Näytä tavallinen näkymä : “Down-country -pyörät”
Joo, mä en ymmärrä mihin sakki tarttee niitä 150-160mm joustavia pyöriä peruspolkuajossa.
En minäkään ja siksi mulla onkin 190/180 joustava pyörä jota käytän myös noilla lähipoluilla ja kallioilla enkä pelkästään alamäessä :)
Ei vaan, kun seuraava taso kevyempään suuntaan on taloudessa takajäykkä 130 keulalla (ja sekin pojan, ei omani) ja sit xc jäykkis 110 mm keulalla niin väliin sopisi erinomaisesti just tän otsikon kategorian pyörä, mieluiten tyyliin Transition Spur.
Mulla oli 160/140 al Canyon Spectral ennen mutta sen myin pois uuden pitkäjoustoenduron tieltä kun katsoin että jää liian lähelle tyyliltään.
Mutta täytyy sanoa silti että mun mielestä tuolla 180 pyörälläkin on ihan ok käydä ajamassa tuossa Espoon keskuspuistossa. Ei sen niin väliä että vauhti ei ole niin kova kun olis kevyemmällä tai että joku mut ”tiputtais”. Aivan eri maailmasta vauhtia ajavat ajokoirat xc täpäreillään esim tuota 4 km mtb-reittiä ja joku joskus huusi ohituslupaakin kun kuulemma strava-aika haarukassa. Minä taas ajelen hitaampaa ja haen niitä vaikeimpia paikkoja ja droppeja ym joita en ole ennen uskaltanut ja jotka saa sydämen lyömään fyysisyyden sijaan jännityksestä :) Toisaalta huonona puolena, että onnistuin hiljattain näitä linjoja ajaessa saamaan vanteen vaihtokuntoon vaikka takarengas painaa yli 1400 grammaa ja on lisäksi insertti ja litkut.
Hei nyt oli just julkaistu pinkbiken kattava arvioraportti 2022 Scott Sparkista. Tosin taas kerran 10 000 dollarin hipomallista (ei edes kallein versio). Lopussa vertailtu sitä Spuriin. https://www.pinkbike.com/news/review-2022-scott-spark-900-tuned-axs-a-hidden-shock-and-all-the-integration.html
JohnnyBuzz
25.08.2021, 22.11
En minäkään ja siksi mulla onkin 190/180 joustava pyörä jota käytän myös noilla lähipoluilla ja kallioilla enkä pelkästään alamäessä :)
Ei vaan, kun seuraava taso kevyempään suuntaan on taloudessa takajäykkä 130 keulalla (ja sekin pojan, ei omani) ja sit xc jäykkis 110 mm keulalla niin väliin sopisi erinomaisesti just tän otsikon kategorian pyörä, mieluiten tyyliin Transition Spur.
Mulla oli 160/140 al Canyon Spectral ennen mutta sen myin pois uuden pitkäjoustoenduron tieltä kun katsoin että jää liian lähelle tyyliltään.
Mutta täytyy sanoa silti että mun mielestä tuolla 180 pyörälläkin on ihan ok käydä ajamassa tuossa Espoon keskuspuistossa. Ei sen niin väliä että vauhti ei ole niin kova kun olis kevyemmällä tai että joku mut ”tiputtais”. Aivan eri maailmasta vauhtia ajavat ajokoirat xc täpäreillään esim tuota 4 km mtb-reittiä ja joku joskus huusi ohituslupaakin kun kuulemma strava-aika haarukassa. Minä taas ajelen hitaampaa ja haen niitä vaikeimpia paikkoja ja droppeja ym joita en ole ennen uskaltanut ja jotka saa sydämen lyömään fyysisyyden sijaan jännityksestä :) Toisaalta huonona puolena, että onnistuin hiljattain näitä linjoja ajaessa saamaan vanteen vaihtokuntoon vaikka takarengas painaa yli 1400 grammaa ja on lisäksi insertti ja litkut.
Jep, aika samoilla linjoilla. Kun on 180/180 mm joustava pyörä, niin sillä voi huoletta ajella parkit ja muut rymistelyt. Ja tosiaan kyllä Spindriftillä ajelee perus trailiakin, vaikkei se siihen nopein vaihtoehto olekaan. Se on jännä, miten mun 130 mm joustolla varustettu 29” plussarenkainen trail-pyörä ei tunnu ihan hirveesti erilaiselta polulla. Se painaa joku 15 kg ja Propain varmaan 17 kg. Tästä syystä onkin alkanut miettiä, että esim. Spurin tyyppinen pyörä olis jo hyvin erilainen ajossa ja ei ois ikään kuin päällekkäisyyttä noissa. Ikinä en oo ollu gramman viilaamisen kannalla, mut luulis tollasen painoeron ja paremmin rullaavien renkaiden eron jo huomaavan tällanen amatöörikin. :D
Onko jollakin tiedossa Spark:n myyntiin tuloa/ toimitusaikoja. Mistään ei näy, että olisi vielä myynnissä. Aika paljon herättää omistamisen haluja.
F. Kotlerburg
25.08.2021, 23.10
Onko jollakin tiedossa Spark:n myyntiin tuloa/ toimitusaikoja. Mistään ei näy, että olisi vielä myynnissä. Aika paljon herättää omistamisen haluja.bikediscount.de:ssä noita on esillä. Toimitusajat reilusti ens vuoden puolella.
Jep, aika samoilla linjoilla. Kun on 180/180 mm joustava pyörä, niin sillä voi huoletta ajella parkit ja muut rymistelyt. Ja tosiaan kyllä Spindriftillä ajelee perus trailiakin, vaikkei se siihen nopein vaihtoehto olekaan. Se on jännä, miten mun 130 mm joustolla varustettu 29” plussarenkainen trail-pyörä ei tunnu ihan hirveesti erilaiselta polulla. Se painaa joku 15 kg ja Propain varmaan 17 kg. Tästä syystä onkin alkanut miettiä, että esim. Spurin tyyppinen pyörä olis jo hyvin erilainen ajossa ja ei ois ikään kuin päällekkäisyyttä noissa. Ikinä en oo ollu gramman viilaamisen kannalla, mut luulis tollasen painoeron ja paremmin rullaavien renkaiden eron jo huomaavan tällanen amatöörikin. :DMunkin Full Stache on aika epä leikkisä ja ankkurin tuntuinen tuohon 29 Spectraliin verrattuna vaikka siinäkin on kuitukiekot ja alla XR2 ja Rangerit, no taitaa se painaa noinkin 15.5 kilon luokkaa, et ihme jos sulla ero alamäki jyrään tuntuu suht olemattomalta.
Sinänsä varmasti keskimäärin monelle aika sopivia otsikon alaiset pyörät, mut jos niitäkään ei käskyttele tasamaan poluilla ja ylämäissä, ni ero taas nykysiin 160/150 joustaviin trailivehkeisiin jää lähinnä siihen kovuuteen poluilla.
JohnnyBuzz
26.08.2021, 00.24
Munkin Full Stache on aika epä leikkisä ja ankkurin tuntuinen tuohon 29 Spectraliin verrattuna vaikka siinäkin on kuitukiekot ja alla XR2 ja Rangerit, no taitaa se painaa noinkin 15.5 kilon luokkaa, et ihme jos sulla ero alamäki jyrään tuntuu suht olemattomalta.
Sinänsä varmasti keskimäärin monelle aika sopivia otsikon alaiset pyörät, mut jos niitäkään ei käskyttele tasamaan poluilla ja ylämäissä, ni ero taas nykysiin 160/150 joustaviin trailivehkeisiin jää lähinnä siihen kovuuteen poluilla.
Mä en oo itse asiassa kokenut Full Stachea erityisen ankkuriksi polulla. Toki asfalttisiirtymillä huomaa, että joutuu polkemaan, että pyörä liikkuu. Mutta maastossa en oo kokenut sitä mitenkään kankeaksi tai hitaaksi. Tosi huoleton ajaa ja ei niin kranttu ajolinjojen suhteen.
Mä en oo itse asiassa kokenut Full Stachea erityisen ankkuriksi polulla. Toki asfalttisiirtymillä huomaa, että joutuu polkemaan, että pyörä liikkuu. Mutta maastossa en oo kokenut sitä mitenkään kankeaksi tai hitaaksi. Tosi huoleton ajaa ja ei niin kranttu ajolinjojen suhteen.
Näinhän se onkin, mutta vertasin tuohon 29 Spectral LTD.hen ja ero on aika raju leikkisyydessä ja etenimisen keveydessä.
Ääni BMC Fourstroke LT:lle.
Monenlaista pyörää ollut mutta nyt tuntuu että tämä pysyy pidemmän aikaa.
Erittäin jämäkkä runko, edessä 120mm takana 110mm joustoa. Tämmöisen läskin hyvin kantava jousitus. Integroitu hissitolppa. Reippaaseen polkuajeluun hyvä pyörä.
^no nyt kuullostaa DC-fillarilta! itsellä edessä 120 ja takana 102 mm juustoa ja on hauska vehje DC-ajoon.
Hissitolppaa en ole vieläkään kaivannut eli ei kaiketi kelpaa genren määrittelijöille. Katsellut tosin f-torin pitkäaikaista ilmoa CB:n tolpista, mutta 300 g lisäpaino ei kiinnostais.
F. Kotlerburg
26.08.2021, 09.11
Fourstroke LT vaikuttaa asialliselta laitteelta, vaikka itseltä jäisi ostamatta, koska on omaan makuun liian lyhyt geo.
Tosiaan myös Tallboy tuolla mainittiin ja meinasi jäädä taas enduropyöräkeskustelijoiden jalkoihin ja siihen kuinka kiva se enduropyörä on polkuajossa. Tallboy olisi omilla listoilla korkealla, jos pitäisi uutta pyörää hommata. Nimenomaan uusi IV malli.
Mitä hissitolppaan ja sen kaipaamiseen tulee niin en minäkään sellaista ymmärtänyt kaivata, mutta silti sellaisen jossain vaiheessa pyörään laitoin ja nyt en osaisi olla ilman. Joo painoa tulee lisää, mutta sitä ei oikeasti missään muualla huomaa kuin vaa'alla ja foorumilla.
JohnnyBuzz
26.08.2021, 09.18
^no nyt kuullostaa DC-fillarilta! itsellä edessä 120 ja takana 102 mm juustoa ja on hauska vehje DC-ajoon.
Hissitolppaa en ole vieläkään kaivannut eli ei kaiketi kelpaa genren määrittelijöille. Katsellut tosin f-torin pitkäaikaista ilmoa CB:n tolpista, mutta 300 g lisäpaino ei kiinnostais.
300 g lisäpainoa vs. hissitolpan tuomat hyödyt maastoajossa pitäis olla aika nobrainer. Itse, kun en ole grammanviilailija, niin vaikea uskoa, että toi noin pieni lisäpaino vaikuttaisi mihinkään. Etenkin, kun hissitolppa helpottaa ajoa niin paljon, niin varmasti pyörän kyvykkyys jää plussan puolelle tolla päivityksellä.
Olenhan mä kokeillut hissitolppaa, mutta en saanut mitään ahaa-elämystä. Ei satula ole mun tiellä ajaessa millään tavalla, ajan niinkuin ennenvanhaan satulan takaa teknistä alapätkää.
Ja onhan jäykkä tolppa toimintavarmempi... riesa hissitolpasta arvelluttaa. Välillä pitäisi myös purkaa asennus jos lähtee jonnekin kauemmas.
JohnnyBuzz
26.08.2021, 09.50
Olenhan mä kokeillut hissitolppaa, mutta en saanut mitään ahaa-elämystä. Ei satula ole mun tiellä ajaessa millään tavalla, ajan niinkuin ennenvanhaan satulan takaa teknistä alapätkää.
Ja onhan jäykkä tolppa toimintavarmempi... riesa hissitolpasta arvelluttaa. Välillä pitäisi myös purkaa asennus jos lähtee jonnekin kauemmas.
Kun ajaa hissitolpallisella pyörällä jokusen lenkin, niin käyttö muuttuu pikku hiljaa hyvinkin intuitiiviseksi. Ei sitä tarvitse oikeastaan enää edes miettiä, vaan käyttö tulee selkäytimestä. Vähänkään teknisempi tai pidempi lasku, niin tulee ainakin itse laskettua satula alas. Ajovirheen sattuessa on hieman mukavampaa, kun on satula pois tieltä eikä ole jumissa sen takana.
Toimintavarmuuskin noissa on ollut ainakin omalla kohdalla erittäin hyvä. Bontragerista ja Bike Yokesta on omakohtaista kokemusta. En näe kyllä, että asennuksen purkamiselle olis tarvetta missään vaiheessa.
...En näe kyllä, että asennuksen purkamiselle olis tarvetta missään vaiheessa.
Maastopyörävaellus tai bikepacking olisi sellainen tarve.
Ööö. miksi hissitolppa pitäisi vaihtaa pois bikepackingiä varten? Pysyyhän se satula siellä ylhäällä jos siihen säätöhanikkaan muistaa olla koskematta :)
Esim. lifestyle nettisaitilla Bikepacking.comissa on jos jonkinmoista bikepacking fillaria ollut näytillä myös hissitolpan kanssa. Toki
kiinteä tolppa on pomminvarma ratkaisu, mutta ainakaan itsellä ei ole halpis hissitolpan ja Foxin transferin kanssa ollut koskaan mitään
ongelmia niiden kolmen vuoden aikana mitä ne ovat noissa maastofillareissa olleet kiinni. Toki olen kerran unohtunut että satulassa
on ollut backloader kiinni ja tullut tolppaa laskeneeksi mutta eipä siitä ongelmaa syntynyt :rolleyes:. Hissitolpan kanssa kannattaa kyllä tsekata
ettei kiinnikkeet hinkkaa tolpan pinnoittetta pilalle.
Toki makuasioitahan nämä ovat mutta jos hissitolppaan tottuu niin sen käytöstä tulee aika automaagista ja takaisin kiinteään tolppaan on hankala palata.
Ööö. miksi hissitolppa pitäisi vaihtaa pois bikepackingiä varten?
Koska hissitolpan toimintaan ei voi luottaa. Se hajoaa kuitenkin just siellä. Olen lukenut hissitolppatopiccia ihan tarpeeksi.
Ja tosiaan satulalaukun sitomisen kanssa voi olla haasteita tietyillä tolpilla/laukuilla.
Toisaalta... mullahan ei ole tubeless-ongelmia vaikka kaikilla muilla on, hmmm...
Mutta jos lopettaisi aiheesta filosofoinnin ja niitä fillareita framille taas.
Hissitolpista: jos tarvii ajoittain vaihtaa pyörästä toiseen tai kiinteää tolppaa tilalle, on AXS reverb tms sähkötolpat hyvä vaihtoehto. Ei tarvii kaapeleiden kanssa säätää. Jos taas paino ja luotettavuus mietityttää, uusi Foxin transfer SL voisi olla hyvä vaihtoehto:
https://m.pinkbike.com/news/fox-all-new-transfer-sl-2022.html
Hintaa tosin molemmilla ihan tarpeeksi ja transfer SL lyhyehkö droppi.
Toinen offtopic: kuka tai missä ländää laiturilta kivikkoon? Kyllä ainakin kaikissa rakennetuissa laitureissa mitä olen ajanut on alastulo ihan sileä eikä mikään kivikko :)
JohnnyBuzz
26.08.2021, 12.51
Toinen offtopic: kuka tai missä ländää laiturilta kivikkoon? Kyllä ainakin kaikissa rakennetuissa laitureissa mitä olen ajanut on alastulo ihan sileä eikä mikään kivikko :)
Alkuperäinen ajatus tais olla, että lähettää dropista kivikkoon, mut ei varmastikaan ihan täysin tosissaan heitetty. Tai ehkä käyttäjä kauris? :D
F. Kotlerburg
26.08.2021, 12.59
Tallboyta näyttäisi olevan jopa saatavana. Hmm...
JohnnyBuzz
26.08.2021, 13.10
Tallboyta näyttäisi olevan jopa saatavana. Hmm...
Vaikken grammaviilailija ole, niin yllättävän painava toi Tall Boy, hiilikuituisenakin vähän reilu 14 kg. Esim. 140 mm joustava Propain Hugene on kilon kilon kevyempi.
F. Kotlerburg
26.08.2021, 13.25
Joo mutta en halua Hugenea.
bike futurist
26.08.2021, 13.30
TB4 runko on iskareineen ja taka-akseleineen n. 3100g medium kokoisena. Onhan niitä kevyepiäkin toki.
F. Kotlerburg
26.08.2021, 13.35
TB4 runko on iskareineen ja taka-akseleineen n. 3100g medium kokoisena. Onhan niitä kevyepiäkin toki.Mikä niistä?
JohnnyBuzz
26.08.2021, 13.36
Joo mutta en halua Hugenea.
Se on tietty ihan relevantti pointti. :D Mulla on siis Hugene tilattuna ja maksettuna, mutta oon tässä alkanut empimään sen suhteen. Rahat saa takas niin kauan kuin pyörä ei oi ehtiny tuotantoon ja niinpä on tuo väliraha esim. Spuriin alkanut mietityttämään. Etenkin, kun nykyisen trail-pyörän myymällä sais sen kuitattua. Valintoja valintoja…
bike futurist
26.08.2021, 13.37
Mikä niistä?
mitä meinaat
edit: niin jaa, cc runko float factoryllä ainakin googlen mukaan
F. Kotlerburg
26.08.2021, 13.38
mitä meinaat
Sitä että Tallboy IV runkoa on kolme erilaista. Alu, Carbon C ja Carbon CC.
bike futurist
26.08.2021, 13.44
Sitä että Tallboy IV runkoa on kolme erilaista. Alu, Carbon C ja Carbon CC.
The 3.1kg frame/shock/hardware weight (medium CC) is also 400g heavier than the previous Tallboy
https://www.bikeperfect.com/reviews/santa-cruz-tallboy-4-tested
Muutamissa arvosteluissa Tallboysta puhuttiin ihan puhtaana trailipyöränä, vaikka joustoa onkin melko vähän. Taitaa Santa Cruzilta Blur TR sopia paremmin tähän kategoriaan, painoakin on huomattavasti vähemmän.
Tuo Tallboyn paino on melko paljon. Spurin runko ja iskari taisi olla reilu 2400 g ja uuden Sparkin alle 2 kg. Epic Evo sitten siitäkin vielä kevyempi.
F. Kotlerburg
26.08.2021, 14.54
https://www.hibike.com/santa-cruz-tallboy-4-c-29-mtb-bike-s-kit-size-xl-ebony-2021-p1b8ba43fba642ce530e1d64154b7b094#var_12979594
Tuolta ja Larusta löytyy XL-kokoista Tallboyta varastosta (ja muitakin kokoja saattoi olla) jos joku haluaa väärin harrastaa downcountryä.
Itse pidän Hugenea omaan makuun liian jykevänä ja pitkäjoustoisena raskaan pään enduropyörän kaveriksi. Eli on liian lähellä sitä. Propainin pyöristä yhden täysjouston taktiikalla se voisi olla jees tai sitten Tyee. Kahden pyörän taktiikalla taas jykevämmän tulee oman makuun olla 170-180 jouston bikepark-kelpoinen pyörä ja sen kaverin sitten kevyehkö (kuiturunkoinen) kevyehköillä mutta kestävillä kiekoilla ja vain sen n. 120 takaa joustava mutta silti muutoin "kyvykäs ja kestävä". Tyyliin juurikin spur.
JohnnyBuzz
26.08.2021, 15.47
Itse pidän Hugenea omaan makuun liian jykevänä ja pitkäjoustoisena raskaan pään enduropyörän kaveriksi. Eli on liian lähellä sitä. Propainin pyöristä yhden täysjouston taktiikalla se voisi olla jees tai sitten Tyee. Kahden pyörän taktiikalla taas jykevämmän tulee oman makuun olla 170-180 jouston bikepark-kelpoinen pyörä ja sen kaverin sitten kevyehkö (kuiturunkoinen) kevyehköillä mutta kestävillä kiekoilla ja vain sen n. 120 takaa joustava mutta silti muutoin "kyvykäs ja kestävä". Tyyliin juurikin spur.
Just tän takia aloinkin empimään. Eli pyörissä olisi liikaa ”päällekkäisyyttä”. Ehkä tässä henkisesti on jo päätöksen osaltaan tehnyt ja on mulla alustava varaus Spurista ens keväälle. Pitäis vaan vielä perua Hugenen tilaus ja sit luottaa, että aikataulut pitää kevään toimituksen suhteen. Hugenen arvioitu toimitus on ens kuun lopussa, mut realistisesti varmaan menis marraskuulle ja sit on oikeastaan jo ihan sama, jos menee keväälle.
bike futurist
26.08.2021, 16.42
itselläkin lyhytjoustoinen täpäri täydentää isoa (180/160) enskapyörää. Tosin päädyin edellisen sukupolven (v3) 5010, sillä se tuli melko lailla hyppimiseen ja yleiseen kikkailuun.
TB4 runko on iskareineen ja taka-akseleineen n. 3100g medium kokoisena. Onhan niitä kevyepiäkin toki.
Itellä L-koon CC-runko 2863g (takaiskarilla, ilman taka-akselia). Että joo, eihän tuo kevyt ole mutta liekö vetäneet varman päälle kun tarjoavat elinikäistä runkotakuuta. Kevyillä osilla ja kiekoilla kuitenkin saa kokonaispainoa alas. Rungon painossa Spur ja Epic evo vie voiton kirkkaasti.
Suht kevyeltä tuntu TB mitä kaverin pyörää nostelin autosta, oli kyllä kevyt buildikin, kuitukiekot narupinnoilla, xtr jne.
Shadyfox
29.08.2021, 16.32
Just tän takia aloinkin empimään. Eli pyörissä olisi liikaa ”päällekkäisyyttä”. Ehkä tässä henkisesti on jo päätöksen osaltaan tehnyt ja on mulla alustava varaus Spurista ens keväälle. Pitäis vaan vielä perua Hugenen tilaus ja sit luottaa, että aikataulut pitää kevään toimituksen suhteen. Hugenen arvioitu toimitus on ens kuun lopussa, mut realistisesti varmaan menis marraskuulle ja sit on oikeastaan jo ihan sama, jos menee keväälle.
Luitko Hugenesta sen melko kriittisen revikan? Äänekäs pyörä ja jotain muutakin siinä moitittiin.
Spurin hinnat nousi 3-500e kuukausi sitten, melkonen setback jos sitä joku harkitsee. Itseäkin kiinnosti, mutta viis tonnia peruspalikoilla on aika paljon pyörästä.
Ei näy hintojen nousulle loppua ainakaan toistaiseksi :(
Tuossa jonkinlainen vertailu Spur vs Tallboy:
https://nsmb.com/articles/2021-transition-spur-v-santa-cruz-tallboy/
Luitko Hugenesta sen melko kriittisen revikan? Äänekäs pyörä ja jotain muutakin siinä moitittiin.
Spurin hinnat nousi 3-500e kuukausi sitten, melkonen setback jos sitä joku harkitsee. Itseäkin kiinnosti, mutta viis tonnia peruspalikoilla on aika paljon pyörästä.
Tämä on kans just mitä itsekin ajattelen että viis tonnia ja saat hinnat alkaen pyörän... Ja ei tahdo kolme tonnia riittää pelkkään runkoon. 5 prosenttia tulee hintoihin lisää kahdesti vuodessa. No eipä auta kuin maksaa tai ajettava vanhalla.
Merkillistä, bike radarin testissä kehuttiin hiljaiseksi. Muutenkin kehuttiin.
https://youtu.be/sCgMQV5cYGE
En itsekään luokittelisi Tallboyta ihan down-country-pyöräksi mutta hiton hyvä lyhytjoustoinen trailipyörä se kyllä on. Minusta tyylipuhdas moderni downcountrypyörä olisi nimenomaan Transition Spur. Käsite tosin vaikuttaa vaihtelevan rajusti katsooko sitä xc-suunnasta tai painovoimapyöräilysuunnasta (itse edustan jälkimmäistä).
Itselläni oli tarkoitus kesälomalla koeajaa erilaisia pyöriä "seuraavaksi" pyöräksi, mutta missään ei ollut sopivia demopyöriä ja Larun pyörässä oli tätä hyllyssä joten YOLOtin. Edellinen pyörä oli Rocky Mountain Instinct joka alkuperäis-setupissaan (140/140 ilmajouset yms) oli varsin kevyt ja ripeä etenijä mutta sitä oli speksattu enduron ehdoilla pidemmällä keulalla, coililla jne ja vaikka se siihen oli oikein hyvä niin alkoi kotipolut (98% ajosta) tuntumaan vähän raskailta. Toki muutenkin teki uutta pyörää mieli kolmen vuoden jälkeen. Kaveri oli hommannut Tallboy 4:n jo vuosi sitten ja koska olin sillä jonkin verran ajanut niin tiesin että tykkään, joten ostopäätös ei sinänsä ollut hätäilty. Spuria olisi voinut testata mutta ei niitä missään ole, ja internetin perusteella ei ehkä ollut ihan sitä mitä haluaisin ainakaan sellaisenaan.
Ennen kuin olin metriäkään ajanut Tallboylla vaihtui kiekot (oli ennestään), voimansiirto pl kammet (oli ennestään), ohjaamo ja jarrut (oli ennestään). Ensimmäistä kertaa ikinä ei ole overbiked-olo kotipoluilla, pyörä toimii kuin unelma ja voin ajaa kaikki samat paikat kuin edellisellä pyörällä ja olo on lenkin jälkeen paljon freesimpi. Kyllä mä tolla voisin ne satunnaiset enskakisatkin ajaa jos sikseen tulee. Ei mun vauhti ja menestys ole tässä iässä enää pyörästä kiinni :).
https://live.staticflickr.com/65535/51370492152_d284ff029c_c.jpg
Olin varautunut vaihtamaan suht nopsaan iskarin ja keulankin, mutta molemmat toimivat aivan riittävän hyvin - DPS jopa hämmästyttävän hyvin (on ollut monessa pyörässä ja olen aina inhonnut sen tuntumaa mutta tässä rungossa toimii aivan törkeän hyvin, en tiedä onko tune vai linkusto vai molemmat jotka vaikuttaa enkä edes välitä kunhan toimii) joten saavat pysyä. Keulaan hommasin tosin MRP Ramp Controlin.
Oliko tää se sama enduro-mtb.comin arvostelu jossa moitittiin pyörää kun oli liian leveä tanko? Vaikea ottaa tosissaan. Pinkbiken ja bikeradarin revikat oli ainakin positiivisia. Mutta joo Hugene nyt menee ehkä vähän tän kategorian yli.
JohnnyBuzz
30.08.2021, 18.51
Oliko tää se sama enduro-mtb.comin arvostelu jossa moitittiin pyörää kun oli liian leveä tanko? Vaikea ottaa tosissaan. Pinkbiken ja bikeradarin revikat oli ainakin positiivisia. Mutta joo Hugene nyt menee ehkä vähän tän kategorian yli.
Joo, liian leveää tankoa moitittiin nimen omaan Enduro Magissa. Samaa sanoivat Spindriftin arviossa. Mut hieman off topicia taasen.
En itsekään luokittelisi Tallboyta ihan down-country-pyöräksi mutta hiton hyvä lyhytjoustoinen trailipyörä se kyllä on. Minusta tyylipuhdas moderni downcountrypyörä olisi nimenomaan Transition Spur. Käsite tosin vaikuttaa vaihtelevan rajusti katsooko sitä xc-suunnasta tai painovoimapyöräilysuunnasta (itse edustan jälkimmäistä).
Itselläni oli tarkoitus kesälomalla koeajaa erilaisia pyöriä "seuraavaksi" pyöräksi, mutta missään ei ollut sopivia demopyöriä ja Larun pyörässä oli tätä hyllyssä joten YOLOtin. Edellinen pyörä oli Rocky Mountain Instinct joka alkuperäis-setupissaan (140/140 ilmajouset yms) oli varsin kevyt ja ripeä etenijä mutta sitä oli speksattu enduron ehdoilla pidemmällä keulalla, coililla jne ja vaikka se siihen oli oikein hyvä niin alkoi kotipolut (98% ajosta) tuntumaan vähän raskailta. Toki muutenkin teki uutta pyörää mieli kolmen vuoden jälkeen. Kaveri oli hommannut Tallboy 4:n jo vuosi sitten ja koska olin sillä jonkin verran ajanut niin tiesin että tykkään, joten ostopäätös ei sinänsä ollut hätäilty. Spuria olisi voinut testata mutta ei niitä missään ole, ja internetin perusteella ei ehkä ollut ihan sitä mitä haluaisin ainakaan sellaisenaan.
Ennen kuin olin metriäkään ajanut Tallboylla vaihtui kiekot (oli ennestään), voimansiirto pl kammet (oli ennestään), ohjaamo ja jarrut (oli ennestään). Ensimmäistä kertaa ikinä ei ole overbiked-olo kotipoluilla, pyörä toimii kuin unelma ja voin ajaa kaikki samat paikat kuin edellisellä pyörällä ja olo on lenkin jälkeen paljon freesimpi. Kyllä mä tolla voisin ne satunnaiset enskakisatkin ajaa jos sikseen tulee. Ei mun vauhti ja menestys ole tässä iässä enää pyörästä kiinni :).
(*kuva poistettu)
Olin varautunut vaihtamaan suht nopsaan iskarin ja keulankin, mutta molemmat toimivat aivan riittävän hyvin - DPS jopa hämmästyttävän hyvin (on ollut monessa pyörässä ja olen aina inhonnut sen tuntumaa mutta tässä rungossa toimii aivan törkeän hyvin, en tiedä onko tune vai linkusto vai molemmat jotka vaikuttaa enkä edes välitä kunhan toimii) joten saavat pysyä. Keulaan hommasin tosin MRP Ramp Controlin.
Mr. downcountry ainakin niputti Tallboyn eli naisten vastaavan Joplinin tähän kategoriaan, joten eiköhän se tänne kuulu ;)
https://m.pinkbike.com/news/field-test-editors-choice-top-fuel-vs-f-podium-vs-trail-pistol-s-vs-mach-4-sl-vs-joplin-2020-trail-bikes.html
Erikoista, että Spurista on tullut jonkin sortin dc-kategorian mittapuu, johon muita verrataan. Kait se jotain kertoo. Mutjoo, hyvin samansuuntaiset ajatukset on itelläkin TBsta, kovaa ajoa vaan!
Pitkään rakenteilla (komponenttipula) ollut Tallboy 3C on viimein ajossa.
Tätä rakensin hieman down country hengessä, eli alla Foxin 34mm putkilla olevaa 130mm keula. Vähän leveämmät kiekot (30mm), 2.35" kummit ja hissitolppa.
Edellinen Tallboy 2C (joka tuli tiensä päähän näillä samoilla poluilla) oli enemmän XC kisaorientoitunut n. 11kg ajokunnossa.
Edit: joku varmaan miettii että miksi Tallboy 3C? Runko tuli takuuseen ja on odotellut tallin seinällä inspiraatiota ja osia muutaman vuoden[emoji16]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210905/b702720cda5fa0dae30fb5af7e456e28.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20210905/9398fc442bd75441c0332f172dc188d0.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20210905/9b7998d45aa1ed3c31027dcbd0fbc555.jpg
Lähetetty minun IN2013 laitteesta Tapatalkilla
On kyllä nätti. Tuohon sopisi erittäin hyvin myös tanwall-renkaat. Vähän tähän tyyliin:
https://p.vitalmtb.com/photos/users/54115/setup_checks/43219/photos/119686/s780_santa1.jpg?1610660791
Komia se tuo edellinenkin Tallboy versio, TB3! Varmaan aika hyvä ajettava 130mm keulalla kun taitaa keulakulma sopivasti loiveta samalla? TB3 tais olla myös kevyempi runko vs TB4.
Pitkään rakenteilla (komponenttipula) ollut Tallboy 3C on viimein ajossa.
Tätä rakensin hieman down country hengessä, eli alla Foxin 34mm putkilla olevaa 130mm keula. Vähän leveämmät kiekot (30mm), 2.35" kummit ja hissitolppa.
Edellinen Tallboy 2C (joka tuli tiensä päähän näillä samoilla poluilla) oli enemmän XC kisaorientoitunut n. 11kg ajokunnossa.
Edit: joku varmaan miettii että miksi Tallboy 3C? Runko tuli takuuseen ja on odotellut tallin seinällä inspiraatiota ja osia muutaman vuoden[emoji16]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210905/b702720cda5fa0dae30fb5af7e456e28.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20210905/9398fc442bd75441c0332f172dc188d0.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20210905/9b7998d45aa1ed3c31027dcbd0fbc555.jpg
Lähetetty minun IN2013 laitteesta TapatalkillaOnko kuvat mistä?
Lähetetty minun SM-A202F laitteesta Tapatalkilla
Onko kuvat mistä?
Keskimmäinen olis mun mielestä Saariselältä Iisakkipään ja Tammukkaojan väliltä. Muutkin kai sieltä jostain?
Keskimmäinen olis mun mielestä Saariselältä Iisakkipään ja Tammukkaojan väliltä. Muutkin kai sieltä jostain?Oikein!
Ylimmäinen saman polun varresta. On hieno polku ainakin alaspäin!
Ja alimmainen on Kiilopään Poropolun uuden linjauksen uuden poroaidan uuden helppokäyttöisen vetäjän edestä!
Lähetetty minun IN2013 laitteesta Tapatalkilla
Rocky Mountain Element on uudella versiolla muuttunut xc:stä downcountryn suuntaan: https://www.pinkbike.com/news/first-look-the-rocky-mountain-element-when-xc-gets-aggressive.html
F. Kotlerburg
30.09.2021, 12.46
Onpa hyvän oloinen laite. Saakohan noita Euroopasta?
^sportsource on aiemmin hommaillu, tämän hetken tilannetta en tiedä.
Diamond bikesiltä on saanut Rocky mountainia.
Marsusram
30.09.2021, 14.11
Tuurinpyörästä voisi kysellä myös.
https://tuurinpyora.fi/
Kelpaisi seuraavaksi täpäriksi tännekin. Edellinen on Altitude.
Tätä uutta elementtiä odotin vuosikausia, ja vielä vaikuttaa kaikin puolin loistavalta laitteelta, sekä hienon näköinen ohuine putkineen.
Niinpä niin, kerkesin juuri viimeviikolla tehdä ratkaisun Ibiksen puoleen, Ripley AF. Joka ei kyllä mielestäni tule olemaan ihan down country, ainakaan painonsa puolesta. Mutta katsotaan mitä siitä tulee...
Element vaikuttaa varsin fiksulta ja äkkiseltään kohtuu hinnoissakin.
Iskarin linkusto näyttää vähän hassulta mutta kait tuo toimii :)
Shadyfox
02.10.2021, 06.28
Element vaikuttaa varsin fiksulta ja äkkiseltään kohtuu hinnoissakin.
Isolla mantereella haukuttiin ainakin hinta/laatusuhde. Se inflaatio ja pyörien kuumentunu markkina tekee pyöristä painavampia ja kalliimpia.
Jaahas, no se siitä sitten :D kunhan näkee osasarjat, niin osaa sitten arvioida paremmin. Se että lippulaivamalli on nelinumeroinen eikä viisinumeroinen luku ei taidakaan tarkoittaa mitään... :/
Jaahas, no se siitä sitten :D kunhan näkee osasarjat, niin osaa sitten arvioida paremmin. Se että lippulaivamalli on nelinumeroinen eikä viisinumeroinen luku ei taidakaan tarkoittaa mitään... :/
Tuolta Rocky Mountainin sivuilta löytyy tiedot kaikkien mallien osasarjoista: https://bikes.com/collections/element Ainakaan alumiiniversioista ei ole vielä kunnon kuvia tosin.
Justiinsa joo: vajaa 5k$ pyörä ja SLX-jarrut. Se niistä spekseistä :/
Eli ihan samaa menoa kuin muillakin valmistajilla tällä hetkellä (pl.postomyyntipyörät)
Hei! Sanokaas muuten, löytyykö enää nykyaikaisella geolla runkoja, joissa on etuvaihtajalle paikka? Parempi puolisko haluaisi päivittää vanhan Canyonin Neuronin uudempaan. Siinä kuitenkin hyvät osat (foxin pumput kashimalla, 2x10 XTR kuitukammilla, XTR jarrut) niin jos ostaisi tilalle alurunkoisen kompliitin ja vaihtaisi siihen nuo osat.
On kuitenkin tykännyt 2x10 toiminnasta, joten ei olisi siitä vielä luopumassa...ennen kuin pakon edessä :D
DC-pyörä sopisi muuten ajoihin hyvin.
Hei! Sanokaas muuten, löytyykö enää nykyaikaisella geolla runkoja, joissa on etuvaihtajalle paikka? Parempi puolisko haluaisi päivittää vanhan Canyonin Neuronin uudempaan. Siinä kuitenkin hyvät osat (foxin pumput kashimalla, 2x10 XTR kuitukammilla, XTR jarrut) niin jos ostaisi tilalle alurunkoisen kompliitin ja vaihtaisi siihen nuo osat.
On kuitenkin tykännyt 2x10 toiminnasta, joten ei olisi siitä vielä luopumassa...ennen kuin pakon edessä :D
DC-pyörä sopisi muuten ajoihin hyvin.Onhan noita kaikenlaisia etuvaihtajan clamppeja olemassa jotka sopii ainakin putkirunkoihin tosin harvassa täysjoustossa on enään pyöreitä putkia. Monessa nyky rungossa on ketjuohjurille paikka josta voisi onnistua myös etuvaihtajan kiinnitys. Toisaalta sopiiko pienempi eturatas runkoo ottamatta kiinni ja taas, jos on iso isompi eturatas voi tulla ahdasta silläkin. Onko vanhat 2-10 XTR kammet boostia vai ei. Aika paljon on mietittävää sovituksessa. Eipä nyt äkkiä tullut mieleen moista uutta runkoa, jossa suoraan luvataan valmius.
F. Kotlerburg
05.10.2021, 10.55
Isolla mantereella haukuttiin ainakin hinta/laatusuhde. Se inflaatio ja pyörien kuumentunu markkina tekee pyöristä painavampia ja kalliimpia.Hinnat on nousussa niin tämäpä se on kaikilla uutuuksilla. Kovin paljon saa vähemmän kuin kaksi vuotta sitten -> paskaa.
.
Meniskö niin, että sanot pakon olevan nyt tässä yhteydessä?
Gargamel
05.10.2021, 12.33
Riittäisikö 1x10 -skaala? Minulle riittää, ovaalilla läskissä jolla ei muutenkaan kovin lujaa mennä.
Tämän hetkisessä neuron cf:ssä olikohan vuodesta 2019--> eteenpäin voi käsittääkseni käyttää etuvaihtajaa.
Ainakin sitä sellaisella on myyty. Toinen juttu onkin että onko tarpeeksi moderni hänelle..
F. Kotlerburg
05.10.2021, 13.23
https://singletrackworld.com/2021/10/santa-cruz-chameleon-aluminium/
Chameleon uudistuu. Loivempaa geoa ja kuituversio jää pois.
Onhan noita kaikenlaisia etuvaihtajan clamppeja olemassa jotka sopii ainakin putkirunkoihin tosin harvassa täysjoustossa on enään pyöreitä putkia. Monessa nyky rungossa on ketjuohjurille paikka josta voisi onnistua myös etuvaihtajan kiinnitys. Toisaalta sopiiko pienempi eturatas runkoo ottamatta kiinni ja taas, jos on iso isompi eturatas voi tulla ahdasta silläkin. Onko vanhat 2-10 XTR kammet boostia vai ei. Aika paljon on mietittävää sovituksessa. Eipä nyt äkkiä tullut mieleen moista uutta runkoa, jossa suoraan luvataan valmius.
Meniskö niin, että sanot pakon olevan nyt tässä yhteydessä?
Riittäisikö 1x10 -skaala? Minulle riittää, ovaalilla läskissä jolla ei muutenkaan kovin lujaa mennä.
Tämän hetkisessä neuron cf:ssä olikohan vuodesta 2019--> eteenpäin voi käsittääkseni käyttää etuvaihtajaa.
Ainakin sitä sellaisella on myyty. Toinen juttu onkin että onko tarpeeksi moderni hänelle..
Kiitos vinkeistä! Pitääpä tsekata uusi Neuron vielä. Muuten voep olla tosiaan "pakko" siirtyä 1x-systeemiin. Sekin auttaisi kun pumput ja jarrut saisi siirrettyä vanhasta.
Rocky Mountain Element on uudella versiolla muuttunut xc:stä downcountryn suuntaan: https://www.pinkbike.com/news/first-look-the-rocky-mountain-element-when-xc-gets-aggressive.html
Kaveri tilasi carbon 70 mallin heti kun tuli tilattavaksi. ETA:n antoivat 2022 heinäkuulle.
Rockyllä on ollut aina aika heikko kiekkospeksi eikä se näytä muuttuvan nytkään.
Kuminauha
06.10.2021, 09.12
https://singletrackworld.com/2021/10/santa-cruz-chameleon-aluminium/
Chameleon uudistuu. Loivempaa geoa ja kuituversio jää pois.
Hardtail partylla aika kattava video tosta pyörästä.
F. Kotlerburg
06.10.2021, 09.17
Kiva. Linkkiä ei toki kannata pistää.
Kuuluisikohan tänne?
Trek Top Fuel irtaantuu juuriltaan. Ihan mielenkiintoinen. Hauska ettei Trekin sivuilla löydy mallia vaikka nuita jossain päin maailmaa on jo saatavilla.
https://99spokes.com/en-EU/bikes/tre...el-c-frame-set (https://99spokes.com/en-EU/bikes/trek/2022/top-fuel-c-frame-set)
Tolkun mies
13.10.2021, 22.49
Tänään tuli instaan mainokset uudesta Top Fuelista. Artikkeleita on julkaistu jo melkein viikko sitten.
https://m.pinkbike.com/news/first-look-2022-trek-top-fuel-a-classic-reimagined.html
https://www.bikeradar.com/news/2022-trek-top-fuel/
Sent from my SM-G781B using Tapatalk
kmruuska
13.10.2021, 22.52
^ Oli esittely ehtinyt jo Tekniikan Maailmaankin.
https://tekniikanmaailma.fi/trek-top-fuel-on-uutuus-joka-tayttaa-supercaliber-ja-fuel-ex-mallien-valisen-aukon-juuri-sopivasti/
Näyttää hienolta.
Mistä noiden hinta mahtaa koostua, jos vertaa tuota vaikka tähän canyoniin:
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-cross-country/top-fuel/top-fuel-7/p/35070/?colorCode=black
https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/cross-country-bikes/lux/lux-trail/lux-trail-cf-6/3016.html?dwvar_3016_pv_rahmenfarbe=GY%2FBK
Hinta suurinpiirtein sama, mutta toisessa ainakin hiilikuiturunko, osat jotakuinkin samat. Toinen painaa alumiinirunkoisena 2,4 kiloa enemmän kuin toinen.
Kategorian ja trekin mainospuheiden mukaan "keskimäärin 60 prosenttia ajosta on ylämäkeä ja tasamaata, kun loput 40 prosenttia ovat alamäkeä", eli voidaan olettaa painolla olevan suuri merkitys.
Saako Canyonissa enemmän pyörää samaa rahaa vastaan?
Trekin edullisin hiilikuiturunkoinen vastaava maksaa 5299€, mutta sen painoa ei ilmoiteta.
Saa trekissä tosin ylimääräisen säilytyslokeron, mutta hintaeroa on kuitenkin 1800€. Osat jotakuinkin samaa tasoa...
Näyttää hienolta.
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-cross-country/top-fuel/top-fuel-7/p/35070/?colorCode=black
https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/cross-country-bikes/lux/lux-trail/lux-trail-cf-6/3016.html?dwvar_3016_pv_rahmenfarbe=GY%2FBK
Hinta suurinpiirtein sama, mutta toisessa ainakin hiilikuiturunko, osat jotakuinkin samat. Toinen painaa alumiinirunkoisena 2,4 kiloa enemmän kuin toinen.
Kategorian ja trekin mainospuheiden mukaan "keskimäärin 60 prosenttia ajosta on ylämäkeä ja tasamaata, kun loput 40 prosenttia ovat alamäkeä", eli voidaan olettaa painolla olevan suuri merkitys.
Trekin edullisin hiilikuiturunkoinen vastaava maksaa 5299€, mutta sen painoa ei ilmoiteta.
Saa trekissä tosin ylimääräisen säilytyslokeron, mutta hintaeroa on kuitenkin 1800€. Osat jotakuinkin samaa tasoa...No Trekissä saat ikuisen takuun rungolle ja muutenkin takuut pelaa todella hyvin ilman turhaa vänkäämistä ja nopeasti. Luonnollisesti lähikaupasta ostettuna on se paikka lähellä mihin mennä ongelmatapauksessa asiaa esittämään. No geometriankin takia valkkaisin tässä kohtaa Trekin IMO. Runko on pyörän sielu, jos se ei natsaa itselle siihen pultatut osat ei paljon lohduta.
Tottakai postimyynti pyörässä saa enemmän rahalle vastinetta, jos vertaa vain ja ainoastaan tuotetta paperilla, mutta kyllä viime aikoina on tullut huomattua, että jälkihoidon hoitumisella, nopeudella ja sen helppoudella on hintansa.
mutta kyllä viime aikoina on tullut huomattua, että jälkihoidon hoitumisella, nopeudella ja sen helppoudella on hintansa.
1800€
1800€No viimeisen 7kk aikana voi sanoa, että reilun hintainen pyörä ei ole ollut oikeastaan vielä päivääkään sinä kunnossa, kun sen pitäisi minusta olla. En ala asia sen enempää ruotia. Lähikauppaan olisi aika helppo kiikuttaa vaikka joka lenkillä demottavaksi ja esiteltäväksi oireita.
-22 Top Fuel vaikuttaa eri asialliselta. Pikkanen yllätys että on valittu Line-sarjan kiekot eikä Kovee.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tämä boosti ketjulinjan levittäminen on kyllä tympeä nyky muoti.
JohnnyBuzz
15.10.2021, 00.44
Mutta menikö tääkin kategoria pieleen, kun iso brändi julkisti pyörän siihen? :D Nyt kun kattelee uusien Top Fuelien hintoja, niin ei Transitionin Spurin hinta tunnukaan enää niin kauheelta.
Paksupolkija
15.10.2021, 10.02
^ Markettitoyota-massabrandista sama hinta kuin lähes boutique-merkin pyörästä.
Näyttää hienolta.
Saa trekissä tosin ylimääräisen säilytyslokeron, mutta hintaeroa on kuitenkin 1800€. Osat jotakuinkin samaa tasoa...Tämä on nyt varmaan ainoa kerta kun valkkaisin Canyonin ennemmin kun minkä tahansa muun.
Top Fuel 7, alumiinia ja hinta 3500€. Keula esimerkiks ihan alahyllyn kamaa.
Lux cf trail 6, kuitua ja hinta sama, osat parempia. Ja ton traili luxin geokin jo nykyaikaa
F. Kotlerburg
15.10.2021, 10.25
No ei kai tuo voi tulla kellekään yllätyksenä, että Trek on kalliimpi kuin Canyon.
Tämä on nyt varmaan ainoa kerta kun valkkaisin Canyonin ennemmin kun minkä tahansa muun.
Top Fuel 7, alumiinia ja hinta 3500€. Keula esimerkiks ihan alahyllyn kamaa.
Lux cf trail 6, kuitua ja hinta sama, osat parempia. Ja ton traili luxin geokin jo nykyaikaaToisaalta, jos haluaa nauttia Luxissa L koon tarjoamasta 480 Reachista joutuu kärsimään 505 pitkästä satula putkesta, joka voi olla liikaa. Myös EF vaakaputki on aika pitkä loivasta satulakulmastu johtuen, joka ei sekään ole kovin nykyaikaa. Minun silmissä aikas erilaiset geometriat näissä kahdessa pyörässä vaikka samaan genreen on ristitty.
Toisaalta, jos haluaa nauttia Luxissa L koon tarjoamasta 480 Reachista joutuu kärsimään 505 pitkästä satula putkesta, joka voi olla liikaa. Myös EF vaakaputki on aika pitkä loivasta satulakulmastu johtuen, joka ei sekään ole kovin nykyaikaa. Minun silmissä aikas erilaiset geometriat näissä kahdessa pyörässä vaikka samaan genreen on ristitty.Mä meinasinkin Lux Trailin geoa, perus luxiin verrattuna, että se on edes vähän nykypäivää.
En yhdy tuohon satulaputken ongelmaan. Aika marginaalinen juttu, eikä ainakaan omiin ajoihin vaikuttaisi.
Väitän, että canyonilla nousee ylämäet huomattavasti nätimmin, eikä pelkästään 2,3-2,4 kiloa kevyemmän painon takia.
Tämäkin merkittävä tekijä, koska olen huomannut Suomessa olevan huomattavasti enemmän ylämäkiä kuin alamäkiä :seko:
Ylämäissä viettää myös huomattavasti kauemmin aikaa ;)
En yhdy tuohon satulaputken ongelmaan. Aika marginaalinen juttu, eikä ainakaan omiin ajoihin vaikuttaisi.
Väitän, että canyonilla nousee ylämäet huomattavasti nätimmin, eikä pelkästään 2,3-2,4 kiloa kevyemmän painon takia.
Tämäkin merkittävä tekijä, koska olen huomannut Suomessa olevan huomattavasti enemmän ylämäkiä kuin alamäkiä :seko:
Ylämäissä viettää myös huomattavasti kauemmin aikaa ;)
Allekirjoitan tämän. Se tietysti että XC pyörät on erikseen. Downcountry pyörillä pitää tietysti pystyä ajamaan myös reilusti alaskin ja missä suhteessa on jokaisen oma valinta.
F. Kotlerburg
15.10.2021, 15.35
Jaa, niinköhän tuo on tavallisen taaperon lenkkikäytössä parilla kilolla ylämäen nousemiseen väliä. Itekin kun painan ajovarusteissa reilun 85kg niin se että onko kokonaispaino 97 vai 99 kiloa on melko merkityksetöntä mäkeen ajettaessa. Se että kevyempi pyörä on kivempi ajaa on sitten toinen asia ja siihen nousukykyyn vaikuttaa muutkin asiat kuin pelkkä paino..
Vaikuttaa vaikuttaa. Sanoisin että kiekko/rengassetin paino on merkittävämpi kuin kokonaispaino. Mutta useasti XC suuntaan mennessä myös rengassetti on kevyempi. Geo ja jousitusgeo vaikuttaa tietysti.
Kuten todettua, ei pelkästää kevyemmän painon takia.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Geo ja erilaiset liikeopilliset seikat. Toki viime kädessä myös rengastus.
Kevyempi pyörä on monesti näppärämpi käsitellä, joka sekin vaikuttaa mäennousukykyyn.
Mutta kuten kyseiseen pyöräkategoriaan kuuluu, jokainen voi määritellä itse omat prosenttinsa ylä- ja alamäen painotuksien suhteen.
Toki jos haluaa panostaa kaiken hauskuuden siihen lyhyeen ohikiitävään hetkeen, joka tapahtuu alamäessä, tilanne tasoittuu kummasti.
Ylämäissä viettää myös huomattavasti kauemmin aikaa ;)Minun kropalle ainakin juuri ylämäen nousuun vaikuttaa jyrkkä satulakulma ja edempänä oleva satula erittäin positiivisesti. Tietysti koko geometriallakin on vaikutus. Sehän on selvä, että kevyempi kombo on hereämpi liikkumaan. Itselleni en silti tuota Lux trailia ostaisi millään osa kombolla em syistä. Tosin Trekistäkin ostaisin 9.7 vähintään. Se jos budjetti on vaikka se 3.5K€ ja ei tippaakaan enempää on selvä, että erot on osissa postimyyntipyörän eduksi selkeät.
Gargamel
16.10.2021, 13.58
Lyhytjalkaisten ongelmia. Esim. itse voisin ihan mainiosti ajaa L-kokoisella muuten paitsi minkäänlaista dropperia en pystyisi moisella satulaputken mitalla käyttämään. Onhan noita pienempiäkin kokoja, mutta samalla pyörä lyhenee.
Tolkun mies
17.10.2021, 15.28
No niin. Tämä viestiketju on luettu pari kertaa läpi, päätös on tehty ja tilaus-nappulaa on painettu. Lopputulos oli kaukana siitä mitä alunperin kuvittelin hankkivani ja tämän syynä nykyinen komponenttipula. Sram ja GX oli tavoiteena perustasoksi ja siitä ylöspäin mietitään. Mieluummin Fox kuin Rokkari. Shimano tekee hyvät virvelinkelat ja niihin olen ollut tyytyväinen.
-Trek Top Fuelin toimitusajat ovat noin 11kk ja nyt myydään -23 mallistoa. En jää odottamaan.
-Cannondale Scalpel SE1. Tämä kun olisi ollut valinta jos olisi ollut Sramin osilla, mutta ei.
-Mondraker F-podium DC vaikutti hyvälle mutta 100mm joustoa ei ole ihan riittävästi.
-Santa Cruz Blur TR oli tavoite mutta kauppiaalla ei ollut mitään havaintoa toimitusajoista, vaan se oli "joskus ensi keväänä". Blur TR olisi ollut valinta jos tietäisi että saa ensi kauden alkuun fillarin.
-Transition Spur kiinnosti, mutta on hieman siellä budjetin ylärajan seudulla X01 -osilla ja kuitukiekoilla. Olisi varmaan pitänyt soittaa mfb.fi ja kysyä.
-Canyon Lux Trail CF8:ssa hieman epäilytti tarinat rungon kestosta. Totta tai ei, mutta se vaikutti kuitenkin ostopäätökseen.
-YT Izzo Core 4, harmaana, meni lopulta tilaukseen. Ajatus oli että DH ja traili fillareihin erikoistunut firma todennäköisesti osaa tehdä kestävän rungon. Sram X01 ja DT XMC kiekot sekä Foxin keula+ iskarit vaikuttavat ihan asialliselle tuossa Core 4 -paketissa. Testien mukaan tämä on asiallisen hyvä ja polku-tehokas ylämäkeen ja parhaimmillaam vaihtelevalla serpentiini-polulla. YT = Young Talents eli tässä on oikein sopiva habitus yli viiskymppiselle setämiehelle. Oletettu toimitusaika on helmikuussa ja tämä on ihan OK vaikka hieman venyisikin pidemmälle.
https://cdn-prod.yt-industries.com/media/image/66/c9/f0/01_Izzo_29_CF_Core4_Machine_Grey_Front_1280x1280.p ng
Et vissiin ole ajanu shimanon 12spd jos srami kelpaa...
Ja oikein hieno peli on YT[emoji106]
Tolkun mies
17.10.2021, 23.56
Heh, en vaan halunnut Shimanoa :)
YT on kompromissi monelta osin, mutta näissä olosuhteissa ja saatuvuudessa ihan asiallinen sellainen.
Tsekkaa takanapa kun saat pyörän: https://www.dtswiss.com/en/ratchet-exp-maintenance-notice
Tolkun mies
18.10.2021, 08.42
^ Kiitos, tämä on oikein hyvä tieto. Tallissa on yksi ylimääräinen 36T rachet setti joka täytyy nyt tarkistaa.
Tuo on kyllä ikävä ongelma, että kaikkea markkinoidaan, mutta ei edes myydä. Kukaan ei tiedä toimitusajoista tai edes hinnoista mitään. Myönnetään suoraan, että myydään jo 2023 mallistoa. Menetetty peli, jos on pyörää hankkimassa vuoden sisään.
Melkein kaikilla tosiaan sama ja ikävä tilanne. Ei ole komponentteja, niin kukaan ei oikein uskalla luvata mitään, paitsi muutamat merkit.
F. Kotlerburg
18.10.2021, 13.11
^ Kiitos, tämä on oikein hyvä tieto. Tallissa on yksi ylimääräinen 36T rachet setti joka täytyy nyt tarkistaa.Kannattaa huomioida, että tuo koskee uutta Ratchet EXP vaparia. Ei vanhemman mallin Ratcheteja.
Itse tässä pohdiskelen Core 3 ja Core 2 mallin välillä. Lähinnä kyse on siitä, että onko Performance Elite iskarit hintaeron väärtti. Toki paremmat putkiosatkin sais. Ehkäpä ne ois. Core 3:n saisi suoraan varastosta, mutta tuolla nyt ei isoa merkitystä ole, kun en talvella täysjoustolla aja.
Heh, en vaan halunnut Shimanoa :)
YT on kompromissi monelta osin, mutta näissä olosuhteissa ja saatuvuudessa ihan asiallinen sellainen.
Mulla on juuri toisin päin :) En vaan Sramia halua. Itse olen alustavasti Top Fuelia, Scott Sparkia ja Scalpelia katsellut mutta ei tässä vielä ostohousut jalassa ole juurikin toimitusaikataulujen epävarmuuden takia.
yksinteoin
20.10.2021, 13.52
Mites downcountry-jäykkäperät? Oon ajatellut vähän tässä järkeistää omaa pyörätallia ja mietin, että jossain vaiheessa voisi TB4 lähteä kiertoon ja joku pitkäjoustoisempi pyörä täpäriksi (Kavenz kiinnoztaa), mutta sitten kaipaisi ehkä rinnalle oikeasti kevyen pyörän tykittelyyn.
Mietin, että tällaisilla spekseillä olis joku runko etsinnässä:
-Kevyt (n.1-1.5kg, miksei allekin)
-Max 68° keulakulma, plussaa jos saa anglesetin kiinni ja pari astetta loivemmaksi
-120mm keula sopii
-30.9 satulaputki, jotta saa vapaasti valita sopivan hissitolpan
-Threaded bottom bracket jos mahdollista
...nyt kun noi speksit kirjoitti auki, niin ei tule mieleen mitään muuta kuin Spessun Epic HT. Siinä ongelmana se, että runkoa ei myydä erikseen pl. sikakallis S-Works-versio ja muutenkin saatavuus on luokkaa ei ole.
Tuleeko kellään mieleen vaihtoehtoja Epic HT:lle tai onko joku muu rakentanut downcountry-henkisen jäykkäperän?
Yeti ARC ainakin kuiturunkoinen ja hieman loivemmalla geolla, vaikka mikään harrikka ei olekaan. Kohtuuhintainen runko, mutta ei ole kovin kevyt.
F. Kotlerburg
20.10.2021, 17.15
https://www.patrolmountain.com/patrol-co9-carbon-hardtail/
Patrol C09. Asia toinen, että saako sellaisia miten.
yksinteoin
20.10.2021, 18.16
Ei kyl päässyt Patrolissa edes geotaulukkoon asti, oli sen verran hirveennäköinen ilmestys et pakko sulkea ikkuna. :/
Yeti oikein hyvä bongaus! Jotenkin aattelin et niissä olis hinnat vähintään spessun s-works -luokkaa, mutta toi runkohan on yllättäen aivan kohtuullisen hintainen. Olin aatellut enemmän ehkä xc-henkistä kulkinetta, mutta kyllä mun kirjoissa n. 1.3kg runko menee viel sinne kevyen kategoriaan. Geometriakin vaikuttais olevan erittäin passeli. Menee vakavaan harkintaan kyllä tuo.
Epic ht kannattaa ostaa halvin kompliitti ja lähtee siitä rakentamaan. Ajoin sellaisella muutaman kuukauden toki aika vakisetupissa, vaikea kuvitella miten siitä dc-pyörän saisi kun tuntui niin xc-ohjukselta.
Aika paljon olen hyvillä jäykkiksillä ajanut, esim. keulakulmat välillä 62-70. Tuntuisi sweetspot olevan jossain 65 nurkilla. Mutta sitten ne muut mitat...
bike futurist
21.10.2021, 12.38
ibiksen dv9 luvataan painavan 1200g L koossa ja palaavan mallistoon ensi kesäksi
https://www.ibiscycles.com/bikes/past-models/dv9
yksinteoin
21.10.2021, 13.53
Toikin olisi kyllä ihan passeli vaihtoehto, joskin vaikuttaa todella lyhyeltä. Mut varmaan just se varsinainen downcountry-vaihtoehto ja Ibis on kyl siisti firma. Pääsis ajamaan dropeista ja huutamaan et "let my ibis do the job".
Tuota ARC:ia googlailin eilen jonkun verran eri foorumeilla ja vaikuttaa, että siinä Yeti mennyt ryssimään vaihtajankorvakkeen. Ilmeisesti se SRAMin UDH-yhteensopivuus tehty vähän juosten kusten ja nyt porukalla hajoilee joku pultti sieltä takaa ja vaihtajankorvake rupeaa pyörimään. Pitää vähän selvitellä et kuinka yleisestä ongelmasta kyse. Hillitsee joka tapauksessa omia ostohaluja tehokkaasti, ainakin pitäis sit tarkistaa et mahdolliset takuuasiat on helppoja hoitaa. Ei anna firmana kauhean hyvää kuvaa Yetistä. Toisaalta kuitenkin speksien puolesta toi ARC olis just sitä mitä etsii, eli miltei xc-tason keveyttä yhdistettynä trailimaiseen geoon.
No, ei tässä mitään kiirettä ole. TB4 kyllä erittäin hyvä pyörä, eikä tarvetta hötkyilyyn. Ehkä Santa Cruzilta tulis uus hiilariversio chameleonista tai päivitetty Highball jossain vaiheessa.
Mites espanjalainen? Hissitolpat vaan rajalliset kun 27.2mm
Mutta on kevyt ja hyvä geo
https://m.pinkbike.com/news/lightest-production-hardtail-ever-2021-mondraker-podium.html
Ehkä Santa Cruzilta tulis uus hiilariversio chameleonista tai päivitetty Highball jossain vaiheessa.
SC hiljattain ilmoitti että kuituinen chameleon jää pois mallistosta, kun julkaisivat uuden alumiinisen chameleonin. :)
bike futurist
22.10.2021, 10.20
vahva offtopic:
kahden täpärin loukku™ (itellä on megatower ja 5010) vaikuttaa aluksi uhkaavalta, jopa vaaralliselta, mutta rohkasen peremmälle tähän elämäntapaan :)
en tiedä minkä verran on tuoreessa muistissa jäykkiksellä ajo, mutta ei suomesta mielestäni juurikaan löydy traileja joita pääsis "tykittelemään" peräjäykkällä tallboyn tyyliin. Siis sellasta brittiläistä "trail center" / 50to01 -ajoa, missä on lähinnä bermejä, hyndiä ja muuta kivaa. Tai no okei, luolavuori turussa ja LKP jäkessä..
ite ja moni omassa lähipiirissä käy aika ajoin läpi sen, että kevyt jäpäri olis kiva speksailla ja kasata, mutta sit kun sillä pääsee ajamaan..
Mulla oli jonkin aikaa XC-jäykkäperä ”seikkailuajoon”, eli lenkeille joilla tuli ajettua paljon soraa ja jonkin verran polkua, mutta jotenkin se ei kuitenkaan napannut. Soralla pyörä oli tylsä eikä poluillakaan kovin hauska. Polut ovat kuitenkin täällä sen verran teknisiä että niitä ei gravelilla ajele, ainakaan mielellään. Kevyillä kiekoilla ja nopeilla renkailla tuo nykyinen täpäri ajaa saman asian hyvin, mutta polut ovat hauskempia. DC-pyörä tuntuu aika hyvältä kompromissilta nyt. Välillä tulee silti katseltua myös jäykkäperiä, ja ykkösenä listalla olisi Honzo CR, mutta sitä ei enää valmisteta, eli käytettynä pitäisi löytää.
Trail/enduropyörää nykyisen rinnalle tulee aina välillä mietittyä mutta en tiedä tulisiko sillä kuitenkaan ajettua kun ei täällä niin pitkiä alamäkiä ole.
Paksupolkija
22.10.2021, 10.59
Kuinka monella on tollanen seat staysta joustava single pivot-täpäri, joita nyt alkaa olla joka merkillä? Tuo keveyttä runkoon, mutta onko ajettavuus lopulta hyvä? Toki riippuu valmistajasta ja linkuston geosta, mutta kokonaisuutena? Horst-linkillisiä four-link periä on myös usein, mutta ne vaikuttaa vähän lameilta "jokapaikan" höyliltä. Toki niitäkin on jollain valmistajilla viritelty polkutehokkaiksi anti-squattia lisäämällä. Sitten on näitä dw-linkejä ja sen sukulaisia, jotka saa kyllä ylistystä yleensä aina. DC-pyörät on jees. Keveys ja trailihtava geo on plussaa, mutta polkutehokkuuden pitäisi olla suomeen se 1. Prio kun ei täällä ole alamäkiä.
TheMiklu
22.10.2021, 11.23
Sopivasti aiheeseen hiukan yllättäen "polkutehokkuus" ei välttämättä olekkaan niin kuin maalaisjärjellä ajattelua. Mutta monestihan nämä ovat fiilis asioita. Asia vaatii selkeästi lisää tutkimusta.
https://www.youtube.com/watch?v=BR10jYyJ4yE
Paksupolkija
22.10.2021, 13.06
Eroa on varmaan myös sillä, ajaako 115mm joustavalla xc perällä, vai 140mm joustavalla trailiperällä. Toki jos 140mm perä on säädetty niin, että satulasta ajaessa peruslenkilläkin käytetään koko joustomatka, niin uskoisin olevan raskaampi ajaa. Toki on mukava, mutta ei nopea. Eri asia, jos jousitus pysyy sagin alueella, eikä painu lähes pohjaan muualla kuin hypyissä. Ja jousituksen geometria on sellainen, joka ikään työntää pyörää eteenpäin jouston palautuessa täyteen mittaan tai sagiin. Ainakin dw-linkiä on tästä ominaisuudesta kehuttu. Tai mistä minä mitään tiedän näistä.
Järjellä ajateltunahan se voima ei häviäkkään mihinkään, ellei ketjut mene löysemmälle kun perä joustaa[emoji848]
Villetre
22.10.2021, 15.16
Kyllähän voimaa hukkuu jousitukseen ,pidempi joustoisessa noustessa varsinkin vs lyhyt joustoinen. Jäykkäperä on kuitenkin tehokkain etenijä ylämäkeen. Alamäet on sitten asiat taas erikseen.
Aika paljon jousitukseen vaikuttaa muutkin asiat kuin pelkkä toimintaperiaate. Edellisen pyörän (YT Jeffsy) horst-perä oli varsinkin keskialueella pehmeämpi kuin Kona Hei Hein single pivotti. Sen sijaan Kona on jouston alusta selkeästi herkempi ja syö pienet epätasaisuudet paremmin, mutta kantaa keskialueella hyvin. Molemmat ovat hyvin progressiivisia jouston lopusta. Isommissa hypyissä tai kivikoissa tuo Jeffsy oli toki mukavampi, mutta myös pidempi joustomatka vaikutti siihen todennäköisesti. Geometrialta pyörät ovat hyvin samanlaiset, paitsi Konassa on lyhyempi perä.
Mites downcountry-jäykkäperät? Oon ajatellut vähän tässä järkeistää omaa pyörätallia ja mietin, että jossain vaiheessa voisi TB4 lähteä kiertoon ja joku pitkäjoustoisempi pyörä täpäriksi (Kavenz kiinnoztaa), mutta sitten kaipaisi ehkä rinnalle oikeasti kevyen pyörän tykittelyyn.
Mietin, että tällaisilla spekseillä olis joku runko etsinnässä:
-Kevyt (n.1-1.5kg, miksei allekin)
-Max 68° keulakulma, plussaa jos saa anglesetin kiinni ja pari astetta loivemmaksi
-120mm keula sopii
-30.9 satulaputki, jotta saa vapaasti valita sopivan hissitolpan
-Threaded bottom bracket jos mahdollista
...nyt kun noi speksit kirjoitti auki, niin ei tule mieleen mitään muuta kuin Spessun Epic HT. Siinä ongelmana se, että runkoa ei myydä erikseen pl. sikakallis S-Works-versio ja muutenkin saatavuus on luokkaa ei ole.
Tuleeko kellään mieleen vaihtoehtoja Epic HT:lle tai onko joku muu rakentanut downcountry-henkisen jäykkäperän?
Mites Trekin Supercaliber? Jos siis luopuu HT-kriteeristä. Taitaahan se olla vähän kisakireä mutta trail-kumeilla ja anglesetillä (jos saa?) vois olla aika pähee XC/DC vehje.
Tolkun mies
23.10.2021, 19.41
Supercaliber oli listallani siihen asti kun selvisi että saatavuus on "ehkä toukokuussa 2022".
Muuten tuo olisi ollut ihan mielenkiintoinen fillari mutta ei toki varsinainen DC pyörä.
Jami2003
23.10.2021, 21.21
Supercaliber ei todellakaan ole down country vaan täysverinen xc pyörä.
Mikä ero muuten on traili pyörällä ja down country pyörällä. Muu kuin uusi markkinointi nimi.
Villetre
23.10.2021, 21.28
Taisi olla että trail- pyörä on joustoltaan ~140mm , ja down country ~120mm suurin piirtein joustoltaan.
JohnnyBuzz
23.10.2021, 23.12
Mikä ero muuten on traili pyörällä ja down country pyörällä. Muu kuin uusi markkinointi nimi.
Lyhyempijoustoinen ja kevyempi trail-pyörä, jolla riittävästi suoritus kykyä ala- ja ylämäkeen olematta kuitenkaan XC-kurjuutin. About noin? Joustoa yleisesti noin 120 mm ja kiekot & rengastus lähempänä trailia kuin XC:tä.
Tai toisin päin, XC-pyörä hieman hevimmillä komponenteilla ja mahdollisesti vähän pidemmällä joustolla. Specialized Epic Evo on mielestäni aika hyvä esimerkki.
yksinteoin
24.10.2021, 00.06
Downcountry taisi olla alun perin Pinkbiken Mike Levyn "konsepti", jossa sopivaan xc-pyörään isketään hissitolppa, vähän pidempi keula ja vähän maastokelpoisemmat kumit. Sittemmin tosta tullut trenditermi jolla voidaan myydä lyhytjoustoisia trailpyöriä. Itsellekin joku epic evo ehkä kaupallisista virityksistä lähimpänä sitä downcountry-henkeä.
bikefuturist:
Jäykkäperällä ajo ihan tuoreena muistissa, nytkin seinällä roikkuu yksi jäpäri (tosin teräksinen ja raskas) :) En itse näe, et hyvän jäykkäperän kanssa menettäis kauheasti verrattuna lyhytjoustoiseen täpäriin. Jäykkäperällä ajossa on vaan aina vähän sellaista fiilistä, jota täpäri ei pysty tarjoamaan. Ja nyt vähän kiinnostaisi, että miltä tuntuis ajaa oikeasti kevyellä maastopyörällä, kaikki omat fillarit on tähän mennessä olleet aikamoisia verkonpainoja, tb4 mukaanluettuna. Kiehtoo ajatus et maastossa olis alla pyörä joka reagoi samalla tapaa kuin joku krossari esim. Sit täpäri vois olla enemmän speksattuna parkkiajoon ilman kompromisseja. Ei silti, jos osais jibbailla ja hyppiä niin sit vois itseäkin kiinnostaa joku 5010 kakkospyöränä.
jeltsar:
Supercaliber kyllä kiinnostais kans kovasti. Vois olla todella hauska pyörä sopivalla rengaskombolla ja hissitolpalla. Tuossakin vaan taitaa olla rungon saatavuus heikkoa ja hinta varmasti turhan korkea. Itsellä osalaatikossa yhden rungon vastikään myyneenä olisi palikat odottamassa uutta projektia, eli kokonaista pyörää en ole ostamassa.
Jostain syystä jotkut tosiaan haluaa venyttää "DC käsitettä" tuonne trailivehkeisiin asti. Mikä sinällään on vähän outoa, kun sielä kuitenkin on jo lyhytjoustorailit olemassa.
Oma Ripleykään ei kyllä itsestä tunnu dc pyörältä. Vaikka noista lyhytjoustoraileista varmasti, jos ei lähimpänä, niin ainaki yksi lähimpänä DC pyörää oleva onkin.
Alunperin ja minun mielestä ainoa oikea määritelmä on XC-joustolaite, josta on muokattu kyvykkäämpi myös alamäkeen..niin että se yhä on keveä ja kiipeää kuin xc..tai siihen tyyliin.
Mutta onhan DC kyllä niin seksikästä hottia tällä hetkellä, että eiköhän jokainen ole oikeutettu kutsumaan mitä tahansa haluamaansa pyörää sellaiseksi, jos haluaa välillä vaihtelua siihen enduroon. =)
6h sitten sopivasti julkaistu gmbn:n video otsikolla: Downcountry vs trailbike - what's the difference.
https://youtu.be/7JZ7EVhNhV8
Videon Lux on miusta aika xc. Tai no, uusimmissa xc-pyörissäkin on jo loivempia keulakulmia.
Videon Lux on miusta aika xc. Tai no, uusimmissa xc-pyörissäkin on jo loivempia keulakulmia.
Eikös tuo ollut nyt se LUX trail? Perus lux on ihan xc.
Ainakin Canyon määrittelee Lux Trailin downcountry-pyöräksi.
Nyt sitten videolla mallimerkinnältään "trail", jonka valmistaja määrittelee dc:ksi, verrataan "täysiverisempään" trail pyörään.
Miksei se vois olla LUX DC?
Menee markkinointimiehetkin jo sekaisin, miten määritellään mikäkin pyörä.
Luxiin mahtuu kaksi pullotelinettä, se on hieno juttu.
Marsusram
25.10.2021, 12.30
Kyllähän voimaa hukkuu jousitukseen ,pidempi joustoisessa noustessa varsinkin vs lyhyt joustoinen. Jäykkäperä on kuitenkin tehokkain etenijä ylämäkeen. Alamäet on sitten asiat taas erikseen.
Joskus aikanaan ekan xc -täpärin hankittuani huomasin että jousto pitää takakumin teknisemmässä ylämäessä paremmin maassa ja mäet nousivat helpommin kuin jäykkäperällä. Eli tuo jousituksen viemä energia ei siinä paljoa merkitse paremman pidon rinnalla.
Pitempijoustoiset kylläkin tuppaavat notkumaan enemmän, riippuen geometriasta ja säädöistä.
Jousituksen lukituksen käyttö vähän auttaa.
Eikös tuo ollut nyt se LUX trail? Perus lux on ihan xc.
Ainakin Canyon määrittelee Lux Trailin downcountry-pyöräksi.
Nyt sitten videolla mallimerkinnältään "trail", jonka valmistaja määrittelee dc:ksi, verrataan "täysiverisempään" trail pyörään.
Miksei se vois olla LUX DC?
Menee markkinointimiehetkin jo sekaisin, miten määritellään mikäkin pyörä.
Luxiin mahtuu kaksi pullotelinettä, se on hieno juttu.
Ainakin videolla esiteltiin tavan luxi geolukuja. Kertonee myös tästä dc sekoilusta jotain :D
StevieRayVehkakoski
25.10.2021, 12.52
Videolla sanotaan että tuo on ihan perus Lux, ei tää uus Lux Trail. Tää Neil on vaan itse downcountrittanut pyöränsä pitemmällä keulalla ja leveällä stongalla ja lyhyemmällä stemmillä. Vähän kökkö vertailu kyllä koska Lux Trailin geometria poikkeaa aika reilusti perus-Luxista eikä lyhyestä ja jyrkkäkeulaisesta XC-pyörästä kyllä tulee downcountrya 10mm tai 20mm pidemmällä keulalla.
Alun perin idea oli juurikin tuo, että XC-kisapyörästä tulee downcountry nimenomaan vähän pidemmällä keulalla, lyhyemmällä stemmillä, leveämmällä tangolla, dropperilla ja tukevammilla renkailla (tai jollain yhdistelmällä näistä). Nyt markkinoille on tullut ihan dedikoituja DC-pyöriä, joista osa voitaisiin luokitella yhtä hyvin trailipyöräksi.
Jos jätetään enduro- ja parkkitouhut pois, on suurimmalle osalle peruslenkkeilyyn paras ratkaisu joko DC- tai trail-pyörä (lyhyt tai pidempijoustoinen) riippuen siitä haluaako painottaa tehokkuutta vai mukavuutta.
Kuminauha
25.10.2021, 14.09
Ja parkissakin kyllä se DC pyörä pärjää ihan hyvin jos vaan rengastus kestää pahimmat kivikkoiskut.
Kävin ostamassa viime perjantaina vähän hetken mielijohteesta 2021 Hei Hei CR:n. Vielä en ole ehtinyt lenkille mutta näyttäähän se hienolta olohuoneen nurkassa. Mikään älyttömän kevyt se ei peruspalikoilla ole mutta ajan nyt niillä ensi hätään ja päivittelen kevyempää osaa tilalle pikku hiljaa.
Tyytyväinen olen ostokseen varsinkin kun 2022 mallissa ei ole mitään muuta uutta kuin tonnin kovempi hinta.
Tolkun mies
29.10.2021, 16.44
Kärsivällisyys ei ole vahvuuteni. Edellisellä sivulla mainittu YT Izzo tuli peruttua kun vakio lähikauppiaalle oli saapunut yllättäen Spessun Epic Evo Comp. Harkinta aika ennen mailin "Voisitteko varata hetkeksi, tulen huomenna käymään" -lähetystä oli noin 1min. Periaatteena on kuitenkin hankkia kotimaasta jos on vain mahdolista. Pari viikkoa sitten näytti että ei onnistu kotimaisesta kivijalasta mutta nyt on Spessu tallissa. On siis New Bike Day !!
https://assets.specialized.com/i/specialized/94822-50_EPIC-EVO-COMP-WHTSGE-SGEGRN_FDSQ?bg=rgb(241,241,241)&w=2500&h=1406&fmt=auto
^erittäin hyvä ja järkevä peliliike! Ylipäätään tukea kotimaista näinä aikoina. Hieno peli.
Upean näköinen pyörä ja varmasti myös hyvä.
Pässilältä tullut uusi titaaninen downcountry-jäykkäperä Juntu. 65° keulakulma, 77° satulaputki ja säädettävä wheelbase 430-450mm. Suunniteltu 120-130mm keulalle. Reachia 485mm isommassa koossa.
https://passilabicycles.com/collections/frames/products/juntu
Kieltämättä alkoi houkuttamaan. Tollahan ajelisi kaikki pitkistä gravelilenkeistä kevyisiin endurosetteihin sopivalla rengastuksella. Jäykkäperässä on vaan jotain kiehtovaa.
Pässilältä tullut uusi titaaninen downcountry-jäykkäperä Juntu. 65° keulakulma, 77° satulaputki ja säädettävä wheelbase 430-450mm. Suunniteltu 120-130mm keulalle. Reachia 485mm isommassa koossa.
Kieltämättä alkoi houkuttamaan. Tollahan ajelisi kaikki pitkistä gravelilenkeistä kevyisiin endurosetteihin sopivalla rengastuksella. Jäykkäperässä on vaan jotain kiehtovaa.
pari vuotta sit ois noilla spekseillä iha täysverinen trail/am ht.
rocksted
12.11.2021, 08.46
Sinne tuon vieläkin kategorioisin
Paksupolkija
12.11.2021, 10.41
Odotan että keksitään uusi myyvä luokka esim retroXC, jossa keulakulma 71 astetta, stemmit yli 110mm, nousukahvat ja mullistava 25" tuumainen rengaskoko. Sopisi hyvin suomalaiseen kannonkiertoon kun nykypyörät ei oikein taivu.
Odotan että keksitään uusi myyvä luokka esim retroXC, jossa keulakulma 71 astetta, stemmit yli 110mm, nousukahvat ja mullistava 25" tuumainen rengaskoko. Sopisi hyvin suomalaiseen kannonkiertoon kun nykypyörät ei oikein taivu.
Tai ExXC :)
sianluca
13.11.2021, 09.49
Kunto ainakin kasvaa kun tuota parikiloista runkoa raahaa mäkiä ylös.......
^ uus Scalpel sopivasti renkailla, ohjaamolla ja hissitolpalla doupattuna, vois olla kova DC-jäykkis?
https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2021/11/2022-Cannondale-Scalpel-HT-hardtail-cross-country-mountain-bike-9-bc20083.jpg?webp=true&quality=45&resize=1239%2C826
^ uus Scalpel sopivasti renkailla, ohjaamolla ja hissitolpalla doupattuna, vois olla kova DC-jäykkis?
https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2021/11/2022-Cannondale-Scalpel-HT-hardtail-cross-country-mountain-bike-9-bc20083.jpg?webp=true&quality=45&resize=1239%2C826
Tää ois kyllä siisti! Hi-mod versiolla painoa alta kymmenen kilon, niin tuollahan pieksee perus gravelitkin ylämäissä.
Toisaalta eilen kun tuli jäykkäperällä ajettua reipas satku reitti 2000:n maastoissa, niin alkoi taas kummasti kaipaamaan takajousitusta :D On tää hankalaa, aina tarvis yhen pyörän lisää.
Tolkun mies
13.11.2021, 19.17
Mietin Scalpelia ja kävin koe istumassa runko geometria ja se oli oikein hyvän kokoinen. Kauppias kertoi että Leftyn lähin virallinen huolto on Hollannissa, niin tämä johti siihen että kauppoja ei tullut. Eihän se rakettitiedettä ole laittaa keula osiksi ja huoltoon itsekin mutta kuitenkin. Cännärissä on yleensä AI perä eli takakiekon kehälinja on 6mm normaalia vasemmalla.
Villetre
14.11.2021, 10.26
Tää olis kyl kiintoisa ,harmi vaan että tuli Taival juuri rakenneltua. Jäykkäperään kyl tuo 2.6" rengastus sopivassa suhteessa mukavuutta.
Auttakaa vaihtoehdoissa.
Mulla oli haaveissa tämä pyörä M-kokoisena
Alkuun toimitusajat näyttivät tammikuuta, sitten helmikuun loppua ja nyt kahden isoimman koon puolesta kevättä 2022, joka todennäköisesti kääntyy kesään.
Kahden pienemmän koon puolesta menee varmaan ensi syksyyn.
Hakusessa siis polkujyrä, joka kiipeää hyvin ylämäkeen. Kevyt paino (alle 12,5kg) ja joustoa maltillisesti.
Ei kuitenkaan XC-kurjuutinta. Saa olla loivempi keulakulma.
Budjetti max 4000€.
Mitä vaihtoehtoja mulla olisi? Onko mitään vaihtoehtoa saatavilla heti tai talven aikana?
Spectralin saisi ehkä helmikuussa, mutta siinä on ihan törkeästi joustoa, aika painava ja menee vain yksi pulloteline.
https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/trail-bikes/spectral/spectral-29/spectral-29-cf-7/3187.html?dwvar_3187_pv_rahmenfarbe=BK
Saahan sitä toki kevennettyä hieman, mutta silti.
Suomessa kun on tunnetusti melko tasaista maastoa ja reilusti enemmän ylämäkiä kuin alamäkiä....
Auttakaa vaihtoehdoissa.
Alkuun toimitusajat näyttivät tammikuuta, sitten helmikuun loppua ja nyt kahden isoimman koon puolesta kevättä 2022, joka todennäköisesti kääntyy kesään.
Hakusessa siis polkujyrä, joka kiipeää hyvin ylämäkeen. Kevyt paino (alle 12,5kg) ja joustoa maltillisesti.
Budjetti max 4000€.
Mitä vaihtoehtoja mulla olisi? Onko mitään vaihtoehtoa saatavilla heti tai talven aikana?
Spectralin saisi ehkä helmikuussa, mutta siinä on ihan törkeästi joustoa, aika painava ja menee vain yksi pulloteline.
https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/trail-bikes/spectral/spectral-29/spectral-29-cf-7/3187.html?dwvar_3187_pv_rahmenfarbe=BK
Suomessa kun on tunnetusti melko tasaista maastoa ja reilusti enemmän ylämäkiä kuin alamäkiä....https://ibkbike.com/specialized-epic-evo/2831-6973-epic-evo-specialized-2021-satin-forest-green-oasis-888818673001.html?gclid=Cj0KCQiAtJeNBhCVARIsANJUJ2 FlgW8m0LUI6sJkATLoxrCNpAuFkicg4PaljnCjK1CtViNlcTZb A_kaAiiIEALw_wcB#/351-size-m?utm_campaign=geo&utm_source=goo&utm_medium=shop&utm_campaign=Shopping+Bicicletas+%2B+RMK+Finlandia&utm_term=&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_src=g&hsa_ver=3&hsa_cam=12697419104&hsa_kw=&hsa_ad=512702640696&hsa_tgt=pla-1260016580395&hsa_mt=&hsa_acc=1992107366&hsa_grp=119943280985&hsa_net=adwords
Siitä isket kiinni!![emoji1318]
Lähetetty minun LE2123 laitteesta Tapatalkilla
Tosin mitoitus kannattaa tsekata kun on Canyonilla vissiin vähän eri kuin useimmilla muilla...
Ei tuo mahdoton ole. Mahtuisi kaksi juomapulloa.
Ohjauskulma ja paino jotain spectralin ja lux trailin puolesta välistä.
Toi nettikauppa on vain kevyesti arveluttava, vaikka kauppa varmasti onkin.
Spectralista lähtisi kilo painoa pois, vaihtamalla nuo traktorin renkaat pois ja litkuttamalla...
Kauppa on ihan huippuhyvä!
Pari pyörää olen tilannut ja välittömästi tilauksen jälkeen omat aika lähteneet tulemaan.
Vieläkö pullotelineiden määrä on jollekin kriteeri pyörän ostamiseen? [emoji2962] (Sorry.. [emoji38])
Pyörästä ite tykännyt ihan älyttömästi ja on mun mielestä ehkä paras hinta/laatusuhde noista Epicin buildeistä tässä kun on SLX osat (pl. kammet [emoji2361]).
Ei se kynnyskysymys ole, mutta ajan mieluiten ilman juomareppua, jos vain mahdollista.
Joo saat laittaa just niin monta pullotelinettä kuin tykkäät! [emoji1318][emoji38]
Sorry kun vein turhaan sivuraiteelle keskustelua...
StevieRayVehkakoski
30.11.2021, 13.07
Mun sivut näyttää tuolle Lux Trailin L-koolle toimituksen vielä tämän vuoden puolella?
Mun sivut näyttää tuolle Lux Trailin L-koolle toimituksen vielä tämän vuoden puolella?Eikö M-koko ollut hakusessa kysyjällä...
StevieRayVehkakoski
30.11.2021, 13.33
No voi perhana niinpä olikin nyt kun tarkemmin lukee. Samassa viestissä vaan luki noista isommistakin koosta mutta joo ei siis auta tähän hätään mutta toisaalta jotain voi auttaa.
Pyöräilevä Hullu
30.11.2021, 14.55
Auttakaa vaihtoehdoissa.
Budjetti max 4000€.
Suomessa kun on tunnetusti melko tasaista maastoa ja reilusti enemmän ylämäkiä kuin alamäkiä....
Canyonin outletista Trail CF6.
Outlettipyörä olisi ollut ihan ok vaihtoehto, mutta tuli nyt sitten tilattua kuitenkin tuo spectral 29. Tulee tammikuun alussa, jos tulee...
Outlettipyörässä olisi nuo naarmut alkanut harmittamaan, varsinkin kun juuri silmien alla ja alennus ei tuon enempää.
Kiitos kaikille.
Ei mene tähänkään kahta juomapulloa ja yksikin vain sivustaladattavalla pullotelineellä, mutta käytetään sitten vain useammin juomareppua.
Nykyaikaiset pyöräilyvyölaukut ovat näppäriä, esim Bontragerin Rapid pack: saa toisen juomapullon mukaan ja lisäksi kännykät yms pientä eikä hiosta selköä
Olen alkanut vähän miettimään jos ostaisi Trek Top Fuel al pelkän runkosetin ja kasais dc pyörän aluksi kotoa löytyvillä osilla. AL runkosetti on vielä kivan värinenkin. Eli luovuttajana toimisi jäykkäperä jossa olis 130 mm Rs gold 35 keula, gx-vaihteensiirtäjä, gx-vaihtaja, painavat kiekot joissa nx pakka ja maguran sinänsä kyllä vähän huonot jarrut. Sit mulla olis ylimääräinen kuitustonga valmiina myös. Uutta osaa tarttis lähinnä poljinkeskiön ja renkaiksi vaikka forekasterit. Pääsis alkuun lähes pelkän runkosetin + renkaiden hinnalla joka sekin toki jo 2400+100 euroa. Ellei sitten hissitolpankin tartte jos on nykyinen väärällä halkaisijalla. Joskus sitten päivittäis kiekot kevyempiin tyyliin dt swiss m1700 sillä noin 600 eurolla. Tosin keulakin saattais muuttua paremmaksi myöhemmin (120 mm Sid tai joku 130 mm 32 foxi).
Vaihtoehtona sille, että se pyörä minkä rahasta riippumatta haluaisin dc pyöräksi ja nykyisen 190/180 joustavan parkkipyörän kaveriksi olis Transition Spur Gx-osilla eikä millään kummoisilla kiekoilla maksaa n. 5500 euroa. Tai trekin top fuelin pelkkä cf runko 4000 euroa.
https://cdn.mtbdatabase.com/wp-content/uploads/2021/12/24061420/2022-Trek-Top-Fuel-AL-Frameset.jpeg.webp
Rimpula91
26.02.2022, 08.16
Cube Stereo 120 HPC SLT 29 kiinnostaisi itseä. Netistä ei hirveesti kyseisestä pyörästä juttua löydy.olisiko kellään foorumilaisella tollasta/uskaltaako suositella
Oulunjulli
26.02.2022, 09.13
Siinä mielessä poikkeuksellinen paketti että kaikki osat omaan makuun valmiiksi oikeat; foxia, shimanoa, rekon racea ja kuitukiekkoa. Hintakin oikein kohtuullinen. Hissitolpasta saisi vielä rahaa kun en vain sitä tarvitsisi.
Mulla on runkoon kasattu vanhakoppainen stereo 130/120 joustoilla. En missään nimessä ole merkkiuskolinen, pyörien octaviahan tuo, mutta tuohon uudempaan kyllä päivittäisin jos se nyt olisi ajankohtainen.
(Cuben runkoon kun kasasi niin kyllähän ne näkymättömiin jäävät kohdat ovat viimeistelty vähän rumasti, sisällä oli jokin kiinalaisen tarkistusrapsa kuitupölyn seassa jne., mutta samapa sen istuu alle mainiosti ja nopea pyörä moneen maastoon)
JohnnyBuzz
26.02.2022, 13.18
Cube Stereo 120 HPC SLT 29 kiinnostaisi itseä. Netistä ei hirveesti kyseisestä pyörästä juttua löydy.olisiko kellään foorumilaisella tollasta/uskaltaako suositella
Mulla osu kans silmään toi eli tätä varmaan meinasit: https://www.cube.eu/en/2022/bikes/mountainbike/fullsuspension/stereo-120/cube-stereo-120-hpc-slt-29-flatprizmblackncarbon/
Tota ei näyttänyt Rtechillä olevan myynnissä ainakaan vielä. Painoa 11,6 kg eli aika samoihin menee Spurin kanssa. Vähän toi tekstien asemointi rungossa närästää (etenkin se 120S-teksti), mutta muuten väritys on kovin hieno. Tossa on muutenkin palaset aika hyvin kohdallaan hintaansa nähden.
Spurin toimitukset näyttää pahasti venyvän loppukesään tai jopa alkusyksyyn, mutta pitää malttaa, kun varaus on vetämässä. Jos tässä vaiheessa alkaisi pyörtämään päätöstä, niin jäisi kuitenkin kaivertamaan. Toi hiilari-Cube on joka tapauksessa tähän kategoriaan varsin hyvältä vaikuttava vaihtoehto.
Mitäs vaihtoehtoja olisi kevyelle hardtail rungolle nykyään? Yeti ARC oli listalla aika korkealla, mutta nyt senkin hinta on kallistunut melkein 2000€. Carbonaaraa pitäs olla ja kohtuu moderni geometria. Orbea Laufey löytyy jo rankempaan rymistelyyn. nykyinen runko on muutaman vuoden vanha Stanton Sherpa. Periaatteessa Sherpan uudempi titaaniversio on myös listalla.
Mitäs vaihtoehtoja olisi kevyelle hardtail rungolle nykyään? Yeti ARC oli listalla aika korkealla, mutta nyt senkin hinta on kallistunut melkein 2000€. Carbonaaraa pitäs olla ja kohtuu moderni geometria. Orbea Laufey löytyy jo rankempaan rymistelyyn. nykyinen runko on muutaman vuoden vanha Stanton Sherpa. Periaatteessa Sherpan uudempi titaaniversio on myös listalla.
Nordest Britango Ti, kohtuu moderni geo, kevyt ja älyttömän mukava ajaa.
Itse päivitin Sherpa gen 3 -> Britangon titaaniin ja suosittelen lämpimästi. 120mm keulalla geo lähes sama kuin gen 3 sherpa:
Geo vertailu M koko "normaalilla tavalla" (un sagged) 120mm keulalla (ac 530mm):
Britango Ti: Sherpa:
Hta: 65.5 - Hta: 65.5
Sta: 74.46 - Sta: 74.04
Reach: 430mm - Reach: 425.6mm
Cs length: 425mm - Cs Lengt: 430mm
Stack: 624mm - Stack: 611mm
Nordest on yli kilon kevyempi verrattuna 4130 Sherpaan ja paino eron kyllä todella huomaa.
Tuo Nordesin sivuilla ilmoitettu geo on 140mm haarukalla sagissa.
Lisäksi 100€ lisähinnalla saat customoitua Geometriaa mikäli haluat esim. muuttaa kulmia / mittoja. Rungon saa tilattua myös ilman tuota headtuben mattausta. Lisäksi maksaa tonnin vähemmän kuin Sherpa Ti.
Osasyynä varmaan se, että pyörät on nykyään keskimäärin kovempaan ajoon ajateltuja ja pyörät ovat myös pidentyneet reilusti mikä lisää materiaalin määrää ja siten painoa.
Ihan mielenkiinnosta kysyn mitä porukka pitää kevyenä hardtailrungon painona? Toi Britango Ti painaa 1,7kg, en ole mitenkään tästä irvailemassa tms., mutta itsellä on ollut lähes puoli kiloa kevyempi alurunko. Onko tuo titaani aina vähän painavampaa? Vaikuttaako nykyiset säädökset kestävyyden suhteen (mun 1,3kg runko oli vuosimallia 2000) ? Hyvän näköinen runko tuo kyllä on tuo Brintango.
Joo Scottin Team Issuet taisi olla 1,3-kiloisia tai vähän allekin ja Konan Scandium-rungot 1,3-1,4 kg. Scottit varsinkin oli ”yhden kauden runkoja”. Cannarin Optimot ja Trekin ZR9000-rungot painoivat n. 1,5 kg. Sen jälkeen tuli EU-normit ja hiiilikuitu.
Nykypäivänä yhtään pitemmälle keulalle speksattu titaaninen 1,7-kiloinen runko on kevyt. Voisi painaa 2 kg:kin, kun vastaavat teräiset painaa nykyään 2,5 kg tai enemmänkin.
pturunen
15.04.2022, 12.38
Keveys on osiensa summa, rungolla lopulta ei ole niin suurta merkitystä yhtälössä kuin alkuun kuvittelisi. Joustokeula on itsessään rungon painoinen mörkö ja kiekot saattavat olla se isoin yksittäinen massanlisääjä. Mielummin otan modernin ja kestävän titaanisen, kuin jonkun vanhalla geolla olevan alumiinisen. Titaanilla ajettuani ei kyllä tee mieli alumiinia polkea. Sen verran mukavuudenhaluinen olen.
sianluca
16.04.2022, 07.29
Minulla on rakentumassa Radon Black Sin- rungon ympärille pyörä Shimanon xtr-osista, aluksi olen laittamassa xtr-kiekot, kesän mittaan olisi tarkoitus kasata loput kokoon. Rungon sain viidelläsadalla Saksasta, toisaalta muille osille taitaa sitten tulla hintaa yli 4000e......
^Okei, painotiedot päivitetty :D. Mulla on Schwinn Homegrown pro. Runko oli pikkasen pieni mulle, joten tein siitä dirttipyörän. Kesti omassa dirttikäytössä (lue: ei mitään mahtavia ilmoja ja crash landingeja) ihan hyvin. Kaveri osti sen vielä vaimolleen ja mitä kyselin niin vuosia kesti sielläkin. Nyt kun funtsin niin toi kelpaisi mulle ihan hyvin Downcountry-fillariksi, 80mm joustoa riittää Suomessa :D
Offaripahoittelut..joo totta, 6069-alumiiniset Homegrownit oli myös 1,3 kg ja rapiat runkoja. Ne tuli samalta pajalta kuin Spessun M4-rungot. Meidänkin pyöräkellarissa oli pitkään oranssi Homegrown (naapurin, ei oma). Anodisoidut Homegrownit taisi olla ne kevyimmät, kun niissä ei ollut maalia painamassa.
GTJamppa
16.04.2022, 10.17
https://www.planetx.co.uk/i/q/YBOOVAGX/on-one-vandal-sram-gx-titanium-mountain-bike
https://on-one-bikes.co.uk/products/on-one-vandal-titanium-mountain-bike-frame?variant=40785563812028
Planet X / On-one titaanipyörät / rungot.
1399 puntaa kokonainen pyörä, hintaeroa scandaliin (alurunko) 200 puntaa (1199). Ovat joskus tarjouksessa halvemmallakin. Miten ovat saaneet noin "halvan" titaanirungon tehtyä? Missäköhän nuo tehdään, ei varmaan briteissä, luulisi että jossain tehtaassa missä tuota titaania hitsataan ns liukuhihnalla.
sianluca
16.04.2022, 12.10
Kiinantitaania varmaan, itsellä huonoja kokemuksia siitä. Ajelin joskus maantierungolla joka oli kyseistä materiaalia, kesti pari vuotta kunnes murtui takakolmiosta
GTJamppa
17.04.2022, 15.37
Saako kysyä oliko kiinantitaanin kauppias On One / Planet X vai joku muu? Jostain syystä noilla rungoilla on kahden vuoden takuu, kun taas Titus jota myös planet myy on "lifetime" tms.
sianluca
19.04.2022, 07.27
Joku muu, tuli Kiinasta suoraan.
bike futurist
19.04.2022, 09.18
”Ikuinen teräs/titaanirunko” tuntuu olevan vähänkään kovempaan ajoon ns. markkinamiesten myyntipuhe.
Ihan samalla laillahan nuo murtuu/väsyy ku canyonit/spessut/yt:t.
Kuminauha
19.04.2022, 11.23
Se materiaali ei yksinään määritä pyörän ajotuntumaa. Alumiinista ja kuidustakin saa joustavan ja mukavana jos se sellaiseksi on suunniteltu.
Ei materiaali välttämättä kerro, miltä lopputuote tuntuu. Esim Trekin Stache jäykkäperä oli kuitusena sika pehmeä ja mukava, kun taas Canyonin Dude on jäykkä jöpökkä tosin se kestää ajoa. Trekit noin 100h ja seattube murtui. 3 taisin ajaa rikki sitten vaihtui runko takuuna eri malliin.
Paksupolkija
19.04.2022, 13.38
Trekin kuituset jäykkäperät mm. Farley läski ei kestä lipputankoja satulatolppana, jos ja kun reilusti yli 180cm kuskit ajelee M-kokoisilla rungoilla kun ennen pieni oli parempi. Nykysukupolvi osaa jo pääosin ostaa oikean kokoisen rungon vs inseam. Ei varmasti 100% syy, mutta lienee pääosassa. Trekin sekä alu että kuiturungot on aika ohkasta kamaa ja alutkin aika pehmeitä ja joustavia. Cruzin kuiturungot on nykyään aika heviä kamaa eli ei kovin kevyitä ja on niitä muitakin. Nykyään toki on kuidunkin valmistusmenetelmät ja materiaalit kehittyneet kevyeen ja kestävään suuntaan. Alumiinejakin on erilaisia seoksia 6061, 7005 jne.
Trekin kuituset jäykkäperät mm. Farley läski ei kestä lipputankoja satulatolppana, jos ja kun reilusti yli 180cm kuskit ajelee M-kokoisilla rungoilla kun ennen pieni oli parempi. Nykysukupolvi osaa jo pääosin ostaa oikean kokoisen rungon vs inseam. Ei varmasti 100% syy, mutta lienee pääosassa. Trekin sekä alu että kuiturungot on aika ohkasta kamaa ja alutkin aika pehmeitä ja joustavia. Cruzin kuiturungot on nykyään aika heviä kamaa eli ei kovin kevyitä ja on niitä muitakin. Nykyään toki on kuidunkin valmistusmenetelmät ja materiaalit kehittyneet kevyeen ja kestävään suuntaan. Alumiinejakin on erilaisia seoksia 6061, 7005 jne.No mulla oli L 180 cm ja tais seattube olla 470, että putkea oli reilusti sisässäkin. Onhan noita Farleytä paikkunut ihan naiskuskienkin alla toki ne kauemmin kestää, kun ei ole massaa välttämättä, niin paljon.
pturunen
19.04.2022, 14.35
Kiinankamassa hinta korreloi aika usein laadun kanssa. Jos joku on liian halpaa ollakseen hyvää, se tuskin on hyvää. Kiinassa tuntuu suurin osa titaanista rungoista muodostuvat. USA:ssa tehdään ihan muutamia, Moots tunnetun. Hinnat on 2x Kiinan + verottajan ääliötaksat USA-tuotteita kohtaan.
Tavailin Korkeajännitys-saksalla testiartikkelia DC fillareista. Testin selkeästi kallein fillari voitti ja jotain juttelevat jostain Tinderistä, muuta en juuri ymmärrä. Joku tilaaja varmaan saa enemmän iloa tosta.
https://enduro-mtb.com/das-beste-down-country-mtb-test/
Sama löytyy toki myös englanniksi, jos se taittuu paremmin [emoji846]
https://enduro-mtb.com/en/the-best-downcountry-mtb-review/
...Testin selkeästi kallein fillari voitti ...
Törkeän painava tuo kallein voittaja. Muutenhan olivatkin kivahkoa DC-tasoa.
Okei, ainahan allekirjoittanut on valittanut pyörien hinnoista, mutta testin fillareiden hinnat heittivät voltilla perseelleen. Melko kallista, markka-aikaan (juu juu, ei saa muistella) kallein olisi ollut 72600mk. Ensimmäinen ajatus oli että tämä ei ole minulle.
Kiinnostaisi nähdä halpojen DC-pyörien testi/arvosteluja/linkkejä. Onko tuollaisia? Jäykkäperiä?
https://www.pinkbike.com/news/video-5-value-full-suspension-bikes-ridden-and-rated-field-test-roundtable.html Nämä on edullisia trailipyöriä joten testi ei vastaa kysymykseen mutta kyllä muuallakin on herätty hintojen nousuun.
Okei, ainahan allekirjoittanut on valittanut pyörien hinnoista, mutta testin fillareiden hinnat heittivät voltilla perseelleen. Melko kallista, markka-aikaan (juu juu, ei saa muistella) kallein olisi ollut 72600mk. Ensimmäinen ajatus oli että tämä ei ole minulle.
Minusta jopa nuo "halvat" testin pyörät on kalliinpuoleisia. Ei jumalauta, jotain rajaa nyt sentään! Noihan on kuitenkin "vain" fillareita vaikka ovatkin "most exciting" ja "hottest".
Tuollaiset hintalaput ymmärtäisi, jos kyseessä olisi vaikka sairaalaan joku uusi laite joka sanoo ping.
911 oli kiva, mutta kuvatekstin analogia testin pyöriin on aika kaukaa haettu.
Mietin kans et kallista olla trendikäs.
^Mä en uskaltanut tuota edes mainita, mutta samaa mieltä. Vaikka olisi moottori, pitäisin kalliina. Vaikkapa tällainen 500 kuutioinen Honda voisi hinnaltaan olla tossa testissä https://www.hondabikes.fi/mallisto/2022-2023-uutuudet/cb500x
Jonkin verran ajellu noilla uusilla CB-Hondilla ja ne on kyllä niin masentavia laitoksia että mieluummin poltan satalappusia vaikka saunan kiukaassa. Jos joku tarjoaisi kesäksi lainaan ihan ilmaisiksi, niin en ole ihan varma huolisinko jos se pitäisi omissa nurkissa varastoida.
Mutta on noi hinnat ihan holtittomia. Mä hommasin ton Spessun Evo Expertin viime vuonna ja vaikka sillä on täällä hintaa vähemmän kuin eurovyohykkeellä, niin siinä korttia hoylätessä meinasi polvet mennä vähän veteläksi. Fillari on kyllä ihan saatanan hyvä, eli ei siinä mitään.
Okei, ainahan allekirjoittanut on valittanut pyörien hinnoista, mutta testin fillareiden hinnat heittivät voltilla perseelleen. Melko kallista, markka-aikaan (juu juu, ei saa muistella) kallein olisi ollut 72600mk.
Ja osassa vertailun pyörissä ei tuohon hintaan ollut edes osavalmistajien lippulaivakomponentteja kaikilta osin kiinni. TOTL-mallien hintoja ei viitsi edes googletella. Inflaatio vähän päässyt laukalle tälläkin sektorilla.
Töistä tulee mahdollisesti pyöräetu tarjolle ja pyöräkuume nosti välittömästi päätään. Olen lukenut testejä ja tämä downcountry genre voisi olla itselleni sopiva upgrade nykyisestä trekin Excaliber 7:sta. Onko tietoa kuinka 2022 Top Fuel 7 on Suomesta saatavilla? Vai olisiko kakkosvaihtoehto Izzo Core 2 saatavuudesta riippumatta parempi? Mittaa on n. 188 ja painoa 105, niin olisiko fiksumpaa tyytyä jäykkäperäiseen? Ajot tulee joka tapauksessa olemaan melko hidasta polkuajoa tasaisissa ja juurakkoissa maastoissa.
Trekin tilanteet saat selville soittamalla jollekin Suomen Trek jälleenmyyjistä.
Kun maaliskuun lopussa kysyin milloin saisi Top Fuelin pelkän rungon alumiinisena niin heinäkuun loppua tarjosivat. Kuituinen menisi ensi kesään.
Rimpula91
14.05.2022, 17.01
Itsellä on izzo ja voin suositella, trekkia en tosin ole ajanut. Olen myös 188 pitkä ja xl koko on just passeli
Itsellä on izzo ja voin suositella, trekkia en tosin ole ajanut. Olen myös 188 pitkä ja xl koko on just passeli
No joo, Izzo piti unohtaa kun etu rajasi ostot paikalliseen kivijalkaan ja saatavuus muutti Top Fuelin Fuel Exään. Ihan hyvältä sekin tuntui ja leveämpi rengas toiminee talvipoluilla paremmin. NBD:tä odotellessa :)
Rimpula91
21.05.2022, 20.27
Samat trekin vaihtoehdot mullakin oli vaihtoehtona, propain hugene ja paljon muita vaan ei tuntunut niitä saavan sillon kun oli ostokiima kovimmillaan ja hätä että jääkö kokonaan ilman ???? hugenen tilasin ja peruin kun tuntu venyvän toimitus ja sit sattu izzoja saavan ni tilasin sellasen eikä ole harmittanut, kevyen ja kyvykkään tuntunen laite mitä sillä reilun 100km kerennyt ajella
Tolkun mies
22.05.2022, 09.55
Spessu Epic Evo Comp 2022 on ollut syksystä tallissa, vaikkakin valitettavan vähäisellä ajolla, kun talvi meni läski-Farleyllä. Onhan tuo ollut hieno laite ja yllättävän nopea ihan perinteisellä huonolla soratiellä. Juurakkoja on ajeltu ja polun loputtua menty kantamalla eteenpäin. Iskarin ja keulan lukitus tekee tuosta ihan jäykän molemmista ja tämä toimii siistillä hiekkatiellä. Tämä on yksi fillari moneen tarkoitukseen ja valmis paketti ajoon. Tuunaukset tähän olivat Foxcompin kuitu kiekot, Continental Trail Kingit ja tangon kavennus hieman alla 70cm mittaan. Jos nillittämällä pitää jotain keksiä, niin hissitolpan liipasin, integroituna jarruihin, on liian pitkä minun peukalolle. Täytyy etsiä ratkaisu jolla sen saa irralliseksi jarruista ja hieman kauemmas tai sitten toinen liipaisin malli.
Tämä on ollut pätevä tarvikeliipaisin. Saa laitettua tankoon omalla pannalla ja tuossa on hyvin säätövaraa.
https://www.aliexpress.com/i/32986127932.html
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220531/d541f8c881fd2206ab4c699dade0be84.jpg
Spur kotiutui Porvoosta muutama viikko sitten. Melkein vuoden odotus mutta kyllä kannatti. Maistuu maistuu. Koko L ja tuntuu toimivan 185cm ja pitkät jalat. Keveys tuntuu mukavan herkältä ajaessa. Nousee ylös hyvin ja ominaisuudet vielä korostuu alaspäin, kuten mainosmiehet ja alan arvostelut ovat meille kertoneet. Ei halpa mutta olen yrittänyt noudattaa harrastusten kanssa periaatetta, että miehen pitää aina olla heikoin lenkki. Ei tarvitse sitten niin paljon selitellä jos ei kulje[emoji6]
Sent from my iPad using Tapatalk
JohnnyBuzz
31.05.2022, 21.32
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220531/d541f8c881fd2206ab4c699dade0be84.jpg
Spur kotiutui Porvoosta muutama viikko sitten. Melkein vuoden odotus mutta kyllä kannatti. Maistuu maistuu. Koko L ja tuntuu toimivan 185cm ja pitkät jalat. Keveys tuntuu mukavan herkältä ajaessa. Nousee ylös hyvin ja ominaisuudet vielä korostuu alaspäin, kuten mainosmiehet ja alan arvostelut ovat meille kertoneet. Ei halpa mutta olen yrittänyt noudattaa harrastusten kanssa periaatetta, että miehen pitää aina olla heikoin lenkki. Ei tarvitse sitten niin paljon selitellä jos ei kulje[emoji6]
Sent from my iPad using Tapatalk
Ei hittolainen, ihana nähdä, että näitä on joku jo saanutkin. Itse laitoin samalla speksillä tilauksen sisään (joskin koko XL) viime vuoden elokuun alussa ja tällä hetkellä arvioitu toimitusaika on syyskuussa. :( Mutta siis ihan mahtavaa, että jollekin on odotus palkittu. On se vaan niin kaunis ja hieno pyörä. :)
Mielellään kyllä kuulis lisääkin kokemuksia pyörästä jahka oot ehtinyt ajaa enemmän. Esim. miten rengastus toimii näillä märillä keleillä jne. Ite aattelin laittaa heti Maxxikset vaihtoon, kun menee syksylle toimitus ja voisi suoraan laittaa alle viileämmässäkin pitävät. Nobby Nicit softina tällä hetkellä ykkösvaihtoehto, jos niitä vaan jostain saisi. Onnea vielä uudesta pyörästä! :)
Oon kyllä kateellinen. Hieno pyörä ja varmasti hyvä. Voisin tilata ja olla tyytyväinen jos saisi sitten ensi kesäksi mutta on liian kallis minulle. Tosin tuntuu, että kaikki pyörät on joita haluaisin. Jatkan siis joko painavalla pitkäjoustoisella freeride-pyörällä tai am jäykkäperällä mun kaikki ajot. Tuo olis se jonka haluaisin näiden lisäksi jos minkä vaan valita sais.
pturunen
02.06.2022, 13.22
Katselin, että alle 12 kg pääsi X01 buildilla. Tuo on kyllä seuraava täpäri, kun Hightowerista joskus luovun. Kroppa ei enää kestä hyppimistä, niin tuo 120 mm jousto ohjaa oikeanlaiseen ajoon.
Matkalaukkuvaaka näytti painoksi tuolle L koon rungolle 11,6kg, renkaat litkutettuna. Rengastus tuntuu yleisesti ihan passelilta tuossa pyörässä. Etupään dissector pitää ihan kivasti jopa märällä, eikä kuitenkaan syö kaikkea rullausta pois. Takapään Recon rullaa hyvin mutta varsinkin nyt kun ollut melko märkää loppuu pito aika nopeasti. Kuivalla kelillä toimii varmasti omissa ajoissa ihan ok. Aiempi fillari oli kuituinen xc -jäykkis ja onhan tuntumassa ja fiiliksessä eroa kuin yöllä ja päivällä. Sinänsä hain pyörää jolla myös siirtymät menevät vaivatta ja sekin tuntuu toimivan hyvin. Yleensä ajelen paikasta toiseen siirtyen metsiköstä toiseen jolloin kilometejä kertyy enemmän kuin pelkästään puskissa pyöriessä. Samaa mieltä arvostelujen kanssa tuosta pituudesta, joka tekee pientä kankeutta hitaassa vauhdissa kantoja kierrellessä. Ei haittaa mutta sen huomaa kun vertaa ketterämpiin. Ala-mäessä osat sitten kääntyvät rajusti Spurrin eduksi. Kammat kulkee melko matalla ja 175mm pituisina kolisevat helposti esteisiin. Hyvä, että oli laittaa crank bootsit heti kiinni eikä tullut pahemmin paskottua kammenpäitä tuoreeltaan. Rokkarin Sid jousitus toimii erinomaisesti. Kantavan oloinen paketti molemissa päissä, eikä häiritsevästi vello alla. Takapään lukitusta olen käyttänyt ainoastaan hiekkatiesyyrtymillä varsinaisessa maastossa en ole kokenut tarvetta lukitukseen. Tykkään kyllä kovasti. Jotenkin urheilullinen paketti
pturunen
02.06.2022, 15.03
Onko keula SiD Ultimate? Siihen pieni huomio, että siihen ei mahdu 2.6 rengas pyörimään, jos sellaista mielii.
Onko keula SiD Ultimate? Siihen pieni huomio, että siihen ei mahdu 2.6 rengas pyörimään, jos sellaista mielii.
Ei pidä paikkaansa. Sujuvasti menee i30-vanteella ainakin 2.6" Ikon ja Forekaster. Nuo on toki ehkä hiukan nimellismittaansa pienempiä, mutta toisaalta haarukkaan jää vielä ihan kunnolla tilaa, joten väitän, että menee nimellismittainenkin.
edit.
Piti käydä oikein tarkistamassa. 2.6" Ikon on 2.56" leveä i30-vanteella ja korkeussuunnassa ekana alkaa ahdistaa. Tuolla renkaalla haarukan kaareen jää väliä ehkä 1,5-2cm, joten kovin paljon korkeampaa ei enää kannata laittaa. Kuten sanoin, Forekaster pyörii vielä hyvin, mutta ei sen keskinappulat paljoa Ikonia korkeammat tietty olekaan.
JohnnyBuzz
02.06.2022, 20.19
Ei pidä paikkaansa. Sujuvasti menee i30-vanteella ainakin 2.6" Ikon ja Forekaster. Nuo on toki ehkä hiukan nimellismittaansa pienempiä, mutta toisaalta haarukkaan jää vielä ihan kunnolla tilaa, joten väitän, että menee nimellismittainenkin.
edit.
Piti käydä oikein tarkistamassa. 2.6" Ikon on 2.56" leveä i30-vanteella ja korkeussuunnassa ekana alkaa ahdistaa. Tuolla renkaalla haarukan kaareen jää väliä ehkä 1,5-2cm, joten kovin paljon korkeampaa ei enää kannata laittaa. Kuten sanoin, Forekaster pyörii vielä hyvin, mutta ei sen keskinappulat paljoa Ikonia korkeammat tietty olekaan.
Hyvä tietää! Kun tuo oman pyörän toimitus on vasta syksyllä, niin ehtinyt miettiä jo talvenkin rengastusta. 2.6” Piikkisikaa mietin eteen, kun siitä kapeampi koko on surullinen 2.25”. SIDin spekseissä taisi maksimiksi määritelty 2.5” eli voi olla, että toi leveämpi Piikkisika ei mahdu. Sais olla 2.4” myös Suomi Tyresillä tarjolla.
JohnnyBuzz
02.06.2022, 21.21
Kiitos, kun jaoit lisää kokemuksia Tuomo72. :) Ite en hirveästi oo huolissani tosta ketteryydestä. Mun bike park -pyörässä on wheelbase 1297 mm ja Spur XL-koossa 1255 mm. Tolla pitkällä pyörällä on tullut välillä ajettua myös polkuhommia ja ihan kivasti on pärjännyt. Siinä on ehkä kuitenkin reilu 17 kg paino enemmän hidasteena. :D Nykyisessä trail-pyörässä wheelbase on 1232 mm eli en usko ton kahden sentin ihan hirveästi vaikuttavan omalla kohdalla.
pturunen
03.06.2022, 10.11
Itsellä SiD Ultimate ja 2.6 Rekon jätti alle lyijykynän tilaa tukikaareen. Muovisen Mudhuggerin kera niin vähän, etten lähtisi ajamaan.
Mulla kanssa Sid ultimate ja 2.6 Teravail Honchon kanssa tilaa juuri sen verran, että pystyy sidin oman lokarin ajamaan.
Oletteko kokeneet, että 2.6 renkaista on hyötyä ja minkälaista hyötyä 2.4 kumeihin verrattuna tällaisissa lyhyt- tai keskijoustoisissa täpäreissä? Takajäykkään, jossa edessäkin vain 130 mm joustoa asensin täksi kesäksi 2.6 renkaat ajatellen, että tasoittaisi vähän menoa. Kovin isoa eroa en huomannut. Täpärissä (tosin paljon pitkäjoustoisemmassa kuin tämän otsikon pyörät) tykkään käyttää 2.4 renkaita. Joskus oli (edellisessä täpärissä) 2.6 kumitkin, kun ne tuli siihen vakiona mutta vaihdoin takaisin 2.4 renkaisiin. Nämä 2.4 renkaat ohjautuvat mielestäni kovemmassa vauhdissa paljon loogisemmin ja tarkemmin ilman mitään merkittävää huononnusta muissa ominaisuuksissa. Tyyliin bike- kurvailussa erityisesti.
xc-pyöräilijä
03.06.2022, 14.23
DC-pyöräily on uusi ja hieno termi niin siitä tuli innostuttua ja tilasin spectralin 125 yleiseen polkuajoon. Noh, siitä on on kiistelyä meneekö 140mm keula DC-luokkaan, mutta arvostelisin pyörän ennemmin perän mukaan sekä itsellä kyseiseen ajoon se tosiaan tulee. Sen verran kiinnosti nuo loivat kulmat ja jäykkä tuntuma (polkutehokkuus), että näin kahdeksan 150-190mm joustaneen enduro pyörän jälkeen ei ero olisi niin järkyttävä. Katselin kyllä esim YT Izzoa, mutta keulakulma oli yksi ratkasevista asioista. Tulee kuitenkin alamäissä nautittua niin tuolla pikku spectralilla pärjää varmasti.
Renkaat vaihtuu Vittoria Syerroihin, jossain kohtaa sitten toinen kiekkosetti, mihin todnäk magic mary supersoftina kurakeleille ja kikkailuajoon. Tanko vaihtuu kanssa 805mm leveeseen kun syliväli on melkoinen.
Polkimia mietin hetken, en osannut päättää, joten pitkille lenkeille shimanon trailit + bontrager jäykällä pohjalla ja mäkipainotteisempaan ajoon mallet enduro + five tenit. Jää nähtäväksi kummat sopii pyörän luonteeseen paremmin.
Kaiken kaikkiaan tuo pikku spectrali oli sitä mitä itse olen odottanut vuosikaudet, erittäin viimeistelty runko, kierrekeskiö, sopivat kulmat, riittävän kevyt, koko näin 198cm pitkälle sekä estetiikka. Tai no, funkturm grey väri ei silmiä hivele mutta saahan sen maalautettua jos tarve tulee eikä takuuta tarvitse.
Moneen vuoteen tuli samalla mietittyä lähimaastoja ja oikeanlaista pyörää järjellä, aikaisemmin on ollut aika reilusti ylimääräistä kapasiteettia pyörässä, mikä on vaikuttanut normi lenkkeilyn mielekkyyteen. Enkä tarkoita etteikö 190mm pyörällä voi lenkkeillä, voi nykypyörillä todella hyvin, mutta se pienistä kivistä ja juurista pomppiminen jne ei tunnu niin mukavalta, "iso" pyörä tarvitsee paljon enemmän vauhtia tuntuakseen yhtä hauskalta. Joten kokeillaan tälläistä setuppia.
Oletteko kokeneet, että 2.6 renkaista on hyötyä ja minkälaista hyötyä 2.4 kumeihin verrattuna tällaisissa lyhyt- tai keskijoustoisissa täpäreissä? Takajäykkään, jossa edessäkin vain 130 mm joustoa asensin täksi kesäksi 2.6 renkaat ajatellen, että tasoittaisi vähän menoa. Kovin isoa eroa en huomannut. Täpärissä (tosin paljon pitkäjoustoisemmassa kuin tämän otsikon pyörät) tykkään käyttää 2.4 renkaita. Joskus oli (edellisessä täpärissä) 2.6 kumitkin, kun ne tuli siihen vakiona mutta vaihdoin takaisin 2.4 renkaisiin. Nämä 2.4 renkaat ohjautuvat mielestäni kovemmassa vauhdissa paljon loogisemmin ja tarkemmin ilman mitään merkittävää huononnusta muissa ominaisuuksissa. Tyyliin bike- kurvailussa erityisesti.
Itsellä myös juurikin jäykkäperässä tuo 2.6 edessä ja 2.5 takana, vauhdit pienemmät ja tuo mukavuutta. Testasin aikoinaan 2.6 leveitä kumeja Ripleyssä ja tykkäsin enemmän 2.3-2.4 kumista. En kokenut noista leveemmistä olevan itselle hyötyä, pienempi kumi tuntuu ketterämmältä ja ohjautuu tarkemmin.
JohnnyBuzz
03.06.2022, 18.35
Itsellä myös juurikin jäykkäperässä tuo 2.6 edessä ja 2.5 takana, vauhdit pienemmät ja tuo mukavuutta. Testasin aikoinaan 2.6 leveitä kumeja Ripleyssä ja tykkäsin enemmän 2.3-2.4 kumista. En kokenut noista leveemmistä olevan itselle hyötyä, pienempi kumi tuntuu ketterämmältä ja ohjautuu tarkemmin.
Ite mietin 2.6” rengasta vaan talvikäyttöön nastarenkaana lähinnä sen vuoksi, että kantaisi hangessa paremmin. Jos on nafti, niin nastoilla tuhoaa varmasti haarukkaa renkaan napatessa kiinni. :D Muussa ajossa 2.4” on varmasti aivan riittävä.
Gargamel
03.06.2022, 22.06
Vaihdoin tälle keväälle eteen 2,6->2,4, enkä ole muistanut ajossa koko asiaa. Eipä siis itsellä suuremmin vaikuta. Takana edelleen leveä.
Asennusintoa odottamassa on 2,35-setti. Jospa se tuntuisi erilaiselta.
Fairlightin uusi Holt on sellainen aihio, joka pitkästä aikaa herättelee jonkimoista pyöräkuumeen poikasta ja varovaisia ajatuksia siitä, että pitäisikö kokeilla, josko mtb-hommat saisi vaihteista ja modernista joustokeulasta lisää puhtia kohta kymmenen täysjäykkis- ja yksivaihdevuoden jälkeen. Vaikka Holt sanookin olevansa ”unshamedely xc”, sopivasti speksattuna se olisi mulle todennäköisesti ihan riittävän ”down” ja sopivan ”country”.
https://fairlightcycles.com/wp-content/uploads/2022/05/Holt-Design-Notes.pdf
On hieno kyllä. Perusteellinen tuo esite ja tietopläjäys. Moni voisi ottaa mallia.
Kannattaa tsekata myös tämä: https://www.neuhausmetalworks.com/hummingbird
Kivan oloinen geometria siinä mielessä, että myös stack selkeästi kasvaa runko-koon kasvaessa.
pturunen
07.06.2022, 11.11
On hieno kyllä. Perusteellinen tuo esite ja tietopläjäys. Moni voisi ottaa mallia.
Macilla tuo sivusto aukeaa jotenkin omituisesti, niin että osa leikkautuu teksteistä ja taulukoista pois. Geotaulukossa näkyy mm. vaan mediumiin asti tekstit ja largesta ensimmäinen numero. En keksi mitä asetusta pitää muuttaa Safarissa.
Macilla tuo sivusto aukeaa jotenkin omituisesti, niin että osa leikkautuu teksteistä ja taulukoista pois. Geotaulukossa näkyy mm. vaan mediumiin asti tekstit ja largesta ensimmäinen numero. En keksi mitä asetusta pitää muuttaa Safarissa.
Tuossa esitteessä on sekaisin pysty- ja vaakasivuja. Ilmeisesti sulla ei käänny sivut automaattisesti oikeaan asentoon vaan landscape-sivuista leikkautuu reuna pois?
Vai olisiko niin, ettet vaan hoksannut vierittää sivuja oikealle? Tai "fit to page" ei ole päällä?
pturunen
07.06.2022, 13.39
Leikkautuu pois. Sivuvierityspalkkia ei ole näkyvissä. Pitää kokeilla toisella selaimella.
Jos on "down-country" pyörää vailla niin kannattaa ehdottomasti käydä testaamassa Pivotin Trailia. Erittäin kyvykäs ja hauska ajettava. Ollut jo useampaa malli versiota itsellä ja pelkästään hyvää sanottavaa.
JohnnyBuzz
24.07.2022, 15.58
Miltäs Tuomo72:lle on lenkit maistuneet Spurilla nyt, kun kilsoja on ehtinyt kertyä pyörällä vähän enemmän? Näyttäisi siltä, että oma tilaus viivästyy taas kuukaudella eli näillä näkymin toimitus olisi vasta lokakuussa. Mut eiköhän se ole kaiken odotuksen väärti.
Moi, kyllä Spur on toiminut erittäin hyvin ja kiva on ollut ajella. Ainakaan omiin ajoihin en ole keksinyt mitään päivitettävää tuohon tehdas kokoonpanoon. Syksyllä varmaan joutuu vaihtamaan pitävämmät renkaat alle ja ei tuo maxxiksen seos taida myöskään viileistä keleistä tykätä niin ajellaan nuo rankat sitten auringonpaisteessa loppuun viimeistään ensi kesänä. Ei tuossa muuta vikaa ole kuin hinta ja sekin harmitus loivenee ajaessa. Toivotaan ,että sinunkin mankeli saapuu mielummin enemmin kuin myöhemmin.
StevieRayVehkakoski
02.08.2022, 20.49
Mitäs hankkisin tilalle kun nyt kellarista löytyy YT Jeffsy CF Pro 2019 joka on todella mukava ja jämäkkä ajaa mutta on vähän turhan järeä mun normaaleille poluille ja olis tarkoitus muutama XC-henkinen kisakin ajaa syksymmällä. Tahkon kävin tuolla ajamassa ja olihan sillä kiva losottaa alamäissä ohi jonosta mutta toisaalta ylämäissä sillä antaa vähän liikaakin tasoitusta. Uudessa pyörässä pitäis olla joustoa takana jotain 100-120 väliltä ja edessä mielellään vähän enemmän, paino sais olla lähempänä kymmentä kuin viittätoista kiloa ja geometria pitäisi olla sellainen ettei lennä joka kivestä stongan yli?
F. Kotlerburg
02.08.2022, 20.53
Trekin uusi Top Fuel vois olla kova sana tai sitten toi yllämainittu Spur.
Emmä tiiä. Mulla on Izzo ja oon tykännyt polkuajossa kuin hullu puurosta. On responsiivinen, nopea ja tunnokas. Jonkun mielestä se ei oo DC-pyörä niin en sotke topikkia enempää.
JohnnyBuzz
02.08.2022, 21.31
Trekin uusi Top Fuel vois olla kova sana tai sitten toi yllämainittu Spur.
Emmä tiiä. Mulla on Izzo ja oon tykännyt polkuajossa kuin hullu puurosta. On responsiivinen, nopea ja tunnokas. Jonkun mielestä se ei oo DC-pyörä niin en sotke topikkia enempää.
Kyl mä Izzon laskisin DC-kategoriaan (eiks kategoriaan muitakin 130 mm joustavia oo laskettu?). Vertailin heikkona hetkenä sitä Spuriin Geometry Geekin sivuilla ja aika samoissa mitoissa ne menee. XL Spur on XL ja XXL Izzon välissä suurimman osan mittojensa osalta. Izzoa olis myös saanut heti, mutta pysyin tiukkana. :D Itseni tuntien olisin kuitenkin jäänyt haikailemaan Spurin perään sen ollessa ykkösvaihtoehto.
Mä lasken izzon mukaan. Jos kaikki maksais esim edes jollain tavalla kohtuullisen summan, sanotaanko vaikka 4000 euroa keskinkertaisilla osilla (gx-esi ottaisin Spurin. Sen jälkeen niin ikään kuituisen top fuelin ja kolmantena izzon. Mutta kun Spurit on jossain kaukana yli 5000 euron, top fuelin kuituinen pelkkä runkosetti yli 4000, niin vaihtoehdoiksi jää mulle Izzo tai top fuelin alumiininen runkosetti.
Mutta ens keväänä aikaisintaan ihmettelen asiaa seuraavan kerran ja tiedostaen, että siksi kesäksi mitään ei välttämättä ehdi saada ajoon. Izzon hyvällä tuurilla.
JohnnyBuzz
02.08.2022, 23.58
Mä lasken izzon mukaan. Jos kaikki maksais esim edes jollain tavalla kohtuullisen summan, sanotaanko vaikka 4000 euroa keskinkertaisilla osilla (gx-esi ottaisin Spurin. Sen jälkeen niin ikään kuituisen top fuelin ja kolmantena izzon. Mutta kun Spurit on jossain kaukana yli 5000 euron, top fuelin kuituinen pelkkä runkosetti yli 4000, niin vaihtoehdoiksi jää mulle Izzo tai top fuelin alumiininen runkosetti.
Mutta ens keväänä aikaisintaan ihmettelen asiaa seuraavan kerran ja tiedostaen, että siksi kesäksi mitään ei välttämättä ehdi saada ajoon. Izzon hyvällä tuurilla.
Nyt kun tuli tsekattua Top Fuelin hiilariversioita, niin Spurhan on jopa ”edullinen” siihen verrattuna. Top Fuelin GX-versio on monta sataa kalliimpi kuin Spurin X01 build. Mut halvaksihan noita ei voi mitenkään kutsua. Väittäisin, että Izzossa on noista kolmesta paras hinta-laatusuhde.
F. Kotlerburg
03.08.2022, 08.43
Nämähän ne oli omatkin päätelmät viime talvena. Top Fuel on varmasti hieno pyörä, mutta hinta. Spur samaten. Itsellä oli listalla myös Tallboy IV, mutta saatavuus ja hinta. Izzon Core 3 buildissa sai Foxin Elite Performance alustan siinä kuin monessa muussa samaan hintaan olisi saanut tyytyä hinnat alkaen palikoihin. Enkä ole paikallisen Trekkidiilerin kanssa oikein väleissä.
Tuohon alustaan Izzossa olen ollut kyllä oikein tyytyväinen. Pitkähkön RS-kauden jälkeen vähän epäilytti, mutta nopeasti siihen säädöt löytyi ja hienosti pelaa omassa ajossa. Izzo on kyllä kuten mainostetaan terävä, ketterä ja nopea. Ainakin minun mielestä. Sillä on kiva kurvailla mutkaista polkua, kun pyörä kääntyy terävästi, teknisemmätkin kivikot ja juurakot uskaltaa ajaa varsin kovaa ilman kuoleman pelkoa ja kai se on nopeakin. En mielestäni ole lähelläkään parin viime kesän kuntoa enkä lenkillä stravasegmenteistä välitä niin silti omia ennätysaikoja putoilee lenkillä kuin lenkillä, joten kai se kovaa kulkee kuskin tasoon nähden.
Tyytyväinen siis olen. Keskiö toki voisi olla korkeammalla, mutta siihenkin tottui nopsaan. Speksi oli aikalailla 120-130mm joustoa, loivahko ja riittävän pitkä geo eli siinä 65-66 asteen keula ja reachia 490-500mm. XL-kokoinen Izzo istuu kuin hanska. Haluan että mulla on polkuajossa pyörä, jossa on hyvä tuntuma alustaan ja joka reagoi herkästi. Siksi ei mitään pitkäjoustoista ankkuria haluta raahata mukana, vaikka varmasti nekin toimii polkuajossa. Ei siinä. Ei ole vain omaan makuun. Nyt tuntuu, että on sellainen pyörä joka toimii omassa ajossa todella hyvin.
Eipä siinä varmasti kaikki nuo kolme muutakin optiota olisi toimineet ja aihiohan tuo Izzokin oli. Vaihteisto vaihtui heti X01 sähköihin ja saman sarjan hiilikuitukammet tuli myös. Kuten myös hiilikuitukiekot. No nää oli edellisen runkosettinä kaupaksi menneen fillarin jäämistöä ja kohtuu vähän ajettuja. Mikään pakko ei olisi ollut, mutta kun.
Maailmassa on paljon hyviä pyöriä. Lopulta kuitenkin kuskin ajotyyli sekä tottumukset, tottuminen alla olevaan kalustoon ja luotto siihen ratkaisee.
Mitäs hankkisin tilalle kun nyt kellarista löytyy YT Jeffsy CF Pro 2019 joka on todella mukava ja jämäkkä ajaa mutta on vähän turhan järeä mun normaaleille poluille ja olis tarkoitus muutama XC-henkinen kisakin ajaa syksymmällä. Tahkon kävin tuolla ajamassa ja olihan sillä kiva losottaa alamäissä ohi jonosta mutta toisaalta ylämäissä sillä antaa vähän liikaakin tasoitusta. Uudessa pyörässä pitäis olla joustoa takana jotain 100-120 väliltä ja edessä mielellään vähän enemmän, paino sais olla lähempänä kymmentä kuin viittätoista kiloa ja geometria pitäisi olla sellainen ettei lennä joka kivestä stongan yli?Hieman mietityttää, että onko Izzosi alustan säädöt kohdillaan ja renkaat riittävän XC? Tuossa Izzoa kellotettu XC kisakonetta vastaan. Kyllä se on sitten varmaan vaihdettava suoraan kisakireeseen XC pyörään, jos eroja haluaa.
https://www.youtube.com/watch?v=7qxtWDqxcpE
F. Kotlerburg
03.08.2022, 09.45
Hieman mietityttää, että onko Izzosi alustan säädöt kohdillaan ja renkaat riittävän XC? Tuossa Izzoa kellotettu XC kisakonetta vastaan. Kyllä se on sitten varmaan vaihdettava suoraan kisakireeseen XC pyörään, jos eroja haluaa.
https://www.youtube.com/watch?v=7qxtWDqxcpEOnkohan herran lukutaidossa jotain vähän vinossa?
StevieRayVehkakoski
03.08.2022, 10.11
Eipäs pienestä lukivirheestä kannata vinoilla? Jeffsyn säädöt on mulle kunnossa ja se on siis todella mukava ajaa ja sillä voi jysäyttää alamäet sellaista kyytiä että Tahkollakin valkkasin ihan omia linjoja kun piti jonosta päästä ohi. Mutta ei takaa 140 ja edestä 150 joustava pyörä 1218mm akselivälillä ole kovin kisainen vaikka paino polkimineen on vain 13,7kg. Tietysti tuohonkin voisi päivittää vielä kevyemmät kiekot ja kevyemmät kammet ja voisi päästä jopa alle 13 kilon mutta on se edelleen vähän kömpelö rohjake.
Kaverilla on Izzo joka on ehkä vähän ketterämmän oloinen mutta en ole sitä kyllä kunnolla testannut, täytyy varmaan lainata testiin. Fillaritorilta löytyy käytettynä esim. Pivot Trail 429 2019 vuosikertaa, tuo olisi 120/130 joustoilla ja Foxin Factory - alustalla. Olisikohan tuo liukkaampi kulkemaan? Ja viimeisintä edellistä sukupolvea Top Fuelkin löytyy, siinäkin on jo ihan järkevä geometria downcountry-kategoriaan.
Eipäs pienestä lukivirheestä kannata vinoilla? Jeffsyn säädöt on mulle kunnossa ja se on siis todella mukava ajaa ja sillä voi jysäyttää alamäet sellaista kyytiä että Tahkollakin valkkasin ihan omia linjoja kun piti jonosta päästä ohi. Mutta ei takaa 140 ja edestä 150 joustava pyörä 1218mm akselivälillä ole kovin kisainen vaikka paino polkimineen on vain 13,7kg. Tietysti tuohonkin voisi päivittää vielä kevyemmät kiekot ja kevyemmät kammet ja voisi päästä jopa alle 13 kilon mutta on se edelleen vähän kömpelö rohjake.
Kaverilla on Izzo joka on ehkä vähän ketterämmän oloinen mutta en ole sitä kyllä kunnolla testannut, täytyy varmaan lainata testiin. Fillaritorilta löytyy käytettynä esim. Pivot Trail 429 2019 vuosikertaa, tuo olisi 120/130 joustoilla ja Foxin Factory - alustalla. Olisikohan tuo liukkaampi kulkemaan? Ja viimeisintä edellistä sukupolvea Top Fuelkin löytyy, siinäkin on jo ihan järkevä geometria downcountry-kategoriaan.No juu sen verran nopesti luin, että jotenkin jäi ajatus, että sinullakin oli Izzo. Jos Jeffsy ei miellytä ominaisuuksiltaan, niin vaihtaahan se pitää. Pointtini oli silti, että jos meinaat oikeasti kellolla mitattavia selkeitä eroja saada tarvitset luultavasti ainakin kevyet kiekot ja sopivat kumit ja siitä sitten se seuraavaksi muiden kilojen pudotus/vielä tehokkaamman kevyemmän pyörän hankinta.
Toki pyörän täytyy olla lenkkiajoihin myös mieleinen haluamillasi ominaisuuksilla, ellei ole tarkoitus vain hommata max nopeaa kisa rassia.
Vihdoin jotain toimintaa täällä suunnalla. Pojalta lähti am takajäykkä voron matkaan lukion pihalta ja vakuutuskorvaus tuli, niin pistin yt izzon tilaukseen "edullisen" pään core 2 versiona. Vähän mietin, että vaihdan parkkipyörän gx osat päittäin tän izzon nx setin kanssa, niin kevenee entisestään. Kouluun tällä ei ole asiaa pojalla, vaan saa kulkea mumminsella jatkossa. Mutta itselle ja hänelle harrastuspyöräksi tämä izzo. Nyt on omasta puolestani kalusto kohdillaan: 190/180 joustava parkkipyörä, yt izzo kevyttäpäriksi, takajäykkä xc pyörä hiekalle/työmatkalle sekä maantiepyörä maantielle.
https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2022/05/YT-Izzo-Core-2-01-f958c15.jpg?webp=true&quality=45&resize=1215%2C809
Ps. Izzoa oli tosiaan yllättävästi saatavilla eri kokoisina, värisinä ja eri komponenteilla. Siis, että vaikuttaa siltä että suoraan hyllystä lähtee eteenpäin.
JohnnyBuzz
24.08.2022, 22.43
Hieno on! Onnea uudesta pyörästä. :) Ja kätevää, että voi pojan kanssa käyttää samaa pyörää. :D Izzoa tosiaan on hyvin saatavilla ja vähän sitä itsekin harkitsin, kun Spurin toimitus siirtyy koko ajan. Nyt olis enää about puolisentoista kuukautta odotusaikaa, niin ei parane viimemetreillä luovuttaa. Varmasti hyvä idea tuo voimansiirron vaihtaminen noin. Eihän sillä bike park -pyörässä niin väliä ole.
Itellä ei oikeen hooteessa pysyny nx vaihtajassa se jousi paikallaan kun ajo parkkia. Helppo fiksaa tosin.
Hieno on! Onnea uudesta pyörästä. :) Ja kätevää, että voi pojan kanssa käyttää samaa pyörää. :D Izzoa tosiaan on hyvin saatavilla ja vähän sitä itsekin harkitsin, kun Spurin toimitus siirtyy koko ajan. Nyt olis enää about puolisentoista kuukautta odotusaikaa, niin ei parane viimemetreillä luovuttaa. Varmasti hyvä idea tuo voimansiirron vaihtaminen noin. Eihän sillä bike park -pyörässä niin väliä ole.
Kiitos. Enää ei ole onneksi sullakaan pitkä odotusaika jos aikataulu nyt pitää.
Itse asiassa tää izzo käy myös tyttärelle. Hän 175 cm (kasvaa vielä 2-3 senttiä), itse olen 185 cm ja poika 183 cm (sama pari senttiä mahd vielä tulossa). Izzon L koon suositus on 175-185 :) Iskareiden paineita vain säätää kuskin mukaan.
Ja menee rouvakin samaan haarukkaan. Eli vaikka pyörä oli yli tuplaten sen hintainen mitä varastettu pyörä niin potentiaalisia ja käyttäjiä kyllä löytyy. Ainakin minä :)
Ei noi muut nimittäin lähde kaverikseni poluille kuin hyvin satunnaisesti.
Itellä ei oikeen hooteessa pysyny nx vaihtajassa se jousi paikallaan kun ajo parkkia. Helppo fiksaa tosin.
Okei, hyvä tietää. Pitää tarkkailla tilannetta ja vaihtaa tarvittaessa takaisin tai ostaa yksi gx-vaihtaja lisää. Isompi hyöty vaihdossa on takapakka, vivut ja kiekko. Gx-pakka kun on muistaakseni nx:ää reilusti kevyempi ja vaparit eri eli kiekkokin pitää vaihtaa.
Izzo Core 2 ja Core 3 välinen 900€ hintaero ei äkkiseltäään vaikuta ihan perustellulta, NX:t vaihtuu GX:iin ja keula+iskari saa "elite" lisämerkinnät ja kiekot+runko on samat? Izzo Core 4 on sitten paljon kalliimpi mutta muiden merkkien verrokkeihin nähden sitten kohtuullisen hintainen, varsinkin osiinsa nähden.
(Tämmöistä iltapäivän ääneen pohdintaa, ei kovin syvällistä perehtymistä asiaan).
Olikohan siinä vielä se, että core 3 pyörässä myös takakolmio on kuitua. Tykkään myös sen vihreästä väristä. Mutta mulle riitti nyt tällä erää core 2 kun ei oikein noin paljoa vielä enempää ollut kanttia laittaa rahaa ja kun pystyn kotona olevilla osilla vähän upgreidaamaan kakkosta kolmosen suuntaan. Iskarit arvostan noissa saman arvoisiksi käytännössä.
Core 2 sai erittäin hyvät arviot pinkbiken taannoisessa edullisten trailitäysjoustojen testissä.
Itse pyörän arvostelu (myös video): https://m.pinkbike.com/news/field-test-yt-izzo-core-2-ready-to-climb.html
Ja ns. round table keskusteluvideo mukana olleista pyöristä: https://youtu.be/fP5dOMMpF_A
Kuminauha
31.08.2022, 08.09
Onkos Rockyn Mountain Elementistä tällä kokemusta, miten on pelittänyt? Kyse siis täsät uudesta 2022 mallista, joka ainakin Pinkbiken field testissä sai ylistystä. Polttelisi vähän hommaa sähkötäpärin tilalle luomu DC pyörä.
Marsusram
31.08.2022, 12.54
^Pitihän se oma tietämys täpäreistä päivittää ja hankkia, tosin edullisemman pään Element 30 Alloy
Osat ovat toimivaa tasoa, mutta kokonaisuus painaa sen verran, että puuttuu vanhan 26" Elementin (2007) sähäkkyys. Jopa edellinen täpäri Altitude 29 (2010) tuntuu enemmän XC-pyörältä.
Trailipyöränä etenee näillä pk-seudun poluilla hyvin, mäet ylös ja alas. Renkaatkin toimineet tämän kesän keleillä hyvin. Maalissa alurungossa näkyy kiveniskemiä kun alaputki ei tullut suojattua.
-ahtaammilla poluilla nämä nykypyörien leveät tangot hankaloittavat etenemistä.
-satula on sen verran edessä pystyn geometrian takia, että hissiä on tarvetta käyttää satulaan noustessa että saa pois tieltä
Kuiturunkoiset näyttävät painoltaan olevan sitä luokkaa, että jos suorituskykyä haluaisi, niin sellainen sitten.
https://lh3.googleusercontent.com/wBoQyhpEIqK0CCIUNa6djxB9N6sxN7EgAvp7DubvSgzK45-gLYx_pYjy26fOLdgFXEWDZaY8WI2wpw-F1OHsrilR0RODlXDaOcWnX-E_ZECUlh6xiieinMGDUBnhH2xNUwYfIlmkxA=w2400
Kuminauha
31.08.2022, 14.28
Joo haaveieln tässä että tosta kuiturunkosesta sais 13kg tuntumaan aika kivan täpärin. Harmi kun RS SID tai FOX 34 SC:tä ei saa 130mm joustolla, ois mukavan kevyitä alle 1600g painoillaan. Olen itse melko kevyt joten en tarvitse mitään hirveen järerää keulaa. FOX 34 tai sitten Pike Ultimate on sitten seuraavana kevyintä mitä sais 130mm joustolla (~1800g).
GEO ja arvostelut tuossa pyörässä houkuttaa kovasti. Optiona nyt ois carbon runkosetti tai sitten carbon 50 tai 70 mallit. Laitoin nyt kyselyä hinnan ja saatavuuden osalta suomen edustajille noista.
Marsusram
31.08.2022, 15.34
^Ainakin joissakin 120mm joustavissa SIDeissä on samaa luokkaa A-C mitta kuin oman Reconissa.
https://www.bike24.com/p2373678.html
Geometria säilyy, mutta joustopituudesta joutuu sentin tinkimään. Parempi luultavasti ajaa kevyempää ajoa.
Kuminauha
01.09.2022, 09.13
Rocky Mountain ilmoittaa että AC mitta pitäs olla 544mm, eli 13 milliä jää toi 120mm SID vajaaksi. Katotaan nyt onko noita carbon malleja tai runkoa enää ees saatavilla vai pitääkö odottaa 2023 malleja.
Mist oot spurin ostanu? Mietin vaa kun noita näyttäis suomessa varastossakin olevan. Tosin kalleinta X0 mallia.
JohnnyBuzz
02.09.2022, 08.19
Mist oot spurin ostanu? Mietin vaa kun noita näyttäis suomessa varastossakin olevan. Tosin kalleinta X0 mallia.
Manfred Bikesilta oon tilannut reilu vuosi sitten. Ei oo varastossa yhtään XL:ää enkä nyt oo ihan varma, onko noi saitilla ilmoitetutkaan varastossa, kun siinä on toi TBC toimitusaikana. Vähän huolettaa, kun tulossa olevissakaan ei ole mistään mallista XL-kokoa.
Okei, kyl tuol verkkokaupas oli 3 kpl, 1 m ja 2 L. Toivottavasti tulee sunkin pyörä pian. Nehän näyttää noissa tulevissa kai vain vapaana olevat. On kyllä tyyriitä nuo läpi linjan, muistelin et pari vuotta sitten suht edukas merkki.
JohnnyBuzz
02.09.2022, 11.14
Okei, kyl tuol verkkokaupas oli 3 kpl, 1 m ja 2 L. Toivottavasti tulee sunkin pyörä pian. Nehän näyttää noissa tulevissa kai vain vapaana olevat. On kyllä tyyriitä nuo läpi linjan, muistelin et pari vuotta sitten suht edukas merkki.
Joo, sitä täälläkin toivotaan, että olis lokakuun erässä. Ja mitä hintaan tulee, niin vuosi sitten oli merkittävästi edullisempaa, vaikkei halpaa silloinkaan.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.