidempi isku, mikä teoriassa tuonee 7mm lisäjoustoa. Ameriikan foorumilla moinen päivitys oli todettu toimivaksi ja ongelmattomaksi, joten sillä mennään. Flipchip oli pakko kääntää high-asentoon, kun jo normi-iskarillakin kammet kolisi vauhdikkaamassa ajossa toistuvasti kiviin. High-asento nostaa keskiötä 6mm ja jyrkentää kulmia 0,5 astetta, joten tilaa tulee keskiön alle aika reilusti lisää, mikä toki tekee pyörästä alamäessä hieman vähemmän vakaan, mutta toisaalta jyrkentynyt satulaputki auttaa jyrkissä ja teknisissä nousuissa. En oikein tiedä kummasta asetuksesta pidän enemmän, mutta vaikuttaisi siltä, että Turun juurakoissa ja lyhyissä mäissä enemmän hyötyä on korkeasta keskiöstä kuin vakaasta alamäkiasennosta.
Osat on valittu keveys mielessä, mutta käytettävyys ja kestävyys edellä. Paino kuvan kokoonpanossa jämpti 11kg. Rotorin wattikammet painaa kuin synti, Reverbista tuli +100g OneUp:n tolppaan verrattuna, toisenlaisella kiekkovalinnalla olisi säästänyt 200-300g ja takana on vielä inserttikin. Helposti tuosta saisi siis vielä ainakin puoli kiloa pois, mutta ihan vaan laihduttamisen takia en osia vaihtele.
Transmission-päivitys houkuttelisi, mutta sille ei kyllä löydy mitään järkiperusteita. Katellaan sitten, kun nykyinen voimansiirto on vaihtokunnossa ja Rotor on saanut Transmission-yhteensopivan eturattaan markkinoille.
rocksted
15.09.2023, 11.34
Erittäin hieno ja edellisen sivun allmountain pyörien jälkeen virkistävän kisainen
Tästä se alkoi Blurin nahan uudelleen luonti. Kai tästä tulee sellainen down-country laite.
https://i.imgur.com/cbDywV5.jpg
https://i.imgur.com/axEHpnr.jpg
OT: Olen pitänyt nimimerkkiä Ansis esteetikkona, mutta ei tuo matkalaturista tehty latausasema silmiä hivele :)
OT: Olen pitänyt nimimerkkiä Ansis esteetikkona, mutta ei tuo matkalaturista tehty latausasema silmiä hivele :)
Tuo on vain väliaikainen. Ens viikolla pitäisi tulla se "kunnollinen" jos vain sähkäri kerkeää :)
Mustan päälle elmukelmua hyödyntäen hopeaa...
https://i.imgur.com/cnNm3Ke.jpg
...ja sen päälle läpikuultavaa candy-vihreää ja tekstit kullalla. Lopuksi päällä PPG.een lakkaa jota käytetään vain kalliimmissa autoissa mm. Rollseissa, Ferrareissa jne. Maksaakin vain noin 700€/5L :D
https://i.imgur.com/LWQSezx.jpg
https://i.imgur.com/a4Gg3Km.jpg
Latauspyörän aihio? ;)
:D :D :D
Ajattelin hankkivani DC-pyörän, mutta n. 1500km mittaan siitä muotoutuikin enempi rajuhko XC-pyörä. Aihiona oli Epic Evo Comp, josta heti kättelyssä vaihtui lähes kaikki osat, kun vanhassa jäykkäperässä oli parempaa palaa kiinni. Varsinaisina päivityksinä sitten kisaisempi ohjaamo sekä takaiskari ja turhuuspäivityksenä Reveb AXS. Takaiskarissa on 2,5mm normaalia pidempi isku, mikä teoriassa tuonee 7mm lisäjoustoa. Ameriikan foorumilla moinen päivitys oli todettu toimivaksi ja ongelmattomaksi, joten sillä mennään. Flipchip oli pakko kääntää high-asentoon, kun jo normi-iskarillakin kammet kolisi vauhdikkaamassa ajossa toistuvasti kiviin. High-asento nostaa keskiötä 6mm ja jyrkentää kulmia 0,5 astetta, joten tilaa tulee keskiön alle aika reilusti lisää, mikä toki tekee pyörästä alamäessä hieman vähemmän vakaan, mutta toisaalta jyrkentynyt satulaputki auttaa jyrkissä ja teknisissä nousuissa. En oikein tiedä kummasta asetuksesta pidän enemmän, mutta vaikuttaisi siltä, että Turun juurakoissa ja lyhyissä mäissä enemmän hyötyä on korkeasta keskiöstä kuin vakaasta alamäkiasennosta.
Osat on valittu keveys mielessä, mutta käytettävyys ja kestävyys edellä. Paino kuvan kokoonpanossa jämpti 11kg. Rotorin wattikammet painaa kuin synti, Reverbista tuli +100g OneUp:n tolppaan verrattuna, toisenlaisella kiekkovalinnalla olisi säästänyt 200-300g ja takana on vielä inserttikin. Helposti tuosta saisi siis vielä ainakin puoli kiloa pois, mutta ihan vaan laihduttamisen takia en osia vaihtele.
Transmission-päivitys houkuttelisi, mutta sille ei kyllä löydy mitään järkiperusteita. Katellaan sitten, kun nykyinen voimansiirto on vaihtokunnossa ja Rotor on saanut Transmission-yhteensopivan eturattaan markkinoille.
Hieno, itsellä ajossa hyvin samantyyppinen laitos, 2021 Expert AXS-vaihteilla ja tolpalla. Sinulla näyttää olevan tuossa Ultimate SID edessä, ilmeisesti alkuperäinen oli SID Select? Osaatko kuvailla noiden eroja?
Hieno, itsellä ajossa hyvin samantyyppinen laitos, 2021 Expert AXS-vaihteilla ja tolpalla. Sinulla näyttää olevan tuossa Ultimate SID edessä, ilmeisesti alkuperäinen oli SID Select? Osaatko kuvailla noiden eroja?
En oikein osaa. Oon todella huono analysoimaan jousituksen toimintaa, mutta ehkä tuo Ultimate hiukan alkuherkempi on kuin Select. Ja lukitus on jämympi.
En ajanut Spessulla metriäkään Selectin kanssa, kun mulla oli Ultimate ennestään. Select jäi jäykkäperään, mutta siinä oli tehtaalta valmiiksi viallinen vaimennin, joten kahden huoltoyrityksen jälkeen takuuvaihdettiin Charger-vaimennin RaceDayhin. Käsittääkseni Selectilla ja Ultimatella ei muuta ero ole kuin tuo vaimennin ja jousipuolen korkki, joten käytännössä tuo Select on nyt siis päivitetty Ultimateksi.
Tässä se nyt olisi.
https://i.imgur.com/sfgf5mh.jpg
https://i.imgur.com/TBdUihG.jpg
Nyt on komee. Ei ihan mun värimaailma mutta täytyy arvostaa kokonaisuuden hallintaa ja tyon laatua.
Hieno hämykashima tolpassa. :)
Komee on. Ja arvostus nousee potenssiin 10 koska ei pelkästään osien kiinnitystä. Se että fillariin kiinnitetään uusia osia ei ole kummoistakaan toimintaa.
Oliko tämä siis hiilarirunkoinen alkujaan?
Hieno hämykashima tolpassa. :)
Mietein kun katselin melkein valmista pyörää, että "piru pakko saada tuohon takaosaankin jotain kullan väristä. Noh sitten alkoikin homma eli saada sekoitettua suht sama väri mitä Foxin kashima-pinnoite on. Sellainen RaceFace Next-tolppa siitä sitten tuli. Ei tuu toista samanlaista vastaan.
Oliko tämä siis hiilarirunkoinen alkujaan?
Juu hiilarirunkoinen. En tiedä onko Bluria edes tehty muuta versiota kuin hillari.
Olihan ne alkuperäset alumiinia:
https://www.santacruzbicycles.com/en-US/archive/bike/blur
Oliko toi 21 vuotta sitten malli muuten ”down country” ennen kun down country keksittiin?
pturunen
28.10.2023, 14.28
Vähän sama kin nykyinen polkujuoksu tai trendikkääsi trail running, joka ennen oli vaan maastojuoksua. Minusta tuo downcountry on ihan hauska termi ja miellän sen juuri sellaiseksi lyhytjoustoiseksi täpäriksi, jossa geometria on kuitenkin long 'n slack. Spur on nyt oppikirjan esimerkki siitä, millaista pyörää tällä tarkoitetaan.
pturunen
22.11.2023, 11.13
Tuli sitten hankittua Tallboy. Se nyt ei ihan tähän kategoriaan istu, kun on aika selkeästi trail bike massansa ja ajo-ominaisuuksiensa puolesta (yli 2 kg painavampi kuin esim. Spur). Joka tapauksessa hauska pyörä ajaa ja juuri oikea omaan käyttöön paikallisille poluille.
Tuli sitten hankittua Tallboy. Se nyt ei ihan tähän kategoriaan istu, kun on aika selkeästi trail bike massansa ja ajo-ominaisuuksiensa puolesta (yli 2 kg painavampi kuin esim. Spur). Joka tapauksessa hauska pyörä ajaa ja juuri oikea omaan käyttöön paikallisille poluille.
Täällä myös projekti käynnistymässä Tallboy 5 runkosetin ympärillä. Painoero Spurin ja Tallboyn välillä vastaavilla osilla tuskin on yli kahta kiloa - varmaan lähempänä 500g. Runkosettien painot lienee luokkaa 2,5 kg Spurissa ja karvan yli 3 kg Tallboyssa.
Steve Baggy
22.11.2023, 20.19
Tallboy näyttää kyllä varsin mainiolta laitteelta kotimaan poluille, kun mennään ei-alamäkipainotteisesti.
Samaa kattelin kans painoeron Spur vs Tallboy johtuvan osista ja se +500g ainoastaan rungosta. Spur kuitenkin kun on 120/120 niin esim SID huomattavasti kevyempi kuin vaikkapa Pike.
Tallboy sopii kyllä varsin hyvin Suomen poluille. Tuli omaan v4 hankittua viime talvena Cascade componentsin linkku, kun "halvalla" sai :D alamäkeen kulkee nyt smoothimmin vaikkei joustoa ole kuin hurjat +8mm enemmän. Teknisissä paikoissa huomaa kyllä, että perä ui helposti syvemmällä ja siksi piti nostaa iskarin painetta pikkasen.
Eihän tuo enää 128/140 ole DC vaan puhdas trail mutta hyvin kulkee poluilla ja esim Rukan bikeparkissa.
V5 taisivat linkkua muuttaa mutta joustomatka edelleen sen 120mm.
pturunen
23.11.2023, 19.56
V5:een tehtiin muutamia tviikkejä kinematiikkaan. Jännästi kauhistuttava anti-squat jopa lisääntyi, mutta sillä saatiin pitoa. Pari lenkkiä takana ja tuo on minusta hauskin pyörä millä olen koskaan ajanut KePussa. Tiputin myös kokoa XL->L, eikä kaduta pätkääkään. Satun osumaan kokojen väliin SC:n taulukossa, joten kumpi tahansa on periaatteessa yhtä sopimaton vaihtoehto. Olen (salaa) sitä mieltä, että monesti ihmiset ajavat liian isoilla pyörillä. Julkisesti en toki kehtaa sitä sanoa.
Paksupolkija
04.12.2023, 10.54
Korkea Anti-Squat sopivasti tarjoiltuna on hyvä asia. Hyvä polkemistehokkuus on helpompi hallita nykyään kaikilla jousitusratkaisuilla kun on vain 1x voimansiirrot. Ennenwanhaan DW-link ja vastaavat oli kuninkaita selkeimmin, kun se toimi kaikilla kahdella tai kolmella eturattaalla. Lisäksi nyky ilmaiskarit on niin hyviä. Jos otat jonku horstiperäisen Spessun 2010 luvun lopulta, niin se perä vaan vajoaa ja AS pienenee mitä syvemmällä perä ui. DW, trekin APB, nykyset Canyon Lux, Orbea Oiz jne on taas alussa hyvin korkealla AS ja se jatkuu SAGin yli, kunnes vajoaa alemmas loppujoustossa. Muistaakseni termi on digressiivinen, eli alussa jämäkkä jotta jousitus ei sukella kun tulee painetta polkimelle. Sitten taas lasketellessa kovaa jousitus on pehmeämpi siellä viimeisellä kolmanneksella.
Helpoin ehkä ilman tarkempia esim. Linkage design tutkimuksia (AS, leverage ratio jne) valita polkutehokas pyörä joissa chainstayn päälaakeri on reilusti yli ketjulinjan. Tällöin polkeminen vetää takakolmiota alaspäin vastustaen vajoamista > Anti-Squat voima. Lieveilmiöinä toki ns. Chain pull ja joidenkin huonoksi kokema pedal kick back, kun samalla jousitus yrittää tasoittaa menoa. Siksi? moni XC-tykki (Epic, Epic evo, Scott Spark) jne luottaa brainiin tai jousituksen lukituksiin, kun niissä on niin matala AS ja polkemistehokkuus heikommalla puolella ilman noita apuja.
Mutta on hyviäkin Horst pyöriä, mm. Izzo, RockyM Element, joissa AS alkaa korkealta sopivalla eturattaalla. Iso eturatas vähentää AS, koska ketjulinja nousee CS kiinnityspisteeseen nähden. Itse huomannu matalan AS pyörissä sen, että myös satulasta polkiessa perä vajoaa nousuissa yli SAGin ja tulee sellainen vellova tunne kun koko joustomatka tulee käyttöön heikosta AS johtuen. Näin pikkuraapaisuna aiheeseen...vaikuttavia tekijöitä on enemmänkin.
pturunen
04.12.2023, 14.25
Varmaan riippuu, mitä pyörältään hakee. TB ei minusta ole lähelläkään kisakireää XC-pyörää. Otan itse aina mieluummin pitoa kuin polkutehokkuutta, kun kyse on trail-pyörästä. Tarkoitus ei ole aikaa vastaan kisata vaan harrastaa teknistä kikkailua.
Managerinho
05.01.2024, 17.17
Hankinnassa seuraavaksi tämmönen 29' DownCountry-pyörä talliin ja toivottavasti myös polulle.
Tämä hankinta tehdään käyttäen työantajan polkupyöräetua, eli budjetti 3500-3900 euron haarukassa. Halvempikaan ei tosin haittaa.
Melkein sanoisin, että pidempää XC-lenkkiä tällä tulisi ajettua. Eli ei mitään endutrosekoilua enää tällä iällä.
Mikä olisi siis tällähetkellä parasta vastinetta rahalle?
Kiitos jo etukäteen suosituksista.
Kyllä mää uskallan suositella Spessun Epic Evoa. Runko on kategoriassaan kevyimmästä päästä, sillä ajaa mielellään pitkääkin siivua ja on sangen kykenevä peli myös alamäkeen.
Evoon kun laittaa rullaavat renkaat, matalan ohjaamon ja flipchipin high-asentoon, niin kyllä se mun mielestä on ihan rehellinen xc-pyörä. Rajummalla rengastuksella, korkeammalla ohjaamolla ja flipchip low-asennossa ollaan taas reilummin tässä downcountry-kategoriassa.
Perusmallin hinta näyttäisi ainakin Foxcompissa olevan 3900e, joten menee vielä budjettiinkin.
Samoja ajatuksia itsellänikin ja olisin varmaan laittanut Cannondale Scalpelin tilaukseen, mutta tuskin kerkeävät käsitellä sitä ennen kun tarjous loppuu.
https://www.cykelkraft.fi/mtb-cannondale-scalpel-crb-se-2-svart
JohnnyBuzz
05.01.2024, 22.59
Tolla budjetilla ottaisin ehdottomasti YT:n Izzon. On oikein kyvykäs lyhytjoustoinen trail-/ down country -pyörä. Izzon saat paremmilla osilla kuin esim. yllä ehdotetun Epic Even. Se on kuitenkin enemmän kallellaan XC-pyörän suuntaan.
Mitä nyt pikasesti tsekkasin Izzon, niin onhan se aika paljon rajumpi pyörä kuin Epic Evo. Näköjään noissa 1 ja 2 Izzoissa on myös takakolmio alumiinia, joten pitää hypätä jo 3:een, että saa täyskuituisen. Tuo perusmallin EE painaa yli kilon vähemmän kuin esim. Izzo Core 2 ja joustoa on perässä 20mm ja keulassa 10mm vähemmän. Tässä tullaan taas downcountryn ongelmaan, että painottaako enempi sitä downia vai countrya. EE on salettiin reipasvauhtiseen lenkkeilyyn parempi peli, mutta Izzo taas menevämpi alamäessä.
Kuminauha
06.01.2024, 09.31
Rocky Mountain Element kanssa kannattaa tsekata
En löytänyt Izzoa yhdestäkään suomalaisesta kivijalka- tai verkkokaupasta, niin tuommoisen hankkiminen työsuhdepyöräksi taitaa olla aika mahdotonta?
Hankinnassa seuraavaksi tämmönen 29' DownCountry-pyörä talliin ja toivottavasti myös polulle.
Tämä hankinta tehdään käyttäen työantajan polkupyöräetua, eli budjetti 3500-3900 euron haarukassa. Halvempikaan ei tosin haittaa.
Melkein sanoisin, että pidempää XC-lenkkiä tällä tulisi ajettua. Eli ei mitään endutrosekoilua enää tällä iällä.
Mikä olisi siis tällähetkellä parasta vastinetta rahalle?
Kiitos jo etukäteen suosituksista.
Transition Spur taitaa edelleen olla DC-pyörän esikuva. Jos koko natsaa, niin tuolta saisi budjettiin sopivan:
https://shop.mfb.fi/tuote/tbc-complete-spur-deore-small-black-powder/
TheMiklu
06.01.2024, 13.43
Itsellä oli spessun Epic Evo, kanjonin Lux Trail ja trailimmasta päästä kanjonin Neuron CF ja Scott Spark mm. listoilla mutta valinta kohdistui Orbea Oiziin. Siis selkeästi XC pyörä tuo on mutta nyky XC:t 120mm joustoilla on just se mitä ite mielessä hahmottelin tätä downcountryä speksatessa. Omat ajomaastot kuitenki lättänöitä.
JohnnyBuzz
06.01.2024, 23.44
Transition Spur taitaa edelleen olla DC-pyörän esikuva. Jos koko natsaa, niin tuolta saisi budjettiin sopivan:
https://shop.mfb.fi/tuote/tbc-complete-spur-deore-small-black-powder/
Siinä saa kyllä rahalle vastinetta. Omasta Spurista on vaan pelkkää hyvää sanottavaa. Mulla on X01 build, mut tohon rahaan toi Deore on jo aikas hyvä ostos.
JohnnyBuzz
06.01.2024, 23.45
En löytänyt Izzoa yhdestäkään suomalaisesta kivijalka- tai verkkokaupasta, niin tuommoisen hankkiminen työsuhdepyöräksi taitaa olla aika mahdotonta?
YT:hän myy lähtökohtaisesti verkon kautta suoraan kuluttajille, mutta kyl pitäis mielestäni onnistua. Riippuu varmastikin hieman pyöräedun hoitavasta firmasta.
YT Izzo on tuohon budjettiin aika lyömätön. Jos taas tuntuu, että se oma DC ajo voi olla lähempänä XC:tä kuin enduroa niin tämä uusi Canyonin Lux Trail voisi olla mielenkiintoinen. Kevyt kuiturunko ja hyvät osat alle 4000e mallissa.
https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyoeraet/xc-pyoeraet/lux-trail/cf/lux-trail-cf-7/3442.html?dwvar_3442_pv_rahmenfarbe=M138_P01
YT:hän myy lähtökohtaisesti verkon kautta suoraan kuluttajille, mutta kyl pitäis mielestäni onnistua. Riippuu varmastikin hieman pyöräedun hoitavasta firmasta.
Esim. Vapaudella ei onnistu YT:n pyörän tilaus. Canyon tai Commencal onnistuu.
John Spandex
07.01.2024, 12.15
Esim. Vapaudella ei onnistu YT:n pyörän tilaus. Canyon tai Commencal onnistuu.
Vapaus onkin niin karmeaa paskaa, että ainoa hyötyjä edusta on Vapaus itse.
Vapaus onkin niin karmeaa paskaa, että ainoa hyötyjä edusta on Vapaus itse.
Oli sen verran herkullinen kommentti että ihan mielenkiinto heräsi kun mulla nyt sattuu olemaan Vapauden kautta työsuhdefillari. Et viitsisi avata enemmän tätä, missä kohtaa muo kusetetaan?
No riippuu.. oma työnantaja käyttää Vapautta ja pyöräetu vähennetään palkasta. Tässä on tietty työnantajakohtaisia eroja mutta meillä maksimikausi on määritelty 38kk, jolla saa max 3200 euron hintaisen fillarin. Rahapalkasta riipaistaan siis 38*100 =3800 euroa. Tuossa tulee 600 eur takkiin. Verotus sitten kompensoi tuota hieman, koska se satanen kuussa on verovapaata. Eli maksaisin veroja about 50 eur vähemmän per kuukausi (tämä toki vaihtelee ja riippuu omista veroprosenteista, muista vähennyksistä jne). Jos nyt oletetaan että se olisi 50 eur, niin 38*50=1900, jolloin nettonetto olisi jotain 1300 eur plussalla. Ja jos fillarin aikoo 38kk kuluttua lunastaa, siitäkin pitää maksaa jotain, eli pienentää tuota saatua hyötyä.
Jätin mainitun edun ottamatta. Ensinnäkin tuo raja oli surkean alhainen, sillä ei sellaista fillaria saa joka itseä miellyttäisi. Ja toisekseen, saatu "etu" on niin vähäinen että en koe sitä eduksi.
John Spandex
07.01.2024, 19.24
Isot hallinnointikulut + väkisin myydään isolla omavastuulla oleva vakuutus (suurin osa kotivakuutuksista korvaa liisatun omaisuuden, joka korvataan jos se olisi vakuutuksen ottajan omassa omistuksessa), fillarien ostopaikka erittäin rajattu ja joudut ovh:lla ottamaan fillarin eli ei tingitä. Tietenkin jos on persaukinen ja tarttee ilmaisen osamaksun niin tuo on hyvä diili.
Muuten kun vähän tinkii ja katselee niin saa isommasta valikoimasta samaan rahaan fillarin ilman välistävetoja.
Aikalailla näin, tosin en ole jaksanut niin pitkälle itse selvittää pitääkö aina maksaa ovh vai voiko tarjouksia kytätä. Jos olisi vapaasti voinut ostaa vaikka saksalaisesta verkkokaupasta alefillarin, niin siihen täkyyn olisin tarttunut. Nyt taidan pärjäillä nykyisillä fillareilla jos en jotain halvahkoa fatbikea jossain kohtaa hommaa talvipyöräksi.
Ok. Silloin kun otin oman niin elettiin vielä sitä aikaa kun oli myyjän markkinat. Ei paljon tainnut missään kaupassa hinnasta saada tingittyä, korkeintaan muovikassin :-)
Nythän noita tarjouksia on vaikka mitä.
YT:llä ollut viimeisen puoli vuotta hyvinkin tiheään tahtiin kovia tarjouksia. Eli jos Izzo mietinnässä niin ei kannata täyttä hintaa maksaa ellei ole kauhea kiire. Maksoin Core 2:sta syyskuussa 2299e ja black fridayn aikoihin taisi olla jopa 1999e ne koot mitä oli jäljellä silloin.
Nythän olisi Izzon uncaged öhlinsin jousituksella saatavilla karvan alle 4000e. Menee kyllä jo trailin puolelle 130/140mm joustolla.
Oizia vähän speksailen, niin miten nuo täpäreiden geometriat vertautuvat jäykkäperään?
Onkohan tuo S-kokoinen (valmistajan suositus 155-170) Oiz liian pieni 173/81 kuskille?
Täpäreistä ei kokemusta, mutta aiemmin oli Spessun Chisel, jossa reach 7mm lyhyempi (effective reach 3mm pidempi).
Kuminauha
10.01.2024, 09.53
Ei täpärin geolla oo juurikaan eroa jäykkäperään eli voi kyllä verrata, kunhan ne on suurinpiirtein saman maastokategorian pyöriä.
Oizia vähän speksailen, niin miten nuo täpäreiden geometriat vertautuvat jäykkäperään?
Onkohan tuo S-kokoinen (valmistajan suositus 155-170) Oiz liian pieni 173/81 kuskille?
Täpäreistä ei kokemusta, mutta aiemmin oli Spessun Chisel, jossa reach 7mm lyhyempi (effective reach 3mm pidempi).
Jäykkäperän keula- ja satulakulma tuntuu perän joustamattomuuden takia käytännössä hieman jyrkemmältä kuin vastaavageon täpärin. Mitä tarkoittaa effective reach vai meinaatko effective top tubea?
Jäykkäperän keula- ja satulakulma tuntuu perän joustamattomuuden takia käytännössä hieman jyrkemmältä kuin vastaavageon täpärin. Mitä tarkoittaa effective reach vai meinaatko effective top tubea?
Tarkoitin effective reachilla, reach + stem mittaa, mutta en tiedä onko tuollaista termiä lanseerattu? Joka tapauksessa tuli tilattua S-kokoinen Oiz, varsinkin kun tuli tarkistettua että tuo vastaa suunnilleen viime vuoden M-kokoa. Voihan tuohon tarvittaessa vaihtaa hieman pidemmän stemminkin..
Ahaa joo, en nyt sitä miettisi millin päälle. Kuten sanoit, stemmin ja tangon voi vaihtaa ja ohjaamon säätojen haussa menee aina jonkin aikaa uudella pyörällä. Stack vaikuttaa tuntumaan myös.
xc-pyöräilijä
14.01.2024, 21.25
Tuli TB 5 CC runko hommattua, siitä rakennellen toivottavasti lähelle tai jopa alle 13kg lenkkipyörä.
https://reevolution.sg/cdn/shop/products/santacruztallboyultrablueframe_1024x1024.jpg?v=169 9244837
pturunen
14.01.2024, 22.05
TUliko CC-kuituisena?
John Spandex
14.01.2024, 22.08
TUliko CC-kuituisena?
Ei vaan tuossa varmaan ihan huvikseen lukee CC
pturunen
14.01.2024, 22.15
No niinpäs lukee. Aika hankkia lasit
CC:llä pitäisi onnistua tuo 13 kg alitus, vaikka aika järeä on tuo runko itsessään.
xc-pyöräilijä
14.01.2024, 22.23
Näin on, ei nyt mitään spesifiä keventelykamaa ole tulossa kun pitää kestää tämän yli 100 kilon ruhon paino, mutta exceli näyttää että siinä likellä ollaan, kunhan saapuu niin tietää rungon tarkan painon xxl koossa.
Kuminauha
15.01.2024, 11.11
Luulisi että saa sinne 13kg tuntumaan kun Spectral 125 CF XT osasarjalla (voimansiirto+nelimäntäjarrut) polkimineen pääsee sinne 13,5 kg paikkeille ~800g renkailla, kuitukiekoilla, tangolla ja satulalla varustettuna.
xc-pyöräilijä
15.01.2024, 11.41
Kuten turunen sanoi, TB on painava, CC painaa 2.8kg (M-L?) eli xxl koossa vielä enemmän. Spectral 125 runko painaa 2.5kg. Nämä siis ilman iskareita.
pturunen
15.01.2024, 13.55
SC:n oma paras buildi painaa rapsun päälle 13 kg. Tuosta päässee alas helpoiten kevyemmillä kiekoilla. Reservet (vaikka huippukiekot ovatkin) eivät ihan keveimmästä päästä ole. Toisaalta eipä TB:tä miksikään kisäkireäksi XC-ratsuksi ole suunniteltukaan. Loistava trail-pyöräksi kylläkin.
Löytyikö kotimaisen toimijan kautta runko, vai menikö tilailuksi?
xc-pyöräilijä
15.01.2024, 14.27
Seurataan mihin lukemaan päästään kohtuu kivuttomasti, mahdollisuus järkevään keventelyyn säilytetään. Kotimaasta ei hirvi-kokoa järkevästi saanut, vaikkei tässä kiire olekkaan, keskieuroopasta tämä.
XL-runkosetin (CC) paino kalavaa’assa 3290 g (akseli, gloveboxin pussukat, iskari ja satulatolpan panta mukana). Ilman gloveboxin pussukoita 3220 g. Vaaka pitäis olla kohtuutarkka.
Tuli TB 5 CC runko hommattua, siitä rakennellen toivottavasti lähelle tai jopa alle 13kg lenkkipyörä.
Onnittelut! Oma TB4 L-koon CC runko iskareineen painaa n. 2900g, TB5 taitaa olla vähän tuhdimpi hanskalokeron takia. Oma kompliitti painaa ilman polkimia 12,7kg hujakoilla bontragerin line pro kiekoilla ja barzo/syerra kombolla. Varmaan se siihen excelin mukaiseen 13kg asettuu mikä trail pyörästä on ihan ok ottaen kuskin painonkin huomioon.
xc-pyöräilijä
21.01.2024, 14.52
Pikkuhiljaa alkaa osalista muotoutua loppulliseen muotoonsa. Keulana Fox 34 Factory Fit4, haluan testata tuon "parjatun" vaimentimen, houkutus siinä että tuon saa lukkoon. Silkin pehmeä ei kuitenkaan nyt ole optimi, vaan tehokkuus ja paino. Katsellaan sitten Grip2 vaimenninta jos tuo on aivan kaamea.
Hissitolpaksi testiin Fox transfer factory SL 150mm dropilla. Yksi keveimmistä, ei ole portaaton säätö vaan ylhäällä tai alhaalla lukitus, saa nähdä totunko käyttöön. Tähän asti se on joko ylhäällä tai alhaalla, mutta kun sitä ominaisuutta ei enää löydy, kaipaako sitä :cool:
Jarruiksi XTR Trail M9120, M9100 oli hetken mietinnässä painon takia, vaan ei tämä ruho niillä olisi pysähtynyt. Reserveihin laitoin nyt Exo Rekon/Exo Ikon combon, ns. kesäpainon näkemiseksi, hyllystä löytyy sitten Rekon Exo+, Dissector jne jne.
Voimansiirto on ainut askarruttava asia, olin suunnitellut siirtäväni GX Transmissionin, mutta onhan tuo järkyttävä ankkuri 2050gr painollaan ja käytännössä ainoa osa joka pilaa ns. Dream buildin. Yritän perustella itselleni, minkälaisen summan voimansiirrosta voisi itselleen vielä perustella :p Kammet meinasin ottaa 170mm pituudella, ymmärtääkseni TB on herkkä kolistelemaan varsinkin 130mm keulalla.
pturunen
21.01.2024, 22.06
Se, mitä kerkesin ajaa ennen lumia TB:llä, niin minusta ei kolissut ollenkaan. Mietin itse asiassa, että laittaisko 175 mm kammet, niin sais satulaa alas.
xc-pyöräilijä
22.01.2024, 13.18
Hyvältä vaikuttaa kaikinpuolin, rungosta huokuu viimeistely niinkuin pitääkin. Pientä hahmottelua vasta, muutaman viikon päästä saattaa kokonaisuus valmistua..
https://live.staticflickr.com/65535/53480220570_ef14c98143_c.jpg
xc-pyöräilijä
23.01.2024, 22.00
Muutaman yön unien jälkeen tein ratkaisun ja poistin Bike24 XX SL transmission osasarjan, 1505g paino oli se syypää. Puoli kiloa eroa tuohon GX transmissioniin. Nyt päästään polkimien kanssa alle 13kg. Otin turuseen luottaen 175mm kammilla.
pturunen
23.01.2024, 23.01
Jotka ovat myös selkeästi halvemmat...
pturunen
23.01.2024, 23.02
Tuo on pirteän värinen. Aluksi vierastin tuota, mutta silmä alkaa tottua.
xc-pyöräilijä
23.01.2024, 23.16
Jotka ovat myös selkeästi halvemmat...
On, vaan laskeskelin että n. 800€ panostuksella saan puoli kiloa painoa pois, muissa osissa tuohon säästöön saa laittaa vielä enemmän rahaa. Ehkä lähti lapasesta, mutta tavoite oli tosiaan päästä tällä kertaa enemmän sinne dc painoihin kuin trailjyrään. Ja väri on kyllä veikeä luonnossa, kameraan hieman vaikea saada.
pturunen
24.01.2024, 10.04
Jossain kohtaa tulee se piste, kun kevennyksen hinta on euro / gramma.
Steve Baggy
24.01.2024, 10.12
Jossain kohtaa tulee se piste, kun kevennyksen hinta on euro / gramma.
Eikö tuossa kohtaa se raja ole jo mennyt kun 800€ panostuksella otetaan 500g pois ;)
xc-pyöräilijä
24.01.2024, 17.39
Oon lukenut niin paljon Nuren kommentteja että pidän tuota suhdetta vielä hyvänä :seko:
Pikkuhiljaa alkaa osalista muotoutua loppulliseen muotoonsa. Keulana Fox 34 Factory Fit4, haluan testata tuon "parjatun" vaimentimen, houkutus siinä että tuon saa lukkoon. Silkin pehmeä ei kuitenkaan nyt ole optimi, vaan tehokkuus ja paino. Katsellaan sitten Grip2 vaimenninta jos tuo on aivan kaamea.
Hissitolpaksi testiin Fox transfer factory SL 150mm dropilla. Yksi keveimmistä, ei ole portaaton säätö vaan ylhäällä tai alhaalla lukitus, saa nähdä totunko käyttöön. Tähän asti se on joko ylhäällä tai alhaalla, mutta kun sitä ominaisuutta ei enää löydy, kaipaako sitä :cool:
En tiedä, onko uudempi Fit4 sen parempi (pyöreällä kaarella) mutta ainakin 2021 Fit4 puuttuu alkuherkkyyttä vaikka on notkeammat öljyt ja luftkappe asennettu. Eri säätöjäkin olen kokeillut, seuraavana vielä liukuholkkien tuurnaus kokeiltava. Kovassa ajossa toimii ok mutta hitaammassa polkuajossa tuntuu, ettei tapahdu mitään.
Laitahan raporttia transfer SLstä kun saat kilometrejä alle. Kattelin joskus samaa tolppaa kun satula kuitenkin joko ylhäällä tai alhaalla eikä siinä välissä juuri tule käytettyä. Jostain muistan vaan lukeneeni, että noissa olisi ollut kestävyyden kanssa ongelmia.
JohnnyBuzz
29.01.2024, 20.14
Noin vuosi ja 1 900 km maastossa riittää varmaan jo long term review:ta varten? Sen verran on tullut yhteiseloa vietettyä Transition Spurin kanssa ja ihanaa on ollut. Oliko järkeä maksaa luomupyörästä sellainen summa, jolla olisi saanut jo varsin asiallisen sähköpyörän? Mielestäni oli.
Spur on ollut just sitä, mitä pyörältä toivoin ja ehkä vähän enemmänkin. Pyörä on istunut omiin ajoihin Etelä-Suomen poluilla erinomaisesti. Edessä SID Ultimate ja takana SIDLuxe Ultimate ovat juuri sopiva määrä joustoa tarjoten 120 mm -joustomatkalla riittävästi pelivaraa ilman liian suurta reserviä. Polkulenkeillä eteen tulleet alamäet ovat olleet oikein hienoja Spurilla ja esim. viime viikonloppuna oli ihana ajella Helsingin keskuspuiston timanttisilla poluilla muutamia hienoja alamäkipätkiä. Lisäksi mieleen on jäänyt viime kesältä Himos Epicissä perjantaina ajettu viimeisen (vai toiseksi viimeisen?) maastokokeen upea lasku pimeällä ajovalojen loisteessa. Oli kyllä niin upea fiilis ja pyörä toimi just eikä melkein. Vähän on houkuttanut ottaa pyörä joskus mukaan bike parkiin ja kokeilla vähän helpomilla reiteille sitä. Esim. Nuuksion Green Mile on ollut etenkin mielessä.
Pyörä on kaikin puolin laadukas ja komponentit enemmän kuin riittävät. Oikeastaan ainoa osa, johon en ole ollut 100 % tyytyväinen on OneUpin dropperi. Se ei ole ehkä niin napakka kuin olisin toivonut (vaikkei toki missään nimessä hitaimmasta päästä) etenkin, kun vertaa BikeYoke Reviveen, joka löytyy bike park -pyörästä. Saa nähdä tulisiko siihen vaihdettua jossain vaiheessa. Lisäksi 25 mm sisäleveyden DT Swissin XR1700 -kiekot on ihan jees, mutta vähän enemmän jäykkyyttä niihin toivoisin. Muutaman kerran on pitänyt takavannetta rihdata. Oon tosi allerginen kiekon vipatukselle ja niinpä hiilarikiekot ovat käyneet mielessä. Ehkä sitten, kun noista aika jättää...
Tämä on ensimmäinen hiilikuitupyörä itselle ja vaikken mitään ihmeellistä ahaa -elemystä kokenut, niin kieltämättä pyörän keveys yllättää aina iloisesti, kun sitä nostaa auton katolle telineeseen. Ehkä keveydestä johtuen pyörä on tosi napakka ja sen saa kiihdytettyä vauhtiin erittäin helposti. Alkuperäisestä setupista poiketen renkaina on ollut edessä ja takana Nobby Nicit (tosin nyt just Piikkisiat). Taakse voisi miettiä Wicked Williä tai Rocket Ronia ens kaudelle (jos niitä saisi softina).
Kaiken kaikkiaan Spurilla on ollut todella hienoa ajella ja enkä kyllä keksi mitään muuta pyörää, mikä voisi olla enemmän mieluinen. Viime kaudella huomasi, miten pyörä innosti ajamaan huomattavasti enemmän trailia kuin edellisenä vuonna ja niinpä parkia tuli ajettua hieman vähemmän.
xc-pyöräilijä
29.01.2024, 20.24
Olihan oneupissa 300psi täydellä pituudella, mielestäni ne liikkuu varsin räväkästi max paineilla. Hiilarikiekoissa on sitten se toinen ääripää, ovat monesti helvetin kovia, monesti alumiiniset ovat ajotuntumaltaan jopa parempia joustavuuden takia. Hieno pyörä, jos saatavuus olisi parempi niin tuollainenkin olisi kelvannut.
Noin vuosi ja 1 900 km maastossa riittää varmaan jo long term review:ta varten? Sen verran on tullut yhteiseloa vietettyä Transition Spurin kanssa ja ihanaa on ollut. Oliko järkeä maksaa luomupyörästä sellainen summa, jolla olisi saanut jo varsin asiallisen sähköpyörän? Mielestäni oli.
Spur on ollut just sitä, mitä pyörältä toivoin ja ehkä vähän enemmänkin. Pyörä on istunut omiin ajoihin Etelä-Suomen poluilla erinomaisesti. Edessä SID Ultimate ja takana SIDLuxe Ultimate ovat juuri sopiva määrä joustoa tarjoten 120 mm -joustomatkalla riittävästi pelivaraa ilman liian suurta reserviä. Polkulenkeillä eteen tulleet alamäet ovat olleet oikein hienoja Spurilla ja esim. viime viikonloppuna oli ihana ajella Helsingin keskuspuiston timanttisilla poluilla muutamia hienoja alamäkipätkiä. Lisäksi mieleen on jäänyt viime kesältä Himos Epicissä perjantaina ajettu viimeisen (vai toiseksi viimeisen?) maastokokeen upea lasku pimeällä ajovalojen loisteessa. Oli kyllä niin upea fiilis ja pyörä toimi just eikä melkein. Vähän on houkuttanut ottaa pyörä joskus mukaan bike parkiin ja kokeilla vähän helpomilla reiteille sitä. Esim. Nuuksion Green Mile on ollut etenkin mielessä.
....
....
Kuulostaa kyllä erinomaiselta ostokselta. Tuosta bike-parkista tuli vielä mieleen, että varmasti toimisi hyvin Nuuksion greenmilessa tai miksei myös easyssa tai ihan gumpissakin joissa ei ole isoa juurakkoa, kivikkoa tai korkeita pudotuksia. Kyllä siellä varmaan olis siis kivasti mukavaa ajettavaa Spurilla jos nyt ei vakikäyttöön (kun sulla pidempijoustoinenkin löytyy) niin ihan huvikseen testimielessä. Itse olen käynyt juurikin noita pätkiä kerran kurvailemassa omalla izzolla (jossa toki aavistuksen pidempi jousto) ja kivaa oli.
JohnnyBuzz
30.01.2024, 17.52
Kuulostaa kyllä erinomaiselta ostokselta. Tuosta bike-parkista tuli vielä mieleen, että varmasti toimisi hyvin Nuuksion greenmilessa tai miksei myös easyssa tai ihan gumpissakin joissa ei ole isoa juurakkoa, kivikkoa tai korkeita pudotuksia. Kyllä siellä varmaan olis siis kivasti mukavaa ajettavaa Spurilla jos nyt ei vakikäyttöön (kun sulla pidempijoustoinenkin löytyy) niin ihan huvikseen testimielessä. Itse olen käynyt juurikin noita pätkiä kerran kurvailemassa omalla izzolla (jossa toki aavistuksen pidempi jousto) ja kivaa oli.
Jep, oli jo viime kesänä mielessä, että ottais molemmat pyörät matkaan ja vaihtais välillä. Vois olla hauskaa. :) Nobby Nic on vähän heppoinen rengas vauhdikkaaseen ajoon, mutta eiköhän se vielä noilla mainituilla reiteillä toimisi.
Totta, että renkaat on vähän työläs vaihtaa yhtä kertaa varten. Kuivalla toki pärjää noillakin kun painetta on sopivasti. En muista ajoinko itse millä renkailla. Luultavasti oli ihan vain noi sen pyörän omat vakiot eli Hans dampf edessä ja forekaster takana.
xc-pyöräilijä
04.02.2024, 21.12
Tallboy v5 sai lopullisen ulkonäkönsä, 12.57kg, ilman runkopussukoita kuvan kokoonpanossa. Kiekoista saisi tosiaan helposti 400-700gr pois.
https://live.staticflickr.com/65535/53509018885_17561486ed_b.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/53507703562_3ab99d618f_b.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/53508909919_a169ca3304_b.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/53509019005_879a45704e_b.jpg
pturunen
04.02.2024, 22.49
Noni, onneksi olkoon. Hieno tuli. Reserveistä en tinkisi muutaman sadan gramman takia. Ovat ihan hiton hyvät kiekot.
xc-pyöräilijä
05.02.2024, 13.28
Juuri näin, tuo paino kelpaa minulle hienosti, voi olla että vaihtuu jäykemmät renkaat vielä, tuossa ns kesäversio. Transfer sl vaikuttaa kyllä hyvältä, todella kevyt käyttää ja nopea. Esim pyörän sivusta alas painaminen on kuin ilmaa verrattuna paineversioihin.
Hieno TB ja tulipa kevyt XXL-kokoiseksi! Kun runko ei ole sieltä kevyimmästä päästä niin olisi kiva nähdä listaa osista joilla tuohon pääsee. Omaa XL-kokoista en ole punninnut eikä ole vaakaakaan itsellä mutta on se varmaan kilon painavampi ainakin. No, eipä se ajossa kuitenkaan mikään kivireki ole.
xc-pyöräilijä
05.02.2024, 20.00
Tallboy v5 Frame 3350g
Fox Factory Float 34 FIT4 1712g
Sram Transmission XX SL 1507g
Reserve 30H I9 1870g
Fox Transfer SL 150mm 427g
Selle Italia SLR 195g
Liipaisin 38g
Xtr M9120 542g
2x180mm levyt 144g
Faserwerk Rockstock lyhennettynä 175g
Odi Elite Flow 105g
Maxxis rekon 724
Maxxis Ikon 712
Shimano XT 345g
Ceramicspeed coated bsa 85g
Cane Creek 87g
Stans race litkut
3T 18g
Ei grammantarkka lista ja jotain sälää en luettele sen enempää, en exceliä avannut nyt mutta suuntaa antava.
Steve Baggy
05.02.2024, 20.30
Komia on, vaikka isolla rungolla olevan pyörän mittasuhteet on aina vähän hassun näköiset.
Meidän perheessä, vanhemmalla tytollä oli NBD lauantaina. Tommonen Norco Revolver FS 2 120 tuli tilattua Norcon kevätalennuksesta. Aikalailla ajovalmis muuten paitsi 690mm ohjaustanko pitää katkaista kun se on aika leveä tommoselle alle 160cm kuskille.
https://live.staticflickr.com/65535/53567163117_fc09b42799_h.jpg
Uu, hieno pyörä neidille! Kunnon laatukeulakin mikä usein on ongelmana nuorten pyörissä. Okei, tuo ei taida olla mikään lastenmalli vaan pieni aikuisten pyörä kuten toki kuskin pituuskin jo antaa olettaa.
Kas, vaikuttaa ihan ajovalmiilta pyörään suoraan kaupasta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.