PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähkömaastopyörä ehdotuksia

Sivut : 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9

tane
13.06.2019, 05.44
^^ lapinmies. Osta se Canyon Shimano E8000:lla. Shimano E8000 on helposti muutettavissa kulkemaan 32 km/h vaihtamalla asetuksista lokaatioksi USA. Tarvit tähän iPhoneen eMaxMobileApp ja Android puhelimeen oli joku toinen (paremmat tiedot löytyy tuosta toisesta Emax threadista). Tuo muutos tosin maksaa 30eur (Android) - 100 eur (iPhone). Tosin uusimmalla Shimanon SW versiolla ei ihan vielä onnistu 25 -> 32 km/h muutos, mutta siitä tulikin jo viestiä että kohta onnistuu tämäkin, eli kuukauden päästä tämäkin onnistunee. Jos saat Canyonin niin ei silti kannata päivittää tuohon uusimpaan Shimanon SW versioon jos aiot tehdä tuon muutoksen heti ja tuota ongelmaa ei vielä ole ratkottu.

jyrmy
13.06.2019, 07.44
^ Itse en ole havainnut tuota että se viimeiset 3 viimeistä tippuisi yhtään sen nopeammin kuin ne ensimmäiset pylväät. Tämä väittämä toki oli mielessä noilla em. pitkillä lenkeillä kun sai jo hieman jännittää että riittääkö akku vai ei.

Ajelit ilmeisesti lähestulkoon kokonaan ECOlla jos pääsit 120 km? Se on kyllä hyvä tulos. Ja olet säädellyt noita tasojakin, eli ilmeisesti olet säätänyt ECO avustuksen akun keston kannalta optimaaliksi?

Itse taas allekirjoitan täysin, ehkä vielä jyrkemmin 1 palkki vähintää 30%, toka likimain sama ja viimeset kolme ku o jäljellä on syytä olla jo lähellä maalia. Sysipaska on shimano arvioimaan akkua/rangea.

Talvella 1 palkki saattaa olla lähellä puolet akun kestosta

tane
13.06.2019, 07.57
^ Ok, uskon sua mutta omien havaintojeni mukaan mulla ei toimi tuolla tavalla. Pitää tämä pitää mielessä ja tarkkailla asiaa edelleen josko huomaan saman.

jpuu
13.06.2019, 09.04
^Ei tuo asteikko täysin lineaarinen ole. Kun näytössä on puolet jäljellä niin silloin ei enää pitkälle pääse. Tänä aamuna oli lähtiessä kaksi palkkia ja kolmen kilsan työmatka josta viimeinen puolikilsaa on jyrkkä ylämäki. Sen ajelen ylös yleensä trail moodilla, että pääsen muiden ohi. Lamppu menee jo lopulta punaselle. Iltapäivällä lähtiessä on taas kaksi palkkia näytöllä joten sillä pääsee helposti kotiin. Vaikuttaa siltä, että rajoituksen poisto syö enemmän akkua. Ajelen suurimmaksi osaksi lenkkejä ecolla sekä ilman avustusta, niin kesäaikaan pääsee noin sata kilsaa per lataus. Tämä OT

tane
13.06.2019, 09.32
^ joo rajoituksen poisto saattaa saada aikaan mielenkiintoisia efektejä :-D Meikäläisen pyörä on siis vakio. Täytyy nyt sanoa se että mulla on 2 lenkkiä alla jossa akku tuli ajettua melkein tyhjäksi asti, eli kokemusta ei ole hirveesti sinällään tilanteista joissa akku on loppumaisillaan, mutta noilla kahdella lenkillä tuli tarkkaan seurattua tuota varausta koska ei huvittanut ajaa akkua tyhjäksi kun oli suht rankkaa maastoa jne. Sen huomasi että jossain raskaassa suossa kun polki niin range tippui aika alas ja kun maasto taas helpottui esim pyörätieksi niin range muuttui jälleen pitemmäksi, eli lineaarinen tuo ei ole.

lapimmies
13.06.2019, 12.59
^^ lapinmies. Osta se Canyon Shimano E8000:lla. Shimano E8000 on helposti muutettavissa kulkemaan 32 km/h vaihtamalla asetuksista.....

Joo kiitos vinkistä. Mutten malttanut odottaa sitä kuukautta. Canyonilla ei ollut edes showroomissa Koblenzissa yhtään Neuronia. Vain tehtaalta tilaamaalla jolloin toimitusaika noin 1 kk.
1600€ on kuitenkin aika paljon hintaerona, jos sattuisi jostain käsittämättömästä syystä käymään niin, etten pidäkään sähköpyöräilystä. Jos tähän hommaan hurahtaa, niin ajetaan esnin tuo Cube loppuun ja sitten ostetaan uusi :)

Tilasin tuon Cuben ja siihen täydet rapakaaret, sekä eturattaita 16 ja 18 hampaisena, koska en kuitenkaan ole ajelemassa äkkijyrkässä vuoristossa.
Lisäksi tilasin säädettävän tuningboxin, josta voin inan nostaa tuota avustuksen nopeusrajaa eli tuonne 30km/h. Sunnuntaisin ja perjantaisin ajomatkaa tulee kuitenkin 20 km metsäteitä pitikn..

30 päivää on aikaa palauttaa, jos pyörä ei jostain syystä miellytä.

sak
13.06.2019, 14.30
Sitäpä tässä itsekkin mietin että paljonko 30nm on käytännössä, onko napamoottori jotenkin eri.
Kylläpä tuo emo on kärryä kiskonu ympäri vuoden, koska tykkää pyörällä liikkumisesta.
Kuorma on tosiaan kasvamassa tulevaisuudessa...ajateltiin että jos sais vähän helpotusta.
Toinen mietitys on tuo 250w akku joka kuulostaa pieneltä, mitä olen tietoa löytänyt niin kestäneen n.30 kilsaa.
Pientä työmatkapyöräilyväsymystä on kyllä itsellä havaittavissa, oireilee pyöränvaihtobuumina, mikään ei kelpaa😄
Hirveän kallistakaan ei viitsisi hankkia koska säilytys tulee ongelmalliseksi.

villariveijari
13.06.2019, 17.08
En tiiä sanoa onko napamotin vääntö jotenkin eri, mut tosiaan en itte lähtis noin laiskaa sähköpyörää ostaan. Tuo akku kans onnettoman pieni. Testaan kannattaa mennä erilsisia pyöriä, jos vaan mahdollista!

-W-
13.06.2019, 17.58
Napamoottorilla kun ei voi välitystä muuttaa, niin se on mikä on = jyrkässä mäessä aika onneton. Keskiömoottori taas pienemmälläkin teholla vääntää mäet kuin mäet ylös jos vaan on tarpeeksi pieniä vaihteita pyörässä - niinhän se vääntää ihminenkin jos on vaan pieniä vaihteita, mutta singlespeedillä yleensä tulee raja vastaan paljon aikaisemmin kuin vaihdepyörällä.

Itse olen kiskonut satunnaisesti meidän kahta muksua kärryssä ja mahtava laitehan tuollainen keskiömoottorilla oleva "täysitehoinen 70-90nm" vääntävä sähköpyörä on siihen lajiin! Jos oikeasti on muksuja tarkoitus kiskoa perässä ja vähänkään on mäkiä matkalla, niin ehdottomasti "täysitehoinen" keskiömoottori + "täysikokoinen" 500wh akku ovat sen lisäpanostuksen arvoisia - ei kahta sanaa.

jabi
13.06.2019, 18.14
Olen myös vetänyt omalla maasturilla kahta lasta kärryssä ja iso suositus kyllä tehokkaalle keskiömoottorille. Menee mäet kuin mäet helposti.

sak
13.06.2019, 19.51
Kyllähän tämä siltä alkaa kuulostaa että kannattaa newtonit ja akkuwatit tuplata.
Mietiskellään,
Kiitos.

lapimmies
14.06.2019, 22.11
Joo kiitos vinkistä. Mutten malttanut odottaa sitä kuukautta. Canyonilla ei ollut edes showroomissa Koblenzissa yhtään Neuronia. Vain tehtaalta tilaamaalla jolloin toimitusaika noin 1 kk.
1600€ on kuitenkin aika paljon hintaerona, jos sattuisi jostain käsittämättömästä syystä käymään niin, etten pidäkään sähköpyöräilystä. Jos tähän hommaan hurahtaa, niin ajetaan esnin tuo Cube loppuun ja sitten ostetaan uusi :)

Tilasin tuon Cuben ja siihen täydet rapakaaret, sekä eturattaita 16 ja 18 hampaisena, koska en kuitenkaan ole ajelemassa äkkijyrkässä vuoristossa.
Lisäksi tilasin säädettävän tuningboxin, josta voin inan nostaa tuota avustuksen nopeusrajaa eli tuonne 30km/h. Sunnuntaisin ja perjantaisin ajomatkaa tulee kuitenkin 20 km metsäteitä pitikn..

30 päivää on aikaa palauttaa, jos pyörä ei jostain syystä miellytä.

Niinhän siinä kävi, että tänään erehdyin marssimaan Fahhard XXL kauppaan ja siellä kokeilin BMC pyörää. Sitä sai käydä ihan ulkona asti kokeilemassa ja tykästyin kovasti. En osaa sanoa, miksi se tuntui paremmalta kuin aiemmin tilaamani Cube. Mutta joku teki pyörästä jotenkin kevyemmän ajettavan. Ohjaustanko oli makuuni ihan pikkusen liian alhaalla, mutta siihen laittavat erilaisen kiinnikkeen jolloin se nousee sen pari senttiä ylemmäs.

Ei siinä auttanut kun latoa luottokortti tiskiin. Ensi viikolla saa pyörän hakea jahka ovat korottaneet sen ohjaustangon ja laittaneet rapakaaret paikalleen.

Bike Discountista tilaamani pyörän peruin saman tien... eivät olleet ilmeisesti kerinneet sitä edes lähettää vielä :)

Tämmönen pyörä nyt tuli ensimmäiseksi sähköpyöräkseni, toivattavasti tämä osottautuu hyväksi hankinnaksi.

https://www.fahrrad-xxl.de/bmc-speedfox-amp-three-x0040046

-W-
14.06.2019, 23.05
Hieno pelihän tuo BMC on ja geometrialtaan huomattavasti modernimpi kuin Cube. Vielä kun laittaa tuohon hissitolpan, niin sillähän ajaa vaikka mitä (ja se kyllä kannattaa laittaa, vaikka tuntuu siltä ettei tarvitsisikaan).

ElBike
17.06.2019, 12.58
Maastoajossa hissitolppa on ehdoton, mutta kyllä itse käytän sitä paljon myös kaupungissa. Esim. liikennevaloihin lasken tolpan alas niin ei tarvi "nousta" pois pyörän päältä. Sähkömaastopyörässä hissitolppa on ehkä vieläkin toimivampi kuin luomumaasturissa koska sähkön kanssa voi polkea "tehokkaasti" myös satula alempana joten vaikeammissa maastokohdissa voi laskea satulaa ja polkea silti tehokkaasti. Esim. mutkaiselle vauhdikkaalle polulle lasken hieman satulaa niin painopiste laskee ja pyörän kallistelu mutkiin on helpompaa. Sitten kun siirtyy suoralle siirtymälle, nostan satulan optimaaliseen polkemiskorkeuteen.

Pipo
17.06.2019, 15.43
Kannattaa kokeilla ensin tarviiko hissitolppaa. Itse revin sen irti aina heti ensimmäisenä uudesta pyörästä ja laitan kiinteän tolpan tilalle.

veke
17.06.2019, 16.52
Ehkä kun hissitolppaan ei ole tottunut, niin ei sitä kaipaakaan.
Tosin, näillä mitoilla ei ole tottunut ns.vakiopyöriinkään: kun 187cm mitasta jalkoja 94cm, ja käytöksen lisäksi jäykkä selkä niin ....:D

MRe
17.06.2019, 17.43
Kyllähän sitä hissitolppaa pitää opetella käyttämään ihan tietoisesti etenkin jos on yhtää enempää ajanut ilman sitä. Itsellä tolppa jää joskus yläasentoon metsässäkin ja vasta jossain teknisemmässä paikassa muistaa että ai niin, kun ei pääse siirtämään painoa takarenkaan päälle. Olen koittanut opetella käyttämään sitä jatkuvasti, mutta aika nihkeää tuntuu olevan...

järtsy
17.06.2019, 21.40
Ei kyllä pystyis enää ilman hissitolppaa olemaan, ja samaa mieltä ElBiken kanssa että tulee tosiaan ajettua enempi satula alhaalla sähkärillä kun luomulla.

ElBike
18.06.2019, 09.40
Kyllähän sitä hissitolppaa pitää opetella käyttämään ihan tietoisesti etenkin jos on yhtää enempää ajanut ilman sitä. Itsellä tolppa jää joskus yläasentoon metsässäkin ja vasta jossain teknisemmässä paikassa muistaa että ai niin, kun ei pääse siirtämään painoa takarenkaan päälle. Olen koittanut opetella käyttämään sitä jatkuvasti, mutta aika nihkeää tuntuu olevan...

Sitä pitää opetella käyttämään ja kun tottuu niin itseä vähän jo pelottaa että kuinka nopeasti tolppa kuluu vaihtokuntoon kun lenkin aikana se liikkuu melkein yhtä paljon kuin etujousen pumput :D Jos ajan hitaaisiin patteihin/kumpareisiin satula optimaalisessa polkemisasennossa eli ylhäällä, niin tuntuu että täysjoustopyörällä käydään montun pohjalla "pohjalla" ja kummun laella taas lähdetään lentoon. Kun satulaa laskee muutaman sentin niin ajo on paljon vakaampaa ja jaloilla voi keventää töyssyissä siten ettei käytännössä edes nouse irti satulasta mutta melkein. Talvella vaikeilla ja kapeilla poluilla tullut välillä ajettua jopa satula aivan alhaalla niin painopiste pysyy alempana ja sitä myöten myös tasapaino. Alamäissä tiputan satulan aivan alas - vaikka ajaisin seisaaltaan. Nimittäin muutaman kerrank käynyt siten että satula jäänyt ylös ja alamäessä tulee eteen joku este jonka yli yrittää hypätä niin satulapa estää tehokkaan ponnistamisen ja saattaa jopa olla vaaraksi kun hypyssä nappaa takapuoleen (pyörää ei saa tarpeeksi ylös).
Itse huomannut että satulan korkeuden jatkuva vaihtelu estää myös puutumista eli ei jumita selkä eikä ala painaa satula kun välillä istuu alempana ja välillä satula oikein ylhäällä. Itsellä on aina ollut ongelma että pitkässä staattisessa ajoasennossa alkaa puutua takapuoli, nivuset tai toinen jalka. Ratkaisua on haettu niin satulan korkeudella, erilaisilla satuloilla kuin muunkin ajoasennon hiomisella. Parhaimmaksi konstiksi olen havainnut ajoasennon pienen vaihtamisen vähän väliä niin tukilihakset ei jumitu yhteen asentoon. Hissitolpalla saa satulan "paineen" siirrettyä välillä takaosalle (laskemalla satulaa) ja välillä etuosalle. Samalla myös lonkan ja selän kulma muuttuu.

kills
22.06.2019, 19.04
Osaisko joku arvioida hinta/laatu-suhdetta näille:
Ghost Kato Hybrid FS S3.9 - 504 Wh - 2018 - 29, 2.599,- € https://www.fahrrad-xxl.de/ghost-kato-hybrid-fs-s3-9-x0037914#
Cube Stereo Hybrid 120 EXC 500, 2.812,40 € https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-hybrid-120-exc-500-black-n-blue-656681
Maastopyöräilykokemusta ei oikeastaan ole, mutta mieli tekisi kulkea kuntopolkuja ja metsäpolkujakin sen verran mitä pyörä taipuu, huvin ja kuntoilun merkeissä. Luomuhybridillä ajellut tähän saakka ja joskus sähköavusteista kokeilleena tuntuisi, että sähkömaasturi voisi olla mun juttu. Kovin isoja summia ei tietty ensimmäiseen e-pyörään kehtaisi laittaa ja harkitsin lähinnä joitain alle 2000e hintaisia jäykkäperiä, mutta vähän mietityttää, että olisikohan kuitenkin nopeuden kasvaessa stereojousto tarpeen. Tuo 2,6-2,8ke sähkötäpäristä on ilmeisesti aika halpa hinta, mutta liekö näissä tarjouksissa jotain sellaista, ettei niihin kannattaisi tarttua?

e-tracker
22.06.2019, 19.43
^Molemmissa laatumoottorit ja 500Wh akut, tuolla hinnalla ei voi mennä pahasti pieleen, mainitut muuten pitäisin aina vähimmäisvaatimuksena jos asiallinen e-pyörä haussa.

hakpas
22.06.2019, 21.18
Paremmin Bosch moottoreita tuntematta valitsisin tuon Cuben. Jousituksen osat herättää enemmän luottamusta ja muutenkin toimivaa perusosaa.
Vain hissitolppa puuttuu ja kuvan perusteella kovin pitkäiskuista siihen ei taida sopia pitkän seat tuben takia.

marsku
24.06.2019, 21.35
Olisi ensimmäinen sähkömaastopyörä hankinnassa ja mielelläni täpärin hommaisin. Budjetti kolmen tonnin kieppeillä.
Verkkokaupassa on näkynyt pyöriä hyvillä alennuksilla esim. tämä: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/76540/mjbbb/Merida-eOne-Twenty-600-sahkomaastopyora-vihrea-M-44-cm.
Mielipiteitä Meridasta? Parempia ehdotuksia?

Pipo
25.06.2019, 10.05
Sanoisin että tuohon hintaan ja Suomesta ostettuna asiallinen peli.

tane
25.06.2019, 10.21
Osaisko joku arvioida hinta/laatu-suhdetta näille:
Ghost Kato Hybrid FS S3.9 - 504 Wh - 2018 - 29, 2.599,- € https://www.fahrrad-xxl.de/ghost-kato-hybrid-fs-s3-9-x0037914#
Cube Stereo Hybrid 120 EXC 500, 2.812,40 € https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-hybrid-120-exc-500-black-n-blue-656681
Maastopyöräilykokemusta ei oikeastaan ole, mutta mieli tekisi kulkea kuntopolkuja ja metsäpolkujakin sen verran mitä pyörä taipuu, huvin ja kuntoilun merkeissä. Luomuhybridillä ajellut tähän saakka ja joskus sähköavusteista kokeilleena tuntuisi, että sähkömaasturi voisi olla mun juttu. Kovin isoja summia ei tietty ensimmäiseen e-pyörään kehtaisi laittaa ja harkitsin lähinnä joitain alle 2000e hintaisia jäykkäperiä, mutta vähän mietityttää, että olisikohan kuitenkin nopeuden kasvaessa stereojousto tarpeen. Tuo 2,6-2,8ke sähkötäpäristä on ilmeisesti aika halpa hinta, mutta liekö näissä tarjouksissa jotain sellaista, ettei niihin kannattaisi tarttua?

Ääni Ghostille lähinnä Shimano E8000 vs Bosch takia. Ghostin Suntourin keulan voi tarvittaessa vaihtaa, Boschista ei pääse eroon kuin pyörää vaihtamalla.

Travelkicking
25.06.2019, 11.19
Herttoniemestä saa tuollaisia (huom. hinta): https://sahkopyorakeskus.fi/tuote/rex-graveler.-e9-9-emtb-27-5/?gclid=EAIaIQobChMIiMC4gc2B4wIVxBwYCh1-4gvWEAEYASAAEgJPD_D_BwE (https://sahkopyorakeskus.fi/tuote/rex-graveler-e9-9-emtb-27-5/?gclid=EAIaIQobChMIiMC4gc2B4wIVxBwYCh1-4gvWEAEYASAAEgJPD_D_BwE) 100 Nm, akku 614 Wh. ElektroRad 2/19 testissä pyörä sai miinusta siitä, että se lähtee lapasesta !

marsku
26.06.2019, 08.28
Sanoisin että tuohon hintaan ja Suomesta ostettuna asiallinen peli.

Sattui silmään myös Electrobiken myymä R Raymon E-Seven Trailray 7.0 https://www.electrobike.fi/sahkopyorat/sahkomaastopyorat/taysjousto-sahkomaastopyorat/r-raymon-e-seven-trailray-7-0.html

Mitä mieltä tästä? Erona nyt ainakin moottori Shimano E7000 vs Yamaha PW-SE

Molemmat hissitolpalla, vaihteisto Shimano vs Sram. R Raymonissa molemmat iskarit RockShox ja vähän suuremmalla joustolla.

Onko näissä muita merkittäviä eroja?

Patavaltti
27.06.2019, 13.22
Wigglessä korotetut alennukset vaihteeksi, platina -17% pois, mm Vitus E-Sentier 2200€, vituksen molemmat täpärit oli kadonnut tuolta.

Haraldis
29.06.2019, 19.11
Ei siitä tule yhtä hauskaa... vaan paljon hauskempaa👍

Canyon:on Spectral 6.0 on kotiutunut ja 50 km hauskuutta takana 😝
Ensinnäkin tämä oli ensimmäinen täpärinini - voi kun olis jo aikaisemmin saanut nauttia takajouston tuomasta takapään pidosta!

Kuten aikaisemmin kerroin oli etujousto luomupyörän "hauskuus" kadonnut. Ikä tekee tehtävänsä 😕
Kuten "hakpas (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?61133-hakpas)" veikkasi ettei sähköavusteisen pyörän hankinnan jälkeen tule yhtä hauskaa - vaan paljon hauskempaa - olen nyt aivan haltioissani 👍

Olen ollut kuin pikku poika yhtä innoissaan sen jälkeen, kun keväällä sai pyörän ensimmäistä kertaa ulos asfaltin höyrytessä ja pyykkipojalla pinnoihin "räpättimen".
Spectral - aivan uskomaton peli - en ole ikinä ajamalla ajanut niin jyrkkiä nousuja! Ihan pelotti, että menee selälleen. Ja se vauhdin hurma!
Huomasin muuten myös, että kadenssini vanhoilla "väsyneillä" jaloilla nousi jostain 75 paikkeilta nyt jo 85-90:neen!

Jos joku vielä empii sähköavusteisen pyörän hankintaa, niin voin vakuuttaa, että jos tällainen kohta seitsemänkymppinen ukko saa taas nuoruuden intoa ja MTB-pyöräilyn hauskuuttta takaisin, niin älkää odotelko, vaan hankkikaa sellainen NYT - sen voi aina päivittää uudempaan, mutta ikää tulee joka päivä lisää!

IMHO ja kiitos myös valinnassa avustaneelle "järtsy (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?58625-j%E4rtsy)"lle!

järtsy
29.06.2019, 20.00
No mutta hienoa että pyörä on mieleinen! Ei muuta kun kovaa ajoa!

JamppaL
29.06.2019, 22.06
Olen tässä pari viikkoa pähkäillyt pitäisikö rakentaa sähköpyörä itse kunnes tänään törmäsin tämmöiseen:

https://e-spin.fi/tuote/nishiki-durango-1000w-laskipyora

Bafang keskiömoottori akkuineen tulisi maksamaan erikseen ostettuna reilusti päälle tonnin ja tuohon kun ostaa pyörän niin itse kasattuna se olisi ~2k€ paikkeilla. Tuon valmiiksi kasatun fillarin hintalappu miellyttää tuolla kokoonpanolla, iso akku ja tehokas moottori. Komponenteista en niin tiedä, mietteitä?

Äyrämöinen
30.06.2019, 07.40
Onko tämän foorumin porukoilla kellään Rocky mountain powerplay sähköpyörää ? Tehokas peli ja luullakseni hinnat suhteessa uusimpiin törky kalliisiin halvemmat .

xubu
30.06.2019, 08.57
Olen tässä pari viikkoa pähkäillyt pitäisikö rakentaa sähköpyörä itse kunnes tänään törmäsin tämmöiseen:

https://e-spin.fi/tuote/nishiki-durango-1000w-laskipyora

Bafang keskiömoottori akkuineen tulisi maksamaan erikseen ostettuna reilusti päälle tonnin ja tuohon kun ostaa pyörän niin itse kasattuna se olisi ~2k€ paikkeilla. Tuon valmiiksi kasatun fillarin hintalappu miellyttää tuolla kokoonpanolla, iso akku ja tehokas moottori. Komponenteista en niin tiedä, mietteitä?

Jos itse kasaat kannattaa myös harkita TSDZ2 moottoria, sitä saa netistä 48V ja 750 W versiona noin 300€. Siihen saa myös laitettua 52V:n akun. Suomessa sitä myy greencycle muistaakseni KM2-nimellä on aika hintava.
Siihen kun laittaa sitten open source ohjelman, niin on loistava. Tietysti kun itse tuunailee, pitää myös kolvin pysyä kädessä.

Smooth
03.07.2019, 10.05
https://www.bike-discount.de/en/buy/mondraker-crusher-carbon-r-786733
Crusheria jo hyvään hintaan

Ripee
03.07.2019, 11.32
https://www.bike-discount.de/en/buy/mondraker-crusher-carbon-r-786733
Crusheria jo hyvään hintaan
On hintalaatu kohillaan, kun osaia katsoo. Kauanko tuolta Bike-Discountista kestää pyörien toimitus tilauksesta? Saksan varastosta ilmeisesti lähettävät.

Smooth
03.07.2019, 11.51
Oma crusher tuli n. 2vk

petrivet
08.07.2019, 13.44
Olisi ensimmäinen sähkömaastopyörä hankinnassa ja mielelläni täpärin hommaisin. Budjetti kolmen tonnin kieppeillä.
Verkkokaupassa on näkynyt pyöriä hyvillä alennuksilla esim. tämä: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/76540/mjbbb/Merida-eOne-Twenty-600-sahkomaastopyora-vihrea-M-44-cm.
Mielipiteitä Meridasta? Parempia ehdotuksia?

https://bike.motocard.com/en/bicycles/mountain/full-suspension/electrics/talla_M/talla_L/talla_18/talla_20/talla_18.5/talla_MD?p=1&order=price_asc&nidx

maustevoi
08.07.2019, 21.06
https://bike.motocard.com/en/bicycles/mountain/full-suspension/electrics/talla_M/talla_L/talla_18/talla_20/talla_18.5/talla_MD?p=1&order=price_asc&nidx

Kävin paniikissa ostamassa Focus Jam 2+ 6.7plus shimanon lisäakkupaketin. Liekkö mistään kotoisin?
Vai oiskoha sitä ilman akkuakin pärjäilly, niin ois 500e säästäny.. Mutta melkeenpä latailtava sisällä akkua ja varmaan tuon ulkoisen voi ladata sisällä?
Vai oiskoha toi Merida e one sixty ollut parempi hinta/laatusuhteeltaan?
En tykkää tuosta integroidusta akusta latausmahdollisuuksien puutteiden takia.. mutta kaippa se toimii jos irrallisen saa irti. Saako pyörää kuitenkin säilyttää ulkona esim. -20 keleillä satunnaisesti, ottaen lisäakun matkaan sisälle jolla sitten suhailee talvella?

hphuhtin
08.07.2019, 21.39
Olen omaan jamiin oikein tyytyväinen. Lisäakku on itselläkin ja se on tosi kätevä, koska yleensä en tarvitse sitä niin ei ole turhaa painoa. Jos on pidempi polkaisu tai paljon nousuja tiedossa niin sitten mukana. Turhan fiinisti tehty se lisäakkupaketti, ihan kuin jossain agenttisalkussa olisi lisäosineen.

Sehän on sitten joko lisäakku tai runkoakku käytössä. Jos kytket lisäakun piuhan, se ei käytä runkoakkua.

Ripee
09.07.2019, 12.11
Paljos tuolla vakiona Focuksessa olevalla 378Wh akulla pääsee rauhallisessa ajossa? Lähinnä työmatka ajossa.

maustevoi
09.07.2019, 14.31
Heh ja Spectral sitten alessa. Oisin mahtanut sen ostaa (jälleenmyyntiarvon) takia, ellen olisi kerennyt ostaa mielestäni parempaa diliä Jam2 suhteen.
3550e Spectral on 6.0 vai Focus Jam 6.7 plus lisäakulla 3450e? (378wh+378wh)? Ajot metsää ja työmatkaa..

Nimimerkillä mietin, onko mitään järkeä perua ja ostaakin Canyon.

Ripee
09.07.2019, 14.58
Heh ja Spectral sitten alessa. Oisin mahtanut sen ostaa (jälleenmyyntiarvon) takia, ellen olisi kerennyt ostaa mielestäni parempaa diliä Jam2 suhteen.
3550e Spectral on 6.0 vai Focus Jam 6.7 plus lisäakulla 3450e? (378wh+378wh)? Ajot metsää ja työmatkaa..

Eikös Focuskin tee ihan päteviä pyöriä laadukkailla osilla ja rungolla:)

hphuhtin
09.07.2019, 15.34

Canyonia hehkuttaa sen ostajat, koska ostivat sen, Focusta sellaisen omistajat kuten minä.. pitää vakuuttua omasta valinnastaan nääs ja saada mieluusti muilta vahvistusta sille ;) Tee oma päätös, ethän sitä pyörää osta foorumin mielipiteen takia. ”Parempi diili” voi olla erittäin huono diili jos pyörä ei sovi/miellytä. Jos et ole Canyonia kokeillut, kokeile ensin. Muiden mielipiteet ei kerro miten pyörä itsellesi sopii. Jos olet kokeillut, sittenhän tiedät.

hphuhtin
09.07.2019, 15.37
Paljos tuolla vakiona Focuksessa olevalla 378Wh akulla pääsee rauhallisessa ajossa? Lähinnä työmatka ajossa.

Ei voi määritellä tarkkaan, mutta arvataan vaikka 40km. Riippuu säästä, reitistä, tuulesta, rengaspaineesta, oman polkemisen määrästä.. jotka voi muuttaa tuota +-50%. Olen polkenut talvella ilman sähköjä töihin ja takaisin, kun ekaa kertaa vaihdoin hankkimilleni talvikiekoille nastarenkailla ja pyörimisen tunnistus ei toiminutkaan kun en tajunnut magneettia laittaa oikeaan paikkaan. Jam2 on sen verran kevyt polkea että meni ihan ok, ajaisin uudelleenkin. 13km suuntaansa lumella ja jäällä.

Jni
17.07.2019, 09.55
Mitä ihmiset mieltä esim edellisen sivun crusherin ja vaikkapa tämän lapierren välillä? https://www.ebikebrothers.fi/lapierre-overvolt-am-727i-sahkopyora-2.html

Linkin pyörästäkin saa -25% mutta on tuo crusher houkuttelevampi jotenkin...

YT decoy kun sais järkevällä toimitusajalla niin sehän se olisi...

Fat Boy
17.07.2019, 10.58
Mondrakerin geometria on sen verta erilainen, että yritä päästä kokeilemaan jonnekin. Itse pidin ja kieltämättä nyt on vähän vaikeuksia totutella perinteisempään geoon. Mutta kaiketi kaikki ei pidä pitkästä. Yritä ajoon löytää hyvä alamäki, siinä se ainakin mulla kolahti kohdalleen.

Smooth
17.07.2019, 11.02
Ero lähinnä geometriassa, crusher on aika pitkä pyörä jos on tottunu aikasemmin ajaan perus lyhkäsillä pyörillä niin voi alkuun tuntua valtavan kokoiselta. Nyt takana crusherilla 1200km enkä omaan käyttöön osaa parempaa pyörää suositella. Ajoa tosta n. 900km polkua ja loput bike parkkia. Fillarilehdessä oli testi muistaakseni numero 02/19? Crusherista.

Jni
17.07.2019, 13.24
Joo tämähän se haaste. Lapierreä pääsee ajamaan kotinurkilla mutta ei hajua missä Mondrakerin koeajo onnistuisi 😀
Kokonaispituudesta en löytänyt tietoa kuin toisesta, keulahan on lapierressä loivempi joten suht vakaa sekin voisi sen puoleen olla. Täytyy käydä testaamassa ainakin se kun kohtuudella onnistuu😊

Fat Boy
17.07.2019, 13.38
Crusher tais olla ajettavana hi5bikesilla.

jannelepi
19.07.2019, 09.14
Nyt on vuosi ajeltu omalla meridalla. (sininen) Motocardilta tilasin,nopea toimitus kotiin ja hintaa oli 4000e. suomessa näyttää maksavan vielä tänäkin vuonna päälle 5000e https://www.merida-bikes.com/en/bike/224/eone-sixty-800
Pyörä ollut just niin hyvä omiin tarpeisiin kun oletin, voi ajella kadulla tai lähteä hissimäkeä laskemaan. Muuta en ole vaihtanut kuin polkimet niiden muovisten tilalle. Ainut ongelma ollut akun teline mitä piti hiukan säätää alussa kun veti röykyssä sähköt poikki. Sappeen bikeparkissakin käynyt tuolla nyt muutaman kerran josta innostuin melkosesti. Suosittelen kyseistä fillaria jos tuon hintaluokan pyörää etsii.

Jni
19.07.2019, 10.13
Kävin ylävitosella ja crusheria oli vain L-koossa koeajoon. Itse vain 168”pitkä” niin tuota ei tarvinnut edes testata. M-kokokin rajoilla että onko liian pitkä.

Toki M-koko jo loppui Saksasta mutta on sitä muuallakin ~5k hintaan.

Lapierren M-koko tuntui taas yllättävän kompaktilta. Mutta onkin selvästi crusheria lyhyempi samassa M-koossa...

Toisaalta 5,5k saa sitten YT decoy CF Pron jos jaksaisi odottaa. Mikä piru siinä on että speksaillessa tuo kipuraja hiipii kokoaika vaan kalliimpaan suuntaan. Aluksi 4k oli maksimi 😀

Smooth
19.07.2019, 10.27
On kyllä siinä ja siinä m koko onko jo liian iso. Jos Tampereen seudulla pyörii niin voi tulla m kokoa testaan. Pistä privaa.

Jni
19.07.2019, 10.38
Epäilen itsekin että M-koko on liian iso. Kysyin Bike-discountiltakin ja hekin sanoivat että mahdollisesti liian iso ja suosittelivat paikallista koeajoa ennen ostoa. Jäi tilaamatta siksi ja S-kokoa ei ole missään tarjous paikoissa jäljellä...

Fat Boy
19.07.2019, 10.50
Joo. Ja mondrakeria on paha enää lyhentää..

majakka2
19.07.2019, 14.27
Moro, ostohousut jalassa. Alla kolme vaihtoehtoa ja tietty vielä Spectral:on 6.0 uutena, saisi mieluisemman värinkin valittua. Olkapää tahtoo ryskäessä kipeytyä (lähti aikanaan paikoiltaan), joten mahdollisimman ”hellävaraista” etujousitusta haen, jos nyt näiden välillä (Fox vs. Lyrik vs. Yari) on siinä eroja. Kommentteja? Kiitos!

https://bike.motocard.com/en/mountain/merida-e_one_sixty_800_2019_grey_black.aspx

https://www.canyon.com/fi-fi/outlet/mountain-bikes/spectral-on-7.0/1937.html?dwvar_1937_pv_rahmengroesse=L&dwvar_1937_pv_rahmenfarbe=BK

https://www.canyon.com/fi-fi/outlet/mountain-bikes/spectral-on-7.0/50008263_0001039958.html

Sent from my iPhone using Tapatalk

Pipo
19.07.2019, 14.34
Merida on ainakin hyvä. Ei lastentauteja ja riittävän korkea keskiö. Hyviä ne on nuo Canyonitkin mutta em. Syistä ottaisin Meridan edelleenkin.

FreeZ
19.07.2019, 16.04
Itse vaihdoin nyt Spectral:ONin ja Levon jälkeen Rocky Mountainin Instinct Powerplayhin. Ei ole vielä hirveästi kokemusta, mutta lyhyen testin perusteella erittäin hyvä! :) Tuossahan moottorin toteutustapa poikkeaa hieman edellämainituista.

majakka2
19.07.2019, 16.53
Merida on ainakin hyvä. Ei lastentauteja ja riittävän korkea keskiö. Hyviä ne on nuo Canyonitkin mutta em. Syistä ottaisin Meridan edelleenkin.

Joo, ja olisi vakiona Shimanon vaihtaja ja pakka. 6.0:n ko. osat eivät ole keränneet kiitosta. Canyoniin saa kyllä kätevästi juomapullon ja väritys miellyttävämpi. Tuota keskiön korkeutta en heti valmistajien sivulta löytänyt. Onko tietoa?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Pipo
19.07.2019, 18.32
BB drop. Pienempi luku on korkeampi keskiö. Senttikin on jo aika paljon.

Jami2003
19.07.2019, 18.49
Onhan toi Merida pirun siisti pakkaus. Taas se aika vuodesta kun sähköpyöräkuume nostaa päätään [emoji23]

Ikuhaka
20.07.2019, 00.12
Veikkaampa, että Meridassa ja Canyonissa on aika lailla sama keskiön korkeus, kun Canyonissa on 29" rengas edessä. Mielestäni tuo 33mm drop on nimenomaan keulasta mitoitettu. Meridassa on 12,5mm pudotus, joten aika samoilla haminoilla ollaan. Canyonin 165mm kampi vielä vaikuttaa asiaan, kun Meridassa se on 170mm mittainen. Harkitsin itse Meridaa vakavasti, mutta Nippelistä ei mieleistä tyyppiä/kokoonpanoa silloin löytynyt.
Itsellä on moottorin suojamuovissa pari pohjaamisjälkeä (ON 8.0 malli), joten lähellä on käyty. :)

Omaan valintaan vaikutti, että tiesin tulevani alpeille lomamatkalle, jolloin jousitus ja jarrut ovat kriittiset komponentit vähän toisin, kuin kotinurkissa. Olen kyllä erittäin tyytyväinen pyörään, kuten varmaan olisin Meridaankin, jossa sama takaiskari, kuin omassani. Keulassa on sitten vähän eroa enemmän Canyonin eduksi, joskin Meridassa on 160mm vs. Canyonin 150mm.

Canyonissa on numeroiden valossa lyhyempi perä, kuin Meridassa (9,5mm), joten puun kierrossa voi olla ketterämpi, mutta vastaavasti "seinänousuissa" tahtoo keula nousta turhan helposti. Tämä siis koskee todella jyrkkiä nousuja, joita luomupyörällä ei olisi mitään mahkuja ajaa ylös (ainakaan meikäläisen :) )

Niin ja kuolasin toki YT decoy:a ja Spessun Levoa, mutta vähän hankalaa on ostaa pyörää joita ei ole saatuvilla ;)

Pipo
20.07.2019, 07.47
F lehdessä Canyonin keskiön korkeus 33,5 cm. Oma mittaus Meridasta 34,7 cm.

Kampien lyhentymistä nykyisin en käsitä. Pyörä pitää suunnitella niin ettei sitä tarvita. Alle 175 mm kammet kuuluu lasten pyöriin :)

FreeZ
20.07.2019, 07.51
Spectralissahan on myös high/low säätö iskarin yläpäässä. Tämähän vaikuttaa kulmiin ja kekiön korkeuteen, omat ajelut suoritin vain low:lla, koska mun makuuni matala keskiö ja sitä myötä painopiste toimii paremmin vauhdikkaammassa ajossa :) Pipo ihan mielenkiinnosta kysyn, että miksi kampien tulee olla noin pitkät? :) Oman kokemuksen mukana tuoma mielipide on sähkäreissä se, että lyhyet kammet auttaa ylläpitämään varsinkin Shimanon moottorin vaatimaa kadenssia paremmin.

Jami2003
20.07.2019, 09.13
F lehdessä Canyonin keskiön korkeus 33,5 cm. Oma mittaus Meridasta 34,7 cm.

Kampien lyhentymistä nykyisin en käsitä. Pyörä pitää suunnitella niin ettei sitä tarvita. Alle 175 mm kammet kuuluu lasten pyöriin :)En kyllä haluaisi alle 175mm kampia edes sähköpyörään. Tarkoitus on kuitenkin polkea.

Pipo
20.07.2019, 09.28
Ajelen aika alhaisella kadenssilla ja siihen normaalikokoiset kammet sopii paremmin, voisi ne kyllä olla vieläkin pidemmät.

Ja niin kuin mainittua, pitkät koivet ja lyhyet kammet tuntuu ihan lasten fillarilta.

Jami2003
20.07.2019, 10.21
Ajelen aika alhaisella kadenssilla ja siihen normaalikokoiset kammet sopii paremmin, voisi ne kyllä olla vieläkin pidemmät.

Ja niin kuin mainittua, pitkät koivet ja lyhyet kammet tuntuu ihan lasten fillarilta.Onkos sulla toi Merida alla. Miltä tuntuu ja myös koko politiikka kiinnostaa. Itellä pituutta sen 178 cm, kans pitkät raajat ja monesti oon M ja L väliltä.

Pipo
20.07.2019, 10.36
Onhan se. Saman pituinen olen ja inseam 87 cm ja M koko. Luultavimmin L olisi ollut ok myös.
Hinta/laatu kohdallaan.

Jami2003
20.07.2019, 10.42
Onhan se. Saman pituinen olen ja inseam 87 cm ja M koko. Luultavimmin L olisi ollut ok myös.
Hinta/laatu kohdallaan.Kuulostaa hyvältä. Mielellään ottais M:n alle niin kävis myös muille perheenjäsenille ja voisivat toimia luomulenkin kirittäjänä vähemmän teknisissä maastoissa. Ehkä muutenkin teknisempään ajoon M olis kivempi..

maustevoi
20.07.2019, 16.13
Jotain poljinsuosituksia täysjoustosähköpyörään? Tuleeko nämä standardina ilman iskaripumppua (Focus Jam 2 6.7 Plus) tai ilman polkimia?

Tilasin Espanjasta Motocard.com.sta kyseisen mallin. Oli pakkaus aikasta lailla vaurioitunut, mutta en ainakaan vielä huomaa pyörässä vaurioita. Kuvat toki otin pakkauksesta (paljon kolhuja ja painaumia pahvissa) yms..

Mietinnässä lähinnä se, mitä tässä olisi pitänyt olla mukana? Ei ollut työkaluja, polkimia, iskaripumppua tms.

Vertailukohtaa kun en osaa määrittää, mutta veljen Grand Canyonin luomun mukana tuli työkalut, iskaripumput ja työkalut.

EDIT: Myös jonkinlaisen jalkatuen haluan. Tuossa ei näy olevan paikkaa/reikiä "marketti malleille", eli millainen pitää ostaa?

Pyöränlukkosuosituksia otetaan myös vastaan (suosisin sellaisia, joihin ei tarvita avainta eli koodilukkoja).

Onko jokin erinomaisen hyvä varashälytin?

hphuhtin
20.07.2019, 16.56
Ei tullut hillon kanssa polkimia tai pumppua. Työkaluja on itsellä niin paljon, että jos niitä tuli, en huomannut ;)

Polkimet, jos flättejä mietit, niin nämä vaikka: https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-pd-gr500-flat-pedals-629888

Ja tilaa samalla vaikka tämä pumppu: https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-high-pressure-digital-fork-shock-pump-300-psi-490878

maustevoi
21.07.2019, 15.58
^ Kiitos vinkistä, laitetaan tilaukseen.

Heh, kannatti ajattaa kumppania omalla Jam 2:lla. Saatiin hällekin sähköpyörä tilaukseen, verkkokaupan corratec e-power s8000 (shimano e8000, 100mm ilmakeula). Harmi sinänsä, että Jam 2 malliin ei käy hänen akku.

Nyt pääsen koettamaan bikester.fi palautusta.. Ei ole sillä luomupyörällä ajettu, kuin 300m.... Polkimilla tosin 40km?.. Liekkö ovat mustasukkaisia, jos polkimia ei palautakaan (vaan vaikka maksais ne).. Toivotaan, että sais suurimman osan rahoista takaisin.

Nafu
22.07.2019, 01.19
Komppaan hphuhtinia noissa polkimissa. Puoli vuotta suihkittu noilla PD-GR500 polkimilla pitkin metsiä ja hyvin ovat toimineet. Hyvä pito ja riittävän leveät.

Itse olen käyttänyt tarvittaessa varashälyttimenä koiran GPS paikanninta (Tractive GPS 2). Virittelen satulan alle piiloon. Härpätin aktivoituu liikkeestä ja kännykällä voi seurata livenä. Appsiin voi laittaa virtuaalisen aidan ja kun paikannin
menee sen yli, kännykkään tulee hälytys. Voi vaikka antaa vaimolle tunnarit (tai miehelle) niin pääsee puolisokin seuraamaan livenä missä milloinkin ollaan eksyksissä. Tractive GPS ykkösversiota myydään alle 50 € useammassa paikassa.
Vaatii myös lisenssin toimiakseen (n.4€/kk).

baawali
23.07.2019, 15.08
Onko tällä hetkellä muita hyviä ja järkeviä tarjouksia olemassa sähkötäpäreistä, kuin Canyon ja Meridat Motocardilla? Hintaluokka alle 4000e. Onko kommentteja puolesta ja vastaan, kun verrataan Canyonin Spectral:ON 6.0 ja Merida e-One Sixty 800 tai E-One Twenty 800 malleihin? Canyonissa tiedossa vaihteiston ongelmat ja mahdollinen päivitys sekä linkkujen laakerointi. Miten nuo Meridat, onko niillä minkälaisia eroja keskenään? Sixty 800 taitaa olla pärjännyt testeissä ja vertailuissa hyvin.
https://bike.motocard.com/en/mountain/merida-e_one_sixty_800_2019_grey_black.aspx
https://bike.motocard.com/en/mountain/merida-e_one_twenty_800_2019_black_red.aspx

lapimmies
23.07.2019, 22.56
Onko tällä hetkellä muita hyviä ja järkeviä tarjouksia olemassa sähkötäpäreistä, kuin Canyon ja Meridat Motocardilla?
Oisko sveitsiläinen BMC mistään kotoisin 3.5k€ ?Näkyy olevan taas hinta tippunut 500€, 2018 mallista. Itse nyt sohlannut mokomalla kuukauden, ja en voi moittia mitään muuta kuin sitä, ettei takarapakaaren kiinnityspaikkoja ole valmiina. Joutuu itse porailemaan.

Haraldis
24.07.2019, 07.59
... ... ... ja en voi moittia mitään muuta kuin sitä, ettei takarapakaaren kiinnityspaikkoja ole valmiina. Joutuu itse porailemaan.

Ei ole pakko porailla - itse olen käyttänyt tämän mallisia "ravanroiskimisenestoja" : https://www.bike-discount.de/en/buy/sks-germany-x-blade-shockblade-dark-set-29-617315

maustevoi
24.07.2019, 09.02
Ei ole pakko porailla - itse olen käyttänyt tämän mallisia "ravanroiskimisenestoja" : https://www.bike-discount.de/en/buy/sks-germany-x-blade-shockblade-dark-set-29-617315

Meneeköhän Focus Jam 2 6.7 plus (2.8 renkaat, 27.5) mallina tuo https://www.bike-discount.de/en/buy/sks-germany-x-blade-shockblade-dark-set-26-27.5-617313 26-27.5 vai tuo 29?

hai71
24.07.2019, 09.18
Lähettääkö tuo www.fahrrad-xxl.de tavaraa Suomeen? Webbisivujen mukaa lähettää vain Saksaan: "
Lieferungen sind nur an Lieferadressen in Deutschland möglich"

Haraldis
24.07.2019, 09.21
Meneeköhän Focus Jam 2 6.7 plus (2.8 renkaat, 27.5) mallina tuo https://www.bike-discount.de/en/buy/sks-germany-x-blade-shockblade-dark-set-26-27.5-617313 26-27.5 vai tuo 29?
Laittaisin kyllä nuo lyhyemmät 26-27.5 renkaille tarkoitetut. Molemmat mallit 29 ja 26-27.5 ovat yhtä leveitä (35 mm).

baawali
24.07.2019, 09.24
Oisko sveitsiläinen BMC mistään kotoisin 3.5k€ ?Näkyy olevan taas hinta tippunut 500€, 2018 mallista. Itse nyt sohlannut mokomalla kuukauden, ja en voi moittia mitään muuta kuin sitä, ettei takarapakaaren kiinnityspaikkoja ole valmiina. Joutuu itse porailemaan.

Periaatteessa varmaan menisi, mutta vain L-kokoa jäljellä ja se on liian iso itselle. Vaikuttaisi tosiaan myös sille ettei tuo kauppa toimita Suomeen. Siisti runko kieltämättä, kun akku on integroitu vaakaputkeen!

maustevoi
25.07.2019, 10.06
Moi,

Pyytäisin suosituksia pyörätelineestä vetokoukkuun (tai noh, ehkä kenties katollekin), johon voi laittaa kaksi sähköpyörää?

Ostin myös U-lukon tokmannilta https://www.tokmanni.fi/u-lukko-185x245-mm-numerolukko-silikonipinnoitus-6438114741276 (koodillisuus itselle ehdottoman hyvä ominaisuus, en pidä avaimista) - tehneekö mitään?

marco
25.07.2019, 14.53
Ensimmäinen viesti täällä, joten älkää ampuko!

Veronpalautusrahoilla olisi kenties tarkoitus ostaa edullinen sähköfätti, mahdollisesti menisin sillä myös talvella töihin (10km/suunta) ja lisäksi metsäpoluilla käydä iisisti ajelemassa.

Tälläinen olisi mietinnässä :
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/59806/jtbsk/GZR-Black-Rambler-Fatbike-26-sahkopyora-19-runko/lisatiedot?list=OZCYkRhh4UkNf3MDhhHfnNJ9Vyhsi49NTy EjNgrmnNkAz3hy5kwNTdY0hTw9Ihz11IR

Mitään pakottavaa tarvetta en kuitenkaan koe tuollaiselle pyörälle (ja budjetti on jotakuinkin sidottu tuohon 1400€ paikkeille), joten mielellään otan myös vastaan kommentit "ei tuolla mitään tee" mikäli tuo asian laita on noissa halpiksissa.

Jami2003
25.07.2019, 15.19
Ei ole omia kokemuksia mutta kyllähän tuota jotku ovat kovasti kehuneet ja paljon ajaneetkin sillä.

hphuhtin
25.07.2019, 17.42
Tuohon samaan hintaan yritetään ainakin myydä paljon huonompiakin sähköläskejä. Ei varmaan tuolla budjetilla parempaa kotimaisesta kaupasta ainakaan löydy. Ulkomailtakin voi olla tuuripeliä.

Fat Boy
25.07.2019, 17.49
Kiinni vaan. Jos maasto alkaa enemmän Vetää puoleensa, saattaa tulla tarve keskimoottorille, mutta se lienee sen ajan murhe. Kyllä tuolla metsätietä ja helppoa polkua ajaa ja mahdottomasti ei arvokaan voi laskea. [emoji3]

marco
26.07.2019, 08.15
Vääriä vastauksia tuli teiltä, joten piti laittaa tilaukseen samantien :D
Jos tuosta ei mihinkään ole, niin ainahan tuon voi Verkkokauppaan palauttaa 30 päivän sisään...

maustevoi
26.07.2019, 09.26
Onkos muuten kaikki maastopyörät saman suuruisilla maavaroilla varustettuina suunnilleen?
Tullut röykytettyä maastossa ja selkeästi asia mitä kaipaa, on maavara vaikka toki nytkin pärjäilee. Focus Jam 2 6.7 itsellä.

Laskettelin menemään tänään ja poljin osui kiveen --> poljin halkesi kolmeen osaan, mutta onneksi en alamäessä kaatunut iskusta huolimatta... Uutta poljintapa vaan...

Viimeisen päälle hauskaa on ollut kyllä siitä huolimatta.

FreeZ
26.07.2019, 09.41
Keskiön korkeudessa on eroja eri pyörin välillä. Yleisesti trendin on matalampaan suuntaan, koska tällä saavutetaan parempaa käytöstä vauhdikkaassa ajossa varsinkin mutkissa. Painopiste kun on alempana. Matalalla keskiöllä tulee olla tarkempi polkimien asentojen suhteen varsinkin laskuissa ja tiukissa mutkissa. Lähtökohtana aina kun rullataan niin polkimet vaakatasoon. Samoin polulla jolla on esteitä niin polkemisen rytmittäminen korostuu, jotta ei osumia tule(liiaksi). :)

Pipo
26.07.2019, 10.44
Tuo matalan keskiön trendi sopii mielestäni kovin huonosti tänne Suomeen jossa kiviä ja juurakoita riittää. Toimii varmaan paremmin jossain Bikeparkeissa Euroopassa.

FreeZ
26.07.2019, 12.22
Tuo matalan keskiön trendi sopii mielestäni kovin huonosti tänne Suomeen jossa kiviä ja juurakoita riittää. Toimii varmaan paremmin jossain Bikeparkeissa Euroopassa. Onneksi on vaihtoehtoja ja monessa pyörässä säädettävä geo. :) Oman kokemuksen mukaan sähkärit antavat mahdollisuuden ajaa melko laiskasti satulasta, jolloin ajon rytmittäminen on hankalampaa ja osumia tulee enemmän. Luomulla vastaavilla keskiökorkeuksilla tulee itsellä vähemmän osumia. Itse tykkään kyllä matalasta moodista :)

marco
26.07.2019, 20.08
No niin, ensimmäinen lenkki GZR Ramblerilla heitetty ja voi pojat miten siistiä oli!
Tarkoitus oli testata miten pitkään tuolla pystyy ajamaan ennen kuin akku loppuu, mutta 40km:n jälkeen alkoi omat jalat ja ahteri olemaan siinä kunnossa että piti tunnustaa hävinneeksi pyörälle :D
Ehkä tässä pelkästään alkuinnostusta on kyseessä, mutta eihän pyörällä polkeminen noin hauskaa voi olla?

hphuhtin
26.07.2019, 23.00
Onkos muuten kaikki maastopyörät saman suuruisilla maavaroilla varustettuina suunnilleen?
Tullut röykytettyä maastossa ja selkeästi asia mitä kaipaa, on maavara vaikka toki nytkin pärjäilee. Focus Jam 2 6.7 itsellä.

Laskettelin menemään tänään ja poljin osui kiveen --> poljin halkesi kolmeen osaan, mutta onneksi en alamäessä kaatunut iskusta huolimatta... Uutta poljintapa vaan...

Oletko katsonut paljonko on jousituksessa sagia? En ole mitannut, mutta omassa jamissa keskiö on fiilispohjalta ennemminkin vähän ylempänä ja sillä on päässyt sellaisista kivipuutarhoista, että jalankin olisi hankalaa, ihan naurattanut jälkikäteen. Pitääkin mitata korkeus. En noissa mallinumeroissa pysy kärryillä, onko tuo nyt sitten 27.5 vai 29, sekin tietysti vaikuttaa. Itsellä on C 29 PRO. Taisi nimeäminen mennä uusiksi 2018/2019 välillä.

Nemonen
26.07.2019, 23.23
No niin, ensimmäinen lenkki GZR Ramblerilla heitetty ja voi pojat miten siistiä oli!
Tarkoitus oli testata miten pitkään tuolla pystyy ajamaan ennen kuin akku loppuu, mutta 40km:n jälkeen alkoi omat jalat ja ahteri olemaan siinä kunnossa että piti tunnustaa hävinneeksi pyörälle :D
Ehkä tässä pelkästään alkuinnostusta on kyseessä, mutta eihän pyörällä polkeminen noin hauskaa voi olla?

Ostin tänään saman pyörän. Näitähän oli kolme ainakin tänään vielä outletissa puoleen hintaan! Vein viimeisen 17" rungolla olevan, muut oli 19"

20km ajoa takana ko. pyörällä ja suu on kyllä messingillä. Aivan loistava ajella tuollaisella. Toki ensimmäinen sähköavusteinen pyörä joten kaikki on uutta ja mahtavaa, mutta on nää ihan omaa luokkaansa. Miten muuten sinun Ramblerissa tuo moottori käyttäytyy, onko ollut mitään kummallisuuksia?

marco
27.07.2019, 09.12
Ostin tänään saman pyörän. Näitähän oli kolme ainakin tänään vielä outletissa puoleen hintaan! Vein viimeisen 17" rungolla olevan, muut oli 19" . Miten muuten sinun Ramblerissa tuo moottori käyttäytyy, onko ollut mitään kummallisuuksia?

Perkele, maksoin omastani ihan täyden hinnan! Pitänee käydä ensi viikolla pyörähtämässä tuolla Outletissa ja ostaa täysihintaisen tilalle tuollainen mikäli niitä vielä siellä on jäljellä :D

Ei tuon moottorin käyttäytyminen ihan 100% sujuvaa tuolla ekalla lenkillä ollut, jossain vaiheessa tuntui moottorin toimivan ns.viiveellä (kerran aikaisemmin sähköläskiä ajanut ja se oli tuollainen 6000€:n arvoinen joten ehkä sen moottorin toimintaan vertasin suoraan), toki myös tuo 25km rajoitin tulee turhan helpolla vastaan ajoittain.

Nemonen
27.07.2019, 11.21
Perkele, maksoin omastani ihan täyden hinnan! Pitänee käydä ensi viikolla pyörähtämässä tuolla Outletissa ja ostaa täysihintaisen tilalle tuollainen mikäli niitä vielä siellä on jäljellä :D

Ei tuon moottorin käyttäytyminen ihan 100% sujuvaa tuolla ekalla lenkillä ollut, jossain vaiheessa tuntui moottorin toimivan ns.viiveellä (kerran aikaisemmin sähköläskiä ajanut ja se oli tuollainen 6000€:n arvoinen joten ehkä sen moottorin toimintaan vertasin suoraan), toki myös tuo 25km rajoitin tulee turhan helpolla vastaan ajoittain.

Laitan tähän liittyen tietoa tuonne Ramblerin omaan ketjuun, niin ei tule tähän liikaa offtopiccia.

markkinn
27.07.2019, 20.33
Onko Shimano E8000ssa semmoinen viive ja pieni kolahdus ennen kuin avustus lähtee päälle? Ihan kuin ekoilla kilsoilla ei olisi ollut semmosta tai sitten en vaan huomannut. Poljin liikahtaa ehkä pari cm aivan kuin polkasisi tyhjää ja sitten lähtee veto päälle.

Pyörän spekseissä E7000 moottori mutta E8000 tuossa näkyy olevan. Olisi riittänyt pienempikin kyllä näin ensi tuntumalla. Hämmentäviä vehkeitä nämä.

hakpas
27.07.2019, 20.58
^On sellainen pieni nytkähdys. Aluksi en sitä itsekkään huomannut, sitten vähän aikaa melkein häiritsi ja nyt muutama tuhat km myöhemmin sitä ei huomaa tai ainakaan kiinnitä mitään huomiota.

markkinn
27.07.2019, 21.46
Ok, kiitos. Ehkäpä siihen tottuu ja pääasia ettei ole mikään vian merkki.

Onkos muut ostaneet Merida eone twenty 600 ja siinä ollutkin E8000 moottori vaikka speksit sanoo E7000?
https://www.merida-bikes.com/en/bike/217/eone-twenty-600

Täytyy sanoa että vaikka iskarina on suntouri niin hienosti pelaa. Ainakin uutena.

Vaimo kävi 2min testaamassa minun sähköpyörää ja tilasi samantien itselle sähköpyörän. Koukuttavia laitteita.

Noob99
28.07.2019, 17.53
Auttakaa aloittelijaa valitsemaan. Noin 3000 täysjousto hakusessa ja vaihtoehtoina Canyon Neuron tai Spectral, joissa Shimanon kone. Tai Bulssin https://www.bulls-bikes.com/produkt/bulls-e-streamevotr2275-797-48441?sku=797-48451_ZEG Brosella tai https://www.bulls-bikes.com/produkt/bulls-six50tr1-794-66341?sku=794-66341_ZEG Boschilla. Miten nuo muuta osat? Mihinkään dh-hommiin ei ole tarvetta, mutta metsään kuitenkin niin kovaa kuin pääsee ja uskaltaa. Ja saa ehdottaa muutakin pyörää, nämä nyt vain ovat tässä vaiheessa vaihtoehtoja.

Kemizti
28.07.2019, 17.59
Bulls eStream EVO TR 2:lle vahva suositus, oma toki "jonkin verran" jo modattu, mutta oli vakionakin ihan soiva peli, Brosen koneella nimenomaan!!https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190728/599069831edaa35dc460870350dcde5c.jpg

hphuhtin
28.07.2019, 18.15
Bulls Brosella kelpaisi kyllä itsellekin. Ei noi muutkaan huonoja ole, kaikissa on puolensa. Bosch ehkä kannattaa katsoa onko 2020 malli, äkkivilkaisulla en hoksannut tietoa siitä, mutta ulkonäkö on edelliseen useamman vuoden vanhaan malliin viittaava.

Noob99
28.07.2019, 18.27
Näyttääpä hyvältä!! 💪

Tuplis
28.07.2019, 19.33
No mites E-Sommetti

Noob99
28.07.2019, 20.12
No mites E-Sommetti
Toki kelpais, mut ei näytä S-kokoa olevan missään, ja ilmeisesti hintakin olis jo kovempi.

Tuplis
28.07.2019, 20.28
No juu saatavuus taitaa olla huono jo tähän aikaan vuodesta. Välillä tupsahtelee muutamia myyntiin.

Linkkaamasi Bulls Brosella on 3900e, E-Sommetti irtoaa kyllä halvemmalla. Halvimmillaan Deorea myytiin n. 3000e wigglellä

Kemizti
28.07.2019, 20.47
Bullsista kannattaa muuten sit kysyä tarjous kotimaiselta jälleenmyyjältä www.movego.fi saattaa yllättyä positiivisesti [emoji6]

larppa9
29.07.2019, 02.12
Aloittelijana tällä foorumilla kaipaisin vielä kovasti apua, kun Canyonin alet ovat päättymässä. Alkanut polkuajo muutenkin kiinnostaa ja nyt pitenevän työmatkan varjolla sähkömaasturit kiehtoa entistä enempi. Päivittäistä työmatkaa tulisi ympäri vuoden ja tämän lisäksi metsien kiertelyä. Aloittelija kun olen, budjetti hommaan olisi tuossa 3000e tuntumassa. Canyonilla on Neuron: oneista aleja ja tiedustelisinkin, onko tuossa 5.0-versiossa jotakin sellaista, miksei soveltuisi em. ajoon? Muitakin pelejä samassa hintaluokassa saa ehdottaa.

Haraldis
29.07.2019, 12.40
Tuo Bulls-Bikes eStream Evo TR 2:n huonoin puoli on ehdottomasti nuo Suntourin joustot. Joudut kyllä päivittämään kuten "Kemizti" on omaansa vaihtanut ainakin Foxin keulan.
Jos ajatuksissa on trailailla metsässä "niin kovaa kuin pääsee ja uskaltaa", niin kyllä noilla joustoilla on iso merkitys juurakoissa ja kivikoissa.

Tuossa Bullsissa on kyllä hiukan myös tingitty jarruosissa - toki Shimanon edulliset Deore RD M6000 muovisuudesta huolimatta ovat toimivia.

Brosen tai Shimanon kone on imho hyvä valinta. Minulta iso peukku Spectral:ON'lle:cool: - vielä tänään Canyonilla BreakAway Sale!

Haraldis
29.07.2019, 12.49
Aloittelijana tällä foorumilla kaipaisin vielä kovasti apua, kun Canyonin alet ovat päättymässä. Alkanut polkuajo muutenkin kiinnostaa ja nyt pitenevän työmatkan varjolla sähkömaasturit kiehtoa entistä enempi. Päivittäistä työmatkaa tulisi ympäri vuoden ja tämän lisäksi metsien kiertelyä. Aloittelija kun olen, budjetti hommaan olisi tuossa 3000e tuntumassa. Canyonilla on Neuron: oneista aleja ja tiedustelisinkin, onko tuossa 5.0-versiossa jotakin sellaista, miksei soveltuisi em. ajoon? Muitakin pelejä samassa hintaluokassa saa ehdottaa.

Canyon:ON Neuron on tasapainoinen kokonaisuus osiltaan - ei mitään huippuluokkaa, mutta toimivia.
Jos pääpaino on työmatka-ajoissa niin kelpaa kyllä. Jos taas mielit metsään rytyyttämään katsoisin Spectral:ON'ia (toki vähän arvokkaampi).

Itse painin Neuronin ja Spectralin välillä ja täältä sain voimakkaan suosituksen Spectraliin, enkä ole katunut,
kun kuitenkin haluaa ajaa mielummiin siellä ojan toisella puolen kuin pyörätiellä:D

Kemizti
29.07.2019, 13.07
Suntouri toimi lämpimissä olosuhteissa ihan hyvin (pakkasessa taas ei, ois vaatinut notkeammat öljyt sisäänsä), mun pyörässä oli siis Bullsiksi brändätty 120mm Suntour Aion, siis tällainen (https://m.vitalmtb.com/product/guide/Forks,33/SR-Suntour/Aion-35-RC-PCS,21373#product-specs) joka ei ihan "hinnat alkaen kura suntouri" ole.. tukevakin, 35mm liukuputkilla. Takaiskarina RockShox Deluxe RT. Foxiin päivitin "puolivahingossa" kun sattui fillaritorilta halvalla ja oli 20mm pidempi kuin vakiokeula..

Tektron jarrut on teholtaan jopa yllättävän ok, tuntuma ei toki ole merkkijarrujen tasolla. Deore takavaihtaja toimii mainiosti, liipasimen päiviin XTR:ksi, kun sattui olemaan "hyllyssä jemmassa" vanhoista rojekteista. Tankoakin levensin 60mm, ja tosiaan anglesetin laitoin.

Mutta, sanottakoon että ostin pyörän ajatuksella "edullinen täpäri missä on Brose, eikä pyörässä lue Specialized.." ..koska kaikki muu on helppo päivittää..

Noob99
29.07.2019, 13.27
Kiitos vinkeistä! Täälläpäin ei taida niin isoa maastoa olla, että jäis joustoista kiinni, ja taitaa kuskin omat taidot asettaa suuremmat rajat jos maastoja löytyy. Talvet menee varmaan edelleen Cube Nutraililla, joten ei liene sekään iso ongelma. Ja jos ihan rehellinen olen, niin jotenkin tuo Brose houkuttaa Shimanoa enemmän, vaikka molemmista hyvää olen lukenut.

Haraldis
29.07.2019, 13.34
Hupsista - siis kun puhuin tuolla aikaisemmin Bullsista, niin tarkoitin Shimanon vaihteistoa, enkä jarruosia:(
Noista Tektron jarruista en osaa sanoa mitään, mutta "Kemizti" juuri todisti niiden olevan teholtaan ainakin riittäävät.

larppa9
29.07.2019, 14.50
Canyon:ON Neuron on tasapainoinen kokonaisuus osiltaan - ei mitään huippuluokkaa, mutta toimivia.
Jos pääpaino on työmatka-ajoissa niin kelpaa kyllä. Jos taas mielit metsään rytyyttämään katsoisin Spectral:ON'ia (toki vähän arvokkaampi).

Itse painin Neuronin ja Spectralin välillä ja täältä sain voimakkaan suosituksen Spectraliin, enkä ole katunut,
kun kuitenkin haluaa ajaa mielummiin siellä ojan toisella puolen kuin pyörätiellä:D

Kiitos kommentista. 6.0-mallit näyttävät tällä hetkellä olevan samoissa hinnoissa, joten sikäli ei eroa ole. Kuitenkin käytännön syistä joutuu sitä työmatkaakin painamaan, joten jotenkin vaakakuppi kääntyy herkästi tuonne 29" neuroniin 29+27,5" spectralin sijaan. Neuronien osalta 5.0:ssa ei taida olla lukittavaa perää, joten täytyisi niistä mennä 6.0 mallilla...

MiG-77
29.07.2019, 16.20
Suntouri toimi lämpimissä olosuhteissa ihan hyvin (pakkasessa taas ei, ois vaatinut notkeammat öljyt sisäänsä), mun pyörässä oli siis Bullsiksi brändätty 120mm Suntour Aion, siis tällainen (https://m.vitalmtb.com/product/guide/Forks,33/SR-Suntour/Aion-35-RC-PCS,21373#product-specs) joka ei ihan "hinnat alkaen kura suntouri" ole.. tukevakin, 35mm liukuputkilla. Takaiskarina RockShox Deluxe RT. Foxiin päivitin "puolivahingossa" kun sattui fillaritorilta halvalla ja oli 20mm pidempi kuin vakiokeula..

Eikai ne paremman pään Suntourit ihan susia ole toisin kuin mitä tältä foorumilta monesti saa lukea (Täältä foorumilta saa helposti käsityksen että jos siinä lukee Suntour=p*ska). Ihan hyvät arvostelut esim on tuo Suntourin Aion on saanut nimenomaan hinta/laatu suhteeltaan: https://www.bikemag.com/gear/components/suspension/forks/review-suntour-aion-rc-fork/

baawali
30.07.2019, 15.08
Kenellä täällä on Meridan eOne Sixty 800 poljettavana, niin kertokaa millainen pyörä on ollut ja oletteko olleet tyytyväisiä.

hai71
30.07.2019, 20.33
Moi! Minulla oli yli vuoden polkoajokäytössä. Mahtava pyörä, ketterä polkuajossa, ei mitään huonoa sanottavaa. Shimanon moottori toimi ongelmitta ja olen hakemassa par'aikaa uutta pyörää ja siinäkin tulee olemaan Shimanon 8000 moottori. Uusi pyörä voi olla sixty 900e, niin hyvä tuo sixty 800 oli 😀

baawali
30.07.2019, 21.52
Tilasitko pyörän ilman koeajoa vai pääsitkö kokeilemaan runkokokoa livenä? Mietin M ja L koon välillä kun pituutta on 180.

PekkaLyyti
30.07.2019, 22.15
muut ostaneet Merida eone twenty 600 ja siinä ollutkin E8000 moottori vaikka speksit sanoo E7000?
https://www.merida-bikes.com/en/bike/217/eone-twenty-600
Itsellä Merida eBig Nine 500. Meridan omissa spekseissä E7000. Mutta bike-discountilla E8000 ja sillä se tulikin.

hai71
30.07.2019, 22.17
Tilasin ilman koeajoa. Itse olen 174 ja M sopii hyvin. Luulisin, että L on sinulle oikea koko.

J-ML
31.07.2019, 18.31
https://www.bike-discount.de/en/buy/mondraker-prime-29-885903

Ensimmäistä sähköpyörää mietin. Olivatko noi enempi geometrialtaan alamäki ajoon? Metsäteille ja kadulle tarkoitus pyörä ostaa. Cube Reaction SL 500 mietin, kun oli -10 % aina viikonloppuisin bike discountissa 2700€. Mutta haluan tuon uuden 2020 boschin ja ison akun.

J-ML
31.07.2019, 18.42

Ensimmäistä sähköpyörää mietin. Olivatko noi enempi geometrialtaan alamäki ajoon? Metsäteille ja kadulle tarkoitus pyörä ostaa. Cube Reaction SL 500 mietin, kun oli -10 % aina viikonloppuisin bike discountissa 2700€. Mutta haluan tuon uuden 2020 boschin ja ison akun.

https://ebike-mtb.com/en/haibike-updates-2020-bosch-gen4/

Myös uudet Haibiket jäykkäperäisenä kiinnostaa, kun niitä vaan tulee. Mielellään haluaisin shimanon vaihteet. Pari vuotta näitä täällä lueskellut. Viisaammat voi kertoa lisää Esim. S-ramin ja shimanon vaihteiden eroista +ja -.

villariveijari
31.07.2019, 20.07
En osaa sramin ja shimanon eroista paremmuuden kannalta kommentoida, mut sramin vaihtaja ainakin helpottaa talvella niitä, jotka ajaa rukkaset kädessä, sillä siinä molempiin suuntiin tökitään peuklolla. Itel ei ainakaa mitää pahaa sanottavaa sramista muutenkaan, ja kai se on niinkin, et ne on helponta vaihtaa jälkikäteen, et ei sitä pyörää vaihtajien ym. takia kannata ostaa, jos ne on jokatapaukses laadukkaita.

Pipo
31.07.2019, 20.12

Kerrotko miksi haluat tuon uuden Boschin ? ....Kun itse en näe siinä mitään minkä vuoksi sen haluaisin vaan näen esim. Shimanon ja Brosen selkeästi sitä parempina.

J-ML
31.07.2019, 20.29
Kerrotko miksi haluat tuon uuden Boschin ? ....Kun itse en näe siinä mitään minkä vuoksi sen haluaisin vaan näen esim. Shimanon ja Brosen selkeästi sitä parempina.

Emtb mode ja isoakku. Voi toki ehdottaa pyöriä, mitä ketjun aloituksessa tarkoituskin. Perus hyvät osat ja hyvä keula pitää ainakin olla. Vanhaa boschia en halua. Tilanne elää kun ei mitään mallia vielä ole lukkoon lyöty. Näitä sähköpyörien mersuja Esim. Spessu turha ehdottaa. Kuitenkin sen sähköpyörien "Skoda Octavia" tarkoitus ostaa.

Pipo
31.07.2019, 20.52
Osta sellainen pyörä minkä avustustasoja voit itse säätää. Se on hyvä lähtökohta. Boschilla se ei onnistu. Edes softan päivittäminen itse ei onnistu.

J-ML
31.07.2019, 20.59
Osta sellainen pyörä minkä avustustasoja voit itse säätää. Se on hyvä lähtökohta. Boschilla se ei onnistu. Edes softan päivittäminen itse ei onnistu.

Uskon noiden boschin eri modet riittää. Miksi turhaa muuttaa niitä. Tietysti jos haluu hifistellä. Luotettavuus myös tärkeä tekijä. En halua mitään laakerijumppaa heti 1000 km jälkeen, kuten jollain oli vanhan boschin kanssa. Tietty ketjut ja rattaat sähköpyörässä enempi kuluu kuin luomussa.

Pipo
31.07.2019, 21.42
No, virheistähän sitä oppii ;)

Tarapaappa
31.07.2019, 22.22
Täällä keskusteluissa lähes poikkeuksetta Boschista puhuttaessa tarkoitetaan CX Performancea - eikä tietysti ihme, kun niitähän ne maastopyörissä pääasiassa ovatkin.

Nostaisin keskusteluihin Active Line Plussan, josta itselläni on positiivisia kokemuksia nyt 700 km:n verran niin hiekkatie- kuin polkuajostakin. Tehokkaampaan Boschiin verrattuna moottori on luonteeltaan huomattavasti pehmeämpi, ja ajaminen on luonnollisempaa vaihdot mukaan lukien. Lisäksi se on hiljainen eikä vastusta 25 km/h:n jälkeen läheskään yhtä paljon kuin CX. Nämä ovat siis tietysti omia subjektiivisia kokemuksiani ja perustuvat CX:n osalta muutaman kymmenen kilometrin koeajeluihin.

Jos olet etsimässä parin tonnin sähkömaasturia, kannattaa ehdottomasti tähänkin moottorivaihtoehtoon tutustua. 50 Nm vääntöä riittää yllättävän hyvin - varsinkin jos ei ole pakko ylämäessä kiihdytellä.

Oma pyöräni on KTM Macina Ride paremmalla keulalla ja vaihteistolla päivitettynä. Se tosin tullee ensi kaudeksi täysjoustosähkömaasturiin vaihtumaan, mutta kaikkein vähiten tuon moottorin takia.

Edit: Unohtui vielä kehua akun kestoa, joka on myös tehokkaampaa veljeään parempi. Yhdellä latauksella ajelee mukavasti kolme puolentoista tunnin lenkkiä helpohkoilla poluilla toiseksi ylintä avustustasoa käyttäen.

J-ML
31.07.2019, 22.29
Täällä keskusteluissa lähes poikkeuksetta Boschista puhuttaessa tarkoitetaan CX Performancea - eikä tietysti ihme, kun niitähän ne maastopyörissä pääasiassa ovatkin.

Nostaisin keskusteluihin Active Line Plussan, josta itselläni on positiivisia kokemuksia nyt 700 km:n verran niin hiekkatie- kuin polkuajostakin. Tehokkaampaan Boschiin verrattuna moottori on luonteeltaan huomattavasti pehmeämpi, ja ajaminen on luonnollisempaa vaihdot mukaan lukien. Lisäksi se on hiljainen eikä vastusta 25 km/h:n jälkeen läheskään yhtä paljon kuin CX. Nämä ovat siis tietysti omia subjektiivisia kokemuksiani ja perustuvat CX:n osalta muutaman kymmenen kilometrin koeajeluihin.

Jos olet etsimässä parin tonnin sähkömaasturia, kannattaa ehdottomasti tähänkin moottorivaihtoehtoon tutustua. 50 Nm vääntöä riittää yllättävän hyvin - varsinkin jos ei ole pakko ylämäessä kiihdytellä.

Oma pyöräni on KTM Macina Ride paremmalla keulalla ja vaihteistolla päivitettynä. Se tosin tullee ensi kaudeksi täysjoustosähkömaasturiin vaihtumaan, mutta kaikkein vähiten tuon moottorin takia.

Edit: Unohtui vielä kehua akun kestoa, joka on myös tehokkaampaa veljeään parempi. Yhdellä latauksella ajelee mukavasti kolme puolentoista tunnin lenkkiä helpohkoilla poluilla toiseksi ylintä avustustasoa käyttäen.

Tehokkain moottori pitää olla. Ei tule pelkästään kuntoiluun vaan vähän niin kuin mp korvikkeeksi.

Tuntsa
01.08.2019, 10.02
Uusi Bosch moottori on koeajojen mukaan ilmeisesti hankala virittää edes nopeuden suhteen ja äänekäs. Muuten varmasti huippuluokan laite. Tosin nämä ovat toisen käden tietoja. Omaa koeajoa ei ole. Omassa Yamahan PW-X:ssä säätömahdollisuuksia ei taida olla ja kyllä se hieman nyppii.

hphuhtin
01.08.2019, 11.03
Ihmettelisin, jos tuohon uuteen Boschiin ei säätömahdollisuuksia rajoituksen suhteen jossain kohtaa ilmestyisi. Sen verran uusi, että ei ole pajat ehtineet tutustua. Jos on kysyntää, tulee tarjontaa. Tottakai Boschin pitää sanoa että se on mahdotonta, EU vaatii. Ihmisen tekemä rajoite tuppaa olemaan ihmisen kierrettävissä (joskaan ei esim. itseni, jos osaisin, varmaan myisin ratkaisua netissä :))

Dille Vallaton
01.08.2019, 12.33
Tehokkain moottori pitää olla. Ei tule pelkästään kuntoiluun vaan vähän niin kuin mp korvikkeeksi.

Siis jäykkäperä ja vaatimus tehokkain moottori. Öö? Jos haluaa rätkän korviketta, niin täysjousto on se juttu. Itsellä myös tärkeää että moottorissa on potkua kun laittaa tehokkaimman moodin päälle. Toistaiseksi uusi Spessu Brosen Mag S-padalla on omiin jalkoihin tehokkaimman tuntuinen. Vanhat Boschit, vanhat Broset, Shimanon 8000 ja Yamahan PW-X olen kokeillut!!! Rocky Mountain kyllä kiinnostaa todella paljon ja saattaa 2019 Levo vaihtua siihen.
Vai käsitinkö väärin ja tarkoitus on sähköavusteisella filolla korvata katumopo :D
Tässä olisi kyllä myös ihan soivan oloinen peli, mutta koska saa ja miten on jos Boschin uusi järjestelmä on täysin suljettu 25 km/h nopeuden suhteen!
http://www.e-fillari.fi/cannondale-moterra-2020/

J-ML
01.08.2019, 14.45
Siis jäykkäperä ja vaatimus tehokkain moottori. Öö? Jos haluaa rätkän korviketta, niin täysjousto on se juttu. Itsellä myös tärkeää että moottorissa on potkua kun laittaa tehokkaimman moodin päälle. Toistaiseksi uusi Spessu Brosen Mag S-padalla on omiin jalkoihin tehokkaimman tuntuinen. Vanhat Boschit, vanhat Broset, Shimanon 8000 ja Yamahan PW-X olen kokeillut!!! Rocky Mountain kyllä kiinnostaa todella paljon ja saattaa 2019 Levo vaihtua siihen.
Vai käsitinkö väärin ja tarkoitus on sähköavusteisella filolla korvata katumopo :D
Tässä olisi kyllä myös ihan soivan oloinen peli, mutta koska saa ja miten on jos Boschin uusi järjestelmä on täysin suljettu 25 km/h nopeuden suhteen!
http://www.e-fillari.fi/cannondale-moterra-2020/

Ei nyt korvata , mutta aina halunnut että vehkeet liikkuu oli sitten mikä. Ostaa kerralla pelin niin ei tarvii sitten heti olla toista ostamassa. Varmaan vähän turhan kallus tuo. Ja metsäpolkuja tarkoitan ei mitään enduroa.

jakemon
01.08.2019, 22.13
Tuli hommattua tunturin emax itselle, nyt hakusessa toinen pyörä talouteen vaimolle/itselleni. Mitä mieltä kokeneemmat on sellaisesta ideasta että ostaisi pyörän jolla molemmat voi ajaa, vaimolla pituutta 164cm ja itselläni 183cm? Hakusessa siis täysjousto ja ensin naisen voi opettaa hiekkateille jonka jälkeen pikkuhiljaa maastoon. Kummallakaan ei juuri kokemusta maastossa ajamisesta, mutta itse sytyin siihen täysin tuollaisen pyörän hommattuani.

Kaipaan siis mielipiteitä tuosta pyörän hankinnasta kahdelle melko erikokoiselle henkilölle ja myös mitä pyörää kannattaa katsella, budjetti pyörii max noin 3.5-4.5k€ hujakoilla.

Täällä päin suomea ei ole mahdollista päästä juurikaan testaamaan kyseisiä pyöriä, niin kuulostellaan ensin täältä. Moottorina mielellään shimano e8000 tai yamaha.

-Jarkko

MRa
01.08.2019, 22.24
Tuli hommattua tunturin emax itselle, nyt hakusessa toinen pyörä talouteen vaimolle/itselleni. Mitä mieltä kokeneemmat on sellaisesta ideasta että ostaisi pyörän jolla molemmat voi ajaa, vaimolla pituutta 164cm ja itselläni 183cm? Hakusessa siis täysjousto ja ensin naisen voi opettaa hiekkateille jonka jälkeen pikkuhiljaa maastoon. Kummallakaan ei juuri kokemusta maastossa ajamisesta, mutta itse sytyin siihen täysin tuollaisen pyörän hommattuani.

Kaipaan siis mielipiteitä tuosta pyörän hankinnasta kahdelle melko erikokoiselle henkilölle ja myös mitä pyörää kannattaa katsella, budjetti pyörii max noin 3.5-4.5k€ hujakoilla.

Täällä päin suomea ei ole mahdollista päästä juurikaan testaamaan kyseisiä pyöriä, niin kuulostellaan ensin täältä. Moottorina mielellään shimano e8000 tai yamaha.

-Jarkko

Kovin on vaikea noin eri kokoisille saada samaa pyörää sopimaan. Katsoin yhden valmistajan kokosuositukaia, niin 164cm on juuri M koon alarajalla ja S ylärajalla. Vastaavasti 183cmlle suositellaan XL. Kyllä mieluummin oikean kokoinen fillari kuin kompromissi.

Sent from my iPad using Tapatalk

wiltzu
02.08.2019, 16.04
Kovin on vaikea noin eri kokoisille saada samaa pyörää sopimaan. Katsoin yhden valmistajan kokosuositukaia, niin 164cm on juuri M koon alarajalla ja S ylärajalla. Vastaavasti 183cmlle suositellaan XL. Kyllä mieluummin oikean kokoinen fillari kuin kompromissi.

Itselläni pituutta 176 ja puolisolla 169. Hänelle M-kokoinen pyöräni ei tuntunut sopivalta.
Rungon korkeus oli liikaa, eli yksi lähtökohta voisi olla hankkia pyörä, jonka päällä puolisosi voi seistä ilman että haaroväli osuu runkoon.
Hissitolpalla sitten säätö polkijan mukaan.

villariveijari
02.08.2019, 16.08
Eikös maaatossa toimi liian pienikin pyörä, joten kannattaisko mennä lyhyimmän mukaan?

Dille Vallaton
02.08.2019, 16.13
Haloo ja hyvää päivää!!! 176/169 on vähän eri asia kuin 164/183. Tuohon väliin osuva on paska molemmille. Edes suunnilleen jommalle kummalle sopiva on kuitenkin toisella sysipaska. 164 S ja 183 L, tai jopa ehkä XL.

Tuplis
02.08.2019, 16.47
Ainakin Emtb foorumilla nimimerkki Gary näyttäisi ajavan omasta tahdostaan 180senttisenä S-koon E-Sommettia.

Roiala
02.08.2019, 17.00
Meillä on kuskit 158/190 ja ajellaan samalla 19" fatilla ihan tyytyväisinä...
Mutta eihän sitä toisen mieltymyksistä ja tarpeista osaa sanoa.

maustevoi
03.08.2019, 11.32
Täällä kun ei ole mitään yleistä tyhmien kysymysten ketjua, niin lainaillaan..

Focus Jam 6.7 Plussassa eturengas ei pyöri ihan vapaasti/vinkuu, kun pyöräyttää rengasta nostaen samalla haarukasta.
Onko kyseinen ongelma siis levyjarruista säädettävä asia? Sellainen kevyt hankaus.. En muista, että olisi "uutena" ollut, mutta nyt on.
--

Hauskaa hommaa kyllä tuo E-MTB touhu. Pitää vissiin ruveta varusteita ostelemaan, eilen laskettelin bikeparkissa.. Hulluja ratoja kyllä jotkut osaa laskea... Ei meinaa kengät pysyä polkimilla (polkimet vasta tulossa postissa), mut nähtävästi pitää ostaa jotku "ajokengätkin" flättipolkimille - mitkä?

Velogi
03.08.2019, 11.36
Focus Jam 6.7 Plussassa eturengas ei pyöri ihan vapaasti/vinkuu, kun pyöräyttää rengasta nostaen samalla haarukasta.
Onko kyseinen ongelma siis levyjarruista säädettävä asia? Sellainen kevyt hankaus.. En muista, että olisi "uutena" ollut, mutta nyt on.

Jarrusatulan keskitys useimmiten auttaa tuohon vaivaan.

oem
03.08.2019, 12.13
Täällä kun ei ole mitään ...

Hauskaa hommaa kyllä tuo E-MTB touhu. Pitää vissiin ruveta varusteita ostelemaan, eilen laskettelin bikeparkissa.. Hulluja ratoja kyllä jotkut osaa laskea... Ei meinaa kengät pysyä polkimilla (polkimet vasta tulossa postissa), mut nähtävästi pitää ostaa jotku "ajokengätkin" flättipolkimille - mitkä?
Ilman polkimia saattaa käydä kuten pikkuoravan "aroille paikoille" ja näkökin on vaarassa:D

maustevoi
03.08.2019, 12.32
Ekaa kertaa asentelin Focus T. E.C packin. Onko tosiaan näin että ei ole lukitusmahdollisuutta siihen? Sehän varastetaan hetkessä, noh, pitää vissiin matkassa kuljetella. Menneekö kotivakuutukseen akun varastaminen, jos ei ole akku lukittu?

maustevoi
03.08.2019, 16.43
Jarrusatulan keskitys useimmiten auttaa tuohon vaivaan.

No niin tuli painettua jarrua, kun oli koko tuo koko jarrusatula erillään ja yhteenhän ne palat loksahti.. Mitenhän ne saa auki.. Levyjarrusta tuo laahaus kuuluu, koska ei äännä ilman jarruja..

hphuhtin
03.08.2019, 16.49
Sentään oli palat välissä niin ei männät pullahtaneet lattialle.. :)

Varovasti jotain kapeaa palojen väliin ja vääntäen. Jos ei liiku, voi auttaa avata ilmausruuvia - mutta katso ensin ilmausohjeet netistä jos ei ole tuttua. Esim. kahvan asento niin, että ilmausruuvi on ylimpänä. Ja jarrujen ilmaus sitten todnäk edessä muutenkin jos ruuvia aukaisee.

maustevoi
03.08.2019, 17.00
Sentään oli palat välissä niin ei männät pullahtaneet lattialle.. :)

Varovasti jotain kapeaa palojen väliin ja vääntäen. Jos ei liiku, voi auttaa avata ilmausruuvia - mutta katso ensin ilmausohjeet netistä jos ei ole tuttua. Esim. kahvan asento niin, että ilmausruuvi on ylimpänä. Ja jarrujen ilmaus sitten todnäk edessä muutenkin jos ruuvia aukaisee.

Jotain nesteitä tuolta ainakin tihkuu, pitääkö niitäkin sitten jossain käydä lisäilemässä vai saako tuosta kasattua jarrun laittamalla osat takaisin paikoilleen, vai pitääkö jotain temppuja tehdä..?
Juu, ihan uusia hommia, jos sais nuo eturarrut edes toimimaan tänään... Menipä taas.

Häiritsee myös se, että laahaamista en saa loppumaan, ainakaan ns. pikasäädöllä.

EDIT: Koska osatietoisuuttakaan ei sinällään ole, niin jos joku osaa linkata jonkun videon, missä opastetaan miten saan tuon jarrun taas peliin, niin otan mielelläni vastaan. Nyt se siis on tunnoton, eli ilmaako siellä sitten lienee vai mitä. Tuli turhaan niitä kaiken maailman ruuvejakin aukoiltua jarrusatulasta, jos olisi jostain löysäämällä ne palat toisistaan levenneet.. Jostakin tihkui vähän nestettäkin.
Mitähän osia ja aineita tarvitsen ja mitä pitäisi tehdä, että sain tuon etujarrun pelaamaan.
Harmittaa lähinnä, että uusi pyörä laahaa levyistä.

Sama kait se on viedä huoltoon sitten, ei ole nyt tuossa jarrussa tuntumaa eikä jarrupalat liiku enää. Tuli jotain nestettä jarrusatulan jostakin välistä vähän pihalle, ei paljoa mutta vähän kädet sotkeentui. Sellasta kirkasta.. Nooh katsellaan Googlea vielä, mutta maanantaina huoltoon sitten viimeistään =). 150km ajettu ja ylipäätään se, että laahaa edes vähän yllättää kyllä.

hphuhtin
03.08.2019, 17.20
Sanoin, että katso ohjeet ensin ennenkuin aukaiset, tsktsk :) En nyt ehdi ohjeita guuglailemaan koska olen liikkeellä. Löytyy helposti ja helposti korjattavalta tuo vielä kuulostaa. ”Bleed shimano disc brakes” tms. googleen,

jalkkis
03.08.2019, 17.39
Tyhmä kysymys täältäkin. Suurin osa sähköfillareista näyttäis painavan 20-24kg tms. Kuitenkin moottori+akku+hilppeet ovat n. 6kg. Onko rungot valurautaa vai mistä tulee lisää kiloja? Itse kun on tottunut, että 10kg luomu on painava hiukka ihmettelen noita kiloja..

MRe
03.08.2019, 18.00
^Tästä oli jo aiemmin keskustelua. Sähkäreiden rungot ovat järeämpiä kuin normifillarissa. Ja ei noi 160-180 -milliä molemmistä päistä joustavat mitään kymmenen kilon vehkeitä ole.

MRe
03.08.2019, 18.06
Jotain nesteitä tuolta ainakin tihkuu, pitääkö niitäkin sitten jossain käydä lisäilemässä vai saako tuosta kasattua jarrun laittamalla osat takaisin paikoilleen, vai pitääkö jotain temppuja tehdä..?
Joo-o, vitosen suutari ja kympin vahinko :D

Kyllä tuosta kalun saa, mutta jos sulla on olleet palat kiinni, ne pitää puhdistaa nyt öljystä ja mahdollisesti polttaa vielä päälle. Lisäksi jarrut pitää ilmata ja mahdollisesti lisätä öljyä.

Mutta jos nyt olet tässä pisteessä, voi olla fiksuinta viedä liikkeeseen.

Vastaisuuden varalle: jos palat laahaa, niin älä irrota mitään. Löysää hieman niitä pultteja, jotka pitävät jarrusatulan kiinni pyörässä. Sen verran, että satula pääsee liikkumaan sivusuunnassa, kun sormin kokeilee. Paina jarru kevyesti pohjaan, jolloin satula keskittää itsensä ja kiristä pultit. Mutta tämä metodi edellyttää, että jarrussa on palat paikoillaan ja se jarrulevy välissä, eli kiekko kiinni.

MRa
03.08.2019, 18.40
Juu, ihan uusia hommia, jos sais nuo eturarrut edes toimimaan tänään... Menipä taas.

Häiritsee myös se, että laahaamista en saa loppumaan, ainakaan ns. pikasäädöllä.

EDIT: Koska osatietoisuuttakaan ei sinällään ole, niin jos joku osaa linkata jonkun videon, missä opastetaan miten saan tuon jarrun taas peliin, niin otan mielelläni vastaan. Nyt se siis on tunnoton, eli ilmaako siellä sitten lienee vai mitä. Tuli turhaan niitä kaiken maailman ruuvejakin aukoiltua jarrusatulasta, jos olisi jostain löysäämällä ne palat toisistaan levenneet.. Jostakin tihkui vähän nestettäkin.
Mitähän osia ja aineita tarvitsen ja mitä pitäisi tehdä, että sain tuon etujarrun pelaamaan.
Harmittaa lähinnä, että uusi pyörä laahaa levyistä.

Sama kait se on viedä huoltoon sitten, ei ole nyt tuossa jarrussa tuntumaa eikä jarrupalat liiku enää. Tuli jotain nestettä jarrusatulan jostakin välistä vähän pihalle, ei paljoa mutta vähän kädet sotkeentui. Sellasta kirkasta.. Nooh katsellaan Googlea vielä, mutta maanantaina huoltoon sitten viimeistään =). 150km ajettu ja ylipäätään se, että laahaa edes vähän yllättää kyllä.

Toveri MRe jo sinua neuvoikin. Tuo jarrujen ilmaus on yksi hankalammista (ja v-mäisistä) asioista fillarin kanssa, mutta ohjeiden avulla täysin tehtävissä. Tarvittava ilmaussarja ja nesteet ei paljoa maksa ja kandee samalla hommata uudet palat, ovat sitten varalla ainakin. Jos tuosta selviät, sit selviät about kaikesta muustakin [emoji3]

maustevoi
03.08.2019, 18.59
Joo-o, vitosen suutari ja kympin vahinko :D

Kyllä tuosta kalun saa, mutta jos sulla on olleet palat kiinni, ne pitää puhdistaa nyt öljystä ja mahdollisesti polttaa vielä päälle. Lisäksi jarrut pitää ilmata ja mahdollisesti lisätä öljyä.

Mutta jos nyt olet tässä pisteessä, voi olla fiksuinta viedä liikkeeseen.

Vastaisuuden varalle: jos palat laahaa, niin älä irrota mitään. Löysää hieman niitä pultteja, jotka pitävät jarrusatulan kiinni pyörässä. Sen verran, että satula pääsee liikkumaan sivusuunnassa, kun sormin kokeilee. Paina jarru kevyesti pohjaan, jolloin satula keskittää itsensä ja kiristä pultit. Mutta tämä metodi edellyttää, että jarrussa on palat paikoillaan ja se jarrulevy välissä, eli kiekko kiinni.

Itseasiassa teinkin pari kertaa ns. "oikein" tuon, mutta silti laahasi jotenkin levyä tuon tempun jälkeen ja yrittäessä paikantaa syytä, tuli tehtyä peruuttamattomia virheitä. En vieläkään oikein keksi, että kun ei tuolleen "peruskeskittämällä" loppunu se hento hankausääni, että miten sen olisin saanut loppumaan.. Sitten menin räpeltämään vähän ruuveja, että onko täällä joku löysällä vai mikä ja löysäilin vääristä kohden :rolleyes::eek:..
Oikeastaan tuokaan ei harmittaisi, jos olisin keksinyt miten laahauksen saisin loppumaan.

Noh, pitää kai ne vehkeet ostella ilmaukseen, mutta taidan viedä liikkeeseen nyt koska en keksinyt syytä laahaukselle.. Ärsyttävä ääni.

hphuhtin
03.08.2019, 23.51
Toveri MRe jo sinua neuvoikin. Tuo jarrujen ilmaus on yksi hankalammista (ja v-mäisistä) asioista fillarin kanssa, mutta ohjeiden avulla täysin tehtävissä.

Ei ole kyllä mun mielestä ilmaus vaikeimmasta päästä, ainakin Shimanon mtb-jarruissa pitäisin jopa helppona. Neljä eri Shimanomallia löytyy tallista ja niistä kokemusta. Ennen mä ilmausta teen kuin pressfit-keskiölaakeria vaihdan tai iskareita huollan ja kiekkojen rihtaus ja napojen huoltokin on vielä todo-listalla opetella. Jos nämä on helpompia niin ehkä pitää pistää pyörähuolto pystyyn.. :)

Vivve
04.08.2019, 00.09
Ikinä en oo saanu levyjarrua keskitettyä kahvasta painamalla siten etteikö vähän aina laahais. Lopullinen hienosäätö täytyy tehdä löysäämällä vain toista pulttia kerrallaan ja kääntämällä jarrusatulaa käsin oikeaan suuntaan.

hphuhtin
04.08.2019, 09.21
Itse taas en muulla tavalla ole tehnytkään. Olen joskus pysäyttänyt juniorin tien päällä että ”keskitetäänpäs tuo kun hinkkaa” ja minuutissa parissa valmis hinkkaamattomaksi.

Tavarapyörän 203mm jarrulevy 20” kiekossa on vaatinut vähän enemmän säätöä kun pitää olla todella tarkasti kohdallaan, mutta en silti pitäisi vaikeana. Vaikka käsin sitten joutuisi säätämään on kuitenkin paljon hankalampiakin asioita pyörän huollossa. Valitettavasti ;)

MRa
04.08.2019, 10.39
Ei ole kyllä mun mielestä ilmaus vaikeimmasta päästä, ainakin Shimanon mtb-jarruissa pitäisin jopa helppona. Neljä eri Shimanomallia löytyy tallista ja niistä kokemusta. Ennen mä ilmausta teen kuin pressfit-keskiölaakeria vaihdan tai iskareita huollan ja kiekkojen rihtaus ja napojen huoltokin on vielä todo-listalla opetella. Jos nämä on helpompia niin ehkä pitää pistää pyörähuolto pystyyn.. :)

OT jatkuu.... No joo, jos osaa niin kaikki on helppoja. Ikävät muistot on Sram/Avid jarrujen ilmauksesta jossa DOT 5 neste josta mm pitää poistaa ilmakuplat kun se on ruiskussa. Kyl Pressfit hoituu helpostikin oikeilla työkaluilla ja kiekkoja oon kasannu sekä rihdannu. Meidän pitää pistää yhdeasä tuo pyörähuolto pystyyn, vielä kun löytyy kolmas joka tekee iskarit niin sitten on tiimi kasassa [emoji3]

hphuhtin
04.08.2019, 12.57
SRAM kyllä vaikuttaa vaikeammalta, johtuukohan Shimanon patenteista(?). Katsotaan kun tulee eteen, Rivalit on nyt yhdessä pyörässä :)

Jotta ei olisi OT, niin tässä olisi sähköläski 2200€ kun huomioi S-bonuksen :) https://www.prisma.fi/fi/prisma/tunturi-sahkopyora-tribe-10v-43cm-punainen-musta

Luulin, että Tunturi tekee vain emaxia, mutta näköjään on halvempikin versio. Tai eihän tuo mitään Tunturin suunnittelemaa liene tämäkään.

J-ML
04.08.2019, 14.49
Bike-Discountissa taas tänään -10% Cubeista. Tuli muuten mieleen onko tuossa vanhassa Boschissa Cx muita huonoja puolia kuin "ryntäilevä" ja sitten se toisen puolen laakeri missä se suoja. Onko siis ongelma tuo moottori ? Cube SL lähtisi nyt 2699€.

hphuhtin
04.08.2019, 15.11
Ei se CX ”ryntäile” kuin ehkä turbolla, jolloin toivookin äkäistä lähtöä :) ja maastoajossa mennään emtb-moodissa tai kevyemmin. Laakerin suojus eturattaan takana vaatii säännöllistä uudelleenrasvausta pysyäkseen suojassa.

On ollut tarkoituksena kokeilla laakerille MudStopin suojaa, pitäisikin tilata (https://velolab.be/produit/mudstop/). Näyttäisi noin kuvan perusteella olevan paljon paremmin suojaava kuin se perussuoja, joka toki sekin on parempi kuin ei mitään (kuten ilmeisesti vähän enemmän vanhemmat moottorit tuli - niihinkin voi jälkikäteen laittaa).

J-ML
04.08.2019, 15.26
Ilmeisesti Shimanon E8000 ei olisi mitään tuollaisia ongelmia? Siis tarkoitan tuota rasvausjuttua. Uusi Bosch kiinnostaisi juuri että tuo ongelma todennäköisesti korjattu kokonaan.

jakemon
04.08.2019, 15.34
Haloo ja hyvää päivää!!! 176/169 on vähän eri asia kuin 164/183. Tuohon väliin osuva on paska molemmille. Edes suunnilleen jommalle kummalle sopiva on kuitenkin toisella sysipaska. 164 S ja 183 L, tai jopa ehkä XL.

Päädyttiin siihen että vaimolle hankitaan sopivan kokoinen pyörä kerralla ja että sen täytyy olla jäykkäperä.

Mitä pyörää suosittelisitte tuossa 3–4K€ haitarissa
Pituutta siis 164cm ja jalan sisämitta 77cm

hphuhtin
04.08.2019, 15.50
Ilmeisesti Shimanon E8000 ei olisi mitään tuollaisia ongelmia? Siis tarkoitan tuota rasvausjuttua. Uusi Bosch kiinnostaisi juuri että tuo ongelma todennäköisesti korjattu kokonaan.

Mulla on sähkötäpäri Shimanolla ja se vaikuttaa huoltovapaalta, mutta en sano ettei olisi mitään ongelmia vaikka itsellä ei ole ollut. Ei se kyllä yhtä vahva ole, mutta pidän sen tuntumasta enemmän. Tavarapyörässä ja sähköläskissä on Bosch ja niihin se taas on paremmin sopiva. Uudesta Boschista ei ole muuta tietoa kuin mitä netistä voi lukea.

maustevoi
07.08.2019, 12.20
No niin pyöräkorjaamolla käyty, 25e maksoi ilmaus ja eipähän enää laahaa etulevykään :).
Focus asiakaspalvelu vastasi kysyessäni, että heillä ei ole tiedossa millainen jalkatuki tähän pyörään kävisi, koska yleensä (ja ymmärrettävästi) niitä ei tämän tyyppiseen pyörään laiteta..
Onko silti jollakin tiedossa, millainen jalkatuki voisi käydä tähän Focus Jam 6.7 Plussaan? Niin paljon tulee arkiajoakin (50/50) harraste ja hyöty karrikoiden, että sellaisen varmaankin asentaisin jos tietäisin millaisen.
Polkimiksi valikoitui mallia "kunhan jotkut", tällä kertaa Nano X EVO:t. Toivotaan, että ovat hyvähköt..

Etsinnässä vielä kunnolliset maastopyöräkengät. XXL:ssä oli kuulemma ollut tarjouksessa 69 euroon Michelinin pohjalla varustetut MTB-kengät. Luulin, etten sellaisia tarvitse, mutta taitaa olla niin että polkimet vaativat kunnon kengät, jotta jalat pysyvät niissä kiinni. Suosituksia? Hinta/laatusuhdetta etsitään, siksi mm. bikesterin red cycling products MTB kengät harkinnassa.

Ripee
07.08.2019, 12.33
EDIT: Väärä ketju..

No niin pyöräkorjaamolla käyty, 25e maksoi ilmaus ja eipähän enää laahaa etulevykään :).
Focus asiakaspalvelu vastasi kysyessäni, että heillä ei ole tiedossa millainen jalkatuki tähän pyörään kävisi, koska yleensä (ja ymmärrettävästi) niitä ei tämän tyyppiseen pyörään laiteta..
Onko silti jollakin tiedossa, millainen jalkatuki voisi käydä tähän Focus Jam 6.7 Plussaan? Niin paljon tulee arkiajoakin (50/50) harraste ja hyöty karrikoiden, että sellaisen varmaankin asentaisin jos tietäisin millaisen.
Polkimiksi valikoitui mallia "kunhan jotkut", tällä kertaa Nano X EVO:t. Toivotaan, että ovat hyvähköt..
Ainakin tukeva on tuonne takahaarukkaan kiinnitettävä malli. Focuksen takahaarukassa on paikka jalalle.
https://www.baiks.fi/tarvikkeet/seisontatuet/atran-stylo-hv-seisontatuki-24-28.html

http://kuvanjako.fi/xsa9y.jpg

baawali
08.08.2019, 11.40
Tilasin ilman koeajoa. Itse olen 174 ja M sopii hyvin. Luulisin, että L on sinulle oikea koko.

L koko lähti tilaukseen pari päivää sitten Motocardilta. Nyt vain odotellaan milloin pääsee kokeilemaan :)

hantto
08.08.2019, 18.02
Heippa kaikille! Piti tännekin rekistöröityä, että pääsee itsekin keskusteluun mukaan. Eli alkanut itseäkin houkuttaa sähköpyörä ja ympäri vuoden mielellään ajelisin työmatkat niin mielessä on ollut maastopyörä. Olen huomannut, että halpoja pyöriä on olemassa mutta jos edes jotain laatua haluaa, niin hinnat alkaa n.2000e ylöspäin ja tämä olisi se aikalailla maksimi itselle. En ole mikään aktiivinen harrastelija vaan lähinnä työmatkoille haluaisin vähän apua. Osaisiko joku suositella ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn jotain tiettyä pyörää?

https://larunpyora.com/tuote/2019-focus-jarifa2-3-9-29-silver/ tuollaista kävin kokeilemassa ja oli kyllä oikein mukavan oloinen.

https://sahkopyorakeskus.fi/tuote/rex-graveler-e9-8-emtb-275/ tässä olis toinen vaihtoehto, en ole kokeillut, mutta ainakin näin paperilla vaikuttaa aika hyvältä. Vai olenko aivan hakoteillä? Merkki on ainakin itselle ihan outo enkä ole monessa pyörässä AEGn moottoria nähnyt.

thsp
08.08.2019, 20.41
Heippa kaikille! Piti tännekin rekistöröityä, että pääsee itsekin keskusteluun mukaan. Eli alkanut itseäkin houkuttaa sähköpyörä ja ympäri vuoden mielellään ajelisin työmatkat niin mielessä on ollut maastopyörä. Olen huomannut, että halpoja pyöriä on olemassa mutta jos edes jotain laatua haluaa, niin hinnat alkaa n.2000e ylöspäin ja tämä olisi se aikalailla maksimi itselle. En ole mikään aktiivinen harrastelija vaan lähinnä työmatkoille haluaisin vähän apua. Osaisiko joku suositella ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn jotain tiettyä pyörää?

https://larunpyora.com/tuote/2019-focus-jarifa2-3-9-29-silver/ tuollaista kävin kokeilemassa ja oli kyllä oikein mukavan oloinen.

https://sahkopyorakeskus.fi/tuote/rex-graveler-e9-8-emtb-275/ tässä olis toinen vaihtoehto, en ole kokeillut, mutta ainakin näin paperilla vaikuttaa aika hyvältä. Vai olenko aivan hakoteillä? Merkki on ainakin itselle ihan outo enkä ole monessa pyörässä AEGn moottoria nähnyt.

Itse laitoin työmatkailuun tälläisen 19" tuuman koossa (183cm pituutta): https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-hybrid-pro-500-allroad-black-edition-771105

10% alessa hintaa jäi noin 2160e ja toistaiseksi olen ollut erittäin tyytyväinen. Työmatkailua ajatellen valot saavat virran suoraan akusta, pyörässä on valmiina kunnon lokasuojat ja jalas. Suositus!

hantto
08.08.2019, 20.51
tuli viesti tuplana

hantto
08.08.2019, 20.52
Itse laitoin työmatkailuun tälläisen 19" tuuman koossa (183cm pituutta): https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-hybrid-pro-500-allroad-black-edition-771105

10% alessa hintaa jäi noin 2160e ja toistaiseksi olen ollut erittäin tyytyväinen. Työmatkailua ajatellen valot saavat virran suoraan akusta, pyörässä on valmiina kunnon lokasuojat ja jalas. Suositus!

Kiitos vinkistä! Juu nuo lokasuojat ja valot olisi mukava lisä, pääkaupunkiseudun loskatalvet tuntien.. tuleeko tuolta tilattuihin pyöriin polkimet mukaan vai pitääkö ne tilata erikseen? Niin vähän pyöristä kokemuksia, että melkein pitäisi päästä kokeilemaan ennenkuin uskaltaa netistä tilata. Plus, että pitäisi saada nuo myös asiantuntevaan liikkeeseen huoltoon, itse kun en juurikaan mitään osaa tehdä, mutta se ei varmaan ole suurin ongelma. Tai ainakin voisi kuvitella, että liikkeet huoltavat myös muualta ostettuja pyöriä

jakemon
08.08.2019, 22.57
Hankinnassa Turbo Levo comp 2019, kyseessä demopyörä, ajettu noin 600km ja jolle jää hintaa noin 4.5k€

Saako samalla budjetilla, tai jos nostaa vaikka 5k€ ylärajan mitään radikaalisti parempaa tuotetta? Parilla Levolla olen päässyt ajamaan, enimmäkseen tasaisella ja siinä onkin kaikki kokemukset sähkötäpäreistä.

Nyt on ostohousut jalassa ja neuvoja/vaihtoehtoja otetaan vastaan :)

hantto
09.08.2019, 11.51
https://www.xxl.fi/white-xc-e-trainer-275-19-eu-unisex-sahkomaastopyora-harmaa/p/1157676_1_style

Onkohan tämä sellainen mikä kestää puoli vuotta ja hajoaa? Hakusessa olisi ensimmäinen sähköpyörä työmatka-ajoon, suurempi metsässä ryskyttäminen jäisi vähemmälle. Houkuttaisi kovasti hintansa puolesta

izmo
09.08.2019, 17.50
Tänään testiä Cuben pyörillä enduro spoorilla missä aika paljon kivee ja kantoo.. parhaiten meni 160mm joustava pyörä vastaan 120mm täysjousto ja oppi ajaan niin liki kahdenkympin ave oli mahdollinen testiradalla mikä ei ollut ihan pururataa.. akku tyhjeni tosi nopeesti kun ajoi taas yli neljänkympin vauhtia pururadalla

grebe
09.08.2019, 22.18
Tänään testiä Cuben pyörillä enduro spoorilla missä aika paljon kivee ja kantoo.. parhaiten meni 160mm joustava pyörä vastaan 120mm täysjousto ja oppi ajaan niin liki kahdenkympin ave oli mahdollinen testiradalla mikä ei ollut ihan pururataa.. akku tyhjeni tosi nopeesti kun ajoi taas yli neljänkympin vauhtia pururadalla

Lie ollut melko vallaton cube, jos akku yli neljänkympin vauhdissa tyhjenee. Pururadasta en tykkää, mutta vauhdista kyllä.

jalkkis
09.08.2019, 23.40
https://www.xxl.fi/white-xc-e-trainer-275-19-eu-unisex-sahkomaastopyora-harmaa/p/1157676_1_style

Onkohan tämä sellainen mikä kestää puoli vuotta ja hajoaa? Hakusessa olisi ensimmäinen sähköpyörä työmatka-ajoon, suurempi metsässä ryskyttäminen jäisi vähemmälle. Houkuttaisi kovasti hintansa puolesta

Ei kait tuossa mitään pahempaa vikaa ole, hintaluokka ja käyttötarkoitus huomioiden. Onhan tuossa vieressä viestiketju, jossa jopa bilteman halpiksilla ajetaan tyytyväisenä...

izmo
10.08.2019, 00.12
Lie ollut melko vallaton cube, jos akku yli neljänkympin vauhdissa tyhjenee. Pururadasta en tykkää, mutta vauhdista kyllä.

Toppi tuli varoitamatta ja jouduin ajaan luomuna noin 3 km mutta sekin meni paremmin kuin jalkapatikassa eli noin 19km/h

Mutta huomenna jatketaan 120mm täysjouston testausta...

J-ML
11.08.2019, 20.36
https://www.rabe-bike.de/en/cube-reaction-hybrid-sl-500-kiox-orange-n-green-2019/

Onko porukka tuolta tilaillut mitään ? Nyt on kyllä Kiox malli hyvään hintaan.

Patavaltti
12.08.2019, 11.08
https://www.wiggle.com/vitus-e-sentier-electric-mountain-bike-deore-2019/

Lähes platinahintaan nyt kaikille tarjouksessa. Vahva suositus kesän käytöstä. Ei 2200€ pinnassa montaa samaa luokkaa ole.

assap
14.08.2019, 10.44
Terve!

Hankinnassa ensimmäinen sähkömaastopyörä:

Käyttö: työmatkat ja maastopolut, pururadat. (Korkea itsesuojeluvaisto, eli ei vaikeita reittejä vauhdikkasti).

Vaihtoehdot

Radon
ZR Team Hybrid Active 7.0 500Wh

Engine
Bosch Active Line Plus

Battery
Bosch Powerpack 500Wh

Fork
Rock Shox Recon Silver, TK, R, SA

Cube
Reaction Hybrid ONE 400

Fork
SR Suntour XCM Coil, 100mm

Battery
Bosch PowerPack 400

Charger
Bosch 2A

Engine
Bosch Drive Unit Performance CX (75Nm) Cruise (250Watt)

Cube
Acid Hybrid ONE 400 29

Battery
Bosch PowerPack 400

Charger
Bosch 2A

Engine
Bosch Drive Unit Active Plus (50Nm) Cruise (250Watt)

Mihin tarttuisitte näistä ja millä perustein?

thsp
14.08.2019, 11.47
Terve!

Hankinnassa ensimmäinen sähkömaastopyörä:

Käyttö: työmatkat ja maastopolut, pururadat. (Korkea itsesuojeluvaisto, eli ei vaikeita reittejä vauhdikkasti).

Vaihtoehdot

Radon
ZR Team Hybrid Active 7.0 500Wh

Engine
Bosch Active Line Plus

Battery
Bosch Powerpack 500Wh

Fork
Rock Shox Recon Silver, TK, R, SA

Cube
Reaction Hybrid ONE 400

Fork
SR Suntour XCM Coil, 100mm

Battery
Bosch PowerPack 400

Charger
Bosch 2A

Engine
Bosch Drive Unit Performance CX (75Nm) Cruise (250Watt)

Cube
Acid Hybrid ONE 400 29

Battery
Bosch PowerPack 400

Charger
Bosch 2A

Engine
Bosch Drive Unit Active Plus (50Nm) Cruise (250Watt)

Mihin tarttuisitte näistä ja millä perustein?

Active line Plussa on moottorina hieman tylsempi (ei niin tehokas), mutta toisaalta siinä on kevyempi lisävastus 25km/h nopeuden jälkeen. Tätä asiaa kannattaa miettiä, jos meinaa pitää Cx moottorin vakiona niin kovaa pääsee ad 25km/h, mutta sen jälkeen lisävastus on raskaampi vrt Active Line.

Radonissa noista paras keula, joka hyvä asia jos meinaa paljon polkuja mennä. Työmatkaan kaikkien pyörien speksit riittävät, toki isompi (500wh) akku on plussaa Radonissa. Ehkäpä ottaisin noista kolmesta Radonin itselleni.

Tarapaappa
14.08.2019, 15.02
Active Line Plus on ehdottomasti riittävän tehokas kuvailemaasi käyttötarkoitukseen. Ennemmin noissa pyörissä tulevat rajat vastaan muissa ominaisuuksissa. Pidän myös itse vähäisestä vastuksesta 25 km/h:n jälkeen sekä ”smoothimmasta” sähköavusta cx:ään verrattuna.

villariveijari
14.08.2019, 16.14
Tutustuthan myös eri merkkisiin moottoreihin. Itse arvostan yhä enemmän ja enemmän sitä, että sähköpyöräni vastus 25km/h ylityksen jälkeen on mahdollisimman pieni. Varsinkin työmatkakäytössä tämä korostuu. Suositukseni Shimanon e7000 moottorille, joka on sekä hiljanen, smooth, että riittävän tehokas.

aatapani
14.08.2019, 18.50
Ekaa sähköpyörää työmatkakäyttöön hankkimassa. Pituutta 195 joten suurin runkokoko lienee helpoin valinta? Bike-discountissa on Cuben pyöriä tarjolla mutta mitä käytännön eroja on esim Acid- ja Reaction -malleilla? Allroad-malleissa näyttäisi olevan varustelu valmiiksi mutta onko varustelu hintaeron väärti?

Miku
14.08.2019, 19.53
https://www.rabe-bike.de/en/cube-reaction-hybrid-sl-500-kiox-orange-n-green-2019/

Onko porukka tuolta tilaillut mitään ? Nyt on kyllä Kiox malli hyvään hintaan.

Itse tilasin tuolta keväällä Cuben viikonloppu tarjouksesta. Toimitus oli nopeaa, oisko mennyt reilu viikko. Luottokortilla maksu ja ei mitään ongelmia.

thsp
15.08.2019, 09.19
Ekaa sähköpyörää työmatkakäyttöön hankkimassa. Pituutta 195 joten suurin runkokoko lienee helpoin valinta? Bike-discountissa on Cuben pyöriä tarjolla mutta mitä käytännön eroja on esim Acid- ja Reaction -malleilla? Allroad-malleissa näyttäisi olevan varustelu valmiiksi mutta onko varustelu hintaeron väärti?

Acid on Active Line Plus -moottorilla ja Reaction CX-moottorilla. Cx siis tehokkaampi, mutta raskaampi 25km/h jälkeen avustuksen sammuessa. Allroadissa on valmiina kunnon lokarit, jalas ja valot akulta eteen ja taakse. Jos haluaa täysin valmiin paketin, ja valot akulta niin kannattaa ottaa. Jos taas kotoa löytyy hyviä lamppuja tai jaksaa itse kaapeloida sähköt valoille niin normimallit ok.

J-ML
15.08.2019, 18.40
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-hybrid-exc-625-petrol-n-red-898971

Bike Discountiin tullut Cuben 2020 Boschin cx gen 4 mallit. Tuo mielenkiintoinen. Muut osat ok , mutta miten tuo keula ? Siitä haluaisin kommentteja.

hai71
18.08.2019, 14.58
Tässä Nicolai alennuksessa:
https://www.nicolai-bicycles.com/shop/sale/bikes/ion-g16-eboxx-m-7382-testbike-sale.html

Kaaleppi
19.08.2019, 08.39
Työmatka ajoon pyörää ostamassa matka suuntaansa 10km josta metsäreittiä 7km. Bujetti max n.2600€ ja vaihtoehdot joita olen ajatellut:
https://www.bikester.fi/cube-reaction-hybrid-pro-500-sahkopyora-li-ion-harmaa-857617.html#rating
https://www.bikester.fi/haibike-sduro-hardnine-40-sahkopyora-li-ion-harmaa-musta-861802.html#rating
Molemmat omaan suht kokemattomaan silmään näyttää samanlaisilta joten osaako joku tietävämpi antaa vinkkiä kumman suuntaan kallistua tai löytyykö fiksumpaa budjettiin sopivaa?

MRe
19.08.2019, 10.13
Tässä Nicolai alennuksessa:
https://www.nicolai-bicycles.com/shop/sale/bikes/ion-g16-eboxx-m-7382-testbike-sale.html
Toi huutaa apinastongaa ja nahkaisia sivulaukkuja...

Nafu
19.08.2019, 13.10
Työmatka ajoon pyörää ostamassa matka suuntaansa 10km josta metsäreittiä 7km. Bujetti max n.2600€ ja vaihtoehdot joita olen ajatellut:
https://www.bikester.fi/cube-reaction-hybrid-pro-500-sahkopyora-li-ion-harmaa-857617.html#rating
https://www.bikester.fi/haibike-sduro-hardnine-40-sahkopyora-li-ion-harmaa-musta-861802.html#rating
Molemmat omaan suht kokemattomaan silmään näyttää samanlaisilta joten osaako joku tietävämpi antaa vinkkiä kumman suuntaan kallistua tai löytyykö fiksumpaa budjettiin sopivaa?

Aika lailla samanlaista osasarjaa molemmissa tarjolla, joten ei ihan hirveästi saa niillä eroa. Cubessa on takafillari 27,5" ja edessä 29". Haibikessa molemmat 29". Haibikessa on isompi laturi 4A. Ihan näppituntumalta kallistuisin Haibiken kannalle. Koeajohan tietty kertoisi kumpi sopisi geometrialta kuskille paremmin, mutta se on näissä webbihommissa vähän haasteellisemmin toteutettavissa. Jos ajelet enimmäkseen teillä ja hyvillä poluilla, niin ehkä 29" fillarit molemmissa päissä on se oikea valinta. Jotkut tykkää tuosta pienemmästä takafillarista kun antaa hieman enemmän ketteryyttä hankalassa maastossa, mutta ainakaan itselläni ei ole ollut mitään ongelmaa 29" missään mastossa. Enemmän näissä ehdokkaana olevista pyöristä vaikuttaa maastokelpoisuuteen jäykkäperäisyys ja etuhaarukan joustomatka. Varmaan molemmat ihan hyviä pelejä hintaansa nähden ja kysyjän käyttöä ajatellen.

JJasco
19.08.2019, 19.26
Sais olla kyllä selkeästi tuotetiedoissa ilmoitettu minkä generaation moottori on missäkin pyörässä menossa.

SuppoTaalasmaa
20.08.2019, 13.15
Olisko kellään kokemuksia Saksalaisesta Fischer merkistä?
Olen väijynyt tälläistä http://www.fischer-fahrrad.de/e-bikes/viator50iherren/ trekpyörää.
Brose drive C moottorista en löytänyt paljon juttua foorumilta, mutta pitäisi olla suht laadukas?
Pyörä on Saksassa saanut ihan hyviä arvosteluja alan lehdissä, jotta kai toi nyt menis työpaikkapyöräilyyn.
Muutenkin omat ajot on 98% asfaltilla. Parista paikasta Saksasta oon kysellyt ja varmaan noin 1800€ irtoisi.

aatapani
20.08.2019, 15.29
Aika lailla samanlaista osasarjaa molemmissa tarjolla, joten ei ihan hirveästi saa niillä eroa. Cubessa on takafillari 27,5" ja edessä 29". Haibikessa molemmat 29".

Onko noin? Tulkitsin itse niin että pienemmissä rungoissa renkaat on 27,5" ja isommissa 29".

Cuben Reaction lähti itsellä tilaukseen ja ensi viikolla pääsee toivottavasti jo ajelemaan.

mountainsnake
20.08.2019, 16.46
Täällä olisi sähköavusteinen pyörä ympärivuotuseen ajoon hakusessa, 70% pyöräteillä ja hiekalla, mutta myös maastokelpoinen pitäisi olla, sekä talviajoon lumisilla pyöräteillä soveltuva. Ja jos lastenistuimenkin saisi kiinni, kun perheenlisäystä tulossa loppuvuodesta.

Ajot lyhyttä työmatka-ajoa (3km suunta), sekä kauppareissua jne. Taakkateline pitäisi saada (myös lastenistuintakin varten), +mahdollisia lapinreissuja varten tarvitsee taakka telinettä sekä jonkinlaista toimintasädettä

Vähän sähköfätin, sähköjäykkäperän ja sähkötäpärin välillä arvon. Hintaluokka kuitenkin lähempänä 2000 euroa kuin 3000 euroa. Onko Fätti sitten turhan raskas?
Kovin pitkää toimintasädettä ei tarvitse olla.

Mihin suunnata katseet, ja minkälaisia kokemuksia näistä kolmesta sähköpyörätyypistä on?`

Ensin mietin pelkkää fatbikeä, mutta ehkä sähköpyöräkorttikin pitäisi katsoa. Olen erittäin kiitollinen kaikista vastauksista, jonkin verran olenkin jo tätä foorumia kahlannut.

E: tunturi e275 vähän kiinnostelisi, onko mistään kotoisin?

thsp
20.08.2019, 16.51
Onko noin? Tulkitsin itse niin että pienemmissä rungoissa renkaat on 27,5" ja isommissa 29".

Cuben Reaction lähti itsellä tilaukseen ja ensi viikolla pääsee toivottavasti jo ajelemaan.

Kyllä, tietyt runkokoot ovat 27.5" renkailla ja toiset 29". Itsellä myös Cuben Reaction ja kovin tyytyväinen olen ollut.

villariveijari
21.08.2019, 05.30
"tunturi e275 vähän kiinnostelisi, onko mistään kotoisin?"

kohta tonni takana tältä kesältä ja ei mitään pahaa sanomista. e7000 moottori on ehkä se parhain pala tässä kokonaisuudessa. Hiljanen, huomaamaton, mut antaa hyvin vääntöä, ehkä inansa vähemmän mitä e8000, joka löytyy edellisestä pyörästäni eMaxista, jolla ajoin viime talven. Sekin loistopyörä! e275 on sellanen jokapaikan höylä, mut kovin kivikkoista maastoa en oo jaksanut ajaa, koska pieni maavara verrattuna esim eMaxiin. Pääosin rullailenkin työmatkaa ja siihen käyttöön en keksi mitään muuta miinusta, kun että on vaikea löytää hienoja lokareita, kum mudhuggereita ei löydy suomesta (pitäs tilata ulkomailta). Koeajoa suosittelen jos vaan mahdollista.

mountainsnake
21.08.2019, 07.35
"tunturi e275 vähän kiinnostelisi, onko mistään kotoisin?"

kohta tonni takana tältä kesältä ja ei mitään pahaa sanomista. e7000 moottori on ehkä se parhain pala tässä kokonaisuudessa. Hiljanen, huomaamaton, mut antaa hyvin vääntöä, ehkä inansa vähemmän mitä e8000, joka löytyy edellisestä pyörästäni eMaxista, jolla ajoin viime talven. Sekin loistopyörä! e275 on sellanen jokapaikan höylä, mut kovin kivikkoista maastoa en oo jaksanut ajaa, koska pieni maavara verrattuna esim eMaxiin. Pääosin rullailenkin työmatkaa ja siihen käyttöön en keksi mitään muuta miinusta, kun että on vaikea löytää hienoja lokareita, kum mudhuggereita ei löydy suomesta (pitäs tilata ulkomailta). Koeajoa suosittelen jos vaan mahdollista.

Kiitokset! Juuri näitä kahta pyörää vertaillut, ja ehkä emax vielä sopivampi, sillä sulan maan pyöräilyyn löytyy jo useampikin pyörä, mutta yhtään tunturikelpoista (hehheh, tarkoitan lapin tuntureita) ei, ja emax voisi olla tässä käytössä parempi, kuten myös talviajossa. Vai meneekö pieleen?

Kiitos vastauksesta, koeajoa tottakai!
Vielähän tässä luomi Fättiäkin mietin, mutta pienellä lisäinvestoinnilla sais sähköisen, ja omat ajot lyhyttä ajoa pääsääntöisesti

villariveijari
21.08.2019, 08.14
eMaxin uudemmasta geometriasta en osaa sanoo, mutta ainakin edellinen on sen verran korkea, että juuri nimenoman tunturiin, myös kivikkoisemmille poluille, se sopii hyvin. Läskirengas takaa talvella suorat ajolinjat ja hankikannon(ei oo hankikannosta omakohtasta kokemusta). Osittain vakaus perustuu renkaiden massaan ja osittain leveyteen.

Suosittelen kokeileen molempia runkokokoja eMaxista, koska ne ovat korkeita pyöriä lyhyellä ohjaamolla (ainakin vanhempi malli). Vaimoni, joka on 165cm persjalka pystyy ajamaan 19" eMaxillani, eli pystyy jalkautumaan tasasella maalla runkoputken päälle ilman että osuu haaroihin, ja ohjaamo on sen verran lyhyt, ettei hänelle ole siitäkään ongelmaa.

eMaxiin suosittelen varsinkin rankempaan maastoon joustokeulaa. Se on ainoa, tai aiankin ensimmäinen aisia, minkä olisin muuttamut omaan eMaxiini. Läskirengas kyllä vaimentaa epätasasuuksia, mutta "joustomatka" on kuitenkin nyrkin kokosiakin kiviä ajatellen jo aika niukka omaan makuuni. Jos budjetti ei annan periksi ostaa joustokeulalla, niin sellaisen voi toki päivittää myöhemminkin. Talvella joustkokeula tosin voi olla turha ja haavoittuvainen (siks olis hyvä omistaa kesäks jousi ja talveks jäykkä)

Toinen itseäni härinnyt asia eMaxissa oli todella äänekäs takanavan vapaaratas (onkohan yhtä äänekäs uudessa mallissa?) Taidan olla ääniherkkä ihminen, kun ylistän e7000 moottorin hiljaisuuttakin. e8000 muuten toimi talvella täysin moitteetta.

Ripee
21.08.2019, 08.24
Miksi tuo vapaarattaan ääni pitää olla voimakas? Omassa Focuksen Jam2 fillarissa on DT Swiss 1900 kiekolla ja navalla. Sen verta kovaa ääntä pitää, että edessä tulijat kääntyy aina katsomaan mikä sieltä takaa tulee. Turvallisuuden kannalta loistava, mutta tuskin vapaaratasta tuota varten on äänekkääksi suunniteltu.

tane
21.08.2019, 09.22
Suosittelen kokeileen molempia runkokokoja eMaxista, koska ne ovat korkeita pyöriä lyhyellä ohjaamolla (ainakin vanhempi malli). Vaimoni, joka on 165cm persjalka pystyy ajamaan 19" eMaxillani, eli pystyy jalkautumaan tasasella maalla runkoputken päälle ilman että osuu haaroihin, ja ohjaamo on sen verran lyhyt, ettei hänelle ole siitäkään ongelmaa.

eMaxiin suosittelen varsinkin rankempaan maastoon joustokeulaa. Se on ainoa, tai aiankin ensimmäinen aisia, minkä olisin muuttamut omaan eMaxiini. Läskirengas kyllä vaimentaa epätasasuuksia, mutta "joustomatka" on kuitenkin nyrkin kokosiakin kiviä ajatellen jo aika niukka omaan makuuni. Jos budjetti ei annan periksi ostaa joustokeulalla, niin sellaisen voi toki päivittää myöhemminkin. Talvella joustkokeula tosin voi olla turha ja haavoittuvainen (siks olis hyvä omistaa kesäks jousi ja talveks jäykkä)

Rouva valittelee että 17" eMax on liian iso hänelle, rouvan pituus 172 cm. Meikäläinen on 180 cm ja 17" eMax on ok mulle kaikin puolin. Kyllä se rouva tuolla ajelee kuiteski ajelee ennemmin kuin luomupyörillä mitä meiltä löytyy. Ja tosiaan kiitosta on saanut eMaxin joustokeula häneltä. Itsellä jäänyt maastoajot hieman vähemmälle eMaxilla, tarkoitus on ajaa tuolla talvella työmatkaa.

Vivve
21.08.2019, 09.58
Miksi tuo vapaarattaan ääni pitää olla voimakas? Omassa Focuksen Jam2 fillarissa on DT Swiss 1900 kiekolla ja navalla. Sen verta kovaa ääntä pitää, että edessä tulijat kääntyy aina katsomaan mikä sieltä takaa tulee. Turvallisuuden kannalta loistava, mutta tuskin vapaaratasta tuota varten on äänekkääksi suunniteltu.

Sen saa äänettömäksi polkemalla.

villariveijari
21.08.2019, 10.12
Sen saa äänettömäksi polkemalla.

Totta. Ei vaan aina jaksa. Ja kun nykyisessä e275 vapaaratas ei pidä ääntä juuri ollenkaan, niin nautin siitä jokaisessa rullauksessa.

En tiedä muuta syytä kovaan ääneen kun materiaalivalinnat ja sen kautta kestävyys. Ja kun kattelit slopestylee niin niissä dirt jumping pyöris kyl räikkä huutaa aika lujaa. Ehkä siitä pystyy aistimaan pyörän vauhdin?

fff666
21.08.2019, 10.56
https://www.bikester.fi/691808.html

onko hinnalle väärti. laitoin tuossa jo oman topikin johon ei vastauksia oikein tullut. käyttö on työmatka ja soraa ja joitain hyviäkuntoisia polkuja mikäli aika sallii. 174 olen pitkä ja 95kg. mitä eroavaisuuksia 2018 esim vastaavaan tämän vuoden 2019 malliin? Ainakin isompi akku on kyseessä ja näinollen pidempi kantomatka? Vääntö on 50nm. bosch active line plus vissiin näyttäisi olevan moottorina.

maustevoi
21.08.2019, 11.22
^

Varmasti hinta-laatusuhde kohdallaan tuossa, kerta peräti 500wh akkukin. Oiva peli lienee työmatkakäyttöön. Hyväkuntoiset polutkin menee. Tuskinpa pahasti pieleen menee - tuolla hinnalla ja käyttötavoitteilla - joskin tokihan parempaakin osaa on rahalla saatavilla, mutta vastaavasti 1600e ei ole saatavilla "koskaan" 500wh akkuisia pyöriä..

Tosin sähköpyöräillessä helposti innostuu ja nälkä kasvaa, kun voi vetää "kovempia reittejä" ja tällöin saattaa olla, että rupeaa tekemään mieli parempaa ja kalliimpaa pyörää, ehkä jopa täysjoustoa. Onko tuokaan sitten ongelma, kun tuohon hintaan ostettuna tuon arvo tuskin merkittävästi x ajassa laskee, jolloin sen voi myydä jos parempaa tekisi mieli.
Ostaisin itse kyseiseen käyttöön.

jakemon
21.08.2019, 11.59
^

Tosin sähköpyöräillessä helposti innostuu ja nälkä kasvaa, kun voi vetää "kovempia reittejä" ja tällöin saattaa olla, että rupeaa tekemään mieli parempaa ja kalliimpaa pyörää, ehkä jopa täysjoustoa.

Näin kävi myös omalle kohdalle, ostin uuden Tunturi eMaxin noin kuukausi sitten ja nyt ajellaan Levo expertillä, välissä vielä hommasin vaimolle orbean sähkö täpärin. Eli harrastus alkoi suoraan sanotusti ”all in” tyylillä :rolleyes:

fff666
21.08.2019, 12.48
Näin kävi myös omalle kohdalle, ostin uuden Tunturi eMaxin noin kuukausi sitten ja nyt ajellaan Levo expertillä, välissä vielä hommasin vaimolle orbean sähkö täpärin. Eli harrastus alkoi suoraan sanotusti ”all in” tyylillä :rolleyes:

ihan vielä en usko että tulee himoa laittaa uutta fillaria tämän jlkeen. vuosikas vauva ja 9 ja siihen vielä päälle 11 vuotias murkku. lisäksi musaharrastus ja päivä työ. ei ole ajan käytön ongelmia. toistaiseksi. =)

markkinn
23.08.2019, 18.39
Tuplat pois

markkinn
23.08.2019, 18.42
Miten ois Harrikka?
https://electrek.co/2019/08/21/harley-davidson-shows-off-new-electric-bike-design-as-in-electric-bicycle/

jalkkis
23.08.2019, 20.02
Miten ois Harrikka?
https://electrek.co/2019/08/21/harley-davidson-shows-off-new-electric-bike-design-as-in-electric-bicycle/

Näin nyt jo ex mutta 18v prätkillä ajaneena eka harrikka, joka vois kiinnostaa!

jalkkis
24.08.2019, 13.57
Sähköavusteisen fillarin hankinta tapahtunee tässä syksyn mittaan, kunhan vaan tulee vastaan sopiva tarjous. Pyörätyyppi tullee olemaan (kaikesta pähkäilystä huolimatta) jäykkäperämaasturi. Käyttö 95%:sti hiekka/asvalttikelviä, en tiedä mennäänkö metsään ollenkaan mutta jos mennään niin hyvillä poluilla korkeintaan. Kokoasiaa mietin. Olen 180cm, inseam 85cm ja 80kg. Nettimitoituslaskurit sanovat kooksi järjestäen 19. Tämänkokoisia olen polkenut ja lyhyellä testauksella koko on tuntunut ok:lta. Mutta 21 kokoistakin olen ajanut eikä sekään ole tuntunut liian isolta. Geometriataulukoissa 19 -> 21 tarkoittaa yleensä parin sentin kasvua ohjaamon pituudessa mutta eikös se ole yleensä stemmillä hoidettavissa (jos kun ovat siinä 8cm?).

Ajo ei tosiaan tule olemaan metsässä rymyämistä vaan työmatka-ajoa ja muuta kruisailua.

EDIT: ja 29 maasturia siis, ei 27,5.

jyrmy
24.08.2019, 19.15
Rouva valittelee että 17" eMax on liian iso hänelle, rouvan pituus 172 cm. Meikäläinen on 180 cm ja 17" eMax on ok mulle kaikin puolin. Kyllä se rouva tuolla ajelee kuiteski ajelee ennemmin kuin luomupyörillä mitä meiltä löytyy. Ja tosiaan kiitosta on saanut eMaxin joustokeula häneltä. Itsellä jäänyt maastoajot hieman vähemmälle eMaxilla, tarkoitus on ajaa tuolla talvella työmatkaa.

Ite oon 177, ja en pysty jalkautuu tasaisella. No just, mutta haarat kiinni yläputkessa. Hissitolppa ihan ehdoton. 19" runko. Pienempi olis ollu parempi, mut on tollaki selvitty pari tonnia kivikoissa

tkhyla
31.08.2019, 17.48
Nyt kävi niin onnettomasti, että myin kiinteäperäisen Cube sähkärin pois. Tilalle tekisi nyt mieli 27 plussa koon täys joustoa. Bosch koneen halua. Näistä kokemusta ja hyväksi todennut. Yamaha "liian voimaton" omaan mieleen. Shimanoa en ole ajanut.
Olisiko mielipiteitä/neuvoja suuntaan tai toiseen?
Cannondale moterra neo 1, 2 tai 3 saisi hyvillä alennuksilla (2019 malleja, normaaliin hintaan verrattuna).
Toinen mitä katsellut on Trek Powerfly LT 9.7 mutta onko mitään järkeä maksaa 1000e enemmän. 130mm vs 150mm jousto, onko käytännön merkitystä kun ei mennä mihinkään extreme ososuhteisiin?

Cannondalea myy harva, miksi? Onko tuohon jokin syy olemassa?

Kemizti
31.08.2019, 17.58
Miksei Cubea? Jos oot Cuben geoon jo tottunut..

tkhyla
31.08.2019, 18.18
Miksei Cubea? Jos oot Cuben geoon jo tottunut..

Ihan hyvä kysymys johonka en osaa edes vastata :) Varmasti Cube vaihtoehtona. Paranisiko se vaihtamalla?

Jami2003
31.08.2019, 18.21
Löytyyhän cubelta etäpäreitä joten ei se ihan sama pyörä ole vaikka merkki ei vaihtuisikaan.

Oma ehdotukseni maastorymyämiseen on YT Decoy. Ei ole kyllä Boschin moottorilla vaan simpalla.

tkhyla
01.09.2019, 19.13
Nyt on viikonloppu surffailtu ja vertailtu. Pää tässä vaan sekoaa :)
Milli sinne, toinen tänne eroja löytyy. Ota näistä nyt selvää kun ei ole pro näissä hommissa.

Jos katsotaan, että seuraavat pyörät ovat saman hintaisia (oikeasti halvimman ja kalleimman ero 399€, joten lasken nämä vielä "samanhintaisiksi")
Cannondale Moterra Neo 1
CUBE Stereo Hybrid 140 TM
Trek Powerfly FS 9

Missään en näitä kaikkia pääse testaamaan. Pääsisikö näistä edes mitään testaamaan, en tiedä. Eli lähes sokkona pitäisi tehdä päätös ja tilata joku. Voiko tämä mennä kovastikin pieleen jonkun suhteen?
Menee täysin mielipide kysymykseksi mutta onko mitään perustelua, että "ota tuo" tai "älä ainakaan tuota ota"?

Tämä viikonlopun tuloksena, huomisesta mielipiteestäni en vielä tiedä :)

e-tracker
01.09.2019, 19.51
^Pyöriä tuntematta vähintäin 500Wh akku ja tunnettu moottorivalmistaja aina plussaa.

jmm89
04.09.2019, 09.16
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/9726/kqbtf/GZR-Rampag-e-27-5-sahkomaastopyora-19

Huomiseen asti ihan hyvään hintaan myynnissä GZR Rampag-e. Sama pyörä kuin Tunturin e275, mutta ilmeisesti vähän tehokkaammat jarrut ja Shimanon voimansiirto.

Lewis
04.09.2019, 18.14
Tervehdys!

Apua kaipailisin sähköpyörän valintaan. Jonnin verran tätä foorumia lueskellut ja nyt päätin itsekkin rekisteröityä.

Työmatkan taittaminen pyöräillen ollut jo pitkään harkinnassa. Ja nyt sitten otin ja möin tuon autoni pois. Eli pyörän hankkiminen ajankohtaista.
Sähköpyörän haluan ihan syystä, että saisin motivaatiota tuohon pyöräilyyn. Työvuoro starttaa klo 6.00 ja varsinkin talvella voi pyöräilyinnostus olla koetuksella.

Teiden kunnot talvella tuohon aikaan aamusta ovat vähän mitä sattuu. Ja jos tuosta pyöräilystä innostuisi enemmänkin, niin olisi mukava hankkia suht monikäyttöinen peli. Eli olisin päätymässä maastopyörään.

Tälläisiä vaihtoehtoja olen nyt itse katsellut. Budjetti max 2500€:
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-hybrid-pro-500-allroad-black-edition-771105
https://www.bikester.fi/serious-bear-peak-sahkopyora-li-ion-275-musta-727046.html#specifications
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-hybrid-one-500-black-n-blue-897729
Ja tuon edellisen viestin:https://www.verkkokauppa.com/fi/product/12824/kqbst/GZR-Rampag-e-27-5-sahkomaastopyora-17?list=OZCYkR5ViGD5Vqnjhe03t5VhGE5NMCDh3dC1h3dRsh 3y6zh3tjg5whl9hSsNghSsB15w2awhef22hevAFhevH3hekeE5 MnK8Nf3MD5Vi9cNTyEj5V5o05Vil95Vinvj

Lisätietoina vielä, että en ole aktiivisesti pyöräillyt kohta 15vuoteen. Eli omaa asiantuntemusta näistä ei löydy pätkääkään, koittanut lähinnä näiltä nettifoorumeilta opiskella. Olisiko noista vaihtoehdoista mikään ylitse muiden/ehdottakaa ihmeessä jos jotain parempaakin olisi tuossa hintaluokassa tarjolla. Kiitos!

Kemizti
04.09.2019, 18.16
Tervehdys!

Apua kaipailisin sähköpyörän valintaan. Jonnin verran tätä foorumia lueskellut ja nyt päätin itsekkin rekisteröityä.

Työmatkan taittaminen pyöräillen ollut jo pitkään harkinnassa. Ja nyt sitten otin ja möin tuon autoni pois. Eli pyörän hankkiminen ajankohtaista.
Sähköpyörän haluan ihan syystä, että saisin motivaatiota tuohon pyöräilyyn. Työvuoro starttaa klo 6.00 ja varsinkin talvella voi pyöräilyinnostus olla koetuksella.

Teiden kunnot talvella tuohon aikaan aamusta ovat vähän mitä sattuu. Ja jos tuosta pyöräilystä innostuisi enemmänkin, niin olisi mukava hankkia suht monikäyttöinen peli. Eli olisin päätymässä maastopyörään.

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-hybrid-pro-500-allroad-black-edition-771105
https://www.bikester.fi/serious-bear-peak-sahkopyora-li-ion-275-musta-727046.html#specifications
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-hybrid-one-500-black-n-blue-897729
Ja tuon edellisen viestin:https://www.verkkokauppa.com/fi/product/12824/kqbst/GZR-Rampag-e-27-5-sahkomaastopyora-17?list=OZCYkR5ViGD5Vqnjhe03t5VhGE5NMCDh3dC1h3dRsh 3y6zh3tjg5whl9hSsNghSsB15w2awhef22hevAFhevH3hekeE5 MnK8Nf3MD5Vi9cNTyEj5V5o05Vil95Vinvj

Lisätietoina vielä, että en ole aktiivisesti pyöräillyt kohta 15vuoteen. Eli omaa asiantuntemusta näistä ei löydy pätkääkään, koittanut lähinnä näiltä nettifoorumeilta opiskella. Olisiko noista vaihtoehdoista mikään ylitse muiden/ehdottakaa ihmeessä jos jotain parempaakin olisi tuossa hintaluokassa tarjolla. Kiitos!Ihan vinkkinä, Baiks myy nyt loput sähkärit -40% pois, sieltä voi tehä löytöjä..

thsp
04.09.2019, 18.57
Tervehdys!

Lisätietoina vielä, että en ole aktiivisesti pyöräillyt kohta 15vuoteen. Eli omaa asiantuntemusta näistä ei löydy pätkääkään, koittanut lähinnä näiltä nettifoorumeilta opiskella. Olisiko noista vaihtoehdoista mikään ylitse muiden/ehdottakaa ihmeessä jos jotain parempaakin olisi tuossa hintaluokassa tarjolla. Kiitos!

Mulla löytyy tuo Cuben Allroad edition ja voin kaikin puolin suositella. Pyörä tuli todella isossa paketissa, säädöt oli kohdillaan ja ainoa mitä pyörälle piti tehdä oli sarvien suoristus ja kahden pultin kiristys ja pyörä oli ajovalmis.

CX-moottori on tehokas ja mukava kampe ajaa. Tosin 25km/h tulee äkkiä mittariin ja sen jälkeen vierintävastus suht kova. Vaihtoehtona työmatka-ajossa siis ajella maltilla tai ohittaa rajoitin, mutta se on eri tarina sitten se. Joka tapauksessa pidän pyörän hinta-laatusuhdetta oikein hyvänä. B-D:stä firmana ei pahaa sanottavaa.

jalkkis
04.09.2019, 19.05
^Uusi CX (2020 malli) lienee jo eri maata vastuksen suhteen yli 25km/h nopeuksissa. Minäkin olen noita Cubeja katsonut työmatkapeliksi mutta vanha CX on kyllä nougou vaikka muuten mukava onkin. Active Line Plussa on tässä asiassa paljo etevämpi.

Lewis
04.09.2019, 21.44
Taitaa lähes kaikissa olla tuo Boschin hiukan parjattu CX. Täytyy kuitenkin vielä perehtyä tarkemmin. Kiitän.
Edit: oli tarkoitettu tuohon Baiksin tarjousvinkkaukseen.

Lewis
04.09.2019, 21.46
Mulla löytyy tuo Cuben Allroad edition ja voin kaikin puolin suositella. Pyörä tuli todella isossa paketissa, säädöt oli kohdillaan ja ainoa mitä pyörälle piti tehdä oli sarvien suoristus ja kahden pultin kiristys ja pyörä oli ajovalmis.

CX-moottori on tehokas ja mukava kampe ajaa. Tosin 25km/h tulee äkkiä mittariin ja sen jälkeen vierintävastus suht kova. Vaihtoehtona työmatka-ajossa siis ajella maltilla tai ohittaa rajoitin, mutta se on eri tarina sitten se. Joka tapauksessa pidän pyörän hinta-laatusuhdetta oikein hyvänä. B-D:stä firmana ei pahaa sanottavaa.

Tässä taitaisi olla vastaava uudemmalla moottorilla? https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-hybrid-pro-500-allroad-iridium-n-black-898397
Jos olen oikein ymmärtänyt niin näissä uudemmissa on tuota vastusta saatu järkevämmäksi. Menis toki budjetin rajamailla.

thsp
04.09.2019, 22.34
Tässä taitaisi olla vastaava uudemmalla moottorilla? https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-hybrid-pro-500-allroad-iridium-n-black-898397
Jos olen oikein ymmärtänyt niin näissä uudemmissa on tuota vastusta saatu järkevämmäksi. Menis toki budjetin rajamailla.

Juuri näin. Osa osista tuossa vaihtunut Sramiin, mutta oman käsitykseni mukaan tuo kampe työmatkapyöräilyyn ei voi mennä paljon vikaan. Tuossa on edelleen semi-integroitu akku (Powerpack), mikä on hyvä asia koska akun saa nopeasti avaimella irti, vertaa täysintegroitu akku (Powertube), jossa akun irroittaminen vaatii yleensä katteen purkua tms (jos pyörä esim työpäivän pihalla akku pakko viedä sisälle ainakin pakkaskeleillä).

wiltzu
05.09.2019, 09.20
Nyt on viikonloppu surffailtu ja vertailtu. Pää tässä vaan sekoaa :)
Milli sinne, toinen tänne eroja löytyy. Ota näistä nyt selvää kun ei ole pro näissä hommissa.

Jos katsotaan, että seuraavat pyörät ovat saman hintaisia (oikeasti halvimman ja kalleimman ero 399€, joten lasken nämä vielä "samanhintaisiksi")
Cannondale Moterra Neo 1
CUBE Stereo Hybrid 140 TM
Trek Powerfly FS 9

Missään en näitä kaikkia pääse testaamaan. Pääsisikö näistä edes mitään testaamaan, en tiedä. Eli lähes sokkona pitäisi tehdä päätös ja tilata joku. Voiko tämä mennä kovastikin pieleen jonkun suhteen?
Menee täysin mielipide kysymykseksi mutta onko mitään perustelua, että "ota tuo" tai "älä ainakaan tuota ota"?

Tämä viikonlopun tuloksena, huomisesta mielipiteestäni en vielä tiedä :)

Malmilla Bas Shop myy Cannondalea ja Velosportilla oli parikuukautta siten myös Monterra myynnissä.
Tässä hyvä tarjous Focuksesta, vaikka ei olekaan listallasi:
https://www.bike-components.de/de/FOCUS/JAM-9-6-PLUS-E-Bike-Komplettrad-p73300/

veke
05.09.2019, 10.07
Juuri näin. Osa osista tuossa vaihtunut Sramiin, mutta oman käsitykseni mukaan tuo kampe työmatkapyöräilyyn ei voi mennä paljon vikaan. Tuossa on edelleen semi-integroitu akku (Powerpack), mikä on hyvä asia koska akun saa nopeasti avaimella irti, vertaa täysintegroitu akku (Powertube), jossa akun irroittaminen vaatii yleensä katteen purkua tms (jos pyörä esim työpäivän pihalla akku pakko viedä sisälle ainakin pakkaskeleillä).

En ole tutustunut, että miten yleistä on katteiden purkamisen välttämättömyys Powertuben poisottamisessa; ainakin omassa Kotarissa sen Powertuben alapinta on samalla viistoputken alapintana ja akku lähtee pois avaimella ja sitten akun päässä olevaa varmistusnappulaa painamalla. Etuna sitten on kahden juomapullotelineen paikat keskikolmiossa - tai mahhdollisen lisäakun asennus viistoputken yläpuolelle.

Lewis
05.09.2019, 10.26

Täytynee harkita suht vakavasti tuon hommaamista. Sen verran uusi malli kyseessä, että mitään alennuksia lienee turha odotella tulevaksi ihan lähiaikoina.
Taittuukos tuo omasi miten hyvin vaikkapa kevyeen maasto/polkuajeluun jos moisestakin innostuisi. Onko esim lokarit helposti irroitettavissa tarvittaessa pois? Entäpä voiko huoletta vedellä kura/loskakeleillä ilman että täytyy murehtia mihin sitä kuraa/vettä päätyy?

Nuo Shimanon moottoritkin kiinnostaisi kovasti (e8000/e7000) mutta vähän niukasti valikoimaa alta 2500€ jäykkäperäisissä.

Lewis
05.09.2019, 10.52
Löytyykös täältä muita persjalkaisia jotka voisivat antaa vähän vinkkiä pyörän koon suhteen? Itse olen 168cm pitkä. Kädet n.56cm, jalan sisämitta säälittävä 72cm.
Eli voisi sanoa että omaan 175cm pitkän henkilön yläkropan ja 160cm pitkän henkilön jalat. Olen miettinyt 17" pyörää, 15" voisi tuntua yläkropalle jo liian pieneltä.
16" voisi olla just passeli mutta ei välttämättä saatavilla...

simtee
06.09.2019, 20.55
Onkos tässä pyörässä jotain oleellisia puutteita? Tulisi lenkkikäyttöön eteläisen Suomen poluille, ehkä joskus myös bikeparkiin.

https://www.bike-components.de/en/FOCUS/JAM-9-6-PLUS-E-Bike-p73300/

Olisi ihan hyvä ale, mutta mahtaako hinnalle olla joku selittävä tekijä?

FreeZ
06.09.2019, 21.37
Onkos tässä pyörässä jotain oleellisia puutteita? Tulisi lenkkikäyttöön eteläisen Suomen poluille, ehkä joskus myös bikeparkiin.

https://www.bike-components.de/en/FOCUS/JAM-9-6-PLUS-E-Bike-p73300/

Olisi ihan hyvä ale, mutta mahtaako hinnalle olla joku selittävä tekijä?

Hintaisekseen täysin asiallinen laite! Akku on melko pieni ja lisäakun saa ostaa myöhemmin. Alusta perus hyvää ja minulta voit ostaa edukkaasti tuohon sopivan DVO Topazin jos alkaa vauhdit kasvamaan. :) En näy itse syytä jättää ostamassa jos tuollaista etsii.

1smo
13.09.2019, 23.38
Mullakin aika tyypillinen tilanne, eli 10 km työmatkaa ja hakusessa pyörä, jolla voi ajaa kesät ja talvet (sadekelillä menen autolla). Ajatuksena myös ajella samalla värkillä metsässä, kodin lähellä on hyviä traileja.
Sen verran olen kerennyt haarukoimaan, että jäykkäperäinen 29" sähkömaasturi olis paras vaihtoehto. Kotona joudun pitämään pyörän ulkovarastossa, eli helposti irroitettava akku on pakollinen talvea ajatellen. Onko tuo downtuben päällä oleva akku paras vaihtoehto tätä ajatellen?

Nyt taitaa olla hyvä aika ostaa pyörä, kun talvi tulee ja 2019 -malleja myydään alennuksella pois. Hintaluokkana reilusti alle 3000 €, tässä pari vaihtoehtoa joita olen katsellut.
https://www.bikester.fi/1005968.html tässä palikat vaikuttais olevan kohdallaan, mutta pyörän valmistajasta en ole koskaan kuullutkaan, eikä netistä juuri löydy tietoa. Lienee joku Bikesterin oma merkki?
https://www.fun-corner.de/en/electric-bikes/8464-cube-reaction-hybrid-one-500-rednorange-2020.html tässä toinen malli, joka vaikuttaa äkkiseltään sopivalta.

Ovatko nämä hyviä diilejä, onko parempia vaihtoehtoja tuossa hintaluokassa? Pyörän kokoa mietin myös, olen 189 cm pitkä ja jalan sisämitta on n. 90 cm. Ei ole juurikaan kokemusta maastopyöräilystä, joten arvostan kokeneempien vinkkejä!

Jami2003
14.09.2019, 08.39
Muuhun en ota kantaa mutta pari viikkoa sähköendurolla ajaneena voisin sanoa että täpäri on ainut oikea sähköpyörä vaihtoehto metsäpoluille ja niin paljon joustoa kuin saa jos vaan budjetti sallii.

Jos oikeasti ajaa yhtään teknisemmällä polulla tuo ajo on melkoisen paljon agressiivisempaa kuin luomu pyörällä ja myös paljon paukuttavampaa. Johtuen vauhdeista ja pyörän painosta. Mulla pyörässä 160mm joustoa molemmissa päissä eikä tippaakaan liikaa..

Cyclefrenia
15.09.2019, 10.06
Mullakin aika tyypillinen tilanne, eli 10 km työmatkaa ja hakusessa pyörä, jolla voi ajaa kesät ja talvet (sadekelillä menen autolla). Ajatuksena myös ajella samalla värkillä metsässä, kodin lähellä on hyviä traileja.
Sen verran olen kerennyt haarukoimaan, että jäykkäperäinen 29" sähkömaasturi olis paras vaihtoehto. Kotona joudun pitämään pyörän ulkovarastossa, eli helposti irroitettava akku on pakollinen talvea ajatellen. Onko tuo downtuben päällä oleva akku paras vaihtoehto tätä ajatellen?

Nyt taitaa olla hyvä aika ostaa pyörä, kun talvi tulee ja 2019 -malleja myydään alennuksella pois. Hintaluokkana reilusti alle 3000 €, tässä pari vaihtoehtoa joita olen katsellut.
https://www.bikester.fi/1005968.html tässä palikat vaikuttais olevan kohdallaan, mutta pyörän valmistajasta en ole koskaan kuullutkaan, eikä netistä juuri löydy tietoa. Lienee joku Bikesterin oma merkki?
https://www.fun-corner.de/en/electric-bikes/8464-cube-reaction-hybrid-one-500-rednorange-2020.html tässä toinen malli, joka vaikuttaa äkkiseltään sopivalta.

Ovatko nämä hyviä diilejä, onko parempia vaihtoehtoja tuossa hintaluokassa? Pyörän kokoa mietin myös, olen 189 cm pitkä ja jalan sisämitta on n. 90 cm. Ei ole juurikaan kokemusta maastopyöräilystä, joten arvostan kokeneempien vinkkejä!

Joo samaa mieltä Jami2003:n kanssa: työmatkaa voi ajella jäykkiksellä, mutta täysjouston haluat poluille. Voit toki tehdä niin kuin moni muu sua ennen, eli ostaa ensin jäykkiksen ja sitten täpärin :D

Canyonilta saa hinnat-alkaen mallin alle 3ke. https://www.canyon.com/fi-fi/e-bikes/e-mountain-bikes/neuron-on/neuron-on-5.0/2220.html Puolisolla on tuosta pykälää parempi malli 14km työmatkalla + polkuajossa.

Haraldis
15.09.2019, 12.56
Joo samaa mieltä Jami2003:n kanssa: työmatkaa voi ajella jäykkiksellä, mutta täysjouston haluat poluille. Voit toki tehdä niin kuin moni muu sua ennen, eli ostaa ensin jäykkiksen ja sitten täpärin :D

Canyonilta saa hinnat-alkaen mallin alle 3ke. https://www.canyon.com/fi-fi/e-bikes/e-mountain-bikes/neuron-on/neuron-on-5.0/2220.html Puolisolla on tuosta pykälää parempi malli 14km työmatkalla + polkuajossa.

Komppaan ”Cyclefreniaa”. Tuo Neuron:ON 5.0 on hintaansa nähden varustettu ok Shimanon osasarjoilla ja RockShoxin joustoilla. Jos ei nyt ihan enduroa, niin neulaspolkuajoa metsissä kyllä menee ja työmatkat sileällä hoituu myös mukavasti.
Iso peukku Canyonille!

Einob
15.09.2019, 16.20
Onko kellään käsitystä tekeekö tällä mitään https://m.bikester.fi/999095.html olisi itellä täysjousto sähköpyörän hankinta mielessä ja budjetti ei sais ylittää 3000€.

fff666
15.09.2019, 18.33
https://www.bikester.fi/cube-reaction-hybrid-one-400-sahkopyora-li-ion-vihrea-857602.html

Tämmöinen tuli tilattua pitkän harkinnan jälkeen. Vastaavaa kävin koeajamassa paikallisessa oulun liikkeessä. Lähtiessä kysyinkin että tuleeko hinnassa yhtään vastaan? Oli tiukka hinta heillä joten meni tilaus hommiksi. Näin säästettiin taas useita satasia. Tulee työmatka ja polku käyttöön. Onko kelllään kokemuksia kyseisestä? Videoita ja tuotearvioita näkyi olevan suhteellisen vähän.

mikkis123
15.09.2019, 19.01
Itse tilasin tuon pyörän "isoveljen" samasta paikkaa juuri viime viikolla, eli tämän: https://www.bikester.fi/cube-reaction-hybrid-pro-500-sahkopyora-li-ion-harmaa-857617.html
Kunhan nyt vaan saapuisi perille niin into pinkeenä pääsis testaamaan.

1smo
15.09.2019, 20.37
Kiitokset kommenteista Haraldis, Jami2003 ja Cyclefrenia

No nyt kun vähän olen asiaa miettinyt, niin miksi ei. Kai tuollaisella täpärillä se 10 km työmatka menee siinä missä jäykkäperälläkin. Ja jos nälkä kasvaa syödessä ja haluaa mennä kokeilemaan vaikeampaa maastoa niin ei heti tarvitse pyörää olla vaihtamassa... Ehkä säästän vähän rahaa ja ostan täpärin kerralla :P Neuron:on 5.0 vaikuttaa hyvältä samoin 6.0. Kannattaako teidän mielestä maksaa 500 € enemmän tuosta 6.0:sta, saako siinä aloittelija rahalle vastinetta? Kiitos avusta!

järtsy
15.09.2019, 21.10
500€ päivittää jo monenlaista juttua pyörään ja varsinkin jos heti uutena tekee päivitykset niin vanhoista osistakin jotain rahaa saa. Onhan tuossa kutosessa kautta linjan "parempaa" osaa, keula ehkä erityisesti mutta todennäköisesti riittävän hyvää löytyy käyttöösi myös vitosesta.

Cyclefrenia
16.09.2019, 11.37
Kiitokset kommenteista Haraldis, Jami2003 ja Cyclefrenia

No nyt kun vähän olen asiaa miettinyt, niin miksi ei. Kai tuollaisella täpärillä se 10 km työmatka menee siinä missä jäykkäperälläkin. Ja jos nälkä kasvaa syödessä ja haluaa mennä kokeilemaan vaikeampaa maastoa niin ei heti tarvitse pyörää olla vaihtamassa... Ehkä säästän vähän rahaa ja ostan täpärin kerralla :P Neuron:on 5.0 vaikuttaa hyvältä samoin 6.0. Kannattaako teidän mielestä maksaa 500 € enemmän tuosta 6.0:sta, saako siinä aloittelija rahalle vastinetta? Kiitos avusta!

Kyllä tossa 5.0 vs 6.0 saa koko rahalle parempaa palikkaa. Toisaalta noilla 5.0:n osillakin pärjää ja sitten voi nälän iskiessä ostaa suoraan esim. paremman keulan kuin toi 6.0:n Foxin 34 Rhythm (alle 400e keula sekin kuitenkin). Esim. Wigglestä irtoo Foxin parempia keuloja välillä puoleen hintaan...

Hyvät kilkkeet tossa 5.0:ssakin on hintaan nähden, monessa kalliimmassa vehkeessä on halvempiakin voimansiirron osia ja samat jarrut.

Haraldis
16.09.2019, 13.19
Kyllä tossa 5.0 vs 6.0 saa koko rahalle parempaa palikkaa. Toisaalta noilla 5.0:n osillakin pärjää ja sitten voi nälän iskiessä ostaa suoraan esim. paremman keulan kuin toi 6.0:n Foxin 34 Rhythm (alle 400e keula sekin kuitenkin). Esim. Wigglestä irtoo Foxin parempia keuloja välillä puoleen hintaan...

Hyvät kilkkeet tossa 5.0:ssakin on hintaan nähden, monessa kalliimmassa vehkeessä on halvempiakin voimansiirron osia ja samat jarrut.

Hyvä päätös! Kuten tuossa jo "järtsy" ja "Cyclefrenia" totesivat, pärjäät todennäköisesti tuolla 5.0:lla. Siinä vaihteisto ja jarrut ok. Jos tuo maastopuoli alkaa enemmän kiinnostaa, niin tosiaan voit päivittää tuota jousituspuolta. Ei muuta kuin tilaus sisään! :)

1smo
17.09.2019, 21.38
Kyllä tuo Neuron:ON 6.0 taitaa tällä hetkellä olla ykkösvaihtoehto. Larussa olisi tällainen hyllyssä: https://larunpyora.com/tuote/2019-univega-renegade-s-3-5-plus-al-black/

Kivannäköinen pyörä samoilla sähköillä kuin Canyonit. Kannattaako edes harkita, onko Canyon osiltaan selvästi parempi? En oikein ole vielä perillä maastopyörien osasarjojen eroista...

fff666
23.09.2019, 19.35
https://www.bikester.fi/cube-reaction-hybrid-one-400-sahkopyora-li-ion-vihrea-857602.html

Pyörä tuli tänään ja ensimäiset vedot takana. Reilu tunti ja 23km Metsässä ja kadulla. Ihan mieletön vehjes. Menee vaikka puuhun. eco moodilla meni kaikki siirtymät ja tourilla meni pääosin metsässä. mtb ja turboa ei oikeastaan tarvinnut kuin testata. Vääntö on huikea. Metsässä pääsee jopa liian lujaa. Kasaamisessa ja säädöissä meni se ehkä 30 min ja akun lataus odottelua se oli sitten loppuaika. eli +5h noin. Suosittelen 5/5

fff666
28.09.2019, 06.57
Kysyn nyt tältä palstalta. Mistä löydän kyseisestä pyörästä runkonumeron? https://www.bikester.fi/cube-reaction-hybrid-one-400-sahkopyora-li-ion-vihrea-857602.html

jalkkis
28.09.2019, 08.34
^ Olisko numero takarenkaan edessä rungossa?

thsp
28.09.2019, 16.30
^ Olisko numero takarenkaan edessä rungossa?

Sieltä löytyy. Pienellä präntillä aika alhaalta.

Aleksiron
20.01.2020, 06.26
4Ke Hintaluokassa kiinnostelis pari mallia.

Radon Render 8.0 2020

https://www.radon-bikes.de/en/e-bike/mountainbike/render/render-80-2020/

R Raymon fullray e-nine 9.0 2020

https://www.pro-e-bike.se/varumarken/r-raymon-1/r-raymon-fullray-e-nine-90-2020.html

Moottoreissa lienee suurin ero Yamaha PW-X2 ja Boschin CX Performance gen4 välillä.

Onko heittää mietteitä lähinnä osien perusteella kun kummastakaan ei vielä ajokokemuksia löydy mistään?

hakpas
20.01.2020, 11.30
Hetkeäkään empimättä valitsisin itse Radonin. Hyvä keula. Hyvän näköinen ja geo näyttää järkevältä. Toisen geometria tietoja en huomannut.

hakpas
20.01.2020, 11.45
Tupla.........

Ihis81
22.01.2020, 08.10
Laitanpa itsekkin lusikan soppaan. Harkinnassa 5k paikkeilla oleva sähkötäpäri maastoon.
Mutta nuo sähkömoottorit mietityttävät.
Toiset parjaa shimanon moottoreita että polkemisvaste tms ei olis kovin mukavaa maastossa.
Jostain syystä olen iskenyt silmäni Kona remote ctrl.ään. mutta siinä joustoa aika vähän.
Toisaalta Stevens Bikesin pyörät kiinnostais myös. Onko näitä kokemusta?